✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️ آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! و اگر قصد قیام داشت، چرا به اندازه کافی آذوقه به همراه نبرد؟! (بخش پنجم)
🔹با توجّه به اينكه امام حسين (ع) يزيد را هرگز شايسته اين جايگاه رفيع نمیدانست و خود را به حق، شايسته ترين فرد براى امر خلافت مى ديد با يزيد بيعت نكرد و حكومت او را به رسميّت نشناخت. از اين رو، هنگامى كه خبر مرگ معاويه به مدينه رسيد و آن حضرت توسّط والى مدينه احضار شد، امام (ع) در پاسخ به عبدالله بن زبير كه پرسيد چه خواهى كرد؟ فرمود: «هيچگاه با يزيد بيعت نخواهم كرد، چرا كه امر خلافت پس از برادرم حسن تنها شايسته من است». [۱]
🔹همچنين و همانطور که پیش از این نیز اشاره شد به والى مدينه نيز فرمود: «إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ، وَ مُخْتَلِفُ الْمَلائِكَةِ... وَ يَزيدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ الُمحَرَّمَةِ، مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَ مِثْلِي لا يُبايِعُ لِمِثْلِهِ؛ [۲]
٢
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️ آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! و اگر قصد قیام داشت، چرا به اندازه کافی آذوقه به همراه نبرد؟! (بخش پنجم)
🔹 ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جايگاه رفيع رفت و آمد فرشتگانيم... در حالى كه يزيد مردى است، فاسق، مى گسار، قاتل بى گناهان؛ او كسى است كه آشكارا مرتكب فسق و فجور مى شود. بنابراين، هرگز شخصى همانند من، با مردى همانند وى بيعت نخواهد كرد». علاوه بر آن حضرت سيدالشهداء (ع) در پى اصرار «مروان بن حكم» براى بيعت با يزيد، با قاطعيّت فرمود: «هنگامى كه امّت اسلامى به زمامدارى مثل يزيد گرفتار آيد، بايد فاتحه اسلام را خواند! من از جدّم رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفيان حرام است». [۳] در واقع امام حسين (ع) با اين جمله، عمق فاجعه زمامدارى يزيد را بيان مى كند و با استشهاد به كلام رسول خدا (ص) تصدّى خلافت توسّط فرزندان ابوسفيان را حرام مى شمارد.
٣
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️ آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! و اگر قصد قیام داشت، چرا به اندازه کافی آذوقه به همراه نبرد؟! (بخش پنجم)
💠ب) تصريح به شايستگى خود براى خلافت:
🔹 امام حسين (ع) علاوه بر آنكه يزيد را شايسته اين جايگاه والا نمى دانست، به شايستگى خود نسبت به امر ولايت و حاكميّت اسلامى تصريح مى كند. در واقع امام (ع) با اين جملات در مسير تشكيل حكومت اسلامى و به عهده گرفتن خلافت مسلمين حركت مى كند. امام حسين (ع) در خطبه اى كه پس از نماز عصر در جمع لشكريان «حرّ» خواند، فرمود: «أَيُّهَا النَّاسُ! أَنَا ابْنُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ نَحْنُ أَوْلى بِوِلايَةِ هذِهِ الْأُمُورِ عَلَيْكُمْ مِنْ هؤُلاءِ الْمُدَّعِينَ ما لَيْسَ لَهُمْ؛ [۴] اى مردم! من فرزند دختر رسول خدايم، ما به ولايت اين امور بر شما [و امامت مسلمين] از اين مدّعيان دروغين سزاوارتريم». همه اينها علاوه بر مواردى است كه امام حسين (ع) در حيات معاويه و آنگاه كه مسأله ولايتعهدى يزيد مطرح شد به شايستگى خويش بر امر خلافت تأكيد ورزيد و در منابع حدیثی نیز ثبت شده است. [۵]
٤
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️ آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! و اگر قصد قیام داشت، چرا به اندازه کافی آذوقه به همراه نبرد؟! (بخش پنجم)
💠 ج) پاسخ به دعوت كوفيان:
