رد آنها میپرداخت و خیانت و دروغگویی آنها را بیان میکرد؛ گاهی شیعه را از همنشینی با آنها منع میکرد و گاهی آنها را به شدت مورد لعن و مذمت قرار میداد.
مذاکره حضرت رضا (علیه السلام) با سران واقفیه
در روایت است که سه نفر از سران واقفیه به نامهای علی بن ابی حمزه و احمد بن سرّاج و حسین بن هاشم معروف به ابن المکاری نزد حضرت رضا (علیه السلام) آمدند. علی بن ابی حمزه به حضرت گفت: پدرت چه شد؟ فرمود: از دنیا رفت. پرسید: با مرگ؟ فرمود: آری. گفت: به چه کسی وصیت کرد؟ فرمود: به من. گفت: پس آن امامی که اطاعت او از جانب خداوند واجب است شمایید؟ فرمود: آری.
آن دو نفر دیگر گفتند: خداوند به شما قدرت داده است، حضرت فرمود: وای بر تو، چه قدرتی؟ آیا میخواهید به بغداد روم و به هارون بگویم من امام واجب الاطاعه هستم، به خدا که وظیفه من این نیست، آن چه به شما گفتم به این جهت بود که به من خبر رسید شما دچار تفرقه شده اید، خواستم تا سرّ شما به دست دشمنان نیفتد. علی بن ابی حمزه گفت: شما چیزی را ظاهر کرده ای که هیچ یک از پدران شما علنی نمی کرد و به زبان نمی آورد. حضرت فرمود: چنین نیست، به خدا سوگند که بهترینِ پدرانم رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به زبان آورد وقتی خداوند به او دستور داد تا اقوام نزدیک خود را بیم دهد و او چهل نفر از خاندان خود را دعوت کرد و به آنها گفت: من فرستاده خدا بر شمایم و آن که بیش از همه تکذیب کرد و به او حمله ور شد، عمویش ابولهب بود. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به آنها فرمود: اگر ابولهب یک خراش به من بزند، من پیامبر نیستم و این اوّلین نشانه پیامبری من است که برای شما اظهار میکنم. (سپس حضرت رضا (علیه السلام) فرمود) و
من نیز میگویم: اگر هارون یک خراش بر من وارد کند، من امام نیستم و این اولین نشانه امامت است که برای شما اظهار میکنم.
علی بن ابی حمزه گفت: ما از پدران شما روایت داریم که کارهای امام (غسل، کفن، نماز و دفن) را جز امام، متولّی نمی شود (یعنی اگر شما امام بودی باید این امور را در مورد پدرت موسی بن جعفر (علیه السلام) انجام میدادی با آن که شما در مدینه بودی و ایشان در بغداد) حضرت فرمود: آیا حسین بن علی (علیه السلام) امام بود یا نه؟ گفت: آری. فرمود: عهده دار کار او که بود؟ گفت: علی بن الحسین. فرمود: علی بن الحسین کجا بود؟ او که در دست عبیدالله بن زیاد گرفتار بود؟ گفت: او مخفیانه آمد و امور پدر را انجام داد و برگشت. حضرت فرمود: اگر علی بن الحسین (که در زندان و اسیر بود) توانست به کربلا بیاید و کارهای پدر را انجام دهد، صاحب این امر - یعنی حضرت رضا (علیه السلام) - نیز میتواند (از مدی
نه) به بغداد آید و متولّی کار پدر شود و برگردد با این که او در زندان و اسارت نیست... [۱]
----------
[۱]: - به کتاب هایرجالی مثل رجال نجاشی و شیخ طوسی و ابن ابی داود و… مراجعه شود.
[۱]: الانعام، ۹۸.
[۲]: بحار، ج ۴۸، ص ۲۶۱.
[۱]: بحار، ج ۴۸، ص ۲۶۱ و اختیارالرجال، ص ۴۶۳.
📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 #کلیپ_کارشناس_مهدویت ♨️ دیندار باشی عاقل نباشی خودت وبال دینی... 🚫🚫مراقب فتنه ها باشیم... جزء من
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#سوال کاربران
🔰پاسخ به شبهه ای پر تکرار در این روزها...
چرا رهبری مثل حضرت علی کنار نمیکشد.mp3
3.05M
💠 جواب شبهه بالا
👈 چرا رهبری همانند حضرت علی وقتی دید مردم ایشان را نمی خواهند ، کنار نمی رود ؟
مینویسم براتون:
نجات دهنده در گور خفته است...
