eitaa logo
زاویه‌دید
160 دنبال‌کننده
34 عکس
31 ویدیو
7 فایل
‌در تلاشم به مهم‌ترین موضوعات جامعه پیرامون خود با زاویه‌دید دقیق‌تر نگاه کنم. آیدی @Mohammad_arani
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️مالیات بر تورم سرمایه ⚠️هشدار : همان افرادی که با تصویب قانون ضداسلامیِ بانکداری، لکۀ ننگی را در تاریخ مجالس جمهوری اسلامی رقم زدند؛ اکنون به دنبال قانونی هستند که غصب مال مردم را نهادینه می نماید !!! عیوب ساختاری این قانون را در پنج محور خدمت نمایندگان ارسال کرده ایم : 1️⃣ افزایش قیمت ها در ایران به علت کاهش ارزش ریال است؛ نه عایدی سرمایه 2️⃣ این قانون دولت را ذینفع تورم میکند و ذاتا دچار تعارض منافع است. 3️⃣ در نتیجۀ این قانون، یک بازار جدید برای فساد و صوری سازی ایجاد میگردد. 4️⃣ درشرایطی که دولت بزرگترین زمین خوار است، این قانون نوعی شیادی است. 5️⃣ این قانون ریسک ریال را افزایش میدهد و تورم را بیشتر خواهد کرد. 🏅لطفا این یادداشت را برای نمایندگان محترم مجلس ارسال نمائید. 🔗کانال موسسۀ متا
یادداشت ۱۹ ۱۹ دی ۱۴۰۱ چگونه در نظام پولی و مالی کشور تحول ایجاد خواهد شد؟ اگر زاویه دید «اسلام برای تمام ساحت های زندگی بشر برنامه و نظر منحصر به خود را دارد» را بپذیریم سوال بعدی از نحوه ی پاسخ به مسائل و موضوعات با این زاویه دید است. ایده ها برای حل مسئله به دو بخش تقسیم می شوند. یا نگاه بخشی برای حل مسئله اتخاذ شده است یا نگاه نظام سازانه که اقتضای زاویه دید بالا نیز همین نگاه نظام سازانه است و منظور از آن دیدن تاثیر نظامات اجتماعی بر موضوع مدنظر است. مصادیق نگاه بخشی؛ نوع نگاه به مسئله پول، مسئله طب(طب اسلامی موجود)، مسئله ی معماری(معماری اسلامی و زیست شهر)، مسئله جمعیت و امثال این ها است. به دیگر سخن این دوستان مانند توصیف فقه فردی که نماز را به امر مولی به عبد خود تعریف کرده، مسائل را توصیف نموده و نسبت این مسائل با نظامات اجتماعی را تبیین نکرده اند و در نهایت این ایده و نظرات به جهت عدم جامعیت به سرنوشت های چون ۱. امتداد نداشتن ۲. هضم شدن در ساختار جامع غربی که اداره کننده ی جامعه است ۳. شنیده نشدن راهکار در ساختار اجرایی کشور مبتلا می شوند. همه ی این تحلیل های بخشی از مسائل نتیجه ی نگاه ناقص به ساختار های اداره جامعه و عدم توجه به اقتضای الگو های اداره جامعه است. به عنوان مثال اگر نسبت نماز و حکومت با توجه به آیه ی «الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَللهِ عاقِبَةُ الأُمُورِ» بررسی شود می توان از نگاه فقه فردی به نگاه نظام سازانه منتقل شد. و همچنین برای عبور از گردنه عدم جامعیت، از دوستان خود -به عنوان مثال دوستان پولطلایی- می خواهیم نسبت پولطلا و نظامات تولید، نسبت پولطلا و نظامات توزیع، نسبت پولطلا با طبقه بندی مشاغل، نسبت پولطلا با تجارت بین المللی را تبیین کنند. با این روش به توفیق الهی می توان نظام پولی و مالی کشور را در مسیر تحول قرار داد. برای شروع تبیین از این مطلب استفاده کنید. @zavieh_did
10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆5 دقیقه از حمایت های نادر طالب زاده از «پولطلا» 🏅پولطلا در منظر اندیشمندان جهان اسلام @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