🔹از نمودهاى تلاش امام حسين (ع) براى تشكيل حكومت اسلامى، پاسخ به دعوت كوفيان جهت پذيرش رهبرى قيام بر ضدّ حكومت نامشروع_يزيد است. همچنین فرستادن مسلم به عقیل به کوفه به عنوان سفیر و برای ارزیابی دعوت آنان و بسيج نيروها و گرفتن بيعت از مردم، حكايت از عزم امام (ع) جهت تشكيل حكومت اسلامى و الهى دارد. با توجّه به اين كه كوفه مركز علاقمندان و شيعيان على بن ابیطالب (ع) بود، پس از مرگ معاويه و به دنبال يك گردهمايى در منزل «سليمان بن صرد خزاعى» جمعى از بزرگان كوفه نامه اى به محضر امام (ع) نوشته و براى پذيرش رهبرى آن حضرت جهت برپايى نهضتى همگانى اعلام آمادگى كردند. [۶]
#ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مقتل الحسين، خوارزمى، موفق بن احمد، مكتبة المفيد، چ اوّل، ج ۱، ص ۱۷۲
[۲] بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۵
[۳] همان، ص ۳۲۶
[۴] الفتوح ابن اعثم، ابن عثم کوفی، دارالندوة الجديدة، چ اول، ج ۵، ص ۱۳۷
[۵] برای مثال ر.ک: موسوعة كلمات الحسين (ع)، لجنه الحدیث فی معهد باقرالعلوم، دارالمعروف، چ اول، ص ۲۶۵
[۶] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص ۲۵۵
منبع: مقاله «ارزیابی حرکت امام حسین(ع)»، ابو علم، توفیق، ترجمه: امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی، ش ۲۵، ص ۲۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
٥
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️ آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! (بخش ششم)
3⃣ تشکیل حکومت اسلامی (۳)
🔹سه مؤلفه ای که در قسمت قبلی این نوشتار بدان ها پرداخته شد، موضوع قصد امام حسین (ع) را برای تشکیل حکومت اسلامی ثابت می کند، اما ممکن است این سؤال به ذهن برسد که آيا امام(ع) از شهادت خويش و يارانش در مسير حركت به سوى كوفه و قيام بر ضدّ يزيد، آگاه بود، يا خير؟ و اگر از اين امر مطّلع بود، آگاهى به شهادت با قيام و برنامه ريزى براى تشكيل حكومت اسلامى چگونه سازگار است؟! براساس شواهد تاريخى جاى هيچ ترديدى نيست كه امام حسين (ع) از فرجام قيام خويش آگاه بود و با يقين به شهادت، نهضت خويش را آغاز كرد. روايات و اخبارى كه از طريق شيعه و اهل سنّت از پيامبر اكرم (ص) در موضوع شهادت سيدالشهداء (ع) نقل شده است به اندازه اى مشهور بود كه ابن عبّاس می گويد: «ما اهل بيت همگى ترديدى نداشتيم كه حسين بن علی (ع) در سرزمين كربلا به شهادت خواهد رسيد». [۱] چنانكه از مفاد روايت فوق استفاده می شود، نه تنها امام، بلكه عموم اهل بيت حتّى از محلّ شهادت آن حضرت با اطّلاع بودند. علّامه مجلسى در بحارالانوار ۷۱ روايت در اين باره نقل كرده است. [۲]
٦
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️ آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! (بخش ششم)
🔹 باملاحظه اين سخنان و نمونههاى فراوان ديگر از اين دست، شكّى باقى نمی ماند كه امام حسین(ع) نه تنها از اصل كشته شدن خويش آگاهى داشت، بلكه دقيقاً از محلّ شهادت و نيز قاتلان خود با اطّلاع بوده است. اينك با توجّه به اين كه امام از سرانجام اين حركت آگاه بود اين سؤال مطرح می شود كه چگونه اطمينان سيدالشهداء (ع) به شهادت، با حركت آنحضرت براى دستيابى به حكومت اسلامى قابل جمع است؟! يعنى چگونه می شود امام هم سرانجام كار را بداند و به شهادت خويش و يارانش يقين داشته باشد و در عين حال به قصد تشكيل حكومت اسلامى قيام كند؟ پاسخ به اين سؤال به اندازه اى اهمّيّت دارد كه برخى از نويسندگان را كه نتوانستند بين «اداى وظيفه» و «آگاهى از نتيجه» وفق دهند، بر آن داشت تا به طور كلّى آگاهى امام از فرجام كار را انكار كنند! و تمام ادلّه تاريخى و روايى را كه در اين موضوع وارد شده است، زير سؤال برند! غافل از آنكه نتيجه كار نمی تواند تعيين كننده وظيفه مردان الهى باشد.
