انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (شصت و ششمین برنامه)
🔸يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ ﴿٦﴾
الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ ﴿٧﴾
🔸ای انسان! چه چیزی تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور کرده است؟ (۶)
همان کسی که تو را آفرید و اندامت را درست و نیکو ساخت و متعادل و متناسب قرار داد، (۷)
▫️ سوره مبارکه تکفیر، انفطار
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔻شیخ محمد منصور محمود الشامی، مشهور به شیخ منصور الشامی الدمنهوری (۱۹۰۶-۱۹۵۹م.) از قاریان متقدم و پیشکسوت مصر بهشمار میآید. دمنهوری منسوب به دمنهور نام شهر زادگاه وی در استان البحیره است؛ شهری که از کودکی در آن نشو و نما یافت و قرآن را در آن فراگرفت و حفظ کرد و به یمن موهبت صوتی و قریحه سرشار و اجراهای ممتازش از همان ایام خردسالی شهرتی یافت و برای تلاوت در مراسم و محافل شهر دمنهور و استان البحیره دعوت میشد.
🔻او برای کسب مهارت و دانش بیشتر در اصول قرائت و فنون تلاوت به شهر طنطا سفر کرد و در محضر استادان فن، هنر خود را کمال بخشید. صوت زیبا و مهارت در قرائت تلقینی [القای معانی] مستمعان را شیفته تلاوتهای او کرده بود و همین سبب گسترش اشتهار او و ممتاز شدن او در میان اقران گردید.
🔻او نخست بهعنوان قاری مسجد سیدی ضحوه در دمنهور منصوب شد و سپس در بیست و پنجسالگی به شهر مهم اسکندریه انتقال یافت. نام دمنهوری بهویژه با تحسین شیخ محمد رفعت، استاد بیبدیل قرائت، بر سرزبانها افتاد هنگامی که او را به همراهی خویش در اجرای قرائت در یکی از محافل اسکندریه انتخاب کرد و به نبوغ و برجستگی او گواهی داد. از این رو، به عنوان قاری مسجد سیدی ابوالعباس مرسی و نیز رِئیس جمعیتی قرآنی و پس از آن نیز برای سالهای متمادی به عنوان رئیس انجمن قاریان اسکندریه برگزیده شد.
🔻افزون بر آن، در ۱۹۴۵ به عنوان قاری اذاعه قرآن مصر برگزیده شد و صوت قرآن او را به سراسر مصر و شماری از کشورها که همزمان قرائات اذاعه مصر را پخش میکردند رسانید و براثر آن شهرت عام یافت.
او که صاحب شخصیتی ممتاز در قرائت بود در جشن باشکوه چهارمین سالگرد ملی شدن کانال سوئز در ۱۹۵۳ و در حضور جمال عبدالناصر همه را از تلاوت پر حلاوت خود بهرهها رسانید و جانها را مسحور تلاوت خویش گرداند.
🔻الدمنهوری صاحب سبکی ابداعی در تلاوت بود که چندین ویژگی داشت:
۱. اهتمام عالی در ادای بسیار صحیح حروف، کلمات و رعایت احکام و حق و مستحق آنها و تلاوتی دقیقا منطبق بر قواعد تجوید؛
۲. مهارت شگفتانگیز در بهتصویرکشیدن معانی آیات در اثنای تلاوت از طریق تکیهها و تأکیدهای صوتی و تنظیم زیروبم صوت و بهکارگیری مقامات و دستگاههای صوتی متناسب. برای نمونه او درفضای معنایی بشارت و مژده، محبت و رحمت از مقامات شادی چون مقام کرد و بیات بهره میگرفت و آیات ملازم حزن و خشوع را در مقام صبا و حجاز تلاوت میکرد که مناسب چنین فضایی هستند و از مقام نهاوند برای تلاوت آیاتی بهره میگرفت که همزمان آکنده از شادی و حزن هستند؛
۳. مهارت تمام در انتقال روان و فوری از یک مقام به مقام دیگر بههنگام تغییر مفاد و فضای آیه؛
۴. استفاده از جوهره صدا و تکیه نکردن بر مانورهای مختلف صدا؛ این ویژگی بر خشوع و روحانیت تلاوت وی می افزود.
