3 گام مهم برای ایمنی در فضای مجازی
آیا صرف داشتن سواد رسانهای منجر به کاهش آسیبها میشود؟
محمد حسن عبدالصمد - روزنامه کیهان
🔹این روزها اکثر مردم در فضای رسانهای تنفس میکنند. عدهای میگویند نگوییم #فضای_مجازی بلکه بگوییم فضای واقعی غیرملموس و حتی عدهای این تعریف را هم ناقص میدانند و میگویند این فضا ملموس هم هست و هیچ تفاوتی با عالم واقعی ندارد.
دروغ، تهمت، شایعه، کلاهبرداری، اتلاف وقت، اعتیاد، محتوای غیراخلاقی، ایجاد تردید و بدبینی که در دنیای واقعی وجود دارد در فضای مجازی نیز وجود دارد و یا میتوان گفت فضای مجازی رفتار و هنجارهای اجتماعی را میتواند تشدید و یا تسهیل کند.
این آسیبها که نماد بیرونی دارد مربوط به رفتار انسانها میباشد این در حالی است که بسیاری از آسیبهایی که مربوط به افکار و بینش انسانها است، از دید کارشناسان پنهان مانده است و ممکن است بعد از گذر چند دهه خود را نمایان سازد.
🔹سواد رسانهای
بسیاری از کارشناسان راهحل کاهش آسیبهای احتمالی فضای مجازی را گسترش «#سواد_رسانهای» میدانند. به همین منظور خوشبختانه چند سالی است که برخی از ارگانها و کارشناسان به صورت خودجوش و سازماندهی شده به آموزش سواد رسانهای روی آوردهاند.
اما چند سؤال جدی در این حوزه مطرح است:
آیا آموزش سواد رسانهای منجر به کاهش آسیبهای ناشی از فضای مجازی میشود؟
آیا در کشورهایی که آموزش سواد رسانهای را از سالهای دور شروع کردهاند، این آسیبها کاهش پیدا کرده است؟
آیا صرف داشتن دانش سواد رسانهای لزوماً منجر به کاهش آسیبها میشود؟ (فرد سیگاری که میداند سیگار بد است آیا سیگار را ترک میکند؟)
چه عوامل دیگری برای کاهش آسیبهای رایج در حوزه رسانه و فضای مجازی وجود دارد؟
🔹تقابل غلط سواد رسانهای و فیلترینگ
متاسفانه عدهای تنها راهحل مشکلات بیشمار فضای مجازی را، یادگیری دانش سواد رسانهای میدانند و برای به ثمر نشستن اهداف سیاسی و اقتصادی خود شعار میدهند که «سواد رسانهای به جای #فیلترینگ» باشد. این شعار شاید عامهپسند باشد اما فردی که اندک دانشی در حوزه رسانه داشته باشد میداند که تقابل سواد رسانهای و فیلترینگ، حرفی از اساس غلط و غیرکارشناسانه است. برای روشن شدن غلط بودن این سخن به مثال زیر توجه کنید:
کدام پدر عاقل و دلسوزی قبل از آنکه فرزندش گواهینامه راهنمایی و رانندگی را بگیرد سویچ اتومبیل را به او میدهد تا به مسافرت برود؟
پس یک گام این است که مهارت یادگیری استفاده از اتومبیل را بداند (آموزش سواد رسانهای)، حال سؤال این است که آیا صرف داشتن گواهینامه باعث میشود این جوان در رانندگی با خطر تصادف مواجه نشود؟ خیر؛ بلکه عوامل دیگری مانند: امنیت اتومبیل (نوع ابزار رسانهای)، جادههای سالم و امن (زیر ساخت)، علائم هشداردهنده مانند تابلوی «خطر ریزش کوه»، «مسیر مسدود است»، «انحراف به چپ ممنوع» و...(فیلترینگ) بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.
🔹در اینجا باز این سؤال مطرح میشود که اگر فرد هم گواهینامه داشته باشد و هم تمام عوامل بالا توسط حاکمیت تامین شده باشد، آیا باز هم از خطر تصادف به دور است؟ خیر، اگر این فرد با داشتن گواهینامه و داشتن اتومبیل ایمن در جادههای سالم و بیخطر براساس میل باطنیاش سرعت غیرمجاز داشته باشد و یا به علائم توجهی نکند یقینا دچار خطر خواهد شد.