📢 چرخۀ توسعۀ مادی غربی، وادیِ تیه است. «یک ماهیگیر، کنار دریا خوابیده بود. کسی آمد او را بیدار کرد و گفت: بلند شو و ماهی بگیر. جواب داد: ماهی گرفتم و ناهار هم خوردم. گفت: بیشتر بگیر. جواب داد: برای چه؟ گفت: بیشتر که گرفتی، می‌فروشی. کم‌کم یک تور می‌خری. بعد که بیشتر صید کردی، می‌توانی کشتی ماهیگیری بخری. آن‌وقت راحت استراحت می‌کنی. جواب داد: تو مرا از خواب بیدار کردی؛ همین الآن هم داشتم استراحت می‌کردم! چرخۀ توسعه مادی، آخرش همین است. البته کسی با اصل پیشرفت و تمدن مخالف نیست؛ ولی پیشرفت، غیر از سرگردانی و حیرانی و پیچیده‌تر کردن حرکت است. پیچیده‌تر شدن حرکت که الزاماً تکامل و پیشرفت نیست. اگر کسی از ولایت الهی فاصله گرفت، نتیجۀ فاصله گرفتن از محیط ولایت، تِیه و سرگردانی است؛ مثل بنی‌اسرائیل که چهل سال سرگردان شدند؛ «فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْض‏». واقعاً انسانی که وارد محیط ولایت نمی‌شود، مبتلا به تِیه و سرگردانی می‌شود؛ می‌رود و می‌گردد ولی باز سر جای اول خودش قرار دارد! وادی بیرون ولایت نبی‌اکرم(صلی الله علیه وآله) و اهل‌بیت(علیهم السلام)، وادی سرگردانی است. مثل یک مورچه‌ای که روی عبای من می‌آید، ما بلند می‌شویم و می‌رویم؛ این بیچاره باید یک عمر بِدَوَد تا به ‌جای اول خودش برسد!» ☑️ @mirbaqeri_ir
یادداشت ۲۰ ۷ بهمن ۱۴۰۱ منظور از محله (نزدیک به اسلام) چیست ؟ بعد از آنکه پذیرفتیم بهتر است خانه در قالب دار واسعه -نه ویلایی و نه آپارتمان- ساخته شود، بحث از محله، به مثابه‌ی جایی برای تجمیع خانه ها در یک محل مطرح است. هم اکنون محله ها را با تعریف دیدگاه منطقه شهری می سازیم. بر این دیدگاه دو اصل حاکم است : ۱. اصل رشد اقتصادی یا افزایش GDP ۲. اصل سهولت دسترسی از مکانی به مکان دیگر اما اگر اصول حاکم بر ساخت محله همین ها باشد، مفاسد و نواقص مثل گذشته ادامه پیدا خواهد کرد. این به معنای تنظیم نشدن روابط انسانی و حل نشدن معضلات اجتماعی و فرهنگی است. به معنای استفاده حداقلی از طبیعت و تخریب آشکار آن است. به معنای شناخت حداقلی اسماء الهی و توحید است. حال برای آنکه به معضلات اخیر دچار نشویم لازم است سبک زندگی تغییر کند. اولین گام برای تغییر بازسازی محله با اصول زیر است: ۱. اصل تحقق آموزش عمومی؛ هدف نشر و تعلیم فوائد سه گانه اخیر به مردم و مسئولان تحقق به وسیله‌ی ۳ اقدام. ۲. اصل پاکسازی و تزکیه؛ هدف پیشگیری از بیماری تحقق به وسیله‌ی ۶ اقدام ۳. اصل تحقق مدیریت و امامت؛ تحقق به وسیله‌ی ۵ اقدام ۴- اصل مکاسب و تجارت؛ هدف تجارت عمومی و طبقه‌بندی مشاغل برتر تحقق به وسیله‌ی ۴ اقدام ۵- اصل ایجاد عبرت و میراث فرهنگی؛ هدف پشتیبانی از مردم در برابر تصمیم های غلط تحقق به وسیله‌ی ۴ اقدام ۶- اصل نفی سبیل و پدافند غیر عامل؛ هدف آمادگی جسمانی در برابر دشمن تحقق به وسیله‌ی ۳ اقدام ۷- اصل نظم و سنت های شهری؛ تحقق به وسیله‌ی ۴ اقدام ۸- اصل فرقان و ارزیابی؛ هدف کمک به تنظیم روابط انسانی تحقق به وسیله‌ی ۲ اقدام ۹- اصل بیان و تبلیغات شهری؛ تحقق به وسیله ۲ اقدام گفت‌وگو درباره ی اصول ۹ گانه، منظور از محله‌ی اسلامی را مشخص تر خواهد کرد. @zavieh_did
