اقسام سه گانه قلب
امام باقر عليه السلام مىفرمايند:
«إنَّ الْقلب ثَلاثَةٌ:
🔸قلبٌ مَنكوسٌ لا يَعِي شَيْئاً مِن الخَيْرِ وهو قلْبُ الكافرِ،
بدرستى كه دلها سه گونه است: دلى كه واژگون است، كه هيچ خيرى در آن نيست و آن دل كافر است.
🔅از مهمترين عواملى كه باعث مىشود قلب انسان وارونه شود و بميرد، انس به گناه است و گناه روى گناه كه رسول خدا فرمود:
«الذَّنْبُ عَلى الذَنْبٍ»[۲]
🔸وقلْبٌ فِيهِ نُكْتَةٌ سَوداءٌ والخَيْرُ والشَّرُّ فيه يَعتَلِجانِ فَأيُّهُما كانَتْ مِنهُ غَلَبَ عليهِ،
و دلى كه در آن نقطه سياه وجود دارد، در اين دل خوبى و بدى با يكديگر مىستيزند و هر كدام نيرومندتر بود بر ديگرى چيره مىگردد،
🔅گاهی یک حال خوبی پیدا می کند و می رود دنبال کار خوب. گاهی هم خسته و بی حال است. از لحاظ جسمی خسته نیست، اما از لحاظ روحی و قلبی بی حال و خسته است. حال نماز و دعا ندارد.
🔸وقَلْبٌ مَفْتُوحٌ فيهِ مَصابِيحٌ تَزْهَرُ لا يُطَفَىءُ نُورهُ إلى يومِ القيامةِ وَهُوَ قَلْبُ المُؤْمِنِ.
(محجة البيضاء، ج ۵، ص ۲۲)
و دلى گشاده كه در آن چراغى مىدرخشد، نورش تا روز قيامت خاموش نمىشود و آن دل مؤمن است».
چراغ هدایتی که وَلا یُطفـَأ نُورُهُ إلی یَوم القِیامَة
این یک چراغی است که اگر روشن شد تا روز قیامت دیگر خاموش نمی شود. اگر شما به صراط مستقیم رسیدی دیگر بیرون نمی آیی. دقت کنید اگر به صراط مستقیم رسیدی، دیگر بیرون نمی آیی. راهت عوض نمی شود.
بعد حضرت باقر(ع) فرمودند که اصحاب پیامبر محضر ایشان عرض کردند:
یا رَسولَ الله نخافُ عَلینا النـّفاق: ما از اینکه منافق باشیم، درمورد خودمان می ترسیم.
فرمود: لمَ تخافونَ ذلک؟ چرا می ترسید؟
إذا کنـّا عِندَک فذکـّرتنا وَ رَغـّبتنا وَ جـِدنا و نسینا عَن الدّنیا:
وقتی ما خدمت شما هستیم، شما ما را به یاد خدا و قیامت می آوری، برای ما یاد می کنی.
زَهِدنا حَتی کأنـّا نعایِن الآخِرة وَ الجَنـّة و النـّار:
زمانی که خدمت شما هستیم آنقدر حالمان عوض می شود مثل اینکه بهشت جلویمان است. آخرت جلویمان است.
اما فإذا خَرَجنا مِن عِندِک وقتی که از خدمت شما می رویم به خانه نزد زن و بچه،
فَشَممنا الأولاد وَ رَأینا العیال
مثلا زن و بچه را می بینم، اهل و عیال را می بینم،
یَکادُ أن نـُحَوّل عن الحال التی کنـّا عَلیها عِندک حالمان تغییر می کند. همان آدم معمولی می شویم.
حتـّی کأنـّا لم أکـُن عَلینا شَیء: مثل اینکه هیچ خبری نیست.
أتخافُ عَلینا أن یَکونَ ذلک نِفاقاً؟ آقا نمی ترسید این تغییر حالات ما نفاق باشد.
فقال لهم رسُولُ الله کلـّا
نه این نفاق نیست.
إنَّ هذه خُطواتُ الشَیطان
این حالتی است که شیطان چند قدم می آید نزدیک شما. نزدیکتر می شود.
فیُرَغـّبُکم فی الدّنیا: شما را به دنیا ترغیب می کند. علاقه دنیا را در دلت زنده می کند.
