#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: حدیث الدار یوم الانذار و تعیین نمودن پیغمبر (ص) علی علیه السّلام را بخلافت اهمّ از همۀ احا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
احادیث مصرّحۀ بخلافت علی علیه السّلام
۱- امام احمد حنبل در مسند و میر سید علی همدانی شافعی در آخر مودت چهارم از مودة القربی نقل میکنند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بعلی علیه السّلام فرمود یا علی انت تبرء ذمّتی و انت خلیفتی علی امّتی [۱] .
۲- امام احمد در مسند بطرق متعدده و الفاظ متفاوته و ابن مغازلی فقیه شافعی در مناقب و ثعالبی در تفسیر خود نقل مینمایند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود بعلی علیه السّلام انت اخی و وصیّی و خلیفتی و قاضی دینی [۲] .
۳- ابو القاسم حسین بن محمّد (راغب اصفهانی) در ۲۱۳ جلد دوم محاضرات الادباء و محاورات الشعراء و البلغاء (چاپ مطبعة عامره شرفیه سید حسین افندی ۱۳۲۶ قمری) از
انس بن مالک نقل نموده که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود ان خلیلی و وزیری و خلیفتی و خیر من اترک بعدی یقضی دینی و ینجز موعدی علی بن أبی طالب [۱] .
۴- میر سید علی همدانی شافعی در اوایل مودت ششم از مودة القربی از خلیفۀ ثانی عمر بن الخطّاب نقل مینماید که چون پیغمبر عقد اخوت بین اصحاب بست فرمود هذا علیّ اخی فی الدنیا و الآخرة و خلیفتی فی اهلی و وصیّی فی امتی و وارث علمی و قاضی دینی ماله منی مالی منه نفعه نفعی و ضره ضری من احبّه فقد احبّنی و من ابغضه فقد ابغضنی [۲] .
۵- در همین مودت ششم از انس بن مالک حدیثی نقل میکند که قبلا عرض کردم در آخر آن حدیث ذکر مینماید که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم صریحا فرمود و هو خلیفتی و وزیری یعنی علی خلیفه و وزیر من است.
۶- محمّد بن یوسف گنجی شافعی در کفایت الطالب از ابی ذرّ غفاری روایت کرده که پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود ترد علی الحوض رایة علیّ امیر المؤمنین و امام الغر المحجّلین و الخلیفة من بعدی [۳] .
----------
[۱]: ۱) یا علی تو بری مینمائی ذمۀ مرا و تو خلیفۀ منی بر امت من.
[۲]: ۲) تو برادر و وصی و خلیفه و اداءکننده دین منی.
[۱]: ۱) بدرستی که دوست من و وزیر و خلیفه من و بهتر کسی که بعد از خود بجا میگذارم که دین مرا اداء و وعدۀ مرا وفا مینماید علی بن أبی طالب میباشد.
[۲]: ۲) این علی برادر من است در دنیا و آخرت و خلیفۀ من است در اهل من و وصی من است در امت من و وارث علم و اداءکننده دین من، مال او از من است و مال من از او است نفع او نفع من است و ضرر او ضرر من است کسی که او را دوست بدارد مرا دوست داشته و کسی که او را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است.
[۳]: ۳) وارد شود بر من در کنار حوض (کوثر) پرچم علی امیر المؤمنین و پیشوای روی و دست و پا سفیدان و خلیفۀ من بعد از من.
۷- بیهقی و خطیب خوارزمی و ابن مغازلی شافعی در مناقب خودشان نقل نموده اند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود بعلی علیه السّلام انه لا ینبغی ان اذهب الاّ و انت خلیفتی و انت اولی بالمؤمنین من بعدی [۴] .
۸- امام ابو عبد الرحمن نسائی که یکی از ائمه صحاح سته است ضمن حدیث
۲۳ خصائص العلوی که مفصّلا از ابن عباس مناقب علی علیه السّلام را نقل نموده بعد از ذکر منازل هارونی آورده که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بعلی علیه السّلام فرمود انت خلیفتی یعنی فی کل مؤمن من بعدی تو خلیفۀ منی یعنی در هر مؤمن بعد از من.
(بدیهی است بوسیله این جمله و حرف تراخی پس از اعطاء کلّ منازل و مراتب هارونی بعلی علیه السّلام نصّ جلی فرموده بر امارت علی یعنی تو ای علی خلیفۀ منی در امت من و در هر مؤمن بعد از من).
