eitaa logo
ذهن‌شناخت
205 دنبال‌کننده
339 عکس
31 ویدیو
33 فایل
نگاشته ها و مطالبی در حوزه فلسفه ذهن، فلسفه نفس و علوم شناختي ارتباط با مدیر: @Dargahifar_reza
مشاهده در ایتا
دانلود
اندرو نیوبرگ از پیشتازان علم عصب‌شناسی الهیات در دوره معاصر بشمار می‌آید. درس‌نامه پرفسور اندرو نیوبرگ تحت عنوان: The Spiritual Brain: Science and Religious Experience یکی از مهم‌ترین آثاری است که در حال حاضر در رشته عصب‌شناسی الهیات تدریس می‌گردد و دانشجویان رشته‌های مختلف چون عصب روان‌شناختی و عصب‌شناسی الهیات می‌توانند از دروس این کتاب استفاده شایانی نمایند. نیوبرگ از معدود عصب‌شناسانی است که به اهمیت دین در سلامتی جامعه پی برده و تلاش می‌کند تا با اصول علمی و پزشکی بالینی درستی تعالیم معنوی را به اثبات رساند و تا آنجا تحقیقات خود را پیش برد که دین‌مداری را عامل حفظ نسل انسان از انقراض دانسته و بر اساس داده‌های علمی و ژنتیکی آن را به اثبات رسانده است. وی دارای دیدگاهی مثبت نسبت به دین و معنویت است و تلاش می‌کند تا با استفاده از علم عصب‌شناسی دین را در خدمت بشریت معرفی نماید، گرچه وی مغز را عامل اصلی همه کارکردهای شناختی می‌داند. مغز از منظر فیلسوف الهی صرفاً ابزاری در جهت شناخت و نه عامل اصلی آن دانسته می‌شود. این کتاب نظریات این هصب‌شناس مشهور در حوزه فعالیتش است. ✅بخشی از کتاب مغز معنوی؛ علم و تجربه دینی: برخی از عصب‌شناسان تجربه‌های اصیل دینی چون کشف و شهود، الهامات غیبی، ارتباط با عالم ماوراءالطبیعه از طریق تزکیه و تهذیب، تخلیه روح از جسد در اثر مراقبت‌های شرعی، انفکاک از زمان و مکان و مانند آنها را تنها از دیدگاه مادی بررسی می‌کنند و از مبدأ الهی و عوامل ناشناخته ماوراءالطبیعه سخنی به میان نمی‌آورند، اما نیوبرگ دیدگاهی منصفانه نسبت به این مفاهیم دارد و هیچگاه حقیقت آنها را مورد شک و تردید قرار نداده و این امر را وظیفه متکلمان و علمای دینی دانسته است. از نکات مثبت این کتاب دیدگاه نیوبرگ نسبت به شخصیت‌های دینی بزرگ در طول تاریخ است که نباید در باره آنان به این سادگی قضاوت کرد. نیوبرگ به‌عنوان یک دانشمند عصب‌شناس چندان علاقه‌ای به ورود به مباحث فلسفی ندارد، اما ضمن بر شمردن فرضیات متعددی در خصوص منشأ اصلی ایجاد تجربه نزدیک مرگ چون تأثیرات مواد مخدر، هیپوکسی (کمبود اکسیژن در اعضای بدن)، و یا فعالیت اتونوم شدید معتقد است که احتمال خروج روح از بدن در تجربه نزدیک مرگ نیز وجود دارد. در هنگام مرگ رابطه بین روح و بدن به‌اندازه‌ای کاهش می‌یابد که فرد می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از تجربه‌های خود چون ملاقات با افراد خاص و دیدن موجودات ماوراءالطبیعی داشته باشد و همین تخلیه روح به انسان چنین بصیرتی را اعطا می‌کند که فرد پیش از آن تجربه نداشته است. یکی از آسیب‌های مطالعات نوروتئولوژی مسلم انگاشتن برخی از فرضیه‌های اثبات نشده است و معلوم نیست که برخی عصب‌شناسان مدرن بر اساس کدام دلیل و برهان عصب‌شناسان تجربه نزدیکی به خدا و یا وحدت وجود را صرفاً یک اختلال عصبی و یا