eitaa logo
زاویه‌دید
175 دنبال‌کننده
34 عکس
30 ویدیو
7 فایل
‌در تلاشم به مهم‌ترین موضوعات جامعه پیرامون خود با زاویه‌دید دقیق‌تر نگاه کنم. آیدی @Mohammad_arani
مشاهده در ایتا
دانلود
✏️معرفی فصل دوم کتاب انفاق ( برگ سوم ) 📙 در فصل دوم به روش استنطاق از وحی می پردازیم. آنچه که موجب تولید کتاب انفاق شده است. کتاب انفاق بر اساس قواعد اصولی طراحی و تولید شده است. فقه البیان از 9 دسته قاعده اصولی متشکل شده است. که لازم است از باب اختصار به مهم ترین باب از ابواب فقه البیان اشاره شود. 👌 بیان مبتنی بر تأمل اولین و مهم ترین قاعده از 9 قاعده است. آنچه که شریعیت و قرآن دنبال می کند حفظ و رشد عقول مومنین است. به همین جهت برای رشد و تعالی آنها را به علم و تعلیم و تعلم دعوت نموده است و کلید ورود به وادی علم را سوال کردن و سوال معرفی کرده است. باب بیان مبتنی بر تامل مشتمل بر 3 سرفصل است که به بحث سوالات شارع ، سوالات عرف و عرف و شارع می پردازد. 📎 به عنوان مثال سوال چگونه چرخه انتشار ویروس کرونا را مهار کنیم ؟ عرفی است که لازم است تنقیح شود. در واقع باید بررسی کرد که اساس این سوال درست است یا نه ؟ این سوال و پاسخ به آن موجب افزایش سلامت در کمترین زمان ممکن و کم ترین هزینه جانی و مالی است یا نه ؟ با بررسی آیات و روایات در حوزه بیماری و منشاء های ایجاد بیماری از مهم ترین بلکه در درون انسان است و اگر درون انسان دچار اختلال های مزاجی و خلتی نباشد فرد به ندرت دچار بیماری می شود. پس مهار کردن چرخه انتشار بیماری کرونا نسبت به تقویت قوای انسان ها و آنها از درجه اهمیت بسیار کمتری برخوردار است و شاید اصلا اهمیتی نداشته باشد. تنها لازم است به این سوال پاسخ دهیم که چگونه مزاج افراد را به سمت اعتدال قرار دهیم ؟ این سوال تنقیح شده سوال عرف نسبت به بیماری منحوس کروناست. 3 اسفند 1402
💢اتفاقی مبارک در سپهر سیاست ایران💢 🔹 بازی لیست‌بندی بعد از چندین دهه، امروز به نقطه پایان خود رسیده و دو قطبیِ کاذبِ اصولگرایان و اصلاح طلبان امروز تا حد زیادی از حیز انتفاع ساقط شده است. 🔹همین امر موجب شده جریانهای متعدد و متنوعِ نوظهوری، به نحوی مستقل اقدام به ارائه لیست‌های ائتلافی خود نمایند و عملاً قُرُق دو قطب اصولگرایی و اصلاح طلبی را نقض کنند. 🔹در این میان برخی بر مردمی و شفاف بودن فرآیند رسیدن به کاندیداهای اصلح خود تاکید نموده و تلاش کرده‌اند با دخیل کردن افراد متخصص و سرشناس شهرها، بر وجه مردمی و کارشناسی بودن فرآیند خود صحه بگذارند، ولی به نظرم این شیوه راه به جایی نخواهد و برد و دیر یا زود یا "دچار همان آفت تصمیمات پشت پرده‌ای اصولگرایان و اصلاح طلبها خواهد شد" و یا "لااقل بدان متهم خواهد شد". 🔹اما در انتخابات مجلس ۱۴۰۲، شاهد الگوی دیگری از سیاست‌ورزی نیز هستیم که به جای اینکه بر صحت و سلامت فرآیند افراد برگزیده در لیست خود تأکید کند، بر که مورد حمایت اوست تأکید دارد و شفاف و بدون لکنت، محتوای سیاستی را به میان گذاشته که مدعی است می‌خواهد آن را از فردای انتخاب شدن دنبال کند. نمونه بارز این کار را می‌توان در حمایت‌ تعدادی از مؤسسات و افراد سرشناس در شهرهایی چون تهران و قم مشاهده کرد که پای طرحها و ایده‌هایی مانند «طب سنتی»، «پولطلا»، «معماری اسلامی و خانه های ویلایی»، «بانکداری اسلامی»، « نفی احتکار منابع طبیعی»، «کاشت درختان مثمر» و ... ایستاده‌اند. 