شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت هشتم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ ei
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت هشتم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️آنكه قلبش را مطهر كردهاند سلام حقيقی را ادا میكند
🔻حضرت امام باقر(ع) به اباخالد كه يكی از صحابه است میفرمايد: «وَاللهِ يَا أَبَاخَالِدٍ لَا يُحِبُّنَا عَبْدٌ وَ يَتَوَلَّانَا حَتَّى يُطَهِّرَ اللهَ قَلْبَهُ وَ لَا يُطَهِّرُ اللهَ قَلْبَ عَبْدٍ حَتَّى يُسَلِّمَ لَنَا وَ يَكُونَ سِلْماً لَنَا فَإِذَا كَانَ سِلْماً لَنَا سَلَّمَهُ اللهَ مِنْ شَدِيدِ الْحِسَابِ وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ الْأَكْبَرِ» (اصول کافی، کتابالحجه). ای اباخالد به خدا قسم هيچ بندهای ما را دوست نمیدارد و ولايت ما را نمیپذيرد مگر اينكه خداوند قلبش را تطهير كند و خداوند قلب هيچ بندهای را طاهر نمیكند تا آنكه مفهوم «و سَلِّموا تَسليماً» را در ظاهر و باطن خود متجلّی نمايد. معارف سلام را در اين مرحله از تسليم بشناسد و عارفانه و خاضعانه و خالصانه و آن به آن، خود را تسليم ما كند. فرد مؤمن اگر واقعاً تسليم باشد، آن وقت «سَلَّمَهُ الله»، یعنی خدا به او سلام میكند. خدا اگر به كسی سلام كرد و صلوات فرستاد، به معنی آن است كه او را همنشين با محبوب كل هستی، حضرت محمد (ص) خواهد نمود و تمام عالم، تسليم او خواهد شد و ملائكه خادم و مطيع او خواهند گشت و تمام اسرار هستی بر او مكشوف خواهد شد. در نهایت در روز قيامت همه میترسند ولی او عشق میكند. همه میلرزند در حالی كه او میخندد. زيرا جلو جلو تسليم شده است و از اولياء خدا شده و حالا خدا هم تمام عالم ملكوت را تسليم او كرده است و قيامت در چنگ اوست. حال چه كسی میتواند از او حساب بكشد؟ او خودش يكی از سلاطين است و از بقيه حساب میكشد و خودش شفاعت میكند. چقدر روايات داريم كه بسياری از اولياء خدا در روز قيامت شفاعت میكنند. مثلاً همين روايتی كه در مورد زيارت عاشورا خوانديم كه هركس حضرت حسين (ع) را با زيارت عاشورا، زيارت كند و آن را با همين مضامين از سر معرفت بخواند به او اجازه میدهيم كه در روز قيامت هر كس را كه بخواهد شفاعت كند.
🔻اين روايت ترجمه آيه «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» (احزاب:۵۶) است. وقتی كه میگويی: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله»، اگر اباعبدالله (ع) به قلبت نگاه كند و به بگويد كه الان وسط آتش بپر، بايد بپری و يا بگويد مانند حضرت ابراهيم (ع) سر فرزندت را از بدنش جدا كن، باید اجابت كنی. مگر به اباعبدالله (ع) نگفتند كه گلوی علیاصغر را در راه وصال و دفاع از دين ما پاره پاره ببين؟ جگر علیاكبر را قطعه قطعه و «اِرباً ِاربا» ببين؟ حضرت أباعبدالله (ع) در راه ترويج انديشه وحيانی و كسب رضای حقتعالی دارای چنين مرتبهای از تسليم بود.
🔻داريم يكی يكی معانی «سلام» را بيان میكنيم تا به يك جمعبندی برسيم. داشتيم «سَلِّمُوا تَسْلیما» را میگفتيم چطور سَلِّمُوا؟ يك صورت خاصی كه نشانیهايش را ما در زيارت عاشورا دادهايم، آنگونه كه در رفتار خود، حقيقت تَسْلیما را متجلّی كند، آن طوری سلام كند كه خدا دستور داده است و آنگونه مسلمان بشود كه حقتعالی فرموده است «تَسْلیما». حقيقت سلام نزد خداست، يعنی كسی چيزی ندارد كه تسليم كند. اگر ما خود را تسليم كنيم وجود ما نيز از آن خداست. ما میخواهيم به خداوند بگوييم كه تسليمت هستيم، مگر غلام از خودش سرمايهای دارد كه تسليم بكند؟ همه سرمايهاش مال آقايش است، من كه چيزی ندارم كه به تو اعطاء كنم، هرچه دارم مال مولايم است. در این فراز زیارت عاشورا: «عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ الله» میگوييم ای حضرت أباعبدالله! ظرف سلام من كه محتوايی بر نمیدارد، در اين ظرف كه چيزی جای نمیگيرد، پس از حضرت حق التماس میكنم كه بر تو سلام كند و لذا سلام بايد «مِنّى سَلامُ الله» باشد.
❇️پایان قسمت هشتم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت نهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت نهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eit
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت نهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️تفاوت مفهوم سلام و اَلسّلام
🔻آنچه ذكر كرديم به غير از دو مورد همه مفهوم «سلام» بود. يكی آنجا كه حضرت عيسی (ع) فرمود: «وَالسّلامُ عَلَيَّ»، يعنی مقامات ملكوت يكجا به من عطا شده است. يكی هم در زيارت عاشورا عرض میكنيم «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ»، يعنی سلام را با الف و لام میگوييم. نمیگوييم، سلام عليك يعنی حسينجان آن مقاماتی كه خدا در قرآن گفته است، آن عشق بازیهايی كه با همه انبياء و اولياء كرده است، همهاش نثار تو باد حسين جان! همه آن مقاماتی كه خداوند به نوح داده، به شمادهم داده است. در زيارت «وارث» میخوانيم: «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ آدَمَ صَفوَةِ اللهِ». يعنی سلام بر تو ای كسی كه همه اسرار و گنجينههای «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها» (بقره:۳۱) را تو به ارث بردهای و اصطفاء و برگزيدگی را از حضرت آدم، تو به ارث بردهای و نور چشم هستی و گل سرسبد خلقت گشتهای. «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا وارِثَ نوحٍ نَبى اللهِ». يعنی سلام بر تو ای كسی كه همه مقاماتی كه خداوند متعال به نوح داده است به تو به ارث رسيده است حسينجان. نوحی كه پس از سه هزار سال مبارزه خدا به او فرمود: «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ» يعنی تسليم كل هستی در مرتبه مقامات نوح به تو اهداء شده است. «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا وارثَ إبراهيمَ خَليلِ اللهِ». يعنی سلام بر تو ای كسی كه مقام حضرت ابراهيم (ع)، يعنی درجه نبوّت و رسالت در مرتبه اولوالعزم، را به ارث بردهای و هم درجه با حضرت ابراهيم (ع) شدهای. يعنی ای حسينی كه بالاتر از ابراهيم در عاشقی و تسليم با خدا عمل كردهای. اگر او تنها فعل شهادت فرزند و ايثار در راه خدا را تمرين كرد و به نمايش گذاشت، امّا تو حقيقت شهادت و ايثار و صورت تحققيافته شهادت و پرپر شدن و قطعه قطعه شدن علیاكبر و علیاصغر را به نمايش گذاشتی و به همين دليل به مقام خليلاللهی كه ويژه حضرت ابراهيم است رسيدی. وقتی ابراهيم حتی عشق فرزندش اسماعيل را از سينهاش بيرون كرد، خدا او را به دوستی انتخاب كرد، حسينجان! مقام ابراهيم را هم تو داری.
