eitaa logo
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
78 ویدیو
0 فایل
تنها کانال رسمی دفتر معظم له در ایتا ارتباط با مدیر کانال: @Mh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اثر اعمال در عوالم مختلف [بمناسبت ۳۰ مرداد، روز بزرگداشت علامه محمد باقر مجلسی (م1110ق)] ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 از مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی نقل شده و معروف است که برخی مرحوم علامه مجلسی را در عالم خواب دیده بودند، که وضع مرفهی دارد. سؤال کرده بودند که این جایگاه اثر چیست؟ آیا برای فلان تدریس یا نوشتن فلان کتاب است؟ آیا برای تألیف بحار الأنوار است؟ اثر چه خدمتی است؟ ایشان فرموده بود: خیر، این اثر هدیه کردن سیبی به یک کودک یتیم است. مرحوم آقای شاه‌آبادی این مطلب را تحلیل می‌کرده و می‌فرموده که همه اعمال یک آثار و نتایجی دارند که در عوالم مختلف بروز پیدا می‌کنند. برخی از اعمال در همین دنیا اثرش روشن می‌شود. بعضی از اعمال که محدود و جزیی هستند، اثرشان در عالم دیگری که نسبت به آخرت محدود است، ظهور می‌کند. این عوالم صلاحیت ندارد که خدماتی مانند نوشتن بحارالأنوار و نشر آثار ائمه معصومین علیهم‌السلام در آن ظاهر بشود بلکه اثر این اعمال مهم در عوالمی با وسعت و قابلیت بیشتر یعنی آخرت باید بروز کند. خدمات اساسی علامه مجلسی به مکتب، در آخرت ظاهر می‌شود و عالم برزخ قابلیت آن را ندارد. ❖ــــــــــــــ❖ ▫️همه باید متوجه باشیم عملی را که انجام می‌دهیم جنبه‌های الهی در آن لحاظ بشود و بدانیم قدمی که برای خدمت به مکتب و خدمت به شیعه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برداشته می‌شود، ضایع نمی‌شود و اثرش در عوالم مختلف ظهور خواهد کرد! @zanJani_net
🏴ویژه نامه (شماره۱) «تباکی» ▫️حضرت صادق علیه‌السلام به ابوعماره فرمود: «هرکه در سوگ حسین علیه‌السلام شعری بخواند و خود بگرید، بهشت از آن اوست و هرکه در عزای حسین علیه‌السلام شعری بخواند و تباکی کند، بهشت از برای اوست»/ كامل‌الزيارات؛ص104 آیت الله العظمی شبیری زنجانی:🔻 تباکی، ریا نیست. تباکی بدین معناست که شخص خود را به گریه وادارد. در برخی روایات نیز سفارش شده که دعاکننده در هنگام دعا و درخواست حاجت، تباکی کند. طبق روایات، قطرۀ اشکی که در مصیبت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام بر صورت جاری بشود، آتش عذاب را خاموش می کند. @zanjani_net
💠 عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) به آقا نجفی و حافظه فوق‌العادۀ ایشان ❖از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 📝 آقای حاج آقا جواد زنجانی ظاهراً از آقای حاج آقا مهدی حائری یزدی و او هم از آقای سیّد محمد کاظم عصار نقل کرد که ایشان می‌گفت: در دوره مظفرالدین شاه، شیخ محمد تقی اصفهانی(م ۱۳۳۲) معروف به آقانجفی (ره) را از اصفهان به تهران تبعید کردند؛ چون آقا نجفی بر نهی از منکر خیلی اصرار داشت و حدود را اجرا می‌کرد. معمولاً