مجموع این امتیازات و ویژگیها در کنار شخصیت معنوی، خلیق و مهربان، او را به یکی از برترین قاریان نیمه نخست قرن بیستم بدل ساخت و به شهرت و بزرگی بسیار در این عرصه نائل شد.
🔻 دمنهوری افزون بر مصر در کشورهای اسلامی متعددی به قرائت قرآن مبادرت کرده و با هنر آسمانی خویش پیام آسمانی قرآن را بر گوش و جان مشتاقان رساند و نشاند. اینک تلاوت زیبای او را از سور مبارکات تکویر، انفطار، مطففین و انشقاق می شنویم. سماعا طیبا.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#محمد_منصور_محمود_الشامی
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
📚معرفی کتاب📚
⚜️عنوان: شیوه های نگارش بروندادهای علمی
🖌نویسنده: سید مهدی طاهری
🖨ناشر: قم، زحل، 1403
📖درباره کتاب:
📌کتاب پیشرو، به آموزش نسبتا جامع شیوههای نگارش بروندادهای علمی با تأ کید بر انواع مقالات، کتاب و گزارشهای پژوهشی، بهویژه پایاننامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا، به صورت کاملا کاربردی میپردازد.
📌مخاطبان این کتاب را اعضای محترم هیئت علمی، دانشجویان همه مقاطع به ویژه تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) و به طور کلی همه پژوهشگران و علاقهمندان به نگارش و تدوین انواع بروندادهای علمی تشکیل میدهند.
📌افزون بر قابلیت استفاده از محتوای کتاب فراتر از محیطهای آموزشی-پژوهشی مانند دانشگاهها و پژوهشگاهها، این کتاب میتواند بهعنوان منبع اصلی و یا کمک آموزشی برای واحدهای درسی روش پژوهش، مطالعه مستقل، سمینارهای ویژه پژوهش و واحدهای درسی که مهارتهای پژوهشی و سواد اطلاعاتی را آموزش میدهند، مورد استفاده قرار گیرد.
📌دورههایی که در این کتاب ذیل عنوان «شیوههای نگارش بروندادهای علمی» به آن پرداخته شده:
دوره علم سنجی، دوره شیوههای تدوین انواع مقالات علمی، دوره شیوههای تدوین پایاننامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا و دوره چکیدهنویسی است که به صورت حضوری در کتابخانه آیتالله العظمی بروجردی و مجازی در بستر وب برگزار شده است.
💠کتابخانه مسجد اعظم
🌐@boroujerdilib
انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (شصت و هفتمین برنامه)
🔸وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ﴿٧﴾وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ﴿٨﴾ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿٩﴾
🔹و هنگامی که هرکس [با همسان خود] قرین و جفت شوند [خوبان با خوبان و بدان با بدان] (۷)و هنگامی که از [دختر] زنده به گور بپرسند (۸) به کدام گناه کشته شده؟ (۹)
▫️ سوره مبارکه تکویر
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔻محمد الصیفی (١٨٨٥-۱۹۵۵م.) از قدماى قاریان مصرى به شمار مىآید. لذا اواخر عمر او مقارن با اوایل نسل طلایی قاریان مصر بود. او هم محلهای قاری و موشح شهیر مصر طه الفشنی بود. با محمد رفعت رفاقتی صمیمی و محکم داشت.
در کودکی و زیر نظر اساتید فن به فراگیری قرائت و حفظ قرآن موفق شد. در ۱۹۰۴ از استان قلیوبیه که مولد او بود برای ارتقای تحصیلات و فن تلاوت به قاهره هجرت کرد. در ۱۹۱۰ از دانشکده شریعت الازهر فارغ التحصیل شد و فعالیت خود را به عنوان قاری در مسجد فاطمة النبوية در محله العباسیه قاهره آغاز نمود.
🔻الصیفی یکی از نخستین قاریانی بود که به سال ۱۹۳۴ در اذاعه تلاوت کرد. وی پس از درگذشت شیخ علی محمود، از اعجوبههای تلاوت، قاری جایگزین او در مسجدالحسین(ع) شد.
🔻شیخ الصیفی به جهت نپذیرفتن تلاوت در کاخ شاه فاروق در شبهای ماه رمضان تحسین شده است، نقل است كه وى گفته بود پادشاه قرائتش را از رادیو گوش کند.
پس از آن، احمد الصیفی چندین تلاوت را در شماری از رادیوهای اروپایی ثبت و ضبط کرد.
🔻وی با قاریان روابط خوبی داشت و انان را تحسین میکرد. لذا نظرات او در مورد شماری از قاریان برجسته هم عصرش در برخی از منابع اینترنتی نقل شده است:
او میگفت که بزرگترین صدایی که در تمام عمرش شنیده، صدای شیخ محمد قهواوی و شیخ منصور بدار است و پس از آن شیخ مصطفی اسماعیل به چشم میآید. درباره صدای شیخ محمد رفعت گفت: «رفعت مانند دیگر صداها نیست که تحت تأثیر قضاوتهای مردم قرار گیرد... او نعمتی از سوی آسمان بود». او همچنین طبق گفته کتاب «الحان السماء» اثر محمود سعدنی اظهار داشت که شیخ سید درویش انقلابی در موسیقی ایجاد کرد و شیخ علی محمود انقلابی در هنر موشحات و شیخ عبدالعظیم زاهر، صاحب صدای حزین و عاطفی است که به دلها میرسد. او همچنین معتقد بود: «تلاوت مطلوب باید با همکاری زبان، عقل و دل انجام گیرد».
🔻وی در قرائت ادایی فصیح داشت و در رعایت تجوید دقیق بود. تحریرهای ممتاز و خاص خود را داشت. در مقامات مختلف تلاوت میکرد.
شیخ صیفی مثل سایر قاریان بزرگ دارای سبک ابداعی و خاص خود بود. گویا تلاوتهای عهد شباب وی در دست نیست. البته در مجموع هم تلاوتهای زیادی از وی وبه ویژه تلاوتهای مجلسی در دست نیست.
🔻در کانال تلگرامی اکبرالقراء درباره سیخ صیفی امده است كه وى نقش مهمی در شکل گیری اتحادیه قاریان یا «رابطة القراء» داشته و خود نیز ریاست این انجمن را بر عهده داشت، و در زمینه کشف و شناسایی استعدادهای نوظهور در زمینه تلاوت قرآن از تبحر خاصی برخوردار بود! و نقش اساسی در معرفی و شناساندن اساتیدی همچون شیخ مصطفی اسماعیل و مرحوم کامل یوسف البهتیمی به جامعه قرآنی مصر ایفا کرد.
🔻صیفی در ۲۵ سپتامبر ۱۹۵۵ در سن نزدیک به ۷۰ سالگی درگذشت و در روزهای پایانی زندگیاش از احیای شبها کنارهگیری کرد و به خواندن سوره کهف در مسجد امام حسین اکتفا کرد. صیفی به عنوان «قاری، عالم و کارشناس قرائت» شناخته میشود؛ زیرا در دین و زبان قرآن کریم و قرائات عشره تفکر عمیق داشت. قاریان مصری او را به لقب «ابوالقراء» ملقب کردند.
اکنون یکی از تلاوت های مجلسی معدود او را از سور تکویر، انفطار و فجر استماع می,کنیم. سماعا طیبا
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#محمد_الصیفی
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
🌐 #منتشر_شد (چاپ اول)
🔹 روانشناسی دین و دینداری / محمد عبدالفتاح المهدی / ترجمه عبداللطیف راشدی/انتشارات زحل / پاییز ۱۴۰۳
🛒خرید با تخفیف از سایت انتشارات زحل 🔻🔻
https://b2n.ir/RAVANSHENASI-DINDARI
#روانشناسی
#دینداری
#دین
#معنویت
#روانشناسی_دین_و_دینداری
#عبداللطیف_راشدی
🔸سفارش تلفنی:
📞 ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com