🔻واژه «اَلسَّلام» در زيارت وارث نشان ميدهد كه هر اعطايی مخصوص خداست. هرگونه حقيقتِ تسليم مخصوص خداست. انسان چيزی ندارد كه تسليم كند جز آنكه آنچه كه خداوند خود به او داده است، تسليم خدا نمايد. همه چيز مال خداست. بنابراين حقيقت سلام از طرف خودش است و بازگشت سلام هم به سوی خودش است و اگر كسی آنچه كه حقتعالی به او داده است خرج خود خدا كند، آن وقت ميليارد ميليارد برابر تحويل میگيرد. سلامی كه حقتعالی به حضرت اباعبدالله (ع) کرده، حالا حضرت حسين (ع) دارد خرج خود خدا میكند و وقتی خرج خود خدا كرد، آن وقت در عظمت و سلطنت و اعطای مقام به حضرت أباعبدالله (ع)، خبرهایی میشود كه از بالاترين قدرت خيال و تصوّر ما هم خارج است.
🔻پس حقيقت هر سلامی از ناحيه حق است. همه سلامها حقيقت حق است. هر چه سلام و تسليم هست بايد از طرف خدا باشد. هر چيزی هم كه بايد اعطاء شود و خرج شود بايد از طرف خدا باشد و به خدا برگردد چون مال خودش است و اگر به خودش برگردد و خرج خودش بشود، آن وقت خبرهايی میشود كه حتّی از درك آنها عاجزيم، امّا اگر سلام و تسليم را در راه شيطان خرج كنی، بسيار خطرناك، وحشتناك و هولناك است و عواقب وخيمی در پی دارد كه اين بحث ما، گنجايش طرح آن را ندارد.
❇️پایان قسمت نهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت دهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت دهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ eit
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت دهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️دو معنا در سلام مؤمنين به يكديگر
🔻وقتی كه ما به يكديگر سلام میكنيم، اين سلام دو معنا دارد. در معنای اول، سلام دعاست و از خدا میخواهيم كه به تو مقامات اعطاء كند، نجاتت بدهد، دستت را بگيرد، شيطانِ نفست را تسليمت كند، ملائكه را تسليمت كند، معارف را تسليمت كند، آدمت كند. اين سلام «Hello» نيست، «صبح بخير» نيست، والله اينها نيست، حواستان را جمع كنيد. يك روز صبح زود در قاهره در يك منطقه به اصطلاح مدرن قدم میزدم، میديدم كه وقتی دو نفر از عربهای مصری به هم میرسند به جای سلام كردن به هم میگويند «صباح الخير»، يعنی صبح بخير. نمیگويند «السلام عليكم»، (منظور ما در اينجا مفهوم الهی سلام است). وقتی میخواهند خداحافظی كنند، میگويند «مع السلام»، اما منظورشان سلام قرآنی نيست. مانند همان تعارفهای توخالی كه ما به هم میكنيم، مثلاً «قربانتم»، «چاكرتم». متأسفانه در بين عربهای عوام و معمولی و به اصطلاح «امروزی» هم همينطور است، فرهنگ قرآنی در سلامشان نيست.
🔻ملاحظه میشود كه سلام و مفهوم قرآنی آن، مخصوص عربها نيست. چون يك واژه عربی در عرف فرهنگ اعراب نيست، بلكه واژهای است وحيانی كه فقط در ادبيات اولياء خدا و عاشقان خدا و آشنايان و آگاهان به ادبيات وحيانی و فرهنگ قرآنی به كار گرفته میشود. به همين دليل است كه در احكام اسلامی، وقتی مسلمانی به ما سلام میكند، دادن جوابش واجب است. روايت داريم كه كسی كه در سلام كردن سبقت میگيرد و سلام میكند شصت و نه ثواب دارد، يعنی شصت و نه مقام به او میدهند ولی آنكه پاسخ میدهد فقط يك ثواب میبرد و میبينيم كه حضرت رسول مکرم اسلام و آقا امیرالمومنین (صلوات الله علیهما) در سلام كردن بر همه سبقت میگرفتند و هيچ كس نمیتوانست بر ایشان سبقت بگيرد. ولی ما از فرهنگ و انديشه آل محمّد (ص) دست برداشتهايم!
🔻معنای دوم در سلام ما به همديگر اين است كه وقتی به مسلمانی عرض سلام میكنيم، يعنی به او میگوييم كه تو از ناحيه من در امانی، مال و جان و عمر و آبروی من و هر چه دارم همه تسليم توست، من كه از خودم چيزی ندارم اما آنچه كه فعلاً چند روزی به امانت نزد من است، همه را در اختيار تو قرار میدهم. اينگونه سلامكردنها، فرهنگی ايجاد میكند كه از ميان عامه مردم «پوريای ولی»ها تربيت میشوند و امثال «طيب»ها ظهور میكنند. از بين لاتها و چاقوكشها میگويم، تقليد از عرفا و اولياء خدا پيشكشمان، ما اگر ميان لاتها هم راه برويم، اگر آدم بشويم و صداقت سلام را در رفتار خود متجلّی كنيم بايد كلاهمان را بالا بياندازيم.
♦️با صداقت و معرفت با يكديگر سلام كنيم
🔻علت آنكه لفظ مبارك سلام را بسيار سطحی و بدون توجه بكار میبريم، آن است كه به ترجمه سطحی سلام بسنده كردهايم، اگر بفهميم كه گفته حضرت زهرا (س) «اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ» يعنی چه، آن وقت به هنگام سلام كردن دقت میكنيم و برای آنكه صادقانه و عارفانه سلام كنيم، زبانمان آرام و متين میشود و وقتی میخواهيم جواب سلام را نيز بدهيم، با تواضع و فروتنی و معرفت و توجه پاسخ میدهيم. اساساً ناجوانمردی است كه سلام كنيم و يا جواب سلام بدهيم ولی خلافش را عمل كنيم. مگر تو نامردی؟ مگر دوست داری منافق و دورو باشی، برو خودت را شستشو بده، خودت را پاك كن، آقا شو! متاسفانه از معارف اهلالبيت (ع) فاصله گرفتهایم! هر كسی شيطان خودش قویتر از خودش است. هر كس بايد مواظب خودش باشد. نبايد بنشينيم و برای ديگران كارنامه بسازيم. بلكه اول بايد خودمان را درست كنيم.
