eitaa logo
برداشت‌ها
514 دنبال‌کننده
52 عکس
19 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فرهنگ، فرمان نمی‌پذیرد حکمرانان به اندازه محبوبیتشان فرهنگسازی می‌کنند نه به اندازه قدرتشان. آدابی که حاکمان در جرگه خود با آن دمسازند، با بخشنامه به فرهنگ عمومی تبدیل نمی‌شود. اهرم "رسمیت" هیچ ملتی را با دولتش"هم‌فرهنگ" نکرده است. جهت و شیبِ "فرهنگ‌پذیری‌"، ازبالا به پایین نیست. فرهنگ زور و دستور نمی‌شناسد و نه تنها از کسی فرمان نمی‌‌گیرد بلکه گاه خلاف جهت فرمان می‌چرخد و از علاقه‌‌مندی‌های حاکمان آن‌چنان فاصله می‌گیرد که سبک زندگی رسمی را عملاً به "خُرده‌فرهنگ" تبدیل می‌کند.  فرهنگ‌سازی را، با مراسم "رژه" اشتباه نگیریم. تنها در پادگان است که می‌توان با یک فرمان، همگان را همگام و همگون کرد. البته کسانی که مردم را در حد "سرباز صفر" می‌دانند، جامعه را نیز پادگان می‌خواهند و پیشوایان دینی‌ را نیز "فرمانده" خطاب می‌کنند، غافل از این که جایگاه "هدایت"، بسی فراتر از "فرماندهی" است. ۴۰۳/۲/۸ زین‌العابدین صفوی  @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
دانشجویان آمریکا و دانشجویان ما معروف است که یک خبرنگار خارجی از معمر قذافی می‌پرسد در آمریکا معترضان آزاد‌انه برضد "رییس‌جمهور امریکا" شعار می‌دهند، آیا در لیبی هم این آزادی وجود دارد؟ قذافی بی‌درنگ می‌گوید بله در لیبی هم این ازادی وجود دارد و همه آزادند بر ضد "رئیس‌جمهور امریکا" شعار دهند!! این روزها دانشجویان امریکا در بیش‌از هفتاد دانشگاه، از مظلومان غزه حمایت می‌کنند و بر ضد سیاست‌های امریکا و اسرائیل شعار می‌دهند.آن‌ها در این راه کتک می‌خورند و پلیس به آنها حمله می‌کند و برخی از آنان را بازداشت و یا اخراج می‌کنند.  اما در دانشگاه‌های ما دانشجویان و اساتید آزادانه می‌توانند از مظلومان غزه حمایت کنند و بر ضد سیاست‌های اسرائیل و امریکا شعار دهند. ولی نه کتکی می‌خورند نه‌ پلیس به آنها حمله می‌کند و نه کسی را بازداشت یا اخراج می‌کنند. بلکه این دانشجویان تشویق نیز می‌شوند و از سوی دانشگاه برای این تجمع وتجمیع، سرویس ایاب و ذهاب نیز آماده می‌شود. مدیران و روحانیان موجود در دانشگاه نیز با این دانشجویان همراهی می‌کنند. این عزیزان در دانشگاه‌های ما آزادند حتی اگر در اقلیت باشند.  اکنون قضاوت باشماست. آیا برای دانشجویان و اقلیت‌ها در ایران آزادی بیشتر است یا در آمریکا؟! ۴۰۳/۲/۱۰ زین‌العابدین صفوی  @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
شهید فرهنگ حاجی‌قربانی ...آن شب سیاه  تل خاک برق زد از تلالو شکوهمند عشق.  راس تو به آسمان رسید و دست  من به پای تو زیر نیزه پاره‌ها   شمع نیم سوخته‌‌ای به پای خود چکیده‌بود! بوی غالیه  دشت فاو را بهشت‌ کرده بود... ۴۰۳/۲/۲۵ زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43