🔹هرچند بسیاری از این ایده‌ها به نظر حقیر اولیه و ناپخته برای اجرا در سطح کشورند، ولی فرود آمدن سیاست در طرحهای اداره امور زندگی مردم امر بسیار مبارکی است که باید پیگیری شود. اساسا دوگانه توسعه مدرن و پیشرفت اسلامی ایرانی در چنین آوردگاهی قابليت صورت‌بندی و مرزبندی پیدا می‌کند و سیاست به ناچار می بایست موضع خود را در نحوه‌ی اداره و تمشیت مسئله‌های واقعی مردم در دوراهی توسعه و پیشرفت مشخص کند. 🔹این اقدام را باید به فال نیک گرفت و برای بارورسازی و آفت زدایی از آن به عنوان یکی از مهمترین راههای ارتقای امر سیاسی در کشور به آن همت گمارد... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1622
✅ اجلاسیه مشترک هیئات و مساجد بروجرد با موضوع: تبیین راه حل های تمدنی روز یکشنبه ۶ اسفند در مسجد حضرت ولی عصر ارواحنافداه برگزار می شود. 🗞فهرست راه حل های تمدنی: ۱- واگذاری زمین رایگان به مستأجرها ۲-ساخت خانه های حیاط دار ۳- تغییر کتب درسی ۴- پیشگیری از بیماری ۵- محله محوری ۶- ساخت بازارهای رایگان ۷- تحول در روایت میراث فرهنگی کشور ۸- مخالفت جدی با سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ ۹- تصویب قوانین مادر ۱۰- عبرت و پیشگیری از جرم ۱۱- الگوی جدید پدافند غیر عامل ۱۲-تحول در الگوی تولید کشور ۱۳- احیای مشاغل برتر https://eitaa.com/olgou4
یادداشت ۵۶ ۹ اسفند ۱۴۰۲ شرط نماینده شدن، نماینده بودن است ! شرایط و ملاک های متعددی برای انتخاب نماینده حقیقی و اصلح وجود دارد ولی دو شرط و سوال بسیار مسیر را روشن می‌کند. سوال اول : تا حالا کجا بودید ؟ اگر علت حضورتان است. این علت قبلاً هم بوده ولی شما نبودید! یا به این شکل در وسط میدان نبودید. اگر هم علت حضورتان چیز غیر از این علت است، به اصلح بودن خود شک کنید و حقیقتا بهتر است کنار بکشید و ذمه خود را به این خطا مشغول نکنید. بسیاری از افراد به معنای واقعی کلمه بدون هیچ منسبی، صدای ملت هستند و زندگی خود را برای پیگیری مسائل انقلاب اسلامی و مردم با خدا معامله کرده اند. سوال دوم: با چه تخصص و دستگاه علمی ای می‌خواهید مسائل مردم را حل کنید؟ با نگاه پیش خواهید رفت ؟ یا با نگاه التقاطی غربی و اسلامی میخواهید حل مسئله کنید؟ یا با نگاه توسعه غربی و مسائل را حل خواهید کرد ؟ یا صرفاً بر اساس تجربه و هم رنگ جماعت شدن عمل خواهید کرد ؟ بعضی از کاندید های این دوره صریحا می‌گویند بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی حل مسئله خواهند کرد و پیگیر هستند. مثل یا دادن زمین رایگان ۱۰۰۰ متری به مستأجرین و زوج های جوان ، ساختن خانه با الگوی ( پیشرفته تر از خانه ویلایی و مدل آپارتمان ) ، تحول در کتب درسی بر اساس و ۹ مسئله دیگر. (جهت اطلاع بیشتر از اولویت های تمدنی ۱۲ گانه اینجا کلیک کنید. ) خلاصه مطلب آنکه نماینده اصلح کسی است که قبل ، حین و بعد انتخاباتش فرقی نکند و همیشه با همان شور و حرارت زمان تبلیغات در کنار مردم باشد و مسائل مردم را بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی حل کند.