❇️پایان قسمت دهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت یازدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت یازدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت یازدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻آيات قرآن میفرمايد كه حقيقت سلام نزد حقتعالی است، سلام به تعداد شئون ملكوت ترجمه دارد. آيا شئون ملكوت را كسی میتواند بنويسد؟ به تعداد شئون ملكوت يعنی به تعداد اسماءالله، آيا اسماءالله را میتوان نوشت؟ قرآن كريم میفرمايد اگر همه درختها قلم بشوند و تمام اقيانوسها مركب، نمیتوان آنها را نوشت. آن وقت سلام به تعداد همه اينها معنا و ترجمه دارد. حالا ديدی سلام ترجمه معادل ندارد، همه اين حقايق نزد حق است. از او منشعب و صادر میشود و از او متشعشع میشود و باز به سوی او بر میگردد، سلام فقط بايد از ناحيه او بيايد، خوش به حال آن كسانی كه شامل آيه «هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ» (احزاب:۴۳) هستند، فقط اوست كه میتواند با سلام و صلواتش شما را نجات بدهد و به خودش متصل نمايد.
🔻معانی سلام وقتی كه از حضرت حق پايينتر میآيد، به مقامات متعدّد میرسد. گاهی به مقام «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ» (صافات:۷۹) میرسد. يعنی تمامی ملك و ملكوت، تسليم او میگردد. نظير آن مقاماتی كه به حضرت نوح اعطا كردند، آن میشود «سلامٌ». گاهی به مقام ابراهيم (ع) میرسد. مقاماتی كه به ابراهيم اعطاء كردند كه میشود «سَلامٌ عَلى إِبْراهِيمَ» (صافات:۱۰۹). مقاماتی كه به بهشتیها هنگام ورود میدهند يعنی «قالُوا سَلاماً» شامل مقامات، معارف، عوالم، قدرتها و سلطنتهای بسياری میشود، پس سلام به همان تعداد معانی دارد، حالا «اَلسَّلام» را با همه اين معانی كه گفتيم در نظر داشته باشيد. اکنون در مقابل آقا امام حسين (ع) ايستادهايم و میگوييم: «السَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله». البته هنوز «اَباعَبدِالله» را ترجمه نكردهايم، گمان كردهاید كه «اَباعَبدِالله» يعنی امام حسين؟ متأسفانه به همين صورت با زيارت عاشورا بازی كردهايم. من مطالب را فشرده میگويم و عبور میكنم، قسم جلاله خوردم كه اگر ده سال هر شب زيارت عاشورا را شرح بدهم، ترجمه آن تمام نمیشود. حالا شروع میكنيم.
🔻«السَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» يعنی ای حسين جان! تمام مقامات ملكوت نثار تو. هر چه كه خدا به من داده است فدای تو. اين جان ناقابل نثار تو. بچهات را در آغوشت بگير بگو حسين جان اين نوزادم فدای علی اصغرت. خودت دور حرم بچرخ بگو دورت بگردم، بگو هر چه دارم از ناحيه خودم نيست. من كه لايق نيستم چيزی به تو بدهم. حسين جان سلام الله عليكم. حسين جان از خدا میخواهم از حول العرش محدقين تمامی مقاماتی كه حضرت حق به اولياء و انبياء عطا كرده، به تو بدهد. حسين جان ما همهمان تسليم تو هستيم. حسين جان ما همه عاشق آن مقامات تو هستيم. حسين جان ما عاشق آن مقاماتی هستيم كه هر يك از شعاع انوار تو يكی از مقامات است. حسين جان برای وصول حتی به يكی از آن بينهايت مقاماتت، دست ما را هم بگير. «السَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله».
❇️پایان قسمت یازدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت دوازدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت دوازدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت دوازدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻ما هنوز به يقين نرسيدهايم، انشاءالله بيدار شويم، بفهميم زيارت عاشورا چه میكند! فقط به جلسه رفتن اكتفا نكنيد، بايد مطالب تكرار شود وگرنه پس از آنكه جلسه تمام شد مجبوريم محل را ترك كرده و به جمع غافلان وارد شويم و گرفتاريهای دنيايی موجب شود كه مباحث جلسه را فراموش كنيم. مثل غذا و آب كه در هر روز به تكرار میخوريم و مینوشيم تا انرژی و نشاط بگيريم، بايد مباحث را تكرار كنيم و در آنها تدبر كنيم. حضرت صاحب (عج) و حضرت زهرا (س) به ما توفيق دادهاند تا به اين وادی وارد شويم، خود را نماينده حضرت بدانيد كه در راه ترويج فرهنگ و انديشه حسينی نمايندگی دارد.
♦️جلسات زیارت عاشورا به مصابه وادی طور
🔻«إِذْ قَالَ مُوسَى لِأَهْلِهِ إِنِّي آنَسْتُ نَارًا سَآتِيكُمْ مِنْهَا بِخَبَرٍ أَوْ آتِيكُمْ بِشِهَابٍ قَبَسٍ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ» (نمل:۷). حضرت موسی به اهل خود گفت: صبر كنيد، من آتشی پيدا كردم، پارهای از آن را میآورم تا شايد گرم شويد، و از اين تاريكی و سرما نجات پيدا كنيد. تاريكی ظلم، تاريكی گناه، سرمای خلاف، سرمای جهل. لذا اولاً ما بايد "اهل" باشيم تا حضرت اباعبدالله (ع) نيز از آتش كربلا و مصباحالهدای كربلا، جانهای ما را گرما بخشيده و روشنی عطا فرمايند. ثانياً: بايد از اين آتش ببريم، اين آيات فقط برای موسای سه هزار و پانصد سال قبل نيست، يعنی وقتی از بيت حضرت فاطمه (س) خارج شديد بايد هرچه از معارف اهلالبيت (ع) ياد گرفتيد را به ديگران منتقل كنيد؛ نه اينكه حتی به خانواده خودتان هم نگوييد در جلسه چه گذشت.
♦️مصباحالهدی
🔻اين آيه قرآن است كه میفرمايد بايد از اين آتش برای اهلتان ببريد. اصلاً مصباحالهدی يعنی چه؟ آيا كلمه مصباحالهدی فقط حرفی است كه بايد روی تابلوها و پلاكاردها نوشت؟ يا يك نمونه عملیاش اين است كه از هر جا شعله هدايتی گرفتی به ديگران هم منتقل كنی؟ فقط نشستن و گوش دادن و رفتن، تنبلی است! اين روش يعنی منتقل نكردن معارف حسينی، با ادعای شهادت خواستن در ركاب حضرت اباعبدالله الحسين (ع) نمیسازد. بايد مطالب را به ديگران برسانيد، زياد هم مهم نيست كه سخنران چه كسی است، چون اينها همه معارف زيارت عاشورا است، قصه شخصی تعريف نمیكنيم. اصلاً ما كی هستيم كه جرأت داشته باشيم از خودمان و من عندی حرف بزنيم؟ آنقدر بايد التماس نمود كه آقاجان خود را به تو میسپاريم مبادا يك لحظه كلمهای من عندی بگوييم، مواظب خود بايد باشيم همه گرفتاریهای جامعه ما از آنجا شروع شد كه بعضی از مسؤولين و آنانكه تريبون و رسانه در اختيار دارند، حرفهای خود را به جای نظر اهلالبيت عليهم الصلوة و السلام غالب كردند. بنابراين بايد مراقب باشيم كه «من عندی» حرف نزنيم.
