#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ملائکه مؤکل بر باران و ابر قوله علیه السلام: وَ خُزَّانِ الْمَطَرِ وَ زَوَاجِرِ السَّحَابِ. الخزین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونگی تکوّن ابر و باران
اما سبب طبیعی در تکوّن سحاب چنان که سابقاً اشاره شد این است که هرگاه اثر نماید شمس به سخونت خود، در بخار و اراضی رطبه، حاصل میشود بخار که مرکّب است از اجزاء رشیه مائیه و از حرارت شمسیه و به واسطه خفّت
حرارت که طبعاً مایل به علوّ است، چون صعود نموده به طبقه زمهریریه از هوا رسید، از باب آن که به آن طبقه از هوا اثر انعکاس اشعه شمسیه نمی رسد، در کمال برودت است، به جهت استیلای برودت اجزاء ماء منجمد و منعقد شده، اسمش « سحاب » است ؛ و قطرات خارج از او « مطر ».
عدم تنافی قواعد طبیعی با وجود ملائکه موکّل
و آن که در خبر است که نزول امطار به فعل ملائکه است منافاتی با قواعد طبیعیین ندارد، به واسطه آن که ملکی که موکّل است بر فلک اعظم و بر فلک شمس که باز آنها مسخّر در تحت نفوذ امر انوار قدسیه اند از ملائکه مقرّبین فوق مرتبه خود آنها موجب بر حرکات کواکبند جنوباً و شمالاً، و لو لم یدیر الشمس فی بروج الإثنی عشریة لم یحصل البخار.
و همچنین ملائکه موکّله بر بحار و کره زمهریریه که تمام آنها از حیث جنبه وجه اللّهی شان ملائکه اند و از لحاظ وجه النفسی قوی و طبایع، کما قال النبی صلی الله علیه و آله: « جاءنی ملک البحار و ملک الأمطار و ملک الجبال » [۱] .
و چون طبیعیون نظرشان مفطور و مقصور است بر ملاحظه کثرات طبایع و اجسام، و مقام توحید صفاتی و افعالی ندارند که تمام را به منزله آلات و ادوات و ایادی عمّاله و جنود مسخره خدا به مقتضای: « وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاَّ هُوَ [۲] » دانسته، و در مقام نفی ماسوی و توحید فعلی، « لا مؤثّر فی الوجود إلاّ اللّه » [۳] و
کلمه علیه « لا حول و لا قوّة الاّ باللّه » [۴] را قلباً نه لساناً متذکّر شوند، لهذا یعبرون عنها ب« النفوس الفلکیة » و « الطبایع الکلیة » به خلاف نظر انبیاء و اولیاء که به
مقتضای: « لا أری إلاّ وجهک و لا أسمع إلا ضوءک » [۱] .
----------
[۱]: ۲ - بسنجید: بحارالأنوار، ج ۱۸، ص ۲۴۳.
[۲]: ۳ - سوره مبارکه مدثر، آیه ۳۱.
[۳]: ۴ - بنگرید: نهج الحق، ص ۱۰۱.
[۴]: ۱ - الکافی، ج ۱، ص ۲۳۰.
[۱]: ۲ - بسنجید: شرح الأسماء الحسنی، ج ۱، ص ۷۰.
جهات نفسانی و ظلمانی اشیا را از نظر شهود محو نموده، و به جهات وجه اللّهی اشیاء به مفاد: « فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ [۲] » تمام را متدلیّات الی اللّه، مظاهر قدرت حقّ [۳] و ایادی عمّاله و مسخّر در تحت یدین جلال و جمال ملاحظه نموده، به مصداق: « بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَآءُ [۴] »، لهذا تمام را ملائکه مشاهده مینمایند، نه طبایع ؛ چه از باب معیت قیومیت حق تعالی به اشیاء به مفاد: « هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ مَا کُنتُمْ [۵] »، و این حدیث « مع کلّ شی ء لا بمقارنة و غیر کل شی ء لا بمزایلة » [۶] که اشدّ است از معیّت نفس ناطقه به بدن، حمد اشیاء را اضافه به ذات مقدس دهد، کما قال: « وَ إِن مِّن شَیْ ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ [۷] »، أی یسبّحه بتسبیحه و یحمده بحمده. و چنین است باقی صفات، و آثار به این نظیر است: « وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمَی [۸] »، کما قیل:
گر بپرانیم تیر، آن کی ز ما است ما کمان و تیر اندازش خداست [۹]
----------
[۲]: ۳ - سوره مبارکه بقره، آیه ۱۱۵.
[۳]: ۴ - اصل: + را.
[۴]: ۵ - سوره مبارکه مائده، آیه ۶۴.
[۵]: ۶ - سوره مبارکه حدید، آیه ۴.
[۶]: ۷ - بحارالأنوار، ج ۴، ص ۲۴۷.
[۷]: ۸ - سوره مبارکه اسراء، آیه ۴۴.
[۸]: ۹ - سوره مبارکه انفال، آیه ۱۷.
[۹]: ۱۰ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۱، ص ۴۵ « اعتراض مریدان بر خلوت وزیر ».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فقر ابوشمقمق (برخی او را الرقعمق گویند)، سراینده ی ظریفی است. وی به خاطر فقر مالی کمتر از خانه خارج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همه ی دنیا
همه ی دنیا پنج چیز است، نانی که با آن سیر شوی، آبی که با آن سیراب گردی، لباسی که با آن خود را بپوشانی، خانه ای که آرامش یابی و علمی که آن را به کار بندی.
راز خلقت
چه بسیار توانمندی که به روزی نرسد، و چه بسیار ناتوانی که گویا از خلیج دریا بهره مند است.
این دلیل است بر اینکه خدا در خلق خود، رازی مخفی و غیر قابل کشف دارد.
کم من قوی قوی فی تقلبه
مهذب الرای عند الرزق منحرف
و کم ضعیف ضعیف فی تقلبه
کانه من خلیج البحر یغترف
هذا دلیل علی ان الاله له
فی الخلق سر خفی لیس ینکشف
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357