eitaa logo
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
4.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
82 ویدیو
0 فایل
تنها کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «مدّ ظلّه» در ایتا □ ارتباط با مدیر کانال: @Mh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 دو پرسش درباره در ثابت شدن و با ❓ آیا بحث رؤیت هلال و اثبات اول ماه، تقلیدی است؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ بخشی از آن تقلیدی و بخشی دیگر، غیر تقلیدی است. در مبانی علمی رؤیت هلال (مثلاً: آیا رؤیت با چشم مسلح معتبر است یا خیر؟ آیا هلال برای نقاطی که شب مشترک دارند واحد است یا خیر؟ آیا شهادت دو عادل معتبر است یا خیر؟) باید تقلید کند. اما اینکه آیا بر اساس آن مبانی، عملاً هلال دیده شده است یا خیر؟ ملاک، اثبات شرعی آن بر اساس حجت است. بنابراین اگر بر اساس مبانی مرجع تقلید، مکلف اطمینان به ثابت شدن اول ماه پیدا کند، همان ملاک است. ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ❓ آیا رؤیت هلال و اثبات اول ماه الزاماً باید با چشم غیرمسلح صورت پذیرد یا اگر با استفاده از دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ یا از داخل هواپیما هم دیده شود، کافی است؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍ رؤیت هلال در این موارد کافی نیست؛ بلکه باید مطمئن بود در فرض نبود مانع، هلال با چشم عادی، آن هم برای منطقه مکلف و ارتفاعات نزدیک، قابل رؤیت است. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔸 توصیه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به مبلغین و طلاب جوان: به موضوعاتی بپردازید که زمینه پذیرش آن در جامعه وجود دارد ▫️تبلیغ دین و هدایت و ارشاد مردم، کار ارزشمندی است که نیاز به فداکاری و تحمل سختی‌ها دارد. ▫️مبلغین باید شرایط را در نظر بگیرند و به موضوعاتی بپردازند که جامعه پذیرای آن باشد. کار طلبه‌ هدایت مردم است. وقتی شما مطلبی را بیان می‌کنید که عکس آن عملی می‌شود عقلاً نباید وارد آن شد. اینطور نیست که ما هر سخن هر چند حقی را بگوییم حالا چه اثر کرد و چه نکرد. گاهی شما در شرایطی قرار می‌گیرید که سخنی را که می‌گویید نه تنها اثر نمی‌کند بلکه اثر منفی پیدا می‌کند. باید زمینه پذیرش کلام در مخاطب را بررسی کرد. ▫️مبلغین بهتر است به مطالب عمومی که مورد پذیرش همه گروه‌ها و افراد است بپردازند. درباره اهتمام به حلال و حرام و پرهیز از غیبت، دروغ، تهمت و آزار و اذیت دیگران صحبت کنند. زشتی گناه و پلیدی این امور مورد اتفاق همه است و موعظه درباره آن مورد نیاز جامعه است. @zanjani_net
🔸 مسافرت و نرسیدن به وطن پیش از ظهر ❓ پیش از ظهر به شهری در فاصله بیش از بیست کیلومتر سفر کردم و بنا داشتم که تا قبل از اذان به وطن برگردم ولی کارم طول کشید و نتوانستم برگردم. حکم روزه‌ام چیست؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍️ روزه باطل است. مگر آن‌که از شب نیت سفر نداشته‌اید و سفر اتفاقی بوده، که در این صورت مسافرت مانعی ندارد و با سفر روزه باطل نمی شود و روزه‌تان صحیح است. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