♦️رزق آسمانی
🔻الحمدلله زيارت عاشورا دلها را شكوفا كرده و دارد جوانه میزند، حتی اگر يك نفر هم از ته دل احساس كند كه بايد جلسات را ادامه دهد و دنبالش باشد كه معارف زيارت عاشورا را كجا ارائه میدهند تا سراغ آنجا برود، نشان آن است كه مردانه تا آخر میايستد. مطالب اين جلسات نمونه و مستورهای است از معارف زيارت عاشورا. اگر از اين مستوره و نمونه را پسنديدی، ديگر رهايش نمیكنی، چون طبق اين فراز از زيارت عاشورا كه میفرمايد: «بِأبی اَنتَ و اُمّی»، قرار است در راه حسين (ع)، جان بدهی. آيا به توفيق جانبازی میرسی در حاليكه حوصله كسب معارف حسينی را نداری و وقت نمیكنی تا راه را بشناسی و راه و رسم جانبازی بياموزی؟ بجنبيد! پيك امام حسين (ع) به ما هم رسيده، بشتابيد، ای خريداران و ای مشتاقان متاع حسينی! بشتابيد كه نشستن سر سفره حضرت حسين (ع)، حيات جاودان است، رزق آسمانی است. یقیناََ بدون عنايت حضرت زهرا (س) نمیشود در راه ترويج معارف اهلالبيت خالصانه فعاليت كرد. بايد التماس كرد، تواضع و تضرع بايد كرد.
❇️پایان قسمت دوازدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت سیزدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت سیزدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت سیزدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️معارف و مفاهيم سلام
🔻در معنای «السَّلامُ عَلَيكَ» گفتيم ترجمه «درود بر تو» سادهترين و سطحیترين معنی است، اصلاً نمیشود معنی سلام را تمام و كمال گفت. با توجه به آيات و روايات فهميديم كه در سلام چندين دسته از معانی وجود دارد:
1⃣به معنی «دعاست»، سلام در معنی دعا مانند يك مفاتيحالجنان پر است از دعاهای فراوان.
2⃣«توسل» است، مفاهيم سلام در اين دسته به اندازه يك مفاتيحالجنان در باطن خود معارف توسل را مستتر كرده است كه در فرصت ديگری بايد تفاوت مفاهيم دعا و مفاهيم توسل را بيان نمود.
3⃣«تسليم» است. مفاهيم و معارف تسليم نيز بسيار زياد است كه در فرصت ديگر بايد تشريح نمود.
4⃣اعلام آمادگی برای شهادت و چوب حراج زدن به تمام علائق دنياست. مفاهيم سلام در اين دسته نيز بسيار زياد است ولی اجمالاً بايد گفت كه با سلام به پيشگاه حضرت اباعبدالله (ع)، حركت شيعه شروع میشود و كليد میخورد.
5⃣درخواست مقامات ملكوتی برای خويش از آستان حضرت حسين (ع) است.
6⃣تكريم و ستايش مقامات حضرت اباعبدالله (ع) است. با توجه به آياتی مانند «سَلَامٌ عَلَىٰ نُوحٍ فِي الْعَالَمِين»، «سَلامٌ عَلى إِبْراهِيمَ» و... .
7⃣در ترجمه سلام گفتيم اصل همه اين مقامات از خود حضرت حق است، خود حضرت حق «سلام» است و هر سلامی از حضرت حق منشعب میشود و همه مقامات از حضرت حق اعطا شده و همه درجات رو به ناحيه حق دارند؛ بنا به فرمايش مولاتنا فاطمه (س) كه میفرمايند «وَ إِلَيْكَ يَعُودُ السَّلاَمُ».
♦️درخواست بالاترين مقامات ملكوت برای امام حسين (ع)
🔻در اين دسته از معانی سلام دعا میكنيم خدايا! همه مقامات بلند و مقامات مكلوتی را به حضرت حسين (ع) عطا كن! معانی و معارف و مفاهيم بسيار زيادی در اين دسته از معانی سلام موجود است كه آن نيز در فرصت ديگر بايد تشريح شود. ممكن است به نظر برسد كه همه مقامات در بهشت برای حضرت اباعبدالله الحسين (ع) فراهم است، پس دعای ما چه محلی از اعراب دارد؟ در جواب بايد گفت اولاً بهشت جايی پشت اين دنيا نيست. بهشت، عالم كمال است و مسيطر و مشرف به اين عالم است. بهشتيان انسان كاملند.
🔻«وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»
(آلعمران:۱۶۹). وَلَا تَحْسَبَنَّ با «لاء نهی» و «نون تأكيد ثقيله» در آخر جمله، تأكيد میفرمايد كه: مبادا فكر كنيد آنهايی كه در راه خدا كشته شدهاند [و سرور و سالارشان، سيدالشهداء حضرت اباعبدالله (ع) است] مردهاند، (فكر نكنيد آنها مردهاند يعنی معلوم است كه زندهاند، ولی باز تأكيد میفرمايد) بلكه زندهاند. «عِنْدَ رَبِّهِمْ» با «عِنْدَ اَهلِ الدُّنيا» خيلی فرق دارد. سينه آنها ديگر جای غذاهای مادی در زمين «مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا» (بقره:۶۱). نيست، جای سير و پياز، جای شيری كه از شكم گاو بيرون میآيد نيست؛ جای عسلی كه از شكم زنبور بيرون میآيد نيست؛ آنجا، «أَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ» (محمد:۱۵) میدهند؛ سرچشمه اين انهار، «عِنْدَ رَبِّهِمْ» است. يعنی از اعماق ملكوت اعلی سرازير میشود. آنجا، «وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى» (محمد:۱۵) میدهند، عسلهای آنجا چون «عِنْدَ رَبِّهِمْ» است، صفابخش است، انسان را صاف و مصفی میكند، زلال میكند. «يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا» (انسان:۵). آنجا از شرابی به آنها میدهند كه سراسر راز و اسرار ملكوت است، آنها مینوشند و مینوشند و آن به آن اسرار ملكوت، برابرشان شكفته میشود و ما مثل نابيناهايی هستيم در ملك سليمان كه عظمت و سلطنت او را نمیبينيم، ولی آيا سليمان هم ما را نمیبيند؟ تمام حالات ما در چنگشان است.
