🌹۷۳_جاویدانی در بهشت و دوزخ🌹
امام صادق علیه السلام: «إِنَّمَا خُلِّدُ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً. وَإِنَّمَا خُلِّدُ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً. فَبِالنِّيَّاتِ خُلْدَ هَؤُلاءِ وَ هُؤُلاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى : قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ قَالَ: عَلَى نيته».
🔹دوزخیان از این رو جاوید در دوزخ اند که در دنیا نیتشان آن بود که اگر در دنیا جاوید باشند همیشه نافرمانی خدا کنند.
و بهشتیان از این رو جاوید در بهشت اند که در دنیا نیتشان آن بود که اگر در دنیا جاوید بمانند همیشه فرمان خدا برند.
پس به خاطر نیت هاست که هر دو گروه جاویدند.
سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: «قُلْ كُلّ يَعْمَلُ عَلى شاكلته» بگو: هر کس طبق شاکله خود عمل می کند یعنی طبق نیت خود.
🔸برگرفته از ترجمه استاد ولی، ج۴ص۱۹۸.
#کتاب_ایمان_کفر
#باب_نیت
#جاویدانی_بهشت_دوزخ
https://eitaa.com/zendedelkafi
📣📣به لطف خدای متعال و توجه اهل بیت علیهم السلام احادیث منتخب پیرامون نیت ، به پایان رسید.🌺
ان شاالله روایات مربوط به باب نشاط و سستی در عبادت را آغاز خواهیم کرد🌹
https://eitaa.com/zendedelkafi
🌹۷۴_سستی بعد از عبادت با نشاط🌹
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:
«أَلَا إِنَّ لِكُلِّ عِبَادَةٍ شِرَّةً، ثُمَّ تَصِيرُ إِلَى فَتْرَةٍ. فَمَنْ صَارَتْ شِرَّةُ عِبَادَتِهِ إِلَى سُنَّتِي فَقَدِ اهْتَدَى، وَ مَنْ خَالَفَ سُنَّتِي فَقَدْ ضَلَّ وَكَانَ عَمَلُهُ فِي تَبَابٍ أَمَا إِنِّي أَصَلَّى وَأَنَامُ وَ أَصُومُ وَأُفْطِرُ وَ أَضْحَكُ وَ أَبْكِي، فَمَنْ رَغِبَ عَنْ مِنْهَاجِي وَ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي».
🔹آگاه باشید که هر عبادتی شور و نشاطی دارد سپس به سکون و سستی می گراید.
پس هر کس نشاط عبادتش به سنت من ختم شود، هدایت شده است و هر کس با سنت من مخالفت ورزد گمراه شده و عملش نابود است.
آگاه باشید من، هم نماز می خوانم و هم می خوابم، هم روزه می گیرم و هم افطار می کنم؛ هم می خندم و هم می گریم. پس هر که از راه و سنت من روی گرداند از من نیست.
♦️توضیح:آقای مصطفوی: هر كسى براى اخذ دين درست، ابتدا در تلاش و جوشش است. به هر درى سرى مي زند و از هر كسى چيزى مي شنود تا بالاخره روش ثابتى براى خود اخذ مي كند و دلش آرامش و سكون مي يابد. كسى كه نتيجه تلاشش رسیدن به سنت و روش پیغمبر باشد و در آنجا آرامش دل يابد، هدايت يافته است و آنكه حاصل تلاشش اتخاذ روش بدعت باشد. گمراهست.
🔸برگرفته از ترجمه استاد ولی، ج۴ص۱۹۹.
#کتاب_ایمان_کفر
#باب_نشاط_سستی_عبادت
#سستی_بعد_عبادت_نشاط
https://eitaa.com/zendedelkafi
🌹۷۵_نشاط و سستی🌹
امام صادق علیه السلام:«لِكُلِّ أَحَدٍ شِرَّةً، وَ لِكُلِّ شِرَّةٍ فَتْرَةٌ، فَطُوبَى لِمَنْ كَانَتْ فَتْرَتُهُإ الى خَيْرٍ»
🔹هر کسی شور و نشاطی دارد و هر شور و نشاطی سستی و سکونی دارد.
خوشا به حال کسی که سستی اش به خیر و خوبی بینجامد.
🔸برگرفته از ترجمه استاد ولی، ج۴ص۱۹۹.
#کتاب_ایمان_کفر
#باب_نشاط_سستی_عبادت
#نشاط_سستی
https://eitaa.com/zendedelkafi
📣📣به لطف خدای متعال و توجه اهل بیت علیهم السلام احادیث منتخب پیرامون نشاط و سستی در عبادت، به پایان رسید.🌺
ان شاالله روایات مربوط به باب میانه روی در عبادت را آغاز خواهیم کرد🌹
https://eitaa.com/zendedelkafi
🌹۷۶_عبادت اندک و پاداش فراوان🌹
امام صادق علیه السلام: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً فعَمِلَ عَمَلاً قَلِيلاً جَزَاهُ بِالْقَلِيلِ الْكَثِيرَ، وَلَمْ يَتَعَاظَمهُ أَنْ يَجْزِيَ بِالْقَلِيلِ الْكَثِيرَ لَهُ»
🔹هرگاه خدای بزرگ بنده ای را دوست بدارد و او عمل اندکی انجام دهد، خداوند به همان عمل اندک، پاداش فراوان به او دهد و بر خداوند گران نیست که به خاطر عمل اندک، پاداش فراوان عطا کند.
🔸برگرفته از ترجمه استاد ولی، ج۴ص۲۰۰
#کتاب_ایمان_کفر
#باب_میانه_روی_عبادت
#عبادت_اندک_پاداش_فراوان
https://eitaa.com/zendedelkafi
🌹۷۷_کمیت و کیفیت عبادت🌹
امام صادق علیه السلام:
«مَرَّ بِي أَبِي وَأَنَا بِالطَّوافِ وَأَنَا حَدَثٌ وَقَدِ اجْتَهَدْتُ فِي الْعِبَادَةِ، فَرَآنِي وَأَنَا أَتَصَابُ عَرَقاً، فَقَالَ لی: یا جَعْفَرُ ، يَا بُنَيَّ، إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ وَ رَضِيَ عَنْهُ بِالْيَسِيرِ».
🔹من در جوانی مشغول طواف بودم و سخت در عبادت می کوشیدم، پدرم بر من گذشت و مرا دید که عرق می ریزم، فرمود: ای جعفر، فرزند عزیزم، خداوند هرگاه بنده ای را دوست بدارد او را به بهشت می برد و با عمل اندک از او راضی می شود.
♦️توضیح: یعنی هرگاه خداوند بنده ای را به خاطر عقاید و اخلاق نیک و نیت درست و رعایت تقوا دوست بدارد، به کمیت عمل او نمی نگرد، بلکه به کیفیت عمل او که همراه با امور فوق است می نگرد و او را به بهشت می برد. بنابر این، انسان باید در تصحیح عقاید و اعمال بیش از مقدار آنها بکوشد.
🔸برگرفته از ترجمه استاد ولی، ج۴ص۲۰۱
#کتاب_ایمان_کفر
#باب_میانه_روی_عبادت
#کمیت_کیفیت_عبادت
https://eitaa.com/zendedelkafi