14021026_43806_64k.mp3
24.54M
.
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور.
۱۴۰۲/۱۰/۲۶
اللهم عجل لولیک الفرج
@zendegyyy
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
تسبیح لب فرشتگان ذکر علی است
اسباب شفاعت همه ، مِهر علی است
آن واژه که در مجلس ما مُوج زند
مدح علی و شور علی ، شعر علی است
🎊🎊 میلاد با سعادت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام را خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تمام اعضا تبریک عرض مینمایم.🎊🎊
روز مرد و روز پدر بر همهی مردان پرتلاش و پدران مهربان مبارک
اللهم عجل لولیک الفرج
@zedegyyy
.
زندگی
.
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
زائران درگهت را بر در خلد برین
میدهند آواز طبتم فادخلوها خالدین
شاعر شعر کیست؟
این کتیبه ، بیت پایانی هفت بند کمال الدین حسن بن محمود کاشی مشهور به ملاحسن کاشی عالم و شاعر قرون ۷ و ۸ هجری قمری است.
دولتشاه سمرقندی جناب کاشی را در زمره شعرای طبقه پنجم ذکر کرده و درباره او مینویسد:
«از جمله مداحان حضرت شاه ولایت پناه امیر المؤمنین و امام المتقین اسد الله الغالب علی بن ابی طالب کرم الله وجهه بود و هیچ کس به متانت و لطافت او سخن نگفته است. مرد دانشمند و فاضل بوده است. اصل او از کاشان است، اما در خطه امل متولد شده و آنجا نشو و نما یافته چنانکه میگوید:
مسکن کاشی اگر در خطه امل بود لیکن از جد و پدر مسکن به کاشان میرود
گویند که مولانا حسن بعد از زیارت کعبه معظمه شرفها الله و حرم حضرت رسالت علیه الصلوه والسلام به عزم زیارت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام به دیار عراق عرب افتاد و به عتبه بوسی آن آستانه شریف مشرّف شد و این منقبت بر روضه مطهرّه منوّره آن حضرت خواند :
ای ز بدو آفرینش پیشوای اهل دین
وی ز عزت مادح بازوی تو روح الامین.
در آن شب حضرت شاه ولایت کرم الله وجهه را به خواب دید که عذرخواهی او میکند که ای کاشی از راه دور آمدهای و تو را دو حق است بر ما ، یکی حق مهمانی و یکی حق صله شعر.
اکنون باید که به بصره شوی و آنجا بازرگانی است که او را مسعود بن افلح گویند ، از ما سلامش رسانی و گویی که در سفر عمّان درین سال، در آب، کشتی تو غرق خواست شدن، یک هزار دینار بر ما نذر کردی و ما مدد کردیم و کشتی و اموال تو را به سلامت به ساحل رسانیدیم اکنون از عهده آن به در آی و از خواجه بازرگان زر بستان، کاشی به بصره آمد و آن خواجه را پیدا ساخت و پیغام امیر المؤمنین علی"علیه السلام" با بازرگان رسانید.
بازرگان از شادی، چون گل بشگفت و سوگند خورد که من این حال به هیچ آفریده نگفته ام و فی الحال زر تسلیم مولانا حسن کرد و خلعتی بر آن مزید ساخت و شکرانه آنکه فریادرس شاه ولایت شده دعوتی مستوفی جهت صالحان و فقرای شهر بداد، و مولانا حسن در عهد شباب مرد نیکو صورت و سیرت و خدا ترس و متقی بوده و غیر از مناقب ائمه علیهم السلام ـچیزی نگفتی و به مدح ملوک اشتغال نکردی و قصاید او در مناقب شهرتی دارد و وفات مولانا حسن معلوم نبوده که درچه تاریخ بوده و الله اعلم، مدفن او در سلطانیه عراقست و در عهد سلطان محمد خدابنده بود.»
اللهم عجل لولیک الفرج
@zendegyyy
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
🎊🎊 عیدتون مبارک
پدر دستاش پناهه
تو قلبم پادشاهه ...
