نامه اي به مأمون
متن عربی حذف شده
ترجمه
نامه اي به مأمون آنچه امام (ع) به مامون پيرامون حقيقت اسلام و قوانين دين نوشت صدوق گويد: عبدالواحد بن محمد بن عبدوس نيشابوري عطار (رض) در نيشابور در شعبان سال ۳۵۲ ما را چنين حديث كرد: علي بن محمد بن قتيبه نيشابوري از فضل بن شاذان نقل نمود كه گفت: مأمون از علي بن موسي الرضا (ع) خواست براي او نامه اي پيرامون اسلام به صورت موجز و مختصر بنويسد. و آن حضرت (ع) براي او چنين نوشت: حقيقت اسلام گواهي دادن به آن است كه هيچ معبودي جز او نيست، او يكتاست و شريكي ندارد، واحد و أحد و فرد و بي نياز، قيّوم و شنوا و بينا، توانا و قديم و قائم و باقي، عالم بي جهل و تواناي بي عجز و بي نياز هميشگي است، عادلي است كه ستم روا ندارد و او آفريننده همه چيز است و هيچ چيز مانند او نيست، شبيهي ندارد و ضدّ و همتا و هم شأني او را نيست. هدف از عبادت و دعا و بيم و اميد، اوست. و اين كه محمد بنده، فرستاده، امين، برگزيده و خلاصه خلقش و سرور همه
پيام آوران و خاتم انبيا و برتر جهانيان است، پيامبري بعد او نيست و آيين و دين او تغيير و تبديلي نيابد و همه آنچه محمد بن عبدالله آورده، حقّي آشكار است. و ديگر اين كه تصديق او و پيامبران الهي، انبيا و حجج پيش از او و تصديق كتاب صادق و عزيز او كه (نه از پيش رو و نه از پشت سرش باطل به سويش نيايد، وحيي است از دانايي ستوده) ۱، و اين كه برتر همه كتابها و از آغاز تا انجامش حقّ است. ما به محكم و متشابه و خاصّ و عامّ و وعد و وعيد و ناسخ و منسوخ و داستانها و خبرهاي آن مؤمنيم و هيچ يك از خلق نتواند مانندش را بياورد. ديگر آن كه راهنماي پس از او و حجت بر مؤمنان و اداره كننده امور مسلمين و سخنگوي از قرآن و داناي احكام آن، برادر، خليفه، وصي و وليّ او و آن كه نسبت به او چون هارون به موسي است، علي بن ابي طالب اميرالمؤمنين و امام پروا پيشگان و پيشواي سپيدرويان، سرشناس و وارث دانش انبيا و رسولان است، و پس از او حسن و حسين، سرور جوانان اهل بهشت و از پس ايشان علي بن حسين زينت عابدان و محمد بن علي شكافنده علم پيامبران، و جعفر بن محمد صادق ميراث بر علم اوصيا، و موسي بن جعفر كاظم و علي بن موسي الرضا و محمد بن علي و علي بن محمد و حسن
بن علي و سپس حجّت قائم منتظَر صلوات الله عليهم اجمعين. گواهي دهم كه ايشان وصيّ و امامند، و زمين [ هيچ گاه ] از حجّت خدا بر خلقش در هيچ عصر و زماني خالي نباشد. ايشان دستاويز محكم، امامان هدايت و حجّت بر اهل دنيايند تا آن گاه كه خدا زمين و ساكنان آن را به ارث برد. و هر كه با ايشان به مخالفت برخيزد گمراه و گمراه گر، باطل و رها كننده حق و هدايت است. آنان بيان كنندگان قرآن و سخنگو از جانب رسول اند. و هر كه بي معرفت ايشان بميرد به مرگ جاهليت مرده است. ديگر آن كه منش ايشان پرهيز، پاكدامني، صلاح، پايداري، كوشش، بازگرداندن امانت به نيكوكار و بدكار، طول سجده، روزه داري، شب زنده داري، پرهيز از