eitaa logo
زاویه‌دید
161 دنبال‌کننده
34 عکس
31 ویدیو
7 فایل
‌در تلاشم به مهم‌ترین موضوعات جامعه پیرامون خود با زاویه‌دید دقیق‌تر نگاه کنم. آیدی @Mohammad_arani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از م‌م
البته سال ۱۴۰۰ ، بیشتر بوده که به لطف آقای رییس‌جمهور و دولت کم شده. ولی باز هم خیلی زیادن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این کلیپ از سخنان مهم علامه مصباح(ره) تا زنده بود، منتشر نشد! و خلاف منافع نئولیبرال ها بود و الان بعد ۱۲ سال منتشر شده است که فجایع تلخی را تبیین می کند.... https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 وزیر بهداشت: کمبود پرستار نداریم؛ مشکل، مجوز استخدام پرستار است 👤 عین اللهی در نشست اعتبار بخشی آموزش پزشکی: 🔹سالانه بالای 10 هزار پرستار در کشور تربیت می شوند. 🔹99 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود. 🔹40 درصد تجهیزات ما در داخل تولید می شوند. 🔹22 هزار استاد دانشگاه داریم که حدود 9 هزار نفر از آنها خانم ها هستند. 🔹270 هزار دانشجو در کشور داریم که 60 درصد آنها را بانوان تشکیل می دهند. 🔹209 دانشکده دانشکده پرستاری در کشور داریم. 🔹سالانه حدود 9 هزار پرستار در مقطع کارشناسی، هزار پرستار در مقطع کارشناسی ارشد و 85 پرستار در مقطع PHD داریم. 🔹تعدادی از کشورها متقاضی پرستاران ایرانی هستند./ دانشجو @Rasad_tahlil
زاویه‌دید
📹 وزیر بهداشت: کمبود پرستار نداریم؛ مشکل، مجوز استخدام پرستار است 👤 عین اللهی در نشست اعتبار بخشی
هزینه های کلان واردات تجهیزات ( ۶۰درصد تجهیزات پزشکی وارداتی) از زبان وزیر بهداشت
زاویه‌دید
📹 وزیر بهداشت: کمبود پرستار نداریم؛ مشکل، مجوز استخدام پرستار است 👤 عین اللهی در نشست اعتبار بخشی
سوال از وزیر بهداشت این است که چقدر برنامه های شما برای پیشگیری از بیماری محقق شده؟!
یادداشت ۳۱ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ آیا تورم مالانص فیه است ؟ چندی قبل استاد علوی بروجردی زیدعزه فرمودند اقتصاد عقلایی است و اقتصاد اسلامی نداریم. ایشان قبل از این بیانات فرموده بودند که مثلا تورم مالانص فیه است و باید به عقلا برای حل آن رجوع کرد. مشهور ترین راهکار عقلا و عرف برای کاهش تورم : ۱- تحقق اشتغال کامل ۲- حل معضل کسری بودجه دولت و استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی (خلق پول) + میزان تأثیر پول اعتباری در افزایش تورم ۳. نظریه عدم رعایت فاصله طبقاتی در مصرف ۴. بررسی نقش انتظارات در تورم نمی خواهیم وارد تبیین تخصصی نظریات و راهکار بشویم ولی این سوال شاید ایجاد شود که طی این ۱۰۰ سال که پدیده بانک و پول اعتباری به این شکل به وجود آمده این راهکار ها پدیده افزایش قیمت را کاهشی نکرده و ثانیا قبل از این ۱۰۰ سال پدیده ی افزایش قیمت ها چطور حل می‌شده؟ فقها چطور افزایش قیمت ها را مدیریت می کردند؟ اسلام برای افزایش قیمت چه راهکاری دارد؟ نکته دقیقا در همینجاست. اصطلاح تورم نباید فقها را به مالانص فیه بودن رهنمود کند. آنچه ما را از این تله نجات می دهد، توجه به معنا، غرض دقیق پشت این اصطلاح است. تورم به طور خلاصه یعنی اختلال در طرف بایع (فروشنده) یا اختلال در طرف مشتری خب چطور این اختلال های طرف مشتری و فروشنده را کاهش دهیم؟ ۱- گسترش گفتگو و تدریس موضوعی و همه جانبه مباحث فقه المکاسب به جای تدریس و گفتگو بر محور مباحث معیوب اقتصاد کلان و اقتصاد توسعه و اقتصاد خرد ۲- ساخت بازارهای موقت گسترده در ایران با جانمایی صحیح + احیای مفهوم مترقی مسجد بازار برای مدیریت نرم اهالی بازار ۳- حمایت از تحقق مشاغل برتر ۵گانه در جامعه( مشاغل مرتبط با تولید غذا و لباس و داروی طبیعی) + مواجهه نرم با مشاغل مکروه و بی برکت (خرید و فروش خانه، زمین، باغ و آب) ۴- طراحی کالبد جدید محلات و شهر با توجه به مراکز تولید محله ای و غیر متمرکز البته حتما بیشتر از اینها راهکار وجود دارد... https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ هدف از اجلاس ملی نخبگان ] در تشخیص تعیین نظام هم با مساله مواجه هستیم. سیاست‌های کلی باید براساس مصالح کلی و مصالح نظام تدوین شوند. سیاست ها در ذیل تعریف می شود و باید بر اساس مصالح عمومی باشد. برخی در سیاسی و می‌گویند را بر اساس مصالح می‌توان شناخت، یعنی کار حکومت مراعات مصلحت عمومی است. بحث‌های نظری مهم است، درگیر شدن نخبه‌های کشور با این مباحث نظری مانند مصلحت، ارتباط و عمومی، ارزش‌مداری مصالح عمومی و... مغتنم است. مهم‌تر از مسائل نظری، مصالح و مفاسد است. ما در مجمع یک جمع محدودی می‌خواهیم تشخیص بدهیم مصلحتی که مجلس گفته، مصلحت احراز می‌شود؟ حتماً نیاز به و نخبگانی قوی است. مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۴۰۲/۰۲/۱۲ Channel | @AMOLILARIJANI_IR
زاویه‌دید
[ هدف از اجلاس ملی نخبگان ] در تشخیص تعیین #سیاست_های_کلی نظام هم با مساله #مصلحت مواجه هستیم. سیا
آیت الله لاریجانی فرمودند بدنه کارشناسی باید تشخیص دهد این مسیله به مصلحت نظام مصلحت عمومی هست یا نه و هر چه قدر این بدنه کارشناسی به لحاظ کمی و کیفی رشد کرده باشد، مصلحت هم دقیق تر کشف خواهد شد. سوال نخبگان و کارشناسان بر اساس کدام دستگاه دانشی این مصلحت ها و عدم مصلحت ها را کشف می‌کنند؟ چرا؟ ۱. طبقه بندی(دستگاه دانشی) سکولار علم و فقه فردی ۲. طبقه بندی(دستگاه دانشی) جدید علوم و فقه نظام ۱. طبقه بندی سکولار علوم در واقع همان طبقه بندی از علوم است که کاری به دینی بودن یا نبودن ندارد و ممکن است بخشی از آن دینی باشد ( پایه و انسانی و تجربی ). فقه فردی نیز فقط اوامر و نواهی را محل توجه قرار داده و حداقل فاقد ۲ سوم دین است (عقاید و اخلاق) . ۲. طبقه بندی جدید علوم در ۴ بخش سعی کرده علوم را با نگاه فقهی طبقه بندی و تقسیم کند‌. یکی از فقه های ۴ گانه فقه نظام ( تنظیم روابط انسانی) است که عبارت است از : ۱. فقه الامام ( مدیریت و اداره) ۲. فقه العلم ( توصیف اشیا) ۳. فقه التزکیه ( پاکسازی انسان از همه‌ی حیث ها ) ۴. فقه العبره ( برجسته کردن تجربه دیگران ) ۵. فقه نفی السبیل ( دفاع برابر دشمن ) ۶. فقه الفرقان ( ملاکات ارزیابی ) ۷. فقه النظم (نظم اجتماعی، قانون و ...) ۸. فقه المکاسب ( معیشت و کسب و کار ) ۹. فقه البیان ( روش بیان، تبیین و تخاطب ) از دیگر فقه های کلانی که می توان نام برد عبارتند از: فقه الخلق ( تصرف بهینه در طبیعت ) ، فقه اسباب غریب عالم ( فهم بهینه از غیب) ، فقه اسماء الهی ( امتداد فهم از اسماء الهی تا خرد ترین روابط انسانی )
