eitaa logo
ذهن‌شناخت
206 دنبال‌کننده
338 عکس
30 ویدیو
33 فایل
نگاشته ها و مطالبی در حوزه فلسفه ذهن، فلسفه نفس و علوم شناختي ارتباط با مدیر: @Dargahifar_reza
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 هسته پژوهشی فلسفه ذهن و علوم شناختی و انجمن فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برگزار می‌کند: 🔹 سمینار ذهن‌شناخت ✅ با ارایه اساتید فلسفه ذهن و علوم شناختی 🗓 ۹ اسفند ۱۴۰۲ ⏰ ۸:۱۵ تا ۱۹ 📍دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مکانیک، سالن شورا 🔻هزینه ثبت‌نام: ۴۰۰ هزار تومان ✔️ این سمینار برای دانشجویان ۲۰۰ هزار تومان است 📌لوکیشن: https://maps.app.goo.gl/E6LRPUZw1x8TzofD8 ☑️برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام از طریق لینک زیر اقدام کنید: 🌐https://evnd.co/UX854 ————————— 🆔 تلگرام | اینستاگرام | سایت | ویرگول | آرشیو فایل‌ها
💢دومین «مدرسه زمستانی فلسفه ذهن» برگزار می‌شود. ✍️ به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «هسته فلسفه ذهن» مؤسسه، با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و با پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دومین «مدرسه زمستانی فلسفه ذهن» را برگزار می‌کند. ⏰زمان: دوشنبه و سه شنبه 7 و 8 اسفندماه 1402 📍مکان: سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب قم ✅موضوعات: 🍀چیستی ذهن و علامت امر ذهنی 🍀محتوای ذهنی 🍀بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا 🍀یگانه انگاری راسلی و فیزیکالیسم غیر استاندارد 🍀نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی 🍀پدیدارشناسی ذهن 🍀اراده آزاد ✅اساتید: 👤 دکتر رضا درگاهی فر (پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 👤 دکتر احمد لهراسبی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤 دکتر عباس مهدوی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤 دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🧕 دکتر نعیمه پورمحمدی (دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤 دکتر مهدی ذاکری (دانشیار دانشگاه تهران) 👤 دکتر سید محمد سادات منصوری (پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🌏لینک ثبت‌نام: https://lms.irip.ac.ir/course/view.php?id=205 ❇️در صورت ثبت نام، جهت هماهنگی، با شماره همراه ۰۹۱۷۶۱۶۵۴۰۶ تماس حاصل فرمایید. 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
یک معلول با تراشهٔ مغزی ماوس کامپیوتر را تکان داد 🔹ایلان ماسک اعلام کرد فردی که اولین تراشهٔ نیورالینک روی مغز او کاشته شد به‌طور کامل بهبود یافته و قادر به کنترل ماوس از طریق ذهن است. @Farsna - Link
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی 🌀 انسان‌شناسی شناختی 🎙ارائه‌دهنده: سرکار خانم دکتر لیلا اردبیلی 🎙دبیر علمی:دکتر عیسی موسی‌زاده 📆زمان: سه‌شنبه 8 اسفند 1402 ⏰ساعت: 10 تا 12 🔗لینک حضور در فضای مجازی: 🌐dte.bz/Philconf 🏫 آدرس: قم، پردیسان، خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
🔰 آیت‌الله اعرافی: در چند ماه آینده، دانشکده بین‌المللی در زمینه مبتنی بر تجربه ۲۰ساله کلان‌پروژه هوش مصنوعی و اجتهاد راه‌اندازی خواهد شد. 🔸 در این کلان‌پروژه بیش از ۱۰۰ متخصص هوش مصنوعی در قم پرورش داده‌ایم که می‌توانند به زبان روز علمی به ترویج اسلام، تشیع و زبان فارسی بپردازند. 🌐 @itsetad_ir
دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته فلسفه ذهن «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و با پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می شود تاریخ: دوشنبه و سه شنبه 7 و 8 اسفندماه 1402 موضوعات: 🍀چیستی ذهن و علامت امر ذهنی 🍀محتوای ذهنی 🍀بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا 🍀یگانه انگاری راسلی و فیزیکالیسم غیر استاندارد 🍀نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی 🍀پدیدارشناسی ذهن 🍀اراده آزاد اساتید: 👤آقای دکتر رضا درگاهی فر (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 👤آقای دکتر احمد لهراسبی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤آقای دکتر عباس مهدوی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤آقای دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🧕خانم دکتر نعیمه پورمحمدی (دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤آقای دکتر مهدی ذاکری (دانشیار دانشگاه تهران) 👤آقای دکتر سید محمد سادات منصوری (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) جهت شرکت در دوره بصورت مجازی به لینک زیر مراجعه نمایید (کد ورود22) https://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=3274 جهت ثبت نام به سایت مراجعه کنید: https://urd.ac.ir/fa/75283/%D8%AB%D8%A8%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF/ 📍 مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب سالن شهید بهشتی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جلسه اول 🌕 چیستی ذهن و علامت امر ذهنی - دکتر رضا درگاهی فر 🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوری‌های شناختی دوشنبه 7 اسفند 1402 🍀 @ZehnShenakht
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جلسه دوم 🌕 محتوای ذهنی - دکتر احمد لهراسبی 🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوری‌های شناختی دوشنبه 7 اسفند 1402 🍀 @ZehnShenakht
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جلسه سوم 🌕 بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا - دکتر عباس مهدوی 🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوری‌های شناختی دوشنبه 7 اسفند 1402 🍀 @ZehnShenakht
مشاهده و دریافت این نشست ها به صورت تصویری https://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=3274
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جلسه چهارم 🌕 اراده آزاد - دکتر سیدمحمد سادات‌منصوری 🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوری‌های شناختی سه‌شنبه 8 اسفند 1402 🍀 @ZehnShenakht
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جلسه پنجم 🌕نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی - دکتر نعیمه پورمحمدی 🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوری‌های شناختی سه‌شنبه 8 اسفند 1402 🍀 @ZehnShenakht
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جلسه ششم 🌕 پدیدارشناسی ذهن - دکتر مهدی ذاکری 🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوری‌های شناختی سه‌شنبه 8 اسفند 1402 🍀 @ZehnShenakht
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جلسه هفتم و آخر 🌕 یگانه‌انگاری راسلی و فیزیکالیزم غیر استاندارد - دکتر هادی قهار 🍀 ارائه بحث در دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته پژوهشی فلسفه ذهن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی ستاد توسعه علوم وفناوری‌های شناختی سه‌شنبه 8 اسفند 1402 🍀 @ZehnShenakht
✅رئیس جمهور دبیر و رییس مرکز ملی راهبری هوش مصنوعی را منصوب کرد؛ رییس جمهور در حکمی محمدسعید سرافراز را به عنوان دبیر شورا و رییس مرکز ملی راهبری هوش مصنوعی منصوب کرد. .
🔰گروه علمی معرفت‌شناسی، جلسه۲۳۱ ⬅️ بررسی تجربی روابط شعورمندی و اختیار از حیث پدیده های کوانتومی در فلسفه فیزیک، فلسفه ابن سینا و فلسفه ملاصدرا و آیات وحیانی 🎤حجت‌الاسلام مصطفی زارع اردکانی 🗓 شنبه۱۴۰۲/۱۲/۱۲، ساعت ۱۹ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
عمده بحث در این جلسه معرفی علوم شناختی و روان شناسی شناختی بود و ارتباط با دین تقریبا مطرح نشد، جز چند نکته کوچک.
