⚜ سیدمحمود طالقانی
دور زمان در هر مقطع خود، تودههایی از انسانها را پدید آورده تا ایام خود را در این سرای گذرا گذران کنند.
🔹شمار کثیری از انسانها در چنبره خویشتن و زن و فرزند، ایام خود را به سر آورده و قلیلی دیگر، آرامش و سعادت را در اکتفا به زندگی خود و اطرافیان خود نجستهاند.
برای این افراد، سعادت دیگران و سعادت آحاد جامعه، معنایی برتر و اغلب سختتر را برای زندگی آفریده است.
✅ یکی از رجال گروه اخیر در تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام سید محمود طالقانی است.
او دهها سال، سختی و جفای زمان را چشید و وجدان مردم ایران او را با اوصافی همچون مجاهد نستوه، ابوذر زمان و دارنده زبانی بهسان مالک اشتر شناخت.
❇️ طالقانی چهرهای اثرگذار در شکلگیری نظری و عملی نهضت اسلامی معاصر است.
در کتاب جریانها و سازمانهای مذهبی ـ سیاسی ایران، ۱۳۲۰-۱۳۵۷ آمده است:
«باید توجه داشت که اشخاصی مانند مرحوم طالقانی یا مطهری، خود پدیدآورنده یک جریان در تاریخ اندیشه اسلامی معاصر بودند. آیتالله طالقانی شخصیتی است که فعالیتش را از دهه 20 آغاز کرده و طی نیمقرن در صحنه مبارزات ایران، حضوری فعال و با بسیاری از جریانها همکاری و همیاری داشته است. صفحات زندگی آیتالله طالقانی، تاریخ سیاسی- مذهبی ایران در طول ۴ دهه پیش از انقلاب است. از این زاویه، ایشان چهره منحصربهفردی است که کمتر مانند وی آنهم در این سطح دیده میشود».
❇️ شکلگیری اندیشه و شخصیت طالقانی در شرایط خاص و سوابق و موقعیتهایی است که گرد هم آمدن همه آنها در وجود یک نفر مشکل و نادر است.
✅ او عالمی امین و شریف، معتمَد و برآمده از نسلی طاهر و بیتی معتبر بود و اسلاف او عالمان دین و بزرگان بودند؛ وی با برخورداری از حافظهای قوی و بیانی بالا بهخوبی درس خوانده و ذائقه و شاکله فکری او با قرآن کریم بهطور مستقیم آشنا بود.
✅ طالقانی بر اکثر فعالان نهضت اسلامی در سالهای مبارزات، برتری علمی و سنی داشت و اغلب آنان از او حرفشنوی داشتند، درعینحالی که وی مخالف و معارض نیز از میان اقران و هم لباسهای خود کم نداشت.
✅ طالقانی مردی تجربهدیده و سرد و گرم چشیده روزگار و شاهد پنج مقطع مهم سیاسی در ایران: حکومت احمدشاه قاجار، حکومت رضاشاه، دولت ملی مصدق و حکومت محمدرضا شاه و سرانجام بهار انقلاب اسلامی بود.
✅ سید محمود طی چهل سال سیر پر مشقّت، از زمین سردِ زندان کلانتری ۵ در حوالی خیابان عین الدوله در سال ۱۳۱۸ تا نشستن بر روی صندلی ریاست شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸ را دیده و چشیده بود.
✅ طالقانی به شهرهای مختلف و برخی کشورها سفر کرده و خطّههای ایران و برخی سرزمینهای اسلامی را میشناخت. سفرهای او به شهرهای مختلف ایران، چندین دهه استمرار پیدا کرد.
✅ وی در سنین جوانی در مدرسه رضویه و فیضیه قم برای تحصیل حاضر شد؛ سپس به نجف رفت و در حدود سال ۱۳۱۷ به تهران بازگشت؛ در سال ۱۳۲۵ بعد از واقعه آذربایجان از طرف اتحادیه مسلمین و جامعه روحانیت آن روز برای سرکشی و اطلاع دقیق از حوادث و اصلاح امور و برای دفاع از تمامیت ارضی ایران به آنجا رفت.
