9.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبری که از هیچکس جز خدا نمیترسید
#امام_خمینی 💖
#فرزند_ایران
@Zohoor_AwakeningtheSoul
•••••••••✾•🌿🌸🌿•✾•••••••••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇ امانت بزرگ
#امام_خمینی(ره):
این #اسلام امروز در دست همه ماها، سرتاسر کشورهای اسلامی و خصوصاً ایران که جمهوری اسلامی- انسانی را در این کشور اعلام کرده؛ #امانت است؛ امانت بزرگ است. این امانت به دست ماهاست. چنانچه به این امانت خیانت بکنیم؛ خیانت به اسلام است- خیانت به احکام نورانی خداست؛ و خیانت به ملّتهای ضعیف است.
#جمهوری_اسلامی
#امانت_بزرگ
@Zohoor_AwakeningtheSoul
•••••••••✾•🌿🌸🌿•✾•••••••••
⭐ حضرت آدم و حوا (ع) چند فرزند داشتند؟
دربارۀ #تعداد_فرزندان_حضرت_آدم (ع) - مانند بسیاری از حوادث و رخ دادهای تاریخی - نظر قطعی وجود ندارد؛ زیرا که در متون معتبر تاریخی، اختلافاتی در بیان اسامی و تعداد آنها مشاهده میشود. این شاید به جهت فاصلۀ زمانی طولانی آنان با زمان ثبت تاریخ و مکتوبات تاریخی، یا مهم نبودن اسامی همۀ آنها باشد و ... .
#قاضی_ناصرالدین_بیضاوی در کتاب #نظام_التواریخ دربارۀ تعداد فرزندان #حضرت_آدم و #حوا میگوید: حوا هر نوبت که آبستن میشد پسری و دختری [توأمان] میآورد و مادۀ هر بطنی به نر بطنی دیگر دادی (و مادۀ بطنی با نر بطنی دیگر عقد بستی) وی در ادامه مینویسد: ایشان [حوا] را صد و بیست شکم فرزند آمد و قابیل پسر شکم چهارم است. بعد از هلاک هابیل به پنج سال، آدم را پسری آمد به یک شکم، تنها بی دختر، او را "شیث" نام نهاد و فرمود که او بدل هابیل و پسری مبارک است و پیغمبر خواهد شد.[۱] طبق این نظر؛ آدم و حوا دارای 239 فرزند بودند.
در مورد فرزندان حضرت آدم، در کتاب #تاریخ_طبری سه نظر ذکر شده است:
🔸️صد و بیست فرزند، اعم از دختر و پسر،
🔸️چهل پسر و دختر،
🔸️بیست و پنج پسر و چهار دختر.[۲]
(islamquest.net)
📚 منابع:
۱. بیضاوی، ناصر الدین، نظام التواریخ، کوشش، میر هاشم، محدث، ص 5- 6، تهران، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، چاپ اول، 1381ش.
۲. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق، ابراهیم، محمد أبوالفضل، ج 1، ص 145، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق؛ «چگونگی استمرار نسل بشر»، 514؛ «چگونگی آفرینش حوا»، 9055؛ «فلسفه خلقت حضرت آدم قبل از حوا»، 8488.
@Zohoor_AwakeningtheSoul
•••••••••✾•🌿🌸🌿•✾•••••••••
⭐ فرزندان حضرت آدم(ع)، با چه کسانی ازدواج کردند؟ و نسل انسان چگونه بعد از آنها گسترش یافت؟
▪️پاسخ اجمالی:
دربارۀ #ازدواج_فرزندان_حضرت_آدم(ع) در میان دانشمندان اسلامی دو نظریۀ وجود دارد:
🔸️در آن زمان چون هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهی برای بقای نسل بشر غیر از این راه نبود، ازدواج آنان با یکدیگر صورت گرفت.
🔸️نظریۀ دیگر آن است که چون ازدواج با محارم یک عمل قبیح و زشت است، ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر ممکن نبود و فرزندان آدم با دخترانی از نژاد و نسل دیگر که در روی زمین بودند ازدواج کردند. بعدها که فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند، زناشویی میان خود آنان صورت پذیرفت و از این طریق نسل انسان گسترش یافت.
▪️پاسخ تفصیلی:
این سؤال از دیر باز مطرح بوده است که فرزندان #حضرت_آدم(ع) با چه کسانی ازدواج کردند؟ آیا آنان با خواهران خودشان ازدواج کردند؟ آیا آنان با همسرانی از جنس ملک یا جن ازدواج نمودند؟ آیا آنان با انسانهای دیگر ازدواج کردند؟ اگر با خواهران خود ازدواج کرده باشند با توجه به حرمت ازدواج برادر و خواهر در تمام ادیان و شرایع، چگونه این ازدواج قابل توجیه است؟ و...
