فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥حضور گسترده مردم کردستان در راهپیمایی ۱۳ آبان
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥 راهپیمایی بجنوردیها در یومالله ۱۳ آبان
🔴کشته و مفقود شدن دو دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تکذیب شد
🔹دانشگاه علوم پزشکی زاهدان کشته و مفقود شدن دو دانشجوی این دانشگاه را تکذیب کرد.
🔹در ساعات اخیر در برخی گروههای اجتماعی و فضای مجازی خبر کشته شدن دانشجوی پزشکی این دانشگاه به نام یاسر نارویی و مفقود شدن دانشجوی پرستاری به نام علی گمشادزهی منتشر شده است.
🔹دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن تکذیب این شایعه اعلام میدارد اساسا فرد و یا افرادی به این نام در این دانشگاه مشغول به تحصیل نمیباشند.
#خبر
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 راهپیمایی یومالله ۱۳ آبان در تهران
⛔️توجه لطفا⛔️
با توجه به اطلاعیه مهم مشترک
اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و سخنان چند شب قبل وزیر محترم در خصوص اهمیت گزارشات مردمی، از شما عزیزان خواهشمندم هشیار باشید و در صورت مشاهده مورد مشکوک، با شماره های ۱۱۳ و ۱۱۴ تماس بگیرید و گزارش بدید.
وزیر در مصاحبه ای که داشتند گفتند که در جریان حمله تروریستی به زائران حرم احمد بن موسی علیه السلام ، یکی از مواردی که به دستگاه های امنیتی کشور کمک کرد که در ظرف کوتاه ترین مدت، شش نفر از عوامل پشت پرده این فاجعه هولناک و تروریستی را شناسایی و دستگیر کنند، علاوه بر کارهای دقیق اطلاعاتی، همین گزارشات مردمی بوده.
پس خواهشمندم با توجه به رعایت موازین شرعی و اخلاقی، حواستون به محله و کوچه و آپارتمان محل زندگیتان باشه. تا خدایی نکرده عوامل دشمن، بیخ گوش ما نباشند و ما بی اطلاع باشیم.
#خبر
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۱۰- حفظ امنيت سرمايه گذاري، و ارج نهادن به سازندگي و كارآفريني، و حفظ حرمت دارائيهاي ناشي ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
پيام به كنگره ى بزرگداشت صدرالمتألّهين (ملاصدرا)
پيام به كنگره ي بزرگداشت صدرالمتألّهين (ملاصدرا) از تشكيل اين مجمع بزرگ علمي و فكري كه بر گرد انديشه و شخصيّت فيلسوف نامدار ايراني، حكيم صدرالمتألّهين شيرازي فراهم آمده، احساس افتخار و مسرّت ميكنم و خداي سبحان را سپاس ميگويم. اگرچه دانستههاي دنياي غرب و حتي بخشهايي از دنياي اسلام از اين شخصيّت كم نظير چندان وسيع نيست، ولي حوزههاي فلسفي ايران لااقل در سه قرن اخير - يعني تقريباً از صد سال پس از تأليف كتاب اسفار تاكنون - يكسره از آراء فلسفي صدرالمتألّهين تغذيه شده و كتابها و آراء مهمّ او - كه بسياري از آنها حداقل در قالب