✅ وی همچنین پس از کودتای انگلیسی-آمریکایی ۲۸ مرداد، همراه برخی یاران خود عازم شهرهای مختلف ایران شد و ضمن تماس با علما و مراجع وقت ایران، ماهیت حکومت کودتا و کودتاچیان را برای آنان روشن کرد و به دفاع و حمایت از زندانیان دربند و خانوادههای آنان پرداخت.
✅ وی در فاصله سالهای ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۱ در شهرهای مختلف به سخنرانیهایی با موضوعات تاریخی و تفسیری پرداخت.
❇️ موضوع سخنانش، انتقاد از اوضاع جامعه و حکومت و مطالبه اصلاح امور بود و در ماههای پس از پیروزی انقلاب و فتنه ضدانقلاب در کردستان به آنجا رفت و با تکیه بر اصل قرآنی شورا در اصلاح میان مردمان توفیق خوبی به دست آورد و چنانکه خواهد آمد، به کشورهای دیگر جهان نیز برای تحقق آرمان بینالملل اسلامی چندین بار سفر کرد.
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📚 آیتالله طالقانی، مروری بر زندگی و زمان و روش او در تفسیر قرآن
📖 ص ۱۲ _۱۳
🏢 انتشارات سروش
تابستان ۱۴۰۳ (آماده چاپ)
🆔 http://eitaa.com/zekra114
⚜ امامت و غیبت
تاریخ جانشینان آخرین پیامبر الهی، تاریخ انسانهای کامل و مطهر با عمری بیش از ۱۴۲۳ سال قمری است.
✅ از این مدت امت اسلامی و علاقمندان شریعت نبوی، قریب ۲۵۰ سال با این انسانهای کامل به سر بردند و بقیه این مدت، امر هدایت و سرپرستی امت به صورتی خاص رقم خورد.
❇️ همچنین از نگاهی به واقع میتوان دریافت که حیات جمعی ائمه در این مدت طولانی را میتوان عمر یک انسان کامل دانست؛
✅ چنین انسانی یک انسان عادی نیز نمیباشد، بلکه انسانی است حائز برترین مسئولیتهای اجتماعی که در عین حال در طول حیات خود با صحنههای بسیار متنوع و دورههایی متلاطم مواجه است و عصرها و زمانها و فرهنگهای گوناگون را میبیند؛ انسانی که هریک از صحنههای ساعت و و روز عمرش، تبیینی از آیات قرآن مجید است و اصلا این تنوعات باید باشد تا بُعد تفصیلی و تبیانی کلامالله و جامعیت آن روشن شود.
❇️ روشن است که این تنوع فرهنگی در زمان امام رضا به اوج خود میرسد و حضرت حجت نیز به سبب وضعیت ویژه حیات خود، البته در این بین حساب جداگانه دارد.
حیات جمعی ائمه را میتوان در سه مقطع قرار داد و یا ائمه را میتوان به چهار گروه تقسیم کرد.
✅ این تقسیمبندی همچنین بدان معنا نیست که هریک از ائمه تنها در یکی از زمینههای زیر حاضر و حائز نقش بوده و در هیچ زمینه دیگری حضور نداشته است، بلکه این تقسیم از راه غلبه و تقریب است:
🔹کسانی که به خلافت ظاهری رسیدند و یا با زندگیشان با موضوع خلافت و سیاست و سرانجام نبرد و شهادت پیوند یافت: امیرالمؤمنین علیبن ابیطالب و امام حسن مجتبی و حضرت سیدالشهداء؛
🔹 کسانی که حضور ظاهری در صحنههایی از نوع بالا برایشان مقدر نشد، بلکه تکلیفی که برای خود دیدند، همانا تثبیت بنیان علمی و فرهنگی جامعه اسلامی بود: امام سجاد، امام باقر، امام صادق. در این بین نقش علمی و فرهنگی امیرالمؤمنین بیبدیل و ممتاز است؛
🔹 کسانی که دستگاه طغیان آنان را از مردم دور کرد و غیبتی تحمیلی را از جامعه برای آنان رقم زد.
✅ چنین حالتی تقریبا از نیمه دوم تاریخ امامت قابل مشاهده است: امام موسیبن جعفر، امام محمد تقی، امام علی نقی، امام حسن عسگری و حضرت حجت (ع) از این شمارند.
گویی از جمله، دست تقدیر الهی چنین میخواست تا ذهن امت اسلامی به تدریج با موضوع غیبت آشنا شود.
❇️ سلسله «امامت از سوی خدا برای مردم» با حضرت ابراهیم آغاز میشود و در میان انسانها اوست که نخستین بار این نشان را میگیرد و بر حسب ظاهر و از حیث دسترسی ظاهری مردم به امام، با امام رضا خاتمه میپذیرد، بدین معنا که بعد از او، ائمه «صاحب عسکر» و در پی جور دستگاه خلافت، خانهنشین بلکه پادگاننشین میشوند و خانه ایشان در حصر و مراقبت دستگاه خلافت قرار میگیرد.
❇️ بیگمان در دوره مورد اشاره اخیر نیز ائمه پس از امام رضا عهدهدار و ظایف امامت و هدایت خود در میان امت هستند و از کوشش همآنان است که آیین اسلام بر جای می ماند و مغلوب و مقلوب دست خلفای فاسد نمیگردد.
❇️ شیوه این امامت و هدایت در خورد تحقیقی جداگانه است، اما وقوع چنین حالتی وجهی از حکمت الهی نیز میتوانسته باشد تا آحاد امت با موضوعی که در برهههای آتی از راه میرسید، یعنی حقیقت محرومیت و پدیده غیبت به تدریج آشنا شوند.
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📖 ص ۱۷۹-۱۸۰
(با اندکی تلخیص و تصرف) 📚 دو پیشوای ملل؛ حضرت ابراهیم و امام رضا علیهما السلام 🏢 بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا علیهالسلام (۱۳۹۱) 🆔 http://eitaa.com/zekra114
📣 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار میکند:
📌نخستین پیش نشست همایش بینالمللی "کرامت انسانی و چالشهای خانواده در جهان معاصر"
🟣 خانواده مسلمان، فضای مجازی و تفریحات در جهان معاصر
🟢 فرصتها و چالشهای رسانههای مجازی و شبکههای اجتماعی برای خانواده مسلمان
🎙سخنرانان:
🔹 دکتر ابوالفضل خوشمنش
دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه تهران
🔹دکتر ژیلا مرادپور
استادیار گروه فقه شافعی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
🔹 دکتر علی محمد المخلبی
استاد دانشگاه الزیتونه تونس
🔹 دکتر محییالدین غازی
استاد دانشگاه اسلامی کرالا، هندوستان
🔹 دکتر هارون عزیز
استاد دانشگاه پروتوریا، آفریقای جنوبی
✍ دبیر نشست
🔸دکتر شیما عابدین نسب
مدرس الهیات
🗓 دوشنبه 26 شهریور ماه
🕙 ساعت 10 صبح
💻 لینک حضور در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/csir.ut/ut
🆔 http://eitaa.com/zekra114
⚜پیامبر اكرم
صلوات الله علیهنخستین معلّم قرآن كریم زیباترین صحنههای تاریخ اسلام را میتوان حوزهها و جلسات تعلیم قرآن كریم در محضر رسول الله (ص)دانست. ❇️ جلساتی كه اساس تمامی فضایل و ارزشهای اسلامی پدید آمده در اعصار پس از خود بودند. تواریخ و سیرهها، صحنههایی فراوان از این دست را ضبط كردهاند که ایجاد ارتباط منطقی میان آنها و قرار دادن آنها در اختیار كارشناسان لجنههای تخصصی و بین رشتهای (زبان شناسی، روان شناسی، تعلیم و تربیت در کنار علوم قرآنی و تفسیر) امكان بازسازی صحنههایی