می و مطرب من احمد شهدادی مباش بی می و مطرب که زیر طاق سپهر بدین ترانه غم از دل به در توانی کرد من نمی‌توانم شک‌های خود را توضیح دهم. شما را نمی‌دانم. چیزهایی که می‌دانم فقط علم بیشتر به نادانی بی‌نهایت خودم است. همین و بس. شمعی است در هجوم باد که می‌خواهد فضای لایتناهی را روشن کند. آن قدر بی‌نهایت بالقوه در ذهن من هست که از هیچ عددی کاری ساخته نیست. اول مفهوم امر «بی‌نهایت» را تصور کنید. به نظر شما چقدر پول می‌تواند فقر بی‌نهایت را برطرف کند؟ چقدر نان می‌تواند گرسنگی بی‌نهایت را برطرف کند؟ چقدر آب می‌تواند تشنگی بی‌نهایت را برطرف کند؟ منم و دریایی از بی‌نهایت‌ سؤال‌ها و مسئله‌ها و ابهام‌ها و تردیدها. این درد من است. اما درمان چیست؟ راهی قطعی و مطمئن برای درمان این درد نمی‌شناسم و پیدا نکرده‌ام. اما پنج نسخه برای درمان این درد یافته‌ام که از آن‌ها برای زندگی مدد می‌گیرم و خودم را به هر پنج نسخه نیازمند می‌بینم. دست‌کم لنگری است برای تاب آوردن طوفان‌های سهمگین اقیانوس در شک زیستن. این پنج نسخه: ۱. فلسفه: برای زیستن باید فلسفه داشت. بدون فلسفه چشم کور است و جایی را نمی‌بیند. فلسفه علم شناختن فریب‌ها و معرفت تلاش برای حل مسئله‌ها از راه درست است. فلسفه به مثابه روش عمل می‌کند. با فلسفه گزاره‌ها را محک می‌زنم و ارزش صدق آن‌ها را می‌آزمایم. فلسفه را عام به کار بردم تا شامل هر فلسفه‌ای بشود: از افلاطون تا هگل، از هگل تا دلوز، از ارسطو تا آکوئیناس، از آگوستین تا نوسباوم، از فارابی تا صدرالمتألهین. لازم نیست همه این فلسفه‌ها را بیاموزیم و بیازماییم. این‌ها روش‌های مختلف برای حل مسئله‌های مختلف‌ در جهان‌های مختلف‌اند. ۲. اخلاق: اخلاق روی رفتار و عمل من نور می‌اندازد. بایدها و نبایدها را به من نشان می‌دهد. وقتی می‌خواهم کاری انجام دهم یا تصمیمی بگیرم، می‌توانم از نسخه اخلاق استفاده کنم و آن را با این عینک هم نگاه کنم. این کار از شک‌های من کم می‌کند. هر جا چراغ اخلاق را روشن کرده‌ام امنیت و آرامش و صلح و صلاح بیشتر داشته‌ام و هر جا آن را خاموش کرده‌ام مضطرب و خسته و شکسته شده‌ام. ۳. علم: علم به معنای دقیق کلمه یعنی Science به من کمک می‌کند دقیق‌تر و سنجیده‌تر فکر و عمل کنم. تصور خود از طبیعت و انسان و محیط زیست و قوانین جهان را کامل‌تر و بهتر کنم. وقتی مثلاً ژنتیک را بفهمم دانش خود به انسان را توسعه داده‌ام. با خبر بودن از جهان طبیعت، خودش معرفتی مهم و زندگی‌ساز است. اینکه بدانی افسردگی چیست و چطور درمان می‌شود، یا خورشید پشتش به ما نیست و با هم‌جوشی هسته‌ای کار می‌کند، معرفت‌های مهم و حیاتی هستند. ۴. هنر: هنر به من شور زندگی می‌دهد. ریتم و هارمونی و نسبت و تماشا و آهنگ و زیبایی‌شناسی، زندگی آدم را رنگین می‌کند. چهار مضراب جلیل شهناز در ماهور، مثنوی شجریان در افشاری، نقاشی پرویز کلانتری از