و لفظ من در بیان پیغمبر در این حدیث شریف و سایر احادیث وارده یا من بیانیّه است یعنی بعد از مرگ من یا من ابتدائیّه است یعنی تو خلیفۀ من در امت من میباشی از ابتداء مرگ من.
علی التقدیرین باین جملات خلافت بلافصل علی علیه السّلام ثابت و محقق آمده که آن حضرت خلیفة اللّه و خلیفة الرسول بنصّ جلی و خفی بعد از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بر تمام امت بوده است.
۹- حدیث خلقت است که بطرق مختلفه نقل گردیده که از جمله امام احمد بن حنبل در مسند و میر سید علی همدانی شافعی در مودة القربی و ابن مغازلی شافعی در مناقب و دیلمی در فردوس بمختصر تفاوتی در الفاظ با سلسله روایات و اسناد صحیحه نقل مینمایند که پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود خلقت انا و علیّ من نور واحد قبل ان یخلق اللّه تعالی آدم باربعة عشر الف عام فلمّا خلق اللّه تعالی آدم رکّب ذلک النور فی صلبه فلم یزل فی شیء واحد حتی افترقا فی صلب عبد المطلب ففیّ النبوّة و فی علی الخلافة [۱] .
۱۰- حافظ ابو جعفر محمد بن جریر طبری متوفی سال ۳۱۰ هجری در کتاب الولایة نقل مینماید که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در اوایل خطبۀ غدیر خم فرمود و قد امرنی
جبرئیل عن ربّی ان اقوم فی هذا المشهد و أعلم کلّ ابیض و اسود انّ علیّ ابن أبی طالب اخی و وصیّی و خلیفتی و الامام بعدی-آنگاه فرمود معاشر الناس ذلک فان ا
لله قد نصبه لکم ولیا و اماما و فرض طاعته علی کل احد ماض حکمه جائز قوله ملعون من خالفه مرحوم من صدّقه [۱] .
۱۱ شیخ سلیمان بلخی حنفی در ینابیع المودة از مناقب احمد از ابن عباس (حبر امت) روایتی نقل میکند که علاوه بر نام خلافت مشتمل بسیاری از صفات مخصوصۀ آن حضرت است که هر یک علی حده قرینه ایست بر اثبات مقام خلافت آن حضرت لذا با اجازۀ آقایان تمام خبر را عرض میکنم تا حجّة تمام گردد و آقایان محترم بدانند که بعد از مقام رسالت خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مقام و مرتبۀ علی علیه السّلام بالاترین مقامات است خلاصۀ کلام ابن عباس گوید که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود یا علی انت صاحب حوضی و صاحب لوائی و حبیب قلبی و وصیی و وارث علمی و خلیفتی و انت مستودع مواریث الانبیاء من قبلی و انت امین الله فی ارضه و حجة الله علی بریّته و انت رکن الایمان و عمود الاسلام و انت مصباح الدجی و منار الهدی و العلم المرفوع لاهل الدنیا یا علی من اتّبعک نجی و من تخلّف عنک هلک و انت
----------
[۴]: ۴) سزاوار نیست که من از میان مردم بروم مگر آنکه تو (یا علی) خلیفه و اولی بمؤمنین باشی بعد از من.
[۱]: ۱) من و علی از یک نور آفریده شدیم قبل از ایجاد آدم بچهارده هزار سال پس از خلقت آدم آن نور را در صلب آدم قرار داد پس بلا زوال با هم یکی بودیم تا در صلب عبد المطلب از هم جدا شدیم پس در من نبوت و در علی خلافت مقرر گردید.
[۱]: ۱) جبرئیل از جانب پروردگار مرا امر نموده که در این مکان قیام نمایم و آگاه کنم تمام سفید و سیاهان را که علی بن أبی طالب (ع) برادر من و وصی من و خلیفه من و امام بعد از من است ای جماعت مردم خداوند نصب نموده علی را بر شما ولی (یعنی اولی بتصرف) و امام و واجب نموده طاعت او را بر هر فردی، ممضی است حکم او و جائز است (از جانب خدای تعالی) قول او. ملعون است کسی که مخالفت نماید او را و مرحوم است کسی که او را تصدیق نماید.