اگر همه اش آن باشد، اگر بر آن حالتی که گفتید مداومت کنید لـَصافحَتکمُ المَلائِکة ملائکه می آیند با شما مصافحه می کنند.
بر آبها راه می روید. آنهایی که روی زمین طی الارض می کنند یک درجه دارند، آن کسی که روی آب راه می رود، درجه بالاتری دارد. آن کسی که روی آسمان راه می رود درجه بالاتری دارد.
چنین کسی در بین اصحاب حضرت عیسی (ع) بود. شوخی نیست، واقعیت داشته برای ما خیلی شوخی است.
امام فرمود آنها می توانستند روی آب راه بروند. اگر یقینشان بیشتر بود، بر آسمان هم راه می رفتند.
💙💚💛❤️🖤
آن ساعتی خوش است که مستانه بگذرد
یعنی به زیر مِنّت پیمانه بگذرد
روزیِ ما به دست کریمان آشناست
کفر است پای سفره ی بیگانه بگذرد
سوگند می خوریم که ما گنج می شویم
یک شب اگر که شاه ز ویرانه بگذرد
خدمتگذار اهل خرابات اگر شدی
ایام نوکری تو شاهانه بگذرد
ما عقل خویش را سر عشق تو باختیم
بگذار عمرمان همه دیوانه بگذرد
دور از نگاه کعبه تو را می کند طواف
کافی است از کنار تو پروانه بگذرد
این روزگار می گذرد خوب یا که بد
بهتر که عمر ما درِ این خانه بگذرد
×××
شاعر : استاد علی اکبر لطیفیان
کمال آدمی
اَلكَمالُ فِي ثَلاثٍ : اَلصَبرُ عَلَى النَّوائِبِ وَ التَوَرُّعُ فِى المَطالِبِ وَ إسعافُ الطّالِبِ ؛ (1777)
.كمال آدمى در سه چيز است : شكيبايى بر ناگوارى ها ، پارسايى در خواسته ها و برآوردنِ خواهشِ درخواست كننده .
#حدیث_عددی
بازاریابی شبکه ای
سؤال: همانگونه که مستحضرید آیین نامه ای توسط وزارت صنایع، جهت فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکه ای تنظیم شده است، خواهشمند است نظر فقهی مقام معظم رهبری(مدظلّه العالی) را در مورد این آیین نامه و فعالیت طبق آن اعلام فرمایید.
جواب: چنانچه آیین نامه مزبور از نظر شورای محترم نگهبان مورد تأیید باشد، فعالیت اقتصادی بر طبق آن فی نفسه اشکال ندارد.
#احکام
#بازار
دوچرخه سواری بانوان
سؤال: مدتی است در فضای مجازی خبری از دفتر جنابعالی منتشر شده که دوچرخه سواری بانوان با رعایت نکات شرعی جایز اعلام گردیده...
اگر امکانش هست پیرامون این حکم و صحت و سقم آن توضیحی فرمایید. آیا دوچرخه سواری بانوان در خیابان جایز است ؟
جواب: دوچرخهسواری بانوان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است.
#احکام
#بانوان
#دوچرخه_سواری
مگر روشنایی روز است که مرا نگه می دارد؟
در یکی از شبها مرحوم علامه طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) را به یک میهمانی دعوت می کنند، در آن زمان کوچه ها تاریک بوده است. در نتیجه راه رفتن برای ایشان در چنین وضعی سخت بود،
یکی از آقایان پیشنهاد می کند، که آقا اگر چنین مراسمی در منزل خودتان باشد بهتر است، وقتی که شما را به منزل دیگران دعوت می کنند، تشریف نبرید، الان شب است و تاریکی همه جا را فرا گرفته است. ممکن است حضرتعالی در این سن وسال زمین بخورید!
– توحید را ببینید–
فورا آقا می فرمایند: مگر در روز، روشنائی روز است که مرا نگه می دارد؟
و این آیه مبارکه را تلاوت می فرمایند: «قُلْ مَنْ يَكْلَؤُكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ مِنَ الرَّحْمنِ بَلْ هُمْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِمْ مُعْرِضُون؛ ( انبیاء ۴۲)»
“چه کسی شبها و روزها شما را از آسیب هایی که می خواهد به شما برسد، حفظ می کند. آیا روشنایی است که شما را نگه می دارد؟”
به نقل از آقاسیدحسن
غیراز حق چیز دیگری نمی تواند، به قلب ایشان راه پیدا کند.
آقای اراکی در مورد آقای خوانساری که دامادشان بودند، می فرمودند: ایشان جزو بوّابین است. عرض کردند: آقا بوّابین یعنی چه؟ فرمودند: ایشان دم در قلبشان نشسته اند، و غیر از حق چیز دیگری نمی تواند به قلب ایشان راه پیدا کند.
بنده به یکی از عرفا عرض کردم: آقا به جایی نرسیده ام، اشکال از کجاست. فرمودند: مراقبه ات ضعیف است، آنجا را درست کن.
ترک: نمازصبح، نورصورت را ازبین میبرد.
ترک: نمازظهر، برکت رزق را ازبین میبرد.
ترک: نمازعصر، طاقت بدن را ازبین میبرد.
ترک: نمازمغرب، فایدهِ فرزند را ازبین میبرد.
ترک: نمازعشا، آرامشخواب را ازبین میبرد. ...
��دوست داری حافظه ات زیاد بشه؟؟
۱-مسواک بزن ,۲-روزه بگیر, ۳-قرآن بخون.
��دوست داری گوش درد و دندون درد نگیری؟؟
بعد از هر عطسه ای که می کنی بگو : الحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین
��می دونی خداوند از چه چیز هایی بیزاره؟
۱-خوابیدن بدون نیاز ۲-خوردن در حال سیری ۳-خندیدن بی جا
��می دونی چه کسی ثواب شب زنده داران و عبادت کنندگان رو میبره؟
کسی که با وضو میخوابه
��دوست داری رزق و روزی ات زیاد بشه؟
ناخن هات رو روز جمعه بگیر .
��میدونی خوابگاه شیطان کجاست؟ زیر ناخن بلند
��می دونی روز قیامت چه کسی رو دست بسته میارن و جاش توی دوزخه؟
هر مردی که با زن نامحرم دست بده.)
��می دونی چه کسی راه بهشت رو گم میکنه؟؟
کسی که وقتی نام پیامبر (ص)رو میشنوه، صلوات فرستادن رو فراموش می کنه. پیامبر اکرم (ص)
��دوست داری گناههای چهل ساله ت محو بشه؟
هر صبح ۱۰بار بر پیامبر صلوات بفرست
��اللهم صل علی محمد و آل محمد
و اعمالی که موجب بی برکتی و فقر می شوند :
��ا
1. غذا خوردن بدون شستن دست.
��ا
2. غذا خوردن بدون گفتن بسم الله.
��ا
3. غذا خوردن در تاریکی
��ا
4. غذا خوردن درحالت تکیه
��ا
5. نوشیدن درحالت ایستاده
��ا
6. خوردن نوشیدن درحالت جنابت
��ا
.7. استفاده از ظروف شکسته.
��ا
9. قطع کردن نان با دندان
��ا
10 .خوابیدن بعد نماز صبح تا طلوع خورشید.
��ا
11 .خوابیدن بین مغرب و عشاء
��ا
12. ادرارنمودن زیردرخت
��ا
13. ادرار نمودن درحالت ایستاده
��ا
14. ادرار نمودن درحمام
��ا
15. جارو زدن منزل موقع شب
��ا
16 .شانه کردن زنان سر خود را درحالت ایستاده
��ا
17 .دعا نکردن برای پدر مادر
��ا
18 .کوتاه کردن ناخن با دندان
��ا
19. صدا زدن پدر مادر با اسم آنها.
��ا
20. گذاشتن تار عنکبوت در خانه
�ا
توجه
هرکس درموقع اذان به موسیقی و ترانه گوش دهد...
نمیتواند هنگام مرگ شهادتین بگوید...
از عزرائیل پرسیدند:
تا بحال گریه نکردی زمانیکه جان بنی آدمکی را میگرفتی؟
عزرائیل جواب داد:
یک بار خندیدم،
یک بار گریه کردم
و یک بار ترسیدم.