٧
🔹در فرهنگ دين، آنچه مهم است تشخيص وظيفه و عمل به آن است و امّا رسيدن به نتيجه دلخواه، در مرحله دوم قرار دارد. تعاليم قرآن و اسلام و سيره معصومين (ع) گوياى اين واقعيّت است كه جمع بين «وظيفه» و «نتيجه» هرچند اولويّت دارد، ولى «عمل به وظيفه» مقدّم بر «رسيدن به نتيجه» می باشد. به عبارت ديگر بر هر فرد باايمانى لازم است در مسير انجام وظيفه گام نهد، هرگاه به نتيجه مطلوب برسد چه بهتر، و اگر نرسد نفس اينكار كه وارد مسير انجام وظيفه شده، خود مطلوب مهمّى است كه می تواند افراد بهانه جو را به كار وا دارد. زيرا بسيار می شود كه بهانه جويان به بهانه اينكه حصول نتيجه مشكوك است، از انجام وظيفه و رسيدن به نتيجه باز می مانند. اين است كه سیدالشهداء (ع) در كنار سخنانى كه با صراحت از شهادت خويش و يارانش ياد میكند، در عين حال از انگيزه هاى الهى حركت خويش نيز به عنوان وظيفه الهى و تكليف دينى، سخن به ميان مى آورد و حتّى در روز عاشورا پيش از آغاز جنگ به همين نكته اشاره كرده، می فرمايد: «آگاه باشيد! كه من حجّت را تمام كردم و از عاقبت شوم مخالفانِ حق، خبر دادم. آگاه باشيد! كه من با همين خانواده، با وجود نداشتن سپاه و بى وفايى ياران، جهاد خواهم كرد». [۳]
٨
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️ آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! (بخش ششم )
🔹 آرى، امام درصدد اداى وظيفه است و نداشتن سپاه و كمى ياران، خللى در عزم او وارد نمی كند.اين است كه امام حسین (ع) با وجود اينكه كاملًا از عاقبت امر آگاه بود، با انگيزه تشكيل حكومت اسلامى قيام كرد و اين درست به حكم «عمل به وظيفه» بوده است. سيره امامان معصوم (ع) همواره بر طبق «تكليف دينى» و «عمل به وظيفه» بوده است. آنان از اين منظر در هر حال احساس پيروزى می كردند و به تعبير آیه ۵۲ سوره توبه به «إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ؛ يكى از دو نيكى» - شهادت يا پيروزى - می رسيدند. بر همين مبنا است كه سيدالشهداء (ع) مى فرمايد: «اگر قضاى الهى بر آنچه مى پسنديم نازل شود، خداوند را بر آن نعمت سپاسگزاريم وبراى شكرگزارى از او يارى مى طلبيم و اگر تقدير الهى ميان ما و آنچه به آن اميد داريم مانع شود، [و به شهادت برسيم] پس كسى كه نيّتش حق و درونش تقوا باشد از حق نگذشته [و به وظيفه خود عمل كرده است]». [۴] با اين بيان روشن است كه هيچ منافاتى بين آگاهى ازسرانجام كار (شهادت) و عمل به وظيفه (قيام براى تشكيل حكومت اسلامى) نيست. [۵]
#ادامه_دارد...