الطریق الواضح و الصراط المستقیم و انت قاعد الغرّ المحجّلین و یعسوب المؤمنین و انت مولی من انا مولاه و انا مولی کل مؤمن و مؤمنة لا یحبک الا طاهر الولادة و لا یبغضک الا خبیث الولادة و ما عرجنی ربّی الی السماء و کلّمنی ربی الا قال یا محمد اقرأ علیا منّی السّلام
و عرّفه انّه امام اولیائی و نور اهل طاعتی و هنیئا لک هذه الکرامة یا علی [۱]
(۱۲) ابو المؤید موفق الدین اخطب خطباء خوارزم در ص ۲۴۰ کتاب فضائل امیر المؤمنین علیه السّلام (چاپ سال ۱۳۱۳ قمری) ضمن فصل نوزدهم باسناد خود از رسول اللّه خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل نموده که فرمود در معراج وقتی رسیدم بسدرة المنتهی خطاب رسید ای محمّد خلق را آزمودی کدام کس را فرمانبردارتر دیدی نسبت بخود عرض کردم علی را قال صدقت یا محمد راست گفتی آنگاه فرمود فهل اتّخذت لنفسک خلیفة یؤدّی عنک و یعلم عبادی من کتابی ما لا یعلمون قال قلت یا رب اختر لی فان خیرتک خیرتی قال اخترت لک علیا (ع) فاتّخذه لنفسک خلیفة و وصیّا و نحلته علمی و حلمی و هو امیر المؤمنین حقا لم ینالها احد قبله و لیست لاحد بعده [۲] .
از این قبیل اخبار در کتب معتبرۀ شما بسیار است ولی آنچه در حافظه داشتم بعرضتان رسانیدم تا جناب حافظ بدانند که ما شاخ و برگ نمی دهیم بلکه عین واقع و حقیقت را میگوئیم فلذا بعضی از اکابر علماء منصف خودتان تصدیق این معنی را نموده اند مانند نظّام بصری-چنانچه صلاح الدین صفدی در وافی بالوفیات ضمن حرف الف ذیل حالات ابراهیم بن سیار بن هانی بصری معروف به نظّام معتزلی گفته است نص
النبی صلّی الله علیه و سلم علی انّ الامام علیّ-و عیّنه-و عرفت الصحابة ذلک و لکن کتمه عمر لاجل ابی بکر رضی الله عنهما [۱] .
متأسفانه ما درک زمان خاتم الانبیاء صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را ننموده ایم ولی امروز که میخواهیم راه حق را پیدا کنیم ناچاریم با توجه بآیات قرآنیه و اخبار صحیحۀ صریحۀ متفق علیه فریقین قضاوت کنیم.
و قطعا هر کس محبوب خداوند بوده و با دلائل آیات قرآن مجید و اخبار متکاثرۀ متواتره ای که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در زمان خود تقدّم علمی و فضلی باو داده و او را افضل و برتر از همۀ امت معرفی فرموده ما هم حقّا پیروی و اطاعت از او نمائیم.
صراحت در لفظ خلافت و ولایت و وصایت در اخبار مندرجه در کتب معتبرۀ خودتان بسیار آمده علاوه از آنها چون علی علیه السّلام مجموعه خصائص و فضائل است که در شبهای گذشته اشاراتی نمودیم که با پیغمبر خاتم در تمام خصائص باستثناء نبوت خاصه شرکت داشته و افضل از تمام امت بوده و طبق آیات قرآنیه و اخبار متکاثرۀ متواتره احدی از آحاد بشر بعشری از اعشار بلکه هزار یک از فضائل و کمالات آن بزرگوار نمی رسد.
چنانچه خطیب خوارزمی در مناقب از جمهور نقلا از ابن عباس و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در کفایت الطالب و سبط ابن جوزی در تذکره و ابن صبّاغ مالکی در فصول المهمّه و سلیم
ان بلخی حنفی در ینابیع المودّه و میر سید علی همدانی در مودّت پنجم از مودّة القربی از خلیفۀ ثانی عمر بن الخطّاب نقل نموده که همگی از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بمختصر پس و پیشی در الفاظ که فرمود لو انّ الریاض اقلام و البحر مداد و الجنّ حسّاب و الانس کتّاب ما احصوا فضایل علی ابن أبی طالب [۲] .