نشست علمی «انسان‌شناسی شناختی دین» به همت گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.  این نشست علمی به صورت حضوری و مجازی و با حضور سرکار خانم دکتر لیلا اردبیلی با محورهای زیر به بحث و بررسی گذاشته شد:  چیستی انسان شناسی شناختی دین: تاریخچۀ پیدایش و تکوین انسان‌شناسی شناختی دین  چرا و چگونه انسان ها در فرهنگ های و ادیان مختلف متفاوت می اندیشند  رابطه زبان، شناخت/ذهن، و فرهنگ در انسان شناسی شناختی دین  اهداف و روش‌شناسی در انسان‌شناسی شناختی در مطالعات دینی در ابتدا دبیر جلسه با طرح اولیه موضوع نشست علمی، به معرفی اجمالی انسانشناسی شناختی دین پرداختند و گفتند: گروه فلسفه پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای اجرای کلان پروژه «علوم شناختی دین» و با هدف شناسايي شبهات، مواجهه علمی، روش‌مند و انتقادی با آنها، بسط معارف اسلامی در قلمرو نوپديد علوم‌شناختی دین و حرکت به سوی تاسیس الهیات شناختی اقدام به برگذاری سلسله نشستهایی با محوریت علوم شناختی دین کرده است. علوم شناختی (Cognitive science) مطالعه علمی و بین رشته¬ای ذهن و فرآیندهای آن است و به دنبال یافتن چگونگی بازنمایی و پردازش اطلاعات وارده به ذهن از راه ادارک و تفکر و عمل ما است. علوم شناختیِ دین (Cognitive science of religion) که شاخه‌ای جدید از علوم شناختی است، به دنبال یافتن مبنای شناختی و چگونگی بازنمایی و پردازش باورها، احساسات، عواطف و اعمال دینی در ذهن است و تلاشی است برای استفاده از قابلیت‌های علوم شناختی در مطالعة دین. در همین راستا انسان‌شناسان شـناختی بر ارتباط بین فرآیند تفکّر انسان و جنبه‌های ذهـنی و عینی فرهنگ متمرکز هستند. آنها به دنبال بررسی ایـن موضوع هستند که افـراد، در‌ گروه‌های مختف اجتماعی، چگونه اشیاء و رویدادهای سازنده دنیای خود را‌ دریافت‌ کرده و مورد تفکر قرار می¬دهند. آن‌ها در صدد هستند بـا تـوجّه بـه پیـشینة مـحیط فرهنگی¬ای که افراد در آن رشـد کـرده‌اند، طبیعت بشری افراد را بفهمند و لذا بتوانند افراد مختلف را از لحاظ‌ محتوای‌ فکری‌ با هم مقایسه کنند. پیشینة محیط فـرهنگی افراد را می‌توان در مـصنوعات مـکتوم، واژه‌ها و داستان‌ها کـه در بـین افـراد یـک فرهنگ‌ آموخته، منتقل و تبدیل به تصویر ذهنی از جامعه و فرهنگ گشته جست‌وجو کرد. از نظر انسان‌شناسان شناختی دین که بر نسبت تکامل ذهن و مفاهیم دینی تاکید دارند، باورهای دینی به باورهای پایه و باورهای الهیاتی تقسیم می‌شوند. باورهای پایه‌ای باورهایی کلی از قبیل باور به غایتمندی عالم، وجود ماوراء و حیات پس از مرگ هستند. از نظر این محققان، گرایش به باورها پایه نوعاً در ساختار ذهنی ما وجود دارد و در واقع میراث تکاملی نیاکان ماست. باورهای الاهیاتی در مقابل شبکه‌ای از باورهای جزئی به هم پیوسته هستند که به مرور و از طریق آموزش کسب می‌شوند. بنابراین از نظر انسان‌شناسان شناختی، مزیت‌های انتخابی بخشی از گرایش‌های دینی که در ساختار ذهنی انسان و یا در سطح گروه در‌کارند باعث افزایش شانس بقای افراد یا جمعیت‌های دین‌دار می‌شود. اما دین با چه مکانیسمی انتخاب شده است؟ در این خصوص نظرات متفاوتی وجود دارد که مهمترین آنها به قرار زیر هستند: الف. گرایش به دین به طور مستقیم انتخاب شده است: دین به نحو سخت‌افزاری و ژنتیکی در نوع انسان تعبیه شده است. ب. گرایش به دین محصولی جانبی است: باورهای دینی یک محصول جانبی از سیستم‌های ذهنی هستند که به دلایلی غیر از دین و مذهب تکامل‌ یافته‌اند، نه مستقیما برای دین و مذهب. پ. انتخاب طبیعی در سطح گروه: دینْ ابزار مناسبی است که افراد غیر‌خویشاوند را با یکدیگر پیوند دهد. خدایانِ دارای توصیه‌های اخلاقی توانستند تلاش گروهی و همکاری میان افراد را تسهیل کنند. بنابراین نظام¬های مذهبیْ رفتارهای جامعه‌طلبانه را تشویق می‌¬کنند، و از طرفی گروه‌هایی که رفتار جامعه‌طلبانه (همکاری، دوری از تقلب و دزدی) نشان می-دهند، بیشتر موفق به بقا و تولید‌مثل می‌شوند تا گروه‌هایی که این صفات را نشان نمی‌‌¬دهند. افزایش رفتارهای همکارانه در گروه و دوری از اعمال خودخواهانه در اثر آموزه های اخلاقی و باور به موجودات همیشه ناظر (اعم از نظارت خدا، ارواح و گذشتگان) به جوامع دین‌دار مزیت انتخابی بخشیده است؛ چرا که خدایان به رفتارهای مضر اجتماعی که در خفا رخ می¬دهد و بنابراین خارج از حیطه ادراکی نیروهای روزمره‌ی انسانی است، دسترسی ادراکی نامحدود دارند.
