#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نفوذ علم الهی و عدم عبث بودن خلقت چه، «القدر»: ما قضی و حکم به الأمر ؛ و نیز از مشاهده این آثار متف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خشیت و خضوع و خشوع
قوله علیه السلام: سُبْحَانَکَ أَخْشَی خَلْقِکَ لَکَ أَعْلَمُهُمْ بِکَ، وَ أَخْضَعُهُمْ لَکَ [۱] أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِکَ [۲] .
التسبیح: التنزیه.
و التحمید: کما قالوا فی: «سبحانک اللّهم و بحمدک » أی سبّحتک سبحاناً و تنزیهاً من کلّ نقص. و بحمدک: أی بقوتک سبّحتک لا بقوتی.
« أخشی خلقک لک اعلمهم بک »، کما قال تعالی: « إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَآءُ [۳] ».
بعد بدان که: اگر چه خوف و خشیت به حسب لغة واحداند الاّ آن که گاهی مورد استعمالشان تفاوت مینماید.
و الخوف: من العقوبة المتوقّعة فی المستقبل.
و الخشیة: حالته تحصل عند الشعور بعظمة الحقّ و کبریائه، و هذا خاصّ لمن اطّلع بعلمه علی مقام الکبریاء، و هم العلماء الواقعی من صدق قوله [و] فعله من أولیاء اللّه، الذین « لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ [۴] »، أی خوف العقوبة.
الخضوع: التذلّل و الانقیاد، و هو فی البدن و جوارحه و فی البصر و الصوت.
الخشوع: التواضع و [ال]طمأنینة الحاصلة فی القلب، و یظهر أثرها فی البدن.
----------
[۱]: ۵ - اصل: + و.
[۲]: ۶ - اصل: لطاعتک.
[۳]: ۷ - سوره مبارکه فاطر، آیه ۲۸.
[۴]: ۱ - سوره مبارکه یونس، آیه ۶۲.
تنزیه خداوند و شناختن خاضعترین فرد به او
بالجمله، پس معنای فقره دعاء آن که داعی در مقام تعجّب عرض مینماید منزّه و مبرّائی تو از تمام نقایص و اوصاف مخلوقات، و بیمناکترین خلق تو به تو دانا و خاضع و خاشع و عمل کننده تر آنها است، در اداء اوامر و ترک نواهی تو،
چنان که خود پیغمبر که اعلم و اخضع ناس بود این قدر اهتمام در اوامر و اداء فرایض و اعمال مندوبه داشت که خطاب رسید: « طه * مَآ أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْءَانَ لِتَشْقَی [۱] »، یعنی ما نفرستادیم احکام قرآنیه را که تو این قدر خود را به مشقت اندازی، چنان که مأثور است از کثرت صلات « تورّمت [۲] قدماه » [۳]
----------
[۱]: ۲ - سوره مبارکه طه، آیات ۱ و ۲.
[۲]: ۳ - اصل: تورم.
[۳]: ۴ - الاحتجاج، ج ۱، ص ۲۲۰ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۰، ص ۲۰۵ ؛ بحارالانوار، ج ۱۰، ص ۴۰.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تفسیر آیه تحدی زمخشری در کشاف، در تفسیر آیه «B وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمّٰا نَزَّلْنٰا عَلیٰ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دنیا
پیامبر خدا، آقای بشر، و شفیعی که در محشر شفاعتش پذیرفته است، میفرماید: دنیا خانه ی گرفتاری و منزلی است که به قدر قناعت باید به آن روی آورد. سعادتمندان دل از آن کنده اند و خود را از دست شقاوتمندان رهانیده اند. هلاک شده کسی است که در دنیا افتد.
خوشا به حال بنده ای که تقوای خدا در باره ی دنیا رعایت کند و توبه اش را پیش فرستد. و بر خواسته اش چیره شود پیش از آنکه دنیا او را به آخرت اندازد. انسان در قبری تنگ و وحشت زا و تاریک و ظلمانی قرار میگیرد، نه توان آن را دارد که بر حسناتش افزاید و نه از گناهانش بکاهد، سپس برانگیخته میشود یا او را به بهشت جاوید فرا خوانند یا به سوی آتشی که عذابش کاستی ندارد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
3.19M
🔴 شرط اول :
🔸«سفر او کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد»
📖 محتوای ویس 👇
🔹مقدار هر فرسخ به کیلومتر
🔹معیار حساب کردن هشت فرسخ شرعی.