----------
[۱]: ۱) یا علی تو صاحب حوض منی و صاحب لواء و پرچم منی و حبیب دل و وصی و وارث علم من و خلیفه منی و مستودع مواریث انبیاء و امین خدا و حجة پروردگاری بر تمام خلق توئی رکن ایمان و نگهبان اسلام و چراغ ظلمت و نور هدایت و علم بلند شده از برای اهل دنیا هر کس پیروی کند تو را نجات یابد و هر کس تخلف نماید هلاک شود توئی راه واضح و صراط مستقیم و توئی پیشوای سفیدرویان و سلطان مؤمنان و مولی و آقای کسی که من آقا و مولای او هستم و منم آقای هر مؤمن و مؤمنه دوست نمی دارد تو را مگر حلال زاده و دشمن نمی دارد تو را مگر حرامزاده خداوند مرا بآسمان نبرد و با من تکلم نکرد مگر آنکه فرمود یا محمد علی را از من سلام برسان باو اعلام کن که او امام دوستان من و نور مطیعان من است آنگاه حضرت فرمودند بعلی علیه السّلام گوارا باد بر تو این کرامت یا علی.
[۲]: ۲) آیا انتخاب خلیفه برای خود نموده ای تا مقاصد تو را بمردم برساند و تعلیم بدهد بندگان مرا از کتاب من آنچه نمی دانند عرض کردم پروردگارا هر کس را تو اختیار نمائی من آن را اختیار مینمایم خطاب آمد من اختیار نمودم برای تو علی را خلیفه و وصی و او را مفتخر بعلم و حلم خود نمودم و او است امیر مؤمنان بحق که نه در گذشته و نه در آینده احدی بمقام او نخواهد آمد.
[۱]: ۱) نص نموده است رسول اکرم (ص) بر امامت علی (ع) و تعیین نمود آن حضرت را بامامت و میشناختند صحابه این معنی را و لکن عمر بن الخطاب کتمان نمود امامت و خلافت علی را برای خاطر ابی بکر.
[۲]: ۲) اگر درختان قلم گردند و دریا مرکب و جنیان حساب کنن
ده و آدمیان نویسنده نمی توانند شماره کنند فضایل علی بن أبی طالب را چه خوش گوید شاعر پارسی. کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنی سر انگشت و صفحه بشماری
فلذا آن حضرت اولی و احق بمقام خلافت و جانشینی رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بوده است.
:
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#انسان_شناسی ۱۸۳ #استاد_شجاعی ✔ چرا بعضی چشمها، دائماً در حالِ کشف و رؤیت زیبائیهای خدایند، ✘و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۱۸۴.mp3
10.89M
#انسان_شناسی ۱۸۴
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_شهاب_مرادی
♨️ عزیز خدا شدن، کار سخت و پیچیدهای نیست!
نه چلّهنشینی و ریاضتهای سنگین لازم دارد، و نه عبادتهای عجیب و غریب میطلبد!
☜ یک راه ساده، برای اینکه عزیزِ خدا باشیم، در دسترس همهی ما هست و از آن غافلیم!
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔹عبای زمستانی #صاحب_الزمان ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ ۲۸۸. انتظار، در منتظر غوغایی مبارک و حرکتی هدف دار پدید می
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹ما صاحب داریم...
