هدایت شده از ستاد راهبری فناوریهای هوشمند
🔰 آیتالله اعرافی: در چند ماه آینده، دانشکده بینالمللی در زمینه #هوش_مصنوعی مبتنی بر تجربه ۲۰ساله کلانپروژه هوش مصنوعی و اجتهاد راهاندازی خواهد شد.
🔸 در این کلانپروژه بیش از ۱۰۰ متخصص هوش مصنوعی در قم پرورش دادهایم که میتوانند به زبان روز علمی به ترویج اسلام، تشیع و زبان فارسی بپردازند.
#دانشکده_هوش_مصنوعی
#علم_فناوری
🌐 @itsetad_ir
دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته فلسفه ذهن «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و با پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می شود
تاریخ: دوشنبه و سه شنبه 7 و 8 اسفندماه 1402
موضوعات:
🍀چیستی ذهن و علامت امر ذهنی
🍀محتوای ذهنی
🍀بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا
🍀یگانه انگاری راسلی و فیزیکالیسم غیر استاندارد
🍀نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی
🍀پدیدارشناسی ذهن
🍀اراده آزاد
اساتید:
👤آقای دکتر رضا درگاهی فر (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
👤آقای دکتر احمد لهراسبی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر عباس مهدوی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
🧕خانم دکتر نعیمه پورمحمدی (دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر مهدی ذاکری (دانشیار دانشگاه تهران)
👤آقای دکتر سید محمد سادات منصوری (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
جهت شرکت در دوره بصورت مجازی به لینک زیر مراجعه نمایید (کد ورود22) https://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=3274
جهت ثبت نام به سایت مراجعه کنید:
https://urd.ac.ir/fa/75283/%D8%AB%D8%A8%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF/
📍 مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب سالن شهید بهشتی
1 - The Mark of the Mental - dargahifar.mp3
33.16M
⭕️ جلسه اول
🌕 چیستی ذهن و علامت امر ذهنی - دکتر رضا درگاهی فر
🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوریهای شناختی
دوشنبه 7 اسفند 1402
🍀
@ZehnShenakht
2 - Mental Content - lohrasbi.mp3
35.26M
⭕️ جلسه دوم
🌕 محتوای ذهنی - دکتر احمد لهراسبی
🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوریهای شناختی
دوشنبه 7 اسفند 1402
🍀
@ZehnShenakht
3 - mental Representation in Ibn Sina - mahdavi.mp3
33.25M
⭕️ جلسه سوم
🌕 بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا - دکتر عباس مهدوی
🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوریهای شناختی
دوشنبه 7 اسفند 1402
🍀
@ZehnShenakht
مشاهده و دریافت این نشست ها به صورت تصویری
https://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=3274
4 - Free Will - Sadatmansouri.mp3
29.1M
⭕️ جلسه چهارم
🌕 اراده آزاد - دکتر سیدمحمد ساداتمنصوری
🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوریهای شناختی
سهشنبه 8 اسفند 1402
🍀
@ZehnShenakht
5 - TOM Theory and its application in explaining the soul and bodily resurrection - poormohammadi.mp3
31.06M
⭕️ جلسه پنجم
🌕نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی - دکتر نعیمه پورمحمدی
🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوریهای شناختی
سهشنبه 8 اسفند 1402
🍀
@ZehnShenakht
6 - Phenomenology of Mind - Zakeri.mp3
50.96M
⭕️ جلسه ششم
🌕 پدیدارشناسی ذهن - دکتر مهدی ذاکری
🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوریهای شناختی
سهشنبه 8 اسفند 1402
🍀
@ZehnShenakht
7 - Russellian Monism and non-standard Physicalism - ghahar.mp3
28.25M
⭕️ جلسه هفتم و آخر
🌕 یگانهانگاری راسلی و فیزیکالیزم غیر استاندارد - دکتر هادی قهار
🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوریهای شناختی
سهشنبه 8 اسفند 1402
🍀
@ZehnShenakht
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #معرفتشناسی
🔰گروه علمی معرفتشناسی، جلسه۲۳۱
⬅️ بررسی تجربی روابط شعورمندی و اختیار از حیث پدیده های کوانتومی در فلسفه فیزیک، فلسفه ابن سینا و فلسفه ملاصدرا و آیات وحیانی
🎤حجتالاسلام مصطفی زارع اردکانی
🗓 شنبه۱۴۰۲/۱۲/۱۲، ساعت ۱۹
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
عمده بحث در این جلسه معرفی علوم شناختی و روان شناسی شناختی بود و ارتباط با دین تقریبا مطرح نشد، جز چند نکته کوچک.