💠سعی در برآوردن نیازهای مردم ❖از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 📝 [آیت الله] آقای آسید ابوالحسن اصفهانی ویژگی‌های ممتازی داشت. از جمله این‌که در برآوردن حوائج مردم خیلی ساعی و پرتلاش بود. شنیدم به کسی وعده داده بود پولی به او بدهد و همان موقعی که پسر مرحوم آسید ابوالحسن را کشته بودند و مشغول تشییع جنازه او بود، پول آن شخص را در جیب خودش گذاشته بود تا به او بدهد. ▫️همچنین از خصوصیات مهم ایشان این بود که به هیچ کس –حتی به پسرانش– اجازه نمی‌داد نامه‌های اشخاص به وی را بخوانند. گاهی اشخاص در نامه به ایشان اهانت می‌کردند یا تقاضایی مطرح می‌کردند، ایشان آن نامه‌ها را به شکلی محو می‌کرد تا اسرار اشخاص محفوظ بماند. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج3، ص436 @zanjani_net
● عبادت مداوم پيامبر اکرم "صلی الله عليه و آله" فرمودند: 🔹 «اَلصَّائِمُ فِي عِبَادَةِ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَ نَائِماً عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ يَغْتَبْ مُسْلِماً» 🔸 روزه دار در عبادت خدا به سر می‌برد هر چند در رختخوابش خواب باشد، مادامی كه از مسلماني غيبت نكند. 📚 کافی، ج‌4، ص64، ح9 @zanjani_net
🔸 انصراف از قصد اقامت ❓ برای زیارت به مشهد آمده‌ام و قصد اقامت ده روز کرده بودم. اکنون پس از دو روز اقامت، به جهتی از اقامت ده روز منصرف شده‌ام و می‌خواهم یک هفته بمانم. حال روزه این دو روز چه حکمی دارد؟ آیا روزهای دیگری را که اینجا هستم می‌توانم روزه بگیرم یا نه؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍️ روزه‌های گذشته صحیح است و از آنجا که پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادا، از اقامت منصرف شده‌اید، تا وقتی که در آن جا هستید روزه‌هایتان صحیح است و باید نمازهای خود را تمام بخوانید. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
💠 وقت نماز صبح در شب‌های مهتابی ● از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 📝 حاج آقا رضا همدانی در کتاب صلاة "مصباح الفقیه" استظهار کرده که نظر فقها درباره وقت فریضه صبح در لیالی مقمره (شب‌های مهتابی) تأخیر نماز تا غلبه نور فجر بر نور مهتاب (یعنی حدود یک ربع ساعت) است. ❖ آقایان معاصر در این مسأله اختلاف‌نظر دارند. یک وقت آقای میلانی قم آمده و ظاهراً به منزل آقای صدر وارد شده بود. آقایان قم برای دیدار با ایشان به منزل آقای صدر رفتند. در آن مجلس آقای حجّت و آقای خمینی و آقای والد هم تشریف داشتند. در آن جلسه آقای خمینی که در این مسأله با حاج آقا رضا همدانی هم‌نظر بود، نظرشان را طرح کردند و آقایان دیگر با این‌که نظرشان با آقای خمینی مخالف بود، ایشان را ردّ نکردند. آنها می‌گفتند: همان‌گونه که وقتی ابر مانع رؤیت باشد، کسی قائل به تأخیر نمی‌شود، شب‌های مهتابی هم همین‌گونه است. ❖ مرحوم آقای خمینی می‌گفتند: مسأله مهتاب از سنخ ابر نیست. در شب‌های ابری، میان سیاهی و سفیدی تمییزی وجود دارد، منتهی در اثر سُتره [پوشش] برای ما قابل رؤیت نیست. یعنی ثبوتاً تمییز هست ولی اثباتاً تمییز نیست. نظیر این‌که رنگ سفید و سیاهی در تاریکی شب قابل تشخیص نیست ولی امتیاز ثبوتی دارند. امّا در شب‌های مهتابی دخول وقت قابل تمییز ثبوتی نیز نیست. نظیر این‌که عبارت «الله اکبر» نوشته شود و با همان مرکّب، سفیدی اطراف آن پر شود به گونه‌ای که با اطرافش وجه تمایزی نداشته باشد. در اینجا «الله اکبر» ثبوتاً نیز نیست، زیرا نوشته وقتی نوشته است که با اطرافش امتیاز ثبوتی داشته باشد. این غیر از آن فرض است که «الله اکبر» ثبوتاً نوشته شود و در اثر تاریکی قابل رؤیت اثباتی نباشد. آقای خمینی به چای دو رنگ مثال می‌زد که قبل از هم زدن امتیاز ثبوتی دارد و در تاریکی شب هم ثبوتاً بین دو رنگ امتیاز است ولی اگر با قاشق هم زده شود، دیگر امتیاز ثبوتی هم از بین می‌رود. ایشان لیالی مقمره را به چای دو رنگی که هم زده شود، تشبیه می‌کرد. 📚 جرعه ای از دریا، ج3، ص652 @zanjani_net
🔸 وقت نماز صبح و چگونگی امساک برای روزه‌دار ❓ فارغ از نظر حضرت‌عالی درباره لزوم تأخیر نماز صبح در شب‌های مهتابی تا روشن شدن افق، آیا در غیر شبهای مهتابی می‌توانیم با شروع اذان رسانه‌ نماز صبح بخوانیم؟ در مورد امساک برای روزه، چگونه باید عمل کنیم؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍️ معیار، اطمینان به طلوع فجر است و این اطمینان تقریباً با تأخیر هشت تا دوازده دقیقه (بر حسب فصول مختلف سال) از اذان رسانه حاصل می گردد (در این ‌مورد می‌توانید بر اساس محاسبه تقویم مؤسسه لواء عمل کنید). تا پیش از حصول این اطمینان، امساک لازم نیست هرچند احتیاط خوب است؛ در شبهای مهتابی نیز از همین زمان باید امساک کنید اگر‌چه نماز را باید حدوداً ده دقیقه بعد از این زمان بجا آورید. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
● فرزندی از اسماعیل (ع) را آزاد کن حضرت امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: سَدیر صیرفی در ماه رمضان بر پدرم وارد شد. ایشان فرمود: اى سدير! آيا مىدانى اين شب‌ها چه شب‌هايى است؟ سدير گفت: بلی، اين شب‌ها شب‌هاى ماه رمضان است، مگر اين شب‌ها چگونه است؟ حضرت امام سجاد (عليه السلام) فرمود: آيا قدرت دارى هر شب از اين شب‌ها، ده بنده از فرزندان اسماعيل (علیه‌السلام) را آزاد كنى؟ سدير گفت: پدر و مادرم به فدايت، دارایی‌ام كفاف نمىدهد، پس امام پيوسته تعداد بندهها را كم كرد، تا رسيد به يكى در تمام اين ماه، سدير گفت: قدرت ندارم. امام(علیه‌السلام) به او فرمود: آيا قدرت ندارى هر شب يك مسلمان روزهدارى را افطار دهى؟ سدير عرض كرد: بلى تا ده نفر را هم مىتوانم افطارى بدهم، حضرت فرمود: 🔹 «فَذَاكَ الَّذِي أَرَدْتُ يَا سَدِيرُ إِنَّ إِفْطَارَكَ أَخَاكَ الْمُسْلِمَ يَعْدِلُ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ ع» 🔸 اى سدير! این همان است كه قصد کرده بودم، همانا افطارى دادن به یک برادر مسلمان، برابر با پاداش آزاد کردن یکی از فرزندان اسماعيل (ع) است. 📚 کافی، ج‌4، ص68، ح4 @zanjani_net
🏴خدیجه! و کجا مثل خدیجه پیدا خواهد شد!؟ @zanjani_net
🔸 مسافرت قبل از ظهر در ماه رمضان بدون قصد قبلی ❓ شخصی بدون قصد قبلی، در صبح ماه رمضان تصمیم می‌گیرد به مسافرت برود‌. آیا جایز است قبل از ظهر به سفر برود؟ در این صورت روزه‌اش چه حکمی دارد؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍️ مانعی ندارد و باید آن روز را حتی در سفر روزه بگیرد و روزه‌اش صحیح است. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
💠 اسلام مجسّم ❖از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 📝 کسانی که با مرحوم والد آشنایی نداشتند، وقتی تهجّد و عبادت و ذکر ایشان را می‌دیدند، فکر می‌کردند که ایشان از مقدّس‌های درجه اوّل هستند، ولی خود ایشان از مقدّس بودن خوشش نمی‌آمد. ایشان اسلام مجسّم و اسلام عملی و در عین حال سر تا پا ذوق بود. ● حاج آقای والد ما خیلی خوش بود و جهات غصّه‌زا نیز در ایشان نبود؛ مثلاً این‌جور نبود که از کسی دلخور شود. علّتش این بود که می‌گفت من الآن را جزء مقدّمه نمی‌دانم تا غصّه‌ی ذي المقدمه را بخورم، بلکه جزء ذي المقدّمه می‌دانم. لذا سعی می‌کرد که از الآن خود لذّت ببرد. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج1، ص595 @zanjani_net