امر کاملاً احساسی - و نه شناخت واقعی و یا مرحله‌ای از مراحل کمال هستی - می‌دانند. بر اساس مستندات دینی و دلایل برهانی و کشف شهودی ارتباط با خدا یک حقیقت از حقایق هستی و مرحله‌ای از مراحل شناخت و مرتبه‌ای از مراتب کمال و هستی است و تنزل آن به یک امر احساسی منتج از کاهش فعالیت در بخشی از مغز با هیچ یک از براهین عقلی و کشف شهودی و تجارب عرفانی سازگاری ندارد. البته جای شکی نیست که در هنگام کشف شهودی و ارتباط با خدا تغییراتی فیزیولوژیک در سیستم مغزی انسان همچون کاهش فعالیت در لوب آهیانه یا منطقه جهت‌یابی مغز برای تشخیص مکان و زمان روی می‌دهد، اما تحقق چنین علائم فیزیکی به معنای این نیست که کاهش فعالیت مذکور علت تامه ارتباط انسان با خدا و وحدت وجود است، بلکه علائم مذکور معلول ارتباط با خدا است و رابطه عکس برقرار است. نیوبرگ به عصب‌شناسان الهیات تذکر می‌دهد که تجارب دینی را به‌طورکلی وارد حوزه آسیب‌شناسی نکنند، زیرا از منظر روان‌درمانی ممکن است آنان فردی با تجربه و یا با باورهای ناشناخته و غیرعادی را به‌عنوان غیرطبیعی بشناسند، اما باید توجه داشته باشند که اصولاً چه امری در حقیقت طبیعی و چه امری غیرطبیعی است و معیار تفکیک آنها از یکدیگر چیست؟ به نظر نیوبرگ تفکیک امر طبیعی از غیرطبیعی کار ساده‌ای نیست، زیرا این امر با استانداردهای شناخته شده در هر جامعه‌ای ارتباط دارد، بدین معنی که گاهی امری در یک جامعه طبیعی و در جامعه دیگر غیرطبیعی جلوه می‌کند و این بستگی به نوع نگرش هر جامعه به آن امر است.
اگر شما در جامعه زندگی کنید که خیلی مذهبی است در آن صورت دین‌داری امری بسیار طبیعی شناخته می‌شود و اگر شما در جامعه‌ای ضد دینی زندگی کنید، در آن صورت دین‌داری و تجارب دینی اموری غیرطبیعی و حتی مضر برای سلامتی انسان دانسته می‌شود؛ بنابراین چه کسی می‌تواند شنیدن صدا خدا را امری طبیعی (عادی) و یا غیرطبیعی (غیرعادی) بداند؟ وی معتقد است که از نظر روان‌شناسی یک فرد طبیعی می‌تواند دارای تجارب طبیعی و غیرطبیعی دینی باشد. وی با دیدگاه تقلیل‌گرایانه برخی از عصب‌شناسان به‌شدت مخالف است و بر یافته‌های یک گروه از نوروسایکولوژیست‌ها در مرکز تحقیقات عصب‌شناسی رید وابسته به دانشگاه کالیفرنیا، لوس آنجلس، خرده می‌گیرد و آنها را خارج از چارچوب‌های شناخته شده علمی می‌داند. این مرکز تحقیقات پا را فراتر از ارزیابی‌های علمی گذاشته و به ارزیابی تعدادی از شخصیت‌های معروف دینی و تاریخی پرداخته و در آنان "تشخیص" کارکرد نادرست مغزی داده است. از دیگر یافته‌های مهم نیوبرگ در دفاع از شخصیت‌های تاریخی دینی که برخی از عصب‌شناسان به جهل و یا غرض به آنان نسبت بیماری اسکیزوفرنی و یا صرع لوب تمپورال داده‌اند این است که بیماری‌های روانی عموماً مزمن و طولانی هستند، درحالی‌که شخصیت‌های تاریخی در مقاطع خاصی از زندگی تجربه دینی خاصی داشته‌اند و این حالت در طول زندگی آنان تکرار نشده است، بنابراین حالت‌های آنان به صرع شباهت نداشته است. بیماری‌های روانی موجب کاهش کارکرد و تضعیف روابط اجتماعی می‌گردد، اما شخصیت‌های تاریخی دینی همواره سبب افزایش روابط اجتماعی و شکل‌گیری بزرگ‌ترین جوامع منسجم انسانی بوده‌اند. بیماری‌های روانی سبب نقص در کارکرد شناختی می‌گردد، اما شخصیت‌های تاریخی دینی نه‌تنها نقصی در شناخت نداشته‌اند، بلکه سخنان و آموزه‌های آنان رهگشای بسیاری از معماهای زندگی انسان در طول تاریخ بوده است و مکاتب فکری و فلسفی عظیمی بر اساس آموزه‌های آنان شکل‌گرفته است. از طرف دیگر دین به‌طورکلی دارای منافع مثبتی برای انسان بوده است، اما بیماری‌های روانی آثار مخربی بر شخصیت انسان داشته‌اند، بنابراین بانیان اصلی این نوع تجارب دینی در طول تاریخ آثار مثبتی بر بشریت و بقا و ارتقای معنوی انسان داشته‌اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ببینید؛ پهپاد انتحاری اوکراینی که به اندازه کبوتر است، سرباز روسی را تعقیب و لابلای تانک گیر می‌آورد و می‌کشد نمایی روشن از جنگ آینده…
به‌سان راه‌‌حلی برساختی برای مسئله ذهن-بدن؛ دیدگاه کالین مک‌گین ⭕️ کالین مک‌گین در مقاله معروفش (1989) راه‌حل‌های عرضه شده برای مسئلۀ ذهن-بدن را بر دو دستۀ برساختی (constructive) و غیر برساختی تقسیم می‌کند. مطابق بیان او، «راه‌حل‌های برساختی می‌کوشند ویژگی‌ای طبیعی را متعلق به مغز (یا بدن) مشخص کنند که توضیح می‌دهد چگونه می‌تواند از مغز (یا بدن) سر بزند.» ⭕️ ازاین‌رو مثلاً نیز برساختی است، زیرا یک ویژگی، یعنی نقش علّی، را مطرح می‌کند که هر دوی حالات مغزی و حالات ذهنی آن را دارند، و این ویژگی قرار است توضیح دهد که چگونه آگاهی از حالات مغزی فراهم می‌آید. ⭕️ مک‌گین می‌گوید همه‌روان‌دارانگاری را نیز در دستۀ راه‌حل‌های برساختی قرار می‌دهم، زیرا می‌کوشد آگاهی را از راه ویژگی‌هایی متعلق به مغز توضیح دهد که همانند خود آگاهی، طبیعی‌اند. نسبت دادن ذرات آگاهی نخستین (proto-consciousness) به اجزای تشکیل دهندۀ ماده، آن‌طور فراطبیعی نیست که پذیرفتن جواهر غیرمادی یا مداخله‌های الهی هست؛ صرفاً غریب است. ⭕️ مطابق این نگاه: 1) همه‌روان‌دارانگاری نظریه‌ای طبیعی‌گراست، و می‌کوشد تبیینی طبیعی‌گروانه از آگاهی به‌‌دست دهد. 2) ذرات آگاهی نخستین، ویژگی‌هایی طبیعی‌اند که به ذرات بنیادین ماده نسبت داده می‌شوند. 3) برایند این آگاهی‌های نخستین، آگاهی‌های سطوح بالاتر است، که آنها هم طبیعی‌اند، زیرا از امور طبیعی، چیزی فراطبیعی نمی‌تواند حاصل آید؛ 4) آگاهی سطح بالاتر انسانی، ویژگی طبیعی مغز است. 5) با فرض اینکه در فرایند تبیین شکل‌گیری آگاهی انسانی هیچ اشکالی در کار نباشد، این نظریه برساختی است. ⭕️ اما مک‌گین معتقد است راه‌حل‌های برساختی همگی برای پاسخ به پرسش ذهن-بدن ناکافی‌اند، و بنابراین همه‌روان‌دارانگاری نیز نظریه‌ای موفق نخواهد بود. ⭕️ اشکال مشترک نظریات برساختی از منظر مک‌گین این است که آن ویژگی طبیعی تبیین‌گر برآمدن آگاهی از مغز یا بدن (ویژگی P) اساساً برای ما انسان‌ها شناخت‌پذیر نیست و ما نسبت بدان دچار بستار شناختی (cognitive closure) هستیم. بیانی از بستار شناختی چنین است: ذهن M از نظر شناختی نسبت به ویژگی P (یا نظریۀ T) بسته است