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️چند نکته درباره آیات و احادیث احیاء 👌مفهوم احیاء اولین مفهوم حوزه اداره از نظر اهل بیت علیهم السلام است. به عبارت دیگر وقتی اهل بیت علیهم السلام می خواهند جامعه ای را از وضعیت باطل به وضعیت حق هدایت کنند؛ برای ایجاد بَعث و تحرک از کلید واژه احیاء استفاده می کنند. 👌برخی از استعمالات کلید واژه احیاء به شرح زیر است: ۱- احیای نفس، ۲- احیای علم، ۳- احیای شب قدر و اعياد ، ۴- احیای عقل، ۵ - احیای قلب، ۶- احیای ارض، ۷- احیای عدل، ۸- احیای حق، ۹ - احیای قرآن، ۱۰- احیای مؤمن، ۱۱- احیای ناس، ۱۲- احیای امر. 👌اگر قصد ایجاد انگیزه و بَعث و مشارکت دادن مردم در تحقق آرمانهای پیامبران را دارید؛ احادیث احیاء را بر اساس قاعده مُکث تجمیع دلالی کنید و آنها را در میان مردم نشر دهید. حجت الاسلام علی کشوری- گفتگو با اعضای معاونت تدوین مدرسه هدایت - جمعه انتظار ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - قم @olgou4
🔶🔷🔶کَرَم؛ حَسَنی یا اُموی؟ ⏰مدت تقریبی مطالعه:۳دقیقه 🔶می گویند حسن ع کریم است اما چرا کسی نمی پرسد در جامعه ی پس از انقلابِ ی پیامبر ص چرا باید فقیری وجود داشته باشد تا حسن بخواهد به او ببخشد؟! و حسن ع که خود همزاد همین انقلاب است چه نسبتی با علتِ بودن(و شدن) این جامعه دارد؟ 🔷 با اِغفالی مشمئز کننده می گوید حسن آنقدر کریم بود که دو بار کل زندگیش را بخشید حتی آنقدر کریم که جامعه را هم دو دستی به معاویه بخشید! تا با اِعمال سیاست های ظالمانه، تولید فقر کند و حسن هم شب و روز بسته غدایی و معیشتی به دست فقرا برساند تا از گرسنگی نمیرند و اینگونه بود که پسر علی شد !؛همین! 🔶 اما،می پرسد اگر‌ حسن خلاصه در کرمش آنهم با این تعریف از کرم باشد؛ چرا معاویه باید آنقدر تبلیغ و تطمیع و تهدید و ترور را علیه حسن ع براه بیاندازد؟!مگر یک آدم خیریه بازِ این تیپی چه خطری می تواند برای معاویه داشته باشد؟! اسلام ناب می پرسد مگر حسن میراث دار وصیت علی ع نیست که به او و برادرش حسین ع فرمود:«کونا للظالم خصماً و للظموم عوناً»؟! آیا حسن آنقدر ناخلف! است که «للمظلوم عونا»ی وصیت پدر را از روی تنزه طلبی اجرا و نیمه ی اول و اولیٰ و دشوار وصیت «للظالم خصماً» را رها کند؟! آیا کرم حسن آنقدر سکولار و از عقلانیت فاصله دارد که کنار معلولِ ظلم(فقر) بایستد بی آنکه با علتِ ظلم، کاری داشته باشد؟ آیا این همان امام حسن ع است که یاران کربلاییِ حسین ع برای مقابله با ظلم در دامن او تربیت یافته اند؟! 🔷بیایید این ۴ سکانس سانسور شده از زندگی حسن ع را مرور کنیم: 1.شکل گیری خیریه ی حسنی به مثابه تاکتیک مبارزه، دقیقاً در تقابل با خیریه ی ریاکارانه و ستم پوش معاویه. ۲.لشکرکشی و آمادگی صددرصدی حسن ع بلافاصله بعد از شهادت علی ع به منظور حذف همیشگی معاویه. ۳.رویارویی در جنگ صفین با معاویه ای که بخشی از بلاد اسلامی را تحت استثمار خویش گروگان گرفته. ۴. مصاف رسواگرانه با بدعت های معاویه در بدرقه ی تبعید ابوذر به ربزه؛ وقتی حاکمیت، اعتراض ابوذر را در مبارزه با انحراف،اشرافی گری و کاخ سازی معاویه بر نمی تابد. 