در ادامه خانم دکتر اردبیلی بیاناتشان را ارائه و گفتند: مغز، بدن و ذهن اغلب به‌اشتباه اجزائی کم‌وبیش مستقل از هم تصور می‌شوند. اما آن‌ها نه‌تنها در درون بلکه در بیرونِ شبکه وسیعی از سایر مغزها، بدن‌ها و ذهن‌هایی قرار دارند که به وسعت زمین هستند و ارتباط آنها به آغاز زمان بازمی‌گردند. انسان‌ها به‌شکل ویژه‌ای موجوداتی اجتماعی‌اند. در کنار زبان، حواس، احساسات، خاطرات و حرکات اتصال‌دهنده‌هایی اجتماعی هستند. سیستم عصبی ما به‌طور خاصی از همنوعانمان اثر‌پذیری دارد و مغزهای ما با این اثرپذیری‌ها رشد می‌کنند و ذهن ما سعی می‌کند جهان پیرامون ما را درک کند و البته در این تلاش خود از محیط جغرافیایی، سیاسی، دینی، فرهنگی و تاریخی تاثیر می گیرد. از این رو بسیاری از کارهایی که ما به‌عنوان موجودات اجتماعی به‌صورت گروهی یا به‌تنهایی انجام می‌دهیم، مانند مناسک مذهبی و آیین ها، به‌صورت خودکار با ذهن بدنمند ما پشتیانی می‌شوند. بنابراین، بازنمایی‌های ذهنی، حالات ذهنی و عاطفی، واکنش‌های ناخودآگاه، و عواطفِ پس‌زمینه‌ای جهت‌گیری‌هایی اجتماعی دارند و اغلب حالاتی هستند که معلول عوامل اجتماعی‌اند. انسان شناسی شناختی یکی از اضلاع شش گانه علوم شناختی است که معتقد است انسان ها موجوداتی زیستی-فرهنگی هستیم و از این رو برای مطالعه ذهن آنها باید عوامل فرهنگی را نیز در نظر گرفت. اندیشمندان این علم که به دنبال مطالعه رابطه بین ذهن و جهان هستند به دنبال این پرسش مهم اند که چگونه مردم در فرهنگ‌های مختلف دانش خود را از جهان طبیعی و ماوراء طبیعی توصیف و طبقه‌بندی می‌کنند و آن را انتظام می‌بخشند و چرا اساساً انسان ها در فرهنگ های مختلف دارای دستگاه مفهوم‌سازی، ارزش‌گذاری و داوری متفاوت از هم هستند. سپس وارد محورهای اصلی بحث خود شده و به موارد زیر پرداختند:  چیستی انسان شناسی شناختی دین: تاریخچۀ پیدایش و تکوین انسان‌شناسی شناختی دین  چرا و چگونه انسان ها در فرهنگ های و ادیان مختلف متفاوت می اندیشند  رابطه زبان، شناخت/ذهن، و فرهنگ در انسان شناسی شناختی دین  اهداف و روش‌شناسی در انسان‌شناسی شناختی در مطالعات دینی ایشان در توضیح محورهای فوق به مباحث مهمی از جمله انسان شناسی و نسبت آن با سایر علوم شناختی، سه تصویر از ذهن در پیشینه مطالعات علوم انسانی، مسئله انسان شناسی،تاریخچه مفهوم شناخت در تعریف فرهنگ، درک انسان ها از جهان چگونه رخ می‌دهد؟، شناخت/مفهوم‌سازی فرهنگی، ویژگی شناخت فرهنگی، بدنمندی، موقعیت‌مندی، مکانیسم های مفهوم سازی، مقوله بندی، استعاره مفهومی و طرحواره فرهنگی پرداخته و توضیحاتی را در هر مورد ارائه فرمودند.