نشست علمی «انسانشناسی شناختی دین» به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
این نشست علمی به صورت حضوری و مجازی و با حضور سرکار خانم دکتر لیلا اردبیلی با محورهای زیر به بحث و بررسی گذاشته شد:
چیستی انسان شناسی شناختی دین: تاریخچۀ پیدایش و تکوین انسانشناسی شناختی دین
چرا و چگونه انسان ها در فرهنگ های و ادیان مختلف متفاوت می اندیشند
رابطه زبان، شناخت/ذهن، و فرهنگ در انسان شناسی شناختی دین
اهداف و روششناسی در انسانشناسی شناختی در مطالعات دینی
در ابتدا دبیر جلسه با طرح اولیه موضوع نشست علمی، به معرفی اجمالی انسانشناسی شناختی دین پرداختند و گفتند: گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای اجرای کلان پروژه «علوم شناختی دین» و با هدف شناسايي شبهات، مواجهه علمی، روشمند و انتقادی با آنها، بسط معارف اسلامی در قلمرو نوپديد علومشناختی دین و حرکت به سوی تاسیس الهیات شناختی اقدام به برگذاری سلسله نشستهایی با محوریت علوم شناختی دین کرده است. علوم شناختی (Cognitive science) مطالعه علمی و بین رشته¬ای ذهن و فرآیندهای آن است و به دنبال یافتن چگونگی بازنمایی و پردازش اطلاعات وارده به ذهن از راه ادارک و تفکر و عمل ما است. علوم شناختیِ دین (Cognitive science of religion) که شاخهای جدید از علوم شناختی است، به دنبال یافتن مبنای شناختی و چگونگی بازنمایی و پردازش باورها، احساسات، عواطف و اعمال دینی در ذهن است و تلاشی است برای استفاده از قابلیتهای علوم شناختی در مطالعة دین.
در همین راستا انسانشناسان شـناختی بر ارتباط بین فرآیند تفکّر انسان و جنبههای ذهـنی و عینی فرهنگ متمرکز هستند. آنها به دنبال بررسی ایـن موضوع هستند که افـراد، در گروههای مختف اجتماعی، چگونه اشیاء و رویدادهای سازنده دنیای خود را دریافت کرده و مورد تفکر قرار می¬دهند. آنها در صدد هستند بـا تـوجّه بـه پیـشینة مـحیط فرهنگی¬ای که افراد در آن رشـد کـردهاند، طبیعت بشری افراد را بفهمند و لذا بتوانند افراد مختلف را از لحاظ محتوای فکری با هم مقایسه کنند. پیشینة محیط فـرهنگی افراد را میتوان در مـصنوعات مـکتوم، واژهها و داستانها کـه در بـین افـراد یـک فرهنگ آموخته، منتقل و تبدیل به تصویر ذهنی از جامعه و فرهنگ گشته جستوجو کرد.
از نظر انسانشناسان شناختی دین که بر نسبت تکامل ذهن و مفاهیم دینی تاکید دارند، باورهای دینی به باورهای پایه و باورهای الهیاتی تقسیم میشوند. باورهای پایهای باورهایی کلی از قبیل باور به غایتمندی عالم، وجود ماوراء و حیات پس از مرگ هستند. از نظر این محققان، گرایش به باورها پایه نوعاً در ساختار ذهنی ما وجود دارد و در واقع میراث تکاملی نیاکان ماست. باورهای الاهیاتی در مقابل شبکهای از باورهای جزئی به هم پیوسته هستند که به مرور و از طریق آموزش کسب میشوند. بنابراین از نظر انسانشناسان شناختی، مزیتهای انتخابی بخشی از گرایشهای دینی که در ساختار ذهنی انسان و یا در سطح گروه درکارند باعث افزایش شانس بقای افراد یا جمعیتهای دیندار میشود. اما دین با چه مکانیسمی انتخاب شده است؟ در این خصوص نظرات متفاوتی وجود دارد که مهمترین آنها به قرار زیر هستند:
الف. گرایش به دین به طور مستقیم انتخاب شده است: دین به نحو سختافزاری و ژنتیکی در نوع انسان تعبیه شده است.
ب. گرایش به دین محصولی جانبی است: باورهای دینی یک محصول جانبی از سیستمهای ذهنی هستند که به دلایلی غیر از دین و مذهب تکامل یافتهاند، نه مستقیما برای دین و مذهب.