🔶 این صحنه ها همه و همه نمایانگر نیست که سالها با علت ظلم درگیر بوده؟! اینکه چرا نتوانسته از بینش ببرد و چه بسا با او به صلح رسیده را باید در نخبگان و مردم جست و جو کرد؛ همان چیزی که مبارزه را در هر مرحله سخت و سخت تر می کند تا جایی که رسماً به بدل می شود و فقر، بدیل عدل؛ آنگاه دیگر کَرَم و حسن ع هم نمی تواند چاره سازش باشد. 🔷جامعه ای را تصور کنید اهل کَرَم شده ی اسلام آمریکایی ولی در مبارزه با علل فقر، غایب؛ در آن جامعه معاویه ی اُموی و فَرَح پهلوی هم که خود بانی این وضع و فقرند موسس می شوند؛رانت خوار،سرمایه دارِ زالوصفت،تصمیم ساز و تصمیم گیر سیاست های فقرآفرین هم. خیریه که چه عرض شود؛ ای که گاهی خود ابزار پولشویی و مهم تر وسیله ی و لعاب مذهبی جهت توجیه سرمایه داری می شود تا دوباره تصاعدی فقر زائیده شود؛ و البته در این میان مبادا بساط کریمانگی اسلام آمریکایی بر هم بخورد‌! راستی امام حسن ما کدام کریم است؟! ✍ 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفین @paberahnegan 📌پیوند همراهی در شبکه های اجتماعی👇 Yek.link/paberahnegan
یادداشت ۲۱ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ چگونه آقایی دلار و سلطه آن بر کشور را از بین ببریم ؟ وقتی می گوییم آقایی ، یعنی چیزی بالغ بر ۴۰ میلیارد تا ۸۰ میلیارد دلار نیاز قطعی کشور به دلار برای صادرات و واردات وقتی میگوییم سلطه یعنی واردات بیش از ۶۰ درصدی مواد غذایی از خارج کشور و دارو و تجهیزات پزشکی، مصالح و فولاد، مواد پتروشیمی و از این قبیل نیاز ها های قطعی کشور حال چاره چیست ؟ ۱. برخی می گویند با ارز واسط ملی کشور ها صادرات و واردات کنیم ۲. برخی می گویند با پول طلا صادرات با واردات کنیم. اما ۳. برخی می گویند زیست بوم مستقلی تشکیل داده و اصل نیاز را در داخل تولید کنیم مثل تاسیس شرکت های دانش بنیان مزیت راهکار سوم نسبت به دو راهکار نخست، خروج از پیش فرض لزوم واردات و صادرات و نیاز به کشور های دیگر است. در واقع پیش فرض راهکار سوم نپذیرفتن نیاز قطعی کشور به ۴۰ تا ۸۰ میلیارد دلار است. حال سوال اینجاست که راهکار های دیگری از این قبیل برای تشکیل زیست بوم مستقلی هست؟ راهکار های دیگر عبارتند از ۱. اجرای قانون احیای موات و شکستن احتکار زمین ۲. غلبه دادن به ساخت خانه های دار واسعه (مدل مترقی ویلایی) به جای آپارتمان ۳. ساخت تدریجی بازار های رایگان و وقفی در سراسر کشور ۴. حمایت از طبقه بندی جدید مشاغل ( مثل مشاغل برتر کشاورزی ، دامداری و باغداری) ۵. تغییر سیاست منطقه شهری به سیاست محله و محیط همسایگی ۶. اجرای جدی سیاست های ۲۵ گانه پیشگیری از بیماری راه نجات کشور از دست نظام سرمایه داری زالو صفت، عبرت گرفتن از تجربه های نافرجام کارشناسی از دولت سازندگی تا کنون است. آزموده را آزمودن خطاست! https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۲۲ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ آیا به تدابیر و سیاست گذاری در حوزه ی طب اسلامی احتیاج است یا نه؟ کم و بیش به گوش همه ی ما اسم طب اسلامی خورده است. بعضی از ما مخالف با این جریانیم بعضی موافق و بعضی هم در حال تصمیم گیری. اما قبل از اینکه جناح بندی کنیم و تصمیم بگیریم و مدافع یا مخالف شویم، همه به یک موضوع اذعان داریم و آن هم لزوم سیاست گذاری در جریان های اجتماعی است. وجود تدابیری که یک جریان را رشد داده و به اهداف خود می رساند. دوستان طب اسلامی وقتی از اهداف و ارمان های خود می گویند بعضی از عبارت ها بیشتر به گوش می خورد. مثلا: اسلام طب دارد طب اسلامی از طب سلولی ( طب مدرن ) کارآمد تر است. سازمان بهداشت جهانی یا WHO ناکارآمد است و باید با سلطه آن مقابله کرد. اما اقدامات جریان های طب اسلامی بیشتر شبیه به پایگاه های بسیج محلات یا گروه های جهادی است تا یک نظام سلامت و پیشگیری. فقدان جریان متصل از مبانی نظری و نظام آموزشی تا نظام درمان و پیشگیری از بیماری در طب اسلامی در کشور مثل طب سلولی مهم ترین آسیب در جریان های طب اسلامی است. به طور خلاصه مبانی نظری طب اسلامی چیست؟ کتب مرجع در طب اسلامی کدام اند؟ کلاس های درس طب اسلامی در دانشگاه ها و حوزه علمیه کجاست؟ ازمایشگاه های طب اسلامی کجاست؟ داروسازی های طب اسلامی کجاست؟ درمانکده یا مطب های حکیم های طب اسلامی کجاست؟ داروخانه های طب اسلامی کجاست؟ اسناد بالادستی در طب اسلامی کجاست؟ و دیگر فقدان هایی که نظام سلامت در طب سلولی ندارد و طب اسلامی دارد و شاید همین فقدان ها مهم ترین دلیل شکست جریان های طب اسلامی در برابر طب سلولی و سازمان WHO در کارزار مقابله با کرونا باشد. این فقدان ها در یک کلمه عبارتند از نبود نظام در طب اسلامی. تعیین سیاست های کلی و تدابیر عمومی لازمه ی ایجاد گفتوگوی ملی درباره ی طب اسلامی است و مقدمه ی تشکیل نظام سلامت بر اساس طب اسلامی است تا ان شاء الله بتوان با ناکارآمدی های سازمان بهداشت جهانی در درمان و پیشگیری از بیماری مقابله کرد. https://eitaa.com/zavieh_did
سلام علیکم ان‌شاءالله و به توفیق الهی سعی خواهم کرد بر اساس چهار محور ( به زودی توضیح خواهم داد ) موضوعاتی را با شما در میان بگذارم ۱. پرسش های جهت ساز ۲. طبقه بندی جدید علوم ۳. اولویت های تمدنی ۴. نظام سازی برای جمعیت
یادداشت ۲۳ ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ توضیحی درباره‌ی محور های جهاد تبیین چندی است امام خامنه‌ای حفظ الله لزوم جهاد تبیین و فوریت آن را اعلام کردند. در برهه ها و حوادث خطیر هم به آن تذکر دادند. اما چرا جهاد تبیین ؟ و چگونه ؟ مخلص کلام در چرایی؛ شاکله نظم در حکومت اسلامی با اختیار افراد گره خورده. ما نه می توانیم و نه اجازه داریم با زور و زر و قانون جبری جامعه‌ و حکومت را اداره کنیم. نظم اسلامی، نظم اختیاری است نه نظم جبری. آنچه موجب نظم اسلامی است، جهاد تبیین است نه قانون نه آیین نامه. چیزی که ما را از دو گانه باطل آزادی _ جبر رها می کند. ادله برای این حرف، کم نیست. از نوع حکمرانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام تا نظر امامین انقلاب. اما چگونه جهاد تبیین ؟ برخی جهاد تبیین را با ماله کشی و با پاسخ به شبهه اشتباه گرفته اند! متعلق جهاد تبیین، یعنی آنچه که باید تبیین شود، راهکار جمهوری اسلامی و حرف نوی آن است. حرف نوی جمهوری اسلامی ، جامعیت اسلام و اسلام فعال در تمام عرصه های زندگی است. حال اگر این طور فهمیدیم ، جهاد تبیین می شود امتداد حرف نو در مسائل مختلف کشور و طراحی گفتمان بر اساس آن. بر اساس این زاویه دید، باید خواص جامعه و مسائل آنها را شناخت و به طور هدفمند برای آنها با جهت درست تحلیل را تبیین کرد. در ادامه خواهم گفت خواص یا گروه های موثر بر جامعه کدام اند و مسائل هر کدام چیست ؟ https://eitaa.com/zavieh_did
یادداشت ۲۴ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ محور های جهاد تبیین (بخش دوم) بخش اول خواص جامعه چه کسانی هستند ؟ نظام مسائل آنها چیست ؟ خواص جامعه کسانی هستند که در جامعه‌ی پیرامونی خود اثر گذاشته و می توانند به آن جهت دهی کنند. چهار صنفی مهم از خواص عبارت اند از ۱. خانواده ها ( پدر و مادر ها ) ۲. خطیب ها، ائمه جمعه و جماعت ، مسئولین و مدیران سازمان های مختلف ۳. محققین و پژوهشگران ۴. طلاب مسائل خواص جامعه، همان محور های جهاد تبیین است. به عبارت دیگر محور اول جهاد تبیین مخصوص پدرها و مادرهاست. هدف از این محور، ارتقاء فهم پدر و مادر از وضعیت مطلوب خانواده و روش رسیدن به خانواده مطلوب است. تبیین وضعیت مطلوب، تصویری دیگر از خانواده در ذهن و قلب پدر و مادر ایجاد می کند و همین ارتقاء درک از خانواده هم از جهت کمیت و هم از جهت کیفیت تقویت کننده خانواده است. باید توجه داشت تا وقتی پدر و مادر از چیستی و جایگاه خانواده درک حداقلی داشته باشند، از بحران خانواده ( چه کمیتاً و چه کیفیتا ً) عبور نخواهیم کرد. متاسفانه دولت و مجلس برای عبور از بحران جمعیت، طرح ناقص جوانی جمعیت را پیگیری می کنند که تا کنون به جایی نرسیده است. محور دوم جهاد تبیین مخصوص خطباء، ائمه جمعه و جماعت، مسئولین و مدیران کشور است. در این محور باید پیشرانه های تحقق دولت اسلامی یا اولویت های تمدنی نوین اسلامی را تبیین کرد. هر تمدنی، پیشرانه دارد که با آن به شکل حداکثری محقق خواهد شد. مثل برق برای تمدن مدرن! ۱۲ ابَر مسئله که اگر گوینده ها از آن بگویند، مدیران درباره آن مسائل فکر کنند و راه حل به دست بیاورند، با شتاب و تمرکز به مراتب بیشتر به سمت آرمان های انقلاب و تمدن اسلامی حرکت خواهیم کرد. محور سوم مختص محققین و پژوهشگران جهان اسلام و انقلاب اسلامی است. لازمه ارتقاء حرکت علمی کشور از مرحله ی اقتدار علمی به مرجعیت علمی، کمک به تغییر زاویه دید محققان است. بهینه سازی سوالات و دغدغه های پژوهشگران هم ما را در مرحله ی مرجعیت علمی قرار می دهد و هم راه گفتگو با دستگاه دانشی تمدن مدرن و ماشینی غرب را باز می‌کند. در قالب تبیین مجموعه سوالات جهت ساز این مهم را رقم می زنیم. محور چهارم مختص طلاب است. در این محور برای طلاب حوزه علمیه که داعیه کمک به مردم را دارند، تبیین می کنیم که باید نگاه به دین نظام‌مند و جامع باشد و هر گونه نگاه بخشی و ناقص به دین، موجب دین زدایی می شود. برای تبیین نگاه جامع به دین، طبقه بندی جدید علوم در مقایسه با طبقه‌بندی بیکینی از علم (علوم‌پایه ، علوم تجربی ، علوم انسانی) را تبیین می کنیم. https://eitaa.com/zavieh_did