اگروتنهااگر روندهای مفهوم‌سازی که M در اختیار دارد، نتوانند بسط یابند تا P (یا درکی از T) را فراچنگ آورند. ⭕️ مک‌گین با کسانی که به حل‌شدنی بودن مسئله مغز-آگاهی امیدوارند، در سه نکته هم‌نواست: اول اینکه طبیعت‌گروی به‌مثابه دیدگاهی جهان‌شمول و کلی درست است، و دوم اینکه رابطۀ مغز-آگاهی، از هر سنخی باشد، رابطه‌ای طبیعی است، و سوم اینکه بر همین اساس، نظریه‌ای طبیعت‌گروانه این رابطه را تبیین می‌کند. اما اختلاف نظر مک‌گین با دیگران در این است که: این نظریه را قوای شناختی انسانی کنونی درک نمی‌کنند و هرگز بدان نمی‌رسند. ⭕️ پس از منظر مک‌گین ویژگی P هست، که ویژگی مغز است، و مغز به‌خاطر داشتن آن، پایۀ آگاهی است. به همین وزان، نظریۀ T مربوط به P موجود است که کاملاً وابستگی حالات آگاهی را به حالات مغزی توضیح می‌دهد. در این صورت، اگر T ‌را می‌دانستیم، راه‌حلی برساختی برای مسئلۀ ذهن-بدن می‌داشتیم. اما آیا هرگز می‌توانیم T را بدانیم و ماهیت P را درک کنیم؟ ⭕️ پاسخ اساسی مک‌گین این است که مطمئناً امکان‌پذیر است که هرگز نتوانیم P را فراچنگ آوریم و ذهن‌های ما نسبت بدان بسته باشد. هیچ تضمینی وجود ندارد که نیروهای شناختی ما بتوانند از عهدۀ عرضۀ راه‌حل هر مسأله‌ای که با آن روبه‌رو می‌شویم، برآیند. از نگاه وی، اگر این ادعای جزم‌گروانه را می‌پذیری که نوع انسان در مرحلۀ کنونی تکاملش هرچیزی را می‌تواند بداند، دچار نوعی آرمان‌گروی نابجا در خصوص جهان طبیعی شده‌ای. کاملاً ممکن است چنین باشد که هر ویژگی که بتوانیم در ازایش مفهومی بسازیم، آن‌گونه باشد که هرگز نتواند مسألۀ ذهن-بدن را حل کند. ممکن است ما شبیه خردسالانی باشیم که می‌کوشند نظریۀ نسبیت را درک کنند. بعدها چنین رویکردی را رازآلودگروی () نامیده‌اند. McGinn, Colin (1989). Can we solve the mind-body problem? Mind 98 (July):349-66. 🖊 رضا درگاهی‌فر @PhilMind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شرکت سنگاپوری Fourier Intelligence ویدیویی منتشر کرده است که در آن حداقل ده‌ها نمونه از ربات انسان‌نمای این شرکت با نام GR-1 حضور دارند و حرکاتی مانند تکان‌دادن انگشتان و بازوها و حرکات پیچیده دیگری را انجام می‌دهند که شبیه به رقص است. البته تمرکز اصلی این ربات‌های انسان‌نما کمک به افراد مسن است. 🔹این ربات می‌تواند جسمی با وزن ۵٠ کیلوگرم را بلند کند که در عرصه رباتیک یک شاهکار است. با همین قابلیت، GR-1 برای کمک به بیماران در انجام کارهای مختلفی ازجمله بلندشدن از روی تخت یا رفتن به توالت و حتی حرکت با ویلچر کارایی فوق‌العاده‌ای دارد. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@hoomas
تصویر بالا “لایه‌های فضای سایبری و ارتباط آنها با سه بعد تأثیر” را نشان می‌دهد. شناختی (Cognitive): درک و تجربه‌ی فردی کاربران که می‌تواند توسط محتوای سایبری تحت تأثیر قرار بگیرد. مجازی (Virtual): فعالیت‌هایی که در محیط‌های دیجیتالی رخ می‌دهند و ملموس نیستند. فیزیکی (Physical): اجزای ملموس فضای سایبری که شامل سخت‌افزار و زیرساخت‌های فیزیکی می‌شوند.
💠 نشست «الهیات عصب‌شناختی»🧬🧠 •(رهیافتی بر گرایش، بینش و کنش دینی از منظر عصب‌شناسی) 🎙با حضور: «سرکار خانم دکتر مهرناز باشی زاده مقدم» •عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث 🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۵ بهمن ساعت ۱۹ 💸 هزینه دوره: رایگان 🔗لینک حضور: https://meet.quran.ac.ir/mashhad ༺ ✧ ༻༺ ✧ ༻༺ ✧ ༻ @ENOEnsani
🔥برگزاری کنفرانس بین‌المللی فلسفه ذهن در ایران🔥 💥کنفرانس بین‌المللی فلسفه ذهن با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی و تمرکز بر مسئله آگاهی(Consciousness) طی 5 روز از 29 بهمن تا 3 اسفند برگزار می‌شود. 🎙️ در این همایش، اساتید خارجی و داخلی از جمله ند بلاک، سوئین‌برن، ون اینواگن، تالیافرو، تیم کرین، سیدحسن حسینی، مهدی ذاکری، محمود مروارید، امیر صائمی، ابراهیم آزادگان و ... به ارائه مقاله خواهند پرداخت. 📣 طبق برنامه ارائه مقالات بیش از 30 مقاله طی دو روز 29 بهمن و 3 اسفند بصورت مجازی و سه روز 30 بهمن تا 2 اسفند بصورت حضوری ارائه می‌گردد. 🌟 شرکت برای عموم رایگان است، و صرفا هزینه دانشجویی پذیرایی ناهار در سلف سرویس دانشگاه دریافت می‌شود. اما برای شرکت در همایش، ثبت‌نام در سامانه app.philmind.ir ضروری‌ست. 🚩 لینک اتاق برگزاری جلسات آنلاین در دو روز مجازی(29 بهمن و 3 اسفند): skyroom.online/ch/sca_sbmu/kanoon 📍مکان برگزاری جلسات حضوری در سه روز 30 بهمن تا 2 اسفند: ولنجک، میدان شهید شهریاری، بلوار دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ورودی دانشکده بهداشت، سالن شهید رحیمی 🎗جهت کسب اطلاعات بیشتر، ر.ک: www.philmind.ir
4_5936114242997457272.pdf
455.6K
🌕 برنامه ارائه‌های همایش بین‌المللی فلسفه ذهن از 29 بهمن تا 3 اسفند👆👆 🌕 جهت استفاده بیشتر مخاطبان، تمامی اساتید و محققان فارسی‌زبان به زبان فارسی ارائه مقاله خواهند داشت (حتی اگر متن و چکیده انگلیسی ارسال کرده باشند). @PhilMind
🔸 فراخوان مقاله نخستین همایش ملی«مطالعات نظری- دینی علوم زیستی و زیست فناوری » 🔰 محورهای همایش: ➖ فلسفه ی علوم زیستی بر اساس حکمت اسلامی ➖ الاهیات و زیست فناوری ➖ حقوق و زیست فناوری ➖ اخلاق و زیست فناوری ➖ فقه و زیست فناوری ➖ تمدن و زیست فناوری ➖ فرهنگ و زیست فناوری ➖ امنیت ملی و زیست فناوری ➖ زیست فناوری و اقتصاد و زیست فناوری ➖ آینده پژوهی و زیست فناوری ➖ مدیریت و حکمرانی و زیست فناوری 📅 زمانبندی همایش: مهلت ارسال چکیده مقالات: ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ مهلت ارسال اصل مقالات: ۳۰ فروردین ماه۱۴۰۳ برگزاری همایش: نیمه دوم اردیبهشت ماه۱۴۰۳ 📥 ارسال مقالات از طریق: 🏷 inandin.ir/event-biotechnology 📞 شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر: 09909114933 🟠 ارتباط از طریق ایتا: @m_esmaelii 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/olomzisti 🆔 @iictchannel
میز تخصصی علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی برگزار می‌کند: 📚 نشست نقد و بررسی کتاب «مغز شما بیش از آنچه فکرش را بکنید می‌داند» 🎤 ناقدان: دکتر پیمان حسنی ابهریان دکتر فرهاد بیانی 🔹با حضور مترجم کتاب: دکتر مجید خلیلی اردلی 👤دبیر نشست: دکتر فاطمه شفیعی 🗓 چهارشنبه ۲ اسفندماه ۱۴٠۲ 🕗 ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🔸شرکت در این رویداد برای عموم علاقه‌مندان، به هر دو صورت حضوری و مجازی، آزاد است. 📌آدرس: خیابان پاسداران، خیابان شهید مومن‌نژاد، پلاک ۱۲۴، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی، سالن فارابی 🔗لینک حضور مجازی در نشست: b2n.ir/icscs
📣 هسته پژوهشی فلسفه ذهن و علوم شناختی و انجمن فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برگزار می‌کند: 🔹 سمینار ذهن‌شناخت ✅ با ارایه اساتید فلسفه ذهن و علوم شناختی 🗓 ۹ اسفند ۱۴۰۲ ⏰ ۸:۱۵ تا ۱۹ 📍دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مکانیک، سالن شورا 🔻هزینه ثبت‌نام: ۴۰۰ هزار تومان ✔️ این سمینار برای دانشجویان ۲۰۰ هزار تومان است 📌لوکیشن: https://maps.app.goo.gl/E6LRPUZw1x8TzofD8 ☑️برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام از طریق لینک زیر اقدام کنید: 🌐https://evnd.co/UX854 ————————— 🆔 تلگرام | اینستاگرام | سایت | ویرگول | آرشیو فایل‌ها