سلسله یاداشت های شماره ۱ یادداشت ۳۲ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ فیضیه تهران و لوازم این عنوان؛ چندی است حوزه‌ی مروی تهران که از حوزه‌های علمیه برتر کشور و پایتخت است، در صدد است عنوان امام امت بر مدرسه مروی را احیا کرده ؛ فیضیه تهران. فیضیه قم در زمان پهلوی، مرکز حوزه‌های علمیه جهان اسلام برای مبارزه با طاغوت بود. از فیضیه قم بود که مبارزه با استکبار و نظام سلطه را شروع کرد و انقلاب اسلامی را رقم زد. فیضیه قم بود که نخبگان و علمای طراز را تربیت کرد و آن ها توانستند نظام اسلامی، حکمرانی با الگوی مردم سالاری دینی را محقق کرده و قانون اساسی را تنظیم کنند و همین فیضیه قم بود که خون داد تا انقلاب پایدار بماند. و اما اکنون؛ فیضیه تهران از همان معنا و روح مبارزه وام گرفته تا بتواند امتداد جریان طاغوت ستیز و مبارزه با جریان باطل در جهان باشد. در این زمانه اَیادی و بازوان طاغوت از یک سو در سازمان‌های بین‌المللی با تنظیم گزارش های متنوع و عمیق مانند سند ۲۰۳۰ و از سوی دیگر با تربیت کارشناس در داخل و خارج کشور به دنبال نفوذ و تصمیم سازی برای بدنه‌ی دولت هستند. در این زمانه وظیفه‌ی فیضیه تهران است که با هدف تحقق دولت اسلامی بکوشد تا با ۲ ابزار در ۱۲ موضوع با امتداد طاغوت مبارزه کند. دو ابراز عبارتند از: ۱. تدوین گزارش های جامع با رویکرد اسلامی در تمام عرصه‌های سناد بین المللی مانند ۲۰۳۰ ۲. تربیت کارشناس بر اساس گزارش های اسلامی و تصمیم سازی برای بدنه دولت جمهوری اسلامی دوازده موضوع عبارتند از؛ ۱- مدیریت شهر، ۲- مسکن ۳- سلامت و پیشگیری از بیماری ۴- آموزش و پرورش ۵- محرومیت زدایی و رفع فقر ۶- اسناد بین‌المللی ۷- الگوی مدیریت و اداره ۸- شناسائی و رفع عدم توازن ها ۹- کسب و کار و امور استخدامی ۱۰- تولید و انتشار اخبار حوزه برنامه ریزی (رسانه) ۱۱- قانون گذاری ۱۲- امنیت و دفاع. فیضیه تهران از آن جهت فیضیه نامیده شد تا اگر لازم باشد از جان و مال و آبرو برای مبارزه‌ بگذرد. https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
شماره ۲ یادداشت ۳۳ ۱ خرداد ۱۴۰۲ روش ارزیابی فیضیه تهران با حوزه های علمیه دیگر فرق دارد! ارزیابی ( مثل امتحان کتبی یا شفاهی و غیره) لازمه‌ی رشد و آسیب شناسی است. اشخاص اعم از حقیقی است یا حقوقی به دنبال این ارزیابی هستند ولی در روش و هدف ارزیابی متفاوت اند. فیضیه تهران برای ارزیابی خود (حوزه‌ی علمیه‌ مروی مطلوب) از آن رو که هدفش ساخت دولت اسلامی و جهت حرکتش تمدن اسلامی و خوراکش قرآن و سنت است تفاوتی مبنایی (باید) با دیگر نهاد های آموزشی داشته باشد. ❌ اهم هدف سازمان های آموزشی-دینی چه در ایران و چه در خارج از ایران؛ خوب حفظ کردن، خوب نوشتن امتحان به (نحوی که نمره بگیرید) و خوب تست زدن است، سوای اینکه متعلم فهمیده یا نفهمیده! سوای اینکه متعلم یا طلبه می تواند مصادیق و نمونه های علوم به دست آورده را در خارج پیدا کند و مسئله ای را حل کند. فلذا خروجی همان می‌شود که باید. ✅ اما فیضیه تهران (مطلوب) فرآیند ارزیابی برای طلاب خود تعبیه کرده و در مسیر آنها را ارزیابی می کند. مهم ترین ملاک ارزیابی در حوزه علمیه مرویِ (مطلوب) : «قدرت امتداد تعالیم در جامعه پیرامونیط طلبه توسط طلبه چقدر است؟» اینکه طلبه به چه میزان قادر است مبتنی بر گزاره های دینی، نظم اجتماعی پیرامون خود را با جهت عبودیت و توحید متحول کند. https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