کویر، شعر قایق‌بان نیما‌یوشیج، تابلوی نستعلیق امیرخانی، رمان مدار صفر درجه احمد محمود، و خلاصه آثار هنری مختلف، مزه و بو و رنگ و صدای هستی‌اند. من با آن‌ها جان می‌گیرم و کسی در درون صفه دلم می‌رقصد. ۵. دین: با مناسک و احکام و آداب و شئون دین، انضباط فردی، هم جسمی و هم روحی، پیدا می‌کنم. خودم را در صف دینداران عالم، ابراهیم و موسی و عیسی و محمد و علی و سلمان و صدرا و پلانتینگا و همه قدیس‌ها و سالک‌ها، می‌بینم، و هر چند آخرین نفر این صف بلند باشم، همین دلم را در معرض شکوهی الوهی و نسیمی معنوی قرار می‌دهد. تجدید عهد ایمان در هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوم، فرصت نیایش و اشک و نجوای عاشقانه و خاکسارانه با روح هستی، یعنی هستی مطلق، دعا و متن مقدس و ذکر و نماز، همه و همه بعدی دراماتیک از نوع الهیات شاعرانه به زندگی من می‌بخشند که خود را میان جهان‌های ممکن غیب حس می‌کنم. این‌ها همه‌ سرمایه من برای تاب‌آوری زندگی است. می و مطرب من.
حقیقت را نیز بجویید و بگویید لاشه بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش یافته شد. امید که علت سقوط آن نیز یافته شود و از نگاه حقیق و دقیق، دریغ نشود و واقعیت را بی‌پرده و بی‌درنگ، اعلام کنند که "فی‌التاخیر آفات"  اکنون نه تنها جان چند شخص، که حیثیت ایران در میان است و تاریخ منتظر نخواهد ماند. ۴۰۳/۲/۳۱ زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43
نامه‌وارده  جناب آقای دکتر صفوی با سلام و دعای خیر   در این روزها که رئیس جمهور ما به شهادت رسیده و قاطبه مردم ایران سوگوارند، متاسفانه بعضی‌ از آدم های کینه ورز شادمانی می‌کنند یا عامدانه سکوت کرده‌اند. در این‌ میان سکوت و یا فراموشی شما پذیرفتنی نیست. اکنون که حتی دولت امریکا به ما تسلیت‌ می‌گوید، نظر بسیاری از دوستان قدیمی این است که حیف است که شما با این سوابق رزمندگی و ایثارگری در این باره مطلبی نگذارید و با کینه جویان عقده‌‌ای همسو قلمداد شوید. جسارت بنده را ببخشید. ۴۰۳/۳/۳ علی رضایی و جمعی از دوستان قدیمی @zeinoddin43
تسلیت‌های فراموش شده! سانحه‌‌‌ای که متاسفانه برای رئیس‌جمهور کشورِ عزیزمان و همراهانِ عزیزش پیش‌آمد، گروهی از مردم را سخت داغدار کرد. شایسته است بار دیگر برای  غمدیدگانِ این حادثه تسلیت گوییم و برای آن‌ مسافران ابدی آرزوی رحمت و مغفرت کنیم. ا"لهم عفوک عفوک عفوک" همدردی با "سوگوار"نیکو‌ است. سکوت آزاد است. اظهار شادمانی بی‌ادبی است و اهانت به جان‌باختگان، بی‌حیایی است."عقیده‌"ای که "عُقده گشایی" در مرگ‌ رقیب را عبادت می‌شمارد، "سوگ" و "سورِ" جامعه را نیز دوقطبی و "ضربدری" کرده‌ است. این رسم شوم آنگاه بر می‌افتد که رسانه ملی که -مال همه ملت است- دایره غمخواری و تسلیت‌گویی‌اش را توسعه بخشد. شوربختانه در سال‌های اخیر تسلیت‌های مهمی فراموش شده و دانشمندان بزرگی، در سکوت خبری سر به بالین خاک نهاده‌اند. آیا رسانه ملی در مرگ خاموش آنان وظیفه‌ای ندارد؟ آیا نباید با قربانیان تحریم دارو و کشته‌های جاده‌ها و خیابان‌ها غمخواری کند؟ آیا نباید برای قربانیان تورم و گرانی"غم مباد" گوید و با بینوایانی که با سقوط ارزش پول ملی به زیر خط فقر سقوط کردند و یا در بازار بورس خانه خراب شدند، غمگساری کند. نمی‌گویم عوامل این‌مرگ‌های اخترامی را شناسایی و مجازات کنید، ولی دست‌کم می‌توانید با غمدیدگان"هم غمی" کنید.  بیایید در انبوهِ اندوهِ دیگران شریک باشیم  و در سوگشان سکوت نکنیم تا در سوگ و اندوه ما سکوت نکنند. در غمشان شادی نکنیم تا در غم ما شادی نکنند. "یار و غمخوار یکدگر باشیم، تا بمانیم خرم و آزاد" ۴۰۳/۳/۸ زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
به رویا می‌مانَد این دیدار پس از نزدیک چهل سال با یاران جزیره مجنون و کربلای چهار شبی با و تن از شیران شیروان  محمود علیزاده و علیرضا عارف‌خانی ۴۰۳/۳/۱۱ @zeinoddin43
فریب خیابان را نخورید! حضور مردم در تشییع جنازه‌های اخیر آن‌چنان چشمگیر بود که بعضی‌ها از آن‌ به عنوان"رفراندم نظام" یاد کردند. غافل از آن‌که در فرهنگِ ما، "همدردی"، غیر از "هم‌رایی" است. "مجلس ترحیم" را با "ستاد تبلیغاتی" اشتباه نگیرید و انبوه سیاهپوشان را "سواد‌ اعظم"‌‌ و اکثریت ملت ندانید. اکنون ساحَتِ شهر و مساحت خیابان‌‌ به آسانی قابل اندازه گیری‌‌است. گولِ دوربین‌‌هایی را نخورید که تنها به "تن‌"های‌حاضر چشم می‌دوزند  و با "دل‌ها"ی‌ غایب کاری ندارند؟! فریبِ ابهامِ خیابان را هم نخورید. مخالفان نظام نیز گاهی از این فریب‌ها می‌خورند! خیابان را صندوق رای فرض نکنید بویژه اگر یکطرفه باشد. اگر خیلی به رفراندم و همه‌پرسی علاقه دارید، ابزار آن را نیز بشناسید. درود بر "صندوق رای" که هم حاضران را می‌شمارد هم غایبان را (!) ۴۰۳/۳/۲۵ زین‌العابدین صفوی @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
 سیمایی که صدا را قطع می‌کند!  سیمای جمهوری اسلامی را ببینید. کارشناس آن، خود طرف دعوا شده و حمله و افشاگری می‌کند و نوبت به طرف مقابل نمی‌دهد."سیما‌"ی شما همین‌است که "صدا"ی یک مهاجم را کامل پخش‌ کند و در نوبت مدافع، سوت پایان بزند. دستور از اتاق فرمان است؟ آفرین بر این بی‌طرفیِ کامل! این بود پرهیز شما از لجن پراکنی"!؟ ۴۰۳/۳/۳۱ زین‌العابدین صفوی  @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi
کیهان و رای معترضان مدیر مسئول کیهان در یادداشت امروز خود ادعا کرد که برخی از سران و اصحاب فتنه و افراد بد‌‌‌سابقه به حمایت از یک کاندیدا به صحنه آمده‌اند و..."  او با این سخنِ امروز، فردای انتخابات، چگونه خواهد گفت که همه رای‌ها رای به نظام است؟!  ۴۰۳/۴/۴ زین‌العابدین صفوی  @zeinoddin43 اینستاگرام: @seyed_zeinolabedin_safavi