هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📻📻📻 #دفاع_مقدس #شهدا #کتاب_صوتی 📚 #نخلها_و_آدمها ✍ نعمت الله سلیمانی 2⃣ فصل دوم (۲) 📚 از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻📻📻
#دفاع_مقدس
#شهدا
#کتاب_صوتی
📚 #نخلها_و_آدمها
✍ نعمت الله سلیمانی
3⃣ فصل سوم (۳)
📚 از رمانهای بلند دفاع مقدسی که در سال ۸٠ برنده جایزه بهترین کتاب شد .
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این فیلم را صد بار باید دید!
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: سوء رفتار و شرم از ملائکه موکّل وَ لاَ تُخْزِنَا عِنْدَهُمْ بِسُوءِ أَعْمَالِنَا. یعنی: ر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
درخواست حفظ و مصونیت الهی در دنیا
قوله علیه السلام: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْفَظْنَا مِنْ بَیْنِ أَیْدِینَا وَ مِنْ خَلْفِنَا وَ عَنْ أَیْمَانِنَا وَ عَنْ شَمَائِلِنَا وَ مِنْ جَمِیعِ نَوَاحِینَا، حِفْظاً عَاصِماً مِنْ مَعْصِیَتِکَ.
یعنی أوّلاً: به واسطه تبرّک و توسّل جستن به درود بر محمّد صلی الله علیه و آله وسلم و آل او استعانة و استغاثه به خدا مینماید، که خدایا حفظ کن ما را از این جهات اربعه مذکوره که مورد وساوس شیطان است بر بنی آدم، کما قال تعالی حکایة عن الشیطان: « لاَتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمَآئِلِهِمْ وَ لاَ تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ [۱] ».
قال المعصوم علیه السلام: « لاَتِیَنَّهُمْ [۲] مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ » یعنی: شیطان به وساوس خود أهونَ و اَفسدَ علیهم أمر آخرتهم التی فی قدامهم ؛ لأنّ توجه النفوس بالفطرة إلیها
فهی إمامهم [۱] .
« وَ مِنْ خَلْفِهِمْ»، یعنی: ترغیب و تحریص نماید انسان را به وسوسه خود بر جمع احمال و اثقال و تعمیر عمارات و حفر قنوات و غرس اشجار و تحصیل
بساتین، لعیش الدنیا التی یقع فی خلف الانسان و بالمآل یکون معرضاً عنه مقبلاً علی الآخرة، کما قال علی علیه السلام: « الدنیا دار ممرّ، و الآخره دار مقرّ ؛ فخذوا من ممرّکم لمقرّکم » [۲] .
قال تعالی: « إِنَّمَا هذِهِ الْحَیاةُ الدُنْیَا مَتاعٌ وَ إِنَّ الاْخِرَةَ هِی دَارُ الْقَرَارِ « [۳] » وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ [۴] »، أی الشیطان أفسد بخطراته علیهم أمر دینهم بالقاء الشبهات فی إبطال عقاید الحقة و عن شمائلهم، أی یوسوس علیهم بترغیبهم علی حبّ الشهوات و اللذات من النساء و البنین و القناطیر المقنطرة من الذهب و الفضة، بأنّ هذه اللذات نقد عاجل، و الآخرة مظنون أجل، والعاقل لایترک العاجل المحقّق لأمر موهوم موقّت.
پس چون این جهات اربعه مذکوره مورد هواجس و خطرات و القاءات شیطان است، لهذا بر قلب هر فردی از افراد ناس لازم است که لیلاً و نهاراً از خدا استعانت در حفظ نماید.
قوله علیه السلام: هَادِیاً إِلَی طَاعَتِکَ.
هدایت: به معنای ارشاد و تعریف و دلالت بر مطلوب است.
و طاعت: از طوع که اذعان و انقیاد باشد، و اسم فاعل او مطیع است.
یعنی: حفظ نما ما را یک نوع حفظی، و أرشدنا و اعرفنا و دللّنا بما فیه رضاک
و رغبتک.
----------
[۱]: ۱ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۷.
[۲]: ۲ - اصل: لآتین.
[۱]: ۳ - تفسیرالصافی، ج ۲، ص ۱۸۴.
[۲]: ۱ - بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۱۴۶ ؛ غررالحکم، ص ۱۴۹ ؛ مجموعة ورام، ج ۲، ص ۲۱۸.
[۳]: ۲ - سوره مبارکه غافر، آیه ۳۹.
[۴]: ۳ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۱۷.
و فی الدعاء: « اللهم ارحمنا بطواعیتی إیّاک و طواعیتی رسولک » [۱]، چه « هادی المضلّین » از اسماء اللّه است، و ارشاد بما فیه مصالح الدینیة و الدنیویة مخصوصاً له به مقتضای: « إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَ إِمَّا کَفُورًا [۲] »، کما حکاه عن قول الخلیل: « الَّذِی خَلَقَنِی فَهُوَ یَهْدِینِ [۳] »، و عن موسی علیه السلام: « قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَی کُلَّ شَیْ ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَی [۴] »، و فی حقّ محمد صلی الله علیه و آله وسلم: « سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الاْءَعْلَی
الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّی وَ الَّذِی قَدَّرَ فَهَدَی [۵] ».
و سرّ او این است که مقصود از خلق جسد، هدایت روح و ارتسام علوم و معارف است در او به ارشاد حقّ - سبحانه و تعالی - وی را که طرق منحرفه کثیره و الظنون و الأغالیط غیر محصورة، فتحصیل طریق الوسط المعبّر عنها بالمستقیم لایمکن إلاّ بتوفیقه و هدایته.
----------
[۱]: ۴ - تهذیب الأحکام، ج ۵، ص ۱۴۳.
[۲]: ۵ - سوره مبارکه انسان، آیه ۳.
[۳]: ۶ - سوره مبارکه شعراء، آیه ۷۸.
[۴]: ۷ - سوره مبارکه طه، آیه ۵۰.
[۵]: ۱ - سوره مبارکه اعلی، آیه ۱ - ۳.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: بلیغ بلیغ کسی است که کلام را مطابق با خواست قلبی خود به زبان آورد و الفاظ را به اندازه معن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حرف واو
ابوبکر بر کسی که پارچه ای در دست داشت، گذشت و به او گفت: پارچه را میفروشی؟ گفت؛ لا یرحمک اللّٰه (این جمله با وقف بعد از لا و بدون وقف دو معنا دارد، خیر، خدا تو را رحم کند، خدا تو را رحم نکند) ابوبکر گفت: اگر پایدار شوید زبان شما را راست خواهم کرد چرا نگفتی لا و یرحمک اللّٰه (تا اینکه فقط جمله دعاییه باشد).
البته اعتراض ابوبکر وارد نیست چرا که چون ممکن است قصد وی از لا یرحمک اللّٰه معنایی بوده که محتاج واو نبوده است!
*
مأمون از یحیی بن اکتم چیزی پرسید، یحیی ضمن پاسخ گفت: لا و ایداللّٰه الامیر، مأمون گفت: این «واو» چقدر ظریف و به موقع قرار گرفته است.
*
صاحب بن عباد هم گفته است این «واو»از موهای به شکل واو در کنار گوش برتر است.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357