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ در سه محور کلان با توسعه پایدار اختلاف نظر داریم/ دوستان تمدنی به دنبال اصلاحات موردی نباشند! 👌به صورت خلاصه: در سه محور ۱- اهداف برنامه ریزی، ۲- حوزه های برنامه ریزی و ۳- نظام مسائل راهبردی با مفهوم توسعه پایدار اختلاف نظر داریم و نباید تصور نمائیم؛ که با اصلاحات موردی مشکلات کشور حل می شود. به معنای واقعی کلمه نیازمند تحول بنیادین در نظام برنامه ریزی کشور هستیم. 👌اصلاح ساختاری اول: اصلاح ذهنیت ها در حوزه اهداف برنامه ریزی است. از منظر مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی؛ برنامه ریزی زیرساختی و مشارکتی و ارتباطی برای دستیابی به نظم اختیاری(خود تنظیمی در روابط انسانی) یا همان مردمی کردن امور؛ هدف قطعی حوزه برنامه ریزی کشور محسوب می شود. 👌اصلاح ساختاری دوم: اصلاح در حوزه های برنامه ریزی کشور است. حوزه های مطلوب برنامه ریزی در یک کشور؛ شامل توجه به نه گروه مسئله زیر است. هر کدام از زیرساخت های ذیل به منزله عاملی موثر بر خودتنظیمی در روابط انسانی عمل می کنند. ۱- گروه مسائل مرتبط با سیاست و امامت و مدیریت ۲- گروه مسائل مرتبط با روش تحقیق، فلسفه علم، آموزش علم و... ۳- گروه مسائل مرتبط با تزکیه و پاکسازی و نظافت ۴-گروه مسائل مرتبط با تبلیغات، رسانه، شعر و بیان ۵- گروه مسائل مرتبط با مکاسب و شغل و معیشت ۶- گروه مسائل مرتبط با پیشگیری از جرم و عبرت و میراث فرهنگی ۷- گروه مسائل مرتبط با نظم اختیاری و قانونگذاری ۸- گروه مسائل مرتبط با ارزیابی، تعریف شاخص و فرقان (اصلاحات سنجه ای) ۹- گروه مسائل مرتبط با پدافند غیر عامل، امنیت و نفی سبیل 👌اصلاح ساختاری سوم: شناسایی صحیح نظام مسائل هر حوزه و معرفی مسائل فوریت دار در حوزه های ۹ گانه فوق الذکر است. در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی حدود ۱۰۰ مسئله مهمِ بخشی از وحی استنطاق شده است. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تحول موردی یا تحول نظام مند؟ - یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
این خطی که بی بی سی در پیش گرفته همان خطی که است قبلا امید دانا داشت. خط فکری انقلاب مُهَیمِن ( شامل ) بر ملی گرایی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بی بی سی: 📍اینگونه تاریخ ایران بر روابطش با جهان تاثیر می‌گذارد/اقدام تهران برای صادرات سلاح به دیگر کشورها تلاشی برای گسترش نفوذ جهانی ایران است/جنگ صدام علیه ایران پیامد سهمناکی داشت و باعث شد تا ایران بر توسعه برنامه موشکی بازدارنده خود تمرکز کند... 🆔 @Kavoshmedia
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ 📣 شرح فعالیت طلاب مدرسه هدایت با توجه به سوالات و درخواست طلاب داوطلب ، به شرح اجمالی سطوح می پردازم. 📌معرفی دروس سطح یک در مدرسه هدایت؛ «چرخه تحریک فکر×نظریات ۱۰ گانه» راه اندازی چرخه تحریک فکر حول ۱۰ نظریه بخشی از نظریات الگوی پیشرفت اسلامی. تحریک فکر حول نظریات متعدد، طلبه را مجهز به جامعیت نسبی نموده و راهبری اجتماعی توسط طلبه و تغییر نظم اجتماعی توسط طلاب را ممکن می‌سازد. ( طراحی این سطح برای پاسخ به سوال چگونگی حضور اجتماعی طلبه می‌باشد. ) 📌معرفی دروس سطح دو در مدرسه هدایت ؛ «چرخه تحریک فکر×نظریات ۱۰۰ گانه نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی» راه اندازی چرخه تحریک فکر حول محتوای نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی. نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی شامل ۱۰۰ نظریه بخشی است که در قالب ۹ دسته باب فقهی دسته بندی شده است. ( علت طراحی این سطح برای پاسخ به سوال چگونگی تفسیر ملموس از جامعیت اسلام برای مکلفین است. ) 📌معرفی دروس سطح سه در مدرسه هدایت ؛ «چرخه تحریک فکر×۹ دسته قاعده اصولی فقه البیان» یعنی راه اندازی چرخه تحریک فکر برای فقه البیان. فقه البیان ۹ دسته قاعده اصولی است که شرایط استنطاق از وحی را برای فقیه مهیا می‌کند. انتظار داریم بهره برداری از فقه البیان در مقام استنباط موجب تحول در دستگاه فقاهت بشود. مهم ترین تأثیر استفاده از فقه البیان، استنباط نظام‌مند تعاریف ، تصاویر و تصمیمات پیشنهادی شارع برای یک شیء است. (علت طراحی این سطح برای پاسخ به سوال چگونگی استنطاق از وحی و نحوه نفقه است.)
روز قدس نماد مبارزه مظلومان جهان با ظالمان. در راه پیمایی به این فکر میکردم درک ما مظلومین از خدعه ها و عداوت های ظالمان چیه ؟ ❓آیا میدونیم که سالانه ۲۰۰ هزار سقط جنین با برنامه های سازمان بهداشت جهانی صهیونیستی در ایران انجام می‌شد ؟ ❓آیا می دونیم که مدیریت شهر های ایران بر اساس نظریه ای امریکایی جلو می ره ؟ ❓آیا میدونیم که غذا تراریخته‌ توسط شرکت های بزرگ یهودی-صهیونیستی تولید و توزیع میشن ؟ و «آیا می دانیم ...» های زیادی که اگر میدانستیم، وضع مجلس ، دولت و زندگی مان بهتر از الآن بود. به صورت کلی باید بدانیم ، همان برنامه های راهبردی ظالمان جهت مبارزه با مظلومین است. 🤔 چند اقدام به ذهنم رسید. خوبه که با هم‌فکری پخته بشن: ۱.در باید به بزرگان ایرانی آن شهر بپردازیم تا الگوی و اسوه های حقیقی رو به مردم معرفی کنیم. (دقیقا در مقابل همان کاری که صهیونیست برای جهان داره انجام میده ) ۲. باز نویسی و تغییر بر اساس معرفی اسوه های ایرانی در مقابله با دشمنان ۳. ارتقاء سیاست خارجی با تقویت همه جانبه در ظهور حضرت بقیه الله الاعظم روحی به الفداء ۴. تغییر کالبد شهر ها کنونی و آینده بر اساس مفاهیم ( دقیقا همان کاری که هبیتات و سازمانهای بین المللی دیگر بر اساس تفکرات آمریکایی برای جهان انجام می‌دهند) ۵. مردمی کردن تولید، مردمی کردن بازار و توزیع، تغییر تعریف پول ، مردمی کردن تجمیع سرمایه بر اساس مفاهیم باب فقهی اینها مواردی هستند که فعلا به ذهن می‌رسه. https://eitaa.com/zavieh_did
ملاک غلط، تلاش غلط! 📌خیلی مهم است که « ضَلّ سعیهم » شامل حال مومنین نشود. بسیار برای بهبود اقتصاد تلاش می‌کنیم ولی سفره مردم، ارزش پول ملی و قدرت خرید و ... روند منفی دارند. علت اصلی اتخاذ ملاک غلط ارزیابی هاست. ملاک ها و شاخص های بانک جهانی بر اساس اسناد بین المللی ذات مسموم تنظیم شده و به سرمایه‌دار و اقتصاد جهانی سرمایه‌دار ها کمک می‌کند و روز به روز مظلومین را ضعیفتر در برابر ظالمین می‌کند. «ملاک های بانک جهانی اگر موجب رشد اقتصادی شود حتما سفره مردم و ارزش پول ملی را نابود می‌کند.» ما به ملاک هایی اسلامی جهت ارزیابی معیشت و کسب‌وکار مردم نیاز داریم. بعضی از این ملاک ها عبارتند از: أ) از حیث روابط انسانی لازم است به حذف حداکثری استخدام و رونق حداکثری مشاغل مستقل و توزیع های مردمی بپردازیم. (توضیح: در مشاغل صنعتی و مدل SMEها اصل بر اجیر و کارگر شدن است و همین اصل، موجب فاصله طبقاتی، گسترش بی عدالتی و فرصت نابرابر در بهره‌برداری از امکانات است.) ب) از حیث تامین مالی تمام نیاز های مالی مشاغل مستقل و توزیع مردمی بر اساس الگوی هشت بخشی تامین مالی در اسلام رفع بشود. (توضیح: بانک، بورس و وام های خاص با بهره بالا منابع پیشنهادی بانک جهانی برای رشد اقتصادی هیتند، حال آنکه ربا جنگ با خدا و رسول اوست و موجب نابودی همه چیز است. ) ج) از حیث جانمایی، مشاغل مستقل، فاصله مناسب از محل زندگی داشته باشند. (توضیح : ناتوانی افراد در توزیع وقت برای مدیریت زندگی و گسترش بزهکاری‌ها و نابودی خانواده و از طرفی گسترش حمل و نقل و سفر های درون شهری موجب که موجب استفاده بیشتر از سوخت و انرژی و در نهایت آلودگی هوا و ... خواهد شد، تنها دو دلیلِ لزوم جانمایی مناسب محل مشاغل است. ) د) از حیث بسته‌بندی، از فلزات و پلاستیک استفاده نشود. (توضیح : طبیعت ، خشکی‌ها و دریا ها زیر انبوهی از زباله های فلزی و پلاستیکی هستند.) «با رعایت ملاک های اسلامی هم رشد اقتصادی رقم خواهد خورد و هم سفره مردم، ارزش پول ملی و ... حفظ می‌شود.»