چنین کارهایی برای سلاطین ناخوشایند است. چند مرتبه ایشان به تهران احضار شد. یک بار که به تهران احضار شد از او خواستند که در تهران بماند و به اصفهان برنگردد، تا در بین علمای تهران هضم شود. ایشان که به تهران وارد می‌شود، در آنجا درسی شروع می‌کند و شهریه‌ای هم می‌دهد و حلقه درسش هم درست می‌شود و روز به روز نفوذش بیشتر می‌گردد. سید محمد کاظم عصّار می‌گفت: 🔻 من هم به درس ایشان می‌رفتم. یک وقت دستگاه حاکمه که می‌خواست آقا نجفی را خُرد کند، بعضی را تحریک کرد که با اشکال کردن در درس، او را در آن محیط کوچک کنند. ایشان هم که باهوش بود، از نحوه اشکال کردن‌ها حدس می‌زند که تحریک شده‌اند و این اشکال‌ها طبیعی نیست. یک روز بالای منبر می‌رود با لهجه‌ی اصفهانی می‌گوید: «شما تِقی را این‌جوری خیال نکنید. تِقی تمام کتب اربعه را متناً و سنداً حفظ است. آقایان بعداً کتاب بیاورند، امتحان کنند». آخر هفته بوده که فردایش درس تعطیل بود. روز شنبه که درس شروع می‌شود، بالای منبر می‌رود و می‌گوید اگر آقایان کتاب آورده‌اند، بپرسند تا من پاسخ بدهم. ▫️آقای عصار می‌گفت: من مثلاً کتاب کافی را آورده بودم و دیگری کتاب تهذیب و سومی کتاب من لایحضره الفقیه آورده بود. من از کتاب کافی، بابی را که کمتر محل مراجعه است –مثل احادیث کتاب لُقَطه– پرسیدم. ایشان شروع کرد و چند ورق از متن و سند آن را خواند. از جای دیگر کافی پرسیدم، باز چند ورق خواند. دیگری از کتاب تهذیب پرسید، باز عین آن را خواند. سومی از فقیه پرسید، همین‌جور پاسخ داد. مدّتی طولانی از هر جا می‌رسید، با متن و سند خواند و این‌جور نبود که تصادفاً برخی از ابواب را یاد گرفته باشد و اقتراح هم نبود؛ یعنی این‌طور نبود که او پیشنهاد بدهد، بلکه آن اشخاص تعیین می‌کردند. مطمئن شدند که تصادف نیست. بعد آقا نجفی(قدس سره) فرمود: من حافظه نداشتم. یک وقت حرم رفتم –به نظرم حرم حضرت سید الشهداء(ع) بود– درباره بی‌حافظگی به حضرت متوسل شدم که اگر من حفظی نداشته باشم، شاید نتوانم برای اسلام کاری انجام بدهم. خلاصه توسّلی پیدا کردم و بعد از آن توسّل این حفظ به من عطا شد. ایشان کتب اربعه را با سند و متن حفظ شد؛ مثل این‌که از رو می‌خواند. ▫️از منبر که پایین آمد، تمام آنها –حتّی بعضی مشایخ که پای منبرش بودند– به عنوان این‌که از طرف معصوم(ع) مورد عنایت قرار گرفته بود، همگی دستش را بوسیدند و تبرّک جستند. کارش در تهران بالا گرفت؛ به گونه‌ای که دستگاه حاکمه می‌بیند که نقض غرض شد؛ زیرا ایشان را آورده بود که در تهران هضم شود، ولی الآن در آنجا اوج گرفته است. لذا ماندن او را در تهران مصلحت نمی‌بینند، بلکه می‌بینند که اگر در تهران باشد، مزاحم حکومت آنهاست. به ایشان می‌گویند اگر می‌خواهید به اصفهان برگردید، مانعی نیست. لذا ایشان را به اصفهان برمی‌گردانند. 📚جرعه ای از دریا، ج1، ص528 @zanjani_net
ویژه‌نامه (شماره2) نسخۀ معتبر زیارت عاشورا و محل نماز آن آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔻 صرف نظر از تأییدات غیبی که از طرق معتبر، دربارهٔ زیارت عاشورا وارد شده و مؤید زیارت عاشورایند، زیارت عاشورایی که در مفاتیح الجنان از کتاب «مصباح المتهجد» نقل شده، دارای سند معتبر است. نماز زیارت عاشورا، دو رکعت است که بر اساس نقل معتبر، بعد از آن خوانده می‌شود. البته خوب است احتیاطاً دو رکعت نماز قبل از زیارت عاشورا هم خوانده شود. @zanjani_net
▫️کیفیت مصرف نذورات برای امام علیه‌السلام 🔻پرسش مبلغی پول را نذر امام حسین علیه‌السلام کرده‌ام. چگونه باید آن را مصرف کنم؟ آیا می‌توانم در امور عام‌المنفعه مانند ساختن مسجد یا پل، خرج کنم و ثوابش را به ایشان هدیه کنم؟ ✍️پاسخ چنان‌چه مصرف معیّنی را قصد کرده‌اید، باید به همان مصرف برسانید در غیر این صورت ظاهراً اگر در اموری که ارتباط خاصّی با آن حضرت دارد از قبیل عزاداری و جشن ولادت یا تعمیر حرم آن حضرت و مانند آن صرف کنید، کفایت می‌کند و نیازی نیست قصد هدیّۀ به ایشان را بنمایید، و اگر در مثل مسجد و پل مصرف کنید و ثواب آن را به امام علیه‌السلام هدیه کنید، کفایت آن محلّ اشکال است. 🔹استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله، السَّلَامُ عَلَیکَ یَا رَحْمَةِ اللهِ الْوَاسِعَة، و یا بابَ نجاةِ الاُمَّة ▪️ مجلس عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) -طبق سنوات گذشته- از روز ششم ماه محرم (چهارشنبه 5شهریور) تا دوازدهم این ماه (سه‌شنبه 11شهریور) در دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی برگزار می‌شود. ☑️ شروع مراسم از ساعت 11 صبح با قرائت زیارت عاشورا 🔺این مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌گردد و بصورت زنده از صفحه رسمی اینستاگرام به آدرس (www.instagram.com/zanjani_net) پخش خواهد شد. @zanjani_net
📜مقاله دکتر جوزف درباره عزاداری 🖊آیت الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در "الکلام یجر الکلام" می‌نویسد: 🔹... دكتر جوزف فرانسوى مقاله‏‌اى در اين باب نوشته كه آقا سيّد هبة‌الدين شهرستانى، آن را در مجله «العلم» درج نموده است. خلاصه مقاله وى اين است كه: 📃... وجه اين ترّقى ايشان [شیعیان]، همين عزادارى است كه تقريبا هر يك از ايشان را دعوت‌کننده بر اين مذهب قرار داده است. امروز محلّى پيدا نمى‌‏شود كه در آنجا، يك يا دو نفر از شيعه باشد، مگر اينكه در آن جا عزا برپا مى‌‏كنند. ▫️من در مارسى، يك نفر شيعه عربى را ديدم از اهالى بحرين كه او به تنهایی بر حسين (علیه السلام) عزادارى مى‌كرد. به منبر مى‌رفت و كتابى مى‌‏خواند و گريه مى‏‌كرد و بعد، طعامى به فقرا مى‌‏داد. ▫️مال‌‏هاى زياد در اين راه خرج مى‌كنند. بعضى از ايشان، از مال خالص خود در هر سال، به اندازه استطاعت خود خرج مى‏‌كنند. اين قسم، از دو ميليون فرنك بيشتر در هر سال خرج مى‏‌نمايند؛ و بعضى ديگر، از اوقافی كه براى اين موضوع تعيين گرديده صرف مى‏‌نمايند. خرج اين‌ها، چندين برابر خرج قسم اوّل مى‏‌شود؛ و گويا همه فِرَق اسلاميّه بالاجتماع در راه مذهب خود، آن قدر بذل نمى‌كنند كه اين فرقه، به تنهایی بذل مى‏‌كند. موقوفات اين فرقه، دو سه برابر موقوفات همه فرق اسلاميّه است. ▫️و هر يك از اين فرقه، حقيقتاً داعى است بر مذهب خود، بى آن كه ساير فِرَق، ملتفت اين معنى باشند و بلكه خودشان نيز ملتفت نيستند بر اين فايده‌ای كه بر كار آن‌ها مترتّب است و معلوم است مذهبى كه پنجاه شصت ميليون داعى داشته باشد، البتّه به تدريج ترقّى مى‏‌كند، به قدرى كه شأن آن‌ها اقتضا مى‌كند و سعى فقرا و ضعفای ايشان در اقامه عزا، بيشتر از اكابر ايشان است؛ به جهت نفع دنيا و آخرتی كه در اين عمل مى‌بينند. ▫️پس اين‌ها سعى مى‌كنند كه در مجالس عموميّه، عبادات مرغوب و پسنديده القاء نمايند و از مسائل دينيّه خودشان نيز طرح نمايند. در اثر اين، خطبای اين فرقه، بر ساير فِرق برترى يافته و اهالى اين فرقه به مسائل مذهبى خودشان، أعرف از ساير فِرَق مى‏ باشند. ▫️شيعه، مذهب خودشان را به قوّت‏ دعوت تأييد كرده ‌اند كه از تيغ، برّنده‌‏تر است و خود اجتماع آن‌ها كه براى عزادارى گرد هم آيند و در كوچه و برزن نوحه سرایى مى‌كنند، موجب ازدياد شوكت آن‌ها است؛ زيرا كه اگر در يك شهر، ده هزار اشخاص متفرّق باشند و در يك جا، هزار نفر مجتمع باشند؛ شوكت اين هزار نفر، از ده هزار نفر متفرّق بيشتر مى‏‌شود. و علاوه از آن، هزار نفر اگر در يك جا مجتمع باشند، به مقدار آن هم از ديگران، به جهت تماشا يا ملاحظه رفاقت و يا اغراض ديگر، در دور و بر آن‌ها جمع مى‌‏شوند و البتّه شوكت آن‌ها در انظار، به جهت انضمام اين‌ها بيشتر مى‌‏شود. ▫️و اساسا خود اظهار مظلوميّت، تأثيرش از امور فطريّه است؛ مثل اينكه هر كس بالطبع از مظلوم دست مى‏‌گيرد و دوست مى ‌دارد كه ضعيف و مظلوم بر قوى و ظالم غلبه پيدا كند. مصنّفین اروپا كه در كتاب‌هاى خودشان، تفصيل مقاتله حسين (علیه‌السلام) و اصحاب او را با شهادت ايشان ذكر كرده‏‌اند، با اينكه اعتقاد به ايشان ندارند، ولى ايشان را مظلوم مى‌دانند و اعتراف مى‌كنند به ظلم و تعدّى قاتل‌هاى ايشان و بى‌رحمى آن‌ها؛ و ذكر نمى‏‌كنند نا‏م‌هاى آن‌ها را، مگر اينكه نفرت مى ‏كنند از آن‌ها،... . @zanjani_net
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله ▪️مجلس سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی سخنرانان: حجج اسلام آقایان جوانمرد، رفیعی، حائری قزوینی، میردامادی، حاجیان، روحی ☑️از ششم تا دوازدهم محرم ☑️شروع مراسم از ساعت 11 صبح ◽️پخش زنده مراسم از صفحه اینستاگرام رسمی دفتر معظم له 🔺این مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌گردد. @zanjani_net
ویژه نامه (شماره۳) 🔻ویژگی های عزاداری مطلوب برای اهل بیت علیهم السلام آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ▪️عزاداری برای حضرت سید الشهداء ( علیه السّلام) و سایر بزرگوارانی که در کربلا به شهادت رسیدند در شکل گیری اعتقادات مردم تأثیر زیادی دارد، لذا باید به گونه ای عمل شود که مرضی حضرات معصومین(علیهم السّلام) باشد. نحوه عزاداری در زمان ها و مکان های مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین می شود. منبر و مجلس حضرت سید الشهداء ( علیه السّلام) مکان آموزش افراد است و قسمت مهمی از اعتقادات مردم از همین مطالب اهل منبر و اشعاری که خوانده می شود، شکل می گیرد و لذا باید در انتخاب مطالب مستند و اشعار دقت بیشتری شود و جنبه هدایتگری و اصلاح برای جامعه مد نظر قرار گیرد. تسامح در گفتن مطالب غیر متقن و یا خواندن اشعار صحیح نیست ، عمده در برگزاری مجالس اهل بیت( علیهم السّلام اصلاح نیت است که باید تلاش کنیم ان شاء الله عملمان همراه با اخلاص باشد. @zanjani_net
‌🏴 | اولین روز مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام در دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی با حضور معظم له 🔺 📅 ۵/شهریور/۱۳۹۹ ◼️ ع @zanjani_net
‌🏴 | دومین روز مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام در دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی 📅 ۶/شهریور/۱۳۹۹ ◼️ ع @zanjani_net
ویژه نامه (شماره۴) تواضع امام حسین علیه السلام و دستگیری از نیازمندان ▫️شعيب بن عبدالرحمن خزاعى گويد: پس از حادثه عاشورا بر روی شانه‌هاى امام حسين عليه‌السلام علامت و اثری مشاهده شد. از امام زين‌العابدين عليه‌السلام دربارۀ آن پرسيدند، حضرت فرمود: این علامت و پینه در اثر حمل بار و کیسه‏ های غذا به خانه‏ های بیوه زنان، یتیمان و مستمندان است که پدرم بر دوش خویش آنها را حمل می‏ کرد. 🔺مناقب آل أبي‌طالب عليهم السلام،ج‏4، ص66 @zanjani_net
ویژه‎نامه (شماره5) چگونه در روز عاشورا به همدیگر تسلیت بگوییم؟ حضرت امام باقر علیه‌السلام فرمود این چنین تسلیت بگویید: «عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ علیه‌السلام وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ‏ مِنَ‏ الطَّالِبِينَ‏ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم‌السلام» کامل‌الزیارات،ص175 خداوند پاداش ما را به سبب مصیبتی که از حسین علیه‌السلام به ما رسیده، بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولیّ و جانشین او، امام مهدی از خاندان پیامبر (علیهم السلام)، به خونخواهی او بر می‌خیزند. @zanjani_net
▪️وصیت مهم امام حسین(ع) در لحظات آخر عمر عن أبي حمزة الثمالي، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: لما حضر علي بن الحسين (عليهما السلام) الوفاة ضمني إلى صدره، ثم قال: يا بني أوصيک بما أوصانی به أبی (عليه السلام) حين حضرته الوفاة وبما ذكر أن أباه أوصاه به، قال: يا بني إياک وظلم من لا يجد عليک ناصرا إلا الله! 🔘ابوحمزه ثمالی از امام باقر(ع) روایت کرده است: وقتی زمان وفات پدرم امام سجاد(ع) فرارسید، مرا به آغوش خود کشید و گفت: پسرم! به تو همان وصیتی را می‌کنم که پدرم امام حسین(ع) و جدم امام علی(ع) در لحظات پایانی عمرشان وصیت کرده‌اند: ای پسرم! مبادا به کسی ستم کنی که جز خدا هیچ یاوری ندارد. 📚الکافی، ج ۲، ص ۳۳۱. @zanjani_net
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله ▪️مجلس سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در روز یازدهم و دوازدهم محرم در دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی برگزار می شود. 🔺سخنرانان: حجج اسلام آقای میردامادی و آقای دکتر رفیعی ☑️شروع مراسم از ساعت ۱۱:۱۵ با قرائت زیارت عاشورا ◽️پخش زنده مراسم از صفحه رسمی اینستاگرام دفتر معظم له 🔺این مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌گردد. @zanjani_net
▫️حق زبان حضرت امام سجاد عليه السلام فرمودند: «حَقُّ اللِّسَانِ إِكْرَامُهُ عَنِ الْخَنَى وَ تَعْوِيدُهُ الْخَيْرَ وَ تَرْكُ الْفُضُولِ الَّتِي لَا فَائِدَةَ لَهَا وَ الْبِرُّ بِالنَّاسِ وَ حُسْنُ الْقَوْلِ فِيهِم‏» حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و نيكى به مردم و خوشگويى درباره آنان است. 🔺خصال، ص 566 👉@zanjani_net
💠 اشتباهات افراد خوش‌حافظه ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 📝 افراد خوش‌حافظه شدیداً در معرض خطا هستند مثل مرحوم سید حسن صدر که علی‌رغم قوت حافظه، اشتباهات فاحشی در «تأسیس‌الشیعة» مرتکب شده و علتش آن است که به حافظه اعتماد می‌کرد؛ کما اینکه تقی‌زاده در احوال محمد خان قزوینی نوشته که او گفته: من در اروپا کتابی نوشتم و فکر کردم در نهایت تحقیق است ولی وقتی به ایران فرستاده شد، محققین ایران آن را نقد کردند. این اشتباهات به سبب اعتماد قزوینی به حافظه قوی خود بوده است. بعد ایشان گفته که تصمیم گرفتم که دیگر چیزی را از حافظه ننویسم حتی «قل هو الله احد» را. 📚جرعه ای از دریا، ج4، ص491 👉@zanjani_net
▫️ ثبت غیر واقعی مبلغ معامله 🔻پرسش: دو نفر درباره معامله ملکی توافق می‌کنند و برای ثبت و کتابت نزد بنگاه می‌روند و برای فرار از مالیات و ... درخواست می‌کنند که مبلغی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی در بیع‌نامه نوشته شود. آیا بنگاهی -با اطلاع از ثمن واقعی این معامله و منظور متعاملین- شرعاً مجاز است این معامله‌ را به قیمت غیر واقعی ثبت نماید؟ و اگر ثبت نمود آیا این معامله شرعا صحیح است؟ ✍️پاسخ: در صورتی که این کار نوشتن دروغ تلقی شود جایز نیست. اگر خلاف مقررات قانونی باشد نیز بنابراحتیاط جایز نیست. ولی در هر صورت معامله صحیح است. 🔹دفتر استفتائات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
● آبروداری ! مردى در حضور پيامبر اکرم «صلى الله عليه و آله» از ديگرى بدگويى كرد. از ميان جمع، مردى جواب او را داد و از آن شخص غایب، اعاده حیثیت کرد. پيامبر (ص) فرمودند: هركه از آبروى برادر خود دفاع كند، اين كارش مانع و حجابى ميان او و آتش جهنم باشد. [نَالَ رَجُلٌ مِنْ عِرْضِ رَجُلٍ عِنْدَ النَّبِيِّ ص فَرَدَّ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ عَلَيْهِ، فَقَالَ النَّبِيُّ ص: مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِيهِ كَانَ لَهُ حِجَاباً مِنْ نَارٍ] 📚 الأمالي (للطوسي)؛ ص 115 (ص) 👉@zanjani_net
▪️ حمله وهابى‌‏ها به كربلا و ماجرای برداشتن تربت توسط صاحب ریاض ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 📝... در سال 1216ق وهابى‌‏ها به كربلا حمله مى‏‌كنند و مردم آنجا را قتل عام مى‏‌كنند. به نجف هم حمله مى‌‏كنند، ولى چون قبلاً خبردار مى‏‌شوند، آمادگى پيدا مى‌‏كنند و آنها نمى‌‏توانند كارى بكنند، اما كربلايى‌‏ها غافل‏گير مى‌‏شوند. از جمله به منزل صاحب رياض مى‏‌ريزند تا او را بكشند. در آن موقع، رئيس روحانیت كربلا، مرحوم صاحب رياض بود. خانواده‏‌اش با عجله از آنجا خارج مى‌‏شوند، ولى خود صاحب رياض با طفل شیرخواری زير يك سبد مى‌‏مانند و نمى‌‏توانند خارج بشوند. آنها داخل خانه صاحب رياض مى‌‏ريزند كه صاحب رياض را بكشند ولى او را پيدا نمى‌‏كنند. عجيب اين است كه در تمام آن مدتی که مشغولِ گشتنِ خانه بودند آن طفل شيرخواره هيچ گريه نمى‌‏كند و اين معجزه بود. وهابى‌‏ها يك روز در كربلا قتل عام مى‌‏كنند و بعد هم به قصد نجف از شهر خارج مى‌‏شوند. ❖ــــــــــــــ❖ يكى از بيوتى كه در زنجان رياست داشتند، بيت آميرزا ابوالقاسم بود. آميرزا ابوالقاسم مؤسّس ميرزايى‌‏هاى زنجان است. پدرش (آقا سيد كاظم) شاگردِ صاحب رياض و ساکن نجف بود. وقتى مطلع مى‌‏شود كه وهابى‌‏ها به منزل صاحب رياض حمله كرده‏‌اند، مى‏‌گويد زودتر برويم استادمان را نجات بدهيم. به منزل صاحب رياض مى‏‌روند و ايشان را با آن طفل شيرخواره از زير سبد نجات مى‏‌دهند. نفس‏هاى آخرشان بوده و اگر دير مى‏‌آمدند، تلف مى‌‏شدند. بعد مى‏‌گويند برويم حرم را زيارت كنيم. غسل مى‌‏كنند و به حرم مى‌‏روند. وقتى به حرم مى‏‌روند، مى‏‌بينند كه وهابى‏‌ها ضريح مطهر را برداشته‏‌اند و سوزانده‏‌اند و با آن قهوه درست كرده‏‌اند! با آنكه قهوه را حرام مى‏‌دانستند. مى‏‌بينند كه گوشه‏‌اى از قبر شكاف برداشته است. آسيد كاظم نگاه مى‏‌كند و مى‏‌گويد: من قطعه‏‌اى از بدن شریف را حس مى‏‌كنم. صاحب رياض هم نگاه مى‌‏كند و مى‌‏گويد: نظر من هم همين است. (البته الآن ترديد دارم كدام تقدّم داشت) سپس آسيد كاظم مى‏‌گويد: الآن وقت تربت برداشتن است. ايشان دستمال سفيدى داشت. با دست مقدارى از تربت را برداشت و در دستمال گذاشت. دستمال قرمز شد. مقدارى از آن تربت را خودش برداشت و مقدارى هم به صاحب رياض داد. وقتى آسيد كاظم از دنيا رفت، برادرش ميركريم كه فرد ساده‌‏اى بود، آن تربت را برداشت و تبديل به مهر كرد و بين اين و آن تقسيم نمود. آميرزا ابوالقاسم كه در آن وقت سيزده ـ چهارده ساله بود، وقتى از جريان مطّلع مى‌‏شود، خيلى به اين طرف و آن طرف مى‌‏زند و بالأخره يكى از آن مهرها را بدست مى‌‏آورد و اين مهر پيوسته در بيت آميرزا ابوالقاسم بود. وی به پسرانش سفارش مى‏‌كند كه قدر اين تربت را بدانيد كه چنين ويژگيهايى دارد. 📚جرعه ای از دریا، ج2، ص333 (ع) 👉@zanjani_net
📸 اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم آیت‌الله‌العظمی صانعی توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»🔺 @zanjani_net