حرامها، انتظار فرج به صبر، عزا و پايداري جميل و تكريم همنشين است. سپس وضو، آن گونه كه خداي تعالي در كتاب خود بدان امر نموده ; شستن صورت و دو دست از مرفق، و يك بار مسح سر و پا، و اين كه وضو را جز بول، غائط، باد، خواب يا جنابت باطل نكند، و اين كه هر كه بر كفش مسح كند مخالفت خداي تعالي و رسول او نموده و ترك واجب و كتاب خداوند نموده است. و غسل روز جمعه، غسل دو عيد [ فطر و قربان ]، غسل ورود به مكّه و مدينه،
غسل زيارت، غسل احرام، شب اول ماه رمضان و شب هفدهم، نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم ماه رمضان سنّت است. و غسل جنابت واجب و غسل حيض مانند آن. نماز واجب ظهر چهار ركعت، و عصر چهار ركعت، و مغرب سه ركعت، و عشاء چهار ركعت، و صبح دو ركعت است، اين هفده ركعت و [ نماز ] سنّت سي وچهار ركعت است، هشت ركعت پيش از نماز ظهر، و هشت ركعت پيش از عصر، چهار ركعت پس از مغرب، و دو ركعت نشسته پس از عشاء كه يك ركعت به شمار ميآيد، و هشت ركعت در سحر و شفع و وتر، سه ركعت كه پس از هر دو ركعت سلام داده شود و دو ركعت فجر و نماز در اوّل وقت برتر است، و برتري جماعت بر فرادي بيست و چهار برابر است. و نماز در پشت سر فاجر مقبول نيست، و جز به اهل ولايت نتوان اقتدا كرد، و نماز در پوست مردار و درندگان گزارده نشود. و روا نباشد در تشهّد نخست بگويد "السلام علينا و علي عبادالله الصالحين " زيرا پايان نماز، سلام است و چون اين گفتي سلام داده اي. و نماز قصر (شكسته) در هشت فرسنگ و بيشتر از آن است و چون نماز به قصرخواندي، روزه نتوان گرفت و هر كه افطار نكند، روزه قضا از او برداشته نشود، زيرا در سفر روزه اي بر
او واجب نيست، و قنوت سنّتي واجب در نماز صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشا است. و نماز ميّت را پنج تكبير است، پس هر كه از آن بكاهد با سنّت به مخالفت برخاسته. و ميّت از طرف پا به [ دورن قبر ] گذارده شود، و چون به گور گذارده شد با او همراهي كنند. و أداي بسم الله الرحمن الرحيم در همه نمازها با صداي بلند يك سنّت است. و زكات، در هر دويست درهم، پنج درهم واجب و در كمتر از آن واجب نيست. همچنين زكات بر مال واجب نشود مگر آن كه سالي بر آن بگذرد و روا نباشد زكات جز به آنان كه به ولايي بودن شناخته ميشوند داده شود. و يك درهم از گندم و جو و خرما و مويز، اگر به پنج وسق برسد. هر وسق شصت صاع و هر صاع چهار مدّ است. و زكات روزه (فطريه) بر هر فردكوچك يا بزرگ، بنده يا آزاد، مرد يا زن واجب باشد، چه از گندم و چه از جو، خرما يا مويز و ميزان آن يك صاع كه چهار مدّ است و دادن آن جز به اهل ولايت جايز نيست. و بيشترين حدّ حيض ده روز و كمترين آن سه روز است. و مستحاضه ميتواند كهنه گذاشته، غسل كند و نماز گذارد. حائض ترك نماز كرده و قضاي آن به جا نمي آورد، ولي ترك روزه كرده و قضاي