• مآخذ در منبع موجود است
منبع مقاله ارزیابی حرکت امام حسین، ابوعلم، توفیق، ترجمه امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی ش۲۵ ص۲۳
منبع وبسایت آیت الله مکارم شیرازی
٩
پایان این جلسه
ادامه ان شاءالله در جلسه بعد
ببخشید طولانی بود.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
التماس دعا.
یاعلی.
🌹🕊🌹🕊
🕊🌹🕊
🌹🕊
دلبرم یوسف زهراست خدا میداند
یادش آرامش دلهاست خدا میداند✨
علت غیبت او هست گناه من وتو
خون جگر از گنه ماست خدا میداند❣
بر عطا و کرمش جن و ملک محتاجند
از دمش زنده مسیحاست خدا میداند✨
خاک زیر قدمش سرمه چشم ملک است
خیمه اش جنه الاعلاست خدا میداند❣
همه دنبال زر و سیم و گرفتار دلند
پسر فاطمه تنهاست خدا میداند✨
آری اعمال من و توست حجاب من و او
ورنه آن چهره هویداست خدا میداند❣
از همه بیشتر آنکس که بود منتظرش
مادرش حضرت زهراست خدا میداند✨
﷽
ای یوسف پرده نشین
ازتوخجالت میکشم
حبس گناهان منی
ازتوخجالت میکشم
هرروزعهدی میکنم
شایدگنه کمترکنم
ازنقص عهدم دم به دم
ازتوخجالت میکشم
🌼اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌼
#سلام_مولای_من♥
سلامی از ذره ای کوچک
به روشن ترین خورشید ...
سلامی از قلبی مضطرب
به بزرگترین آرامش ...
سلامی از چشمانی منتظر
به زهرایی ترین یوسف ...
سلامی از من که تنهاترینم
به تو که مولای منی ،
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
🔴چرا دشمنان از فرهنگ نذری میترسند و در قالب طنز و شبهه بدنبال حذف آن هستند؟
‼️ #نذری برای عزادار است نه فقیر، در عزاداری فقیر و ثروتمند هملباس و هممسلک و همسفره میشوند، مناسک شیعه مردم را یکپارچه میکند و حتی شاه و سلطان را با مردم همراه میکرد؛ گریه میکردند، سینه میزدند، و از همان غذایی میخوردند که پیرزنِ انتهای مجلس برای بیمارش میبرد، عزاداری زیباست...
‼️ از #حجاب می ترسند ..
‼️ از #ولایت_فقیه می ترسند ..
‼️ از #محرم و هئیت می ترسند ...
‼️ از #اربعین می ترسند ....
‼️ از اتحاد بین #شیعه و #سنی می ترسند ...
خب به جهنم 😜 که می ترسید و می لرزید....
#اسلام پیروز است ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدئو
🛑 ببین دشمن داره از کدوم طرف خاک ریز حمله می کنه⁉️
🛑 پیشنهاد شدید دانلود 😯‼️
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
💎مرکز تخصصی آموزش و احیای واجب فراموش شده...
