❣️فوائد مسجد رفتن❣️
أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ـ علیه السلام ـ یَقُولُ:
مَنِ اخْتَلَفَ إِلَى الْمَسَاجِدِ أَصَابَ إِحْدَى الثَّمَانِ:
هر کس پیوسته یا در وقت هر نماز به طرف مساجد روان باشد یکى از این هشت چیز را بهره خواهد بُرد:
🔅أخاً مُسْتَفَاداً فِی اللَّهِ:::
برادرى که در راه خدا مورد استفاده او باشد،
🔅أوْ عِلْماً مُسْتَظْرَفاً::::
یا طرفه دانشى که از زبدههاى علم باشد،
🔅أوْ آیَةً مُحْکَمَةً ::
یا نشانه محکمى که در راه حقّ او را استوار سازد،
🔅أوْ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً :::
یا رحمتى از طرف حقّ که در انتظار او بوده،
🔅أوْ کَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى :::
یا کلمه و سخنى که او را از بدى باز دارد،
🔅أوْ یَسْمَعُ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى هُدًىا شنیدن جملهاى که او را به راه خیر و نجات راهنمایى کند،
🔅أَوْ یَتْرُکُ ذَنْباً خَشْیَةً أَوْ حَیَاء.
یا گناهى را از ترس خدا ترک نماید، و یا آن که از سر شرم و حیا گناهى را ترک کند.
❣️ایمان از منظر علی❣️
وَ سُئِلَ امیر المؤمنین عَنِ الْإِیمَانِ فَقَالَ امیر المؤمنین:
از حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ درباره ایمان سؤال شد. ایشان فرمودند:
الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى الصَّبْرِ وَ الْیَقِینِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ
🔆و الصَّبْرُ 🔆
مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ:
1- عَلَى الشَّوْقِ
2- وَ الشَّفَقِ
3- وَ الزُّهْدِ
4- وَ التَّرَقُّبِ
صبر نیز بر چهار پایه قرار دارد. شوق، هراس، زهد و انتظار.👇🏼
🔅فمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ
آن کس که اشتیاق بهشت دارد، شهوتهایش کاستى گیرد،
🔅و مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ
و آن کس که از آتش جهنّم مىترسد، از حرام دورى مىگزیند،
🔅و مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ
و آن کس که در دنیا زهد مىورزد، مصیبتها را ساده پندارد،
🔅و مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى الْخَیْرَاتِ
و آن کس که مرگ را انتظار مىکشد در نیکىها شتاب مىکند.
🔆و الْیَقِینُ 🔆
مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ :
1- عَلَى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ : بینش زیرکانه
2- وَ تَأَوُّلِ الْحِکْمَةِ : دریافت حکیمانه واقعیّتها
3- وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ: پند گرفتن از حوادث روزگار
4- وَ سُنَّةِ الْأَوَّلِینَ: و پیمودن راه درست پیشینیان👇🏼
🔅فمَنْ تَبَصَّرَ فِی الْفِطْنَةِ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَةُ
پس آن کس که هوشمندانه به واقعیّتها نگریست، حکمت را آشکارا بیند،
🔅و مَنْ تَبَیَّنَتْ لَهُ الْحِکْمَةُ عَرَفَ الْعِبْرَةَ
آن که حکمت را آشکارا دید، عبرت آموزى را شناسد،
🔅و مَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَکَأَنَّمَا کَانَ فِی الْأَوَّلِینَ
و آن که عبرت آموزى شناخت گویا چنان است که با گذشتگان مىزیسته است.
🔆و الْعَدْلُ 🔆
مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ
1- عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ:
فکرى ژرف اندیش
2- وَ غَوْرِ الْعِلْمِ :
دانشى عمیق و به حقیقت رسیده
3- وَ زُهْرَةِ الْحُکْمِ
نیکو داورى کردن
4- وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ
استوار بودن در شکیبایى👇🏼
🔅فمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ
پس کسى که درست اندیشید به ژرفاى دانش رسید
🔅و مَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُکْمِ
و آن کس که به حقیقت دانش رسید ، از چشمه زلال شریعت نوشید
🔅و مَنْ حَلُمَ لَمْ یُفَرِّطْ فِی أَمْرِهِ
وَ عَاشَ فِی النَّاسِ حَمِیداً
و کسى که شکیبا شد در کارش زیاده روى نکرده
با نیکنامى در میان مردم زندگى خواهد کرد.
🔆و الْجِهَادُ 🔆
مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ
1- عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ
امر به معروف،
2- وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ
و نهى از منکر،
3- وَ الصِّدْقِ فِی الْمَوَاطِنِ
راستگویى در هر حال،
4- وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِینَ
و دشمنى با فاسقان.👇🏼
🔅فمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِینَ
پس هر کس به معروف امر کرد، پشتوانه نیرومند مؤمنان است،
🔅و مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْکَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ الْمُنَافِقِینَ
و آن کس که از زشتىها نهى کرد، بینى منافقان را به خاک مالید
🔅و مَنْ صَدَقَ فِی الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَیْهِ
و آن کس که در میدان نبرد صادقانه پایدارى کند حقّى را که بر گردن او بوده ادا کرده است
🔅و مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِینَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ
و کسى که با فاسقان دشمنى کند و براى خدا خشم گیرد، خدا هم براى او خشم آورد، و روز قیامت او را خشنود سازد.
💛🖤💜💙💚❤️
لقب معصومه برگرفته شده از روایتی است که از امام رضا (ع) نقل شده است:
«من زار المعصومة بقم کمن زارنی» [8] .
علاوه بر آن - به نقل آیةالله العظمی نجفی مرعشی قدس سره - امام باقر یا حضرت صادق علیهماالسلام در خواب به پدر ایشان فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت» بر تو باد به کریمه اهل بیت.
ارباب حدیث تصریح کردهاند که وی، عالمه، محدثه و راویه بود و جز از فرد مورد اعتماد و امین روایت نقل نمیکرد، از این رو، روایاتش مورد توجه و قبول محدثان شیعه و سنی قرار گرفته است.
❣️آموزش علم❣️
خضر عليه السلام ـ به موسى عليه السلام ـ گفت :
اى موسى! اگر دانش مى خواهى، خود را وقف آموختن آن كن؛ زيرا دانش از آنِ كسى است كه تمام وقتِ خود را صرف آموختن آن كند.
❤️🖤💛💚💙💜
May 11
May 11
آنان که به من بدی کردند ، مرا هشیار کردند
آنان که از من انتقاد کردند ، به من راه و رسم زندگی آموختند
آنان که به من بی اعتنایی کردند ، به من صبر وتحمل آموختند
آنان که به من خوبی کردند ، به من مهر و وفا ودوستی آموختند
پس خدایا :
به همه ی آنانی که باعث تعالی دنیوی واخروی من شدند ،
خیر ونیکی دنیا وآخرت عطا بفرما .
شهید دکتر چمران
اگر امام زمان غیبت کرده است، این غیبت ماست نه غیبت او...
این ما هستیم که چشمان خود را بسته ایم، این ما هستیم که آمادگی نداریم.
