#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 25 💠 جلسه 5️⃣2️⃣ ( اثبات روایی بحث ولایت فقیه ) ( قسمت اول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
33.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 26
💠 جلسه 6️⃣2️⃣(پاسخ به مخالفین روایت عمربن حنظله و اثبات وثاقت او و بحث چرایی عدم وجود نام او در کتب رجالی و الفهرست )
🎤 #استاد_احسان_عبادی
🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است
👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: اميرالمؤمنين (عليه السّلام) و خلافت ابوبكر چنان كه گذشت اميرالمؤمنين (عليه السّلام) تا زما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
جلسۀ سوم: خلافت عمر بن خطاب
اشاره
بررسى انتصاب عمر به خلافت
تصميم ابوبكر در تعيين عمر به خلافت، در واقع يك رأى استبدادى و حذف سهم جامعه در انتخاب خليفه بود و هيچ دليل شرعى نداشت؛ زيرا ابوبكر تصريح كرده بود كه او را تعيين كردهام و مردم بايد از او اطاعت كنند و هيچ كس مناسب تر از وى نيست. با انتصاب عمر، منطقى كه ابوبكر را در مسند جانشينى پيغمبر قرار داده بود، معناى خود را از دست داد، زيرا بزرگان مهاجر و انصار نه تنها بر خلاف منطق سقيفه نقشى در تعيين خليفه نداشتند، بلكه هنگامى كه به انتصاب عمر اعتراض مى كنند، ابوبكر اعتنايى نمى كند و بر نصب او اصرار مى ورزد.
از سوى ديگر خبر كردن عبدالرحمن بن عوف و عثمان براى تأييد تصميم خليفه جاى بحث و بررسى دارد؛ زيرا اين كه تنها اين دو تن بايد راضى و قانع شوند، در واقع تأكيد ابوبكر بر تعهّدى است كه به آن دو به عنوان نمايندگان دو تيرۀ مهم قريش (بنى زهره و بنى اميه) پس از توطئۀ سقيفه داده شد تا از مخالفت با خلافت ابوبكر دست بردارند و بدانند خلافت به آنها نيز خواهد رسيد. همان گونه كه خواهيم ديد، بعدها عمر با علم و اطلاع بر ناتوانى و عدم صلاحيت عثمان، ترتيبى اتخاذ كرد كه خلافت پس از او به عثمان يا عبدالرحمن برسد. به هر صورت خارج كردن امر خلافت از خاندان پيغمبر و تعيين خليفه به مقتضيات روز، باعث اعتراف ابوبكر و عمر به كج روى هاى خود شد و در واقع به منطق خويش كه بر مبناى آن خلافت را پس از پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) غصب كردند، پشت پا زدند. ابوبكر كه در سقيفه با تكيه بر حديثى منسوب به پيغمبر كه «امامان بايد از قريش باشند»، انصار را از خلافت محروم كرد، در بستر مرگ تأسّف مى خورد كه اى كاش از پيغمبر پرسيده بودم خلافت حق كيست تا با او درگير نشويم، و آيا انصار هم در خلافت حقى دارند يا خير. [۱]
----------
[۱]: . يعقوبى در تاريخ (ج ۲، ص ۱۳۶)، و طبرى در تاريخ الرسل و الملوك (ج ۳، ص ۴۳۰) و ابن قتيبه در الامامة و السياسة (ج ۱، ص ۲۴)، مسعودى در مروج الذهب (ج ۲، ص ۳۰۸) آورده اند كه ابوبكر در بستر مرگ گفت: در دنيا تأسّفى ندارم مگر براى سه كار كه انجام دادم و اى كاش نكرده بودم؛ و سه كار كه نكردم و اى كاش انجام داده بودم؛ و سه چيز كه كاش از پيغمبر پرسيده بودم. اما آن سه كارى كه انجام داده ام: ۱. اى كاش من اين امر (خلافت پيغمبر) را عهده دار نمى شدم و عمر بن خطاب را بر خود مقدم مى كردم، و من وزير مى شدم بهتر از آن بود كه امير باشم. ۲. اى كاش خانۀ فاطمه دختر پيغمبر خدا را (به زور) نمى گشودم و آن مردها را به خانۀ او راه نمى دادم، اگرچه مركزى براى جنگ شده بود. ۳. كاش فجاءه سلمى را نمى سوزاندم، يا او را مى كشتم و يا از او مى گذشتم و آزادش مى كردم. اما سه كارى كه كاش انجام داده بودم: ۱. كاش اشعث بن قيس را فرا مى خواندم و گردنش را مى زدم؛ زيرا چنين مى بينم كه او هيچ شرى را نمى بيند مگر آن را يارى كند. ۲. و كاش ابوعبيدۀ جراح را به غرب و عمر را به شرق مى فرستادم تا دو دست خود را در راه خدا باز مى گذاشتم. ۳. كاش خاليد وليد را به «زاخه» نمى فرستادم و خود مى رفتم و در راه خدا ياور او بودم. و سه كارى كه دوست داشتم از پيغمبر خدا پرسيده بودم: ۱. امر خلافت حق كيست تا با او درگير نشويم! و ۲. آيا انصار را در خلافت حقى هست؟ و ۳. آيا از عمه و خاله (با خواهرزاده) مى توان ارث برد يا خير؟
عمر نيز در دوران خلافت خود صريحاً اعلام كرد: بيعت با ابوبكر خطابى بيش نبود، خدا ما را از شر آن حفظ كرد. هر كس به مانند چنين خطايى برگردد، او را بكشيد و هر كس بدون مشورت با مسلمانان، با ديگرى بيعت كند، كارى منكر و خطا انجام داده و هر دو بايد كشته شوند. [۱]
----------
[۱]: . اين سخن عمر بسيار مشهور و در واقع ردّ منطق سقيفه است و مورّخان و محقّقان بسيارى از سنى و شيعه آن را نقل كرده اند. به عنوان نمونه، طبرى در تاريخ خود (ج ۳، ص ۲۰۴)، ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغة (ج ۲، ص ۲۳) و از متأخّران، علامۀ عسكرى در معالم المدرستين (ج ۱، ص ۲۸۹) به نقل از صحيح بخارى و....
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❗️اگر بهعقب برگردیم و حکومتهای مختلف ایران را بررسی کنیم، متوجه میشویم این دشمنی حتی وقتی آخونده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توصیه از #کوروش_هخامنشی :
🔻دزديدن اموال از دوستان، اگر براي امري خير باشد، امري ستوده است!
كورش نامه گزنفون، كتاب 1، فصل 6
كورشنامه گزنفون، ترجمه رضا مشايخي
دیدگاه مورخین و تاریخدانان ایرانی در مورد #کوروش_هخامنشی :
#کوروش نه تنها #شاه #ایران نبود، بلکه تنها یک فرمانده نظامی و حاکمی گماشته از سوی #بهمن_اردشیر در فارس و بابِل بود.
📖تاريخ طبری، ترجمه ابوالقاسم پاینده، ج ۲، ص ۴۵۸ - ۴۶۰ - ۵۰۷.
📖تاریخ بلعمی، ج ۱، ص ۴۶۶.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شاه دخت پهلوی همراه با سگش به انقلابیون پیوست😊سگش هم بهش اطمینان داده که ایران رو پس میگیرن
🔵 دغدغه عجیب رضاخان در هنگام اشغال کشور
💠 امروز سوم شهریور سال روز اشغال ایران توسط متفقین میباشد ، عباسقلی گلشائیان وزیر دارایی رضاخان در خاطراتش مینویسد: در زمان جنگ جهانی دوم و بعد از حمله #متفقین به ایران، قسمت های از خاک کشور توسط متفقین اشغال شد، زمانیکه به رضاخان گزارش دادند که متفقین این مناطق از کشور رو اشغال کردن، درکمال تعجب ما رضاخان گفت: پس املاک ماچه میشود؟ این نقاط که تمام #املاک ماست!!؟
📚 منبع: یادداشتهای شهریور 1320/نوشته عباسقلی گلشائیان (وزیر دارایی زمان رضاشاه ___وزیر دارایی، وزیر دادگستری، وزیر بازرگانی و پیشه و هنر زمان محمدرضاشاه)/ صفحه55
11.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 بحرین چگونه از ایران جدا شد؟
🔹 محمدرضا پهلوی پس از یک و نیم قرن مناقشه بر سر جزیره بحرین با انگلیسها، نهایتا تصمیم میگیرد حاکمیت دولت ایران را بر این جزیره مستقر سازد و مجلس شورای ملی با درخواست شاه، بحرین را به عنوان استان چهاردهم ایران معرفی میکند.
✅ با افزایش فشار انگلیسها بر محمدرضا پهلوی، او نهایتا عقب نشینی میکند و بدون توجه به مواضع پیشین خود بحرین را جزوی از خاک ایران میدانست، تن به استقلال رسمی بحرین میدهد و این استان چهاردهم برای همیشه از ایران جدا میشود.
https://eitaa.com/zandahlm1357