╔═💎💫═══╗
╚═══💫💎═╝
راس ساعت هشت
★ ♡🌺✧❥꧁🌺꧂❥✧🌺♡★
🌺🍃ارادت رضوی
اللهّمَ صَلِّ عَلی عَلی بنْ موسَی
الرّضا ☆المرتَضی، الامامِ التّقیِّ النّقیِّ☆ و حُجّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْض☆ِ و مَن تَحتَ الثَّری☆ الصّدّیقِ الشَّهید☆ِصَلَوةً کثیرَةً تامَةً زاکیَة☆ًمُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً☆کافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِکَ🕯
☆۞☆۞☆۞☆۞☆
🌺🍃 يا اَبَا الْحَسَنِ
ياعَلِىَّ بْنَ مُوسى اَيُّهَاالرِّضا
🕯يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِه
🕯ِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتشْفَعْنا
🕯وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ 🕯وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا
#ياوَجيهاًعِنْدَاللّهِ_اِشْفَعْ_لَناعِنْدَاللّهِ
🌺🍃الْسَلٰامُعَلیَڪَیٰاعَلْےِبْنِمْوسَےالْرِضٰا
★ ♡🌺✧❥꧁🌺꧂❥✧🌺♡★
🕋 *ختم سوره رحمن* 🖤
💚 جهت سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر عج، دفع بلا از سیل و زلزله و فقر و بیماری، خوشبختی جوانان، موفقیت کنکوریها، شادی روح اموات
١ کاربر محترم : انتظار فرج
٢ کاربر محترم : ث رحیمی
٣ کاربر محترم : سید حسین پوراحسانی حسینی
٤ کاربر محترم :
٥ کاربر محترم :
٦ کاربر محترم :
٧ کاربر محترم :
٨ کاربر محترم :
٩ کاربر محترم :
١٠ کاربر محترم :
١١ کاربر محترم :
١٢ کاربر محترم :
١٣ کاربر محترم :
١٤ کاربر محترم :
١٥ کاربر محترم :
١٦ کاربر محترم :
١٧ کاربر محترم :
١٨ کاربر محترم :
١٩ کاربر محترم
٢٠ کاربر محترم :
٢١ کاربر محترم :
٢٢ کاربر محترم :
٢٣ کاربر محترم
٢٤ کاربر محترم :
٣٥ کاربر محترم :
٢٦ کاربر محترم :
٢٧ کاربر محترم :
٢٨ کاربر محترم :
٢٩ کاربر محترم :
٣٠ کاربر محترم :
٣١ کاربر محترم :
٣٢ کاربر محترم :
٣٣ کاربر محترم :
٣٤ کاربر محترم :
٣٥ کاربر محترم :
٣٦ کاربر محترم :
٣٧ کاربر محترم :
٣٨ کاربر محترم :
٣٩ کاربر محترم :
٤٠ کاربر محترم :
مهلت قرائت تا آخر امشب.
جهت شرکت
@Entezarefaraj
🎯 اطعام فقرا، سنت مقابله با حصر اقتصادی دشمن داخلی
🥁 چرا غربگدا ها دشمن اطعام محرم و صندوقهای کمیته امداد هستند؟ اگر میخواهید علت خشم آنان را بدانید این نوشتار را با دقت بخوانید.
💠 خداوند متعال، سنت خمس و زکات را در ید امام معصوم جامعه قرار داد تا در حکومت اسلامی فقیری باقی نماند.
💠 پیامبر اکرم، با علم به تحولات بعد از خويش، فدک را بفرمان الهی به حضرت فاطمه هدیه نمود تا از محل درآمد آن به فقرای حامی خط اهل بیت کمک نمایند.
💠 با تغییر خط الهی امامت در اسلام، اولین اقدام حکام، حصر اقتصادی اهل بیت و فقرای شیعی بود. فدک گرفته شد و خمس نیز منع گردید.
✊️ امام علی(ع)، با درک سناریوی حاکم، رو به نخلستان آوردند. هرکجا را که آباد کردند به فقرای شیعی بخشیدند. هر چاهی را که حفر کردند، هنوز از چاه خارج نشده آنرا بخشیدند.
☑️ امام حسن مجتبی(ع) که به کریم اهل بیت معروف شده انداز این جهت است که برای حفظ اعتقاد فقرای شیعه، خوان نعمتشان را بروی آنان گشودند.
