5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گناهان یک شهید ۱۶ ساله دفاع مقدس ❤️
ما کجای کاریم؟
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗بخش هایی از کتاب #علی_زیباترین_سروده_هستی اثر شهید چمران قسمت 2⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part04_علی زیباترین سروده هستی.mp3
5.85M
📗بخش هایی از کتاب
#علی_زیباترین_سروده_هستی
اثر شهید چمران
قسمت 4⃣
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
خشیت و خضوع و خشوع قوله علیه السلام: سُبْحَانَکَ أَخْشَی خَلْقِکَ لَکَ أَعْلَمُهُمْ بِکَ، وَ أَخْضَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رزق الهی و ناسپاسان آن
قوله علیه السلام: وَ أَهْوَنُهُمْ عَلَیْکَ مَنْ أَنْتَ تَرْزُقُهُ وَ هُوَ یَعْبُدُ غَیْرَکَ.
یقال: هوّنه اللّه أی خفّفه و ذلّله و أحقره. هان، یهین من المهانة والحقارة. و أهان الرجل: استخفّ به.
والرزق: کلّما ینتفع به الناس فی معاشهم، قال تعالی: « وَ اللَّهُ خَیْرُ الرَّازِقِینَ [۴] »، لأ نّه لا یقطع رزقه عن عباده، و لو کان کافر النعمة، کما قال: « وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ [۵] ».
و من أسمائه تعالی: الرّزاق [۶]، و هو الذی خلق الأرزاق و أعطی الخلایق أرزاقها و أوصلها الیهم.
والرزق نوعان: ظاهریّة للأبدان و باطنیة للقلوب، کالمعارف و العلوم. و چون قرآن که جامع علوم اولین و آخرین است خداوند او را رزق ارواح امّت مرحومه قرار داده، و از باب آن که بعضی از غافلین به واسطه نداشتن قوّه کسب و التذاذ و
انتفاع به علوم او از روی جهالت « وَ لَمّا یَأْتِهِمْ تَأویلُهُ [۱] » تکفیر و تکذیب مینمودند، میفرماید: « وَ تَجْعَلُونَ رِزْقَکُمْ أَ نَّکُمْ تُکَذِّبُونَ [۲] »، یعنی رزق و ما به الانتفاع خود را که قرآن باشد عوض آن که شکر بر وصل این نعمت عظمی کنید کفران و تکذیب مینمائید.
و علّت تکذیب آنها را بیان میکند: « بِمَا لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ [۳] »، یعنی سبب کفران عدم احاطه آنها است از روی علم به حقایق قرآن، مثل آن که جائی میفرماید: « هُدًی لِلْمُتَّقِینَ [۴] »، با آن که مورد نزول قرآن عام است، هدایت و ارشاد او را خاصّ به متقین مینماید لأ نّهم هم الذین ینتفعون بهدایة القرآن، قال المولوی قدس سره:
همچو قرآن که بمعنی هفت توست عامّ را و خاصّ را مطعم دروست [۵]
چه در او است بعض قصص و حکایات ؛ و أحکام [۶] الظاهریة، کحکم المعاملات و الدیات، أو القصاص والمواریث، والنکاح من الأمور المتعلّقة بالأبدان، و ینتفع منها أهل الظاهر، کما أنّ فی القرآن من غوامض علوم المبدأ و المعاد والحشر و القیامة و حقیقة الجنّة و النار و معرفة النفس، من الأمور التی لاینتفع بها الاّ الخواص من الأولیاء والحکماء الإلهییّن، و إنّ فیه ما یکون إدراکه مخصوصة
بالنبی صلی الله علیه و آله وسلم، کما ورد « لایعلم القرآن إلا من خوطب به » [۷] .
والعبادة: لیس إلا الخضوع و التذلّل والطاعة و الانقیاد، لذا جعل سبحانه و تعالی، اتباع الهوی و الانقیاد إلیه عبادة له، کما قال: « أَ فَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ
هَوَاهُ [۱] »، و جعل طاعة الشیطان عبادة له، فقال: « أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَنْ لاَ تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ [۲] ».
----------
[۴]: ۵ - سوره مبارکه جمعه، آیه ۱۱.
[۵]: ۶ - سوره اعراف، آیه ۱۵۶.
[۶]: ۱ - بنگرید: سوره ذاریات، آیه ۵۸: « انّ اللّه هُوَ الرزّاق ».
[۱]: ۲ - سوره مبارکه یونس، آیه ۳۹.
[۲]: ۳ - سوره مبارکه واقعه، آیه ۸۲.
[۳]: ۴ - سوره مبارکه یونس، آیه ۳۹.
[۴]: ۵ - سوره مبارکه بقره، آیه ۲.
[۵]: ۶ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۳، ص ۶۲۳، « سؤال کردن بهلول آن درویش را ».
[۶]: ۷ - هکذا در اصل، اظهر: الأحکام.
[۷]: ۱ - بسنجید: مستدرک الوسائل، ج ۱۷، ص ۳۳۵ ؛ طب الأئمة، ص ۹.
[۱]: ۲ - سوره مبارکه جاثیه، آیه ۲۳.
[۲]: ۳ - سوره مبارکه یس، آیه ۶۰.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
دنیا پیامبر خدا، آقای بشر، و شفیعی که در محشر شفاعتش پذیرفته است، میفرماید: دنیا خانه ی گرفتاری و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آثار گناه
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: خدا میفرماید: اگر کسی که مرا میشناسد نافرمانیم کند، کسی بر او میگمارم که مرا نمی شناسد.
حضور قلب، نافله
ابوحمزه میگوید: امام سجاد علیه السلام مشغول نماز بود. عبا از شانه وی افتاد و او توجه نکرد.