آن به جا ميآورد. و روزه ماه رمضان واجبي است كه با رؤيت هلال آغاز و با رؤيت آن افطار كند. و گذاردن نماز مستحبي در جماعت روا نيست زيرا بدعت و هر بدعتي گمراهي و همه گمراهي در آتش است و روزه سه روز از هر ماه سال، در هر ده روز يك روز، چهارشنبه ميان دو پنج شنبه، و روز شعبان نيكوست براي آن كه روزه اش گيرد، و اگر قضاي روزه رمضان را با فاصله بگيرد، رفع تكليف كرده است. و حجّ خانه [ خدا ] بر هر كه توان راه آن دارد واجب است. مراد از راه، زاد و مركب با وجود سلامتي است، و حجّ جز به تمتّع جايز نيست و قِران و اِفرادي كه عامّه گذارند جز براي اهل مكّه و پيرامون آن جايز نيست. اِحرام جز در ميقات روا نيست كه خدايِ تعالي فرمود: (حجّ و عمره را براي خدا تمام كنيد) ۲. و جايز نباشد گوسفند اخته قرباني كند زيرا ناقص بوده و گوش بريده نيز جايز نيست. و جهاد به همراهي امام عادل واجب و هر كه بخاطر مال خويش كشته شود، شهيد است. ديگرآن كه كشتن هيچ يك از كافران جايز نيست همچنين كشتن دشمن در محل تقيه مگر آن كه قاتل بوده يا اهل فساد، و اين زماني است كه بر خود و يارانت بيمي نبري. و تقيّه در جاي آن واجب است، و بر آن كه به تقيّه سوگندي ياد
كرده تا ظلمي از خويش دور كند، كفّاره اي نيست. و طلاق برابر سنّتي است كه خداوند تعالي در كتاب خويش ذكر نموده و پيامبرش (ص) بدان عمل نموده و جز به سنّت درست نيست، و هر طلاقي كه خلاف كتاب باشد، طلاق نيست، چنانكه هر ازدواجي بر خلاف كتاب، ازدواج شناخته نشود، و روا نباشد ميان بيش از چهار زن آزاد جمع آيد. ديگر آنكه چون زني سه طلاقه شد براي همسرش حلال نشود مگر آن كه نخست به ازدواج ديگري درآيد، اميرالمومنين (ع) فرمود: از به همسري گرفتن آنان كه در يك زمان سه طلاقه شده اند خودداري كنيد زيرا داراي همسرند. و صلوات بر پيامبر (ص) در هر جا، و به گاه عطسه، و سر بريدن حيوان و ديگر موارد، و محبّت اولياي خداوند تبارك و تعالي واجب است، چنانكه بغض دشمنان داشتن و بيزاري جستن از ايشان و پيشوايان شان. و نيكي به پدر و مادر واجب آمده اگر چه مشرك باشند و فرمانبري ايشان و جز ايشان در نافرماني خداي عزّ و جلّ درست نيست. ديگر آنكه چون جنين مو و پشم داشته باشد، زكاتي چون زكات مادر خود دارد. و حلال دانستن دو متعه اي كه خداوند در كتاب خود نازل نموده، رسول خدا (ص) سنّت آن گزارده: متعه زنان و متعه حج ّ. و فريضهها به همان گونه باشند كه خداي تعالي در كتاب خود نازل نموده
و گريزي از آن نيست. و با وجود فرزند و پدر و مادر هيچ كس جز همسر و زن ارثي نبرد، كه صاحب سهم سزاواتر از كسي باشد كه سهمي ندارد و عصبيّت قومي در دين خدا نيست. ديگر آنكه عقيقه فرزند، پسر يا دختر لازم است، چنانكه نامگذاري او و تراشيدن سرش در روز هفتم و انفاق طلا يا نقره به وزن آن موي. و ختنه براي مردان سنّتي واجب و براي زنان موجب كرامت. كه خداوند تبارك و تعالي فرمايد: (خداوند هيچ كس را جز به اندازه توان تكليف نكند) ۳. و اين كارهاي بندگان به تقدير و نه تكوين، آفريده خداوند است (و خداوند آفريننده همه چيز است) ۴. ديگر