صدها سال است که کسی می اید...، اما نمی اید!
کسی که در جنگ جهانی اول نیامد ...
در جنگ جهانی دوم هم نیامد...
میلیون ها تن سلاخی شدند نیامد...
زنان بی ابرو شدند، نیامد...
به جوانان در بند ها تجاوز شد، نیامد...
کجاست؟ کی می اید؟؟
می آید که چه کند؟؟
جنگ افروزی کند؟؟
انتقام یک بانو را بعد از هزاران سال بگیرد؟؟
انتقام کشتار عاشورا را از نسل های بعدی بگیرد ؟؟
دو سوم جهان را بکشد؟؟
چه انتظاری میکشند منتظران !!!!
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
💢اولا قرار نیست با آمدن امام زمان (عج) دو سوم مردم جهان کشته شوند، اینها متأسفانه برداشت غلطی هست که این افراد از روایات کردند و هر روایتی را در این زمینه نباید پذیرفت.
🔰نکته بعدی اینکه اینها میگن چرا امام زمان نیومده برای.. یک نکته مهم را فراموش کردند آن هم اینکه زمینه باید فراهم بشه یا نه⁉️ شما وقتی میخواهی یک حرکت عظیمی در سطح جهان ایجاد بکنی و حکومت عدل و حکومت عدالت را ایجاد بکنی و برقرار بکنی، قطعا زمینههایی نیاز داره؛
🔸یکی از این زمینهها یاران است (یاران هم عرض کردیم ۳۱۳ تا نیستند، بیشتر از ۳۱۳ تا هستند)
🔸و یکی از اینها اینکه مردم جهان به یک پذیرش نسبی برسند.
📑مواردی که این افراد میگن در آن زمان.. آیا مردم به پذیرش نسبی رسیده بودند یا نه⁉️ اگر به این پذیرش نرسن دقیقاً همان قضیه ی حضرت امام حسین (ع) برای امام زمان (عج) تکرار میشه. مردم به پذیرش نرسیدن و خودشان رفتن به جنگ با امام حسین.🍂
⚠️این آمادگی باید ایجاد بشه، پس این تقصیر امام زمان نیست. امام زمان از قصد که دست خودشان نیست.. شرایط باید فراهم بشه. وقتی شرایط فراهم نیست امام زمان چه جوری بیاد⁉️
👥شرایط را ما باید فراهم کنیم مردم باید به این باور برسند که منجی تنها راه نجات است، این دیگه دست امام زمان نیست! خلبان بالاست میخواد فرود بیاد باند فرودگاه آماده نیست، خُب تقصیر خلبان نیست که، فرودگاه باید باند را آماده کند تا هواپیما فرود بیاد. اینها متاسفانه متن های احساسیه که هیچگونه پشتوانه علمی نداره❌ و این طرف قضیه را نگاه نمیکنند که این غیبت و امثال اینها یکی از عوامل اصلی اش خود ماییم، نه اینکه بیاییم این را به امام زمان بچسبانیم.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
آقا مهدي گفت: خودت اونجايي و ميگي نيرو ندارم، زود بي سيم را بده دست بي سيم چي ات. خودت آرپي جي را ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبهاي بدر
علي جمالي
عمليات بدر شروع شده بود و ما توانسته بوديم هيجده قبضه توپ ۱۰۵ ميليمتري از دشمن غنيمت بگيريم. در به در دنبال ماشين بودم كه اين غنيمتيها را بكشيم عقب. به هر كس كه
گمانم ميرفت، رو انداختم و التماس كردم؛ ولي توجهي نكردند. اگر آنجا نگه شان ميداشتيم دشمن بمباران ميكرد و از بين ميرفتند. تا دير نشده بود بايد اينها را ميبرديم پشت جبهه. هر چه فكر كردم كه با اين توپها چه كنم، عقلم به جايي قد نداد. تا اينكه به فكرم رسيد آقا مهدي را پيدا كنم و به خودش بگويم. در تاريكي شب و زير آتش بي امان، سراغ آقا مهدي را گرفتم. گفتند توي كيسه اي است. توي نخلستان كيسه اي پيدايش كردم، شب از نيمه گذشته بود و داشت بر و بچههاي تخريب را براي انهدام اتوبان بصره العماره ميفرستاد. مينها و خرج گودها و... را جمع كرده بودند يك جا.
خستگي در چهره اش موج ميزد. گرد و غبار بر سر و صورتش نشسته
[ صفحه ۱۳۲]
بود. رو به آقا مهدي گفتم: هيجده قبضه توپ ۱۰۵ ميليمتري غنيمت گرفته ايم، هيچ كس كمك نمي كنه اينارو ببرم عقب. اگه تا فردا اينجا بمانن، هواپيماها بمباران شان ميكنن...
برگشت گفت: خدا مرا بكشد تا شما راحت شوين!
اين را گفت و بلند شد و در تاريكي شب از ديدهها ناپديد شد.
پيش از شروع بدر يك نوع دلدادگي شديدي پيدا كرده بودم.
گفتم: اجازه بدين توي عمليات كنارتون باشم. گفت: «هر كي كار خودش رو بكنه و كمك سازمانش باشه، بهتره» هيچ وقت نمي خواستم حرفي بزنم يا كاري بكنم كه باعث رنجش خاطرتش بشود؛ در اولين جلسه اي كه با فرماندهان واحدهاي لشكر در حضورش بودم فرماندهان واحدها گزارش ميدادند و من دلشوره داشتم كه چگونه حرفم را شروع كنم. يك لحظه
با صداي آرامي گفت: «آقاي جمالي شما بفرمايين. » با اين گفته اش قلبم از تب و تاب افتاد و آرام گرفت. شكسته بسته چيزهايي گفتم. اما آنچه به حيرتم وا داشته بود ادب و متانت آقا مهدي بود از شروع جلسه تا انتها روي دو زانو نشست و هيچ تغييري در حالت خود نداد.
وقت نماز ظهر بود. توي سنگر آقا مهدي بود و آقا مصطفي مولوي و من. هر دوي ما اصرار داشتيم كه نماز را پشت سر آقا مهدي بخوانيم. ولي قبول نمي كرد اين قدر عقب رفت كه پشتش خورد به ديواره سنگر. با خواهش نماز ظهر را با امامت او خوانديم... بين دو نماز هر دوي ما را پي كاري از سنگر بيرون فرستاد. وقتي برگشتيم نماز عصر را تمام كرده بود. گفتم: «آقا مهدي! لياقت نداشتيم به شما اقتدا كنيم؟ » گفت: «من خودم كم گناه دارم؟!... » اشك در چشمانم حلقه زد...
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠کلیپـــــی از تصــــــاویر ناب از رزمـــــــندگان دفــــــــاع مقــــــدس
🍃🌸
🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃🌸
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ارسال پیامبر اسلام « والکتاب المسطور » یعنی: او را ارسال و مبعوث فرمود با کتاب مسطور، أعنی: قرآن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اخلاص در توحید
قوله علیه السلام: وَ دَلَّنَا عَلَیْهِ مِنَ الاْءِخْلاَصِ لَهُ فِی تَوْحِیدِهِ.
یعنی: دلالت نمود ما را « علیه »، اعنی بر این علم که به توسّط پیغمبر و قرآن بر ما مفتوح نمود ابواب او را از خلوص و اخلاص ورزیدن از برای حقّ در مراتب توحید او، اعنی توحید ذات و توحید صفات و توحید آثار و افعال او.
اقسام توحید
چه موّحد در توحید ذات آن است [که] خالص نماید ملک وجود را از برای حقّ بر آن که خدا در ذات و وجود شریک ندارد، و آن وقتی است که وجود را بالحقیقه از قاطبه اعیان موجودات که موهوماً و مجازاً موجود مینمایند سلب نموده، و مستند به حق تعالی نمائی، به مقتضای: « لا هو الاّ هو » و مقرّ باشی که: « الأعیان الثابتة ما شمّت رایحة الوجود أزلا و ابداً ».
و توحید صفات آن است که کلیه صفات را که در موجودات ملاحظه مینمائی منسوب به حق تعالی نموده، و آنها را مظاهر اسماء و صفات دانی، نه مالکِ آن، لذا قال صلی الله علیه و آله وسلم: « من رآنی فقد رأی الحق ». [۱]
و توحید افعال آن است که آثار و افعال خلایق را مقتضی قضا و قدر و اراده قدیمه حق دانسته، و خلایق را واسطه صدور آن دانی، کما قال تعالی: « وَ مَا
رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لَکِنَّ اللَّهَ رَمَی [۲] »، و قیل:
گر بپرانیم تیر آن کی ز ما است ما کمان و تیراندازش خداست [۳]
این است که عباد مادامی که در جلب منافع و دفع مضارّ خود خضوع و تذلّل که معنای عبادات است نزد غیر خدا از مخلوق نموده، واقع در شرک خفی اند، نه در توحید حقیقی، کما قال عن لسان یوسف علیه السلام: « مَا کَانَ لَنَا أَن نُّشْرِکَ بِاللَّهِ مِن شَیْ ءٍ [۴] »، و أیضاً قال تعالی: « وَ مَآ أُمِرُوا إِلاَّ لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ [۵] » أی الطاعة.
----------
[۱]: ۱ - بحارالانوار، ج ۵۸، ص ۲۳۴.
[۲]: ۱ - سوره مبارکه انفال، آیه ۱۷.
[۳]: ۲ - مثنوی معنوی، مولوی، ج ۱، ص ۴۵، « اعتراض مریدان بر خلوت وزیر ».
[۴]: ۳ - سوره مبارکه یوسف، آیه ۳۸.
[۵]: ۴ - سوره مبارکه بینه، آیه ۵.
📚✍شرح بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: فاطمه علیها السلام در صحاح در صحیح بخاری در باب مناقب حضرت زهرا علیها السلام آمده است که پ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بچه محل امام رضا:
وصیت پیامبر
روز پنجشنبه ای بیماری پیامبر شدت گرفت، فرمود: کاغذی بیاورید تا چیزی بنویسم که پس از من گمراه نشوید.
اصحاب به نزاع برخاستند، رسول خدا فرمود: سزاوار نیست در حضور من نزاع کنید، گفتند پیامبر هذیان میگوید از او بپرسید مقصود چیست؟ خواستند از او بپرسند، فرمود:
واگذارید مرا.
پیامبر امت را به سه چیز وصیت کرد. اخراج مشرکان از جزیرة العرب، مهمان نوازی از مهمانان، از وصیت سوم ساکت ماند، راوی میگوید آن را به خاطر ندارم...
ابن عباس میگوید: بدبختی از همین جا آغاز شد.
*
روز پنجشنبه ای بیماری پیامبر شدت گرفت، فرمود: کاغذی بیاورید تا چیزی بنویسم که پس از من گمراه نشوید.
(هلم اکتب لکم کتابا لا تضلوا بعده)، عمر گفت: تب بر پیامبر غالب شده است. قرآن نزد ماست، کتاب خدا ما را کافی است.
اصحاب به نزاع برخاستند، یکی میگفت: کاغذی بیاورید و دیگری حرف عمر را تکرار میکرد. میگفت: وقتی نزاع بالا گرفت، پیامبر خدا فرمود: برخیزید.
ابن عباس میگوید: بدبختی از همین جا آغاز شد. [۱]
----------
[۱]: ۱) - این روایت به سندهای مختلف در منابع اهل سنت آمده است. ر. ک: صحیح بخاری، ج۱، ص۳۹ و ج۵، ص۱۳۸؛ صحیح مسلم، ج۵، ص۷۶؛ مسند احمد، ج۱، ص۳۲۵.
حج تمتع
عمر بن حصین میگوید: وقتی آیه تمتع نازل شد، ما همراه رسول خدا عمره تمتع انجام دادیم و آیه ای بر تحریم آن نرسید، و پیامبر تا زنده بود از آن منع نکرد. کسی دیگر از سر
خود آن را تغییر داد. گفته شده عمر بود.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام.
زنی که چندماه است شوهرش اوراترک کرده میتواندبه ازدواج موقت مرددیگری درآید؟
پاسخ👇
سلام علیکم
خیر
تا زمانی که صیغه طلاق جاری نشود و مدت عده نگذرد، عقد جدید جایز نمی باشد.
#احکام
#احکام_ازدواج
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
تلاوت قرآن باصدای زن دربرابرآقایون چه حکمی دارد؟ وکلاسهای موسیقی سنتی برای زنان چه حکمی ؟رهبری
پاسخ👇
سلام علیکم
۱. اگر با صوت نباشد و مفسده ای هم به دنبالش نباشد، اشکالی ندارد و الا جایز نیست.
۲. اگر لهو و لعب نبوده، اشکالی ندارد.
#احکام
#احکام_بانوان
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
در گروه ختم قران و صلوات شرکت کردم دوتا سوال دارم
1-ببخشیدبرای ختم دعا یا جز قران حتما باید خودمون بخونیم یا صوتی هم گوش بدیم اشکال نداره؟
2-ذکر صلوات حتما باید لبها تکان بخورد و مشخص شه یا در دل گفته بشه میتونیم شمارش کنیم ؟
نمیدونم منظورم خوب رسوندم یا نه ؟
پیشاپیش از پاسخگویی تون ممنون
پاسخ👇
سلام علیکم
1. گوش دادن به صوت قرائت محسوب نمی شود، لذا باید توسط خود انسان قرائت شود.