فراوانتر را به دست خواهد داد؛ صحنههایی كه سرشار از روشهای آموزشی، تربیتی و روان شناختی خواهند بود. ❇️ آیهی دوم سورهی جمعه، وظایف سهگانهی پیامبر اكرم (ص) را در هدایت امّت برمیشمرد كه از این بین، «تلاوت آیات» جایگاه نخستین و موضوعیت تام را داراست، در عین حالی که تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت نیز همگام و همزمان با آن است: 💠 هُوَ الَّذِى بَعَثَ فىِ الأُمِّینَ رَسُولاً مِنهُ یتلُو عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یزَكِّیهِم وَ یعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَ الحِكمَهَ وَ إِن كاَنُوا مِن قَبلُ لَفِى ضَلال مُبِین ❇️ در یك كلام میتوان گفت كه شیوه تلاوت پیامبر اكرم (ص) عبارت بوده است از: «ترتیل آیات كلام الله» و حضرت بر مبنای «وَ رَتِّلِ القُرآنَ تَرتِیلا» آیات را به شیوه «ترتیل» میخواندند. ✅ امّا «ترتیل» در مكتب پیامبر اكرم (ص) معنای خاصی دارد كه با آنچه ما امروزه به عنوان «تلاوت ترتیل» میشناسیم متفاوت است. 📜 در روایات آمده است: 🔹پیامبر اكرم (ص) قرآن را بسیار زیبا، واضح، آرام و آهسته میخواندند به گونهای كه گویی تلاوت یك سورهی متوسط به اندازه خواندن یك سورهی بلند طول مییافت. 🔹برخی از صحابه، تلاوت ایشان را كشیده همراه مدّ توصیف کردهاند. ✅ این آرام خواندن و پرهیز از عجله در تلاوت آیات، مجالی را فراهم میآورد كه صحابه همه حروف و كلمات و حركات را كاملاً آشكار و واضح تلاوت كنند به گونهای كه هر شنوندهای كاملاً میتوانست حروف و حركات و كلمات را بشناسد و حتی بشمارد و اگر خواست، تكرار كند و به خاطر بسپارد. 🔹این «تلاوت حرف به حرف» و كلمه به كلمه، بسیار ساده و حتی از آهنگ و نغمه نیز پیراسته بود. 🔹حضرت بر سر همهی آیات، وقف و مكث میكردند. 🔹تلاوت ایشان لبریز از خشیت الهی بود و هر شنوندهای را متوجه «كلام الله» بودن قرآن مینمود. ✅ گاهی نیز ایشان در خلوت و در جایی كه مقام تعلیم و ترویج قرآن مطرح نبود، مانند نیمه شب و در منزل خود و یا در سفر و بر مركب خویش، آیات را آهنگین، با آهنگی ساده و متناسب با شأن کلام الله میخواندند. ❇️ نوع آموزش و یاددهی این «معلم اول» و این مشوّق خستگی ناپذیر فراگیری و آموختن، از نوع «آموزش بزرگسالان و اکابر» بود و چنان به آنان، قرآن و علم و حکمت میآموخت که گویی کودکان در مكتبها و دبیرستانها سرگرم یادگیریاند! ❇️ آموزش قرآن، سنگ پایه تمامی تعالیم او و در نقطه کانونی آنها بود. آنچه او میآموخت و نیز شیوه آموختن او تا قرنها مورد توجه امت در سراسر جامعه اسلامی قرار گرفت. 🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش 📚 حمل قرآن (پژوهشی در روششناسی تعلیم و تحفیظ قرآن مجید) 📖 ص ۲۴_۲۶ 🏢 انتشارات حوزه و دانشگاه (۱۳۹۷، چاپ چهارم) 🆔 http://eitaa.com/zekra114
🔆 چهارمین پیشنشست همایش ملی «انقلاب اسلامی و الهیات کاربردی» توسط مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظلهالعالی) با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار میشود.
