.
عاشورا در تاریخ3⃣
گزارشهای تاریخی زیادی در مورد نقش بنیامیه در گسترش فضائل روزهی روز عاشورا وجود دارد. ابوریحان بیرونی(م.442ه.ق) مینویسد: که بنیامیه پس از شهادت امام حسین علیهالسلام این روز لباسهای نو میپوشیدند و زینت میکردند و سرمه به چشمان میکشیدند و آن را عید میگرفتند و جشنها و مهمانیها به پا میداشتند و شیرینی پخش میکردند و این رسم در میان اهلسنت تا پایان حکومتامویان ادامه داشت و پس از آن نیز در میان آنها باقی ماند.
مَقریزی(م.845ه.ق) در کتاب خود مینویسد: این اقدامات توسط حجاج(م.95ه.ق) رواج پیدا کرد. نقل شده که در قرون اولیه، اهلسنت در روز عاشورا لباسهای نو میپوشیدند و غذایی خاص (به نام حبوب) میپختند و سرمه به چشمان میکشیدند.
در بستر تاریخی، روزه عاشورا اهمیت اجتماعی بسیاری داشته و بهنوعی در تعیین شیعه از غیرشیعه در جامعه مؤثر بوده است. بهدلیل همین حساسیت و براساس آنچه که در مورد اعتقاد افراد، وضعیت فکری جامعه و محل سکونت راویان، میتوان گفت که ائمه علیهمالسلام در بیان حکم روزه در این روز جانب احتیاط و تقیه را رعایت کردهاند.
روایات روزه عاشورا را با توجه به رویکرد تقیه میتوان به سه گونه تقسیمبندی نمود:
گونه اول: روایاتی که در آنها یا فضائلی برای روزه عاشورا بیان شده و یا فرمودهاند که رسولخدا صلیاللهعلیهوآله در این روز، روزه میگرفتند و تقیه لحاظ شده است.
گونه دوم: روایاتی که تنها از روزه در این روز منع کرده و هیچ دلیلی بر این امر نکردهاند.
گونه سوم: روایاتی که بدون لحاظ تقیه، نه تنها از روزه در این روز منع کردهاند، بلکه با تعابیری بسیار شدید اللحن، تشریع روزه در این روز را رد کرده و برای روزهگرفتن در این روز عقابی دردناک بیان نمودهاند.
📚برشی از مقالهی نقش عنصر تقیه در سیر تاریخی بیان احکام توسط معصومان علیهمالسلام(مطالعه موردی: حکم روزه عاشورا)، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام، نویسندگان: #نجمه_صالحی، محمد حسین افراخته
#نجمه_صالحی
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
.
عاشورا در تاریخ4⃣
✍نجمهصالحی
در سیرۀ عملی اهل بیت علیهم السلام ذکر شده، بارها و در هر زمان، با یاد شهدای عاشورا میگریستند و حتی به شاعران دستور میدادند که در شهادت سیدالشهدا علیه السلام برای آنها شعر بخوانند.
بازماندگان عاشورا، پس از بازگشت به مدینه، به عزاداری بر شهدای واقعهی #عاشورا پرداخته و امام سجاد علیه السلام برای آنها غذا آماده میکردند. امام صادق علیه السلام در روز عاشورا، گریان بودند و غم در چهره ایشان نمایان بود.
امام کاظم علیه السلام از ابتدای محرم خندان دیده نمیشدند و در روز عاشورا ناراحتی ایشان به اوج میرسید. امام رضا علیه السلام فرمودند که مصییت روز عاشورا پلک چشمان اهل بیت علیهم السلام را زخم کرده و اشک چشمان ایشان را سرازیر کرده است.
به علاوه، اهل بیت علیهم السلام، بارها به شیعیان دستور دادهاند که در روز عاشورا و حتی در مناسبتهای دیگر، بر امام حسین علیه السلام گریسته، همواره و در تمامی لحظات ایشان را یاد کرده، به ایشان از راه دور و نزدیک، سلام داده و هرگاه که توانستند ایشان را زیارت کنند.
اهل بیت علیهم السلام به شیعیان دستور میدادند که در روز عاشورا ژولیده موی بوده، لباسها را به مانند اهل مصیبت پوشیده و در خانههای خود عزاداری کنند.
برخی از مجالس عزاداری بر امام حسین علیه السلام در حضور خود ائمه علیهم السلام انجام میشده است. با این وجود، به دلیل اختناق حاکم در جامعه اسلامی در دوران بنی امیه و بنی عباس، اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ناگزیر بودند که این مجالس را به صورت غیر علنی برگزار کنند.
➖➖➖➖
📚ابن قولویه، کامل الزیارات، صص۲۰۸_۲۱۱، ر.ک. شبر، ادب الطف، ج ۱
برقی، محاسن، ج ۲،ص۴۲۰
شیخ صدوق، امالی، ص۱۹۱
ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص۸۶.
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
هدایت شده از موعود ثقلین
بر دین حسین علیه السلام.pdf
7.88M
🚩 کتاب بر دین حسین علیه السلام؛ اثر دهم
📌 این کتاب بررسی ادعای مدرسی طباطبائی در کتاب مکتب در فرایند تکامل است. مدرسی طباطبائی بر این باور است که عناصر اصلی باور امامتی شیعه در نیمه دوم از قرن دوم شکل گرفته.
نویسنده کتاب بر دین حسین علیه السلام اما به روش تاریخی نشان می دهد عناصر اصلی باور شیعه به امامت اهل بیت علیهم السلام به روشنی در روز عاشورای سال ۶١ هجری در میان اصحاب سیدالشهداء علیه السلام وجود داشته و به هیچ وجه برساخته سالهای پسین نیست.
📌برشی از کتاب؛
بر دین حسین علیه السلام، عبارت پرتکرار جمعی از اصحاب حضرت سید الشهداء علیه السلام در رجزهای خویش است (إني عَلی دینِ الحسین) اعتقادی که باور به آن در طول تاریخ، مرام شیعیان امامیه در مقابل تحریفهای ایجاد شده توسط دشمنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت ایشان بود...
✍️ نویسندگان:
محمد حسین افراخته
نجمه صالحی
مریم امامی شوشتری
کوثر وفادار
🔹فایل پی دی اف شامل:
✔️ طرح جلد
✔️ شناسنامه کتاب
✔️ مقدمه ناشر
✔️ مقدمه نویسنده
✔️ پشت جلد کتاب
🔻کاری از مؤسسه موعود ثقلین و انتشارات بین المللی انصاریان
🆔 https://eitaa.com/moudethaqalain
📌برای تهیه کتاب به آیدی زیر پیام دهید
@MA_Bagheri71
.
عاشورا در تاریخ5⃣
✍نجمهصالحی
عزاداری بر امام حسین علیه السلام افزون بر دورهی حضور ائمه علیهمالسلام در دوران غیبت کبری نیز در میان شیعیان رواج کامل داشت.
در دوران حکومت آل بویه، در سال 352 معز الدولة دستور داد که در شهر بغداد دکانها بسته شود، بازارها و خرید و فروش تعطیل شود، مردم لباس سیاه بپوشند و بر سر در خانهها و مغازهها مُسوح* نصب شود. در همین دوران در مصر و در دوران حکومت فاطمیان، عزاداری بر امام حسین علیه السلام در سال 362 و به دستور المعز لدین الله فاطمی، به صورت علنی برگزار شد.
تمامی این آیینها تا پایان حکومت آل بویه در بغداد (سال 448) و حکومت فاطمیان در مصر (سال 567) ادامه داشت.* در دوران حکومت های بعدی نیز گزارشهایی در مورد عزاداری بر امام حسین علیه السلام در منابع مختلف گزارش شده است. پس از انقراض حکومت آل بویه، توسط طغرل سلجوقی، عزاداری بر امام حسین علیه السلام در دوران سلجوقیان که تعصب مذهبی شدیدی بر علیه شیعیان داشتند، ممنوع شد. با این وجود، در سال 458 در روز عاشورا یکی از شیعیان از دنیا رفت و شیعیان محلۀ کرخ* به بهانۀ او بر امام حسین علیه اسلام عزاداری کردند. در گزارشی از برگزاری مراسم عاشورا در شهر همچنین در سال 582 شیعیان بغداد در روز عاشورا، با وجود سختگیری حکومت سلجوقی به عزاداری پرداختند.
در نسخهای خطی به زبان فارسی که امروزه به شمارۀ 4920 در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری میشود، داستان شهادت تمامی ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده است که بخش عمدۀ آن داستان شهادت امام حسین علیه السلام است. این نسخه بر اساس شواهد در قرن ششم و یا هفتم تألیف شده است.