🌹🌹برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبر عزیزمون و همه پدرا و هدیه به پدرانی که بین ما نیستند #صلوات 🌹🌹
اللهم عجل لولیک الفرج
@zendegyyy
.
تعهد داوطلب نمایندگی.pdf
267.2K
بسم الله الرحمن الرحیم
تعهدنامه داوطلبین نمایندگی مجلس شورای اسلامی
اخلاقی_ عملیاتی
داوطلبین از سراسر کشور که موافق تعهدنامه هستند با آیدی زیر هماهنگ بفرمائید.
@Safire_Hosein
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه ملی همت
https://eitaa.com/joinchat/152174996C3a3bedf158
اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ امام خامنهای :
مردم در انتخابات
به دنبال انتخاب اصلح باشند.
۱۴۰۲/۱۱/۲۹
اللهم عجل لولیک الفرج
التماس دعای شهادت
@zendegyyy
.
هدایت شده از قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه همت
تعهد داوطلب نمایندگی.pdf
244.3K
.
بسم الله الرحمن الرحیم
لیست داوطلبین موافق تعهدنامه جبهه ملی همت
۱ - فاطمه السادات آقایی میبدی
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۱۷۳۸
۲ - عباس احمدی
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۱۲۶۸
۳ - محسن اربابیان
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۱۳۷۶
۴ - خسرو امینی
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۱۸۹۴
۵ - محمد جابری
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۲۸۸۴
۶ - علی حجاریان
🇮🇷 از مشهد ؛ کد انتخاباتی ۱۳۹۵
۷ - راحله دانشمند
🇮🇷 از مشهد ؛ کد انتخاباتی ۱۵۱۱
۸ - افسانه داننده
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۳۹۲۵
۹ - شهریار زارع
🇮🇷 از شیراز ؛ کد انتخاباتی ۴۹۷
۱۰ - مهدی محمدزاده
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۷۵۴۹
۱۱ - مهدی مختاری
🇮🇷 از قم ؛ کد انتخاباتی ۹۲۴
۱۲ - محسن مرادی
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۷۷۶۲
۱۳ - سید غلامرضا موسوی
🇮🇷 از بهشهر ؛ کد انتخاباتی ۱۹۷
۱۴ - محمد داوود وثوقی نسب
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۸۸۹۶
۱۵ - مهدی ایرانی
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۱۹۶۸
۱۶ - احمد واعظی
🇮🇷 از تهران ؛ کد انتخاباتی ۸۸۹۲
۱۷ - عباسقلی چهرازی وستگانی
🇮🇷 از بروجن ؛ کد انتخاباتی ۱۳۹
اعلام موافقت داوطلبان با تعهدنامه👇
@Safire_Hosein
این لیست به روز رسانی میشود
۱۴۰۲/۱۲/۳
https://eitaa.com/joinchat/152174996C3a3bedf158
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه همت
اللهم عجل لولیک الفرج
@jebhehhemmat
.
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ امام خامنهای :
توصیه میکنم مردم در اولین ساعات ممکن رای خود را در صندوقها بیندازند.
امروز چشم دوستان و بدخواهان به ملت است و میخواهند ببینید نتیجه چه میشود. دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید.
اللهم عجل لولیک الفرج
@zendegyyy
.
.
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ طرح کشوری ماه نجات
عملیات مشترک گروهای مردمی
امام خامنهای :
علّت مبارک بودن ماه رمضان این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است. ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
🇮🇷 سرفصلهای عملیات :
۱ - تدبر در قرآن
۲ - بهبود یک رفتار اجتماعی
۳ - تثبیت یک اخلاق مثبت
۴ - حل یک مشکل در محله
۵ - ایجاد همدلی اجتماعی
۶ - نشر خوبیها
۷ - همراهی با طرح ملی مسطورا
علاقهمندان به اجرای طرح در محل زندگی خودتون ؛ در هر کجای ایران اسلامی کلمه (نمایندهقرارگاه) را به آیدی زیر بفرستید👇
@Safire_Hosein
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه ملی همت
اللهم عجل لولیک الفرج
.
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ شرح اجمالی طرح کشوری ماه نجات
عملیات مشترک گروهای مردمی
۱ - تدبر در قرآن
تدبر در آیات ولایت
۲ - بهبود یک رفتار اجتماعی
رفتار : انتقاد بدون راهکار
۳ - تثبیت یک اخلاق مثبت
نکات مثبت دیگران را دیدن و برشمردن
۴ - حل یک مشکل در محله
گام اول شناخت ظرفیتها و مشکلات
۵ - ایجاد همدلی اجتماعی
تعریف راهکار عملیاتی برای حل مشکلات محل با وحدت مردم
۶ - نشر خوبیها
گزارش فعالیتهای گروه
۷ - همراهی با طرح ملی مسطورا
گفتمانسازی مفاهیم قرآنی و حفظ ۳۰ آیه ...
@Safire_Hosein
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه ملی همت
اللهم عجل لولیک الفرج
.
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ شرح تفصیلی طرح کشوری ماه نجات
عملیات مشترک گروهای مردمی
۱ - تدبر در قرآن
تدبر در آیات ولایت
بررسی و تحقیق و تحلیل و تفکر و تعمق و ...
هر ۵ روز پیرامون یک آیه
_ آیه ولایت ( آیه ۵۵ سوره مائده )
_ آیه مباهله ( آیه ۶۱ سوره آل عمران )
_ آیه لیله المبیت ( آیه ۲۰۷ سوره بقره )
_ آیه مودت ( آیه ۲۳ سوره شوری )
_ آیه ابلاغ ( آیه ۶۷ سوره مائده )
_ آیه اکمال ( آیه ۳ سوره مائده )
۲ - بهبود یک رفتار اجتماعی
( رفتار در نظر گرفته شده : انتقاد بدون راهکار )
بهبود رفتار : انتقاد همراه با راهکار اجرایی
_ بررسی انتقادات به مسئولین و ارائه راهکارهای علمی _ اجرایی
۳ - تثبیت یک اخلاق مثبت
نکات مثبت دیگران را دیدن و برشمردن
_ توجه و اعلام نقاط قوت اعضای خانواده در زندگی خصوصی
_ توجه و اعلام نقاط قوت همکاران در فعالیتهای اجتماعی
_ توجه و اعلام نقاط قوت مسئولان در جامعه
و ...
۴ - حل یک مشکل در محله
_ گام اول شناخت
شناخت ظرفیتهای افراد و مکانها و ...
شناخت نقاط ضعف و مشکلات افراد و خانوادهها و مشکلات عمومی و ...
_ گام دوم اولویت
تبیین و تحلیل و اولویتبندی و تعیین هدف
_ گام سوم راهکار
با توجه به نقاط قوت و نقاط ضعف ؛ ریشه یابی مشکلات و برنامهریزی برای حل مشکلات و نیز برنامهریزی برای پیشرفت و ارتقای سطح زندگی مردم در تمام ابعاد
۵ - ایجاد همدلی اجتماعی
جلسات حضوری ؛ دوستانه و اخوت محور و تعریف راهکار برای حل مشکلات محل و تعیین و تقسیم و شرح وظایف و پیگیری پیشرفتهای افراد و خانوادهها و محله و ... در تمام ابعاد فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی
۶ - نشر خوبیها
گزارش فعالیتهای گروه در گروههای مجازی و در گروه قرارگاه مردمی جنگ نرم
۷ - همراهی با طرح ملی مسطورا
گفتمانسازی و تبدیل کردن مفاهیم قرآنی به مسلمات فکری و رایجترین افکار مشترک همه مردم و حفظ آیات کلیدی قرآن توسط همه مردم به خصوص جوانان
پرداختن به مسابقات و نکات و پیگیری و نشر طرح
@Safire_Hosein
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه ملی همت
اللهم عجل لولیک الفرج
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ همراهی با طرح ملی مسطورا
زندگی با آیهها
روز اول ماه مبارک رمضان
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ
(آیه ۲ سوره بقره)
#موشن
مسطورا ؛ زندگی با آیهها
https://zendegibaayeha.com
@zendegyyy
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ همراهی با طرح ملی مسطورا
زندگی با آیهها
روز دوم ماه مبارک رمضان
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
(آیه ۲۱۸ سوره بقره)
#موشن
مسطورا ؛ زندگی با آیهها
https://zendegibaayeha.com
@zendegyyy
.