📌عنوان:
علمای جهان اسلام و کاربردیسازی الهیات
🖋 دبیر علمی نشست:
جناب آقای دکتر ابوالفضل خوشمنش
(تفسیر پرتوی از قرآن؛ خوانشی در بنمایههای اجتماعی و جهانی آن)
🎙 سخنرانان
🔹حجةالاسلام و المسلمین لکزایی
🔸جناب آقای دکتر یعقوبی
🔹حجةالاسلام و المسلمین ملکزاده
🔸 حجةالاسلام و المسلمین بابایی
📆 یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۴ الی ۱۶
💻 لینک شرکت در نشست:
http://b2n.ir/meslami
🆔http://eitaa.com/zekra114
💠 كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ (ص: ۲۹)
🔆 جلسات هفتگی تلاوت و تدبّر قرآن کریم به همراه بیان نکات تدبّری و تناسب آیات
❇️ با قرائت عموم علاقمندان و نظارت مشترک آقای دکتر ابوالفضل خوشمنش و اهل قرآن
📆 دوشنبهها ساعت ۱۱ الی ۱۲
🏫 مسجد شهدای دانشکده الهیات و معارف اسلامی
❇️ حضور همه دانشجویان گرامی، استادان ارجمند و کارکنان محترم را برای استفاضه از منهل ماء معین قرآن کریم ارج مینهیم.
🆔 http://eitaa.com/zekra114
⚜ اسوه حسنه
از میان تمام پیامبران الهی، اسوه مطلق حضرت رسول اکرم (ص) است و دیگر انبیای پیشین چنین جایگاه مطلقی را نیافتهاند:
💠 لقدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ یرْجُو اللَّهَ وَ الْیوْمَ الآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثِیرًا (احزاب:٢١).
❇️ قرآن کریم در باره پیامبران و برخی از صلحای بزرگ پیشین، از تعبیر «مَثل» استفاده کرده است:
💠 إِنْ هُوَ إِلا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَیهِ وَ جَعَلْنَاهُ مَثَلا لِبَنِی إِسْرَائِیلَ (زخرف:۵۹)
✅ چنانکه میدانیم «مثَل» شدن، اختصاصی به پیامبران الهی و حتی انسانهای مؤمن ندارد و قرآن کریم این اسلوب را در باره اشخاص مختلف به کار برده است:
💠 ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ ۖ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ * وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ * وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ (تحریم:۱۰-۱۲).
✅ این در حالی است که قرآن کریم از حضرت ابراهیم و برخی پیروان ایشان به عنوان «اسوه» یاد کرده است، البته این یادکرد اولاً در باره یک عمل ابراهیم است و مطلق نیست و دیگر اینکه این استعمال نیز استثنا میخورد.
✅ «سوره ممتحنه» در باره موضوع تولّی و تبرّی است.
آیه نخست، مؤمنان را از پیوند و ارتباط با دشمنان خدا بر حذر میدارد و آیه پایانی از ولایت قومی که خداوند بر ایشان خشم گرفته پرهیز میدهد.
✅ سوره برای تثبیت این هشدار و پرهیزهای خود بر این نکته تأکید میکند که بستگان نسبی و سببی در روز قیامت هیچ نفعی برای انسان نخواهند داشت و لازم است انسان مؤمن شخصیت حضرت ابراهیم و عمل پیروان او را مدّ نظر قرار دهد، آن زمان که از قوم خود که مطیع خدای یگانه نبودند، اعلام برائت کردند.
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📌
برگرفته از مقاله"تکامل و بازآفرینی اوصاف و افعال ابراهیم خلیل (ع) در شخصیت حضرت خاتمالانبیاء (ص). 🆔 https://eitaa.com/zekra114
ذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ
💠 كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَ
.
به دلیل پارهای تعمیرات و نصب کتیبهها در مسجد شهدای دانشکده الهیات
جلسه تدبر و قرائت قرآن به هفته بعد موکول شد.
🆔 http://eitaa.com/zekra114
⚜ تکامل و بازآفرینی اوصاف و افعال ابراهیم خلیل (ع) در شخصیت حضرت خاتمالانبیاء (ص)
📋 چکیده
با سیر در تاریخ نبوت و رسالت، اموری را مییابیم که با حضرت ابراهیم علیهالسلام شروع شدهاند، اما بروز و استمرار مشهودی از اغلب آنها در رسالتهای قبل و بعد از وی به دلایلی همچون کتمان و تحریف و گاه شرایط زمانی و مکانی برخی انبیاء الهی دیده نمیشود.