عرض کردم: در نماز عبایتان افتاد، توجه نکردید. فرمود: وای بر تو! میدانی در حضور چه بزرگی ایستاده بودم. سپس فرمود: در صورتی نماز بنده مقبول است که توجه کامل به خدا داشته باشد. گفتم: فدایت شوم پس ما نابودیم. امام فرمود: خیر، خدا با نوافل نقص نماز را جبران میکند.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
پدر و مادرهایی که عصبی هستند و خشونت دارند و بچه را اذیت می کنند، بچه این درک را پیدا می کند که: "من
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کار خوب فرزندمان را ببینیم. مشکل ما این نیست که این کار را نمی کنیم بلکه مشکل ما این است که اصلاً کار خوب نمی بینیم. مثل لیستی که برای حرف های بد و خوب تهیه کردید یک لیست هم از کارهای خوب فرزندتان تهیه کنید و ببینید که اصلاً می توانید کار خوب در فرزندتان ببینید و بررسی کنید که چندتا کار خوب می بینید و چندتا کار بد.
یک مادری قسم می خورد که دو هفته است که دنبال بچه ام می کنم که یک کار خوب پیدا کنم، نمیشه!! به اوگفتم توی این دو هفته فرزندتون جیش کرده یا نه؟ گفت بله، گفتم کجا جیش کرد؟ رفت دستشویی یا توی هال و مبل جیش کرد؟ مادر گفت: نه بابا رفت دستشویی، 10 سالشه دیگه گنده شده گفتم: خب این یک کار خوب، قربونش هم می رفتی. ما کار خوب را وظیفه می دانیم و اصلاً آن را نمی بینیم.
در سلسله مراتب اجتماعی نیز همین گونه هستیم همسر، کارمند، شاگرد و غیره را هم نمی بینیم. رسالت ما این شده که مچ بگیریم. پس مچ بچه هاتون رو موقع انجام کار خوب بگیرید مثل وقتی که ظرفی را سرجایش گذاشت یا کفش هایش را جفت کرد، واکنش های هیجانی خلاق از خودتان نشان دهید و کارش را توصیف کنید و دائماً روی یک کار نایستید بلکه کارهای جدید پیدا کنید تا کودک متوجه شود که اگر توجه می خواهد باید رشد کند. بحث خودپنداره و خودایده آل را یکبار دیگر مرور کنید، این فاصله باید متعادل باشد. بچه باید بداند که اگر می خواهد نظر مادرش را جلب کند باید کار خوبش را زیاد کند و حتماً می کند چون بچه ها زود متوجه می شوند که قضیه چیست.
ما هر وقت مسئول بودیم، مقصر شدیم؛ هیچ وقت به ما اجازه نداند که جبران کنیم. ما را همیشه به چشم گناهکار دیده اند. پس نگاهمان را عوض کنیم، کار خوب را ببینیم، توصیف کنیم و یک واکنش جذاب و بعد عبور کنیم نه اینکه تا آخر عمر بچه بیاد و بگه ببین مامان دارم میرم دستشویی جیش کنم ها!!!!!!!!!!! پس شما واکنش هایتان را تنظیم کنید تا کودک مجبور شود چیز جدید برای جلب توجه شما پیدا کند. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت59}
[مباحث کودک متعادل ]
کارهای نه چندان بد بچه ها را نبینید. این قدر اصرار نکنید که اشتباه بچه ها را ببینید. اجازه بدید که اشتباه کنند. مگر خود ما اشتباه نمی کنیم؟ یکی از بزرگترین مسائل جوانان امروز این است که به خودشان اجازه ی اشتباه نمی دهند و با کوچکترین اشتباه داغون می شوند. همه ی ما اشتباه می کنیم اما مهم واکنش بعد از انجام آن است. بعد از هر اشتباه چه بلایی سر خودتان می آورید؟چون به شما اجازه ی اشتباه کردن داده نشده ولی شما به بچه هایتان اجازه ی اشتباه بدهید، حتی بارها و حتی نبینید.
کودک سهل انگاری می کند کمی تأمل کنیم، سریع نیش نزنیم. ما دائماً نگران این هستیم که نکنه بچه عادت کنه چون می خواهیم یک موجود بی عیب و نقص تربیت کنیم. مگر همه ی ما و شما بی عیب و نقص هستیم؟ مشکل از این جا شروع می شود که ما بهترین را می خواهیم، فرزند ما نباید کوچکترین اشتباهی بکند.
چرا از عادت شدن می ترسیم؟ چون ما یک پیش فرض هایی کاملاً ذهنی برای خودمان می گذاریم که بعد این پیش فرض ها مانع می شوند که عامل شویم. دائم در حال این پرسش هستیم که "اگر این کارها رو کردم و او بدعادت شد، بعدش چی؟" تا به حال یک نفر را ندیدم که بیاید و بگوید: کارهایی که توی کلاس گفتید را انجام دادم و بچه ام به آن ها عادت کرد. در جلسه ای مادری تعریف می کرد، روزی که برای مشاوره پیش سلطانی آمدم زندگی ام جهنم بود چون از پی پی بچه بدم می آمد و من و فرزندم به خاطر نظافت تحت فشار بودیم، تنها چیزی که من از سلطانی یاد گرفتم این بود که بابا پی پی چیز خیلی بدی نیست و حتی میشه با آن بازی کرد، از وقتی این مسئله را رها کردم زندگیم بهشت شد حالا هم فرزندم هرکاری می کنه با خودم می گم از پی پی که بدتر نیست بذار بکنه! خب بچه ام هم حالش خوب است. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت60}
[مباحث کودک متعادل