❇️پایان قسمت سیزدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت چهاردهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت چهاردهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت چهاردهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️اهلالبيت (ع) در اين دنيا خود را محدود به زندگی زمينی كردهاند
🔻اهلالبيت(ع) از اين دنيا كه میروند تازه دست و بالشان از تعهدی كه در اين دنيا داشتهاند تا مثل ما زمينیها زندگی كنند، باز میشود؛ اينجا نمیتوانند كراماتشان را هميشه نشان دهند، مگر حضرت اباعبدالله (ع) نمیتوانستند با يك اشاره در عاشورا، صحرای كربلا را تبديل به اقيانوسی از آب كنند؟ اگر نكردند نه اينكه ـ نعوذبالله ـ قدرت نداشته باشند، اما اگر چنين میكردند آن وقت دیگر نمیتوانستند الگویی برای ما در مبارزه با باطل باشند، چون ما مثل ایشان نمیتوانستیم عمل کنیم و صحرا را اقیانوس کنیم. لذا امام حسين (ع) برای هدايت ما و برای آنكه ما بتوانيم از او سرمشق بگيريم و راه او را ادامه دهيم، مثل ما زمينیها زندگی كردند. به همين دليل خود را تسليم حوادث زمينی میكردند. لذا مظلومانه آماده شد تا علی اصغرش را پاره پاره كنند، مظلومانه و غريب و بیكس در مقابل دشمن ايستاد سنگ به پيشانیشان زدند، تير به سينه مباركشان زدند، حضرت اشاره نكردند كه تير نيايد، اگر چنين میكردند فوراً امثال من رو سياه میگفتيم كه ما آن قدرتها را نداريم، پس نمیتوانيم از رفتار حضرت الگو بگيريم و با يزيديان زمان خود بجنگيم! اما اجازه دادند تير عمل كند، اجازه دادند تشنگی جگرشان را بسوزاند، اجازه دادند تا حنجر علی اصغرشان را آن گرگان خونآشام كربلا بدرند، اما وقتی از اين دنيا میروند دست و بالشان باز میشود.
♦️تجلّی كامل سلطنت اهلالبيت (ع) در مماتشان است
🔻حقيقتاً اين دنيا برايشان قفسی است كه از آن آزاد میشوند و شهادت آنها آغاز سلطنتشان با دست و بال باز است. اين مطلب، مربوط به معارف آخر زيارت عاشورا است: آنجا كه میفرمايد: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ». يعنی در ممات محمد و آل محمد (ص) اسرار و مقاماتی است كه آرزوی هر بنده مقرب و اهل يقين و عارف كامل میباشد. زيارت عاشورا در اين جمله میفرمايد فكر نكنيد امام حسين (ع) كشته شد، و يزيديان خيال نكنند صورت مسأله را پاك كردند. بدانيد كه سلطنت امام حسين (ع) تازه شروع شده و آن به آن سلطنتش در حال توسعه است، آن به آن به لشكريان ایشان اضافه میشود. آن به آن دلهای سينه چاك عاشقانش از عشقش لبريز میشود. اينها همه در «مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» اتفاق میافتد. ممات آل محمد (ص) از حيات آل محمد پرعظمتتر است. لذا آرزوی عارفان و كاملان، رسيدن به ممات آل محمد (ص) است، لذا میگوييم خدايا! نه تنها حياتم، بلكه مماتم را هم مثل ممات آل محمد (ص) كن كه تازه اول سلطنت است. مقامات مربوط به ممات آل محمد (ص) آن اندازه پر عظمت و شگفتآور و غير قابل تصور است كه تنها به آن دسته اعطا میشود كه حياتشان مانند حيات آل محمد (ص) باشد و كسانی كه حياتشان همچون حيات آل محمد (ص) نشود، محال است مقامات مربوط به ممات آل محمد (ص) نصيب آنان گردد.
❇️پایان قسمت چهاردهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت پانزدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت پانزدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت پانزدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️با دعای ما چه مقاماتی به امام حسین (ع) خواهند داد؟
🔻اين سؤال مطرح است كه وقتی همه مقامات نزد حضرت اباعبدالله (ع) است، ما در معارف مستتر در سلام، چه دعايی برای حضرت به جهت كسب مقامات بلندتر میكنيم؟ و چه مقاماتی را برای حضرت درخواست مینمائيم؟ اين شبهه وجود دارد که مقامات هم بالاخره در يكجا به انتها میرسند، اما اينطور نيست، هر چه مقام بدهند مگر به آخر میرسد؟ هرچه سلطنت و قدرت و عظمت و شوكت و علم و معرفت و جلال و نشاط و سرور دهند، مگر تمام میشود؟ مگر عظمت خدا به پايان میرسد؟ مگر جلال و شوكت و قدرت و سطوت و سلطنت خدا به آخر میرسد؟ مگر رحمانيت خدا به آخر میرسد؟
🔻وقتی رحمانيت خدا به انتها میرسد كه خود خدا به آخر برسد و اين غير ممكن است. «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» (حجر:۲۱)، حقتعالی در اين آيه كريمه میفرمايد كه گنجينههای همه مقامات، همه سلطنتها، همه رحمتها، همه جلالها، همه قدرتها، همه عظمتها، همه شوكتها، همه نعمتها، همه فيوضات نزد ماست و هيچكس از خزائن آن خبر ندارد. به هركس به اندازه ظرفيتش میدهند. هركس سينه چاكتر باشد بيشتر نصيبش میشود. گاهی به اندازه همه هستی است و به سينه منشرح رسول خدا (ص) نازل میشود: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» (انشراح:۱) و گاهی به اندازه پوست پستهای است كه به من رو سياه میدهند.
🔻بنابراين «سلام» در مفهوم درخواست مقامات ملكوتی چنين معنا میشود كه همينطور كه رو به اباعبدالله (ع) سلام میكنيم از خدا میخواهيم ای خدا! همه مقامات ملكوت را تسليمش كن، ای خدا! سلطنت دو عالم را تسليمش كن، ای خدا ملائك را به نوكریاش درآور، ای خدا دشمنانش را خوار كن، تعداد دعاهايی كه در اين دسته از مفاهيم سلام است قابل شمارش نيست.
♦️اسرار صدبار سلام
🔻اینكه در زيارت عاشورا دستور صدبار سلام آمده است، سرّی عجيب است! آيا زيارت ديگری داريم كه صد سلام داشته باشد؟ اگر آدم بیجهت به شخصی صدبار سلام كند، میگويند عقلش را از دست داده است! در سنت رسول اكرم (ص) هم نداريم يك نفر چند بار به رسول خدا (ص) در يك ديدار سلام كند و حضرت هم در همان مجلس همه را جواب دهند.
🔻چه سرّی در صد سلام هست؟ چرا تدبر نمیكنی؟ «أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها» (محمد:۲۴)، مگر بر دلهايتان قفل زدهاند؟ آيا نمیبينی در كلمه اَلسّلامُ عَلَيك چه معارف عظيمی نهفته شده است!؟ با هر سلامی از مقام خزائن غيب فتوحاتی میشود. سلامی كه معنیاش فقط «درود» باشد يكیاش هم زياد است، اما سلامی كه يك مفاتيحالجنان دعا در آن نهفته باشد، يك ميليون بارش هم كم است. با هر سلامی فيوضاتی میرسد كه ما اصلاً نمیدانيم حقيقت آنها چيست. روح حضرت با انواری كه ما از حقيقت آنها بیخبريم منور میشود. اسراری كه ما نمیفهميم برای حضرت مكشوف میشود، نعماتی كه ما نمیدانيم به حضرت سرازير میشود، رحماتی كه ما نمیشناسيم و معارفی كه نمیفهميم حضرت را در بر میگيرد، با هر سلام «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ» برای حضرت نازل میشود. آن وقت معارف و مفاهيم صد سلام حيرتآور میشود!!
🔻اگر كسی به هشتادمين سلام رسيد و روی آب راه نرفت يا در آسمان پرواز نكرد، به سلام كردن خودش شك كند، به معارفش شك كند، به ايمانش شك كند. حتی با يك سلام بايد بتواند پا روی اقيانوس گذارد و جلو برود! اين سلام اگر سلام حقيقی باشد بايد چنين آثاری داشته باشد ولی ما زيارت عاشورا را دست انداختهايم، با زيارت عاشورا بازی كردهايم، اين معنی را از قرآن ثابت كرديم و آيات و روايات مربوطه هم قبلاً ذكر شد. نوارها را بگير و تكرار و تمرين كن، براي آشپزی فيلم آموزشی ميخرند، اگر پزشكی در تلويزيون توصيهای بكند تو هم آنرا به همه توصيه میكنی، حداقل با معارف حسينی اينطور معامله كن، حداقل با معارف اهلبيت (ع) اينطور برخورد كن، اگر تلاش نكنی سرت كلاه میرود، خدا نكند كه چنين شود.
❇️پایان قسمت پانزدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت شانزدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت شانزدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت شانزدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️اسرار سلام به معنی توسل
🔻دسته ديگر از مفاهيم سلام، توسل است؛ يعنی ای حسين جان! به مقامات تو سلام میكنم، خودم را متوسل به مقام صبر تو میكنم و به صبرت متوسل میشوم، حسينم! به مقام غيرت الهیات متوسل میشوم، تسليم مقام عرفانيت شده و به معارفت توسل میجويم، حسين من، حسين عزيزم! به مقام عشقت متوسل میشوم، حسينم! به مقام تعهد به اجرای احكام الهیات متوسل میشوم، حسين جان! به مقام غضب و خشمت تو نسبت به دشمنان خدا توسل میكنم، در مقابل يكايك مقامات و كرامات حضرت اباعبدالله الحسين (ع) متوسل میشويم و با اين توسل به هر يك از آن مقامات توسل پيدا میكنيم، آن وقت انشاءالله به ميزان مجاهدتهای بعدی به آن مقامات نزديك خواهيم شد. بنابراين در اين رشته از معانی سلام، ميليونها مقام برای حضرت اباعبدالله وجود دارد كه ما به آنها متوسل میشويم!
♦️اسرار سلام با مفهوم تسليم
🔻دسته ديگر از معانی سلام، تسليم است. «السَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» يعنی آقاجان! میدانم چيزی ندارم تا تقديمتان كنم، اما مرا هم بپذيريد، آنقدر به من لياقت دهيد تا چنان تسليمتان باشم كه اگر دستور داديد سرم را جدا كرده و تقديمتان كنم، بدون لحظهای درنگ چنان كنم. ادعای بالايی است ولی ممكن است، میشود به اين مقامات رسيد چه اينكه شهدای اسلام در تاريخ تشيع نشان دادهاند كه چنين ادعاهايی با مجاهدت قابل دسترسی میباشد.
🔻در حالات مرحوم آقا شيخ جعفر مجتهدی نقل میكنند كه زياد مايل نبودند از ايشان عكس گرفته شود، يكبار كه از ايشان اجازه خواستند كه عكسشان را بيندازند، گفته بودند اجازه دهيد وقتی حضرت صاحب ظهور كردند من سرم را روي دستانم گرفته و تقديمشان میكنم، آن وقت شما در آن حال از من عكس بگيريد. توجه كنيد كه بزرگان از روی مسامحه و تعارف حرف نمیزنند، اصلاً چون با حساب و كتاب حرف میزنند به مقامات بزرگ نائل شدهاند.
🔻حسينجان! من تسليم تو هستم. غصه میخورم از اينكه روز عاشورا همراهت نبودم، تمام فرهنگ و انديشهام را تسليم تو میكنم، تمام زندگیام را تسليم تو میكنم، تمام كسب و كار و خانواده و اهل و عيالم را تسليمت میكنم، چون شنيدهام كه ياران باوفايت چنين كردهاند و میدانم «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا».
🔻حسينم! بگو چه كنم، ياران مكتب تو در كجا بیكس ماندهاند تا آنها را كمك كنم؟ میدانم هرچه دوستانت زيادتر شوند دشمنانت هم بيشتر خواهند شد. حسينم! اگر از اين زيارت برگشتم و يقين كردم كه تمام اموالم را بايد در راه روضه و اطاعت تو دهم؛ همه را تقديمت میكنم. همه چيزم را فدايت میكنم. حسينم! اگر بدانم بايد فرزندانم را اسماعيل وار قربانیات كنم، چنين میكنم. حسين جان به جان علی اصغرت اگر الان بگويی كه فرزندم را قربانی علی اصغر كنم، همان خواهم كرد، به جان علی اكبرت اگر فرمان دهی بلافاصله جوانم را قربانی علی اكبرت خواهم كرد. وقتی كه استخوانهای شهدا را برای پدر و مادر شهيد میآوردند، مادرش يكی يكی استخوانها را میبوسيد و میگفت حسينجان دوباره تقديمت میكنم! اين سلام تسليم است.
❇️پایان قسمت شانزدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت هفدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت هفدهم 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا ♦️ e
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت هفدهم
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️خطر، دوری معرفت است نه دوری راه
🔻در روايات مربوط به زيارت حضرت اباعبدالله الحسين (ع) هم زيارت از راه نزديك وارد شده و هم از راه دور، اين به معنی آن است كه نگفتند اگر كربلا نروی نمیرسی، بلكه فرمودهاند كه خطر اساسی دوری معرفت است، نه دوری راه. خيال نكن پولدارهايی كه بيست بار كربلا میروند بهشتیاند و بیپولها جهنمی، البته روايت داريم اگر میتوانی سينه خيز خود را روی زمين بكش و به زيارت برو، ولی اگر نشد دوری معرفت خطرناك است نه دوری راه. اگر حقيقتاً بيست بار «زيارت» كردهای؛ چرا روی آب راه نمیروی؟ چرا در هوا راه نمیروی؟ چرا هنوز زندهای؟ تكهتكه نشدهای؟ چرا هيچ نشانی از فاطمه (س) نداری؟ بايد معرفت از سينهات بريزد، از زندگیات تقوا ببارد. خادم اهلبيت اينگونه است، ادعا نيست. همه زندگیات بايد كوه طور باشد، اگر هست ما چاكرت هستيم.