✅ در عین حال، بخش اعظمی از این امور دیده میشوند که با ظهور پیامبر خاتم (ص) تکمیل، بلکه میتوان گفت اغلب بازآفرینی میشوند.
✅ از جمله این امور میتوان عناوینی همچون: ابوّتِ امّت و بر جای نهادن ذرّیهای با اهداف بزرگ رسالت و امامت، گزاردن حجّ و تقدیم قربانی، دعوت جهانی به فطرت و حنیفیت، خصلتهای رأفت و رحمت در مقیاسهای رسالی و جهانی، آوردن کتاب، مکانت اسوه حسنه و رؤیاهای رسالیِ صادقه را نام برد.
❇️ این مقاله با تمرکز بر سخن قرآن کریم، بیان و بازخوانیای از سیر ختم نبوت را ارائه و نشان میدهد که کار رسول خاتم (ص) در عین «مُصدِّق» بودن نسبت به کوشش پیشینیان یک بازآفرینی زنده به مدد شخصیت جامع و جهانی اوست.
❇️ این پژوهش بر آن است تا این نمونهها را با استناد به آیات قرآن کریم، بازخوانی و ارائه دهد و برای نیل به این هدف از منابع کتابخانهای بهره برده و روش تحلیلی تفسیری را برگزیده است.
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📔مجله پژوهشهای قرآن و حدیث، دوره ۵۷، شماره ۱، شهریور ۱۴۰۳
🌐 لینک مشاهده و دریافت مقاله
https://jqst.ut.ac.ir/article_98669.html
🆔 http://eitaa.com/zekra114
⚜ «حفظ» و «اقراء» قرآن از قلبی قرآنی
📋 چکیده
موانست با قرآن، جای دادن آن در قلبی حیّ و سلیم و اقراء آن بر مردم، مبارک و نیکوترین رسالتی است که یک حامل قرآن میتواند نسبت به آن قیام کند و آن را به انجام برساند.
❇️ تلاوت، تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت خلاصه مأموریتی است که خداوند متعال بر عهده آخرین فرستاده خود نهاده است.
❇️ تعلیم قرآن کریم در سیره و سنت پیامبر و اهل بیت علیهمالسلام و در بخشهای مهمی از تاریخ و جغرافیای تعلیم و تربیت اسلامی بر تعلیم دانستههای دیگر مقدم دانسته است.
❇️ قرن بیستم مقطع تحولاتی سریع در دنیای غرب و سرایت آن تحولات به سرزمینهای شرقی و اسلامی است.
✅ یکی از این تحولات به طور طبیعی، تحولات اساسی مربوط به آموزش و پرورش است که طی آن بسیاری از داشتهها و مواریث بومی و اسلامی و از جمله موضوع تقدم آموزش قرآن بر دیگر دانستهها کمرنگ شد یا به دست فراموشی سپرده شد.
❇️ شیوههای گذشته دارای نقاط ضعف و قوتی بودند که جا دارد امت اسلامی در زمان حاضر _زمانی که امت اسلامی میتواند تمدنی با بهره از گنجینه دانش ثقلین به دنیای سرخورده و مشتاق عرضه کند_ آنها را مورد بازبینی قرار دهد و پس از تصحیح و اصلاح لازم، پایه تعلیم و تربیت خود را از نو بر آن قرار دهد و از مواهب آن بهرهمند شود.
✅ مقاله حاضر از حفظ قرآن ـ به مثابه پایه تعلیم و تربیت ـ و اقراء قرآن بر متعلمان و برخی آثار چنین روشی میگوید.
🎙 دکتر ابوالفضل خوشمنش
💻 هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم
🏢 تهران، بهمنماه ۱۴۰۱
🆔 http://eitaa.com/zekra114
📌 با توجه به عدم خاتمه تعمیرات و نیز برگزاری مراسم شهادت آیتالله سید حسن نصرالله جلسه تدبر و قرائت قرآن این هفته برگزار نمیشود.
🆔 http://eitaa.com/zekra114