💢دومین «مدرسه زمستانی فلسفه ذهن» برگزار می‌شود. ✍️ به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «هسته فلسفه ذهن» مؤسسه، با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و با پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دومین «مدرسه زمستانی فلسفه ذهن» را برگزار می‌کند. ⏰زمان: دوشنبه و سه شنبه 7 و 8 اسفندماه 1402 📍مکان: سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب قم ✅موضوعات: 🍀چیستی ذهن و علامت امر ذهنی 🍀محتوای ذهنی 🍀بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا 🍀یگانه انگاری راسلی و فیزیکالیسم غیر استاندارد 🍀نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی 🍀پدیدارشناسی ذهن 🍀اراده آزاد ✅اساتید: 👤 دکتر رضا درگاهی فر (پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 👤 دکتر احمد لهراسبی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤 دکتر عباس مهدوی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤 دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🧕 دکتر نعیمه پورمحمدی (دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤 دکتر مهدی ذاکری (دانشیار دانشگاه تهران) 👤 دکتر سید محمد سادات منصوری (پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🌏لینک ثبت‌نام: https://lms.irip.ac.ir/course/view.php?id=205 ❇️در صورت ثبت نام، جهت هماهنگی، با شماره همراه ۰۹۱۷۶۱۶۵۴۰۶ تماس حاصل فرمایید. 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
یک معلول با تراشهٔ مغزی ماوس کامپیوتر را تکان داد 🔹ایلان ماسک اعلام کرد فردی که اولین تراشهٔ نیورالینک روی مغز او کاشته شد به‌طور کامل بهبود یافته و قادر به کنترل ماوس از طریق ذهن است. @Farsna - Link
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی 🌀 انسان‌شناسی شناختی 🎙ارائه‌دهنده: سرکار خانم دکتر لیلا اردبیلی 🎙دبیر علمی:دکتر عیسی موسی‌زاده 📆زمان: سه‌شنبه 8 اسفند 1402 ⏰ساعت: 10 تا 12 🔗لینک حضور در فضای مجازی: 🌐dte.bz/Philconf 🏫 آدرس: قم، پردیسان، خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
🔰 آیت‌الله اعرافی: در چند ماه آینده، دانشکده بین‌المللی در زمینه مبتنی بر تجربه ۲۰ساله کلان‌پروژه هوش مصنوعی و اجتهاد راه‌اندازی خواهد شد. 🔸 در این کلان‌پروژه بیش از ۱۰۰ متخصص هوش مصنوعی در قم پرورش داده‌ایم که می‌توانند به زبان روز علمی به ترویج اسلام، تشیع و زبان فارسی بپردازند. 🌐 @itsetad_ir
دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن توسط هسته فلسفه ذهن «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و با پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می شود تاریخ: دوشنبه و سه شنبه 7 و 8 اسفندماه 1402 موضوعات: 🍀چیستی ذهن و علامت امر ذهنی 🍀محتوای ذهنی 🍀بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا 🍀یگانه انگاری راسلی و فیزیکالیسم غیر استاندارد 🍀نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی 🍀پدیدارشناسی ذهن 🍀اراده آزاد اساتید: 👤آقای دکتر رضا درگاهی فر (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 👤آقای دکتر احمد لهراسبی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤آقای دکتر عباس مهدوی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤آقای دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🧕خانم دکتر نعیمه پورمحمدی (دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب) 👤آقای دکتر مهدی ذاکری (دانشیار دانشگاه تهران) 👤آقای دکتر سید محمد سادات منصوری (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) جهت شرکت در دوره بصورت مجازی به لینک زیر مراجعه نمایید (کد ورود22) https://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=3274 جهت ثبت نام به سایت مراجعه کنید: https://urd.ac.ir/fa/75283/%D8%AB%D8%A8%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF/ 📍 مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب سالن شهید بهشتی