🔹حکم شک در هشت فرسخ بودن سفر
🔹حکم مسافر در جایی که برای رسیدن به مقصد دو راه وجود داشته باشد، یکی کمتر از هشت فرسخ و دیگری هشت فرسخ یا بیشتر.
#استاد_ذکائی
@zandahlm1357
2.03M
🔴 شرط دوم :
🔸«از اول مسافرت، قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد»
📖 محتوای ویس 👇
🔹 بیان مثال برای تبیین موضوع
🔹بیان مسأله ای پیرامون موضوع
#استاد_ذکائی
@zandahlm1357
1.58M
🔴 شرط سوم :
🔸«به حدّ ترخص برسد»
📖 محتوای ویس 👇
🔹 معیار حد ترخص از نظر مراجع
🔹گروه اول: ۱.صدای اذان ۲.دیوارشهر
🔹گروه دوم: ۱.صدای اذان ۲.دیدن مردم شهر
🔹گروه سوم: فقط دیدن مردم شهر
#استاد_ذکائی
@zandahlm1357
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام علیکم
طاعات وعبادات تان قبول درگاه حق
۱_سوال کردن من میتونم فطریه همسروفرزندانم روب مادرم ک شهردیگه ای هست بفرستم؟؟؟
۲_فطریه خودم روچطور؟؟
آیاب مادرم میرسه؟؟
۳_کفاره روچطور؟
میتونم کفاره خودم روبرای مادرم درشهردیگه بفرستم؟
۴_آیافطریه وکفاره یاصدقه ب بی نماز میتونم بدم؟
ب سنی مذهب چطور؟
اگرنیازمندباشن
؟
۵_سادات کفاره شون روبایدحتما ب سادات بدن؟کفاره چطور؟
مقام رهبری
پاسخ👇
سلام علیکم
۱ و۲. پدر و مادر واجب النفقه هستند و نمی توان به آنان فطریه داد. البته اکر این سؤال خانمی باشد که سرپرست این خانواده همسرشان است که حقیقتا می شود داماد، اینجا اشکالی ندارد چون مدر زن و مادر زن واجب النفقه داماد نیستند و ایشان می تواند فطریه همه خانواده خود را به پدر زن خود در صورتی که فقیر هستند، بدهد.
۳. کفاره را نمی توان به پدر و مادر فقیر داد.
۴. احتیاطا نباید فطریه به کسی که آشکارا گناه می کند، پرداخت کرد.
پرداخت کفاره و فطریه به غیرشیعه خلاف احتیاط است.
۵. سادات فطریه خود را می توانند به فقرای سید و غیر سید بدهند اما غیر سادات حتما باید فطریه را به فقرای غیرسید پرداخت کنند.
اما کفاره چنین شرطی را ندارد.
#احکام
#احکام_کفاره
#احکام_فطریه
#پرداخت_فطریه
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام عبادات قبول
سوالی دارم اینه که برا حساب سال خمسی میشه خودمون بدون مراجعه به روحانیون حساب کنیم و مبلغ بدهی و نصف کنیم و نصف به سادات بدیم و نصف به طلبه ها ؟
دلیل عدم مراجعه به روحانیون بی احترامی نیست بلکه خانمی هستم که استقلال مالی دارم ولی اجازه ی همسرم و را برای مراجعه ی حضوری ندارم
پاسخ👇
سلام علیکم
طاعات و عبادات شما و همه اهل ایمان مقبول درگاه احدیت
برای محاسبه اگر احکام را می دانید، اشکالی ندارد خودتان محاسبه کنید.
اما در پرداخت باید به دفتر مرجعتان یا یکی از نمایندگان ایشان پرداخت کنید و الان اصلا نیازی به حضور نیست و از طریق سایت دفتر مرجع به راحتی مس توانید پرداخت کنید.
#احکام
#احکام_خمس
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357