زاویه‌دید
این نشست تقریری متفاوت از ولایت فقیه و حکومت اسلامی دارد. اگر گوش دادید نظرتون رو بفرمایید
شماره ۳ یادداشت ۳۴ ۲ خرداد ۱۴۰۲ فیضیه فعلا مدرسۀ امام خمینی می‌خواهد نه مدرسهٔ آقای خویی! حوزه علمیه مطلوب در تهران با عنوان کلی فیضیه تهران محل تضارب علم و عمل است. حوزه علمیه ای که در در بازار است ولی اهالی بازار، مشتریان و فضای بازار ارتباطی با او ندارند نمی تواند ادعا کند مدرسه امام خمینی است و بیشتر به مدرسه آقای خویی شبیه است. حوزه علمیه ای که در بازار است ولی تا چند قدمی جلوی درب خود آن هم با زور مامور اثر دارد، حوزه امام خمینی است ؟ حوزه ای که در آن طلبه رسوب کرده و باید به زور طلبه را مسجد یا تبلیغ فرستاد یا با زر او را تحریک به تولید علم کرد، حوزه‌ی مطلوب نیست. حوزه علمیه امام خمینی نیست و بیشتر شبیه مدرسه آقای خویی است. در دورانی که به عتبات رفته بودم، به بیت مرحوم آقای خویی رفتیم، نوه و داماد ایشان در آنجا حضور داشتند و جمعی از آخوند های ریش سفید هم شانه به شانه کنار هم نشسته بودند. هیچ وقت این صحنه را فراموش نمی‌کنم این اخوند های خمود تا پاسی از شب در آنجا مشغول گعده بودند و آبدارچی بیت آقا برایشان چای شیرین عراقی می آورد. شاید آقایان شهریه هم می‌گرفتند اما چند قدم آن طرف تر خرابه بود و خراب و به لطف انوار قدسی امیرالمومنین علی علیه السلام فضا منور شده بود. فرق است بین مدرسه خویی و خمینی! https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۳۵ ۶ خرداد ۱۴۰۲ دهه کرامت؛ چرا، چطور و چه کسی ؟ خدای متعال بندگان خود را با بعثت پیامبری از جنس خودشان تکریم کرد. محبت و مدارا اصلی ترین ابزار رسول الله است تا مسیر بندگی را آسان تر با او طی کنیم. اوست که از دندان شکستن تا فدا شدن به ما توجه دارد و خود را خرج ما می‌کند تا مسیر بندگی را درست و سریع طی کنیم. اگر دهه کرامت را این طور معنا کنیم می تواند معنای عمیق تر بدهد: پیامبر بودن برای افراد پیرامون مان. هر کسی و هر کجا که هستی، اگر قلبت از منابع صحیح مستغنی شود می توانی به همان اندازه استغنا از معارف حقه، پیامبری کنی. و مهم ترین ملاک استغنای قلب از مُرکب علم، خط خوشِ قلمِ عقل در تحریر کلمات است. در آخر و خلاصه؛ تکریم و کرامت به پیامبر بودن و پیامبری است و کسی جز پیامبر اسلام نمی تواند به معنای واقعی کلمه تکریم کند. و مهم ترین ملاک ارزیابی تکریم میزان عقلانیت است و مدارا، صبر، محبت و امثال اینها کلماتی است که قلم عقل با مُرکب علم صحیح در قلب می نویسد. https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
هدایت شده از محسن قنبریان
از نو، حرف نوی انقلاب اسلامی.mp3
11.41M
