#استفتائات
● تصمیم به باطل کردن روزه
پرسش:
❓ اگر روزهدار تصمیم قطعی برای باطل کردن روزه بگیرد ولی پیش از انجام دادن مبطل، پشیمان شود روزهاش باطل است؟
پاسخ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
✍ بله روزه باطل میشود ولی باید تا آخر روز از مبطلات اجتناب کند و قضا واجب است اما کفاره ندارد.
🔸کانال رسمی سایت دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
https://eitaa.com/zanjani_net
#حدیث_روز
حضرت امام محمد باقر علیهالسلام فرمودند:
🔹 « مَنْ كَانَ ظَاهِرُهُ أَرْجَحَ مِنْ بَاطِنِهِ خَفَّ مِيزَانُه»
🔸 هر كس ظاهرش از باطنش بهتر باشد، ترازوی اعمالش سبک میشود.
📚 من لا يحضره الفقيه، ج4، ص: 404
https://eitaa.com/zanjani_net
💠 دفتر حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ۸۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر بهحساب گندم تعیین کرده است.
کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز بهحساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد.
دفتر حضرت آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۲۰۰۰تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۲۰۰۰۰تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.
کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.
https://eitaa.com/zanjani_net
🔸در مسیر راههای بیرهرو
آیتاللهالعظمی سید احمد زنجانی در ۲۹ رمضان ۱۳۹۳ قمری (۵ آبان ۱۳۵۲شمسی) پس از سالها تحصیل، تدریس و تحقیق در حوزه علمیه زنجان و قم در سن ۸۳ سالگی درگذشت. وی که از سادات شبیری زنجان و متولد ۱۲۶۹ شمسی در آن دیار بود، با وجود جایگاه برجسته علمی و اجتماعیاش حاضر به پذیرش منصب مرجعیت در دهه پایانی حیات خود نشد، اگرچه چندین دهه نیز جزو علمای رده اول حوزه قم به شمار میرفت و امام جماعت محبوب و متنفذ حرم حضرت معصومه(ع) و مدرسه فیضیه بود.
وارستگی اخلاقیاش در معاشرتها و امور مالی به حدی بود که همگان بر آن متفقالقول بودند و از امام خمینی که دوست دیرینه او بود نقل شده که در عدالت آقای زنجانی تردیدی نیست و باید در عصمت او شک کرد.
فرزند ارشدش آیتاللهالعظمی سید موسی شبیری زنجانی همیشه درباره پدر میگوید که ایشان بر این باور بود که باید به جای کارها و آثار تکراری، به فکر کارهای بر زمین مانده بود و از همین رو چه در تألیف کتاب و چه در نقشآفرینیهای اجتماعی میکوشید که از تکرار دیگران بپرهیزد.
آثار متعددی که مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد زنجانی در علوم دینی تألیف کرده و به تدریج منتشر میشوند، علاوه بر آنکه حاکی از ذوق و قریحه او در انتخاب موضوع و نظم بخشیدن به مطالب است، بر تتبع و نوآوری گسترده ایشان نیز گواهی میدهد. هرچند ایشان را با کتاب فارسی «الکلام یجرّ الکلام» میشناختهاند که کشکولی از مطالب متنوع دینی، تاریخی و اجتماعی است، اما اهتمام این مجتهد اخلاقمحور به پژوهشهای متفاوتی همچون تفاوتهای میان زن و مرد در احکام شرعی، استخراج مستثنیها در فقه شیعه، تنظیم موضوعاتی که حکم مشترکی در فقه دارند، تفاوتهای مبنایی و فتوایی سید صاحب عروه و آیتاللهالعظمی سید ابوالحسن اصفهانی (بین السیدین) و ... حاکی از روحیه محققانه و دقت و دانش گسترده او در زمینه علوم مختلف است.
علاوه بر این، ایشان ارتباطات اجتماعی گستردهای داشت به حل مشکلات مردم توجه خاص داشت و به پیامدها و عواقب مواضع حوزه توجه ویژه داشت.
این روحیات سبب شد که حتی پس از رحلت آیتاللهالعظمی بروجردی با وجود اینکه در مظان مرجعیت قرار داشت، حاضر به تصدی این منصب خطیر نشود و گفت که به اندازه کافی، مجتهد مسلم برای تصدی این مقام دینی وجود دارد و باری بر زمین نمیماند. رویکرد او -طبق گزارش آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی- اعتقاد به تکثر مراجع تقلید و تقویت علمای بلاد بود.
ایشان اعتقاد داشت که باید رابطه میان مردم و مرجع تقلیدشان مستقیم و بیواسطه یا با کمترین واسطه باشد و از همین رو به جای متمرکز کردن مجتهدان در یک یا چند شهر معدود، مردم همانند قرون سابقه به مجتهدان محلی رجوع کنند تا امور دینیشان بهتر سامان یابد.
https://eitaa.com/zanjani_net
🔰اطلاعیه فوری
💠رؤیت هلال ماه شوال برای آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی ثابت نشد و ایشان روز جمعه ۲۵ خرداد را آخرین روز ماه مبارک رمضان میدانند.
🔸کانال رسمی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
https://eitaa.com/zanjani_net
#حدیث_روز
🔸تقابل امام زمان(ع) با جاهلان مفسر به رأي قرآن!
فُضَیل بن یَسار میگوید: از امام صادق(ع) شنیدم که میگفت:
«وقتی قائم ما قیام کند، بیش از پیامبر(ص) با جهل مردم مواجه خواهد شد».
از ایشان پرسیدم: چطور؟
فرمود: وقتی رسول خدا(ص) نزد مردم فرستاده شد، آنان سنگ و چوب میپرستیدند. ولی زمانی که قائم ما با مردم مواجه شود آنها در مقابل او قرآن را مطابق رأی خود تفسیر کرده و با استناد به کتاب خدا علیه قائم ما موضع میگیرند. به خدا سوگند که او عدالت خود را در درون خانه آنان نفوذ خواهد داد.
📚غیبت نعمانی، ص ۲۹۷، باب ۱۷، حدیث اول
🔸کانال رسمی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
https://eitaa.com/zanjani_net
#حدیث_روز
● مدارا...
حضرت امام باقر علیهالسلام فرمودند:
🔹 «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَفِيقٌ يُحِبُ الرِّفْقَ وَ يُعْطِي عَلَى الرِّفْقِ مَا لَا يُعْطِي عَلَى الْعُنْفِ»
🔸 خداوند مداراکننده است و نرمى و مدارا را دوست دارد،
و بر مدارا و نرمى پاداشى عطا مىكند كه بر سختگيرى و درشتى چنين پاداشى نمىدهد.
📚 کافی، ج2، ص119، ح5
https://eitaa.com/zanjani_net
#اعتقادات_شیعه
🔸عرفانهای دروغین
👈آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در برخی جلسات علمیشان گفتهاند:
🔻بعضی افراد کرامتهای دروغینی درباره خودشان ادعا میکنند و عوام را به بازی میگیرند. هر روز ادعای شهود و کرامت میکنند. خیلی از اینها دکان است و این برای عقاید مردم خطرناک است.
البته اصل وجود کرامت را نباید زیر سؤال برد، چون ممکن است خداوند متعال به واسطه اعمال و مراقبات فردی و نفسانی برخی افراد به آنها مقامات و الطافی عنایت کند که مردم عادی از آنها بیبهرهاند، چنانکه برای افراد خاصی که در ردههای بالای ایمان و معرفت و عمل به وظیفه شرعی قرار دارند، شکلهای ویژهای از بهرهمندی از وجود امام عصر (علیهالسلام) در عصر غیبت کبری وجود دارد که افراد عادی از آن محروم هستند، اما این مطلب هیچگاه به معنی وجود نیابت یا سفارت یا ارتباط و امثال اینها نیست. چنین افرادی با این الطاف و عنایات الهی دکان باز نمیکنند و به دنبال اغراض نفسانی نمیروند که نقض غرض شود.
🔺شنیدم فردی در یک جمع عمومی ادعا میکرده که فلان آقایی که الان اینجا آمده بود و با من حرف میزد و شما هم او را دیدید حضرت رضا(ع) بود!
چنین ادعاهای نامربوطی میکرد. اینها جعلیاتی است که منتشر کردهاند. این حرفها را آدمهای حسابی نمیزنند. اینها را چاپ میکنند و مردم عوام هم که نمیدانند دروغ است و باور میکنند. باز شدن باب این چیزها خیلی خطرناک است.
🔻درباره برخی بزرگان هم کشف و کراماتهای عجیب و غریب مینویسند ولی خود آنها از خدا میترسیدند و اهل این ادعاها نبودند. آنها آدمهای مقید و با تقوایی بودند. ما که با بعضی از این علما ارتباط داشتیم یک حرف غیر متعارف از این چیزهایی که دربارهشان گفته میشود از ایشان نشنیدیم.
🔸کانال رسمی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
https://eitaa.com/zanjani_net
#استفتائات
🔰 مبدأ محاسبه حد ترخص با توجه به مناطق جدیدالإحداث در حاشیه شهرها
🔹امروزه با گسترش برخی شهرها، در قسمتهایی از اطراف آنها ساخت و سازهایی صورت گرفته است. برخی از مردم این مناطق را جزء شهر حساب میکنند و معتقدند شهر بزرگتر شده است. اما برخی دیگر، آنها را مناطق مستقل به حساب میآورند. در اینگونه موارد، مقدار حد ترخص و مسافت شرعی شهر را باید از انتهای شهر حساب کرد، یا از انتهای این مناطق؟
🔸پاسخ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
آنچه مهم است، این است که عرف شروع سفر را از کجا میداند. اگر عرفاً سفر بعد از مناطق جدید شروع میشود، حتی اگر جزء شهر نباشند، باید مسافت شرعی و حد ترخص را از انتهای این مناطق حساب کرد.
◀️ کانال رسمی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
https://eitaa.com/zanjani_net
#استفتائات
🔸تکلیف شرعی مؤمنین در بحران آب خوزستان
❓وضعیت آب آشامیدنی و لولهکشی در خوزستان که مهمترین منبع آب ایران است به حالت بحرانی رسیده و آب در مناطق مختلف این استان جیرهبندی شده است. در این میان عدهای با استفاده از نفوذ خود، بیشتر از دیگران از آب آشامیدنی برخوردار میشوند و برخی هم در مصرف آب به هیچ وجه ملاحظه و صرفهجویی نمیکنند. با توجه به اینکه گفته میشود مصارف خانگی سهم بسیار اندکی از مصرف و اتلاف آب آشامیدنی کشور را شامل میشود و اگر مدیریت صحیحی وجود داشته باشد دچار بحران کمآبی نخواهیم شد، نظر حضرتعالی درباره مصرف مازاد بر نیاز ضروری در این شرایط چیست؟
👈پاسخ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔻بر مسؤولین ذیربط در هر منصب و مقامی فرض است که با مدیریت و برنامهریزی صحیح و علمی، مانع از نابودی منابع آب شرب مملکت شوند، چرا که هرگونه اخلال در محیط زیست و زندگی عادی مردم، حقالناس شمرده میشود و جایز نیست.
همچنین در شرایط فعلی، همه مردم نیز باید با صرفهجویی در اینگونه مصارف، مانع از به مخاطره افتادن زندگی عادی خود و دیگران شوند.
🔸کانال رسمی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
https://eitaa.com/zanjani_net
#حدیث_روز
●صفات بهشتی!
حضرت صادق علیهالسلام:
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
🔹 «أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِمَنْ تَحْرُمُ عَلَيْهِ النَّارُ غَداً قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْهَيِّنُ الْقَرِيبُ اللَّيِّنُ السَّهْلُ»
🔸 آیا کسی را که فردای قیامت، آتش بر او حرام است به شما معرّفی نکنم؟
گفتند:آری، ای پیامبر خدا.
فرمود: کسی که متین، خونگرم، نرمخو (انعطافپذیر) و آسانگیر باشد.
📚 كافى، ج2، ص 110، ح5
👉https://eitaa.com/zanjani_net
🔸افراط و تفريط
● مرحوم آیتالله حاج سید احمد زنجانی در «الکلام یجرّ الکلام» مینویسد:
✍... واقعاً همين افراط و تفريط است كه رشته انتظام امور دين و دنيا را پاره و بىاعتبار مىكند. رشته را زياد تاب مىدهى، پاره مىشود و كم تاب مىدهى، بىاعتبار مىگردد؛ پس بايد حدّ متوسّط را گرفت. حتّى در عبادات نيز بايد طريق متوسّط را گرفت كه مبادا نفسِ بهانهجو از سنگينى بارخسته شده و از زير بار در برود؛ چون هر كس حريف هر كار نيست؛ استعدادها مختلف است.
حضرت صادق علیهالسلام فرمود: «ايمان بر هفت سهم وضع شده؛ بعضى از مسلمانها يك سهم از آنها را دارند؛ بعضى دو سهم تا هفت سهم. بعد فرمود سزاوار نيست كه صاحب يك سهم، بر او حمل بشود بار صاحب دو سهم و بر صاحب دو سهم بارصاحب سه سهم و هكذا؛
❖ــــــــــــــ❖
نماز شب را هم مقدّسين همينطور سنگين قلمداد كردهاند؛ لهذا اغلب از اهل ايمان، به ملاحظه فرض سنگينىاش، از فضيلت آن محروم ماندهاند؛ و حال آن كه همهاش، ده دقيقه بيشتر وقت لازم ندارد. چون كسى دلش نرم مىشود و مىخواهد از فيض اين عمل مهمّ بهرهمند گردد، كيفيت آن را از شخص مقدّسى سؤال مىنمايد، او مىگويد از خواب كه بلند شدى، فلان ذكر را بخوان. بعد به مسجد رفته و فلان دعا را بگو. سپس به آسمان نگاه كرده و فلان ذكر را بر زبان جارى كن. خلاصه، آنچه را كه مرحوم شيخ بهائى در «مفتاح الفلاح» از آداب و اذكار و ادعيه كه در مقدّمات و مقارنات و تعقيبات نماز شب ذكر كرده، همه را از پيش چشم وى مىگذارند كه چشمش باز مىماند؛ مخصوصاً دعاى چهل نفر مؤمن و هفتاد بار استغفار و سيصد بار العفو را كه مىشنود، حساب كار خود را مىكند. از همان مجلس كه رفت، ديگر به چشم آن آقا ديده نمىشود و اگر ديده شود هم، اسمى از نماز شب نمىبرد؛ چون مىبيند كه حريف اين ميدان نيست!