💠 مجالس عزای امام حسین(ع) نیز بهانه مناسبی بود که شیعیان، که در طول زمان تحت محاصره شدید اقتصادی بودند، ضمن تجدید بیعت با آرمان امام حسین (ع) از فقرا دستگیری نمایند.
💠 این سنت در زمان ما اوج بیشتری یافته است. دلیل آن نیز همان دلیل امام علی و امام حسن مجتبی است. در زمانه ای که لیبرالها با انواع ترفندها میکوشند طبقه حامی انقلاب را تحت فشار اقتصادی قرار دهند، عده ای هوشمند با بذر مالی تلاش دارند در تقابل با نقشه اهریمنان، بداد فقرای کشور برسند. علت عصبانیت لیبرالها از این نذری ها همین است که نقشه آنان در حال خنثی شدن است.
⭕️ اقدام هوشمندانه انقلابیون برای خنتی سازی توطئه لیبرالها به نذری در محرم و صفر و رمضان و فاطمیه ختم نمیشود:
☘️ سپاه به مناطق محروم حجوم آورده و در حال کمک به آنان است
☘️ کمیته امداد و بنیاد مستضعفان با معونه اندک و کمکهای مردمی در حال جبران خسارتهای سی ساله اخیرند. علت مبارزه عوامل لیبرالها با صندوق صدقات کمیته امداد دقیقااااا خشم آنان از همین امر است.
☘️ دانشجویان انقلابی با فعالیتهای جهادی میکوشند اندکی از فقر مناطق محروم بکاهند.
☘️ بیشترین مدارس آموزش و پرورش توسط خیرین مدرسه ساز در مناطق محروم ساخته میشوند که در این سالها فزونی یافته است.
☘️ ستاد اجرایی فرمان امام در حال ایجاد زیرساختهای مورد نیاز(حمام و مدرسه و...) فقط در مناطق محروم است.
☘️ استان قدس رضوی در حال توجه جدی به فقراست. غذاخوری رضوی روزانه درحال تغذیه فقرا و زائرین، نوعا از اقشار ضعیف و حامی انقلاب، است.
⭕️ رهبر هوشمند و فرزانه انقلاب حواسش به همه جا هست. جنگ داخلی ها و خارجیها را مدیریت میکند.
🔵 کلام آخر: خدایی داریم که هم مقلب القلوب است و هم مدبرالامور. علیرغم عربده های غربگدا ها، دلهای مؤمنان را چنان میچرخاند که اطعام فقرا روز بروز بیشتر میشود. مدبر است و میداند چگونه دین خود را، علیرغم سی سال تلاش سکولارها، روز یروز استیلا بخشد.
🌷 بشارتی به عزاداران و گریه کنندگان بر امام حسین علیه السلام
🔆 وقتی که رسول خدا صلّی الله علیه و آله بنا به اصرار حضرت زهرا سلام الله علیها، ماجرای شهادت فرزندشان امام حسین علیه السلام و مصیبتهایی که برای ایشان اتّفاق خواهد افتاد را تعریف فرمودند،
حضرت زهرا سلام الله علیها گریه شدیدی کردند و گفتند:
پدرجان! این ماجراها چه زمانی اتّفاق میافتد؟
پیامبر فرمودند: زمانی که نه من هستم، نه تو، و نه علی علیه السلام.
پس گریه مادر سادات بیشتر شد و فرمود: پس چه کسی برحسینم گریه میکند
و برایش عزا برپا خواهد نمود؟
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: فاطمه جان! غمگین مباش،
👈 زنان امّت من بر زنان اهل بیتم و مردان امّتم بر مردان اهل بیتم گریه خواهند کرد و #نسل_به_نسل این عزا را هر سال تکرار میکنند؛
پس روز قیامت که میرسد، تو زنانشان را شفاعت میکنی و من مردانشان را؛
و هر کس بر مصیبت حسین علیه السلام گریسته باشد، دستش را میگیریم و به بهشتش وارد میکنیم.
✅ زهرا جان! هر چشمی در روز قیامت گریان است، به جز چشمی که بر مصیبت حسین علیه السلام گریسته باشد؛
و آنها خندان اند و به نعمتهای بهشتی بشارت داده میشوند.
📚 بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۲۹۲
اللهم عجل لولیک الفرج
بحرمت الحسین علیه السلام
🌹 اللهم عجل لولیک الفرج
خواندن نماز شب اول قبر برای #آیت_الله_ناصری
پس از تکبیره الاحرام در رکعت اول، سوره حمد و سپس آیت الکرسی را بخوانید
رکعت دوم بعد از سوره حمد، ده مرتبه سوره قدر (انا انزلنا) خوانده شود.
بعد از پایان نماز شب اول قبر بگویید :
«اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر #محمدعلی اِبن #محمدباقر
#التماس_دعا 🤲
°°°
🔹از علامہ شیخ #انصارے پرسیدند:
چگونہ مے شود ڪه
یڪ ساعت فڪر ڪردن ،
برتر از هفتاد سال عبادت باشد؟
فرمودند:
فڪری مانند فڪر جناب حر
در روز عاشورا.
🖤الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج🖤
بزرگـی میگفت :
•|به هیات که میروید
زبان حالتان با امام حسین این شعر باشد ...:)
[با دستِ تهی
آمـدنم عیبی نیست
حیف است که با
دستِ تهی بر گردم].
اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
خدایا قرار ده زندگیم را زندگی محمد و آل محمد و مرگم را مرگ محمد و آل محمد
#زیارت_عاشورا
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم شب همگی بخیر
ادامه مطالب در مورد قیام امام حسین علیه سلام
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️ آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! (بخش هفتم)
🔸برای دستیابی به فهم صحیحی از انگیزه حرکت مصلحانه امام حسین (ع) باید چهار مؤلفه اساسی را در تحلیل درست این واقعه تاریخی مدنظر قرار داد:
4⃣ اصرار بر بیعت نکردن با یزید به عنوان راهبردی اصولی در نهضت اصلاحگرانه امام حسین (ع) و ارتباط آن با حرکت به طرف کوفه (۱)
🔹واقعیّت موجود آن عصر چنین بود که یزید اجازه نمی داد کسی چون امام حسین (ع) بدون بیعت با او راحت به زندگی مشغول شود؛ چون حضرت، کسی نبود که به آرامی زندگی کند، در این صورت تنها انتخاب یزید در صورت عدم بیعت، کشتن حضرت سيدالشهداء (ع) بود. از طرفی، گذشته از شام، مدینه و مکّه و به طور کلّی حجاز در شرایطی نبود که در برابر خواست یزید مبنی بر کشتن امام، مقاومتی از خود نشان دهد. امام حسین (ع) می بایست به جای دیگری می اندیشید. رفتن به مکه به صورت موقت پسندیده بود، زیرا به هر روی، این شهر حرم تلقی می شد و برای مدتی می توانست امنیت داشته باشد، اما همین شهر نیز نمی توانست به عنوان سنگری دائمی مورد توجه قرار گیرد. به علاوه که مکه، هواداری خاصی از امام نمی کرد و حتی در جریان بیعت با امیرالمومنین (ع) هم، مکه با تانی بیعت کرده بود. در این صورت تنها عراق که کانون شیعیان امام بود می توانست مورد توجه قرار گیرد. این منطقه از جهات دیگری نیز از شام متنفر بود. درخواست کوفه از امام (ع) این احتمال را تقویت کرد و با اوج گرفتن این دعوت، درصد احتمال پیروزی رو به فزونی نهاد.
١
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️ آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! (بخش هفتم)
🔹البته معنای این تحلیل این نیست که هیچ خطری در عراق نبوده است، اما سوال این است که اگر امام (ع) بنا داشت در جایی مستقر شود، کجا را باید بر می گزید؟ آیا امام حسین (ع) کسی بود که بیعت کند؟ آیا یزید کسی بود که اجازه دهد امام (ع) بدون بیعت، زنده بماند؟ اگر سيدالشهداء (ع) به عراق نمی رفت، در آن صورت همه کتب تاریخی نمی نوشتند: اگر به عراق رفته بود پیروز می شد؟ یا چرا به نامه های مردم پاسخ مثبت نداد؟ چرا اجازه داد که در حجاز به دست عمّال یزید به شهادت برسد و هیچ اقدامی نکند؟ این سوالات و نمونه آنها، مواردی است که در صورت عدم انتخاب و مسافرت به کوفه در ذهن هر عاقلی مطرح می شد. به هر حال پاسخ امام حسین (ع) به تمام دعوتهای به ظاهر خیرخواهانه ای که ایشان را به مماشات با یزید توصیه می کرد منفی بود، و برای همین نیز مکه از سوی عمال یزید برای حضرت سیدالشهداء (ع) در حال ناامن شدن بود. از نکاتی که امام (ع) در موارد متعدد بدان اشاره فرموده، این است که یزید و عمّالش اجازه ادامه حیات را در مکّه به او نخواهند داد و به هر صورت او را به قتل خواهند رساند. امام حسین (ع) در برابر اعتراض ابن عباس، فرمود: «این که دو وجب دورتر از مکّه کشته شوم، بهتر از آن است که یک وجب دورتر کشته شوم». [۱]
٢
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
⭕️ آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! (بخش هفتم)
🔹این نکته علاوه بر اشاره به حفظ حرمت مکّه به این نکته نیز توجه می داد که جان امام (ع) در خطر است و حضرت باید در این باره اقدامی بکند. نیز آن حضرت در برابر اعتراض ابن عمر فرمود: «این گروه مرا رها نخواهند کرد ... آنها اصرار دارند تا من بیعت کنم و من نمی خواهم چنین کنم، بنابراین آنها مرا خواهند کشت». [۲] این جمله به خوبی وضعیّت سيدالشهداء (ع) و واقعیّت موجود را نشان می دهد. امام (ع) در مورد دیگری فرمود: «اگر در سوراخ جانوران بیابان نیز پنهان شوم، مرا بیرون آورده و به قتل خواهند رساند». [۳] همچنین زمانی که از حضرت پرسیدند که چرا برای رفتن عجله می کند، امام (ع) فرمود: «اگر تعجیل نکنم مرا دستگیر خواهند کرد». [۴] و بار دیگر فرمود: «بنی امیّه مالم را گرفتند، صبر کردم، به آبرویم تعرّض کردند، صبر کردم، خواستند خونم را بریزند، گریختم». [۵] این نقلها شاهد صدق این گفته است که به هر حال آنها تصمیم بر قتل ایشان داشتند و امیدی به زنده بودن، به صورتی که بیعتی نیز صورت نگیرد، نمی توانسته وجود داشته باشد. طرف دیگر قضیه رفتن به سمت عراق است. وقتی قرار شد آن حضرت از مکّه خارج شود، کدامین نقطه می بایست انتخاب می شد؟
#ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] جمل من انساب الأشراف، البلاذرى، دارالفكر، بيروت، چ اول، ج۳، ص ۱۶
[۲] همان
[۳] الفتوح، ج۵، ص۱۱۶
[۴] تاريخ طبرى، ج۴، ص۲۹۰
[۵] الفتوح، ج۵، ص۱۲۴
• متن عربی روایات در منبع موجود است
منبع: مقاله «ارزیابی حرکت امام حسین(ع)»، ابو علم، توفیق، ترجمه: امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی، ش ۲۵، ص ۲۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
٣
پایان این جلسه
ادامه ان شاءالله در جلسه بعد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
التماس دعا.
یاعلی.