࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐
📗#پرسشها_وپاسخهای_قرآنی
🔻« ٤»#پرسش:
⁉️چرا خدا را «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» مىخوانيم،مگر اومالك دنيا نيست؟
🔻#پاسخ:
1⃣اولاً؛خداوند #مالك همه چيز و همه جا و براى هميشه است؛بر خلاف مالك بودن انسان كه نه مالك همه چيز است و نه مالك همه جا و نه براى هميشه.
▫️مالكيّت خداوند حقيقى است؛ولى
➖مالكيّت انسان اعتبارى.
▫️مالكيّت خداوند همراه با احاطه و سلطنت است؛ولى گاهى ما مالك گنجشكى هستيم؛ولى تحت سلطه ما نيست.
➖مالكيّت ما تنها در زمان حيات ما مىباشد و بعد از مرگ، ديگران مالك مىشوند.
➖مالكيّت ما انتقال يافته از ديگران است؛ولى خداوند مالك همه چيز بوده و مىباشد؛بنابراين حساب مالكيّت خداوند از حساب مالكيّت ما جداست و هرگز قابل مقايسه نيست.
2⃣ثانياً؛در دنيا به دليل وجود واسطهها و اسباب،نسبتها و خويشاوندىها،دوستان و آشنايان،خانواده و فرزندان،مال و ثروت،زبان و هنر،حيله و تدبير،انسان خود را صاحب قدرت و نصرت مىداند و از خدا غافل مىشود
🔺 تا آنجا كه مثل قارون مغرورانه مىگويد:مال و ثروت را خدا به من نداده است؛بلكه بر اساس علم و تخصّص و زرنگى خودم به دست آوردهام.
📖«إِنَّما أُوتِيتُهُ عَلى عِلْمٍ عِنْدِي»
امّا روز قيامت تمام اين دلبستگىها و وابستگىها بىاثر مىشود:واسطه و اسباب از بين مىرود. «تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ» ١
➖خويشاوندى و نسبتها از بين مىرود. «فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ»٢
▫️مال و ثروت ارزشى ندارد. «لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ»٣
➖بستگان كارايى ندارند. «لَنْ تَنْفَعَكُمْ أَرْحامُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ»٤
▫️گاهى اجازه حرف زدن و عذرخواهى هم داده نمىشود. «وَ لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ»۵
📖قدرت فكر و تدبير از دست آنها گرفته مىشود. «تَرَى النّاسَ سُكارى»٦
🔻آرى،در چنين روزى كه همه رزق و برقها و جلوهها رنگ مىبازد،مالكيّت خداوند با تمام وجود جلوه مىكند.
▫️بنابراين مراد از «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» اين است كه گرچه خدا مالك مطلق دنيا و آخرت است؛امّا مالكيّت خداوند در آن روز بيشتر جلوه مىكند.
▫️كوتاه سخن آنكه «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» همان معنايى را مىدهد كه در آيه ديگر مىخوانيم:
📖 «يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلّهِ»۷
🔺و يا در جاى ديگر مىخوانيم: «لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلّهِ الْواحِدِ الْقَهّارِ»۸
🌷هدیه به لبخند#امام_زمان(عج)
🔻پی نوشت
(۱).بقره،۱۶۶ / (۲).مومنون،۱۰۱
(۳).شعراء،۸۸ / (۴).ممتحنه،۳
(۵).مرسلات،۳۶ / (۶).حج،۲
(۷).انفطار،۱۹ / (۸).غافر،۱۶
📌حجت الاسلام # قرائتی
قرآن - کریم
📿📖 #احکام_وضو
📕سؤال
آیا می توان پای راست را با دست چپ و پای چپ را با دست راست یا هر دو پا را با یک دست مسح کرد؟
📗پاسخ
آیت الله خامنه ای: مانع ندارد هر چند احتیاط مستحب آن است که پای راست با دست راست و مسح پای چپ با دست چپ کشیده شود.
آیت الله مکارم: وضو باطل نیست ولی بهتر است با دست راست پای راست و با دست چپ پای چپ را مسح نمایید.
آیت الله سیستانی: اشکال ندارد.
آیت الله وحید: بنابراحتیاط واجب پای راست را با دست راست و پای چپ را با دست چپ مسح نمایید.
🌷🍃ڪـانال ذڪـر روزانہ
أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
💠https://eitaa.com/zekrroozane
📿📖 #احکام_وضو
📕سؤال
اگر بعد از کشیدن مسح سر چند قدمی را طی کرده و بعد مسح پا را بکشیم، آیا وضویمان صحیح است؟
📗پاسخ
همه مراجع: در انجام اعمال وضو موالات و پی در پی بودن عرفی شرط است؛ بدین معنا که لازم است میان اعمال وضو زیاد فاصله نشود، اما چند قدم راه رفتن بین مسح سر و پا مشکلی در وضو ایجاد نمی کند.
🌷🍃ڪـانال ذڪـر روزانہ
أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
💠https://eitaa.com/zekrroozane
💠پاسخ به چند سئوال شرعی درباره غسل💠
✅سوال: لطفاً غسلهای واجب را بیان كنید؟
غسلهای واجب هفت تا میباشد: 1) غسل جنابت 2) غسل حیض 3) غسل نفاس 4) غسل استحاضه 5) غسل مس میت 6) غسل میت 7) غسلی كه به واسطهی نذر و قسم و مانند اینها بر انسان واجب میشود.(ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، ص221)
✅سوال: آیا غسل همانند وضو، ترتیبی و ارتماسی دارد؟ اگر جواب مثبت است شیوهی آنها را بیان فرمائید؟
بلی ـ در غسل هم همانند وضو، میشود به دو شیوهی ترتیبی و ارتماسی، طهارت را حاصل كرد. اما در غسل ترتیبی باید به نیت غسل، اول سر و گردن را، بعد طرف راست، بعد طرف چپ بدن را باید شست. در غسل ارتماسی باز هم به نیت غسل، باید تمام بدن را به تدریج یا دفعتاً در آب فرو برد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م 360 و361 و367)
✅سوال: آیا غسل ارتماسی در آب استخر اشكال دارد؟
اشكال ندارد، لكن در موقعی كه به قصد غسل زیر آب میروید باید لباس مقداری از بدن جدا باشد كه آب در وقت غسل همه بدن را یكبار و دفعتاً بگیرد و نیز كف پا را از زمین بلند نمائید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م367)
✅ سوال: آیا در هنگام غسل كردن میتوان از دست برای رساندن آب به جاهای مختلف بدن استفاده كرد؟
مانعی ندارد، حتی میتوانید از دو دست برای رساندن آب به پوست سر و بدن استفاده نمائید. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج1, ص56)
✅سوال: اگر انسان جهت پاكی و طهارت نیاز به غسل واجب دارد و بدن او دارای زخمی است كه نباید به آن آب برسد و یا بانداژ شده (جبیره) است، در این مورد حكم را بیان فرمائید؟
در مورد سئوال كه قسمتی از بدن بانداژ شده و باز كردن و شستن آن برای زخم ضرر دارد باید غسل جبیره انجام دهد و پس از آن احتیاطاً تیمم بدل از غسل هم بجا آورد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م338 و339)
✅ سوال: آیا برای انجام غسل در هر قسمت باید نیت جداگانه كرد؟
همین كه میدانید برای غسل میخواهید سر و گردن یا طرف راست و یا چپ را بشوئید، نیت محسوب میشود و گفتن به زبان لازم نیست. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م361)
✅ سوال: آیا در غسل حتماً باید دست به اعضای بدن كشید یا اینكه فقط آب به آنها جاری شود كافی است؟
در غسل لازم است آب به پوست بدن برسد، پس اگر بدون دست مالیدن، آب به تمام بدن برسد نیازی به دست مالیدن نیست. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، س117)
(منبع: سایت اندیشه قم ـ بخش استفتائات)
🌷🍃ڪـانال ذڪـر روزانہ
أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
💠https://eitaa.com/zekrroozane
✅ نماز حاجت در پنجشنبه های ماه شعبان
امیرالمؤمنین (علیه السلام) از رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) نقل می کند که فرمود: در تمامی پنج شنبه های ماه شعبان، آسمان ها زینت می شوند و فرشتگان می گویند: بار الها، روزه داران این روز را آمرزیده، و دعایشان را مستجاب نما. پس هرکس در پنج شنبه های ماه شعبان دو رکعت نماز بخواند؛ در هر رکعت یک بار سوره حمد و صد بار سوره توحید؛ و بعد از نماز صد بار بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله صلوات فرستد، خداوند همه نیازهای وی را در امور دینی و دنیوی برآورده می سازد.
📚{اقبال الاعمال، ص۲۰۱}
#نماز_ماه_شعبان
#ماه_شعبان
🌷🍃ڪـانال ذڪـر روزانہ
أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
💠https://eitaa.com/zekrroozane
🌿
🌹🌿
🌿🌹🌿
🌸🍃🌸
🍃🌸
🌸
#تدبردرقرآن
🌹خداوند در سوره نوح بر آلودهبودن بذر و نطفهٔ کافران اشارۂ صریح دارد.
🌸 إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا
️که اگر از آنها هر که را باقی گذاری بندگان (پاک با ایمان) تو را گمراه میکنند و فرزندی هم جز بدکار و کافر از آنان به ظهور نمیرسد.
📖 سوره نوح ۲۷
🔸 ️پس برای تربیت کودک باید نخست، مرد نطفه و بذر خود را تربیت و اصلاح کند و زن رحم خود را پاکیزه سازد و سپس فرزند به دنیا آورند.
🔸طبق احادیث باید والدین نزد فرزندان خود کارهای نیک انجام دهند و آنان را در کارهای نیک همراه خود بنمایند.
🌹نبی مکرم اسلام (ص) میفرمایند: در دیدن اثری است که هرگز در شنیدن نیست.
🔸از توحید با آنان سخن بگویند و بر دانش توحیدی و قرآنی آنان بیفزایند. با آنان به منزل فقراء بروند و به دست کودکان صدقه بپردازند. در زمان عبادت تشویقشان کنند. از سرگذشت کسانی که معصیت الهی کردهاند و دنبال هوایِ نفس بودهاند و مجازات شدهاند برای کودکان خود در فامیل یا جای دیگر مثال بزنند.
🌹 طبق فرمایش امام کاظم (ع) کودکان را از کودکی به کارکردن عادت دهید و...
⁉️حال سؤال اینجاست ما اکنون برای تربیت فرزندان خود چه میکنیم؟
🔸حلال و حرام در کسب و مالمان مخلوط است، صلهٔ ارحام نداریم، احترام والدین را حفظ نمیکنیم، اهل انفاق نیستیم و زندگیمان دنیا و تجمّلات آن شده است و زن و مرد در تربیت خود فقط نماز و روزه را نماد اسلام و کافی برای دین میدانیم و هیچ کار خیری نمیکنیم، نه دانشی از قرآن و نه حدیث داریم و فقط یاد داریم تعداد و ترتیب شمارش امامانمان را به فرزندانمان یاد بدهیم، ولی از احادیث امامان چیزی نمیدانیم.
🔸 فرزند خود را به فقط مدرسه میفرستیم یا در کنارش به کلاس هنر و موسیقی یا کلاس زبان، و در شبانهروز کلامی با فرزند خود سخن نمیگوییم. در زمان سفر هم به کیش یا شمال میرویم و فرزندمان فقط ثروتمندان را میبیند و هوایِ نفس او تحریک میشود و ما را فقیر میداند در حالی که اگر با آنان به خانهٔ فقراء برویم فرزندمان ما را غنی میبیند و از زندگی شاکر و قانع میشود.
🔸برای فرزندمان از دنیا هر چه میل او بکشد میخریم و هیچ کاری از او نمیخواهیم انجام دهد جز درس خواندن و تفریح و... و در سن جوانی که میبینیم فرزندمان نه تنها نماز نمیخواند بلکه دین را زیر سؤال برده است بیدار میشویم و دنبال راه حلّی برای اصلاح او میگردیم، و غافلیم آن زمان دیگر برای اصلاح و تربیت فرزندمان دیر شده است.
👈 اینجاست که قصور کمکاری والدین را فرزندان پس میدهند، البته این با عدالت خداوند منافات ندارد چون هر کسی میتواند توبه کند و روش صحیح عبادت را در پیش گیرد حتی اگر والدینش در حق او کم کاری کرده باشند.
🌸
🍃🌸
🌸🍃🌸
🌹 #درمانافسردگی
#سلسله_احادیث_پزشکی
💢 درمان بیماری ها با ذکر «لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم»
💫 پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
🍃 قولُ (لَا حَولَ وَ لَاقُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ) ، فّیهِ شِفَاءٌ
مِن تِسعَةٍ وَ تِسعِینَ دَاءً أَدنَاهَا الهَم. 🍃
✍️ گفتار و ذکر (لاحول ولا قوه الا بالله) درمانی برای نود و نه بیماری است که کمترین آن هم ّ و غم است.
📚 منبع: قرب الاسناد، ص ۶۶
#اصلاح_سبک_زندگی