چقدر این ساعت (۱:۲۰ )برای انتقام خوبه...
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️لطفاً در این نظر سنجی مهم شرکت کنید/ کدام ایده را برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ مؤثرتر مي دانید؟! ۱-گسترش Sme ها (پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه)؟ ۲- استفاده از ایده زیست شهر؟ ۳- اجرای الگوی مردم پایه مشاغل برتر (پیشنهاد شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) ؟ 🗞نشاني نظر سنجی: https://EitaaBot.ir/poll/aj1dz https://eitaa.com/olgou4
بسم الله قاصم الجبارین...
داریم به این ساعت خاص نزدیک میشیم
پهباد ها رسیدند... موشک ها شلیک شدند ... و ..
چطور برای یک دکمه، کت و شلوار بدوزیم ؟! شهرداری ها موظف شده اند بخشی از بودجه خود را به تفکیک زباله اختصاص دهند. شهرداری تهران برای انجام تکلیف از اپلیکیشن ها استفاده می‌کند. از وقتی تبلیغات این اپلیکیشن ها رو دیدم، چند تا موضوع ذهن منو مشغول کرده ۱. امنیت شهر و جمع آوری پسماندها؛ به مرور کودکان کار و اتباع، بیکار میشوند. خب چه کاری بهتر از دزدی برای یک آدم بی سواد و فقیر؟! ۲. مردمی شدن و جمع آوری پسماندها؛ تا کنون اگر ثروت پسماندهای خشک در جیب ۱۰۰۰ تا شکیب (فیلم آوای باران) می رفت، الان همین ثروت بلکه بیشتر از این ثروت در جیب ۱۰۰ نفر خاص صاحب اپلیکشن می رود. این الگو نه تنها به عدالت نزدیک نشده بلکه به مدل سرمایه داری بیشتر نزدیک است. ۳. کارهای نمایشی و جمع آوری پسماندها؛ پدرم از جمله شهروندان متمدن و با فرهنگه که خودش از همون اول زباله ها رو تفکیک می کرد و حتی تولید خوشکاله در آپارتمان رو راه اندازی کردند. ایشون می گفت: دیدم یه مبلغی اومده به حسابم. پی جو که شدم دیدم هزینه زباله خشک بوده ولی جالب اینکه هنوز زباله های خشک دم در خونه ما بود و کسی برای جمع آوری نیامده بود و نیامد! و ... اگر یک کارشناس تمدنی بخواهد پیرامون این موضوع اظهار نظر کند، سه راهبرد اصلی خواهد داد: ۱. حذف بسته بندی های صنعتی (فلزی و پلاستیکی ) محصولات ۲. توزیع مردمی و غیرمتمرکز محصولات ۳. تولید مردمی و غیرمتمرکز محصولات خلاصه عرضم این است که نگاه توسعه محور چون بخشی به مسایل نگاه می‌کند، در حل مسائل علیل است و تالی فاسد های کثیری ایجاد می‌کند ( مثل همین بحث جمع آوری پسماندهای خشک) در عوض نگاه پیشرفت اسلامی چون جامعیت نسبی دارد بسیار کمتر به این چالش ها مبتلاست.
یکی از دوستان از بنده درخواست کردند که این فیلم رو بگذارم. بنده هم با کمال میل قبول کردم
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ دولت آیت الله رئیسی لایحه انصراف ایران از سه سازمان بین المللی را تقدیم مجلس کرد / در پی این لغو عضویت؛ پرداخت حق عضویت به این نهادهای مداخله گر قطع می شود! ۱- لغو عضویت در آیکوم (شورای بین‌المللی موزه ها) - ( همکار وزارت فرهنگ و ارشاد) ۲- لغو عضویت در آیکوموس ( شورای بین‌المللی محوطه ها و بناها) - ( همکار وزارت علوم) ۳- لغو عضویت در شبکه سازمانهای علمی جهان سوم ( همکار با وزارت فرهنگ و آموزش عالی و ‌دانشگاه صنعتی شریف و سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران) https://eitaa.com/olgou4
چیزی که بعد از دفاع «وعده صادق» به خوبی نشان داده شد، روش روایت از این واقعه بود. بسیاری از تعداد موشک و پهباد گفتند. بسیاری از نمایشی بودن گفتند. بسیاری از قدرت جمهوری اسلامی ایران گفتند. عده‌ای از سختی‌های این عملیات برای خانواده فرماندهان و عاملین این دفاع مقدس گفتند... ❓اما شاخص و ملاک از این واقعه چیه؟ به عبارت دیگه روایت جامع‌تر چه ابعادی از این واقعه رو برجسته می‌کنه؟
الگوی روایت تمدنی از وقایع و اماکن چیست ؟ در اینجا سوال اصلی را به سه سوال فرعی و جزئی تر تقسیم می‌کنم تا نقد و بررسی بهتر شکل بگیرد. سوالات عبارتنداز: ۱. هدف روایتگری تمدنی چیست ؟ ۲. قالب روایتگری تمدنی چیست ؟ ۳. موضوع روایتگری تمدنی چیست؟ الف) به صورت خلاصه و کوتاه هدف اصلی از روایتگری تمدنی ،بر اساس آیات، عبرت آفرینی است. از مهم ترین فوائد عبرت آفرینی، تقویت هویت و شخصیت انسانی است. یعنی وقتی داستان یک اتفاق یا قصه یک مکان برای من گفته شد، خلاء شخصیت من با استفاده از عبرت ها پر می شود. ب) درباره قالب و ساختار روایتگری بسیار نکته و دقت وجود دارد اما از باب مثال به چند مورد اشاره می‌کنم. ۱. قالب تامل برانگیز ( بیان مبتنی‌بر تأمل) ؛ یعنی وقتی میخواهی از واقعه و مکانی روایت کنی باید به نحوی باشد که سوال در ذهن مخاطب ایجاد شود. همین که در ذهن مخاطب سوال ایجاد شود، نصف روایتگری صحیح انجام شده. ۲. قالب مخاطب محور ( بیان مبتنی‌بر ظرفیت)؛ اگر میخواهیم حرفی بزنیم که نافذ باشد حتما لازم است سطح مخاطب در نظر گرفته شود. ۳. قالب مقایسه ای ( بیان مبتنی‌بر مقایسه) ؛ اگر روایت و تبیین هر موضوع دو طرف داشته باشد، یعنی هم تحلیل حق و هم تحلیل باطل از موضوع گفته شود، بسیار در نفوذ سخن و تحریک تفکر اثر دارد. ج) درباره‌ی موضوع روایتگری تمدنی؛ یعنی هر چیزی که برایش روایتگری صورت میگیرد از حیث ها و زاویه های مختلف میتواند محل توجه قرار گیرد. اما برخی از حیثیت ها برای راوی تمدنی اهمیت بیشتری دارد. حیث روابط انسانی؛ مثلا حضرت آقا از خانواده نیروی نظامی بحث می‌کنند. از تنظیم بودن رابطه هر فرمانده با خانواده اش صحبت می‌کنند. حیث تصرف در اشیاء عالم؛ مثلا ما با استفاده از چه امکاناتی نیاز خود را رفع کردیم ؟ و به چنین قدرت و توانایی رسیدیم ؟ و دشمن به چه امکاناتی تکیه دارد ؟ حیث نوع نگاه به خدای متعال و معرفت به اسماء الهی ؛ ما براساس چه درکی از خدای متعال در برابر دشمن از خود دفاع کردیم ؟ ما به اسماء «منتقم» و «ناصر» و ... خدای متعال اعتقاد داریم و بر همین اساس چنین واقعه ای رخ داد. در غیر این صورت چنین شجاعتی پیش نمی‌آید و باید ترس غلبه می‌کرد. خلاصه عرض بنده درباره‌ی این است که اگر هدف از نقل و برداشت از وقایع عبرت آفرینی باشد و ساختارش صحیح باشد و موضوعات صحیحی انتخاب شود ، روایت شما از یک واقعه نسبت به دیگران بسیار نافذ تر و عمیق تر خواهد بود.
آیا این الگو رو میشه بر عملیات أخیر تطبیق داد؟