."خنده ام" زمانی بود که به من فرمان داده شد جان مردی را بگیرم،اورا درکنار کفاشی یافتم که به کفاش میگفت: کفشم را طوری بدوز که یک سال دوام بیاورد! به حالش خندیدم و جانش را گرفتم..
"گریه ام" زمانی بود که به من دستور داده شد جان زنی را بگیرم، او را در بیابانی گرم و بی درخت وآب یافتم که درحال زایمان بود.. منتظرماندم تا نوزادش به دنیا آمد سپس جانش را گرفتم.. دلم به حال آن نوزاد بی سرپناه درآن بیابان گرم سوخت و گریه کردم.. "ترسم" زمانی بود که خداوند به من امر کرد جان فقیهی را بگیرم، نوری از اتاقش می آمد هرچه نزدیکتر میشدم نور بیشتر میشد و زمانیکه جانش را می گرفتم از درخشش چهره اش وحشت زده شدم.. دراین هنگام خداوندفرمود :
میدانی آن عالم نورانی کیست؟..
او همان نوزادی ست که جان مادرش را گرفتی.
من مسئولیت حمایتش را عهده دار بودم، هرگز گمان مکن که با وجود من، موجودی درجهان بی سرپناه خواهد بود.. ً
امشب تمام عاشقان را دست به سر کن
یک امشبی با من بمان، با من سحر کن
بشکن سر من، کاسه ها و کوزه ها را
کج کن کلاه، دستی بزن، مطرب خبر کن
گلهای شمعدانی همه شکل تو هستند
رنگین کمان را برسر زلف تو بستند
تا طاق ابروی بت من، تا به تا شد
دردی کشان پیمانه هاشان را شکستند
یک چکه ماه افتاده بر یاد تو و وقت سحر
این خانه لبریز تو شد، شیرین بیان، حلوای تر
تو میر عشقی عاشقان بسیار داری
پیغمبری با جان عاشق کار داری
❣خیرات در ماه شعبان❣
نقل است حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در روز اول شعبان به جماعتى برخوردند که در مسجد نشسته بودند و درباره قَدَر و امثال آن گفتوگو میکردند تا آنکه لجاجت و جدالشان و فریاد و صدایشان سخت بلند شد.
حضرت ایستادند و بر آنها سلام کردند، پاسخ سلام را دادند و بهاحترام حضرت از جاى برخاستند و درخواست کردند تا کنار آنان بنشیند. امام(ع) توجّهى به دعوت آنان نکردند و در همان حالت ایستاده فرمودند:
...اى تازهکارها، امروز اول شعبان کریم است، پروردگار آن را شعبان نامیده بهخاطر انشعاب یافتن و پراکنده شدن خیرات در آن. همانا پروردگار شما در شعبان درهاى حسنات را باز کرده و قصرها و خیراتش را بهقیمتى ارزان و کارهایى آسان به شما عرضه کرد، پس در مقام خرید برآیید؛
یَا مَعْشَرَ الْمُبْتَدِعِینَ، هَذَا یَوْمُ غُرَّةِ شَعْبَانَ الْکَرِیمِ سَمَّاهُ رَبُّنَا شَعْبَانَ لِتَشَعُّبِ الْخَیْرَاتِ فِیهِ قَدْ فَتَحَ فِیهِ رَبُّکُمْ أَبْوَابَ جِنَانِهِ وَ عَرَضَ عَلَیْکُمْ قُصُورَهَا وَ خَیْرَاتِهَا بِأَرْخَصِ الْأَثْمَانِ وَ أَسْهَلِ الْأُمُورِ فَابْتَاعُوهَا.
ابلیس دور از رحمت خدا شاخههاى شرور و بلاهاى خود را براى شما آراسته و شما پیوسته در گمراهى و سرکشى میکوشید و به شاخههاى ابلیس تمسّک مىجویید و از شاخههاى خیرات که درهایش برای شما باز شده روى میگردانید و این ابتدای ماه شعبان است و شاخههاى خیراتش عبارت است از: نماز، روزه، زکات، امر به معروف، نهى از منکر، نیکى به پدر و مادر و خویشان و همسایگان، ایجاد صلح و صفا بین مردم و صدقه دادن به فقرا و مساکین.