استدلالي و عقلاني اش از ابتكارات اوست - محور درس و تحقيق و شرح و تنقيح بوده است. از طرفههاي زمانه اين است كه صدرالمتألّهين، هم بيشترين پيروان و منتحلان فلسفي و هم بيشترين منتقدان و مخالفان را در مدت چهار قرن گذشته داشته است. در اين مدت بيشترين مشعلداران فلسفه ي الهي در ايران، دنباله روان و شارحان فلسفه يي بشمار ميروند كه او با نبوغ و ابتكار خود همچون ناسخ شيوههاي معروف مشايي و اشراقي، و مشتمل بر همه ي برجستگيهاي آن، بنيان نهاد و مباني آن را در هزاران صفحه با تقرير رسا و پر جاذبه ي خويش، تبيين كرد. و باز در همين مدّت كسان زيادي از منتحلان عقايد او در ابواب وجود و الهيات خاص و معاد و غيره، به همان سرنوشتي دچار شدند كه وي در دوران زندگي اش آن را بتلخي آزموده و موطن مألوف را بخاطر آن ترك كرد. البتّه نقد علمي و تحقيقي آراء او بدور از توسّل به طعن و جنجال نيز از دوران يكي از دو شاگرد بلافصل و مقرّبش تا امروز ادامه داشته و نام آوراني چند از حكماي متأله، در برخي از اصليترين مبانيِ دستگاه فلسفي شامخ صدرايي، مناقشات جدّي وارد كرده اند. ترديد نبايد كرد كه هم آن تاثير خاضع كننده بر روي بزرگاني از سرآمدان فلسفي، و هم اين برانگيختگي عقيدتي يا علمي از سوي منتقدان و مخالفان، به نقطه ي يگانه يي اشاره ميكند كه همانا جز عظمت فكري، و نيروي ابداع، و بنيان رفيعِ فلسفه ي اين حكيم بزرگ، چيز ديگري نيست. مكتب فلسفي صدرالمتألّهين همچون شخصيت و زندگي خود او، مجموعه ي در هم تنيده و به وحدت رسيده ي
چند عنصر گرانبها است. در فلسفه ي او از فاخرترين عناصر معرفت يعني عقل منطقي، و شهود عرفاني، و وحي قرآني، در كنار هم بهره گرفته شده، و در تركيب شخصيّت او تحقيق و تأمّل برهاني، و ذوق و مكاشفه ي عرفاني، و تعبّد و تديّن و زهد و انس با كتاب و سنّت، همه با هم دخيل گشته، و در عمر علميِ پنجاه ساله ي او رحلههاي تحصيلي به مراكز علمي روزگار، با مهاجرت به كهك قم براي عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پياده اِحراميِ حج شدن، همراه گرديده است. همان گونه كه فلسفه ي صدرايي - كه خود او بحق آن را حكمت متعاليه ناميده - در هنگام پيدايش خود، نقطه ي اوج فلسفه ي اسلامي تا زمان او و ضربه يي قاطع بر حملات تخريبي مشكّكان و فلسفه ستيزان دورانهاي ميانه ي اسلامي بوده است، امروزه پس از بهره گيري چهار صد ساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلي، و نقد و تبيين و تكميل در حوزههاي فلسفه، و وَرز يافتن با دست تواناي فلاسفه ي نامدار حوزههاي علمي بويژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحكام بلكه شادابي و سرزندگي مضاعفي گرفته و ميتواند در جايگاه شايسته ي خود در بناي فرهنگ و تمدن، بايستد و چون خورشيدي در ذهن انسانها بدرخشد و فضاي ذهني راتابناك سازد. مكتب فلسفي صدرالمتألّهين همچون همه ي فلسفهها در محدوده ي مليت و جغرافيا نمي گنجد و متعلق به همه ي انسانها و جامعهها است. همواره همه ي بشريت به يك چهارچوب و استخوان بندي متقن عقلاني براي فهم و تفسير هستي نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدني بدون چنين پايه ي مستحكم و قابل قبولي نميتواند بشريت را به