▫️داستان کمک امام زمان به نوجوانی که پدرش مخالف طلبه شدنش بود
#صاحب_الزمان
♦️♦️♦️♦️◾️
۲۹۰. جامعه منتظر باید بکوشند در همه ابعاد زندگی اجتماعی، الگوی سایر اجتماعات باشند و همه زمینههای لازم برای ظهور منجی موعود را فراهم کنند. مجله سپیده امید
۲۹۱. آنچه منتظران را در کسب معرفت امام و پیروی از آن بزرگوار یاری میدهد و پایداری در راه انتظار را به دنبال دارد، پیوستگی و ارتباط مداوم با آن طبیب جانهاست. مجله سپیده امید
https://eitaa.com/zandahlm1357
سلام لطفا
#اندڪی_تأمل🇮🇷👇
eitaa.com/joinchat/3717922818Ca7721d8525
کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🌺
📆 امروز چهارشنبه
☀️ ۷ دی ۱۴۰۱ هجرے شمسے
🌙 ۴ جمادیالثانی ۱۴۴۴ هجرے قمرے
🎄 ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ میلادے
📿 ذکر امروز ۱۰۰ مرتبه:
🎗«یا حَیُّ یا قَیّوم»🎗
🎗«ای زنده، ای پاینده»🎗
☀️ رویدادهای مهم امروز در تقویم خورشیدی:
🔹علی سهیلی معاون وزارت طرق معاون وزارت امور خارجه شد.(1312ش)
🔸نخست وزیر اعلامیه صادر کرد که مجلس چهاردهم در اول بهمن افتتاح خواهد شد.(1322ش)
🔹در اثر نزول برف شدید در آذربایجان غالب راه های آن استان مسدود شد و مدارس شهرهای آذربایجان به مدت 5 روز تعطیل گردید.(1340ش)
🔸مقام امنیتی (پرویز ثابتی سنگسری) اسرار دیگری را در زمینه توطئه علیه ایران و مقامات ایرانی توسط عوامل تیمور بختیار تشریح کرد (1349ش)
🔹در خوابگاه دانشجویان دانشگاه شیراز بمبی منفجر شد و در نتیجه سه دانشجو کشته و عده ای مجروح شدند (1350ش)
🔸عبدالمجید مجیدی وزیرکار با حفظ سمت به دبیرکلی جدید جمعیت شیر و خورشید انتخاب شد (1351ش)
🔹شهادت روحانی مجاهد، آیتاللَّه "حسین غفاری" در زندان رژیم پهلوی (1353ش)
🔸ژنرال حافظ اسد رئیس جمهوری سوریه و بانو وارد تهران شدند (1354ش)
🔹سناتور اشرف احمدی در اثر سکته درگذشت (1355ش)
🔸در ساعت 14:30، تظاهراتی در تهران از سوی حدود صد نفر در خیابان مختاری برپا گردید. تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار «ما آزادی مردم را می خواهیم ـ ما خون خودمان را فدای مردم خواهیم کرد» با دخالت مأموران متفرق و حدود سه نفر دستگیر شدند.(1356ش)
🔹در ساعت 22:30، در انفجار یک بمب کوچک در دستشویی طبقه اول انجمن ایران و امریکا واقع در خیابان وصال شیرازی تهران، خسارت مالی شدیدی به ساختمان وارد آمد.(1356ش)
🔸اداره یکم عملیات و بررسی، در نامه ای به ریاست واحد اطلاعاتی کمیته مشترک ضد خرابکاری، ضمن اعلام وضعیت آقای محمد مهدی ربانی رانکوهی که طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی قم در تاریخ 56/9/15، به سال اقامت اجباری در شهر بابک محکوم شده است و از آن زمان متواری گردیده، در خواست کرد تا نسبت به دستگیری و اعزام ایشان به محل تعبید اقدام نماید.(1356ش)
🔹کشتار وحشیانه مردم قزوین توسط رژیم طاغوت (1357ش)
🔸فرمان امام خمینی برای تشکیل نهضت سوادآموزی (1358ش)
🔹شهادت شهید حسن پاک یاری (1359ش)
🔸شهادت شهید محمد چاحوضی (1360ش)
🔹رحلت آیتاللَّه "سید محمدباقر موسوی همدانی" مترجم تفسیر شریف المیزان (1379ش)
🔸روز سوادآموزی
🌙 رویدادهای مهم امروز در #تقویم هجری قمری:
🔹مرگ هارون الرشید (193ق)
🔸عزیمت "شاه طهماسب اول صفوی" به جنگ سلطان سلیمان عثمانی (955ق)
🔹شهادت سید مجتبی نواب صفوی (۲۷ دی ۱۳۳۴ش) (1375ق)
🎄 رویدادهای مهم امروز در تقویم میلادی:
🔹کشف اکسیژن توسط "ژوزف پریسْتْلی" شیمیدان انگلیسی (1774م)
🔸مرگ "کوندامین" ریاضیدان شهیر فرانسوی (1774م)
🔹پایان اولین دوره جمهوری فرانسه پس از تاجگذاری ناپلئون (1804م)
🔸تولد "وودرو ویلسون" بیست و هشتمین رئیس جمهور امریکا (1856م)
🔹به نمایش درآمدن اولین فیلم جهان در پاریس و سالگرد ایجاد سینما (1895م)
🔸درگذشت میشل دئون نویسنده فرانسوی (2016م)
🔹روز ملی "نپال"
........:
🔴 صفحه نخست روزنامه - چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱
#خبر
https://eitaa.com/zandahlm1357