#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📖کـــتاب صــوتی ؛« " حـــاج قـــاســم "» 🌴"خـــــاطـــرات خــــودنـوشــت ســر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part10_حاج قاسم.mp3
8.47M
📖کـــتاب صــوتی
؛« " حـــاج قـــاســم "»
🌴"خـــــاطـــرات خــــودنـوشــت ســردار شهیـــد حـــــاج قــــاسـم ســلیمــانـی
« رضــوان الله تعــالـی»
🌴 قــسمــت: ۱٠
«قســمت پــایـــانـــی»
🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸🍃
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: صحف مطهّره و کتاب فجّار باری، پس از این مقدّمات بدان که گاهی حق تعالی تعبیر مینماید از نف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شجره طیبه و شجره خبیثه
و جایی از آن نفس طیبه به « شجره طیبه » تعبیر نموده که اصل او به ظاهر
ثابت در ارض بدن است « وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَآءِ [۱] »، و اکل و ثمرات او علوم ربانی است که در نزد استعداد طالب از او به الهام خدا تراوش مینماید، « لیس لها
نفاد ».
کما قال مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام: « اعلم أن هاهنا لعلماً جمّا لو أصبتُ له حملة، و أشاره الی صدره الشریف ». [۲] چنانکه پیغمبر صلوات اللّه علیه از آن شجره علم تعبیر نموده به شجره طوبی، و چون علی علیه السلام منبع و مصدر آن علم است در حق او فرموده: « إنّ شجرة الطوبی أصلها فی بیت علی بن أبیطالب علیه السلام و ما من مؤمنٍ إلاّ و فی بیته غصناً من أغصانها ». [۳]
باری، و در مقابل، از نفوس کفره فجره به شجره خبیثه تعبیر نموده و قال: « کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الاْءَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ [۴] » به واسطه شکوک و اضطرابات، و تردید این که در او است: « مَا لَهَا مِن قَرَارٍ » چنان که در طرف نقیض او فرموده: « یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ [۵] »، اگرچه به لحاظی مراد از شجره خبیثه، بدن است که: « اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الاْءَرْضِ [۶] »، أی استوصلت و ارتفعت من فوق الارض، لأنّ الجُثّة بالضم و التشدید هیکل الانسان.
و الجثّة: الجسد، استوصلت به واسطه اتصال و ارتباط بدن عنصریه از حیث ترکیب و
اتصال اجزاء عناصر بسیطه به غلبه جزء ارضیه است. « مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ » از باب آن که از ابتداء بر حال واحد ثابت نیست، بلکه دایماً در نموّ و ذبول و کون و فساد و تحلیل و اخذ بدل ما یتحلّل است، علاوه بر آن که مورد عوارضات متکثره و اطوارات متعدّده است از طفولیت و شبابت و شیخوخت و کهولت و امراض و آلام، تا آن که به کلّی استعدادش برای علاقه روح تمام شود.
----------
[۱]: ۴ - سوره مبارکه ابراهیم، آیه ۲۴.
[۲]: ۱ - نهج البلاغه، ص ۴۹۵ ؛ کمال الدین، ص ۲۹۱ ؛ کشف الیقین، ص ۱۸۴، با اختلاف در عبارت.
[۳]: ۲ - مصدر آن یافت نشد.
[۴]: ۳ - سوره مبارکه ابراهیم، آیه ۲۶.
[۵]: ۴ - همان، آیه ۲۷.
[۶]: ۵ - همان، آیه ۲۶.
📚✍شرح بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: عقل و دین حکیمی به فرزندش گوید: باید عقل تو پس از دین تو و سخن تو پس از عمل تو و لباس تو پ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا