ابواسماعیل عبدالله بن ابیمنصور محمد (زادهٔ ۲ شعبان ۳۹۶ ه. ق/ ۳۸۵ ه.ش / ۱۰۰۶ م. در شهر هرات درگذشتهٔ ۲۲ ذی الحجه ۴۸۱ ه. ق/ ۴۶۷ ه.ش / ۱۰۸۸ م) معروف به «پیر هرات» و «پیر انصار» و «خواجه عبدالله انصاری» و «انصاری هروی»، دانشمند و عارف صوفی مسلک ایرانی بود.
وی از اعقاب ابوایوب انصاری است که صحابهٔ پیغمبر بود. مادرش از مردم بلخ بود و عبدالله خود در هرات یکی از شهرهای غربی افغانستان کنونی متولد شد. او از کودکی زبانی گویا و طبعی توانا داشت چنان که شعر فارسی و عربی را نیکو میسرود و در جوانی در علوم ادبی و دینی و حفظ اشعار عرب مشهور بود. او در فقه روش امام حنبل را پیروی میکرد.
وی در تصوف از استادان زیادی تعلیم گرفت و دو بار به دیدار شیخ ابوالحسن خرقانی شتافت. این دیدارها تاًثیر زیادی در روحیات و منش وی داشتهاست. محل اقامتش بیشتر در هرات بود و در آنجا تا پایان زندگانی به تعلیم و ارشاد اشتغال داشت.
انصاری شعر میسرود ولیکن بیشتر شهرت وی به جهت رسالات و کتب مشهوری است که تألیف کرده است و از آن جمله است ترجمهٔ املاء طبقاتالصوفیهٔ سلمی به لهجه هروی و تفسیر قرآن که اساس کار میبدی در تألیف کشفالاسرار قرار گرفتهاست.
از رسائل منثور او که به نثر مسجع نوشته مناجاتنامه، نصایح، زادالعارفین، کنزالسالکین، قلندرنامه، محبتنامه، هفتحصار، رسالهٔ دل و جان، رسالهٔ واردات و الهینامه را میتوان نام برد.
مناجات نامه یا الهی نامه خواجه عبدالله انصاری شامل چندین مناجات کوتاه و لطیف است که به همت سید جابر موسوی در گنجور در دسترس قرار گرفته است.
کتاب «طبقات الصوفیه» که مجموعهای از تقریرات یکی از مریدان
الهی ای کامکاری که دل دوستان در کنف توحید توست و ای کارگزاری که جان بندگان در صدف تقدیر توست، ای قهاری که کس را به تو حیلت نیست، ای جباری که گردنکشان را با تو روی مقاومت نیست، ای حکیمی که روندگان تو را از بلای تو گریز نیست، ای کریمی که بندگان را غِیر از تو دست آویز نیست، نگاه دار تا پریشان نشویم و در راه آر تا سرگردان نشویم.
مناجات شمارهٔ ۶: الهی در جلال رحمانی، در کمال سبحانی، نه محتاج ... »
« مناجات شمارهٔ ۴ :الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بی عدد، ای اول بی ...
الهی از آنچه نخواستی چه آید، و آنرا که نخواندی کی آید، نا کشته را از آب چیست، و ناخوانده را جواب چیست، تلخ را چه سود اگرش آب خوش در جوار است و خار را چه حاصل از آنکه بوی گل در کنار است.
مناجات شمارهٔ ۹: الهی هر که تو را شناخت و علم مهر تو افراخت هر چه غیر از تو بود بینداخت. »
« مناجات شمارهٔ ۷ :الهی کجا بازیابم آن روز که تو مرا بودی و من ...
https://eitaa.com/zandahlm1357
الهی از بنده با حکم ازل چه برآید و بر آنچه ندارد چه باید. کوشش بنده چیست ؟ کار خواست تو دارد، بجهد خویش نجات خویش کی تواند ؟
مناجات شمارهٔ ۱۵: الهی ای سزای کرم و ای نوازندهٔ عالم، نه بآخر شادیست نه با یاد تو غم، خصمی و شفیعی و گواهی و حَکَم. »
« مناجات شمارهٔ ۱۳ :الهی تا بتو آشنا شدم از خلق جدا شدم و در هر جهان شیدا شدم نهان بودم پیدا شدم.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎬 #کلیپ #استاد_علی_تقوی 🔹تفاوت «نفی منکر» و «نهی از منکر» 🍀 🌺🍀 💠💠💠💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نخ چادر......
اگر نگاه نکنی از کفت رفته
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
📌درس پندآموز پیرمرد ٩٠ ساله
به استاد قرائتی
⁉️ آیا میدانید؟
✅ در صورت عدم پرداخت اقساط بانکی، بانک ها هیچ تکلیفی ندارند که ابتدا به وام گیرنده و سپس به ضامن مراجعه کنند و در حقیقت در انتخاب کسی که میخواهند وام پرداخت شده را از وی بگیرند، آزاد هستند.
✅ به طور کلی، بانک ها می توانند هر مالی که از مدیون یا ضامنین شناسایی کنند، جهت وصول مطالبات خود از محل آن اموال اقدام کند.
#ضمانت_وام
Vakiil2
📣 آیا می دانید اگر زن، خود درآمد مستقلی داشته باشد، باز هم مستحق نفقه است.
✅ حتی در صورتی كه زن درآمد مستقلی داشته باشد باز مرد را از پرداخت نفقه معاف نمیكند، چرا که پرداخت نفقه بر عهده مرد بوده و بايد آن را در حد استطاعت پرداخت کند.
#نفقه
Mr_Vakiil2