eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.1هزار عکس
35هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سلسله جلسات 1 💠 فصل اول : ( قسمت اول ) 👈 وظایف مهم دانشجویان برای و شرکت فعال در 👈 دانشجوی انقلابی باید چگونه باشد؟ 🔗 دیدن کلیپ با کیفیتهای بالاتر در https://www.aparat.com/v/5WlLI 🎤 (مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ) 👌 انقلابی باید قوی شود 🔰سیاست همراه دیانت🔰
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 امام صادق علیه السلام صاحب هذا الامر لایسمیه باسمه الاّکافر (شیخ کلینی، کافی، ص ۳۳۳) ممنون میشم در مورد این حدیث توضیحی بدین؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻نگاه کنید بحث روایاتی ست که انسان را نهی می کند از آوردن نام اصلی حضرت که همان نام پیامبر هست، و بعضی روایت ها هم گفته اسم اصلی حضرت را، همین "اَللِّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ..″ که شما می خوانید در بعضی روایت ها "اَللِّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ" آمده و در زیارت روز پنجشنبه به امام عسکری (ع) می‌گوییم «اَبا مُحَمَّد». 🌀اینجا حالا اختلاف هست بین اساتید و علما که آیا می شود ما قبل ظهور امام زمان (عج) هم ایشان را به اسم محمد صدا بکنیم یا اینکه طبق آن روایاتی که می‌گوید حرام هست باید بعد از ظهور باشد. 👈🏻اینجا بعضی از اساتید نظرشان این هست مثل آیت الله مکارم و بعضی اساتید مرکز مهدویت که این نهی از آوردن نام اصلی حضرت برای زمان غیبت صغری بود، الان نیست. این برای آن زمانی که دشمن دنبال امام زمان بود و اینجور حرفها.. گفتن اسم اصلی حضرت را صدا نزنید که دشمن متوجه زنده بودن حضرت نشود و زمان الان اشکالی ندارد. 👈🏻بعضی ها می گویند نه الان هم اشکال دارد، مثل آیت الله طبسی استاد مهدویت یا آیت الله صافی گلپایگانی. 📚این روایات همین را‌ دارد می‌گوید، می‌گوید اسم اصلی حضرت را نباید به کار ببرید روی این قضیه دارد مانور می دهد که صاحب این امر را کسی به اسم اصلیش صدا نمی زند الا کافر. که باز هم می گویم اینجا اختلاف نظر هست آیا این برای زمان الان هم هست یا برای همان زمان غیبت صغری ست. حالا این بحث فقهی ست چون حرام و حلال پیش می آید به دفتر مرجع تقلیدتان رجوع کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
Part08_ققنوس فاتح.mp3
15.44M
📖کــتاب صــوتی « ققنوس فـــاتــــــــح » 🔵 زندگــینــــامـــه داستـــانی ســــردار شهـــید مــــحـــسـن وزوایــــی 🔷 قـــــســــمـــت 8 🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃🌸
.......: تیر خلاص عراقی‌ها خرمشهر را محاصره کرده بودند و صدای انفجار از همه جا بلند بود. در همین وقت یکی از بچه‌های سپاهی آمد و گفت: «وسایلتون رو جمع کنین و سوار وانت بشین تا شما رو به کوت شیخ ببریم. » ما لجبازی کردیم و گفتیم: «شهر را رها نمی کنیم. » گفت: «شهر را رها نمی کنیم یعنی چه؟ عراقی‌ها خیابان به خیابان جلو اومدن. الان تو خیابان پشت سری ما هستن... » باز هم گفتیم: «ما نمی آییم. » گفت: «اگر نیاین همین الان به هر کدامتون یک تیر خلاصی می‌زنم تا دست عراقی‌ها نیفتین. » چاره ای جز رفتن نبود. [۱] ---------- [۱]: راوی: سهام طاقتی خواهر و برادر آخر ین نی رو ها، با آخر ین گلوله می‌جنگیدند. امکان تامین نیروها نبود. پل خرمشهر در تیررس گلوله‌های مستقیم بود. رزمندگان که تعداد آنان در آخرین روز شاید به چهل نفر نمی رسید، سرسختانه مقاومت می‌کردند. کم کم کوچه‌ها از خون آخرین یاران ارغوانی می‌شد، من جزو آخرین نفراتی بودم که به ساحل رودخانه رسیدم. امکان گذشتن از پل نبود. آخرین ماشینی که تعدادی زخمی را از پل می‌گذارند هدف گلوله آرپی جی قرار گرفت و روی پل ماند. مجبور شدیم از سقف پل حرکت کنیم. آویزان به میله‌های سقف پل، همراه با تجهیزات انفرادی، با اندک رمقی که مانده بود. گلوله‌ها به اطراف می‌خورد. ترکشها صفیر زنان از کنارمان می‌گذشتند. بیش از چهل دقیقه آویزان به سقف پل، خود را به آن سوی پل رساندیم. آن طرف رودخانه ده‌ها زخمی افتاده بودند. چند دختر جوان مشغول پانسمان و مداوای زخمی‌ها بودند. دختری جوان سر یکی از رزمندگان را بر زانو گرفته بود. رزمنده جوان تمام سطح لباسش خون آلود بود. نزدیک تر که شدم کلمات مقطع و بریده بریده اش را می‌شنیدم که می‌گفت: «مرا بگذار و به بچه‌ها برس. » معلوم شد خواهر و برادرند. دختر جوان، دکمه لباس جوان را که خون از آن می‌جوشید گشود. گویی تاب دیدن نداشت. جوان آرام این شعر را خواند و آسمانی شد: مو از «قالو بلی... » تشویش دیرم گنه از برگ و بارون بیش دیرم اگر «لا تنقطوا... » دستم نگیره مو از «یاویلنا... » اندیش دیرم صدای رزمنده ای زخمی، دختر جوان را از جا کند، سر برادر را به نرمی بر زمین گذاشت و به سراغ زخمی رفت. [۱] ---------- [۱]: راوی: دکتر محمد رضا سنگری- نشریه فرهنگ پایداری شماره دوم 📚خاطراتی از حضور زنان در دفاع مقدس https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ملائکه عمّاله و باطن ملائکه عمّاله اشاره به قواء سبعه نباتیه است که هریک در عملی که مأمور بر اویند، و به منزله عبادت آنها است مشغول اند، و آن جاذبه و ماسکه و هاضمه و دافعه و نامیه و مصوّره و مرتبه است. باری، کلام قدماء از حکماء است: « الملک و الشیطان و الجنّ متّحدین بالنوع، مختلفین بحسب الأعمال و الأفعال ان لم یصدر منه إلاّ خیراً فهی ملائکة، و ان لم یصدر منه إلاّ شرّاً فهو شیطان و ان صدر منه تارَة الخیر و تارَة الشر، فهو جنّ ». اگر چه لفظ جن بر هر مرتبه سه قسم [۱] اطلاق شده به اعتبار استتارهم عن العیون، کما قال تعالی فی حقّ الشیطان: « کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ [۲] »، أی کان من الملائکة. و جای دیگر فرماید: « وَ جَعَلُوا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا [۳] »، یعنی: قرار دادند بین خدا و بین ملائکه المعبّر عنها بالجنّ نسبت، به این که گفته اند الملائکة بنات اللّه. [حَمْداً یَفْضُلُ سَائِرَ الْحَمْدِ کَفَضْلِ رَبِّنَا عَلَی جَمِیعِ خَلْقِهِ] ---------- [۱]: ۱ - کذا در اصل / اصح: بر هر سه قسم مرتبه. [۲]: ۲ - سوره مبارکه کهف، آیه ۵۰. [۳]: ۳ - سوره مبارکه صافات، آیه ۱۵۸. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: رضی الدین علی لالا جامی در اوائل«ثلث» و آخر «نفحات» می‌گوید: رضی الدین به هند رفت و در آنجا با ابورضا رکن همنشین شد، ابوالرضا شانه ای که می‌گفت شانه ی رسول خداست به او عطا کرد. نویسنده نفحات می‌گوید: این شانه بعد از آن نزد علاءالدوله سمنانی بود و ممکن است از رضی الدین به وی رسیده باشد. علاءالدوله آن را در پارچه ای پیچید و آن را در میان ورقی گذاشت و بر آن با خط خود نوشت: این شانه ای است از شانه‌های رسول خدا و این پارچه همان است که از ابوالرضا رکن به این ناتوان رسیده است. علاءالدوله هم به خط خود نوشته بود: این شانه امانت بود از رسول خدا که به دست رضی الدین لا لا برسد. البته آنچه مؤلف نفحات نوشته خالی از تأمل نیست... در قاموس آمده است که رکن از یاران پیامبر نبوده بلکه دروغگویی هندی است که پس از ششصد سال در هند مدعی شد به همنشینی پیامبر رسیده است... شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
33.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه 29 💠 جلسه 9⃣2⃣( فرق فتوای مرجع با حکم رهبری چیست؟ ) 🔰مباحث بسیار مهم درباره دستورات اجتماعی ولی فقیه 🎤 🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است 👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
.......: نقش اميرالمؤمنين (عليه السّلام) در هدايت دستگاه خلافت اشاره عمر با علم به اين كه على (عليه السّلام) سرآمد اصحاب پيغمبر اكرم (صلّى الله عليه وآله) در همۀ امور است و فضايل او را كسى ندارد، در موارد حسّاسى كه بقاى خلافت را در خطر مى ديد و يا خود را زير سؤال مى يافت، از اميرالمؤمنين (عليه السّلام) درخواست مشاوره و راهنمايى مى كرد؛ اما در ساير موارد تمايلى به ميدان آوردن آن حضرت از خود نشان نمى داد. على (عليه السّلام) نيز براى پيشرفت اسلام و موفقيت مسلمانان از راهنمايى او دريغ نمى فرمود. نقش حضرت در هدايت دستگاه خلافت عمر را، مى توان در سه جهت خلاصه كرد: امور نظامى عمر به خوبى مى دانست على (عليه السّلام) سردار هميشه پيروز جنگ هاى دوران پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) بود و نقش او پس از رهبرى هاى رسول خدا (صلى الله عليه وآله) بزرگ ترين عامل قلع و قمع دشمنان اسلام بوده است. لذا در موارد متعدّد كه براى رهبرى نيروهاى نظامى حيران مى ماند، با آن حضرت مشورت مى كرد و نظرات اميرالمؤمنين (عليه السّلام) را بدون چون و چرا به كار مى بست. بايد دانست كه عمر براى پيشروى فتوحات با كسى مشورت نمى كرد و در مورد تصميم گيرى براى حمله به ايران و روم، على (عليه السّلام) دخالتى نداشت، بلكه فقط براى به كار بردن بهترين سياست و تاكتيك در برابر دشمن مورد مشورت قرار گرفت. راهنمايى هاى آن حضرت در جنگ هاى بزرگ با ايران ساسانى، امپراتورى روم و آزادسازى بيت المقدس بدون تأمّل از جانب عمر پذيرفته شد. در اين مقاطع حساس در شوراى نظامى عمر، فقط رأى اميرالمؤمنين كارساز بود. همين كه على (عليه السّلام) نظر مى داد، عمر تكبير مى گفت و رأى حضرت امير (عليه السّلام) را به كار مى بست. [۱] ---------- [۱]: . در همۀ منابع دست اوّلى كه شرح فتوحات مسلمانان در عهد عمر بن خطاب به تفصيل آمده است، به مشاوره هاى نظامى اميرالمؤمنين (عليه السّلام) و به كار بستن آن راهنمايى‌ها توسط خليفۀ دوم اشاره شده است. مانند فتوح البلدان، تاريخ طبرى، كتاب الفتوح و نهاية الارب و... به ويژه در كتاب الفتوح كه به تفصيل مشاوره هاى اميرالمؤمنين (عليه السّلام) قيد شده است. (ج ۱، ص ۲۹۳ به بعد) همچنين نگاه كنيد به: فروغ ولايت، ص ۲۸۳ و على از زبان على (زندگانى اميرمؤمنان على (عليه السّلام) جعفر شهيدى، ص ۴۴ و امام اميرالمؤمنين (عليه السّلام) از ديدگاه خلفا، ص ۱۶۰. تشیع ✍️استاد محمد حسین رجبی https://eitaa.com/zandahlm1357
حمام به سبک زرتشتی : آرتور کریستین سن شرق شناس و تاریخدان مشهور دانمارکی در کتاب خود به نقل از آگائیاس(مورخ مشهور یونانی)،نحوه حمام کردن و نظافت زرتشیان را این چنین توضیح میدهد: «ایرانیان احترام آب را بیش ازهرچیز واجب میشمردند، چنانکه حتی صورت خود را در آب نمی شستند و جز برای آشامیدن آب دادن به نباتات با این عنصر مقدس دسمت نمیزدند). در کتاب وندیداد شرح مسوطی راجع به آب و تأثیر آن در تطهیر مندرج است. فقط چیزی، که در تطهیر مؤثرتر از آب محسوب میشد : بول گاو بود. 📖کریستین سن، ایران در زمان ساسانیان،ترجمه مرحوم رشید یاسمی،صفحه 212 goo.gl/G92EXz 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍ توهین داریوش به اجداد کوروش، استفاده از مهر شاهی جد کوروش هخامنشی برای ترخیص گاو و گوسفند‼️ 🔍 ایران شناس، متخصص خط و زبان‌های ایرانی و تمدن ایلام و تاریخدان بی‌ نظیر آلمانی در کتاب گرانبهای خود داریوش و ایرانیان چنین میگوید: "داریوش اجازه داد تا از این مهر در دربار او، برای تأیید تحویل گاو و گوسفندانی که مخصوص سفرهی شاهی بودند، همچنان استفاده شود. یعنی مهر اول در دربار داریوش در خدمت کاری کم اهمیت بود. این مهر با تصویر سوارکار پهلوان خود، در دست گَدَوگَه ، قصاب دربار، که در این زمان از آن استفاده میکرد، تا حدودی بی اعتبار جلوه می کرده است." 📖والتر‌هینتس‌،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه۶۱ ⚠️ دوستان یک سوال دارم⁉️ الان هم و است یا نه؟! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