فلاح و استقامت و طمأنينه ي روحي برساند و زندگي او را از هدفي متعالي برخوردار سازد. و چنين است كه بگمان ما فلسفه ي اسلامي بويژه در اسلوب و محتواي حكمت صدرايي، جاي خالي خويش را در انديشه ي انسان اين روزگار ميجويد و سرانجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت. ما ايرانيان بيش از همه به اين فلسفه الهي وامدار و بيش از همه در برابر آن مكلّفيم. دوران ما با دميدن خورشيدي چون امام خميني كه يگانه ي دين و فلسفه و سياست و خود يكي از صاحبنظران برجسته در حكمت متعاليه بود، و نيز با حوزه ي درسي و تحقيقي پربركت حكيم علامه ي طباطبايي كه استاد يگانه ي مباني ملاصدرا در طول سي سال در حوزه ي قم به شمار ميرفت، و تلاش تلامذه و همدورههاي آنان، بيشك دوره ي با بركتي براي فلسفه الهي است. و اكنون بر پايي اين گردهمايي بزرگ از فرزانگان ايراني و غير ايراني مژده ي آگاهيهاي ژرفتر و گسترده تري در باب فلسفه ملاصدرا ميرساند. شايد اين يكي از موجباتي شود كه مسير مستقيم و تكاملي و نامتناقض فلسفه كه از مميّزات فلسفه ي
اسلامي بويژه پس از روشن شدن مشعل حكمت صدرايي است، در ذهن انديشوران و فيلسوفان غرب، با مسير پر تقاطع و پرتناقض و پرنشيب و فراز فلسفه ي غربي در همين چهار صد سال مقايسه شود و فرصت تازه يي براي نقد و بحث در باشگاه جهانيِ معرفت و استدلال عقلاني، فراهم آيد. در پايان لازم ميدانم سپاس عميق و صميمانه ي خود را از برگزار كنندگان عزيز اين مجمع علمي و نيز از شركت كنندگان آن ابراز دارم و انتظار خود را
براي نشر مجموعه ي آراء صدرالمتألّهين در كتابي جداگانه تكرار كنم. والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته - سيّد علي خامنه اي
#پیامهای مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۴-۶-۳- دقّت نهادها و رسانههای اجتماعی در کیفیت ارائه ی مسائل مربوط به خانواده و روابط بین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
فصل هفتم: زن در خانواده
۱-۷-۳- جایگاه زن در خانواده
۱-۱-۷-۳- خانواده ی اسلامی
۱-۱-۱-۷-۳- همانند گلی در محیط زندگی، نه کارپرداز خانه
«اَلمَرْأَةُ رَیْحانَةٌ وَ لَیْسَت بِقَهْرَمانَةٌ» [۱] قهرمان، یعنی همین کارپرداز امروز زندگی... این زن، کارپرداز شما نیست که همه کارهای زندگیتان را روی دوش او بگذارید و بعد هم از او مواخذه کنید. نه! این یک گلی است در دست شما... حتی اگر دانشمند یا سیاستمدار باشد، در بحث معاشرت خانوادگی او گل است. [۲]
در داخل خانواده هم، از نظر اسلام مرد موظف است که زن را مانند گلی مراقبت کند. میفرماید: «المرأة ریحانة»؛ زن گل است. این مربوط به میدانهای سیاسی و اجتماعی و تحصیل علم و مبارزات گوناگون اجتماعی و سیاسی نیست؛ این مربوط به داخل خانواده است. «اَلمَرْأَةُ رَیْحانَةٌ وَ لَیْسَت بِقَهْرَمانَةٌ»؛ این چشم و دید خطابینی را که گمان میکرد زن در داخل خانه موظف به انجام خدمات است،
پیغمبر با این بیان تخطئه کرده است. زن مانند گلی است که باید او را مراقبت کرد. با این چشم باید به این موجود دارای لطافتهای روحی و جسمی نگاه کرد. این نظر اسلام است. [۱]
----------
[۱]: . بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۱۰۰، ص ۲۵۳.
[۲]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۲۸-۶-۷۹.
[۱]: . بیانات در دیدار با گروه کثیری از بانوان ۳۰-۰۶-۱۳۷۹.
جایگاه زن در خانواده، همانی است که در گفتارهای گوناگون ائمّه (علیهم السّلام) آمده: «اَلمَرْأَةُ رَیْحانَةٌ وَ لَیْسَت بِقَهْرَمانَةٌ». در تعبیرات عربی، قهرمان یعنی کارگزار، پادو، یک خدمتگزار محترم. میفرماید: در داخل خانه، زن قهرمانه نیست؛ ریحانه است، گلِ خانه است. خطاب به مردان میفرماید: بهترین شما کسانی هستند که بهترین رفتارها را با همسرانشان دارند. اینها نظرات اسلام است و از این قبیل الی ماشاءالله وجود دارد. [۲]
۲-۱-۱-۷-۳- عضو اصلی و دارای جایگاه اساسی و رفیع در خانواده
وقتی خانواده هست، همسر و مادر عضو اصلی است. زن در این مجموعه، جای بسیار اساسی و رفیعی دارد. به همین خاطر، وقتی اصل خانواده - یعنی زن - زیر سؤال و متزلزل است، در آن جا هیچ چیزی در جای خودش قرار ندارد. اینها بحثهایی است که واقعاً باید روی آنها خیلی تأمّل و تدقیق بشود. [۳]
در مسأله ی زن آن چه که در درجه ی اوّل اهمیّت قرار دارد، مسأله ی خانواده است؛ نقش زن به عنوان عضوی از خانواده. به نظر من از همه ی نقشهایی که زن میتواند ایفاء کند، این اهمیّتش بیش تر است. البته بعضیها این طور حرفها را در همان نظر اوّل با شدّت رد میکنند و میگویند آقا شما میخواهید زن را در خانه اسیر کنید، محبوس کنید، از حضور در صحنههای زندگی و فعّالیت باز بدارید؛ نه، به هیچ وجه قصد ما این نیست؛ اسلام هم این را نخواسته. [۴]
۳-۱-۱-۷-۳- نقطه اتّکاء برای مسائل روحی و معنوی زندگی و خانواده
----------
[۲]: . بیانات در دیدار با بانوان نخبه درتاریخ ۱-۳-۱۳۹۰.
[۳]: . بیانات در دیدار با اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان ۱۶-۱۰-۱۳۶۹.
[۴]: . بیانات در دیدار گروهی از بانوان نخبه در آستانه سالروز میلاد حضرت زهرای اطهر (س) ۱۳-۴-۱۳۸۶.
زن به نوبه ی خود نقطه اتّکاء است برای مسائل روحی و معنوی زندگی. دریایی است از انس و محبّت میتواند مرد را در این فضای سرشار از محبّت، از همه ی غصهها و غمهای خودش خارج کند. اینها تواناییهای زن است. توانییهای روحی اوست. [۱]
زن را به چشم آن عنصر اصلی تشکیل خانواده در نظر بگیرید؛ که خانواده اگرچه از مرد و زن تشکیل میشود و هر دو در تشکیل خانواده و موجودیّت آن مؤثرند، امّا آسایش فضای خانواده، آرامش و سکونتی که در فضای خانه است، به برکت زن و طبیعت زنانه است. با این چشم به زن نگاه کنند تا معلوم شود که او چگونه کمال پیدا میکند و حقوقش در چیست. [۲]
۴-۱-۱-۷-۳- شمع جمع افراد خانواده
شمع جمع افراد خانواده است؛ مایه ی انس و سکینه و آرامش است. کانون خانواده - که حوضچه ی آرامش زندگی پرچالش و پرتلاش هر انسانی است - به وجود زن آرام میگیرد و سکینه و اطمینان پیدا میکند. آن وقت نقش او به عنوان همسر، به عنوان مادر، به عنوان دختر خانواده، هر کدام یک فصل طولانی در تکریم دارد. بنابراین حقیقتا باید در زمینه ی ارزش و کرامت زن در نظر اسلام، بازنویسی و بازگویی و بازبینی کرد. [۳]
۵-۱-۱-۷-۳- زن؛ بزرگ خانه و محور مدیریت درونی خانواده
نظر اسلام در باب خانواده و جایگاه زن در خانواده، نظر خیلی روشنی است. «المرأة سیّدة بیتها» [۴] ؛ بزرگ خانه، زن خانه است؛ این از پیغمبر اکرم است. [۵]
----------
[۱]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۶-۶-۱۳۸۱.
[۲]: . بیانات در دیدار گروهی از بانوان به مناسبت فرخنده میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن ۲۵-۹-۱۳۷۱.
[۳]: . بیانات در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) ۰۵-۰۵-۱۳۸۴.
[۴]: . کنز الاعمال، متقی هندی، ج ۶، ص ۲۲ (موسسه الرساله بیروت).
[۵]: