eitaa logo
زاویه‌دید
162 دنبال‌کننده
34 عکس
31 ویدیو
7 فایل
‌در تلاشم به مهم‌ترین موضوعات جامعه پیرامون خود با زاویه‌دید دقیق‌تر نگاه کنم. آیدی @Mohammad_arani
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت ۲۳ ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ توضیحی درباره‌ی محور های جهاد تبیین چندی است امام خامنه‌ای حفظ الله لزوم جهاد تبیین و فوریت آن را اعلام کردند. در برهه ها و حوادث خطیر هم به آن تذکر دادند. اما چرا جهاد تبیین ؟ و چگونه ؟ مخلص کلام در چرایی؛ شاکله نظم در حکومت اسلامی با اختیار افراد گره خورده. ما نه می توانیم و نه اجازه داریم با زور و زر و قانون جبری جامعه‌ و حکومت را اداره کنیم. نظم اسلامی، نظم اختیاری است نه نظم جبری. آنچه موجب نظم اسلامی است، جهاد تبیین است نه قانون نه آیین نامه. چیزی که ما را از دو گانه باطل آزادی _ جبر رها می کند. ادله برای این حرف، کم نیست. از نوع حکمرانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام تا نظر امامین انقلاب. اما چگونه جهاد تبیین ؟ برخی جهاد تبیین را با ماله کشی و با پاسخ به شبهه اشتباه گرفته اند! متعلق جهاد تبیین، یعنی آنچه که باید تبیین شود، راهکار جمهوری اسلامی و حرف نوی آن است. حرف نوی جمهوری اسلامی ، جامعیت اسلام و اسلام فعال در تمام عرصه های زندگی است. حال اگر این طور فهمیدیم ، جهاد تبیین می شود امتداد حرف نو در مسائل مختلف کشور و طراحی گفتمان بر اساس آن. بر اساس این زاویه دید، باید خواص جامعه و مسائل آنها را شناخت و به طور هدفمند برای آنها با جهت درست تحلیل را تبیین کرد. در ادامه خواهم گفت خواص یا گروه های موثر بر جامعه کدام اند و مسائل هر کدام چیست ؟ https://eitaa.com/zavieh_did
یادداشت ۲۴ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ محور های جهاد تبیین (بخش دوم) بخش اول خواص جامعه چه کسانی هستند ؟ نظام مسائل آنها چیست ؟ خواص جامعه کسانی هستند که در جامعه‌ی پیرامونی خود اثر گذاشته و می توانند به آن جهت دهی کنند. چهار صنفی مهم از خواص عبارت اند از ۱. خانواده ها ( پدر و مادر ها ) ۲. خطیب ها، ائمه جمعه و جماعت ، مسئولین و مدیران سازمان های مختلف ۳. محققین و پژوهشگران ۴. طلاب مسائل خواص جامعه، همان محور های جهاد تبیین است. به عبارت دیگر محور اول جهاد تبیین مخصوص پدرها و مادرهاست. هدف از این محور، ارتقاء فهم پدر و مادر از وضعیت مطلوب خانواده و روش رسیدن به خانواده مطلوب است. تبیین وضعیت مطلوب، تصویری دیگر از خانواده در ذهن و قلب پدر و مادر ایجاد می کند و همین ارتقاء درک از خانواده هم از جهت کمیت و هم از جهت کیفیت تقویت کننده خانواده است. باید توجه داشت تا وقتی پدر و مادر از چیستی و جایگاه خانواده درک حداقلی داشته باشند، از بحران خانواده ( چه کمیتاً و چه کیفیتا ً) عبور نخواهیم کرد. متاسفانه دولت و مجلس برای عبور از بحران جمعیت، طرح ناقص جوانی جمعیت را پیگیری می کنند که تا کنون به جایی نرسیده است. محور دوم جهاد تبیین مخصوص خطباء، ائمه جمعه و جماعت، مسئولین و مدیران کشور است. در این محور باید پیشرانه های تحقق دولت اسلامی یا اولویت های تمدنی نوین اسلامی را تبیین کرد. هر تمدنی، پیشرانه دارد که با آن به شکل حداکثری محقق خواهد شد. مثل برق برای تمدن مدرن! ۱۲ ابَر مسئله که اگر گوینده ها از آن بگویند، مدیران درباره آن مسائل فکر کنند و راه حل به دست بیاورند، با شتاب و تمرکز به مراتب بیشتر به سمت آرمان های انقلاب و تمدن اسلامی حرکت خواهیم کرد. محور سوم مختص محققین و پژوهشگران جهان اسلام و انقلاب اسلامی است. لازمه ارتقاء حرکت علمی کشور از مرحله ی اقتدار علمی به مرجعیت علمی، کمک به تغییر زاویه دید محققان است. بهینه سازی سوالات و دغدغه های پژوهشگران هم ما را در مرحله ی مرجعیت علمی قرار می دهد و هم راه گفتگو با دستگاه دانشی تمدن مدرن و ماشینی غرب را باز می‌کند. در قالب تبیین مجموعه سوالات جهت ساز این مهم را رقم می زنیم. محور چهارم مختص طلاب است. در این محور برای طلاب حوزه علمیه که داعیه کمک به مردم را دارند، تبیین می کنیم که باید نگاه به دین نظام‌مند و جامع باشد و هر گونه نگاه بخشی و ناقص به دین، موجب دین زدایی می شود. برای تبیین نگاه جامع به دین، طبقه بندی جدید علوم در مقایسه با طبقه‌بندی بیکینی از علم (علوم‌پایه ، علوم تجربی ، علوم انسانی) را تبیین می کنیم. https://eitaa.com/zavieh_did
یادداشت ۲۵ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ چه کنیم تا کمتر بیمار شویم؟ (توضیح اجمالی تا نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری را دقیق تر بخوانیم) معمولا وقتی حرف از بیماری می شود ذهن ها به سمت مصرف قرص و دارو می رود و وقتی حرف از پیشگیری از بیماری می شود به سمت واکسن و مصرف ویتامین ها و پروتئین ها! اما اگر با زاویه دید دیگری به مسئله سلامت و پیشگیری از بیماری نگاه کنیم خواهیم دید که سلامت فرد و جامعه یا پیشگیری از بیماری موضوعی چند وجهی است که نه تنها با مصرف دارو و واکسن حل نمی شود بلکه با مصرف دارو هایی که ده ها عوارض ناخواسته دارد بیماری بیشتر هم می شود. به دیگر سخن باید گفت مجموعه رفتار ها و روش زندگی ماست که موجب بیماری یا پیشگیری از بیماری می شود. سبک زندگی را نمی توان با زاویه دید عرفی به لایف استایل و امثال اینها معنا کرد و انتطار داشت بیماری و بیمار زیستن حل شود؛ چرا که نگاه عرفی و اجمالی ما به سبک زندگی موجب هضم شدن در سبک زندگی مدرن و ماشینی (غلط) خواهد شد. (مثل موشی که توسط ماری خورده می شود) اما در مقابل اگر سبک زندگی جامع معنا شد می توانیم در مقابل سبک زندگی غلط امروز مقاوت کنیم و سالم تر زیست کنیم. اگر بخواهیم تعریفی جامع از سبک زندگی ارائه کنیم باید بگوییم سبک زندگی یعنی نوع تنظیم رابطه فرد با انسان ها. بنابر متون دینی 13 صنف از انسان ها هستند که اگر رابطه هر فرد با آنها تنظیم شود، سبک زندگی ما هم به شکل مطلوب تنظیم خواهد شد و در نهایت زندگی سالم تری خواهیم داشت و بسیار کمتر بیمار خواهیم شد. تنظیم رابطه فرد با 13 صنف = زندگی سالم تر به طور مثال یکی از صنف های ۱۳ گانه، الگوها و امام هایی است که انتخاب می کنیم. اگر وزارت بهداشت الگو و امام خود را WHO (سازمان بهداشت جهانی) قرار نمی داد و پروتکل های فقهی مدیریت کرونا را قبول می کرد، سریع تر، ارزان تر و با تلفات کمتری از همگیری کرونا عبور می کردیم. مخلص کلام اینکه مهم ترین روش برای پیشگیری از بیماری توصیه به استفاده از فلان قرص یا فلان واکسن نیست بلکه نظام سازی با هدف تنظیم روابط هر فرد با 13 صنف است. @zavieh_did پ.ن مبتنی بر تتبع فقهی؛ تنظیم صحیح روابط انسانی؛ شامل: سیزده بخشِ ۱- تنظیم رابطه فرد با امام، ۲- تنظیم رابطه فرد با معلم، ۳- تنظیم رابطه فرد با رفیق، ۴- تنظیم رابطه فرد با همسایه، ۵- تنظیم رابطه فرد با خانواده، ۶- تنظیم رابطه فرد با طرف تجارت، ۷- تنظیم رابطه فرد با دشمن(کفر و نفاق)، ۸- تنظیم رابطه فرد با فقیر، ۹- تنظیم رابطه فرد با یتیم، ۱۰- تنظیم رابطه فرد با ابن سبیل، ۱۱- تنظیم رابطه فرد با همسفر ، ۱۲- تنظیم رابطه فرد با مهمان و ۱۳- تنظیم رابطه فرد با شریک شغلی است.
یادداشت ۲۶ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ اقتصاد اسلامی یا راهکار اسلام درباره معیشت و کسب و کار مردم ؟ حال که دوباره بحث از علل مشکلات معیشتی و کسب و کار مردم برجسته شده، بهانه ای دست داد تا دوباره نکاتی را مرور کنیم. اولین نکته آن است که هر عبارت و اصطلاحی معنایی داشته و مفاهیمی را با خود حمل می کند. هر دستگاه علمی یا زاویه دید فنی برای خود عبارت و اصطلاح خاص دارد. وقتی می گوییم اقتصاد اسلامی، اقتصاد معنای خاص دارد و به عبارت بهتر نظامی از مفاهیم را به دوش می کشد. اقتصاد مکاتب خاص فکری دارد که هر کدام به نحوی مفاهیمی را بر اصطلاح اقتصاد بار کرده اند. با این وجود اولین گام راهبردی در نقد راهکار های موجود و ارائه راهکار جایگزین، استفاده از اصطلاح صحیح است. در دنیای مدرن امروز، اقتصادی اسلامی مثل اتومبیل اسلامی یا هواپیمای اسلامی است ، همین قدر متناقض و پارادکس! بهتر است به جای عبارت «اقتصاد اسلامی» بگوییم «راهکار اسلام برای معیشت و کسب و کار مردم.» دومین نکته بعد از انتخاب و استفاده از اصطلاح صحیح، تبیین منبع و ارجاع راهکار هاست. تصریح به اینکه منبع یک راهکار (تحلیل) فقط تجربه بشری است به همراه خطاها و ناکارآمدی بسیار، و منبع راهکار دیگر، قرآن و سنّت پیامبر و اهل البیت علیهم السلام است، بسیار در تاریخچه و پیش فرض های حاکم بر موضوع اثر دارد. ارجاع تمام راهکار های اسلام برای معیشت و کسب‌و‌کار مردم به قرآن و سنّت است. در حالی که به تصریح همه‌ی کارشناسان اقتصادی چه دوست‌دار انقلاب و چه عَبید تعالیم غرب از اقتصاد ، هر چه در این ۴۴ سال در اقتصاد ایران بوده، اسلامی نبوده. نکته سوم؛ وقتی منبع و ارجاع مشخص شد، ساختار و نظام پشتوانه یک راهکار و تحلیل هم باید تبیین شود. اگر ساختار و نظام‌مندی راهکار تبیین نشود، عملا راهکاری داده نشده است و همان بهتر که حرفی زده نمی‌شد! در حال حاضر نظام راهکار های اسلام برای معیشت و کسب‌و‌کار مردم از جمله امور مغفول در حوزه‌ی علمیه‌ی است که مدتی است مورد توجه قرار گرفته. توجه به این نکات، زاویه دید ما نسبت به مسائل معیشتی مردم ایران را بهینه خواهد کرد. @zavieh_did
زاویه‌دید
یادداشت ۲۱ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ چگونه آقایی دلار و سلطه آن بر کشور را از بین ببریم ؟ وقتی می گوییم آقا
یادداشت ۲۷ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ درآمد مون به ریاله خرجومون به دلار، چه کنیم ؟ تا وقتی دولت آقای رئیسی تا اندازه‌ی ۸۰ میلیارد دلار به خارج وابسته است (۱۸ میلیارد دلار گندم، غذای مرغ و گاو و گوسفند و ۳.۲ میلیارد دلار دارو و واکسن وارد می‌کنه) سفره مردم تنگ تر میشه. راهکار چیه ؟ یه عده مثله پروفسور روحانی و گروهشون میگن سلطه آمریکا و پولش رو بپذیریم و به بهانه ی معاهده هایی مثل پالرمو و اف ای تی اف، اسلام آمریکایی و حداقلی و ولایت رو معامله کنیم. اون وقت بحث دلار حل میشه. خب این راهکار رو که امتحان کردیم و جواب نداد. یه عده دیگه مثله آقای جبرائیلی میگن اون چیز هایی که داخل تولید میشه و مصرف داخلی داره با ریال حساب بشه نه دلار. این راهکارم سطحیه و زیر ساختی نیست و دردی از نیازی ۲۰ میلیارد دلاری غذا و داروی کشور به خارج حل نمیکنه یه عده دیگه، مثل دوستان پولطلایی، میگن اگر طلا مبنای محاسبه و معامله باشه، هم تورم نداره و تحریم نمی‌شیم. حرف، حرف درستیه اما باز کشور به اندازه‌ی ۲۲ میلیون تن گندم، غذای مرغ و گاو و گوسفند نیاز داره و باید وارد کنه. پس این راهکارم مثل دو راهکار قبلش جواب نمیده و ناقصه. خب چه کنیم ؟ به شکل اجمالی در یادداشت ۲۱ گفته شده. اگر کسی سوال داشت بفرمایید تا بیشتر توضیح بدم. https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
اگر برنامه ریزی کشور، مخصوصا برنامه هفتم توسعه بر اساس چهار شاخصه اصلاح شد، ریل دولت آقای رئیسی به سمت آرمانهای انقلاب تغییر خواهد کرد در غیر این صورت باز هم باید چوب ناکارآمدی غربی ها و لیبرال ها را بخوریم. https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff پ.ن چهار شاخصه برای تحول در زیست بوم وابسته کشور به زیست بوم مستقل _ مردمی: ۱. تعلیم، انگیزه سازی و حمایت از چهار شغل دامداری ، باغداری، کشاورزی و خیاطی ( لباس و پوشش ابزار دشمن برای نفوذ و تهاجم فرهنگی ) ۲. احیای قانون موات با دو غرض ؛ خانواده های اجاره نشین، زمین دار شوند. مردم بتوانند در زمین های رایگان دولت ۴ شغل برتر را راه اندازی کنند. ۳. ساخت بازار موقت اسلامی در کشور با هدف تحقق الگوی بازار ( توزیع) اسلامی ۴. ساخت خانه با الگوی دار واسعه ( ویلایی) ؛ تمرین واقعی برای تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۲۸ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ❓تبادل مستقل یا تبادل وابسته ؟! 🟡 به طور کلی هر آنچه که معامله و تعامل را به سمت استقلال از واسطه ها برده و دست دیگران را ( اعم از بانک ، دولت ، پول آمریکایی دلار ، یک دلال مرغ و تخم‌مرغ ) از تبادل بین مشتری و فروشنده حذف کند، موجب تثبیت بازار و توزیع، رونق تولید و ثبات در نظام پولی و مالی هر جامعه خواهد شد. اقداماتی چون : ۱. تعلیم، ترویج و حمایت دولت های جمهوری اسلامی از طبقه‌بندی مشاغل برتر ۲. احیای زمین های مرده (موات) در کشور با سه اقدام ( ساخت خانه دار واسعه یا غرس درخت یا زراعت کاری و یا جاذب ساختن آب ) ۳. ساخت بازار های موقت اسلامی در سراسر کشور از روستا ها تا شهر ها ۴. حذف ساخت آپارتمان از برنامه‌های کشور و جایگزینی ساخت دار واسعه ( ویلایی ) اقداماتی است که اگر محور برنامه‌های هر دولتی باشد در طول دوره ۴ تا ۶ ساله به شکل ریشه ای، معضلات اقتصادی را حل خواهد کرد. 🟢 بلعکس هر چه تعامل های اقتصادی مردم با هم یا به عبارت دیگر تبادل بین مشتری و فروشنده به اغیار وابسته تر شد، مشکلات و معضلات اقتصادی چون ۱. تورم ( وابستگی به نهاد بانک ) ۲. رکود در تولید ( وابستگی به صنفی خاص از تولید کنندگان) ۳. معضل در توزیع ( وابستگی به دلال ها ) ۴. وابستگی به دلار ( وابستگی به دشمن ) و امثال این ها، بیشتر و بیشتر خواهد شد. ⚡️زیست بوم و فضای تبادل مستقل جهت حرکت اصلاحی اقتصاد بیمار ایران است. https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۲۹ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ❓تولید انگیزه یا زیر ساخت های انگیزه سازی؟ کدام سوال دقیق تر و کارآمد تر است ؟ انگیزه با روش های مختلفی ایجاد می شود. با تحریک حرص و منفعت شخص، با تحریک نفع جمعی و یا با تحریک محبت افراد. اما مسئله ما تولید انگیزه نیست! هزار موضوع است که انگیزه تولید می کند بلکه آنچه باید سوال باشد، زیر ساخت هایی است که انگیزه سازی می کند. زیر ساختی است که آمادگی دریافت هدایت یا شقاوت در فرد را تنظیم می کند. ✅ بعضی از زیر ساخت های انگیزه سازی عبارت است از : ۱. زیر ساخت امامت به عبارت دیگر امام می تواند اصلاح شاکله و نیت یا بعث آفرینی داشته باشد. امام مدیر زیر ساخت های انگیزه سازی است. ۲. زیر ساخت علم یا به عبارت دیگر توصیف زیر ساخت های انگیزه سازی ۳.زیر ساخت تزکیه یا فرایند پالایش و پاکسازی زیر ساخت انگیزه سازی ۴. زیر ساخت عدم تسلط دشمن یا دفاع و نفی سیبل از تسلط دشمن بر زیر ساخت های انگیزه سازی ۵. زیر ساخت عبرت یا به عبارت دیگر تجربه‌ی فردی زیر ساخت های انگیزه سازی و ۴ زیر ساخت انگیزه ساز دیگر. به طور خلاصه بحث از تولید انگیزه بدون بحث از زیر ساخت های انگیزه سازی نه تنها مبنایی اجمالی بلکه ناقص بوده و همین عدم جامعیت موجب عدم کارآمدی در تحقق تمدن اسلامی است. البته از نظریه زیست شهر که بنابر فرموده ی کارشناسان آن، داعی اسلامی بودن ندارد ، چیزی بیشتر نباید انتظار داشت. مهم ترین رکن مبانی نظری زیست شهر تولید انگیزه است بدون بحث از زیر ساخت های انگیزه سازی! https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۳۰ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ آیا زیست شهر از زیرساخت های نیت ساز ( انگیزه ساز یا شاکله ساز ) غافل است ؟ نظام سازی یا به عبارت دقیق تر تنظیم روابط انسانی از اصلاح نیت، شاکله و به عبارت امروزی ها، انگیزه‌ی افراد شروع می شود. این خلاصه‌ای از همان عبارت معروف از علماست که می فرمودند برای تاثیر گذاری بر افراد از خودسازی شروع کنید. متاسفانه بعضی دیدگاه های مدرن و نیمه اسلامی با رسانه افراد را تحریک می کنند غافل از اینکه حداقل ۹ عامل غیر بیانی و تفکر محور (تحریک کننده تفکر) در متون دینی برای شاکله سازی یا نیت سازی در افراد، تعبیه شده است. این زیرساخت های ۹ گانه‌ی شاکله ساز عبارتند از ۱. زیر ساخت امامت به معنای مدیریت تحقق همه زیرساخت های شاکله ساز و نیت ساز است. ۲. زیر ساخت علم به معنای توصیف سایر زیر ساخت های شاکله و نیت ساز و البته توصیف مسائل مرتبط با علم است. ۳. زیر ساخت تزکیه به معنای آماده سازی فرد برای پذیرش و درونی سازی سایر زیر ساخت های شاکله و نیت ساز است. ۴. زیر ساخت عبرت به معنای روش های برجسته سازی تجربه های منفی و مثبت درباره زیرساخت های شاکله و نیت ساز است. ۵. زیر ساخت نفی سلطه دشمن به معنای سپر و حفاظت از سایر زیر ساخت های شاکله و نیت ساز است. ۶. زیر ساخت بیان به معنای کیفیت تفاهم و انتقال مفاهیم زیرساخت های شاکله و نیت ساز است. ۷- زیر ساخت نظم به معنای تحقق سایر زیر ساخت ها است و توصیف نظم بدون تصور این زیر ساخت ها ممکن نیست. ۸. زیر ساخت شغل به معنای خروجی همه زیرساخت‌های شاکله و نیت ساز دیگر محسوب می شود. ۹. زیر ساخت فرقان به معنای قواعد ارزیابی سایر زیرساخت های شاکله و نیت ساز و چیستی شاخص های ارزیابی است. از برادران زیست شهر خواهش می کنیم به این سوال و پاسخ در مبانی نظری خود بیشتر توجه کنند. https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
هدایت شده از م‌م
البته سال ۱۴۰۰ ، بیشتر بوده که به لطف آقای رییس‌جمهور و دولت کم شده. ولی باز هم خیلی زیادن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این کلیپ از سخنان مهم علامه مصباح(ره) تا زنده بود، منتشر نشد! و خلاف منافع نئولیبرال ها بود و الان بعد ۱۲ سال منتشر شده است که فجایع تلخی را تبیین می کند.... https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 وزیر بهداشت: کمبود پرستار نداریم؛ مشکل، مجوز استخدام پرستار است 👤 عین اللهی در نشست اعتبار بخشی آموزش پزشکی: 🔹سالانه بالای 10 هزار پرستار در کشور تربیت می شوند. 🔹99 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود. 🔹40 درصد تجهیزات ما در داخل تولید می شوند. 🔹22 هزار استاد دانشگاه داریم که حدود 9 هزار نفر از آنها خانم ها هستند. 🔹270 هزار دانشجو در کشور داریم که 60 درصد آنها را بانوان تشکیل می دهند. 🔹209 دانشکده دانشکده پرستاری در کشور داریم. 🔹سالانه حدود 9 هزار پرستار در مقطع کارشناسی، هزار پرستار در مقطع کارشناسی ارشد و 85 پرستار در مقطع PHD داریم. 🔹تعدادی از کشورها متقاضی پرستاران ایرانی هستند./ دانشجو @Rasad_tahlil
زاویه‌دید
📹 وزیر بهداشت: کمبود پرستار نداریم؛ مشکل، مجوز استخدام پرستار است 👤 عین اللهی در نشست اعتبار بخشی
هزینه های کلان واردات تجهیزات ( ۶۰درصد تجهیزات پزشکی وارداتی) از زبان وزیر بهداشت
زاویه‌دید
📹 وزیر بهداشت: کمبود پرستار نداریم؛ مشکل، مجوز استخدام پرستار است 👤 عین اللهی در نشست اعتبار بخشی
سوال از وزیر بهداشت این است که چقدر برنامه های شما برای پیشگیری از بیماری محقق شده؟!
یادداشت ۳۱ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ آیا تورم مالانص فیه است ؟ چندی قبل استاد علوی بروجردی زیدعزه فرمودند اقتصاد عقلایی است و اقتصاد اسلامی نداریم. ایشان قبل از این بیانات فرموده بودند که مثلا تورم مالانص فیه است و باید به عقلا برای حل آن رجوع کرد. مشهور ترین راهکار عقلا و عرف برای کاهش تورم : ۱- تحقق اشتغال کامل ۲- حل معضل کسری بودجه دولت و استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی (خلق پول) + میزان تأثیر پول اعتباری در افزایش تورم ۳. نظریه عدم رعایت فاصله طبقاتی در مصرف ۴. بررسی نقش انتظارات در تورم نمی خواهیم وارد تبیین تخصصی نظریات و راهکار بشویم ولی این سوال شاید ایجاد شود که طی این ۱۰۰ سال که پدیده بانک و پول اعتباری به این شکل به وجود آمده این راهکار ها پدیده افزایش قیمت را کاهشی نکرده و ثانیا قبل از این ۱۰۰ سال پدیده ی افزایش قیمت ها چطور حل می‌شده؟ فقها چطور افزایش قیمت ها را مدیریت می کردند؟ اسلام برای افزایش قیمت چه راهکاری دارد؟ نکته دقیقا در همینجاست. اصطلاح تورم نباید فقها را به مالانص فیه بودن رهنمود کند. آنچه ما را از این تله نجات می دهد، توجه به معنا، غرض دقیق پشت این اصطلاح است. تورم به طور خلاصه یعنی اختلال در طرف بایع (فروشنده) یا اختلال در طرف مشتری خب چطور این اختلال های طرف مشتری و فروشنده را کاهش دهیم؟ ۱- گسترش گفتگو و تدریس موضوعی و همه جانبه مباحث فقه المکاسب به جای تدریس و گفتگو بر محور مباحث معیوب اقتصاد کلان و اقتصاد توسعه و اقتصاد خرد ۲- ساخت بازارهای موقت گسترده در ایران با جانمایی صحیح + احیای مفهوم مترقی مسجد بازار برای مدیریت نرم اهالی بازار ۳- حمایت از تحقق مشاغل برتر ۵گانه در جامعه( مشاغل مرتبط با تولید غذا و لباس و داروی طبیعی) + مواجهه نرم با مشاغل مکروه و بی برکت (خرید و فروش خانه، زمین، باغ و آب) ۴- طراحی کالبد جدید محلات و شهر با توجه به مراکز تولید محله ای و غیر متمرکز البته حتما بیشتر از اینها راهکار وجود دارد... https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ هدف از اجلاس ملی نخبگان ] در تشخیص تعیین نظام هم با مساله مواجه هستیم. سیاست‌های کلی باید براساس مصالح کلی و مصالح نظام تدوین شوند. سیاست ها در ذیل تعریف می شود و باید بر اساس مصالح عمومی باشد. برخی در سیاسی و می‌گویند را بر اساس مصالح می‌توان شناخت، یعنی کار حکومت مراعات مصلحت عمومی است. بحث‌های نظری مهم است، درگیر شدن نخبه‌های کشور با این مباحث نظری مانند مصلحت، ارتباط و عمومی، ارزش‌مداری مصالح عمومی و... مغتنم است. مهم‌تر از مسائل نظری، مصالح و مفاسد است. ما در مجمع یک جمع محدودی می‌خواهیم تشخیص بدهیم مصلحتی که مجلس گفته، مصلحت احراز می‌شود؟ حتماً نیاز به و نخبگانی قوی است. مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ Channel | @AMOLILARIJANI_IR
زاویه‌دید
[ هدف از اجلاس ملی نخبگان ] در تشخیص تعیین #سیاست_های_کلی نظام هم با مساله #مصلحت مواجه هستیم. سیا
آیت الله لاریجانی فرمودند بدنه کارشناسی باید تشخیص دهد این مسیله به مصلحت نظام مصلحت عمومی هست یا نه و هر چه قدر این بدنه کارشناسی به لحاظ کمی و کیفی رشد کرده باشد، مصلحت هم دقیق تر کشف خواهد شد. سوال نخبگان و کارشناسان بر اساس کدام دستگاه دانشی این مصلحت ها و عدم مصلحت ها را کشف می‌کنند؟ چرا؟ ۱. طبقه بندی(دستگاه دانشی) سکولار علم و فقه فردی ۲. طبقه بندی(دستگاه دانشی) جدید علوم و فقه نظام ۱. طبقه بندی سکولار علوم در واقع همان طبقه بندی از علوم است که کاری به دینی بودن یا نبودن ندارد و ممکن است بخشی از آن دینی باشد ( پایه و انسانی و تجربی ). فقه فردی نیز فقط اوامر و نواهی را محل توجه قرار داده و حداقل فاقد ۲ سوم دین است (عقاید و اخلاق) . ۲. طبقه بندی جدید علوم در ۴ بخش سعی کرده علوم را با نگاه فقهی طبقه بندی و تقسیم کند‌. یکی از فقه های ۴ گانه فقه نظام ( تنظیم روابط انسانی) است که عبارت است از : ۱. فقه الامام ( مدیریت و اداره) ۲. فقه العلم ( توصیف اشیا) ۳. فقه التزکیه ( پاکسازی انسان از همه‌ی حیث ها ) ۴. فقه العبره ( برجسته کردن تجربه دیگران ) ۵. فقه نفی السبیل ( دفاع برابر دشمن ) ۶. فقه الفرقان ( ملاکات ارزیابی ) ۷. فقه النظم (نظم اجتماعی، قانون و ...) ۸. فقه المکاسب ( معیشت و کسب و کار ) ۹. فقه البیان ( روش بیان، تبیین و تخاطب ) از دیگر فقه های کلانی که می توان نام برد عبارتند از: فقه الخلق ( تصرف بهینه در طبیعت ) ، فقه اسباب غریب عالم ( فهم بهینه از غیب) ، فقه اسماء الهی ( امتداد فهم از اسماء الهی تا خرد ترین روابط انسانی )