.......: سرگذشت رضا شاه به خوبي روشن كننده حوادث ۶۲ سال بعد است؛ زماني كه ديكتاتور عراقي، صدام حسين، در حمله اي كه به رهبري آمريكا صورت گرفت، از حكومت ساقط شد. در هر دو نمونه، ارتشي كه مردم كشور را مرعوب خود ساخته بود، در برابر مهاجمين هيچ مقاومتي نكرد. همان طور كه در سال ۱۹۴۱ اثري از ارتش رضا شاه ديده نشد، [با آغاز حمله آمريكا] گارد رياست جمهوري صدام نيز مضمحل شد. در هر يك از اين موارد، سقوط ديكتاتور با هلهله و شادماني همراه بود. شباهت‌هاي اين دو ديكتاتور، چيزي بيش از سرنگوني آنها است. هر دوي آنها با كمك و حمايت خارجي به قدرت رسيده و به حكمراني خود ادامه دادند؛ هر دو ديكتاتور با مردم خود وحشيانه رفتار مي‌كردند؛ هر دوي آنها با چپاول منابع نفتي كشور خود زندگي مرفهي فراهم آورده و اموال فراواني در بانك‌هاي خارجي انباشته بودند؛ و زماني كه ادامه حكومت آنها نامطلوب ارزيابي شد، از جايگاه حكمراني به زير كشيده شدند. اندكي پيش از آغاز حمله به ايران، سخنان بسياري در مورد چپاول اموال [مملكت] به گوش مي‌رسيد، اما بلافاصله پس از سرنگوني ديكتاتور، اين موضوع به دست فراموشي سپرده شد و كسي در مورد آن حرفي به ميان نياورد. در هر دو مورد، كذب بودن دلايلي كه براي تهاجم و «تغيير رژيم» اقامه مي‌شود، آشكار است. اظهار نگراني در مورد سلاح‌هاي كشتار جمعي عراق واقعيت نداشت، چرا كه اين نسل از سلاح‌ها با موافقت دولت ريگان در اختيار عراق قرار گرفت. در خلال جنگ ايران و عراق، طي سال‌هاي ۸۸-۱۹۸۰، زماني كه همين سلاح عليه نيروهاي ايراني و كردهاي عراقي به كار گرفته شد، هيچ اعتراضي شنيده نشد و كسي عراق را محكوم نكرد. علاوه بر اين، بسيار بعيد بود كه صدام از اين سلاح‌ها عليه نيرو‌هاي آمريكايي و متحدانش استفاده كند، زيرا در جنگ خليج فارس در سال ۱۹۹۱ نيز اين سلاح‌ها را عليه نيرو‌هاي تحت رهبري آمريكا به كار نبرد. دلايلي كه بعدها در حمله به عراق اعلام شد، پايه محكمتري نداشت. ابراز نگراني در مورد استبداد و بي رحمي صدام نسبت به مردم عراق نيز، بي اساس بود. در دهه ۱۹۷۰ صدام را به قدرت رساندند و به مدت سه دهه، به ويژه در دهه ۱۹۸۰، از او حمايت كرده و به ياريش شتافتند. بنابراين اظهار «دلسوزي»هاي بعدي براي مردم عراق به خاطر بدبختي هايشان باوركردني نبود. در ماه مارس سال ۱۹۹۱، ايالات متحده پس از آنكه شيعيان و كردهاي عراق را به قيام عليه صدام تشويق كرد، با خيال راحت چشم‌هاي خود را بر قتل عام شيعيان و كرد‌ها به دست صدام بست. يك فرد بدبين ممكن است ادعا كند كه همه اين كار‌ها براي آن بود كه صدام بتواند دشمنانش را درهم بشكند و براي دوازده سال ديگر بر مسند قدرت تكيه كند. از آنجا كه در سال ۲۰۰۳ صدام جز براي مردم كشور خود، براي هيچ كشور ديگري تهديد قلمداد نمي شد و از آنجا كه وي هيچ گونه دخالتي در حادثه تروريستي ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نداشت، چرا ايالات متحده تصميم گرفت به عراق يورش ببرد و او را از مسند قدرت به زير كشد؟ سرنگوني رضا شاه در سال ۱۹۴۱ بينش خوبي در اين باره به ما مي‌دهد. در سال ۲۰۰۰ كاملاً آشكار بود كه صدام حسين و سني‌ها بيش از اين توانايي اداره قدرت را ندارند؛ و انقلابي اسلامي، نظير انقلاب ايران در راه است. رژيم صدام نيز همچون رژيم شاه پوسيده بود. اين پوسيدگي به حدي بود كه بلافاصله پس از حمله نيرو‌هاي تحت رهبري آمريكا رژيم صدام از هم پاشيد. حمله آمريكا به عراق در سال ۲۰۰۳، همچون حمله انگلستان به ايران در سال ۱۹۴۱، با هدف جلوگيري از وقوع يك انقلاب؛ و حفظ كنترل آن كشور از طريق به قدرت رساندن شيعيان و كرد‌ها در عراق انجام گرفت. آمريكا به تقليد از تجربه موفق انگلستان در اشغال ايران در سال ۱۳۲۰؛ و با اطمينان به پيروزي ماجراجويي نابخردانه اي را در عراق آغاز كرد. اما ماجراي عراق بسيار سخت تر بود؛ زيرا در آنجا كل نظام بايد تغيير مي‌كرد. در ايران سال ۱۳۲۰، فقط آنكه در رأس قدرت بود كنار زده شد؛ و در روز‌هاي ۲۵ تا ۳۰ اوت با اينكه عملاً هيچ دولتي بر سر كار نبود، هيچ غارت و هرج و مرجي در تهران رخ نداد. اما بغداد، برخلاف تهران، به هنگام اشغال به دست نيرو‌هاي آمريكايي، همچون زمان ورود نيرو‌هاي انگلستان در ۱۱ مارس ۱۹۱۷، دستخوش غارت و هرج و مرج گسترده اي شد. [۱] خاورميانه پس از جنگ جهاني اول آخرين فصل تاريخ خاورميانه با جنگ جهاني اول آغاز مي‌شود كه اين منطقه را دست خوش تغييرات شگرفي كرد. علاوه بر اضمحلال امپراطوري عثماني، تمام سرزمين‌هايي كه ميان هند و مصر قرار داشت، تحت تصرف و نفوذ انگلستان درآمد. كشورهاي ايران (كه پيش از نوامبر ۱۹۳۴ با نام فارس شناخته مي‌شد)، عراق، سوريه، عربستان و فلسطين در اين منطقه قرار داشتند. در توافقنامه مخفي ماه مارس ۱۹۱۵، انگلستان، روسيه و فرانسه بر سر تقسيم امپراطوري عثماني و ايران به تفاهم رسيده و خاور نزديك را ميان متحدين تقسيم كردند. در قراردادي جداگانه ميان انگل
ستان و رو سيه، آن تقسيم بندي كه روسيه و انگلستان در سال ۱۹۰۷ با يكديگر بر سر آن به تفاهم رسيده بودند تغيير كرد و مناطق نفتي كه به تازگي كشف شده بود [۱]، ضميمه قلمرو انگلستان شد. در مقابل، انگلستان، حاكميت روسيه را بر استانبول و تنگه داردانل پذيرفت. بلافاصله پس از اين قرارداد و به دنبال پيروزي نيرو‌هاي انگلستان در جنوب عراق در آوريل ۱۹۱۵، انگلستان سهم خود از ايران را به تصرف درآورد. هم زمان، روسيه نيز نيمه شمالي ايران را كه در قرارداد ۱۹۱۵ به او اختصاص يافته بود، اشغال كرد. در مارس۱۹۱۶، تقسيم دو فاكتوي ايران ميان روسيه و انگلستان كامل شده بود. توافق سايكس پيكو در ماه مه ۱۹۱۶ تقسيم ---------- [۱]: براي مشاهده گزارش مفصل اُسكار اس هينزر، كنسول آمريكا در مورد غارتگري‌هاي ۱۱-۱۰ مارس ۱۹۱۷ در بغداد و همچنين پاسخ بريتانيا به آن رجوع كنيد به: Mohamad Gholi Majd, Iraq in World War I: From Ottoman Rule to British Conquest. انتشارات دانشگاه آمريكا، ۲۰۰۶، صص ۳۰۷-۳۰۵. براي مشاهده اسناد مربوط به غارت بصره در ۲۲-۱۷ نوامبر ۱۹۱۴، در زمان اشغال اين شهر توسط انگليسي ها، به همان منبع صص ۸۸-۸۵ رجوع كنيد. [۱]: در مورد همكاري ابن سعود با بريتانيا رجوع كنيد به: Majd, Iraq in World War I، ص ۲۷۶. فلسطين و سورية بزرگ را ميان انگلستان و فرانسه به انجام رساند. پس از انقلاب بلشويكي و خروج روسيه از ايران، انگلستان به دنبال فتح عراق، نيمه شمالي ايران