در اینباره میان دانشمندان اسلامی دو نظریۀ وجود دارد و هر کدام برای خود دلایلی از #قرآن و #روایات ذکر کردهاند. اینک ما هر دو نظریۀ را به طور اجمال نقل میکنیم:
1⃣ آنان با خواهران خودشان ازدواج کردند. از آنجا که در آن زمان( #آغاز_خلقت ) هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود، و از طرف دیگر چون راهی برای #بقای_نسل_بشر، غیر از این راه نبوده، ازدواج آنان با یکدیگر صورت گرفت؛ زیرا حق قانونگذاری از آن خدا است، چنانکه قرآن کریم میفرماید: "ان الحکم الاّ لله"؛[۱] حکم تنها از آن خدا است.
#علامه_طباطبائی(ره) در این زمینه میگوید: "ازدواج در طبقۀ اوّل بعد از خلقت آدم و حوا(ع)؛ یعنی در فرزندان بلافصل آدم و همسرش بین برادران و خواهران بود، و دختران آدم با پسران او ازدواج کردند؛ چون در آنروز در تمام دنیا نسل بشر منحصر در همین فرزندان بود. ... بنابراین، هیچ اشکالی ندارد (اگر چه در عصر ما خبری تعجبآور است و لیکن) از آنجا که مسئله، یک مسئله تشریعی است و تشریع هم تنها و تنها کار خداوند تعالی است؛ لذا او میتواند یک روز عملی را حلال و روز دیگر حرام کند.[۲]
به نظر صاحب تفسیر نمونه قائل شدن به این نظریه عجیب نیست: "اشکالی ندارد که به طور موقت و به جهت ضرورت، برای عدهای اینگونه ازدواج در آن زمان بلا مانع و مباح باشد و برای دیگران عموماً تحریم ابدی شود".[۳]
طرفداران این نظریه از آیات قرآن کریم نیز برای خود دلیل میآورند که خداوند عالم چنین میفرماید: "از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان فراوانی در روی زمین منتشر ساخت".[۴]
علاوه بر این، در روایتی که #طبرسی در احتجاج از #امام_سجاد(ع) نقل میکند این مطلب تأیید شده است.[۵]
@Zohoor_AwakeningtheSoul
•••••••••✾•🌿🌸🌿•✾•••••••••
2⃣ نظریۀ دیگر آن است که چون ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر ممکن نبود؛ زیرا ازدواج با محارم یک عمل قبیح و زشت و شرعا حرام است، فرزندان آدم با دخترانی از جنس بشر ولی از نژاد و نسل دیگر که از نسلهای قبل در روی زمین باقی مانده بودند ازدواج کردند. بعدها که فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند، زناشویی میان خود آنان صورت پذیرفت. این نظریۀ را نیز بعضی از روایات تأیید میکند؛ زیرا نسل آدم نخستین انسان روی زمین نبود، بلکه پیش از آن نیز انسانهایی در زمین زندگی داشتند، ولی این قول با ظاهر آیات قرآن نمیسازد؛ زیرا طبق آیۀ شریفه قرآن نسل بشر فقط به وسیلۀ این دو تن به وجود آمده است. پس در حقیقت این دسته از روایات معارض با قرآن هستند و ما نمیتوانیم آنها را بپذیریم.
از این استدلها میتوان نتیجه گرفت که طبق آیات قرآن این نظریه که هابیل و قابیل با همسرانی از جنس ملائکة یا جن ازدواج کرده باشند نیز باطل است؛ زیرا ظاهر این آیه میگوید که نسل بشر فقط به وسیلهی این دو تن (آدم و حوا) به وجود آمده است.[۶] و اگر غیر از این دو در بقای نسل او دخالت داشتند، باید بفرماید: به وسیلۀ این دو و غیر آنان ... .
علامه طباطبائی در این زمینه میگوید: "نسل موجود از انسان تنها منتهی به آدم و همسرش میشود و جز این دو نفر هیچکس دیگری در انتشار این نسل دخالت نداشت".[۷]
بنابراین، باید ما آن دسته از روایات را قبول کنیم که موافق با آیات قرآن است که حاصل آن قول اوّل است.[۸]
(islamquest.net)
📚 منابع:
۱. یوسف، 40.
۲. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 137، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق.
۳. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 3، ص 247، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
۴. نساء، 1. "وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً".
۵. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج علی أهل اللجاج، محقق، مصحح، خرسان، محمد باقر، ج 2، ص 314، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق.
۶. نساء، 1. "وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً".
۷. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 137.
۸. «چگونگی استمرار نسل بشر»، 514؛ «حل تعارض میان روایات استمرار نسل بشر پس از حضرت آدم(ع)»، 68627.
@Zohoor_AwakeningtheSoul
•••••••••✾•🌿🌸🌿•✾•••••••••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 حتما هر روز به #امام_رضا(علیه السلام) و #امام_حسین (علیه السلام) و #امام_زمان (عجل الله) از هرجایی که هستید سلام بدید...
🎙
#استاد_عالی👌🏻کوتاه و شنیدنی 🌸اللّھمعجّلݪوݪیڪاݪفࢪج🌸 🌷برای سلامتی و تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌸اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌸 #مهدویت #الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج #یا_مهدی_ادرکنی @Zohoor_AwakeningtheSoul •••••••••✾•🌿🌸🌿•✾•••••••••