10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عید
🔻 فلسفه و منطق گرفتن عید و جشن در اسلام...
⬅️ در اسلام هر هفته عید داریم ولی مراقب باشیم دچار غفلت و گناه نشویم...
استاد رحیمپور ازغدی
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #دلیران_تنگستانی قسمت 1⃣@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part02_دلیران تنگستانی.mp3
4.91M
📗کتاب صوتی
#دلیران_تنگستانی
قسمت 2⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آقا جان
✅ولی ما
✅امام ما
🎥هنوز هم تو بهترین دوربین کش خط مقدمی
📡هنوز هم تو بهترین گرا دهنده و ورصد کننده و ثبت کننده ی حرکات دشمنی
🌛عمرت به درازای ظهور حجت(عج)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
سرّ تعلق روح به بدن بالجمله، پس اشاره به همین تأویل حدیث شریف است ما ورد فی کلام الهی: « نَحْنُ خَل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
واسطه آن که آن روح لطیف از باب ارتباط به محلّ علوی خود قطع علاقه و ارتباط از این هیکل مظلمه و اعراض از محل کثیف مستعار خود ننماید مربوط و مستحکم کرده ایم اسارت و قید او را به تن که فی الحقیقه اسیروار مقیّد باشد، کما قیل:
جان گشاده سوی بالا بالها تن زره اند و زمین چنگالها [۱]
چار مرغ اند این عناصر بسته پا مرگ و رنجوری و علّت پا گشا [۲]
« وَ إِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَالَهُمْ تَبْدِیلاً [۳] » یعنی: زمانی که خواسته و تقدیر کرده ایم که انتهای اجلّ مسمی است، تبدیل مینمائیم امثال و صور و هیاکل آنها را [۴] یک نوع تبدیل ؛ زیرا که مثل، چنان که اطلاق میشود بر شبیه و نظیر، کما یقال: و فیکم مثله، أی شبیهه و نظیره. و اطلاق میشود بر صفت، کما قال تعالی: « لِلَّذِینَ لاَیُؤْمِنُونَ بِالاْءَخِرَةِ مَثَلُ السُّوءِ [۵] »، أی الصفة الذمیمة.
همچنین اطلاق میشود بر صور و هیاکل، کما قال تعالی: « مَا هَذِهِ التَّمَاثِیلُ الَّتِی أَنْتُمْ لَهَا عَاکِفُونَ [۶] »، أی ما هذه الصور و الهیاکل، چنان که در ما نحن فیه مراد از « أمثالهم » هیاکل است، یعنی زمانی که خواسته ایم تبدیل مینمائیم امثال و صور آنها را به این که صورت دنیویه را از آنها به سبب موت گرفته، و صورت مثالی اخروی به آنها میدهیم، ولی مثلی است که به اعتباری عین او است - چه شیئیت شی ء به صورت او است، نه به مادّه او - و به اعتباری غیر او است، چه آن
----------
[۱]: ۱ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۴، ص ۹۱۴، « چالیش عقل با نفس... ».
[۲]: ۲ - مثنوی معنوی، مولوی، د ۳، ص ۷۸۶، « جذب هر عنصری جنس خود را ».
[۳]: ۳ - سوره مبارکه انسان، آیه ۲۸.
[۴]: ۴ - اصل: و.
[۵]: ۵ - سوره مبارکه نحل، آیه ۶۰.
[۶]: ۶ - سوره مبارکه انبیاء، آیه ۵۲.
خصایص و اوصاف سخیفه دنیویه در آن صورت مثالی اخروی نیست، از قبیل
کون و فساد، امراض و اسقام، کسالت و کثافت قذارت، و نوم [۱] و غیره.
از اینجا است که وارد شده « أهل الجنة جُردٌ مُردٌ » [۲] ؛ زیرا که معرّا و مبرّا و مجرّدند از عموم این عوارضات دنیویه ؛ پس به لحاظی بعینها همان است، نهایت کامل تر شده، چنان که سابقاً فهمیدی از حدیث که چون روح مؤمن را از بدن دنیوی قبض نماید محشور مینماید او را در آخرت به بدنی که هر کسی او را ملاقات نماید گوید: « هو و اللّه فلان بن فلان ».
باری، مقصود این است که وثوق و ارتباط بیشتر برای نفس مؤمن است که چون عالم و عارف به نشانه بهتر از این عالم است « لولا وثّقه اللّه لم یستقرّ فی الدنیا طرفة عین » ولی به خلاف کافر و جاهل که چون سوای این عالم محسوس عالمی را به یقین معتقد و قائل نیست، لهذا دنیای را که مزبله عارفین است جنّت خود قرار داده، و کمال کراهت را از موت و ترک علاقه از محبوب خود دارد، کما قال تعالی: « وَ لَن یَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ [۳] »، هر چند که او را در این غفلت و جهالت نخواهند گذاشت طوعاً راغب نیست لابد کُرهاً، کما قال تعالی: « قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاَقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَی عَالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ [۴] ».
----------
[۱]: ۱ - هکذا در اصل / شاید: کسالت و نوم و کثافت و قذارت.
[۲]: ۲ - الاختصاص، ص ۳۱۸ ؛ بحارالأنوار، ج ۱۶، ص ۲۹۴.
[۳]: ۳ - سوره مبارکه بقره، آیه ۹۵.
[۴]: ۴ - سوره مبارکه جمعه، آیه ۸.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
درو کن بدی را از سینه دیگران با کندن آن از سینه خودت. تلفظ غلط در کتاب «ادب الکتاب» آمده است: از ج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وفای انسان
گفته شده: هرکه از شما دور شد، او را از خاطر میبرید در حالی که دل او در گرو شماست.
شما در وفا به هم مانند مسافر کشتی هستید، با پیاده شدن، کشتی از یادتان میرود.
من غاب عنکم نسیتموه
و قلبه عندکم رهینه
وجدتکم فی الوفاء ممن
صحبته صحبة السفینة
تفسیر آیه لایقبل منها عدل
قرآن میفرماید: لاٰ یُقْبَلُ مِنْهٰا عَدْلٌ [۱]، مراد از عدل، فدیه است.
دوست
در غررالحکم از امام علی علیه السلام نقل شده است که: دوست آدمی خود اوست مگر اینکه غیر توست.
----------
[۱]: ۱) - بقره، ۱۲۳. واژههای آیه و ترجمه آن در متن کشکول اشتباه تایپ شده است.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
این قدر با بچه ها بحث کلامی نکنید. من خیلی دیدم که بچه ی دوساله را می نشانند روی صندلی و یا میگن برو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بچه ها باید عمل کنند بنابراین فضای عمل برای بچه ها ایجاد کنیم، یعنی بازی ها. کودک باید عمل را شروع کند، کار کند و والدین باید تأیید کنند. نکته ی مهم این جاست، اگر نقد و اصلاحی هم داشته باشیم در قالب تأیید باید باشد. والدین نباید به هیچ عنوان بچه ها را تکذیب کنند، ایراد بگیرند و عیب کارشان را بگویند. بچه ها یکسره تا 12 سالگی باید تأیید بشوند به خصوص زیر 6 سال ها. تربیت اصلاً این نیست که دائم نکات منفی کودک را به رخ او بکشیم و بگوییم.
تحت عنوان نکته ی بسیار مهم می گویم که بچه ها باید اجازه ی اشتباه کردن داشته باشند، به بچه ها فضای اشتباه بدهید و اشتباهش را تأیید کنید. یک دردسری که ما با نسل شما والدین امروزی داریم و برای خودتان هم دردسر می سازید این است که شما نسلی هستید که به هیچ عنوان به خودتان اجازه ی اشتباه نمی دهید و یکی از بزرگترین مسائل و معضلات ما در مشاوره ها همین مسئله است.
نسل شما اجازه ی اشتباه به خودش نمی دهد و وقتی اشتباه می کند، داغون می شود و درک مقصر شروع می شود بعد به درک مظلوم و ..... به بچه ها باید اجازه ی اشتباه بدهیم و اشتباهشان را تأیید کنیم. در کنار انجام اشتباه به کودک مسئولیت بدهید، مسئول جبران می کند. توانایی کودک را زیر سوال نبرید. (ادامه دارد...)
#شخصیت {قسمت75}
[مباحث کودک متعادل ]
@zandahlm1357