ولى درست است، نماز شب همان آداب و اذكار و ادعيه را در مقدّمات و مقارنات و تعقيبات دارد؛ الّا اينكه آنها مستحبّ در مستحبّ است. هر كه حال داشته باشد، از آنها به مقدار حالش به جا مىآورد؛ و الّا، همان متن نماز را مىآورد بدون حواشى؛ و ثواب هایى كه برای نماز شب وارد شده، بر همان متن نماز است و اما حواشى آن ثواب ديگرى دارد غير از آن.
🔻کانال رسمی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
https://eitaa.com/zanjani_net
🔸حرمت فطری و عقلی ظلم به همسر
یکی از اساسیترین دستورهای اسلام درباره نظام رفتاری خانواده، سفارش به «معاشرت معروف با زنان» است که در آیه ۱۹ سوره نساء آمده است:
«عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در درس خارج «نکاح» درباره مقصود آیه شریفه از «معاشرت به معروف» گفتهاند: 🔻
«به نظر ما به حسب ذوق عرفی، این آیه یک حکم تأسیسی نیست، بلکه یک حکم فطری عقلی است که آفریدگار، زن را خلق کرده تا مرد و زن با هم مأنوس باشند.
نظام اجتماع بر محور تزویج میچرخد و معاشرت بین زوجین باید معاشرتی صحیح و مطلوب باشد و این حکم فطری عقلی است.
کلمه معروف در آیه یعنی آنچه که شایسته است و مصداقش را هم عرف تشخیص میدهد. این آیه شریفه بیانگر این مطلب است که عقلاً و فطرتاً نباید نسبت به زن ظلم شود و این یک حکم مولوی است.
بر مرد واجب است آن مرتبهای از سازگاری و برخورد خوب را که عرف در زندگی زناشویی لازم میداند، نسبت به همسرش رعایت کند».
🔻کانال رسمی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
https://eitaa.com/zanjani_net
#استفتائات
🔴 تصرف در ملک پس از پایان زمان اجاره
❓ یکی از آشنایان ما در خانه سازمانی و دولتی زندگی میکند ولی مسؤولیت وی تمام شده و مدت اجارۀ منزل نیز به پایان رسیده است. رفت و آمد ما به این منزل و خواندن نماز در آن چه حکمی دارد؟
❖پاسخ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
✍ اگر از طرف متولی مربوط، اجازۀ استفاده از خانه را بعد از مدت اجاره داشته باشد، اشکالی ندارد وگرنه تصرّف در آن، غصب و نماز در آن بنا بر احتیاط باطل است.
🔰 کانال رسمی پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
https://eitaa.com/zanjani_net
#حدیث_روز
●شیرینترین جرعه!
سفارش حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به فرزندشان:
🔹 « تَجَرَّعِ الْغَیْظَ فَإِنِّی لَمْ أَرَ جُرْعَةً أَحْلَى مِنْهَا عَاقِبَةً وَ لَا أَلَذَّ مَغَبَّةً »
🔸 خشم خود را فرو ببر، كه من جرعهاى شیرینتر از آن ننوشیدم و پایانى گواراتر از آن ندیدم.
📚 نهجالبلاغه؛ نامه 31
https://eitaa.com/zanjani_net
🔹 هر کس اندوه و مشکلى را از مؤمنى بر طرف نماید، خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش بر طرف سازد.
✨ عید نورانی میلاد حضرت امام رضا علیه السلام را به محضر حضرت ولیعصر عجل الله فرجه و همه ارادتمندان و دلدادگان حریمش، تهنیت عرض میکنیم.
@zanjani_net
#حدیث_روز
●راهی برای بازگشت بگذار!
حضرت امام صادق علیهالسلام:
🔹 «لَا تُتْبِعْ أَخَاكَ بَعْدَ الْقَطِيعَةِ وَقِيعَةً فِيهِ فَيُسَدَّ عَلَيْهِ طَرِيقُ الرُّجُوعِ إِلَيْكَ فَلَعَلَّ التَّجَارِبَ تَرُدُّهُ عَلَيْكَ»
🔸 پس از جدایی از برادرت، از او بدگویى مکن؛ که این راه بازگشت او را به سوى تو مىبندد؛ چون ممکن است تجربه ها [روزى] او را به تو بازگرداند.
📚 بحارالأنوار، ج71، ص166
👉@zanJani_net