اينكه، ما معتقد به جبر و تفويض نيستيم، و خدا بي گناه را به بيمار نگيرد و خداي تعالي كودكان را به گناه پدران عذاب نكند. (هيچ كس بار گناه ديگري نكشد و اين كه انسان را جز آنچه به سعي حاصل نموده نيست) ۵. و خدا ميتواند ببخشد و از فضل خود برخوردار سازد، و او ستم و ظلمي روا ندارد، زيرا خداي تعالي پيراسته از آن است. ديگر آنكه خداوند عزّ و جل ّ فرمانبري كسي كه ميداند گمراه شان ساخته، به اغواي شان دارد بر هيچ كس واجب نكرده، و براي پيامبري خود از ميان بندگان خويش نگزيند مگر آن كه ميداند به او و بندگي اش كافر نشده و
شيطان را نپرستد. و اسلام [ چيزي ] جز ايمان است. هر مؤمني مسلمان امّا هر مسلماني مؤمن نيست. چنانكه دزد به هنگام دزدي، و ناشايسته كار به هنگام زنا مؤمن نيست. و آنان كه حدّ بر ايشان جاري ميشود مسلمانند، نه مؤمن و نه كافر. خداي تعالي مؤمني را به دوزخ وارد نكند كه او را وعده بهشت داده است، چنانكه كافر از آتش خارج نشود زيرا او را به دوزخ و جاودانگي در آن وعده نمود. و اگر به او شرك ورزيده شود نبخشايد، ولي كمتر از آن را براي آن كه بخواهد ميبخشد. گناهكاران اهل توحيد جاودان در آتش نمانند و از آن رهايي يابند و شفاعت براي ايشان رواست. سراي امروز، سراي تقيّه كه خانه اسلام، نه خانه كفر و نه خانه ايمان است. امر به معروف و نهي از منكر دو واجب با شرط امكان و عدم بيم برجانند. ايمان، اداي امانت، دوري از همه گناهان كبيره، معرفت قلبي، اقرار زباني و عمل با اعضا و جوارح است. و تكبير در نماز دو عيد واجب است، در فطر پس از پنج نماز كه به تكبير بعد از نماز مغرب شب عيد فطر، و در پي ده نماز بعد از نماز ظهر روز عيد قربان، و در مني بعد از پانزده نماز است. زن نفساء نتواند بيش از هجده روز ترك نماز گويد، پس اگر پيش از آن پاك شد كه نماز گزارد
، و اگر تا پس از هجده روز نيز پاك نشد، غسل كرده و چون مستحاض عمل كند. و به عذاب قبر و نكير و منكر، زنده شدن پس از مرگ، ميزان، صراط، بيزاري جستن از آنان كه بر آل محمد (ص) ستم روا داشته و [ از خانه امن خود ] بيرون شان راندند و پايه ستم بر ايشان را نهاده و سنّت پيامبر خويش (ص) تغيير دادند، ايمان دارد و همچنين بيزاري جستن از ناكثين، قاسطين و مارقين كه حجاب رسول خدا (ص) هتك كرده، بيعت امام خويش شكسته و آن زن را [ از خانه خود ] بيرون آورده و به جنگ با اميرالمؤمنين (ع) پرداخته و شيعيان پروا پيشه (رض) را كشتند، واجب است. همچنين بيزاري جستن از كساني كه نيكان را رانده و تبعيد كردند و رانده شدگان نفرين شده را پناه دادند و بيت المال را به گردش در دست ثروتمندان در آوردند و چون معاويه و عمرو عاص، نفرين شدگان رسول خدا (ص) را به كارگماردند. و بيزاري جستن از پيروان ايشان و آنان كه با اميرالمؤمنين (ع) به جنگ برخاسته، انصار و مهاجران و اهل فضيلت و پيشگامان صالح را كشتند. و بيزاري جستن از انحصارطلبان و از ابوموسي اشعري و آنان كه ولايت او دارند.
(آنان كه همه تلاش شان در زندگي دنيا تباه شد درحالي كه گمان بردند نيكو كردارند، آنان كساني اند
كه به نشانههاي پروردگارشان كفر ورزيدند) ۶. و به ولايت اميرالمؤمنين (ع) و ديدار او و به اين كه به امامت او خدا را ملاقات كنند، كفر ورزيدند. (كارهاي شان تباه شده و روز قيامت به كارهاي شان وقعي ننهم) ۷، آنان سگان اهل دوزخ اند. و بيزاري جستن از انصاب و ازلام كه همگي، از ابتدا تا انتها امامان گمراهي و پيشوايان ستم اند و بيزاري جستن از امثال پي كنندگان ناقه [ صالح ] و هركس با آنها همراهي كند، كه شقي ّترين اوّلين و آخرين اند. ولايت از آنِ اميرالمؤمنين (ع) و روندگان به راه روشن پيامبرشان اند كه نه تغييري در دين دادند و جايگزيني براي آن برگزيدند، نظير سلمان فارسي، ابوذر غفاري، مقداد بن اسود، عمّار ياسر، حذيفه يماني، ابوهيثم بن تيهان، سهل بن حنيف، عباده بن صامت، ابوايوب انصاري، خزيمه بن ثابت ذوالشهادتين، ابوسعيد خدري و مانند ايشان (رض) و دوستي پيروان و همراهان و ديگر كساني كه به هدايت ايشان راه يافتند و آنان كه به راه ايشان گام نهادند رضوان الله تعالي عليهم. و حرام دانستن كم يا زياد شراب و حرام دانستن كم يا زياد هر نوشيدني سكرآور، و هر آنچه زيادش مستي آورد، اندكش نيز حرام است. و مضطرّ نيز شراب ننوشد كه او را ميكشد. و حرام دانستن هر حيوان وحشي نيش دار و پرندگان چنگال دار، و
حرام دانستن طحال كه خون است و حرام دانستن جِريّ (ماهي اسبيله يا اسبيلي) و ماهي مرده (روي آب آمده) و مارماهي و زمير (ماهي كولومه يا آبنوس) و هر ماهي بي فلس، همچنين دوري جستن از گناهان كبيره كه عبارت است از كشتن نفسي كه خداي تعالي آن را حرام نموده، زنا، دزدي، ميگساري، عاقّ والدين، فرار از جنگ، خوردن مال يتيم به ستم، و خوردن مردار و خون و گوشت خوك و آنچه بي ضرورتي، بدون ياد خدا ذبح شده، و خوردن ربا، با وجود دليل، و قمار و حرام خواري (رشوه) و كم گذاشتن در پيمانه و ميزان، نسبت ناروا دادن به زنان شوهردار، لواط، شهادت دروغ، نااميدي از رحمت خدا، احساس ايمني از مكر خدا، نااميدي از لطف حقّ، ياري ستمكار و تكيه بر او، سوگند دروغ و نگهداشتن حق [ ديگران ] بي آن كه تنگي و عسري باشد، دروغ، خودبزرگ بيني، اسراف، تبذير، خيانت، كوچك شمردن حجّ، جنگ با اولياي خدا، مشغول شدن به لهو و پافشاري بر گناه ۸.
منبع حديث
۱- سجده (فصّلت) / ۴۲. ۲- بقره / ۱۹۶. ۳- بقره / ۲۸۶. ۴- زمر / ۶۲. ۵- نجم / ۳۸-۳۹. ۶- كهف / ۱۰۴. ۷- كهف / ۱۰۵. ۸- عيون اخبار الرضا ۲/ ۱۲۱ - ۱۲۷.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب 💠 دوره #روش_تحلیل_سیاسی 8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مدرسه کادرسازی #شهید_سلیمانی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب
💠 دوره #روش_تحلیل_سیاسی 9
🔰 با یادگیری این مبانی ، سیاست را بهتر تحلیل کنیم
🎤 با تدریس #استاد_احسان_عبادی
🎬 جلسه 9️⃣
✴️ انتشار فایلها بلا مانع است
🔰 سلسله #پوسترهای_وظایف_منتظران 16
شماره 6⃣1⃣
🔷 برای ظهورش قدمی برداریم
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #قرارگاه_محمود فصل 8⃣ "اولین سفر به سوریه "
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part09_قرارگاه محمود.mp3
3.9M
📗کتاب صوتی
#قرارگاه_محمود
فصل 9⃣
"چمدانی با عطر و بوی حرم"
🔺خاطره ای جالب از شهید برونسی
📆 ۲۳ اسفند ۱۳۶۳ سالروز شهادت سردار شهید عبدالحسین برونسی در عملیات بدر، شرق دجله
#خبر
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تحقیق در معنی اسم شهید قوله علیه السلام: اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ وَ کَفَی بِکَ شَهِیداً. کما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهادت گرفتن آسمان و زمین
قوله علیه السلام: [وَ أُشْهِدُ سَمَاءَکَ وَ أَرْضَکَ]
بالجمله، داعی علیه السلام عرض مینماید که من تو را شاهد میگیرم، و کافی است شهادت تو، و شاهد قرار میدهم سماء و ارض تو را، شاهد قرار دادن امام علیه السلام سماء و ارض را دلیل است بر این که آنها تماماً حقیقةً اَحیا و ذی شعورند، و لو به شعور بسیطی ؛ و إلاّ جماد عدیم الشعور قابل خطاب و شهادت نیست، و چون در نظر قاطبه اولیاءاللّه علیه السلام تمام موجودات آفاقی و انفسی ذی حیات و شعورند
حضرت در موضع دیگر خطاب به هلال نموده سلام میکند که:
« السلام علیک أیها الخلق المطیع و الدائب [۱] السریع فی فلک التقدیر » [۲] .
قال المولوی:
جمله ذرّات عالم در نهان با تو میگویند روزان و شبان
که سمیعیم و بصیریم و هُشیم با شما نامحرمان ما خامشیم [۳]
و من هذا قال تعالی خطاباً للسماء: « فَقالَ لَهَا وَ لِلاْءَرْضِ ائْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَآ أَتَیْنَا طائِعِینَ [۴] ».
----------
[۱]: ۱ - اصل: الدابة.
[۲]: ۲ - بسنجید: الصحیفة السجادیة، ص ۱۸۲ ؛ الإقبال الأعمال، ج ۱، ص ۱۷ ؛ المصباح (کفعمی)، ص ۵۶۱: «... السریع المتردد فی منازل التقدیر، المتصرف فی فلک التدبیر ».
[۳]: ۳ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۳، ص ۵۶۳، « حکایت مارگیری که اژدهای افسرده... ».
[۴]: ۴ - سوره مبارکه فصلت، آیه ۱۱.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
سن یا کمال شاعری گفته است که عده ای گفتند مرا به خاطر پیری مقدم کنند. نفهمیدند، باید مرا به خاطر تق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اقسام جر
جر بر سه قسم است. به حرف، به اضافه و به تبعیت، اصل در جر حروف سپس اضافه و سپس پیروی است. هر سه در بسمله وجود دارد، اسم مجرور به حرف جر است. اللّٰه مجرور به اضافه است. الرحمن مجرور به تبعیت است.