پس جدای از مهارت یادگیری «سواد رسانهای» و «عوامل محیطی»، نیاز به یک «عامل بازدارنده درونی» به شدت احساس میشود.
ادامه در پست بعدی👇
#سواد_رسانه
🔹نقش مهم «خود کنترلی» یا «تقوا»
شاید برای همین است که داشتن دانش و مهارت سواد رسانهای منجر به ندیدن فیلمهای پورن و غیراخلاقی نمیشود. برای اثبات این ادعا میتوان به بالاترین سرچها در فضای مجازی در کشورهایی که سواد رسانهای را از سالهای دور آموزش و نهادینه کردهاند، توجه کرد.
برخی از کارشناسان حوزه رسانه، نام این عامل بازدارنده درونی را «#خود_کنترلی» گذاشتهاند در حالی که همین مفهوم به معنای کاملتر با نام «#تقوا» در اسلام از آن یاد شده است. یعنی انسان بتواند در برهههای مختلف زندگی به خواهشهای نفسانی خود نه بگوید. این نه گفتن دو علت میتواند داشته باشد، یک علت مادی، که من مثلا فلان غذا را نمیخورم برای اینکه برای من ضرر جسمی دارد، یعنی فرد علم به ضرر این فعل دارد و علم تجربی هم این ضرر را ثابت کرده است. اما گاهی این نه گفتن ریشه در عبد و فرمان پذیر بودن دارد، یعنی من این کار را انجام نمیدهم برای اینکه پروردگارم این کار را نهی کرده است، یعنی علم تجربی شاید این ضرر را ثابت نکرده باشد اما ایمان من به پروردگار عالم و قوانین او، به من اجازه انجام فلان فعل حرام را نمیدهد هر چند میل من به انجام دادن آن باشد.
🔹سه گام مهم
در مجموع، اگر بخواهیم شرط لازم برای حضور در فضای مجازی را اعلام کنیم، باید گفت که سه گام برای رسیدن به این هدف باید برداشته شود.
گام اول: عوامل محیطی (مدیریت سالم، زیر ساخت سالم، ابزاربومی، پایش محتوا یا فیلترینگ و...)
گام دوم: سواد رسانهای (سواد رایانه ای، رژیم مصرف، تفکر انتقادی، رسانه شناسی و...)
گام سوم: عامل بازدارنده درونی یا به عبارتی دیگر مهار نفس و تقوا.
متاسفانه برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه رسانه، گزینشی به این مراحل مینگرند و تنها تحقق یک گام را کافی میدانند؛ در حالی که برای محقق شدن کاهش آسیبهای رایج در فضای مجازی باید این سه گام همزمان محقق شود.
برای مثال مدیران دولتی اعم از رئیسجمهور و وزارت ارتباطات معتقد به اجرایی شدن سواد رسانهای هستند هر چند همین گام هم ابتر مانده است و تا زمانیکه عوامل محیطی و عامل بازدارنده اعمال نشود، مشکلات کماکان پا برجا است.
برخی دیگر هم تنها محقق شدن عوامل محیطی را کافی میدانند که این نگرش هم هر چند آسیبها را کمتر میکند اما منجر به رفع مشکلات رایج در فضای مجازی نمیشود. از این افراد باید پرسید که آیا به فرض مثال اگر تمام مردم در بستر داخلی و در #پیام_رسانهای_بومی عضو باشند که اتفاقی مهم و مثبت است، آیا مخاطبان در معرض ترویج شایعه، اعتیاد رسانهای و محتوای بیهوده قرار نمیگیرند؟
یقینا هر سه گام از اهمیت ویژه خود برخوردار است و مردم و مسئولین باید برای تحقق این سه گام بکوشند.
#سواد_رسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توی یه مراسم از روی بچه ها میپرند تا شیطان رو از روحشون جدا کنن
کجا؟ ایران ؟ نه توی اسپانیا که مثلا خیلی متمدنه
اون وقت یه سری روغنفکر اگر ما بخوایم دعا کنیم به ما میگن خرافاتی 😒
#خارج_بدون_فیلتر
#فرهنگ_وحشی_غرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمریکا بدون روتوش: از سالانه ۹۰۰ هزار سقط جنین تا آزار جنسی یک چهارم زنان آمریکایی توسط محارم آنها
گزارش جدید و تکاندهنده BBC فارسی از آمار سقط جنین و تجاوز به زنان در آمریکا
⚠️ شبکه تلویزیونی بی بی سی در گزارشی آمار وحشتناک تجاوز سالانه به 900 هزار زن در امریکا را یادآور شد که بخش قابل توجهی از این آمار مربوط به تجاوز به محارم (اعضای خانواده) است!
#خارج_بدون_فیلتر
#فرهنگ_وحشی_غرب
#چشم_و_دل_سیرهای_هرزه
📛 طی روزهای گذشته، تایوان ازدواج (همباشیِ) همجنسبازان را به رسمیت شناخت و آنرا قانونی اعلام کرد!!
🔻تایوان اولین کشوری در آسیاست که ازدواج (همباشیِ) همجنسبازان را از طریق پارلمانش تصویب و قانونی!! کرد...
🔻هلند نیز اولین کشور در اروپا و جهان است که به تأسی از #قوم_سدوم، در سال ۲۰۰۱میلادی، گناه همباشیِ (ازدواج) #همجنس_بازان را تصویب کرد!!
پ ن پ:📛 همینطور که الان میگن «خیلیها fatf رو پذیرفتن چرا ما نپذیریم؟»
یک زمانی برسه که میگن «همه دنیا #گناه_لواط و همجنسبازی رو پذیرفتن، چرا ما نپذیریم؟»
💢 از همین الان آماده باشید.
#گناه_همجنس_بازی
#سدومیان_تایوان
فیلترینگ اینستاگرام؛ آری یا خیر؟
🔹روزانه کاربران ایرانی به صورت میانگین ۵ تا ۹ ساعت از وقت خود را در فضای مجازی میگذرانند و اگرچه فضای آزادی برای ورود همه افراد با هر سن، جنس، سطح علمی و اعتقادی است؛ اما نمیتوان از اثرات این حضور در زندگی حقیقی غافل شد.
🔹در مورد اهداف و انگیزه های حضور کاربران در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ۳۵ درصد کاربران بیهدف، ۳۱ درصد کاربران برای دوستی اینترنتی، ۲۷ درصد کاربران برای انگیزههای اخلاقی و هفت درصد با انگیزه های علمی و پژوهشی در این شبکه ها حضور دارند.
🔹با کمی دقت در محتوای منتشر شده در اینستاگرام و گستردگی مطالب میتوان به این نتیجه رسید که غالب موضوعات و حال هوای این روزهای اینستاگرام موضوعاتی است که هر کدام میتواند یک سایت و محتوا را در لیست فیلترینگ قرار دهد.
📝در لینک زیر بخوانید👇
fna.ir/d9nvl8
#سواد_رسانه_ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح وقتی وارد مترو #نیویورک می شوی😔😔
کشوری که ۲۵۰ سال فقط و فقط دو حزب در آن حکومت کردند معلوم است که میلیاردها دلار #مالیات_مردم و درآمد نفتی صرف چه چیزی می شود و قطعا آن فرهنگ اجتماعی و خدمات عمومی نیست...
💥💥 درآمد نفتی آمریکا بیش از درآمد نفتی ایران (بدون تحریم) است.
#شرمساری #آمریکا #نظر_مردم #فقر_فرهنگی
منبع:
http://bit.ly/2JxqgRE
🔷 #خارج_بدون_فیلتر
#فرهنگ_وحشی_غرب
⭕️انواع عملکردهای رسانه ای در راه اندازی جنگ روانی
1⃣در كشورهايي كه حكومت آنها صبغهاي نژادي و قومي دارد، رسانهها تحت كنترل شديد دولت، تبديل به بلندگو و انعكاسدهنده گرايشهاي نژادي ـ قومي -نظامي حاكم ميشوند و به عنوان يكي از ابزارهاي «دگرسازي» یا به اصطلاح قرار دادن «ما در برابر آنها» Us Versus Them، بستر مناسبي براي ايجاد تنش، خشونت و حتي جنگ داخلي فراهم ميكنند، نوع و شيوه رفتاري رسانهها در بحران رواندا و صربستان نمونههاي خوبي در اين زمينه به شمار ميروند.
2⃣در برخي موارد، رسانههاي داخلي يا خود زمينهساز بحران و جنگ هستند و يا به دليل آن كه نميتوانند به بيان حقايق بپردازند به ترويج خشونت كمك ميكنند. در اين شرايط، اين رسانههاي بينالمللي هستند كه بايد انجام اين وظيفه را عهدهدار شوند. غفلت عمدي يا سهوي رسانههاي بينالمللي در پرداختن به موضوع، منجر به بروز و يا ادامه جنگ و خشونت ميشود. سكوت عمدي رسانههاي غربي در برابر نسلكشي صربها و جنايات صدام عليه اكراد، از مصاديق بارز در اين زمينه هستند.
💢در اين باره مارك دافيلد (Mark Duffield) ضمن بررسي گزارشهاي تايمز و نيويورك تايمز كه منجر به عدم مداخله جامعه بينالمللي در جريان نسلكشي در كشور رواندا شده است، چنين رسانههايي را در خدمت آنچه بربريتگرايي جديد (New Barbarism) غرب ناميده ميشود، قلمداد ميكند.
3⃣ تلاش رسانههاي كشور ثالث براي ايجاد اختلاف بين دو كشور و يا تحريك به اقدام براي جداييطلبي، شيوه ديگري است كه ميتوان به آن اشاره كرد.
4⃣ترغيب سياستمداران به آغاز جنگ با مطرح كردن اين ايده كه ساير روشهاي تغيير رفتار كشور هدف نتيجهبخش نخواهد بود، از ديگر شيوههايي است كه رسانهها به آن متوسل ميشوند.
5⃣اگر در زمان جنگ، رسانهها تلاشي براي خاتمه آن انجام ندهند، در حقيقت تداوم خونريزي و خشونت را موجب شدهاند.
در عصري كه بيش از 17000 ماهواره، امكانات فوقالعادهاي را به وجود آوردهاند، تا حدي كه ميتوان از ديپلماسي مجازي (Virtual diplomacy) بحث كرد، رسانهها ميتوانند تلاش فراواني براي ترغيب طرفهاي درگير به گفتوگو و حتي مذاكرات بينالمللي چند جانبه به عمل آورند.
#جنگ_روانی
#سواد_رسانه_ای
🔭 علم و دین
people of many different faiths and levels of scientific expertise see no contradiction at all between science and religion. Science investigates the natural world , while religion deals with the spiritual and supernatural — hence, the two can be complementary.
افراد با باور و سطوح علمی مختلف تائید میکنند که هیچ اختلافی بین علم و دین وجود ندارد.
علم دنیای مادی را بررسی میکند در حالیکه دین با معنویت و معرفت سر و کار دارد.
به همین دلیل این دو میتوانند در کنار هم، و مکمل یکدیگر باشند.
📘 دانشگاه برکلی
🌐 https://undsci.berkeley.edu/article/science_religion
✨💐🌟🌼⭐️🌸
Conflict between science, religion lies in our brains
تضاد بین دین و علم تنها یک دروغ در مغز ماست.
📘 دانشگاه کیس وسترن رزرو _ ساینس دیلی
🌐 https://www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160323151838.htm
🌟⭐️🌹✨🌷
☢️آتلانتیک: توجیه یک جنگ جدید برای ترامپ دشوار است
💠نشریه آتلانتیک (https://www.theatlantic.com/politics/archive/2019/05/whats-going-trump-and-iran-and-why-it-matters/589531/): ترامپ شاید دارای یک جهانبینی قوی نباشد. اما او به طور مکرر در طول مبارزات انتخاباتی تأکید کرده بود که به دنبال خارج کردن آمریکا از مناقشات خاورمیانه است. بسیاری از هوادارانش نیز همین دیدگاه را دارند. به همین خاطر توجیه یک جنگ جدید برای او دشوار خواهد بود. مقامات آمریکا در روزهای اخیر تکرار کردهاند که به دنبال یک مناقشه نظامی جدید در منطقه نیستند. در واقع، با توجه به روابط بین ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ میتوان تصور کرد که تنشهای کنونی عادی هستند و کاهش پیدا خواهند کرد
☘️ #اندیشکده_های_غربی
⭕️ رسانه چیست؟
🔻رسانه با ابزار رسانهای چه تفاوتی دارد؟
💢معمولاً در گفتگوها و نوشتهها، دو اصطلاح رسانه و ابزار رسانهای به صورت مترادف بهکار میروند. این کار، نادرست نیست و حتی در متنهای تخصصی هم رواج دارد. اما حتی اگر این دو کلمه را به جای هم بهکار میبریم، مهم است که در ذهن خود، به تفاوت میان آن دو توجه داشته باشیم:
💢روزنامه، میکروفن، شبکه های اجتماعی، رادیو و تلویزیون، همگی ابزارهای رسانهای هستند و میتوانند نقش بستر ارتباطی را ایفا کنند. اما رسانه زمانی شکل میگیرد که پیام (محتوا) نیز وجود داشته باشد و ضمناً مخاطبانی هم در انتظار دریافت آن پیام باشند.
💢از آنجا که در دنیای امروز، ابزارهای رسانهای بسیار سادهتر، سریعتر و ارزانتر از گذشته در اختیار ما قرار میگیرند، افراد بسیاری به اشتباه فکر میکنند دسترسی به رسانه نیز به همان سادگی مهیا است.در حالی که ساختن رسانه بر پایهی ابزارهای رسانهای، کاری دشوار است و به تلاش و تجربه و تخصص نیاز دارد. داشتن یک وبسایت، یک پیج در شبکههای اجتماعی، انتشار پادکست، مجله یا کتاب، به خودی خود به معنای شکلگیری یک رسانه نیست.
❓منظور از رسانه های جمعی یا رسانه های گروهی چیست؟
🔺مثال زدن برای رسانه جمعی سادهتر از تعریف کردن آن است. مثلاً همه میدانیم که کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون، نمونههای رسانه جمعی محسوب میشوند. اما این رسانهها چه ویژگیهایی داشتهاند که به عنوان رسانه جمعی یا رسانه گروهی شناخته میشوند؟
⭕️سادهترین تعریف رسانه جمعی چیزی شبیه این است
🔻رسانه انبوه یا رسانه گروهی یا رسانه جمعی (معادل Mass Media) به رسانههایی گفته میشوند که فرستنده به وسیلهی آنها میتواند پیام خود را به حجم وسیعی از مخاطبان برساند.
💢رسانه انبوه دو ویژگی کلیدی دارد:
🔺 ارتباط One-to-Many یا OMC (یک فرستنده با تعداد زیادی مخاطب)
🔻 ارتباط یک سویه یا Uni-directional Communication (فقط از سمت فرستنده به گیرنده)
💢البته این تعریف هم، ابهامهایی دارد که باید آنها را بپذیریم و بهخاطر داشته باشیم. مثلاً در مورد اینکه حجم وسیع یا Many چیست و چقدر است، پیشنهاد و اتفاقنظری وجود ندارد.
💢تقریباً همه قبول دارند که یک ایستگاه رادیویی با چندصدهزار نفر مخاطب، مصداق رسانه جمعی است؛ اما کسی نگفته که آیا یک پادکست با دویست نفر مخاطب را هم میتوانیم رسانه جمعی حساب کنیم یا نه.
💢در مورد ارتباط یکسویه هم میتواند ابهامهایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، میتوان گفت که ارتباط یکسویه در دنیای فعلی تقریباً وجود ندارد و حتی رادیو و تلویزیون هم با نامه و پیامک و ایمیل، از مخاطبان خود بازخورد میگیرند.
💢اما در اینجا هم، باید به برداشت عُرفی از ارتباط دو سویه رضایت دهیم: بینندگان هنوز معتقدند که به «تماشای» تلویزیون مینشینند و کسی نمیگوید که میخواهد به «گفتگو» یا «تعامل» با تلویزیون بنشیند.
#رسانه_شناسی
#سواد_رسانه_ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر جالب و بانمک یکی از شاعران در شب شعر بیت رهبری درباره آفتهای فضای مجازی و سواد رسانه 😁 :
بله آن کاجها نه تنها دوست
بلکه یک زوج باوفا بودند
کاج و کاجه کنار هم با عشق
غرق خوشبختی و صفا بودند...
#سواد_رسانه_ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فیلمی از اروپاییهای متمدن و با فرهنگ❗️
فیلم برادران لومییر از زن فرانسوی که به کودکان هند و چین (احتمالا ویتنام یا تایلند) مثل حیوون غذا میدن❗️
اون موقع هم استعمارگر وحشی بودن، الان هم هستن، منتها الان با ظاهرسازی بهتر، مردم دنیا رو فریب میدن...
#فرهنگ_وحشی_غرب
#خارج_بدون_فیلتر