پ. انتخاب طبیعی در سطح گروه: دینْ ابزار مناسبی است که افراد غیرخویشاوند را با یکدیگر پیوند دهد. خدایانِ دارای توصیههای اخلاقی توانستند تلاش گروهی و همکاری میان افراد را تسهیل کنند. بنابراین نظام¬های مذهبیْ رفتارهای جامعهطلبانه را تشویق می¬کنند، و از طرفی گروههایی که رفتار جامعهطلبانه (همکاری، دوری از تقلب و دزدی) نشان می-دهند، بیشتر موفق به بقا و تولیدمثل میشوند تا گروههایی که این صفات را نشان نمی¬دهند. افزایش رفتارهای همکارانه در گروه و دوری از اعمال خودخواهانه در اثر آموزه های اخلاقی و باور به موجودات همیشه ناظر (اعم از نظارت خدا، ارواح و گذشتگان) به جوامع دیندار مزیت انتخابی بخشیده است؛ چرا که خدایان به رفتارهای مضر اجتماعی که در خفا رخ می¬دهد و بنابراین خارج از حیطه ادراکی نیروهای روزمرهی انسانی است، دسترسی ادراکی نامحدود دارند.
در ادامه خانم دکتر اردبیلی بیاناتشان را ارائه و گفتند: مغز، بدن و ذهن اغلب بهاشتباه اجزائی کموبیش مستقل از هم تصور میشوند. اما آنها نهتنها در درون بلکه در بیرونِ شبکه وسیعی از سایر مغزها، بدنها و ذهنهایی قرار دارند که به وسعت زمین هستند و ارتباط آنها به آغاز زمان بازمیگردند. انسانها بهشکل ویژهای موجوداتی اجتماعیاند. در کنار زبان، حواس، احساسات، خاطرات و حرکات اتصالدهندههایی اجتماعی هستند. سیستم عصبی ما بهطور خاصی از همنوعانمان اثرپذیری دارد و مغزهای ما با این اثرپذیریها رشد میکنند و ذهن ما سعی میکند جهان پیرامون ما را درک کند و البته در این تلاش خود از محیط جغرافیایی، سیاسی، دینی، فرهنگی و تاریخی تاثیر می گیرد. از این رو بسیاری از کارهایی که ما بهعنوان موجودات اجتماعی بهصورت گروهی یا بهتنهایی انجام میدهیم، مانند مناسک مذهبی و آیین ها، بهصورت خودکار با ذهن بدنمند ما پشتیانی میشوند. بنابراین، بازنماییهای ذهنی، حالات ذهنی و عاطفی، واکنشهای ناخودآگاه، و عواطفِ پسزمینهای جهتگیریهایی اجتماعی دارند و اغلب حالاتی هستند که معلول عوامل اجتماعیاند.
انسان شناسی شناختی یکی از اضلاع شش گانه علوم شناختی است که معتقد است انسان ها موجوداتی زیستی-فرهنگی هستیم و از این رو برای مطالعه ذهن آنها باید عوامل فرهنگی را نیز در نظر گرفت. اندیشمندان این علم که به دنبال مطالعه رابطه بین ذهن و جهان هستند به دنبال این پرسش مهم اند که چگونه مردم در فرهنگهای مختلف دانش خود را از جهان طبیعی و ماوراء طبیعی توصیف و طبقهبندی میکنند و آن را انتظام میبخشند و چرا اساساً انسان ها در فرهنگ های مختلف دارای دستگاه مفهومسازی، ارزشگذاری و داوری متفاوت از هم هستند. سپس وارد محورهای اصلی بحث خود شده و به موارد زیر پرداختند:
چیستی انسان شناسی شناختی دین: تاریخچۀ پیدایش و تکوین انسانشناسی شناختی دین
چرا و چگونه انسان ها در فرهنگ های و ادیان مختلف متفاوت می اندیشند
رابطه زبان، شناخت/ذهن، و فرهنگ در انسان شناسی شناختی دین
اهداف و روششناسی در انسانشناسی شناختی در مطالعات دینی
ایشان در توضیح محورهای فوق به مباحث مهمی از جمله انسان شناسی و نسبت آن با سایر علوم شناختی، سه تصویر از ذهن در پیشینه مطالعات علوم انسانی، مسئله انسان شناسی،تاریخچه مفهوم شناخت در تعریف فرهنگ، درک انسان ها از جهان چگونه رخ میدهد؟، شناخت/مفهومسازی فرهنگی، ویژگی شناخت فرهنگی، بدنمندی، موقعیتمندی، مکانیسم های مفهوم سازی، مقوله بندی، استعاره مفهومی و طرحواره فرهنگی پرداخته و توضیحاتی را در هر مورد ارائه فرمودند.