سنایی
گر امروز آتش شهوت بکشتی بیگمان رستی
و گر نه این تف آتش ترا هیزم کند فردا
چو علم آموختی از حرص آنگه ترس کاندر شب
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا
سخن کز روی دین گویی چه عبرانی چه سریانی
مکان کز بهر حق جویی چه جابلقا چه جابلسا
شهادت گفتن آن باشد که هم ز اول در آشامی
همه دریای هستی را بدان حرف نهنگ آسا
نبینی خار و خاشاکی در این ره چون بفراشی
کمر بست و بفرق استاد در حرف شهادت لا
عروس حضرت قرآن نقاب آنگه براندازد
که دارالملک ایمان را مجرد بینداز غوغا
عجب نبود گر از قرآن نصیبت نیست جز نقشی
که از خورشید جز گرمی نیاید چشم نابینا
نبینی طبع را طبعی چو کرد انصاف رخ پنهان
نیابی دیو را دیوی چو کرد اخلاص رو پیدا
چو علمت هست خدمت کن چو دانایان که زشت آمد
گرفته چینیان احرام و مکی خفته در بطحا
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: جهيزية زيبا فَكَانَ مِمَّا اشْتَرَوْهُ: از آنچه خريدند: قَمِيصٌ بِسَبْعَةِ دَرَاهِمَ! پ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ايام نامزدي
قَالَ عَلِيٌّ (ع):
علي (ع) ميفرمايد:
فَأَقَمْتُ بَعْدَ ذَلِكَ شَهْراً أُصَلِّي مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (ص)
پس از آن، يك ماه با پيامبر (ص) نماز ميخواندم
وَ أَرْجِعُ إِلَي مَنْزِلِي
به منزل خويش باز ميگشتم!
وَ لا أَذْكُرُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ فَاطِمَةَ (ع)!
و دربارة فاطمه (س) سخني نمي گفتم!
واسطة وصل
ثُمَّ قُلْنَ أَزْوَاجُ رَسُولِ اللَّهِ (ص):
روزي خانمهاي پيامبر (ص) به من گفتند:
أَ لا نَطْلُبُ لَكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص) دُخُولَ فَاطِمَةَ عَلَيْكَ؟!
آيا نمي خواهي از پيامبر (ص) وصال فاطمه (س) را براي تو بخواهيم؟!
فَقُلْتُ: افْعَلْنَ فَدَخَلْنَ عَلَيْهِ
گفتم: آري!
درخواستي زيبا
فَقَالَتْ أُمُّ أَيْمَنَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ!
به محضر پيامبر شرفياب شدند،ام ايمن گفت: اي فرستاده ي خدا!
لَوْ أَنَّ خَدِيجَةَ بَاقِيَةٌ
اگر خديجه زنده بود
لَقَرَّتْ عَيْنُهَا بِزِفَافِ فَاطِمَةَ!
با عروسي فاطمه شاد ميشد!
وَ إِنَّ عَلِيّاً يُرِيدُ أَهْلَهُ!
علي بن ابيطالب (ع) همسرش را ميخواهد!
فَقَرَّ عَيْنَ فَاطِمَةَ بِبَعْلِهَا!
چشم فاطمه را به شوهرش روشن كن!
وَ اجْمَعْ شَمْلَهَا!
او را از تنهايي درآور!
وَ قَرَّ عُيُونَنَا بِذَلِكَ!
ما را نيز به اين عروسي شادمان كن!
#دانستنیهای خانواده سبز
✍مهدی واعظ موسوی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 #حجت_الاسلام_تراشیون 📚 موضوع: #هنر_بهتر_زیستن ( تلاش در جهت بهبود روا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1400-12-18(tarashion).mp3
12.65M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_تراشیون
📚 موضوع: #هنر_بهتر_زیستن
( تلاش در جهت بهبود روابط خانواده )
🔹 قسمت پنجاهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸سیاست_زندگی
کلاس #قوانین_آرامش_درخانواده
۴قانون برای بهتر شدن زندگی
جلسه بیست و یکم
🌹ارسال فایل بخاطر مهربانی به دیگران مجاز است
┈••✾•🌿🌸🌿•✾••┈
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#خانواده_آسمانی ۶۷ #استاد_شجاعی ✍ تشنگی قبل از رسیدن به آب است، که باعث میشود، ما قدر آب را بدان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا