174.5K
خانمی در شهر ما با تمکن مالی همسرش کلی کار خیر با دستهای خودش انجام میده وهیچوقت مسجد وسجاده رو ترک نمیکنه وتمام عمرش در راه زیارت عتبات میگذره ،
من همیشه با دیدنش حسرت میخورم چون تمکن مالی ندارم که کمک وامداد به ضعیفان کنم و همیشه حسرت زیارت بقاع متبرکه به جانم هست
چه کنم با این همه نقصان خسرالدنیا والاخره نشم ؟؟
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا خداوند شیطان را بر انسان ها مسلط کرد
(25) پاداش علم و آگاهي
مرد عربي نزد امام حسين عليه السلام آمد و عرض كرد:
- اي فرزند پيغمبر! من خونبهايي را ضامن شده ام و از پرداخت آن ناتوانم. با خود گفتم خوب است آن را از شريفترين مردم درخواست كنم و شريفتر از خاندان پيغمبر صلي الله عليه و آله به نظرم نرسيد.
حضرت فرمود: اي برادر عرب من سه مسأله از تو مي پرسم، اگر يكي را پاسخ دادي يك سوم بدهي تو را مي دهم و اگر دو سؤال را پاسخ دادي دو سوم آن را مي دهم و چنانچه همه را پاسخ دادي، همه بدهي تو را پرداخت مي كنم.
مرد عرب گفت: (أمثلك يسئل عن مثلي).
پسر پيغمبر آيا شخصي مانند شما كه اهل علم و شرفي از همچو مني كه عرب بياباني هستم، مسأله مي پرسد؟
امام عليه السلام فرمود: بلي! چون از جدم رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدم كه مي فرمود:
- (ألمعروف بقدر المعرفة). خوبي و احسان را به اندازه شناخت و آگاهي بايد انجام داد.
مرد عرب گفت: اگر چنين است، هر چه مي خواهي سؤال كن. اگر دانستم جواب مي دهم و گرنه از شما ياد مي گيرم. (و لاقوة الا بالله).
حضرت فرمود: كدام عمل از تمامي اعمال برتر و بالاتر است؟
عرب عرض كرد: ايمان به خدا.
فرمود: چه چيز انسان را از هلاكت نجات مي دهد؟
عرض كرد: توكل و اعتماد به خدا.
فرمود: آنچه آدمي را زينت دهد چيست؟
عرب عرض كرد: علم و دانش كه با آن عمل باشد.
امام عليه السلام فرمود: اين را ندانسته باشد؟
عرب گفت: ثروتي كه جوانمردي و مروت همراه آن باشد.
امام عليه السلام فرمود: اگر آن نبود؟
عرض كرد: فقري كه با آن صبر و شكيبايي باشد.
فرمود: اگر آن را نداشته باشد؟
عرض كرد: در اين صورت آتش از آسمان فرود آيد و چنين آدمي بسوزاند كه او شايسته اين گونه عذاب است.
آن گاه امام عليه السلام خنديد و كيسه اي را كه هزار دينار طلا در آن بود به او مرحمت كرد و انگشتر خود را نيز كه نگينش دويست ارزش داشت به او داد و فرمود: اين دينارهاي طلا را به طلبكارانت بده و اين انگشتر را نيز به مصرف خرج زندگي خود برسان.
مرد عرب آنها را گرفت و اين آيه شريفه را خواند:
- (ألله يعلم حيث يجعل رسالته). يعني خداوند مي داند رسالتش را در كجا قرار دهد. (25)
.......:
جلد ۲
📚داستانهای بحار الانوار
https://eitaa.com/zandahlm1357
حجاب به دستور خدا اجباری هست
🌹#حجاب به دستور خدا #اجباری هست🌹
اشاعه اختیاری بودن حجاب، از #تبلیغات سوء دشمنان اسلام و تلاش بر اشاعه فساد در جامعه مسلمین بوده که فقط پذیرش مسلمانان نادان و همسویی خواسته و ناخواسته با اهداف پنهان دشمنان را کسب کرده اند.
🌹حجاب در #قرآن
کلمه حجاب در قرآن هفت بار تکرار شده است که در سوره احزاب آيه 53 و سوره نور آيه 31 به معنی #پوشش به کار رفته و در باقی آيات به معني مانع و پرده ای مستور است.
رابطه حجاب و #نگاه با #ارتباط_نامشروع در قرآن
سوره نور ایه 30:
1."قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُون.
«به مردان باايمان بگو: ديده فرو نهند و پاکدامني ورزند، که اين براي آنان پاکيزه تر است، زيرا خدا به آنچه مي کنند آگاه است.»
🌹#وجوب_پوشش کامل برای زن در قرآن
سوره نور ایه 31:
2."وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ"
«به زنان باايمان بگو: ديدگان خود را (از نامحرم) فروبندند و پاکدامني ورزند و زيورهاي خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که (طبعاً) از آن پيداست و بايد روسري خود را بر گردن خويش (فرو) اندازند، و زيورهايشان را جز براي شوهران يا پدران يا پدران شوهران يا پسران يا پسران شوهران شان يا برادران شان يا پسران برادران شان يا پسرخواهران شان يا زنان (هم کيش) خود يا کنيزان شان يا خدمتکاران مرد که (از زن) بي نيازند يا کودکاني که بر عورت هاي زنان وقوف حاصل نکرده اند، آشکار نکنند و پاهاي خود را (به گونه اي به زمين) نکوبند تا آنچه از زينت شان نهفته مي دارند معلوم گردد. اي مؤمنان، همگي (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنيد، اميد که رستگار شويد.»
سوره احزاب ایه 59 :
3."أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا"
"اي پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمن بگو: «پوشش هاي خود را بر خود فروتر گيرند، اين براي آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند (به احتياط) نزديک تر است و خدا آمرزندة مهربان است.»
🌷با توجه به آيات مذکور رابطه مستقيمي در حجاب و نگاه و ارتباط نامشروع مي يابيم.
💐#غضّ_بصر و پوشاندن چشم از نگاه ناروا، دستور صريح قرآن به زن و مرد مسلمان است، و چون مرد در برابر غريزه جنسی ضعيف بوده و با نگاه ناروا و آلوده، زودتر اسير هواي نفس مي گردد، از اين رو، ابتداي دستور، خطاب به مرد، و پرهيز از ارتباط نامشروع است. 🌿نقطه آغازين هر ارتباط نامشروعي از #نگاه_حرام زن و مرد به ويژه مرد و #خودنمايي زن هست، لذا، خداوند حکيم، با سه دستور، حفظ نگاه و اندام از حرام، و رعايت حجاب کامل، پاکي روح و روان و #عفّت و #پاکدامني مسلمانان را #بيمه نموده است، و راهي براي #رستگاري و صعود بر قله هاي کمال و معرفت گشوده است.
🍃خداوند حکیم در آیه 55 سوره احزاب #محارم بر زنان را بر می شمارد:
4."لَّاجُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاء أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا"
کتاب صوتی " مسئله حجاب" اثر استاد شهید مرتضی مطهری
در 14 قسمت تهیه شده در رادیو اینترنتی ایران صدا با صدای #محمد_تقی_مختار_ملکی
#مسئله_حجاب
#استاد_مطهری
📝📝📝
#محرم
#امام_حسین ع
☪ #خط_حسینی
🔶 پیام های عاشورا برای بانوان
🌸 پایبندی به #حجاب و عفاف
📕 از جلوه های بارز حضور زنان در حماسه عاشورا، تعهّد و پایبندی آنان به حرمت ها و احكام الله و مراعات مسائل حجاب و عفاف است. حضوری این چنین، نشان می دهد كه مشاركت زن در عرصه های مبارزات و دفاع از حق، منافاتی با فعّالیت های بیرون از خانه ندارد، به شرط آنكه حریم عفاف و حدود الهی رعایت شود و متانت لازم مراعات گردد.
اهل بیت امام حسین علیه السلام در سفر كربلا، منادی این متانت و عفاف بودند، هرچند سپاه كوفه به حریم آنان بی حرمتی كردند و در دوران اسارت، آنان را در مضیقه وسایلِ پوشش قرار دادند، ولی همین كه آن آزادزنان از معترضان سرسخت به این بی حرمتی بودند دلیل دیگری بر اهمیت و قداست حفظ حجاب و عفاف، حتّی در بدترین شرایط اجتماعی و مضیقه های تحمیلی است.
🔺 چند نمونه از آن ;
«ام كلثوم» دختر امیرالمؤمنین علیه السلام كه زنی بافصاحت و بلیغ و سخنور بود و در مدّت اسارت پیوسته با سخنانش ستم حكّام را افشا می كرد، وقتی كاروان اسرا را به كوفه وارد كردند، در جمع انبوه حاضران به سخن پرداخت و آنان را به خاطر سستی و كوتاهی در یاری كردن امام حسین علیه السلام نكوهش كرد. در بدو ورود به كوفه، مردم به تماشای آنان گرد آمده بودند. ام كلثوم بر سر آنان فریاد كشید: ای مردم كوفه! آیا از خدا و رسول شرم نمی كنید از این كه به حرم و دودمان پیامبر نگاه میكنید؟»[ مقتل الحسین، مقرّم، ص 400]
🔶 پس از آنكه اوضاع كوفه در پی سخنرانی های حضرت زینب و امّ كلثوم، بحرانی شد و بیم خطر می رفت، ابن زیاد دستور داد آنان را در یكی از خانه های همسایه مسجد حبس كنند و مأمورانی را هم بر آنان گماشت. مردم هم كه آشفته حال و پریشان جمع شده بودند و عدّه ای می گریستند، حضرت زینب سلام الله علیها با صدای بلند فریاد زد: جز كنیز یا امّ ولد، كسی بر ما وارد نشود، آنان نیز همچون ما اسیر شده اند [همان، ص 424] (و رنج اسارت را میشناسند). این كار، هم برای رعایت حریم عصمت و دوری چشم نامحرمان از ذریه پیامبر و دختران امام حسین علیه السلام بود، هم جلب عواطف آنان كه با سختی های اسیران آشناتر بودند و نسبت به بازماندگان شهدا، خوشرفتاری می كردند.
🔴 در سخنرانی های حضرت زینب، ام كلثوم و فاطمه بنت الحسین، عمدتاً هتك حرمتِ اهل بیت علیه السلام مطرح شده و به نحوه رفتار والی و مأموران با حرم و حریم پیامبرصلّی الله علیه و آله، انتقاد شده است. هنگام ورود اهل بیت علیه السلام به شام نیز، امّ كلثوم، شمر را طلبید و از اوخواست كه آنان را از دروازه ای وارد كنند كه اجتماع كمتری باشد و سرهای مطهّر شهدا را دورتر نگهدارند تا مردم به تماشای آنها پرداخته، كمتر به چهره اهل بیت پیامبرصلّی الله علیه و آله نگاه كنند. شمر، به لحاظ بی دینی وخباثت ذاتی دقیقاً برعكس خواسته او عمل كرد و اسیران را از دروازه ساعات وارد دمشق كردند. [اعیان الشیعه، ج 3، ص 485].
🔺 چنین نكته ای از زبان حضرت سكینه نیز نقل شده است. سهل بن سعد وقتی اسیران را شناخت كه از دودمان پیامبرند، جلو رفت و از یكی از آنان پرسید: تو كیستی؟ گفت: سكینه، دختر امام حسین علیه السلام. پرسید: آیا كاری و حاجتی داری، من سهل، صحابی جدّت رسول خدایم. سكینه فرمود: به نیزه داری كه این سر را می برد، بگو جلوتر از ما حركت كند تا مردم به نگاه كردن آن مشغول شوند و به حرم رسول اللّه صلّی الله علیه و آله چشم ندوزند. سهل بسرعت رفت و چهارصد درهم به نیزه دار داد، او هم سر مطهر را از زنان دور بُرد. [حیاة الامام الحسین بن علی، ج 3، ص 370].
نمونه بارزتر اعتراض به این هتك حرمت و دفاع از حجاب، در سخنان حضرت زینب سلام الله علیها بود. آن حضرت در خطابه پرشور و افشاگرانه ای كه در كاخ یزید ایراد كرد، فرمود:... ای یزید! آیا پنداشتی همین كه ما را همچون اسیران به این شهر و آن شهر كشاندی، برای ما خواری است و برای تو كرامت است؟... ای زاده آزادشدگانِ فتحِ مكّه! آیا این از عدالت است كه همسران و كنیزانِ خودت را در پشت پرده ها قرار داده ای، ولی دختران رسول خدا صلّی الله علیه و آله را به عنوان اسیر، روانه كرده ای، پرده های حرمت آنان را دریده، چهره هایشان را آشكار ساخته و زیر سلطه دشمنان از شهری به شهری می گردانی، آن گونه كه مردم شهرها و آبادی ها و قلعه ها و بیابان ها به آنان می نگرند و دور و نزدیك، چهره آنان را تماشا می كنند؟... [همان، ص 378].
این گونه انتقادها از هتك حرمت حكومت یزید نسبت به حریم عفاف و حجاب، نوعی حمایت از ارزش های دینی و شؤون مقدّسات و حریم حرمت های الهی است كه از زبان اسرای اهل بیت شنیده می شد.
⬇️⬇️ ادامه در پست بعد
⬇️⬇️