.
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ آیه ۵۵ سوره مائده را "آیه ولایت" میگویند :
انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون
ترجمه :
ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند همان کسانی که نماز برپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند.
مائده/آیه۵۵
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه ملی همت
اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ تدبر
نگاهی اجمالی به آیه ۵۵ سوره مائده
۱ - ولی و سرپرست ما چه کسانی هستند؟
خدا و رسول و کسانی که در رکوع نمازشان زکات میدهند
۲ - شان نزول آیه :
اشاره به دادن انگشتر به فقیر توسط امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام در نماز
۳ - تاکید شیعه و سنی بر شان نزول
۴ - شبهات :
- چرا مستقیم نام علی علیهالسلام برده نشد؟
ذکر کمالات و هدایت به هدف ؛ منجر به نرمی دل افراد در قبول هدف میشود.
- توجه امیرالمؤمنین در نماز منافات با مورد بخشش در نماز دارد؟
خیر ؛ چون عمل ایشان خدایی بود و توجه ایشان از خدا به خداست.
- جمع بسته شدن الذین آمنوا با شان نزول فردی منافات دارد؟
خیر ؛ این مورد جمع بستن در مورد فرد ، سابقه در قرآن دارد و مختص این آیه نیست.
۵ - ولایت امیرالمؤمنین در طول ولایت رسول و خداست و در زمان پیامبر هم جاری بوده.
۶ - با توجه به آیات قبل دین اسلام همزمان دین برائت و ولایت است.
۷ - با توجه به آیات قبل نهیراز منکر همراه امر به معروف دیده شده ؛ انتقاد همراه با راهکار
نهی از پیروی یهود و نصارا و امر به پیروی از خدا و رسول و کسی که در رکوع نماز زکات داد.
ان شاءالله موارد در هر روز بصورت مفصلتر شرح داده میشود.
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه ملی همت
اللهم عجل لولیک الفرج
🌹🌹 بسم الله الرحمن الرحیم
✅ بررسی شان نزول آیه ۵۵ سوره مائده
- روایات متواتر شیعه و سنی در این خصوص
- حديث ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام بر روايت ابورافع
- سه روايت در شأن نزول (انما وليّكم الله و رسوله ...) از كتاب تفسير عيّاشی
- حديثى گرانبها از امام هادى علیهالسلام كه مشتمل بر حديث ثقلين و ولايت اميرالمؤمنين علیهالسلام است
- روایت ابوذر غفاری
- اشاره به همین آیه در خصوص فضیلت امیرالمؤمنین نسبت به معاویه در نامه عمروعاص
- روايات ديگرى در اين زمينه از مائب اهل سنت
بررسی مجموع روایات 👇👇
آیات 55 تا 67 مائده - تفسیر المیزان
https://quran.anhar.ir/tafsirfull-8763.htm
.
🔶️ بررسی شان نزول آیه ۵۵ سوره مائده
كتاب كافى
از على بن ابراهيم از پدرش از ابن ابى عمير از عمر بن اذينه نقل مى كند كه او از زراره و فضيل بن يسار و بكير بن اعين و محمد بن مسلم و بريد بن معاويه و ابى الجارود روايت كرده است كه حضرت ابى جعفر (عليه السلام ) فرمود: خداى عزوجل رسول خود را امر كرد به ولايت على (عليه السلام ) و اين آيه را نازل فرمود (انما وليكم الله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه و هم راكعون ) و نيز ولايت اولى الامر را هم بر امت اسلام واجب كرد و چون مردم نفهميدند مقصود از ولايت چيست رسول خدا را دستور داد تا برايشان ولايت را تفسير كند. همانطورى كه معناى نماز و زكات و حج و روزه را تفسير فرموده است ، وقتى اين دستور رسيد، رسول الله سخت پريشان شد، و ترسيد مردم از شنيدن اين فرمان از دين بيزارى جويند و مرتد شوند و او را تكذيب كنند، ناچار به خداى خويش رجوع كرد و خداى متعال هم اين آيه را نازل فرمود: (يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله يعصمك من الناس ).