☑️ از نو حرف نوی انقلاب اسلامی 🎙 حجت الاسلام قنبریان/ ۱خرداد۱۴۰۲/ سبزوار 🔸 نسبت حرف نوی انقلاب اسلامی با: "جهاد تبیین"، "امیدآفرینی" و "مطالبه گری،"❓ ❗️فعلا این سه ماموریت، تشتت در جبهه انقلاب دارد! خنثی کردن همدیگر و درگیری! ▫️ حرف نوی انقلاب، نظریه ای که این سه ماموریت را همگرا می کند! • هسته مرکزی تبیین، تبیین همین حرف نو است! • حرف نوی انقلاب، "توحید" نیست، "امتداد اجتماعی" آن هم نیست؛ "توحید و کرامت انسان" است! "ولایت و مردم"، "اسلام و جمهوریت" است... • تبیین دستاوردها ذیل این حرف نو "امیدآفرین" است. بودن، علیرغم "دو دیگری قوی"، چشمه امید است... • "مطالبه گری صحیح" هم تمایز بین این حرف نو با آدم ها و رویه ها و... است • مطالبه گری درون حرف نوی انقلاب، امکان "مخرج مشترک با دشمن" ندارد! * به فعالین فرهنگی-سیاسی توصیه میشود این فایل را بشنوند ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از زاویه‌دید
یادداشت ۲۳ ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ توضیحی درباره‌ی محور های جهاد تبیین چندی است امام خامنه‌ای حفظ الله لزوم جهاد تبیین و فوریت آن را اعلام کردند. در برهه ها و حوادث خطیر هم به آن تذکر دادند. اما چرا جهاد تبیین ؟ و چگونه ؟ مخلص کلام در چرایی؛ شاکله نظم در حکومت اسلامی با اختیار افراد گره خورده. ما نه می توانیم و نه اجازه داریم با زور و زر و قانون جبری جامعه‌ و حکومت را اداره کنیم. نظم اسلامی، نظم اختیاری است نه نظم جبری. آنچه موجب نظم اسلامی است، جهاد تبیین است نه قانون نه آیین نامه. چیزی که ما را از دو گانه باطل آزادی _ جبر رها می کند. ادله برای این حرف، کم نیست. از نوع حکمرانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام تا نظر امامین انقلاب. اما چگونه جهاد تبیین ؟ برخی جهاد تبیین را با ماله کشی و با پاسخ به شبهه اشتباه گرفته اند! متعلق جهاد تبیین، یعنی آنچه که باید تبیین شود، راهکار جمهوری اسلامی و حرف نوی آن است. حرف نوی جمهوری اسلامی ، جامعیت اسلام و اسلام فعال در تمام عرصه های زندگی است. حال اگر این طور فهمیدیم ، جهاد تبیین می شود امتداد حرف نو در مسائل مختلف کشور و طراحی گفتمان بر اساس آن. بر اساس این زاویه دید، باید خواص جامعه و مسائل آنها را شناخت و به طور هدفمند برای آنها با جهت درست تحلیل را تبیین کرد. در ادامه خواهم گفت خواص یا گروه های موثر بر جامعه کدام اند و مسائل هر کدام چیست ؟ https://eitaa.com/zavieh_did
یادداشت ۳۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ تفسیر عکس! اولا آنکه وضع قوانین به این شکل در این کشور ها نشان از ناتوانی یا ناخواهی دولت تامین مسکن دائم برای مردم است. دولت های اینها پذیرفته اند که مردم متوسط روب پایین خانه دار نمی‌شوند پس کاری کنیم که در شرایط مستأجری با درد کمتری زندگی را بگذارنند. ثانیا آنکه این قوانین نه تنها مشکلات مستأجری را حل نمی کنند بلکه به خاطر سختگیری ها و دخالت های حداکثری دولت در حریم شخصی صاحبخانه اصلِ اجاره دادن خانه و در کل تنظیم رابطه بین این دو صنف را سخت می‌کند. به نظر شما راهکار برای تنظیم رابطه‌ی موجر (اجاره دهنده خانه) و مستاجر چیست ؟ https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff