eitaa logo
انتشارات زحل
122 دنبال‌کننده
427 عکس
101 ویدیو
20 فایل
مدیر مسئول: دکتر مهدی فرمانیان 🔹صفحه انتشارات در تلگرام @zohalpublications 🔹سایت انتشارات www.zohalpub.com ارتباط با ما: @m2shojaie 🔹کانال انتشارات در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 (چاپ اول) 🔹 مکتب کلامی اصفهان: صفات ذاتی از منظر علامه مجلسی، قاضی سعید قمی و فیاض لاهیجی/ نوشته زهرا دلاوری پاریزی/ انتشارات زحل ؛ انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه / چاپ اول: تابستان ۱۴۰۳ خرید اینترنتی با تخفیف از فروشگاه انتشارات زحل 🔻🔻 https://b2n.ir/MAKTABE-ESFAHAN 🔸سفارش تلفنی: 📞 ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ✨باما همراه باشید✨ 🪐انتشارات زحل🪐 ⏮ایتا @zohalpublications ⏮تلگرام @zohalpub 🌐 وب سایت http://zohalpub.com
انتشارات زحل
🔹در مبحث وجودشناسی صفات خداوند چهار نظریه اصلی عینیت، زیادت، نیابت و احوال مطرح است. تحقیقات انجام‌شده در مورد اسما و صفات، بیشتر در حوزه معناشناسی است و در مورد تبیین دیدگاه‌های متفکران مدرسه کلامی اصفهان در مورد وجودشناسی اسما و صفات، کار جدی صورت نپذیرفته است. با جستجو در آثار فیاض لاهیجی، قاضی سعید قمی و علامه مجلسی معلوم گردید دیدگاه‌های متفاوتی در وجودشناسی صفات‌ذاتی دارند که این تفاوت دیدگاه‌ها به خاطر تفاوت مبانی‌شان است. اعتقاد به مبانی فلسفی صدور و اشتراک معنوی، باعث برگزیدن دیدگاه اثبات صفات و عینیت در وجودشناسی صفات و قائل شدن به مبانی کلامی خلقت و اشتراک لفظی، باعث اتخاذ دیدگاه نفی صفات یا نیابت است. 🔸 مکتب کلامی اصفهان: صفات ذاتی از منظر علامه مجلسی، قاضی سعید قمی و فیاض لاهیجی/ نوشته زهرا دلاوری پاریزی/ انتشارات زحل؛ انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه / چاپ اول: تابستان ۱۴۰۳ خرید اینترنتی با تخفیف از فروشگاه انتشارات زحل 🔻🔻 https://b2n.ir/MAKTABE-ESFAHAN 🔸سفارش تلفنی: 📞 ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ ✨باما همراه باشید✨ 🪐انتشارات زحل🪐 ⏮ایتا @zohalpublications ⏮تلگرام @zohalpub 🌐 وب سایت http://zohalpub.com
انتشارات زحل
📺 (پنجاه و دومین برنامه) 🔸الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾ خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾ 🔹[خداى] رحمان (۱)قرآن را ياد داد (۲) انسان را آفريد (۳) به او بيان آموخت (۴) ▫️ سوره مبارکه الرحمن ❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان 🔹شیخ عبدالعظیم زاهر(۱۹۰۴-۱۹۷۱م.) یک‌سال پیش از مصطفی اسماعیل در روستای مجول از استان قلیوبیه زادگاه شیخ منصور بدار، قاری بنام دیگر مصری، بود دیده به جهان گشود و بنابر این از نسل قاریان قدیمی به شمار می‌آید. این نسل که نسلی خلاق و مبدع در قرائت قرآن بود غالبا برای عموم مسلمانان جهان شناخته‌شده نیستند و از این جهت از میان آنان کسانی چون مصطفی اسماعیل را باید استثنا شمارد. به رسم معهود در مصر در کودکی قرآن را آموخت و پیش از هشت‌سالگی به حفظ آن توفیق یافت. از محضر اساتید بزرگ قرائت برای فراگیری قرائات مختلف بهره برد و به قرائات سبعه و بلکه عشره تسلط یافت. به جهت استعداد ممتاز در قرائت قرآن شهرتی به ‌هم زد و در ۲۲ سالگی، در سال ۱۹۳۶م.، به عنوان قاری رادیوی مصر پذیرفته شد. به‌واقع او از نخستین کسانی بود که به رادیو راه یافته و همین سبب شهرت بیشتر او در مصر شد. او نخست و پیش از انقلاب مصر در ۱۹۵۲م. قاری مسجد محمد علی پاشا، واقع در ارگ قاهره، بود ولی بعدها به عنوان قاری رسمی مسجد صلاح‌الدین ایوبی قاهره برگزیده شد. استاد زاهر را از برجستگان عالم قرائت مصر و اسلام دانسته‌اند. زیرا هم از جهت تسلط بر قرائات، هم سبک خاص و ابداعی و هم قوت حافظه استادی ممتاز بوده است. او را در قوت حافظه و حفظ بسیار قرآن ستوده‌اند و شیخ علی محمود از قراء برجسته هم‌عصر او، بود در وصف این توانمندی زاهر گفته است که او به‌هنگام قرائت هرگز دچار سهو و نسیان و اشتباه نشد: «القارئ الذى لم يخطئ». زیرا گاهی برای بسیاری از قاریان فراموشی، سهو و اشتباه پیش می‌آید. اما زاهر را از این جهت بی‌خطا دانسته‌اند. در وصف صوت و سبک زاهر نیز گفته‌اند حنجره‌ای طلایی داشت که بی‌نظیر یا کم‌نظیر بوده است به‌طوری که نابغه دهر قرائت محمد رفعت که روابط بسیار خوبی با او داشت شیفته استماع تلاوت قرآن از حنجره او بود و بسیارش می‌ستوده است. ابوالعینین شعیشع، از قله‌های شامخ تلاوت مصر، صدا و نوای او را به «مزمار من مزامیر آل داوود»، نای و نغمه‌ای از نغمات داودی، وصف کرده است. این‌ها همه نشان از جایگاه ممتاز و ارجمند این قاری کهن مصری دارد که البته عموما کمتر شناخته شده است. تلاوت این قاری برجسته از متانت، حزن و توجه به انطباق صورت و معنا برخوردار است. از مانورهای صوتی که مناسب هنر روحانی قرائت باشد می‌پرهیزد و با آنکه نفسی ممتد ندارد اما با مهارت و استادی در وقف و ابتدا به تلاوتش حسن و زیبایی می‌بخشد. تلاوتش به‌سبب روانی و انعطاف صدا دارای سرعت است و از تحریرهای کوتاه و سریع بهره می‌گیرد و دارای سبک خاص و ابداعی خود است از تنوع نغماتی بهره می‌گیرد هرچند آشکارا و با یک برنامه ترتیبی خاص از همه دستگاه‌ها بهره نمی‌گیرد. با این‌همه و با تأسف قرائات دارای کیفیت ضبط زیادی از او، به‌ویژه در محافل، در دست نیست. البته تلاوت‌های اذاعی بیشتری از او در گنجینه رادیوی مصر موجود است که در این سال‌های اخیر شماری از آنها پخش شده است. اکنون تلاوتی روحانی و زیبا را در این صبح آدینه استماع می‌کنیم. سماعا طیبا. 👇👇 🎼 به پیوست فایل کامل ✨باما همراه باشید✨ 🪐انتشارات زحل🪐 ⏮ایتا @zohalpublications ⏮تلگرام @zohalpub 🌐 وب سایت http://zohalpub.com
انتشارات زحل
📺 (پنجاه و سومین برنامه) 🔸قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَىٰ ﴿٤٥﴾قَالَ لَا تَخَافَا ۖ إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ ﴿٤٦﴾ 🔹گفتند: پروردگارا! ما می ترسیم که [پیش از دعوت کردنش به حق] با سخت گیری و شکنجه بر [ضد] ما پیشی گیرد یا بر سرکشی خود بیفزاید. (۴۵) خدا فرمود: نترسید که من بی تردید با شما هستم [سخن او و شما را] می شنوم و [اعمالتان را] می بینم. (۴۶) ▫️ سوره مبارکه طه ❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان 🔻عوضین مغربی( ۱۹۲۱-۱۹۹۲م.) از اولین و معدود اساتید مصری است که پیش از انقلاب برای تلاوت به ایران سفر کرده است. او در سال ۱۳۵۲، به همراه مبتهل و قاری شهیر مصری استاد سید نقشبندی، تلاوت های متعددی در ایران اجرا کرده است. باوجوداین، یکی از قراء کمتر شناخته مصر در ایران است. او البته در مصر به یمن پذیرش در آزمون رادیو مصر از قاریان اذاعه شد و در نتیجه به شهرت بالایی در موطن خود دست یافت. 🔻اما اتفاقاتی سبب شد در رادیو ممنوع القرائت شود. ماجرا از این قرار بود که در پی دعوت به قرائت در مجلس بزرگداشت پدر ملک فاروق، تصویر او از قرائت در این محفل در جراید مصری انتشار یافت. اما اندکی بعد، حکومت ملک فاروق در پی انقلاب ۱۹۵۲ در مصر، سقوط کرد و تصویر یادشده دستاویزی شد تا استاد از تلاوت در رادیو منع شود. متاسفانه این ممنوعیت تا اواخر عمر این استاد ادامه داشت و بنابراین فرصت‌ زیادی برای ضبط تلاوت‌های او از میان رفت. صدای بم نیرومند و تحریر پذیر و ادای واضح و فصیح از ویژگی های تلاوت اوست. 🔻در تلاوت از سبک مصطفی اسماعیل الهام گرفته است. بنابر این تا حدی تنوع مقامی او را در قرائت به کار می گیرد. اما این الهام‌گیری سبب نشده است که او یکسره مقلد مصطفی باشد. لذا تلاوت او مستقل و ممتاز از مصطفی اسماعیل است. محمد بدر حسین نیز مقلد مصطفی است و در عین حال تلاوت او ممتاز و مستقل و با ابداعات خاص خود همراه است. 🔻این به عکس تقلیدهای برخی از قاریان ایرانی ماست که معمولا از تلفیق تقلید و ابداع سبک نوی عرضه نمی‌کنند و ای بسا قرائتشان در قرائت مقلَد محو می‌شود. 🔻استاد شا‌ه‌میوه در کانال تلگرامی خود با عتوان مهارت‌های تنغیمی در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های او و مصطفی اسماعیل چنین توضیح می‌دهد «هرچند وی در اصل مقلد مرحوم مصطفی اسماعیل بوده امابه  دو دلیل تلاوت وی تا حدی متفاوت می‌باشد : دلیل اول : تفاوتهای آشکاری  که بین اصوات  این دوقاری وجود دارد، ازجمله: حجم وقدرت بالاتر نسبت به مصطفی اسماعیل، رنگ صوتی خاص وی وتعلق آن به حوزه  اصوات باس درمقایسه با صدای باریتون مصطفی، وسعت بسیار کمتر صدای عوضین  ونهایتا چالاکی، انعطاف و تکنیک های صوتی بسیار کمتر نسبت به مصطفی اسماعیلِ؛   دلیل دوم: ارایه ردیف‌ها وجملات لحنی، قفلات وتحریرهای کم تنوع‌تر و محدودتر نسبت به سبک مصطفی اسماعیل وحذف وجابجایی برخی ردیف‌های ایشان که ناشی از همان محدودیت‌ها و ویژگی‌های صوتی یادشده است.» اکنون تلاوت زیبای مغربی را از سوره مبارکه طه می شنویم که در ایران اجرا شده است. تلاوة عطرة و سماعا طیبا. 👇👇 🎼 به پیوست فایل کامل ✨باما همراه باشید✨ 🪐انتشارات زحل🪐 ⏮ایتا @zohalpublications ⏮تلگرام @zohalpub 🌐 وب سایت http://zohalpub.com