در دوران دولتهای بعدی نیز عزاداری بر امام حسین علیه السلام همه ساله انجام میگرفت. در دوران دولت ایلخانان مغول، نیز شواهدی مبنی بر عزاداری موجود است. در دوران تیموریان است که کتاب روضة الشهدا توسط ملا حسین کاشفی نوشته شد تا چنان که خود نویسنده در مقدمۀ کتاب نیز نوشته است، یک متن جامع فارسی در ذکر مصائب امام حسین علیه السلام موجود باشد.
➖➖➖
*پارچه مسوح، از جنس موی اسب و بز تولید میشد و معمولا به رنگ سیاه بوده و پوشیدن آن و یا نصب آن بر در خانه نشانۀ ماتم زدگی بود.
*همدانی، تکملة تاریخ الطبری،چاپ شده در ضمیمۀ تاریخ طبری، ج 11، ص 397.
*مقریزی، الخطط، ج 2، صص 329 و 436.
*محلۀ کرخ از محله های شیعه نشین بغداد بود و تمامی اهالی آن شیعه بوده و هیچ سنی در آن وجود نداشت (حموی، معجم البلدان، ج 4، ص 448).
*کاشفی، روضه الشهدا، ص 112.
#محرم
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
.
قرائت سوره واقعه✔️
طالب جنت شدم نه محض ناز و نعمتش
آرزو دارم ببینم آب مینوشد حسین...
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین💔
#شب_جمعه
#قرار_هفتگی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
@zemzemh60
.
#ششم_محرم
در میان تیر و نیزه، در میان عطش و تشنگی، صدای غریبیات در گوش زمان ثبت شد تا مظلومیتت را در همیشهی تاریخ، به یاد آوریم و اشکهایمان به یاد تو جاری است.
در این روز شیرخوارگان حسینی، در حرم امام رئوف ثامن الحجج علیهالسلام از خداوند متعال میخواهیم که به حرمت مظلومیت کوچکترین یار سیدالشهداعلیهالسلام، حاجات همه دوستان را برآورده به خیر سازد و زندگیشان را پر از امید و برکت کند.
🍃نائب الزیاره همراهان گرامی هستم.🍃
#مشهدالرضا_علیه_السلام
#صلی_الله_علیک_یا_علی_بن_موسی_الرضا
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
.
جمعه است
تو نیامدی و
بغض آسمان باز هم ترکید...
#باران
#به_وقت_حرم
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
مقتل مقرم.pdf
2.4M
#کتاب_عاشورایی
کتاب مَقتَلُ الحُسَین(علیهالسلام) معروف به مقتل مُقَرَّم نوشته عبدالرزاق موسوی مقرم (متوفای ۱۳۹۱ق) از عالمان شیعه که به زندگی امام حسین(علیهالسلام) و بررسی قیام و شهادت امام سوم شیعیان و حوادث پس از آن و نتایج واقعه عاشورا پرداخته است.
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
لهوف سید بن طاووس.pdf
1.83M
#کتاب_عاشورایی
أللُّهوف عَلى قتلَىِ الطّفوف یا ألمَلهوف عَلی قَتلَیِ الطّفوف مشهور به «لُهوف» کتابی در مصائب واقعه کربلا و شهادت امام حسین (علیهالسلام) نوشتۀ سید بن طاووس حلی (متوفای ۶۶۴ق.). این کتاب از مقاتل مشهور شیعیان است. نویسنده کتاب را برای مسافران عتبات و زائران امام حسین(علیهالسلام) و به صورت مختصر نوشته و به همین سبب، سلسله اسناد روایات را حذف و تنها آخرین راوی یا منبع روایت را ذکر کرده است.
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
هدایت شده از یادداشت💌✍
.
بر مدار حقطلبی
✍نجمه صالحی
علی بود، شبیهترین خلق به نبی، در مدار حق و حقيقت و حقطلبی و یاور امام. محدث بود و در کربلا یار پدر!
در عاشورا و در آوردگاه مرگ و زندگی، گوهر وجودش درخشید و شجاعت و معرفتش نمایان شد.
🥀 آه از لحظهای که در میدان، نظم تنش به هم ریخت! فَـقَـطَّـعوهُ بِـالسُّیـوف اِربـاً اِربـاً🥀
پ.ن: نگاره فوق، نگارهی نبرد حضرت علی اکبر (علیهالسلام) در کربلا از روضه الشهدا (کتابت قرن ۱۰ق)نسخه مذکور در کتابخانه دولتی برلین نگهداری میشود.
#محرم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ
@zemzemh60
.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِوَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ
🕊هم اکنون حرم، #صحن_مسجد_گوهر_شاد🕊
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
.
اگر روضهخوان بودم...
اگر روضهخوان بودم، مقتل لهوف را با خود به مجلس میبردم. ایام محرم جمعیت زیاد است و این بهترین فرصت برای بیان روضههای سخت. با شروع روضه، از امانتداری پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امام حسین علیهالسلام میگفتم و سپس به داستان قاسم علیهالسلام میرسیدم.
شب عاشورا حضرت قاسم بن الحسن به عمویش، سید الشهدا علیه السلام نگفت:«أحلی من العسل»! ؛ او به عمویش عرض کرد:«فیکَ أحلیٰ مِن العَسَل»! یعنی« ... [کشته شدن]در راه شما از عسل شیرینتر است! » او عروج به سوی خدا و کشته شدن در راه امام زمان خویش را از هر مرگی شیرینتر میدانست. او شهادت در راه خدا را به عسل تشبیه کرد که هم شفاست و هم شیرینی دارد که برای ذهن ملموستر..
اگر روضهخوان بودم، میگفتم روز عاشورا، قاسم، نوجوانی زیبا و شجاع، با صورتی مانند ماه وارد میدان شد. دشمنان از حسادت و کینه به او حمله کردند. ضربهای به سرش وارد شد و او با صورت به زمین افتاد. قاسم فریاد زد: "عموجان!" و امام حسین علیهالسلام با شتاب به سوی او رفت. قاسم در حال جان دادن بود و امام حسین علیهالسلام با صدای بلند گریه کرد و گفت: "بر عمویت گران است که تو او را بخوانی و او نتواند اجابتت کند." آه، سرباز فداکار عمو، در میدان نبرد و مبارزه علیه جبههی باطل، تمام خود را در راه حق فدا کرد. آه حسین!
🥀او سنگ خورد سنگ، عمو بی صدا شکست
در ازدحام هلهله او... بی صدا شکست🥀
#نجمه_صالحی
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60
.
اگر روضهخوان بودم...
اگر روضهخوان بودم، در روز هشتم محرم فقط برای لحظهی وداع امام حسین و علیاکبر علیهما السلام، حسابی اشک میگرفتم، چه رسد به لحظهی رسیدن امام حسین علیهالسلام بالای پیکر علی اکبر علیهالسلام.
اگر روضهخوان بودم، بلند بلند و گریهکنان، جوری که شنوندگان بفهمند حال مداح دست خودش نیست، میگفتم: اسبهای جنگی تعلیم دیدهاند تا سوار زخمی خود را به سمت سپاه خودی برگردانند. خون علی اکبر علیه السلام چشمهای اسب را بست، اسب راه را گم کرد و به سمت دشمن شتاب گرفت. لشکر راه باز کرد و از دو طرف شمشیر زدنها آغاز شد. هر ضرب شمشیر یک تکه از علی اکبر ... امام بالای سرش که رسید، افتاد و همانجا بیهوش شد و اینجا آنقدر تکرار میکردم "حسین بیهوش شد" تا شنوندگان نزدیک باشد که جان بدهند.
اگر روضهخوان بودم، روز هشتم خودم پیشتر از مخاطبین بیهوش میشدم، روضهی هشتم، روز بیهوش شدنها و از حال رفتنهاست. روضهی محکمتر از همیشه توی سر و صورت زدنها. روضهی نعره زدنها و فریاد برآوردنها. غیر از این اگر باشد، حق مطلب ادا نمیشود. آه حسین!
🥀دیدم اعضای تنت را جگرم سوخت علی
پاره های بدنت را جگرم سوخت علی
ناگهان زانویم افتاد زمین چون دیدم
طرز چانه زدنت را جگرم سوخت علی
چه کنم عمه نبیند بدن حمزه ای اَت
مُثله دیدم بدنت را جگرم سوخت علی🥀
#نجمهصالحی
#محمود_ژولیده_شعر
#صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
@zemzemh60