شهید چمران
خدایا! تو را شکر میکنم که با فقر آشنایم کردی تا رنج گرسنگان را بفهمم و فشار درونی نیازمندان را درک کنم. خدایا! تو را شکر میکنم که مرا با درد آشنا کردی تا درد دردمندان را لمس کنم، و به ارزش کیمیایی درد پی ببرم، و «ناخالصی»های وجودم را در آتش درد بسوزم، و خواسته های نفسانی خود را زیر کوه غم و درد بکوبم، و هنگام راه رفتن بر روی زمین و نفس کشیدن هوا، وجدانم آسوده و خاطرم آرام باشد تا به وجود خود پی ببرم و موجودیت خود را حس کنم
هر چه را دوست داشتم از من گرفتی
خدایا هرچه را دوست داشتم از من گرفتی، بهر چه دل بستم، دلم را شکستی، بهر چیز عشق ورزیدم آنرا زائل کردی، هر کجا قلبم آرامش یافت تو مضطرب و مشوش کردی، هر وقت دلم بجایی استقرار یافت تو آواره م کردی، هر زمان به چیزی امیدوار شدم تو امیدم را کور کردی… تا به چیزی دل نبندم، و کسی را به جای تو نپرستم و در جایی استقرار نیابم و به جای تو محبوبی و معشوقی نگیرم و جز تو به کسی دیگر و جایی دیگر و نقطه ای دیگر آرامش نیابم و فقط تو را بخوانم و تو را بخواهم و تو را پرستش کنم و تو را بجویم…
🔴 صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر جمعه
🔵 این صلوات از امام زمان ارواحنا فداه صادر شده است و سيد بن طاووس مي فرمايد: اگر از هر عملي در عصر جمعه غافل شدي از صلوات ابوالحسن ضراب اصفهاني غافل نشو چرا كه در اين دعا سري است كه خدا ما را بر آن آگاه كرده است :
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَخَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِى الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفىٰ فِى الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِىءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَىٰ لِلشَّفاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّٰهِ، اللّٰهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَعَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَأَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَأَضِئْ نُورَهُ، وَبَيِّضْ وَجْهَهُ، وَأَعْطِهِ الْفَضْلَ وَالْفَضِيلَةَ، وَالْمَنْزِلَةَ وَالْوَسِيلَةَ، وَالدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ، وَابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، وَصَلِّ عَلَىٰ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَقَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ، وَسَيِّدِ الْوَصِيِّينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، ووَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلىٰ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسىٰ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْخَلَفِ الْهادِى الْمَهْدِيِّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ، الْعُلَماءِ الصَّادِقِينَ، الْأَبْرَارِ الْمُتَّقِينَ، دَعَائِمِ دِينِكَ، وَأَرْكَانِ تَوْحِيدِكَ، وَتَراجِمَةِ وَحْيِكَ، وَحُجَجِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ، وَخُلَفَائِكَ فِى أَرْضِكَ، الَّذِينَ اخْتَرْتَهُمْ لِنَفْسِكَ، وَاصْطَفَيْتَهُمْ عَلَىٰ عِبَادِكَ، وَارْتَضَيْتَهُمْ لِدِينِكَ، وَخَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِكَ، وَجَلَّلْتَهُمْ بِكَرَامَتِكَ، وَغَشَّيْتَهُمْ بِرَحْمَتِكَ، وَرَبَّيْتَهُمْ بِنِعْمَتِكَ، وَغَذَّيْتَهُمْ بِحِكْمَتِكَ، وَأَلْبَسْتَهُمْ نُورَكَ، وَرَفَعْتَهُمْ فِى مَلَكُوتِكَ، وَحَفَفْتَهُمْ بِملائِكَتِكَ، وَشَرَّفْتَهُمْ بِنَبِيِّكَ، صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ عَلَيْهِمْ، صَلَاةً زَاكِيَةً نَامِيَةً كَثِيرَةً دَائِمَةً طَيِّبَةً، لَايُحِيطُ بِهَا إِلّا أَنْتَ، وَلَا يَسَعُهَا إِلّا عِلْمُكَ، وَلَا يُحْصِيهَا أَحَدٌ غَيْرُكَ . اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ وَلِيِّكَ الُْمحْيِى سُنَّتَكَ، الْقَائِمِ بِأَمْرِكَ، الدَّاعِى إِلَيْكَ، الدَّلِيلِ عَلَيْكَ، حُجَّتِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ، وَخَلِيفَتِكَ فِى أَرْضِكَ، وَشَاهِدِكَ عَلَىٰ عِبَادِكَ . اللّٰهُمَّ أَعِزَّ نَصْرَهُ، وَمُدَّ فِى عُمْرِهِ، وَزَيِّنِ الْأَرْضَ بِطُولِ بَقائِهِ . اللّٰهُمَّ أَكْفِهِ بَغْىَ الْحَاسِدِينَ، وَأَعِذْهُ مِنْ شَرِّ الْكَائِدِينَ، وَازْجُرْ عَنْهُ إِرَادَةَ الظَّالِمِينَ، وَخَلِّصْهُ مِنْ أَيْدِى الْجَبَّارِينَ اللّٰهُمَّ أَعْطِهِ فِى نَفْسِهِ وَذُرِّيَّتِهِ وَشِيعَتِهِ وَرَعِيَّتِهِ وَخَاصَّتِهِ وَعَامَّتِهِ وَعَدُوِّهِ وَجَمِيعِ أَهْلِ الدُّنْيا مَا تُقِرُّ بِهِ عَيْنَهُ، وَتَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ، وَبَلِّغْهُ أَفْضَلَ مَا أَمَّلَهُ فِى الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ، إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ .
اللّٰهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحىٰ مِنْ دِينِكَ، وَأَحْىِ بِهِ مَا بُدِّلَ مِنْ كِتَابِكَ، وَأَظْهِرْ بِهِ مَا غُيِّرَ مِنْ حُكْمِكَ، حَتَّىٰ يَعُودَ دِينُكَ بِهِ وَعَلَىٰ يَدَيْهِ غَضّاً جَدِيداً خَالِصاً مُخْلَصاً، لَاشَكَّ فِيهِ، وَلَا شُبْهَةَ مَعَهُ، وَلَا بَاطِلَ عِنْدَهُ، وَلَا بِدْعَةَ لَدَيْهِ . اللّٰهُمَّ نَوِّرْ بِنُورِهِ كُلَّ ظُلْمَةٍ، وَهُدَّ بِرُكْنِهِ كُلَّ بِدْعَةٍ، وَاهْدِمْ بِعِزِّهِ كُلَّ ضَلالَةٍ، وَاقْصِمْ بِهِ كُلَّ جَبَّارٍ، وَأَخْمِدْ بِسَيْفِهِ كُلَّ نارٍ، وَأَهْلِكْ بِعَدْلِهِ جَوْرَ كُلِّ جَائِرٍ، وَأَجْرِ حُكْمَهُ عَلَىٰ كُلِّ حُكْمٍ، وَأَذِلَّ بِسُلْطانِهِ كُلَّ سُلْطَانٍ؛ اللّٰهُمَّ أَذِلَّ كُلَّ مَنْ نَاوَاهُ، وَأَهْلِكْ كُلَّ مَنْ عَادَاهُ، وَامْكُرْ بِمَنْ كَادَهُ، وَاسْتَأْصِلْ مَنْ جَحَدَهُ حَقَّهُ، وَاسْتَهَانَ بِأَمْرِهِ، وَسَعَىٰ فِى إِطْفَاءِ نُورِهِ، وَأَرَادَ إِخْمَادَ ذِكْرِهِ . اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفىٰ، وَعَلِيٍّ الْمُرْتَضىٰ، وَفاطِمَةَ الزَّهْراءِ، وَالْحَسَنِ الرِّضا، وَالْحُسَيْنِ الْمُصَفَّىٰ، وَجَمِيعِ الْأَوْصِيَاءِ مَصَابِيحِ الدُّجَىٰ، وَأَعْلامِ الْهُدَىٰ، وَمَنَارِ التُّقَىٰ، وَالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ، وَالْحَبْلِ الْمَتِينِ، والصِّراطِ الْمُسْتَقِيمِ، وَصَلِّ عَلَىٰ وَ لِيِّكَ وَوُلَاةِ عَهْدِكَ، وَالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ، وَمُدَّ فِى أَعْمارِهِمْ، وَزِدْ فِى آجالِهِمْ، وَبَلِّغْهُمْ أَقْصَىٰ آمالِهِمْ دِيناً وَدُنْيا وَآخِرَةً، إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِْيرٌ.
❣عقل نظری مقدم بر عقل عملی❣
قال امیرالمومنین(علیهالسلام)
الزهد ثمرة اليقين
نتیجه ادراک یقینی زهد ورزی است.
زهد کار عقل عملی است.
زیرا عقل عملی نیرویی است که عهده دار تعدیل قوای تحریکی انسان است.
با رسیدن به یقین در حیطه عقل نظری، عقل عملی قوای آدمی را از خواهشها و گرایش های زاید باز می دارد.
🔅باز آن حضرت میفرماید
ان عقلتَ امرک و اصبتَ معرفة نفسك فاعرض عن الدنيا و ازهد فيها.
اگر عارف شدی خود را شناختی زاهد باش و از دنیا اعراض کن.
از ترتب زهد بر معرفت استفاده می شود که اگر زهد بر پایه معرفت باشد، پایدار میماند،
در غیر اینصورت امیدی به بقای آن نیست.
34.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #برای_اولین_بار
🎙وصیتنامه #صوتی شهید ناصر باغانی
🌸 تاریخ تولد: ۱۳۴۶
🌸 سال ورود به دانشگاه: ۱۳۶۴
🌸 رشته: معارف اسلامی و تبلیغ
🌸 تاریخ و محل شهادت:۱۳۶۵؛ شلمچه
🌸 عملیات : کربلای ۵
🌟 رهبر حکیم انقلاب اخیرا فرمودند:
🔹جا دارد وصیت نامه این جوانِ مومنِ پرشورِ از جان گذشته ی ۲۰ ساله ی سبزواری #بیست بار خوانده شود. بنده مکرر خوانده ام
🔴 #درخواست : با بازنشر حداکثری این پادکست صوتی در پیام رسان های مختلف (در صورت امکان و استطاعت برگزاری #مسابقه) در ترویج پیام و فرهنگ شهدا همت بفرمایید.
💙🧡💜💚💛❤️
❣همسویی با سنت و شریعت❣
☀️عَنْ اَمیرِالمُوْمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: قالَ رَسولُ الله صَلّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم:
لَا قَوْلَ إِلَّا بِعَمَلٍ؛
وَ لَا قَوْلَ وَ لَا عَمَلَ إِلَّا بِنِیةٍ؛
وَ لَا قَوْلَ وَ لَا عَمَلَ وَ لَا نِیةَ إِلَّا بِإِصَابَةِ السُّنَّة. [۱]
☀️ترجمه
حضرت علی علیه السلام فرمودند که پیغمبر اکرم صَلّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم فرمودند:
هیچ گفتار و سخن ارزشمندی نیست، مگر این که همراه با عمل نیک باشد
و هیچ گفتار خوب و هیچ عمل نیک نیست، مگر این که همراه نیت خوبی باشد،
و هیچ گفتار و عمل و نیتی نیست که ارزشمند و الهی باشد، مگر این که برطبق دستور و سنت الهی باشد.
☀️شرح حدیث
انسان چه بسا حرف خوب بزند، ولی کار بد انجام دهد. بدتر اینکه حرف بد بزند و عمل بد هم انجام دهد.
در قرآن کریم سوره مبارکه صف آیه ۳ میفرماید:
«یا اَیها الذَّینَ آمَنُولِمَ تقُولُون ما لاتَفعَلُون» ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا سخنی می گویید که به آن عمل نمی کنید؟!
ممکن است انسان حرف خوب بزند و عمل و کار نیک هم انجام دهد، ولی درونش همسو نباشد با آنها.
یعنی برای خدا نباشد، بلکه برای خلق خدا و رسیدن به مال، مقام، شهرت و مدح مردم و...باشد. چنین کسی اخلاص در گفتار و عمل ندارد.