وَ عَرَضَ لَکُمْ إِبْلِیسُ اللَّعِینُ بِشُعَبِ شُرُورِهِ وَ بَلَایَاهُ فَأَنْتُمْ وَ إِنَّمَا تَنْهَمِکُونَ فِی الْغَیِّ وَ الطُّغْیَانِ وَ تَتَمَسَّکُونَ بِشُعَبِ إِبْلِیسَ وَ تَحِیدُونَ عَنْ شُعَبِ الْخَیْرِ الْمَفْتُوحِ لَکُمْ أَبْوَابُهُ هَذِهِ غُرَّةُ شَعْبَانَ وَ شُعَبُ خَیْرَاتِهِ الصَّلَاةُ وَ الصَّوْمُ وَ الزَّکَاةُ وَ الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ وَ الْقَرَابَاتُ وَ الْجِیرَانُ وَ إِصْلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ وَ الصَّدَقَةُ عَلَى الْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِین. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج7، ص542)
برترین اعمال شعبان
قال امام صادق عليه السلام : في جوابه لرجل عندما سأله ما أفضَلُ ما يُفعَلُ فيهِ (شَعبانَ) :،
الصَّدَقَةُ و الإستِغفارُ ؛
تقسیم روزی مومنان در ماه شعبان
قال رسول الله(صلى الله عليه وآله) :
إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ .
❣دعاهای مأثور در سجود❣
یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله:
«یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة»
«یا لطیف ارحم عبدک الضعیف»
«یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة»
هیچ یک از این دعاها مأثور نیست[1]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد میشود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده شود.
ما در اینجا دو دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل میکنیم.
❤️دعای اول:
با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیهالسلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم.»
❤️دعای دوم:
«اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب»
این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[7]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[8].
در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود.
#سجده
#دعا
#نماز
🧡💙💚💜
هر كس با تكبّر در زمين راه رود، زمين و هر موجودى كه زير و روى آن است، او را لعنت مىكنند. «1»
«1». تفسير نورالثقلين.
#تکبر
زنـدگیحکیمانـه
خدا چه کسانی را دوست ندارد⁉️ ☑️ تجاوزگران إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ؛ بقره ۱۹۰ ☑️ هر
ادعُوا رَبَّكُم تَضَرُّعاً وَ خُفيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ المُعتَدِينَ
اعتداء بمعني تجاوز از حدّ است
يا طلب اموري است که از حد او خارج است و از حد قابليت او بيرون است
يا با صداي بلند دعا كردن
يا طلب حرامي
يا آنچه بر غير صلاح و صواب باشد
يا نفرين در حق مؤمنين
يا دعاء براي كفار و معاندين و طلب مغفرت كساني که قابل مغفرت نيستند و امثال اينها که مذموم است يا حرام است.
🔹قاتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ
🔸یـایها الذین ءامنوا لاتحرموا طیبـت مآ احل الله لکم ولاتعتدوا ان الله لایحب المعتدین. مائده/سوره۵، آیه۸۷.
⛔ ماجرای تلخِ سودان، چه بود؟
#تسلیم
یا
#مقاومت
🔸 کشوری بود بنام سودان با ۹۷ درصد جمعیت مسلمان، دومین کشور بزرگ قاره آفریقا و از نظر معادن و ثروت در وضعیت مناسبی بود. دیدگاه های سیاسی این کشور به ایران و جبهه مقاومت و شخص رهبری نزدیک بود
🔸 کم کم فشارهای بین المللی به این کشور زیاد شد؛ آمریکا و اروپا تحریمش کردند؛ اسرائیل به توطئه داخلی کشور دامن زد و کشورهای عربی و خصوصا عربستان به فشار بر او اضافه کرده، بگونه ای که حتی در سال ۱۳۹۲ اجازه عبور هواپیمای آن بر فراز آسمانش را ندادند، چون راهی ایران بود
🔸 عمرالبشیر رییس جمهور این کشور بعد از مقاومتی سخت، به خیال خودش تسلیم شد تا بتواند فشارهای بین المللی را کم کرده و از مواهب رابطه با غرب و عرب بهره ببرد و آنها که به ظاهر یک خواسته بیشتر از او نداشتند: دست کشیدن و جدایی از جمهوری اسلامی ایران!
🔸 او تسلیم شد و رسماً با ایران قطع رابطه کرد و در پیمانهای ضد ایرانی عضو شد. اما باز رابطه با کشورهای عربی و غربی بهبود نیافت. او قدمی دیگر برداشت تا بتواند اعتماد سازی کند و آن قدم شوم، نامش رفراندوم بود!
🔸 رفراندوم انجام داد و در کمال تعجب کشور به دو تکه تقسیم شد و سودان شد دو کشور شمالی و جنوبی که سازمان ملل و کشورهای غربی و عربی نیز آنرا با رسمیت شناختند، اما باز ماجرای مصیبت سودان تمام نشد
🔸 سودان رسماً دشمنی خود با ایران و جبهه مقاومت را اعلام کرد و حتی در دفاع از عربستان به یمن هم لشکر کشی کرد. آمریکا و عربستان و دیگران هم تحریم های خود را برداشتند، اما بهانه ای جدید پیدا شد. و آن اینکه عمر البشیر دیکتاتور بوده و باید از قدرت کناره گیری کند. او هم چاره ای نداشت و از قدرت کنار رفت، اما بجای منزل به زندان انداختنش!
🔸 دیگر نه سودانی بود، نه سیاست خارجیِ حامی ایران و نه عمرالبشیری که حتی بر خلاف همه دیدگاههایش با اسراییل هم وارد رابطه شده بود، اما مصیبت سودان ادامه داشت
🔸 در سودان کودتا کردند، جنگ داخلی راه انداخته و هزاران نفر کشته و زخمی شدند و دنیایی که این همه وعده به سودان داده بود، فقط دارد تماشا می کند و از کشته شدن مردم و ویرانی این کشور لذت می برد
🔹 حال مقایسه کنید سرنوشت سودان را با کشورهایی همچون ایران، سوریه و یمن که دقیقا همین خواسته ها را از آنها داشتند. اینان تحریمها و فشارها را تحمل کردند و ایستادند تا نشان دهند هزینه مقاومت بسیار کمتر از هزینه تسلیم است
🔹 سودان شد درس عبرتی برای مردم ایران تا بدانند چطور در پس هر عقب نشینی از محور مقاومت و دیکتاتور دانستن رهبران سیاسی و حتی رفراندوم ادعایی آنان، پایان کار کشوری به نام ایران با تجزیه و جنگ داخلی هدفگذاری شده است
🔹 اما مقاومت و اطاعت از رهبری تمام این معادلات را برهم میزند
🔻 آنچه که بر سودان آوردند یک تجربه تلخ نیست بلکه بر اساس اسناد متقن و خدشه ناپذیر نسخهای است که برای ما هم نیز نوشته بودند و طی ۳۶ سال اخیر در راستای نظم جدید جهانی و خاورمیانه جدید (نظم آمریکایی و قرن آمریکایی) با دهها روش برای تجزیه ایران به چند کشور (که نقشهی آن در اینترنت قابل مشاهده است) تلاش کردند اما نه تنها موفق نشدند بلکه به برکت نعمت ولایت فقیه تمام نقشههای آمریکاییها در منطقه با وجود هزینه فوق سنگین هفت هزار میلیارد دلاری با شکست مفتضحانه مواجه شده و اینک طبق آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح به شدت عصبانی هستند اما این عصبانیت نه تنها برای آنها هیچ سودی ندارد بلکه بر سرعت نابودی آنها میافزاید.
#سودان
❣قلب و افراط❣
قَالَ الوصی (علیه السلام):
(حکمت 108)
لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ [هُوَ] ذَلِكَ الْقَلْبُ،
به رگ هاى درونى انسان پاره گوشتى آويخته كه شگرف ترين اعضاى درونى اوست، و آن قلب است،
وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا؛
كه چيزهايى از حكمت، و چيزهايى متفاوت با آن، در او وجود دارد
این قلب، امری مادی است که اندیشه و انگیزه دارد، معارف را باور دارد و اندیشه اش، شعبه عملی نفس است.
قلب اگر معتدل باشد، اوصافی دارد که امیرالمومنین تبیین می کند و اگر تربیت شده نباشد خیلی از نعمت های الهی که نصیبش می شود را کم یا زیاد می کند، یا راه افراط می رود یا تفریط،
به هر تقدير نفس يک موجود مجرد الهي است، اولاً؛ و نيروي عقلي او کارهاي فرهنگي او را درک ميکند، ثانياً؛ و قلب نيروي اجرايي او را به عهده دارد، ثالثاً؛ و خود قلب هم در اثر کارهاي صالح با علم شهودي، حقائق را مشاهده ميکند، رابعاً.
کارهاي انديشهای برای عقل است. کارهاي انگيزهاي برای قلب است.
فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ،
پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند،
وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَكَهُ الْحِرْصُ،
و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد،
إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ،
و اگر نوميدى بر آن چيره شود، تأسّف خوردن آن را از پاى در آورد،
وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ،
اگر خشمناك شود كينه توزى آن فزونى يابد و آرام نگيرد،
انسان باید عصبانیت خودش را درباره ابطال باطل بکار ببرد، اینکه قرآن کریم می فرماید (ولیجدوا فیکم غلظة) یعنی همین که شما حمله و کشتار بیجا نکنید، ولی آنقدر قدرتمند باشید که دشمن از شما بترسد و جرأت حمله به شما را نداشته باشد و بیگانه از شما هراس داشته باشند، لذا عصبانیت بی جا چه در امور خانواده چه در کشور داری چه در برون مرزی، این نعمت را هدر دادن است.
وَ إِنْ أَسْعَدَهُ الرِّضَى نَسِيَ التَّحَفُّظَ،
اگر به خشنودى دست يابد، خويشتن دارى را از ياد برد،
همچنین در خوشحالی نیز باید مرزداری کرده و حد مرکزی را حفظ کرد.
وَ إِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ شَغَلَهُ الْحَذَرُ،
و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد.
ترس نیز نعمت خوبی است ولی آن را باید تعدیل کرد، یعنی انسان باید از مرض بترسد تا طبیبانه زندگی کند و از دشمن بترسد تا مقتدرانه زندگی می کند نه اینکه بترسد و کنار برود.
وَ إِنِ اتَّسَعَ لَهُ الْأَمْرُ اسْتَلَبَتْهُ الْغِرَّةُ،
و اگر به گشايشى برسد، دچار غفلت زدگى شود،
و همچنین اگر انسان قدرتی پیدا کرد بداند که قدرت نعمت خوبی است که باید تعدیل کند، چون اگر حق شناس این قدرت نباشد مغرور می شود و وقتی مغرور شد توامندی های عقلی از او گرفته می شود. و کار به دست شهوت و غضب ميافتد بالاخره او را به هلاکت ميرساند. قدرت يک چيز خوبي است نعمت يک چيز خوبي است اين را بايد تعديل کرد و حفظ کرد.
«وَ إِنْ جُدِّدَتْ لَهُ نِعْمَةٌ أَخَذَتْهُ الْعِزَّة»
اگر نعمت تازهاي آمد مبتلا به عزت بيجا می شود.
عزتی که ﴿الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً﴾؛[4] عزت بجاست. لغتاً عزيز به کسي ميگويند که نفوذناپذير باشد. زميني که کلنگ در آن اثر نميکند و بيل در آن اثر نميکند را ارض عزاز ميگويند، يعني اين زمين سفت و محکم است[5].
انساني که حرف بدون علت در او اثر نميکند رعب دشمن در او اثر نميکند و يا مدح بدون علت در او اثر نميکند، اين عزيز است يعني نفوذناپذير است.
اين ميشود انسان عزيز که اصل عزت برای خداست ﴿الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً﴾، و ذات اقدس الهي اين عزت را به عنوان خلافت و مظهريت به انبيا و اوليا و اهل بيت و مؤمنين داده است ﴿وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ﴾،[6] اين عزت، عزت صحيح است. اما آن عزت بدون علت که انسان مقتدر غافل عزيز بيجاست آن نبايد بيايد.
اگر گاهي نعمت برای کسی آمد، اين عزت بدون علت او را درگير ميکند.