بعد از نزول اين آيه رسول خدا قيام به امتثال و انجام دستور خداى متعال نمود، يعنى در روز غدير خم ولايت على (عليه السلام ) را بر مردم ابلاغ كرد. دستور فرمود تا ندا كنند كه : (الصلوه جامعه ) مردم آماده نماز شوند، آنگاه دستور پروردگار را مبنى بر ولايت على (عليه السلام ) به مردم گوشزد نمود و فرمود تا حاضرين ماجرا را به غائبين برسانند، عمر بن اذينه - راوى اين حديث - مى گويد: غير از ابى جارود مابقى آنان كه من از آنان روايت را نقل مى كنم همه گفتند كه حضرت فرمود اين فريضه ، آخرين تكليفى است كه از ناحيه آفريدگار جهان بسوى بشر نازل شد و لذا اين آيه فرود آمد: (اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى ). آنگاه امام باقر (عليه السلام ) فرمود: خداى تعالى مى فرمايد: بعد از اين ديگر فريضه اى براى شما مسلمين نازل نمى كنم ، براى اينكه فرايض شما تكميل شد.
و در كتاب تفسير برهان و كتاب غايه المرام از صدوق (عليه الرحمه ) روايت مى كند كه او در ذيل آيه (انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا) از ابى الجارود از حضرت ابى جعفر (عليه السلام ) روايت مى كند كه فرمود: طايفه اى از يهود مسلمان شدند از آن جمله عبدالله بن سلام ، اسد، ثعلبه ، ابن ياءمين و ابن صوريا بودند كه همگى خدمت رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) عرض كردند يا نبى الله حضرت موسى وصيت كرد به يوشع بن نون و او را جانشين خود قرار داد، وصى شما كيست يا رسول الله ؟ و بعد از تو ولى و سرپرست ما كيست ؟ در پاسـخ اين سوال اين آيه نازل شد: (انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه و هم راكعون ) آنگاه رسول خدا فرمود برخيزيد، همه برخاسته و به مسجد آمدند، مردى فقير و سائل داشت از مسجد بطرف آن جناب مى آمد، حضرت فرمود: اى مرد آيا كسى بتو چيزى داده ؟ عرض كرد: آرى ، اين اكنون به من داد، حضرت پرسيد چه كسى ؟ عرض كرد آن مردى كه مشغول نماز است ، پرسيد در چه حالى بتو داد؟ عرض كرد در حال ركوع ، حضرت تكبير گفت . اهل مسجد همه تكبير گفتند، حضرت رو به آن مردم كرد و فرمود: پس از من على (عليه السلام ) ولى شماست ، آنان نيز گفتند ما به خداوندى خداى تعالى و به نبوت محمد (صلى الله عليه و آله ) و ولايت على (عليه السلام ) راضى و خشنوديم ، آنگاه اين آيه نازل شد: (و من يتول الله و رسوله و الذين آمنوا فان حزب الله هم الغالبون ) (تا آخر حديث ).
على بن ابراهيم قمى در تفسير خود مى گويد: پدرم برايم روايت كرد از صفوان از اءبان بن عثمان از ابى حمره ثمالى از حضرت ابى جعفر (عليه السلام ) كه فرمود روزى رسول الله (صلى الله عليه و آله ) با جمعى از يهود كه از جمله آنها عبدالله بن سلام بود نشسته بودند. در آن بين ، حالت وحى به آن جناب دست داد و اين آيه نازل شد، پس رسول الله (صلى الله عليه و آله ) از منزل بسوى مسجد بيرون شد و در راه به سائلى برخورد كه بسويش مى آمد، پرسيد آيا كسى بتو چيزى داده ؟ عرض كرد: آرى آن شخص كه هم الان مشغول نماز است ، آنگاه رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) نزديك شد و ديد كه او على بن ابيطالب است .
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه ملی همت
اللهم عجل لولیک الفرج
.
🔶️ سه روايت در شأن نزول (انما وليّكم الله و رسوله ...) از كتاب تفسير عيّاشی
در تفسير عياشى به اسناد خود از حسن بن زيد از پدرش زيد بن حسن از جدش روايت مى كند كه گفت : شنيدم از عمار ياسر كه مى گفت : در هنگام ركوع نماز مستحبى ، سائلى برابر على بن ابى طالب ايستاد، حضرت انگشتر خود را بيرون كرده وى داد، آنگاه نزد پيغمبر آمد و داستان خود را گفت ، چيزى نگذشت كه اين آيه نازل شد (انما وليكم الله و رسوله ...)
. رسول الله (صلى الله عليه و آله ) آيه را بر ما تلاوت نمود و سپس فرمود: هر كه من مولاى اويم على مولاى اوست ، بارالها دوست بدار هر كه على را بدارد و دشمن بدار هر كه على را دشمن بدارد.
و در تفسير عياشى از مفضل بن صالح از بعضى از اصحابش از امام محمد باقر و يا امام جعفر صادق (عليه السلام ) نقل مى كند كه فرمود: وقتى آيه ((انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا) نازل شد رسول خدا را گران آمد و ترسيد كه قريش تكذيبش كنند لذا اين آيه نازل شد:(يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك ...) پس در روز غدير خم قضيه را عملى نمود.
باز در تفسير عياشى از ابى جميله از بعضى از اصحابش از امام محمد باقر يا امام صادق (عليه السلام ) نقل مى كند كه فرمود: رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) فرمود: خداوند به من وحى فرستاد به اينكه چهار نفر را دوست بدارم : على ، اباذر، سلمان و مقداد، راوى مى گويد: عرض كردم در بين آنهمه جز اين چهار نفر كسى معرفت به ولايت نداشت ؟ فرمود بلكه سه نفر عرض كردم اين همه آيات مانند (انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا و مانند اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم ) نازل شد آيا كسى جز اين چند نفر پرسيد كه اين آيات در باره كيست ؟! فرمود: كسى نبود بپرسد اصل اين آيات از كجا است تا چه رسد به اينكه بپرسد در شاءن كيست .
و در غايه المرام از صدوق (رحمه الله عليه ) نقل مى كند كه وى به اسناد خود از ابى سعيد وراق از پدرش از جعفر بن محمد (عليهماالسلام ) از پدرش و از جدش (عليه السلام ) نقل مى كند داستان قسم دادن على (عليه السلام ) ابى بكر را، وقتى كه به خلافت نشسته بود و در ضمن فضايل خود را براى ابى بكر ذكر مى نمود و به كلماتى كه رسول الله (صلى الله عليه و آله ) در حقش فرموده بود استدلال مى كرد تا اينكه فرمود: اى ابابكر تو را به خدا سوگند آيا ولايتى كه قرين ولايت خدا و رسول است در آيه زكات ولايت خدا و رسول است در آيه زكات ولايت من است يا ولايت تو؟ گفت بلكه ولايت تو است .
شيخ در كتاب ولايت مجالس به اسناد خود از ابى ذر (رضوان الله عليه ) نقل مى كند حديث قسم دادن على ( عليه السلام ) عثمان و زبير و عبد الرحمن بن عوف و سعد بن ابى وقاص را در روز شورى ، و داستان احتجاج آن حضرت را با نامبردگان و استدلال او را به نصوصى كه رسول الله (صلى الله عليه و آله ) درباره جانشينى او فرموده و تصديق همه نامبردگان فرمايشات او را، از جمله آن احتجاجات يكى همين آيه مورد بحث ما است ، كه امام قسمشاءن مى دهد و مى فرمايد آيا كسى در بين شما مسلمين غير من هست كه در حال ركوع زكات داده و آيه قرآن در حقش نازل شده باشد؟! همگى عرض كردند نه .
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه ملی همت
اللهم عجل لولیک الفرج
🔶️ روايت ابوذر غفارى
و از تفسير ثعلبى نقل شده كه مى گفته است . ابوالحسن محمد بن قاسم فقيه مرا خبر داد از عبد الله بن احمد شعرانى از ابو على احمد بن على بن رزين از مظفر بن حسن انصارى از سرى بن على وراق از يحيى بن عبد الحميد جمانى از قيس بن ربيع از اعمش از عبايه بن ربعى كه گفت روزى عبدالله عباس كنار زمزم نشسته و براى مردم حديث مى كرد و مرتب مى گفت (قال رسول الله ص ) ، (قال رسول الله ص ) تا اينكه مرد عمامه بسرى كه با عمامه اش صورتش را پوشانيده بود نزديك آمد و هر دفعه كه ابن عباس مى گفت (قال رسول الله ) و حديثش را مى خواند او نيز مى گفت (قال رسول الله ص ) و حديثى مى خواند، ابن عباس پرسيد تو را به خدا سوگند بگو ببينم كيستى ؟
ابن ربعى مى گويد ديدم عمامه را از صورت خود كنار زد و گفت اى مردم هر كس مرا مى شناسد كه هيچ و هر كس مرا نمى شناسد بداند كه من جندب بن جناده بدرى ابوذر غفاريم ، با اين دو گوش خود از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) شنيدم و اگر دروغ بگويم خداوند آن دو را كر كند و با اين دو چشمم ديدم و اگر دروغ بگويم هر دو را كور كند.
شنيدم كه فرمود: (على قائد البرره و قاتل الكفره ، منصور من نصره ، مخذول من خذله - على پيشوا و زمامدار نيكان است ، على كشنده كافران است ، على كسى است كه ياورش را خداوند نصرت مى دهد و دشمنش را خدا خذلان مى دهد)
هان اى مردم بدانيد كه روزى از روزها با رسول الله (صلى الله عليه و آله ) نماز ظهر مى خواندم سائلى در مسجد از مردم چيزى سوال كرد و كسى به وى چيزى نداد، سائل دست خود را به آسمان بلند كرد و گفت : خدايا تو شاهد باش كه من در مسجد رسول تو سوال كردم و كسى به من چيزى نداد، در همين حالى كه او شكوه مى كرد على (عليه السلام ) در ركوع بود با انگشت كوچك دست راست خود اشاره به سائل كرد، سائل نزديك رفته و انگشتر را از انگشت آن جناب بيرون كرد.
اين را هم بگويم كه على (عليه السلام ) همواره انگشتر را در آن انگشت مى كرد.
بارى رسول الله (صلى الله عليه و آله ) ناظر تمامى اين جريانات بود و لذا وقتى نمازش تمام شد سر بسوى آسمان بلند نمود و عرض كرد: بار الها موسى از تو خواست تا شرح صدرش دهى و كارهايش را آسان سازى ، و گره از زبانش بگشايى تا مردم گفتارش را بفهمند، و نيز در خواست كرد هارون را كه برادرش بود وزير و ياورش قرار دهى و با وى پشتش را محكم نموده و او را در كارها و ماموريت هايش شريك سازى ، و تو در قرآن ناطقت پاسـخش را چنين داده اى : بزودى بوسيله برادرت تو را در كار نبوت كمك مى دهيم و براى شما نسبت به آيات خود در كار نبوت كمك سلطنتى قرار مى دهيم تا به شما دست نيابند.
بار الها من محمد، نبى وصفى توام ، بار الها مرا هم شرح صدرى ارزانى بدار و كار مرا نيز آسان بساز، و از اهل بيتم على را وزيرم قرار بده و به اين وسيله پشتم را محكم كن .
آنگاه ابوذر گفت : رسول الله هنوز دعايش در زبان بود كه جبرئيل از ناحيه خداى جليل به حضورش آمد و عرض كرد: اى محمد بخوان .
پرسيد چه بخوانم ؟
ابوذر مى گويد جبرئيل گفت اين آيه را بخوان : (انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه و هم راكعون ).
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه ملی همت
اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بررسی شان نزول آیه ۵۵ سوره مائده در کتب شیعه و سنی
قرارگاه مردمی جنگ نرم جبهه ملی همت
اللهم عجل لولیک الفرج