را نيز تصرف كرد. در اكتبر ۱۹۱۸، زماني كه تركية شكست خورده و مغلوب درخواست صلح كرد، انگلستان منطقه وسيعي را كه ميان هند و مصر قرار داشت، تحت كنترل خود درآورد. بدون ترديد، اين دستاورد، بزرگترين دستاورد استعماري در تاريخ معاصر است. با اينكه جنگ تمام اين منطقه را ويران كرده بود، بيشترين خسارات بر ايران تحميل شد. در ايران ۹ تا۱۱ ميليون انسان يا به تعبير ديگر، نيمي از جمعيت كشور در اثر قحطي جان باختند. [۱] شكي نيست كه اين قحطي، كار انگلستان را در تسلط بر ايران و حفظ كنترل آن در دهه‌هاي بعد تسهيل كرد. اين قحطي، جامعه ايران را ويران كرد. به دنبال جنگ جهاني اول، انگلستان و فرانسه براي خلق «ملت-كشور‌هاي مدرن» در خاورميانه دست به كار شدند. در همان زمان كه فرانسه در سوريه و لبنان جمهوري ايجاد كرد؛ انگلستان در عراق، اردن و عربستان سعودي، يك نوع شاهنشاهي موروثي خلق كرد. در كشورهاي عربي، پادشاهان از ميان شيخ‌هاي عرب سني انتخاب شدند. اين افراد كساني بودند كه در جنگ جهاني اول به كمك انگلستان شتافته بودند. ابن سعود پادشاه عربستان شد، كشوري كه به تازگي تأسيس شده بود. يكي ديگر از شيوخ عربستان، پادشاه هاشمي اردن شد در حالي كه پسر عموي ---------- [۱]: محمدقلي مجد، قحطي بزرگ، ترجمه محمد كريمي، مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي، ۱۳۸۷. وي در سال ۱۹۲۱ پادشاه هاشمي عراق گرديد. جدا از تحميل پادشاهي سني بر عراق شيعه، مرزهاي شمالي عراق جديد نيز كاملاً آشفته و نامشخص بود. گزارش كنسولگري آمريكا در بغداد در تاريخ ۲۸ فوريه ۱۹۲۱ حاوي اظهارات ذيل مي‌باشد: به سختي مي‌توان گفت خطي كه به واسطه معاهده سورس (Sevres ) به عنوان مرز تعيين شده، منطقي يا ثابت است. مرز شمالي بين النهرين كاملاً آشفته است و نيم ميليون كرد را ضميمه قلمرو اعراب كرده است. بنابراين موقعيتي خلق شده كه نگهداري آن نيازمند نيروي دائمي است. » [۲] پادشاهي هاشمي در سال ۱۹۵۸ پاياني سخت را تجربه كرد. بيست سال بعد، پادشاهي پهلوي نيز به سرنوشت همتاي عراقي خود دچار شد. در كنفرانس صلح ورساي، ايران موفق نشد پرونده خود را مطرح كند. تلاش‌هاي آمريكا براي تضمين بررسي دادخواست ايران در كنفرانس، مخالفت شديد انگلستان را برانگيخت. اين امر موجب درگيري لفظي ميان وزير امور خارجه آمريكا، ربرت لنسينگ، * و همتاي انگليسي او، لرد بالفور، شد. به دنبال امضاي توافقنامه ۹ آگوست ۱۹۱۹ ميان انگلستان و ايران، اختلافات آشكار آمريكا و انگلستان سر باز كرد. به موجب اين قرار داد، انگلستان رسماً امور مالي و نظامي ايران را به دست گرفت. با انعقاد قرارداد نفتي سن رمو در آوريل ۱۹۲۰ اين تنش شدت بيشتري يافت. ---------- [۲]: گزارش اُونس، شماره ۴۹، ۲۴۵/۶۳۶۳. ۸۰۰، مورخ۲۸ فوريه ۱۹۲۱. * Robert Lansing. Lord Balfour. . Mohamad Gholi Majd, Oil and the Kiling of the American Consul in Tehran، انتشارات دانشگاه آمريكا، ۲۰۰۶، ص ۵. 📚از قاجار تا پهلوی ✍محمد قلی مجد https://eitaa.com/zandahlm1357