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
عصبشناسی شناختی دین.mp3
25.43M
عصبی شناسی شناختی دین
🎙ارائهدهنده:
👤 سرکار خانم دکتر زهرا یمینیفر
🎙دبیر علمی:
👤دکتر عیسی موسیزاده
📆زمان: سهشنبه 15 اسفند 1402
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از دانشگاه جامع امام حسین (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #معرفی_کتاب:
اصول و مبانی هوش مصنوعی به همراه: فصولی درباره هوش نمادین و هوش محاسباتی
پدیدآوران:
👤دکتر محمدرضا حسنیآهنگر
👤دکتر محمدرضا کنگاوری
ناشر: دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام
سال چاپ: ۱۳۹۵
نوبت چاپ: ۲
تیراژ: ۲۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۳۸۶
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)
📖 درباره کتاب اصول و مبانی هوش مصنوعی
با عنایت به اینکه در نگارش این کتاب سرفصلهای مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری لحاظ شده است، سعی شده بهعنوان یک مرجع درسی برای درس هوش مصنوعی دارای ویژگیهای زیر نیز باشد:
🔸بهکارگیری شیوهای ساده در بیان مطالب برای درک بهتر مفاهیم هوش مصنوعی و رعایت بههمپیوستگی موضوعات برای سهولت یادگیری
🔸ارائهٔ مثالهای متعدد در هر فصل و در مباحث مختلف، جهت فهم بهتر مطلب
🔸حل موضوعی سؤالات آزمونهای کارشناسی ارشد سالهای گذشته در انتهای هر فصل
🔸ارائهٔ مسایل به اندازهٔ کافی در پایان هر فصل برای تعمق بیشتر و ورزیدگی دانشجویان
🔸معرفی عمدهٔ زمینههای کاربردی هوش مصنوعی یعنی مباحث هوش نمادین و هوش محاسباتی در قالب ۲ فصل مجزا.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
▫️دانشگاه جامع امام حسین (ع)
🌐 https://Www.ihu.ac.ir
▫️پیامرسان ایتا، بله و روبیکا:
🆔 @ihu_ac_ir
اولین #ربات_انسان_نما معلم با کمک #هوش_مصنوعی در هند شروع به تدریس کرد. Iris نام این ربات چندزبانه است که به یادگیری تعاملی کمک میکند.
اولین #ربات_انساننما معلم با شروع فعالیتش در هند توانست توجهات را در شبکههای اجتماعی به خود جلب کند. این ربات انسان نما که با نام آیریس شناخته میشود، توسط شرکتی به نام Makerlabs Edutech طراحی شده و در ایالت جنوبی کرالا در حال تدریس است.
آیریس بخش از پروژه مرکز فکری سیاست عمومی دولت هند بوده که از سال ۲۰۲۱ شروع شده و با هدف افزایش فعالیتهای فوق برنامه در مدرسه در حال توسعه است.
طبق بیانیه این شرکت، آیریس به گونهای طراحی شده تا بتواند اعتماد خانواده دانش آموزان را به نوآوریهای جدید در آموزش جلب کند.آیریس بخش از پروژه مرکز فکری سیاست عمومی دولت هند بوده که از سال ۲۰۲۱ شروع شده و با هدف افزایش فعالیتهای فوق برنامه در مدرسه در حال توسعه است.
طبق بیانیه این شرکت، آیریس به گونهای طراحی شده تا بتواند اعتماد خانواده دانش آموزان را به نوآوریهای جدید در آموزش جلب کند.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰📮@hoomas
#معرفی_کتاب
📚 شعور هستی
🖊 نوشته محمدعلی محیطی اردکان
✅ آیا همة موجودات آگاهی دارند یا ادراک مخصوص دستهای ویژه از موجودات است؟ دیدگاه قرآن و روایات در این زمینه چیست؟ فیلسوفان و عرفا چگونه این موضوع را تبیین کردهاند و احیاناً با چه موانع و دشواریهایی روبهرو بودهاند؟ تلاشهای اندیشمندان در نفی یا اثبات سریان ادراک در هستی تا چه میزان قرین توفیق بوده است؟ نویسندة این اثر کوشیده است با بهرهگیری از مباحث عرفانی، قرآنی و روايی در کنار بحثهای عقلی به این پرسشها پاسخ دهد.