وَ إِنْ أَفَادَ مَالًا أَطْغَاهُ الْغِنَى،
و اگر مالى به دست آورد، بى نيازى آن را به سركشى كشاند،
انسان بايد مستغني باشد نه غني.
ما يک فقير داريم يک مستغني داريم و يک غني.
غني غير از خدا احدي نيست. غني يعني بينياز.
فقير دوگونه گرفتاري دارد دو تا عدم دارد: به خيلي از چيزها محتاج است، يک؛ هيچ کدام از اينها را ندارد، دو؛ اين دو تا عدم و دو تا نقص ميشود فقر.
مستغني يک عدم دارد: مستغني آنکه نيازمند است، به خيلي از چيزها احتياج دارد ولي وسيلهاي که نياز او را برطرف کند به عنايت الهي بستگی دارد.
غني يعني بينياز فقط خداست و لاغير. آنکه نياز ندارد اصلاً، او ذات اقدس الهي است. اگر يک کسي مالي گيرش آمد، بايد بفهمد که مستغني است نه غني.
خيال ميکند که حالا بينياز است و گردنکشي ميکند!
وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ،
و اگر مصيبت ناگوارى به آن رسد، بى صبرى رسوايش كند،
وَ إِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ شَغَلَهُ الْبَلَاءُ،
و اگر به تهيدستى مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد،
وَ إِنْ جَهَدَهُ الْجُوعُ [قَعَدَتْ بِهِ الضَّعَةُ] قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ،
و اگر گرسنگى بى تابش كند، ناتوانى آن را از پاى درآورد،
وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ؛
و اگر زيادى سير شود، سيرى آن را زيان رساند.
فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِد.
پس هر گونه كندروى براى آن زيانبار، و هر گونه تندروى براى آن فساد آفرين است.
لذا در جایی فرمود: نحن النّمرقة الوسطي. نحن أفق الحجاز. بنا يلحق التّالي البطيء، و إلينا يرجع الغالي التّائب»
❣️تکبر و تنبیه الهی❣️
مرحوم علامه جعفری (اعلی الله مقامه الشریف) می فرمودند:
شخصی از اهالی یک روستایی آمد و گفت: آقا آیا ممکن است برای تبلیغ به روستای ما بیایی؟ در خواست ایشان به من برخورد و گفتم: خیر.
سپس رفتم جلو برای خواندن نماز جماعت، گفتم :«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ -إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ» بقیه اش یادم رفت دوباره تکرار کردم اما باز هم بقیه اش یادم نیامد
از پشت سرم همان روستایی گفت: «وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ».
❣️زندگی همسطح با مردم❣️
رسول اکرم(ص) فرمود : " « استووا تستو قلوبکم » "
معتدل و همسطح باشید و در میان شما ناهمواریها و تبعیضها وجود نداشته باشد ، تا دلهای شما به هم نزدیک بشود و در یک سطح قرار بگیرد .
یعنی اگر در کارها و موهبتها و نعمتهای خدا بین شما #شکاف و فاصله افتاد بین دلهای شما هم قهرا فاصله میافتد .
آن وقت دیگر نمیتوانید #همدل و #همفکر باشید و در یک صف قرار بگیرید ، قهرا در دو صف مختلف قرار خواهید گرفت .
قرآن کریم میفرماید : " « و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا و اذکروا نعمة الله علیکمإذ کنتم أعداء فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمتهإخوانا »" همه باهم به ریسمان الهی بچسبید و متفرق و متشتت نشوید . آن وقت را به یاد بیاورید که با هم #دشمن بودید ، نسبت به هم کینه و عداوت و #حسادت داشتید ، خداوند به وسیله اسلام دلهای شما را به هم مهربان کرد ، صبح کردید در حالی که همه با یکدیگر برادر بودید .
این آیه همان طوری که مضمونش معلوم است در موضوع اتحادی است که دین اسلام به مردم داد .
❣️طلب چشم اشکبار❣️
عن النبی صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ:
اَللَّهُمَّ اُرْزُقْنِي عَيْنَيْنِ هَطَّالَتَيْنِ يَبْكِيَانِ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ قَبْلَ أَنْ تَكُونَ اَلدُّمُوعُ دَماً وَ اَلْأَضْرَاسُ جَمْراً .