ممکن است گفتار و عمل و نیت او الهی باشد، اما دستورات و فرامین الهی راکه فقط از طریق پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام بیان شده است انجام ندهد،
مثلاً در نماز به دستورات و حدود الهی توجّه نکند و به نمازش اضافه کند و بگوید: حال کردم. به هر عملی خارج از دستورات الهی اضافه کند با برداشت عقل و دل، خود اینها و حال کردن های این چنینی، شیطانی است.
با ادب و احترام به این افراد می توان گفت: فقط، عشق الهی. باید اعمال این چنین را کنار گذاشت و برای رسیدن و تقّرب و وصول الیالله فقط راه انبیا و اولیای الهی علیهم السلام را پیمود؛ چون راه راست و صراط مستقیم یک راه بیشتر نبوده و آن هم راه رسول خدا، امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا و ائمه طاهرین و امام زمان صلوات الله علیهم اجمعین می باشد.
پی نوشت
[۱]- شیخ کلینی، اصول کافی، جلد۱، ص۷۰
@zendegi_hakimaneh
💙🧡💜💚💛❤️💛
یکی از علائم آخر الزمان:
📍 حرص و در آمد زیاد و وای بر ضعفای امّت ❗️
📌 «إِذَا قَالَ هَذَا لَمْ أَبِعْ شَيْئاً وَ قَالَ هَذَا لَمْ أَرْبَحْ شَيْئاً فَلَا تَرَى إِلَّا ذَامّاً لِلَّهِ»؛
یک نفر می گوید: امروز چیزی نفروختیم. دیگری می گوید: سودی نکردیم، نمی بینی آنها را مگر اینکه خدا را نکوهش می کنند.
در حقیقت با همین حرف هایی که می زنند، خدا را نکوهش می کنند. مگر تو رازق خودت هستی؟! مگر تو وِیلِ جهنّم هستی؟! چقدر می خواهی؟! وِیلِ جهنّم است که هر چه می ریزند، پُر نمی شود. حضرت در بخش دیگر روایت می فرماید:
«يَا سَلْمَانُ؟ره؟ إِنَّ عِنْدَهَا يُؤْتَى بِشَيْ ءٍ مِنَ الْمَشْرِقِ وَ شَيْ ءٍ مِنَ الْمَغْرِبِ يُلَوَّنُ أُمَّتِي»؛ در این موقع است که کالایی از شرق و کالایی از غرب می آید و امّت من خود را به الوان مختلف زینت می کنند.
«فَالْوَيْلُ لِضُعَفَاءِ أُمَّتِي مِنْهُمْ وَ الْوَيْلُ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ»؛ وای بر ضعفای امّت من از دست این ها و وای بر ایشان از ناحیۀ خدا!
یک عدّه از امّت من هستند که توانایی تهیۀ این کالاها-چه لباس رنگارنگ یا هر کالای دیگری- را برای خودشان ندارند،. وای بر این ها از دست کسانی که توانایی تهیۀ این کالاها را دارند! همچنین وای بر این ها از ناحیۀ خداوند؛ زیرا این ها دلشان پر می زند برای تهیۀ این کالاها، در حالی که مؤمن نباید این چنین باشد.
«لَا يَرْحَمُونَ صَغِيراً وَ لَا يُوَقِّرُونَ كَبِيرا وَ لَا يَتَجَاوَزُونَ عَنْ مُسِي ءٍ»؛ آنها به زیردستان و افراد صغیر رحم نمی کنند و به بزرگان احترام نمی کنند و از کسی که بد کرده، نمی گذرند؛ یعنی آنچه را خدا در روابط اجتماعی برای احترام به یکدیگر می خواهد، رعایت نمی کنند و اگر کسی به آنها بد کند و پوزش بطلبد، از او نمی گذرند؛ یعنی عفو و گذشت در جامعه، جایی ندارد.
«أَخْبَارُهُمْ خَنَاءٌ»؛ خبر دادن آنها با تهدید و ناسزاست.
وقتی خبرهایی را برای همدیگر نقل کنند، همراه با یک نوع تهدید و آمیخته به یک نوع ناسزا گویی است.