🔻اينها ترجمه «اَلسَّلامُ عَلَيك» بود، هنوز به «يا اَباعَبدِالله» نرسيدهايم. سلام كردن به حضرت اباعبدالله (ع) تمرين میخواهد و لذا برای سلام كردن به حضرت اباعبدالله (ع) بايد تمرين كرد تا حداقل برخی از معارف سلام در ذهن زائر متجلّی شود. برای سلام کردن، بايد تمرين كرد. مگر فقط با شنيدن آموزش رانندگی میتوان راننده شد؟ اگر برای كسی از شناگری حرف بزنی آيا او شناگر میشود؟ اگر فوتبال تعريف كنی آيا او فوتباليست میشود؟ آن وقت چطور سلام كردن با اين همه معارف را به اين راحتی ياد گرفتی؟ اين هم يكی ديگر از بدبختیهای ماست. بايد حواسها را جمع كنيم. اهل ذكر بايد به دست و پای ذاكر بيفتند كه اين سلام را بارها بگو، دل ما كور است، كر است، اين دل لال است نمیتواند بگويد، میخواهم بگويم ولی اين دل بازيگوش است، لذا حواسم هزار جا میرود، میخواهم بگويم ولی اين دل تربيت نشده است و لذا اين مفاهيم يادم نمیماند. دلم بازيگوشی میكند و نمیتواند بگويد. تمرين میخواهد!
🔻«اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله، اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله». چند دفعه بايد گفت؟ آيا سه دفعه كافی است؟ ده بار چطور؟ از ترجمه سلام چه فهميدی؟ آنقدر بايد بگويی كه زبان دلت چنان مأنوس شود كه در سختترين حالات نيز از ذكر سلام ناتوان و غافل نباشی، تا آنكه لحظه احتضار فرا رسد. آن مرحله حساسی است و در آن مرحله، فقط كسانی میتوانند سلام را بدهند كه دل آنها با ذكر حسين مأنوس باشد. جوان و پير هم ندارد، بيرون رفتی ممكن است با يك زمين خوردن كارت تمام شود، عمر دست خداست. اگر اكنون تمرين كنی لحظه احتضار اطرافيانت میبينند كه لبانت تكان میخورد و میگويی: «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله».
🔻تا اين جلسه الحمدللّه موفق شديم تقريباً مفهوم «اَلسَّلامُ عَلَيكَ» را شرح دهيم. خدا به ما توفيق دهد تا سيصد جلسه را در شرح زيارت عاشورا به سرانجام برسانيم تا اين گنج برای شيعيان در تاريخ اسلام بماند. دشمنان اهلالبيت (ع) تمام تلاششان را به كار بستهاند تا عليه زيارت عاشورا كار كنند، ما هم بايد با همه قدرت و توانمان، فرهنگ و انديشه زيارت عاشورا را ترويج كنيم.
❇️پایان قسمت هفدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی
❇️قسمت هجدهم (آخر)
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام» تالیف استاد زاهدی ❇️قسمت هجدهم (آخر) 📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشور
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی
🛑 قسمت هجدهم (آخر)
💠اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️خلاصه مبحث تفسیر سلام به حضرت امام حسین (ع) در فراز اول زیارت عاشورا
🔻«اَلسَّلامُ عَلَيك» يعنی «سلام بر تو»، سلامی كه پيوسته با دعای من از جانب حقتعالی بالاترين مقامات به تو اهداء شود؛
🔻سلامی كه تمامی محبّتها و بركات و رحمتها را بر تو نازلكند؛
🔻سلامی كه تمام ملك و ملكوت و تمام هستی و ملائك آسمان و زمين را از جانب حقتعالی مطيع و فرمانبردار تو بنمايد؛
🔻سلامی كه تمامی سلامهايی كه حضرت حق بر تمام انبياء و اولياء خود در قرآن ذكر فرموده است، بر تو نازل نمايد؛
🔻سلامی كه اعلان محبت تمام، اطاعت تمام و ارادت و تسليم تمام عمر و همه مال، فرزند، مقام و امكانات من به پيشگاه تو باشد؛
🔻سلامی كه سلام حضرت حق را بر تو نازل كند و از تو به سوی حقتعالی صاعد شود؛
🔻سلامی كه شكايت ستمهايی كه بر شيعيان تو و بر مسلمين از جانب ظالمين وارد شده است را به پيشگاه تو برساند؛
🔻سلامی كه مرا نزد تو مقرب نمايد؛
🔻سلامی كه مقامات زائرين حقيقی تو را شامل من هم بنمايد؛
🔻سلامی كه مرا كبوتر آستان تو نمايد و همواره و تا ابد زائر حرم تو گرداند؛
🔻سلامی كه از صبر تو، از علم تو، از رضای تو، از تسليم تو، از غيرت تو، از ايمان و يقين تو، از معرفت تو، از كرم تو، از شجاعت تو، از تقوای تو، از محبت تو، از ايثار تو و از همه كمالات تو نصيب من نمايد؛
🔻سلامی كه مرا در مقابل مقامات تو و در مقابل مقام ايثار و مقام سروری ابرار و در مقابل مقام صبر تو تسليم و متوسل نمايد؛
🔻سلامی كه مرا در مقابل رضای تو -كه تمام بهشت تحت مقام رضای تو قرار دارد- تسليم و متوسل نمايد؛
🔻سلامی كه مرا در مقابل مقام تعبد و بندگی و اجرای حكم حق تسليم و متوسل نمايد؛
🔻سلامی كه مرا در برابر عشق، معرفت و عرفان تو تسليم و متوسل كند؛
🔻سلامی كه مرا در برابر مقام سلطنت تو بر مُلك و ملكوت تسليم و متوسل نمايد؛
🔻سلامی كه حقتعالی در قرآن كريم با همراهی تمامی ملائكهاش بر رسول خدا (ص) اهدا نموده است، بر تو نيز نازل كند؛
🔻سلامی كه تمامی دشمنان تو و دشمنان مكتب، انديشه و فرهنگ تو را در برابرت چون سنگ و خاك بی جان و از شدت شكست، خار و بیمقدار نمايد؛
🔻سلام بر تو! ای پدر عبادت، ای پدر زهد و تقوي و ای كسی كه با عبادت تو، عبادت متولد میشود؛
🔻سلام بر تو! ای كه با بندگی محض و مطلق بندگی به سلطنت دو عالم رسيدهای؛
🔻سلام بر تو! ای كه با مظلوميت محض به قدرت لايزال حق پيوستهای.
❇️پایان خلاصه کتاب «تفسیر سلام»
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
👈پایان درج خلاصه شرح زیارت عاشورا مربوط به کتاب «تفسیر سلام»، تالیف استاد زاهدی در ۱۸ قسمت.
♦️انشاءالله به زودی خلاصه شرح زیارت عاشورا مربوط به کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی در کانال قرار خواهد گرفت.