2. در دل گفتن ذکر گفتن صادق نیست و باید بر زبان جاری شود.
#احکام
#احکام_ذکر
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام علیکم
من یک وام خونگی داشتم هر برج 500000 تومان میدادم و 3 ماه مانده بود که یک سال بشه برنده شدم و مبلغ وامم 15 ملیون بود گرفتم 5 ملیونشو جایی سرمایه گذاری کردم که کار کنن و سودشو بگیرم
ایا اون 5 ملیون که دادم برای سرمایه گذاری خمس داره ؟
پاسخ👇
سلام علیکم
هرآنچه قبلا پراخت می کردید تا قرعه به شما بیافتد، اگر از سال خمسی شما رسیده باشد، متعلق خمس است.
#احکام
#احکام_خمس
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎬 #کلیپ #استاد_علی_تقوی ✴️ احتمـال تاثیــــر، شما نفـر چندمـی❓🙂 #بی_تفاوت_نباشیم #امر_به_معرو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
#استاد_علی_تقوی
🔴 اسـلام بدون امــر به معــروف، اسـلام عقیـــم است!
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امر به معروف دختر کشف حجاب کرده سیگار به دست در تهران
📢یادتون نره این روزها که کشف #حجاب ها زیاد شده بی تفاوت از کنارشون عبور نکنید و با شیوه های دختران انقلاب» امر به معروف کنید.
✅ #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
#زن_عفت_افتخار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
«حجت الاسلام حدائق»
⚠️#هشدار به متدیّنین و مسئولین برای #بی_تفاوتی و ترک امر به معروف و نهی از منکر!
چی بگم آخه؟.pdf
2.33M
#فایل_pdf
📙#کتاب چــــی بگم آخــــــه⁉️
✨بهترین و کاملترین کتاب کار با موضوع گفتگوهای کوتاه، مرتبط با امــر به معــروف و نهی از منڪـر،
با تأڪید بر جرائم اخلاقی مشهــــود
🌱مجموعہای از بهترین تشڪرها و تذڪرها، با همکارۍ جمعی از طلاب و دانشجویان و با نظارت #استاد_علی_تقوی
🍀
🌺🍀
💠💠
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: باب سوم مساحقه ماده ۱۲۷ مساحقه همجنس بازي زنان است با اندام تناسلي ماده ۱۲۸ راههاي ثبوت م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
باب پنجم قذف
ماده ۱۳۹ قذف نسبت دادن زنا يا لواط است به شخص ديگري
ماده ۱۴۰ حد قدف براي قذف كننده مرد يا زن هشتاد تازيانه است
تبصره ۱ اجراي حد قذف منوط به مطالبه مقذوف است
تبصره ۲ هرگاه كسي امري غير از زنا يا لواط مانند مساحقه و ساير كارهاي حرام را به شخصي نسبت دهد به شلاق تا ۷۴ ضربه محكوم خواهد شد.
ماده ۱۴۱ قذف بايد روشن و بدون ابهام بوده و نسبت دهنده به معناي لفظ آگاه باشد، گرچه شنونده معناي آن را نداند.
ماده ۱۴۲ هرگاه كسي به فرزند مشروع خود بگويد تو فرزند من نيستي محكوم به حد قذف ميشود. همچنين اگر كسي به فرزند مشروع ديگري بگويد تو فرزند او نيستي محكوم به حد قذف خواهد شد.
تبصره در موارد ماده فوق هرگاه قرينه اي در بين باشد كه منظور، قذف نيست حد ثابت نمي شود.
ماده ۱۴۳ هرگاه كسي به شخصي بگويد كه تو با فلان زن زنا كرده اي يا با فلان مرد لواط نموده اي نسبت به مخاطب قذف خواهد بود و گوينده محكوم به
حد قذف ميشود.
ماده ۱۴۴ هرگاه كسي به قصد نسبت دادن زنا به شخصي مثلا چنين گويد (زن قحبه يا خواهر قحبه يا مادر قحبه نسبت به كسي كه زنا را به او نسبت داده است محكوم به حد قذف ميشود و نسبت به مخاطب كه به واسطه اين دشنام اذيت شده است تا ۷۴ ضربه شلاق تعزير ميشود.
ماده ۱۴۵ هر دشنامي كه باعث اذيت شنونده شود و دلالت بر قذف نكند مانند اينكه كسي به زنش بگويد تو باكره نبودي موجب محكوميت گوينده به شلاق تا ۷۴ ضربه ميشود.
ماده ۱۴۶ قذف در مواردي موجب حد ميشود كه قذف كننده بالغ و عاقل و مختار و داراي قصد باشد و قذف شونده نيز بالغ و عاقل و مسلمان و عفيف باشد. در صورتي كه قذف كننده و يا قذف شونده فاقد يكي از اوصاف فوق باشند حد ثابت نمي شود.
ماده ۱۴۷ هرگاه نابالغ مميز كسي را قذف كند به نظر حاكم تاديب ميشود و هرگاه يك فرد بالغ و عاقل شخص نابالغ يا غيرمسلمان را قذف كند تا ۷۴ ضربه شلاق تعزير ميشود.
ماده ۱۴۸ اگر قذف شونده به آنچه به او نسبت داده شده است تظاهر نمايد قذف كننده حد و تعزير ندارد.
ماده ۱۴۹ هرگاه خويشاوندان يكديگر را قذف كنند محكوم به حد ميشوند.
تبصره اگر پدر يا جد پدري فرزندش را قذف كند تعزير ميشود.
ماده ۱۵۰ هرگاه مردي همسر متوفي خود را قذف كند و آن زن جز فرزند همان مرد وارثي نداشته باشد حد ثابت نمي شود. اما اگر آن زن وارثي غير از فرزند همان مرد داشته باشد، حد ثابت ميشود.
ماده ۱۵۱
هرگاه شخصي چند نفر را به طور جداگانه قذف كند در برابر قذف هر يك جداگانه حد بر او جاري ميشود خواه همگي با هم مطالبه حد كنند، خواه به طور جداگانه
ماده ۱۵۲ هرگاه شخصي چند نفر را به يك لفظ قذف نمايد اگر هر كدام از آنها جداگانه خواهان حد شوند براي قذف هر يك از آنها حد جداگانه اي جاري ميگردد ولي اگر با هم خواهان حد شوند فقط يك حد ثابت ميشود.
ماده ۱۵۳ قذف با دو بار اقرار يا با شهادت دو مرد عادل اثبات ميشود.
ماده ۱۵۴ اقرار در صورتي نافذ است كه اقراركننده بالغ و عاقل و مختار و داراي قصد باشد.
ماده ۱۵۵ تازيانه بر روي لباس متعارف و به طور متوسط زده ميشود.
ماده ۱۵۶ تازيانه را نبايد به سر و صورت و عورت قذف كننده زد.
ماده ۱۵۷ هرگاه كسي چند بار اشخاص را قذف كند و بعد از هر بار حد بر او جاري شود در مرتبه چهارم كشته ميشود.
ماده ۱۵۸ هرگاه قذف كننده بعد از اجراي حد بگويد آنچه گفتم حق بود تا ۷۴ ضربه شلاق تعزير ميشود.
ماده ۱۵۹ هرگاه يك نفر را چند بار به يك سبب مانند زنا قذف كند فقط يك حد ثابت ميشود.
ماده ۱۶۰ هرگاه يك نفر را به چند سبب مانند زنا و لواط قذف كند چند حد ثابت ميشود.
ماده ۱۶۱ حد قذف در موارد زير ساقط ميشود:
۱ هرگاه قذف شونده قذف كننده را تصديق نمايد.
۲ هرگاه شهود با نصاب معتبر آن به چيزي كه مورد قذف است شهادت دهند.
۳ هرگاه قذف شونده يا
همه ورثه او قذف كننده را عفو نمايند.
۴ هرگاه مردي زنش را پس از قذف لعان كند.
ماده ۱۶۲ هرگاه دو نفر يكديگر را قذف كنند خواه قذف آنها همانند و خواه مختلف باشد حد ساقط و هر يك تا ۷۴ ضربه شلاق تعزير ميشوند.
ماده ۱۶۳ حد قذف اگر اجرا يا عفو نشود به وراث منتقل ميگردد.
ماده ۱۶۴ حق مطالبه حد قذف به همه وارثان بجز زن و شوهر منتقل ميشود و هر يك از ورثه ميتوانند آن را مطالبه كنند هر چند ديگران عفو كرده باشند.
#قوانین کیفری....
https://eitaa.com/zandahlm1357