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
به گزارش «روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، کتاب «زیست بوم نوآوری هوش مصنوعی: سیاستها، راهبردها، بازیگران و کارکردها (مروری بر تجارت منتخب جهانی)» نوشته فواد قادری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، مصطفی صفدری رنجبر، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، اشکان علینقیان، کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران و الهام فهام، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، زمستان 1402 توسط انتشارات ایرانداک به چاپ رسید.
کتاب حاضر بخشی از نتایج حاصل از طرحی پژوهشی است که در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به سفارش «پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات» انجام شد.
هدف از این طرح بررسی پیشنیازها و الزامات توسعه زیستبوم نوآوری هوش مصنوعی کشور از طریق ایجاد شبکههای همکاری بر مبنای نوآوری باز بود. برای این منظور کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، چین، روسیه، هند و امارات متحده عربی انتخاب و مطالعات تطبیقی با هدف شناسایی راهبردهای کلان، سیاستها، بازیگران و نقشها و مسئولیتهای هر یک و تعاملات بین این بازیگران انجام شد. نتایج این مطالعات در تدوین خروجی نهایی طرح پژوهشی که شامل نگاشت نهادی و کارکردی بازیگران زیستبوم نوآوری هوش مصنوعی کشور بود مورد استفاده جدی قرار گرفت.
امید است انتشار این کتاب گامی در راستای درک بهتر الزامات و پیشنیازهای توسعه زیستبوم هوش مصنوعی کشور باشد و مورد استفاده محققین، تصمیمسازان و سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد.
https://www.msrt.ir/fa/news/84155
————————————————————-
@ZehnShenakht
https://irandoc.ac.ir/book/5326
نسخه الکترونیکی کتاب از نشانی بالا قابل دریافت است.
————————————————————-
@ZehnShenakht
🔶 فراخوان مشترک بنیاد ملی علم ایران و ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک اعلام شد
🔹 هدف این برنامه که اولین برنامه حمایتی مشترک بنیاد علم و ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک از پژوهشهای پایهای و کاربردی حوزه هوش مصنوعی است، تشویق پژوهشگران جهت توسعه مدلهای جدید، توجه به مباحث پایهای و بنیادی حوزه هوش مصنوعی و بهکارگیری ابزارهای توسعه داده شده به منظور حل مسائل و چالشهای کاربردی کشور است.
📝 حوزههای اولویتدار
۱- هوش مصنوعی قابل اعتماد ( Trustworthy AI )
۲- یادگیری تقویتی عمیق
۳- مدلهای شناختی
۴- هوش مولد
۵- الگوهای نوین یادگیری
۶- معماریهای جدید شبکههای عصبی عمیق
۷- فشردهسازی مدلها و کاهش نیاز پردازشی
۸- خروجی مورد انتظار
🔗 پژوهشگران گرامی جهت ثبتنام میتوانند به سامانه کایپر مراجعه و از طریق بخش متقاضیان / پژوهشگران اقدام نمایند.
📆 آغاز فراخوان از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ و پایان فراخوان ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ میباشد.
📌 جهت مشاهده اطلاعات تکمیلی کلیک کنید
استارتآپها و غولهای فناوری در تلاشند تا تمرکزها را از چتباتهایی که از طریق متن به کمک افراد میآیند، به عوامل #هوش_مصنوعی که میتوانند کارها را پیش ببرند، هدایت کنند.
استارتآپی به نام Cogintion AI، با انتشار یک دمو از یک برنامه هوش مصنوعی حسابی سر و صدا به پا کرد.
این برنامه هوش مصنوعی، Devin نام دارد و کارهایی انجام میدهد که معمولا مهندسان نرمافزاری با درآمد بالا مشغول به انجامشان هستند.
چتباتهایی مثل ChatGPT و Gemini اگر چه میتوانند کد تولید کنند، اما دوین پا را فراتر از این مرزها گذاشته و برای حل یک مشکل، برنامهریزی کرد، کد نویسی انجام داد و سپس آن را آزمایش و پیادهسازی کرد.سازندگان دوین آن را به عنوان "توسعهدهنده نرمافزار هوش مصنوعی" معرفی میکنند.
➖➖➖➖➖
🗳@hoomas