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ Eitaa.com/Ziarat_Ashoura
♦️ T.me/Ziarate_Ashoura
♦️ Instagram.com/Ziarat_Ashoura
📕لینک تمام قسمتهای خلاصه کتاب "تفسیر سلام" تالیف استاد زاهدی (برگرفته از جلسات پنجم، ششم و هفتم شرح زیارت عاشورا توسط ایشان):
🔻قسمت اول:
eitaa.com/ziarat_ashoura/379
🔻قسمت دوم:
eitaa.com/ziarat_ashoura/381
🔻قسمت سوم:
eitaa.com/ziarat_ashoura/383
🔻قسمت چهارم:
eitaa.com/ziarat_ashoura/385
🔻قسمت پنجم:
eitaa.com/ziarat_ashoura/387
🔻قسمت ششم:
eitaa.com/ziarat_ashoura/389
🔻قسمت هفتم:
eitaa.com/ziarat_ashoura/391
🔻قسمت هشتم
eitaa.com/ziarat_ashoura/393
🔻قسمت نهم
eitaa.com/ziarat_ashoura/395
🔻قسمت دهم
eitaa.com/ziarat_ashoura/397
🔻قسمت یازدهم
eitaa.com/ziarat_ashoura/399
🔻قسمت دوازدهم
eitaa.com/ziarat_ashoura/401
🔻قسمت سیزدهم
eitaa.com/ziarat_ashoura/403
🔻قسمت چهاردهم
eitaa.com/ziarat_ashoura/405
🔻قسمت پانزدهم
eitaa.com/ziarat_ashoura/407
🔻قسمت شانزدهم
eitaa.com/ziarat_ashoura/409
🔻قسمت هفدهم
eitaa.com/ziarat_ashoura/411
🔻قسمت هجدهم (پایانی)
eitaa.com/ziarat_ashoura/413
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت اول
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ا
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت اول
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️نكته عرفانی برای کسانی که با زیارت عاشورا، امام حسین(ع) را زیارت میکنند
🔻اين نكته درباره مقامی است كه برای زائرين حضرت اباعبداللهالحسين (ع) به وسيله تلاوت زيارت عاشورا، روايت شده است. خاتم المحدثين مرحوم حاج شيخ عباس قمی در مفاتيحالجنان از قول حضرات معصومين عليهم الصلوة و السلام روايت میفرمايد: «كسی كه زيارت عاشورا را بخواند به چنان مقام و درجهای با اصحاب حضرت اباعبدالله الحسين (ع) در روز عاشورا میرسد كه كسی نتواند او را از ميان اصحاب عاشورا تشخيص دهد».
♦️زیارت عاشورا، اکسیر است
🔻سؤال اين است كه آيا مقامات اصحاب عاشورا مثل برير بن خضير همدانی و حبيب بن مظاهر و حتی حضرت ابوالفضل العباس (ع) آنچنان دست يافتنی است كه هر زائری بتواند به آن مقامات دست يابد؟ پاسخ آن است كه در اين روايت، مقامات اصحاب حضرت اباعبدالله الحسين (ع) كوچك شمرده نشده است، بلكه نكتهای كه از اين روايت استنباط میشود، كرامت اعلای حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و عظمت عزت و تقرب او نزد حقتعالی است، زيرا گویای عنايت خاصه حضرت حق به زائرين امام حسین (ع) است. زائرینی كه به وسيله زيارت عاشورا به آن مقامات خواهند رسيد. از طرف ديگر، اكسير بودنِ زيارت عاشورا را نشان میدهد كه زائر با معرفت را به اين مقامات خواهد رساند.
🔻اگر فرد بلند مقامی، بچهای را در آغوش گرفت و او را در كنار خود نشاند، او كوچك نمیشود، بلكه آن بچه، بزرگ شمرده میشود. بنابراين اگر كسی به وسيله زيارت عاشورا به درجه و مقامات اصحاب عاشورا نزديك بشود، مقامات ملكوتی اصحاب عاشورا كوچك شمرده نمیشود، بلكه اولاً شدت كرامت حضرت اباعبدالله (ع) و تقرب او و عزت و آبرومندی آن حضرت نزد حقتعالی روشن میشود و ثانياً فرد تكريمشده به جايگاهی بلند واصل میشود، نه آنكه جايگاه اصحاب عاشورا كوچك شمرده شود.
♦️اهل بیت برای هدایت و ارتقاء معرفت ما، جان میدهند
🔻عنايت اهلالبيت به هدايت بندگان آنچنان است كه حتی حاضرند به خاك و خون كشيده شوند و در مقابل، درجه معرفت ما را ارتقاء دهند! اصل و اساس مقصدشان، هدايت ما به سوی حقتعالی است. اين روايت نشان میدهد كه عنايت حضرت حق و حضرت اباعبدالله (ع) به زيارت عاشورا و زائری كه با زيارت عاشورا آن حضرت را زيارت میكند تا چه اندازه زياد است. اگر معرفت و شناخت ما در اين راه دچار نقصان است، از بدبختی و بيچارگی خودمان است. كرَم اهلالبيت (ع) نسبت به ما آنچنان است كه روايت میفرمايد ما را در رديف اصحاب عاشورا قرار میدهند.
🔻هركس در عاشورا میتواند به شيوه اسوه خود در ميان اصحاب حضرت اباعبدالله (ع) در ارادت به حضرت اباعبدالله (ع) اقتدا كند. زيرا در روز عاشورا هر يك از اصحاب حضرت اباعبدالله (ع) نمونه و اسوه و سرمشق مستقلی برای ما شيعيان در جانبازی و ارادت به حضرت اباعبدالله (ع) بودند تا هر گروه از شيعيان بتواند نمونه و سرمشق خود را در ميان اصحاب حضرت اباعبدالله الحسين (ع) در عاشورا بيابد و راه او را برود تا انسانها نگويند ما كه امام حسين (ع) نيستيم پس نمیتوانيم راه او را برويم. برای عابدان عالم و زاهدان عارف و قرآن شناسان مخلص، جناب برير بن خضير همدانی اسوه است. برای پيرغلامهای شيعه كه حتی موهای ابروان ايشان در راه ولايت اهلالبيت (ع) سپيد گشته است، جناب حبيب بن مظاهر اسوه و سرمشق است. برای گناهكاران توبهكار و پشيمان از گذشته خود، جناب حر بن يزيد رياحی اسوه و سرمشق است. حتی برای بیخانمانها و پابرهنگان و كوخنشينان و بیكسان، آن غلام سياه كه در لحظه شهادت مورد عنايت خاص حضرت اباعبدالله الحسين (ع) قرار گرفت و به بالاترين مقام تقرب به ساحت اهلالبيت (ع) رسيد، اسوه و سرمشق است.
🔻حضور كودك، نوجوان، پير، زن و مرد، غلام، اشرافزاده، گنهكار و اولياء مقرّب الهی در كنار يكديگر در روز عاشورا به عنوان اصحاب حضرت اباعبدالله الحسين (ع) نشان از آن دارد كه در هر سلك و مقام و در هر شرايطی باشی، به شرط اخلاص و مجاهدت و جانبازی و معرفت، خواهی توانست بالاترين مقام قرب الهی يعنی همنشينی با حضرت اباعبدالله (ع) در ملكوت را به دست بیاوری.
🅾پایان قسمت اول
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
#در_اهمیت_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura