eitaa logo
بیان احکام ومعارف دین
316 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
240 ویدیو
88 فایل
با ما همراه باشید
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سلام
🖍ایت الله مکارم (سایت) پرسش : چنانچه هنگام وضو شک در عضوی نماید، باید وضو را از کجا شروع نماید؟ا 📒پاسخ : تمام وضو یک عمل است؛ به این معنا که تمام آن شک در محل است و نمی توان گفت از محل گذشته است، بنابراین باید از محل شک دوباره بشوید. 🖊پرسش : اگر فردی بعد از اتمام وضو به صحت وضو شک کند تکلیف چیست؟ 📔پاسخ : اگر بعد از فراغت وضو شک کند همه کارهاى وضو را انجام داده یا نه، یا شرایط در آن جمع بوده یا نه، اعتنا نکند، امّا اگر در حال وضو شک کند باید به جا آورد. سیستانی در رساله جامع ❤️❤️مسأله ۳۳۸. اگر در بین وضو، در شستن یا مسح كردن قسمتی از اعضاء وضو شک كند در صورتی كه موالات به هم نخورده باید به شک خود اعتنا كند و پس از شستن یا مسح كردن عضو مشكوک، وضو را از همان جا ادامه دهد و اگر بعد از وضو در شستن یا مسح كردن قسمتی از اعضاء وضو شک كند در صورتی كه عرفاً از وضو خارج (فارغ) شده است به شک خود اعتنا نكند مثل اینكه از وضوخانه خارج شده یا مشغول به كار دیگری شده باشد. ———————————————————————————— ❓❓اگر در هنگام وضو شک کنیم که جزئی از وضو را شسته یا مسح کشیدیم، چه باید کرد؟ حکم آن بعد از وضو چیست؟ ✅✅پاسخ اگر در بین وضو شک شود که عضوی از اعضای از وضو شسته یا مسح شده است؟ باید برگشته و جزء مشکوک را انجام دهد، سپس به ترتیب وضو تمام گردد. ولی اگر بعد از پایان وضو، شک شود که عضوی از اعضای وضو را شسته یا مسح کرده، به شک اعتنا نمی کند در زیر فتوای برخی از فقها بیان می شود ❤️ حضرت امام خمینی :اگر شک بعد از فراغ(اتمام) وضوء است اعتنا نکند و چنان چه در اثناء وضوء شک کند، اعتنا کند مگر این که کثیر الشک باشد . خمینى، سید روح اللّٰه، استفتاءات، ج 1، ص 43، دفتر انتشارات اسلامى ، چاپ پنجم، قم، 1422 ق 💛حضرت آیة الله مکارم شیرازی:«اگر بعد از فراغت وضو شکّ کند همه کارهاى وضو را انجام داده یا نه، یا شرایط در آن جمع بوده یا نه، اعتنا نکند، امّا اگر در حال وضو شکّ کند باید به جا آورد. خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل،محقق/ مصحح: بنى هاشمى خمینى، سید محمد حسین، ج 1، ص 178، دفتر انتشارات اسلامى،، چاپ هشتم، قم، 1424 ق 💙حضرات آیات گلپایگانی، صافی، بهجت:«اگر بعد از وضو یا در بین آن یقین کند که بعضى جاها را نشسته یا مسح نکرده است، چنانچه رطوبت جاهایى که پیش از آن است خشک شده باشد باید دوباره وضو بگیرد و اگر خشک نشده باید جایى را که فراموش کرده و آن چه بعد از آن است بشوید یا مسح کند و اگر در بین وضو در شستن یا مسح کردن جایى شکّ کند باید به همین دستور عمل کند 💛حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:«اگر بعد از آنکه از وضو فارغ شده شک کرده اعتنا نکند و وضویش صحیح است؛ ولی اگر در اثنا شک کرده باید برگردد و مشکوک را بیاورد، پس از آن به ترتیب وضو را تمام کند لنکرانی، محمد، جامع المسائل، ص 56، س 151، چاپ مهر، چاپ دوم، قم، 1375ش ________________________________________
هدایت شده از سلام
مسألة 45: إذا تيقّن ترک جزء أو شرط من أجزاء أو شرائط الوضوء، فإن لم‌تفت الموالاة رجع وتدارک وأتى بما بعده1. وأمّا إن شکّ في ذلک، فإمّا أن يكون بعد الفراغ أو في الأثناء؛ فإن كان في الأثناء، رجع وأتى2️⃣2 به3 3️⃣وبمابعده4 4️⃣وإن كان الشکّ قبل مسح الرجل اليسرى في غسل الوجه مثلا أو في جزء منه؛ وإن كان بعد الفراغ في غير الجزء الأخير، بنى على الصحّة، لقاعدة الفراغ؛ وكذا إن كان الشکّ في الجزء الأخير إن كان بعد الدخول5 5️⃣في عمل آخر6 6️⃣أو كان بعد ما جلس طويلا 7 7️⃣أو كان بعد القيام8 عن محلّ الوضوء، وإن كان قبل ذلک أتى به إلم‌تفت الموالاة، وإلّا استأنف9. (1) السيستاني: وإلّا فيحكم بالبطلان إذا أخلّ بالركن، بل مطلقاً على الأحوط. (2) الإمام الخميني: إن كان الشکّ في الجزء، كما لو شکّ في غسل الوجه حين اشتغاله بغسل الذراع مثلا؛ وأمّا إن كان الشکّ في الشرائط فالأقوى هو البناء على الصحّة، فلو شکّ في الغسل منكوساً لايعتنى به، بل لو شکّ في إطلاق الماء بني على الصحّة بالنسبة إلى الأجزاء الماضية، لكن يجب إحراز الإطلاق بالنسبة إلى الأجزاء الآتية، وجزء الجزء جزء في الحكم لا شرط. 3️⃣(3) اللنكراني: هذا إنّما يتمّ في الأجزاء؛ وأمّا في الشرائط فلا؛ سواء كان شرط صحّة الجزء أو شرط أصل الوضوء؛ فلو شکّ في غسل اليد منكوسآ لايعتنى به، وكذا لو شکّ في إطلاق الماء، فإنّه لا يعتنى به بالإضافة إلى ما مضى وإن كان يجب إحرازه بالنسبة إلى ما يأتي. 4️⃣(4) السيستاني: فيما إذا كان المشكوک فيه نفس الجزء؛ وأمّا إذا كان شرطه فالأظهر الحكم بالصحّة، وهكذا الحكم في الشکّ في شرط الجزء الأخير بعد الإتيان به. 5️⃣(5) المكارم: لايعتبر الدخول في عمل آخر ولا الفصل الطويل، بل المعتبر الانصراف عن العمل وعنوان الإتمام، كما ذكره الأصحاب. 6️⃣(6) السيستاني: المناط صدق الفراغ العرفيّ عن الوضوء، ولا خصوصيّة للاُمور الثلاثة المذكورة، ومنه يظهر أنـّه يحكم بالصحّة مع فوات الموالاة أيضاً. 7️⃣(7) الخوئي: بمقدار تفوت به الموالاة فيه وفيما قبله وبعده، إلّا إذا دخل في عمل مترتّب عليه كالصلاة ونحوها. التبريزي: الأحوط رعاية فوت الموالاة. (8️⃣8) الإمام الخميني: والانصراف عنه. 9️⃣(9) الگلپايگاني: على‌الأحوط. الخوئي: لايبعد عدم وجوبه. التبريزي: لايبعد عدم لزوم الالتفات مع فوت الموالاة. النوري: الأظهر عدم وجوب الاستيناف حينئذٍ.
شستن موهای بلند درغسل امام رهبری نوری مکارم فاضل:بنا براحتیاط لازم واجب است . بهجت وحید صافی زنجانی سیستانی :لازم نیست . توضیح المسائل 16 مرجع مساله 379 -------------------------------------------------------------------------------- کفایت غسل از وضو 1-غسل جنابت کفایت از وضو می کند :همه مراجع 2-غسل های مستحب قطعی الف) سیستانی ،زنجانی ،مکارم،وحید،نوری،مظاهری : کفایت می کند. ب):امام ،رهبری، صافی: کفایت نمی کند 3-غسل واجب دیگر 1-{ سيستاني، وحید، نوري ،مکارم:غیر از غسل استحاضه متوسطه} ،{زنجانی ،مظاهری :غیر از غسل استحاضه} کفایت می کند 2- امام ،صافی : کفایت نمی کند توضیح المسائل 16مرجع ج1م391 غسل جنابت در ایام حیض امام ،رهبری ،زنجانی (سایت 519):بنابر احتیاط واجب باطل است. بقیه مراجع :صحیح است و جنابت را برطرف می کند . عروه الوثقی م 47 احکام حائض ،جزوه جامعه الزهرا ،غسل ص38 امام(366رساله )مظاهری(309):اگر پيش از تمام شدن غسل، در شستن مقداري از طرف چپ شك كند، شستن همان مقدار كافي است. ولی اگر بعد از اشتغال به شستن طرف چپ در شستن طرف راست یا مقداری از آن شک کند یا بعد از اشتغال به شستن طرف راست در شستن سر و گردن یا مقداری از آن شک نماید نباید اعتنا کند . صافي: ولي اگر در شستن مقداري از طرف راست شكّ كند، بايد بعد از شستن آن مقدار، طرف چپ را هم بشويد و اگر در شستن مقداري از سر و گردن شك كند، بايد بعد از شستن آن، دوباره طرف راست و طرف چپ را بشويد، و اگر بعد از تمام شدن طرف چپ شك كند كه يكي از اعضاي سابق يا مقداري از آن را شسته يا نه، به آن شك اعتنا نكند. وحید: مسأله- کسی که پیش از تمام شدن غسل، در شستن مقداری از طرف چپ شک کند، شستن همان مقدار کافی است ولی اگر بعد از شستن مقداری از طرف چپ در شستن مقداری از طرف راست شک کند بنابراحتیاط واجب آن مقدار را شسته و بعد از آن طرف چپ را هم بشوید و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شک کند و داخل در شستن قسمت های دیگر بدن شده باشد. شکش غیر معتبر و غسلش صحیح است. سیستانی( مسأله 365) ـ اگر پیش از تمام شدن غسل، در شستن مقداری از طرف چپ یا طرف راست شک کند، لازم است که آن مقدار را بشوید، و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شک کند ـ بنا بر احتیاط لازم ـ باید بعد از شستن آن، دوباره بدن را بشوید زنجانی: بنابراحتياط اگر در شستن مقداري از سر و گردن شك كند بايد بعد از شستن آن، بدن را نيز بشويد. قواعد کلی حیض 1-اقل حیض سه روز است . 2-خون حیض بیشتر از ده روز نمی شود . 3- اگر مدت خون دیدن بین 3 تا کمتر از 11 باشد، تمام آن مدت مطلقا حیض است.(حتی در کسانی که تعداد عادت معین داشته و عدد آن مخالف با خونریزی حاضر باشد) 4- در سه روز اول حیض، اتصال خون دیدن شرط است و در باقی ایام عادت، قطع شدن مخلّ نیست. 5- فاصله یک دوره حیض از دوره قبل، حد اقل 10 روز می باشد. 6-خانمی که شب حیض می شود مدت حیض او از روز حساب می شود. شروع حیض از چه زمانی می باشد ؟ اگر داخل الوده باشد هرچند بیرون نیامده باشد :مکارم،نوری زمانی که خون خارج شد :سیستانی ،زنجانی(413 رساله)، وحید ، صافی اگر داخل آلوده است ولی بیرون نیامده بنابر احتیاط جمع کند بین تروک حائض واعمال مستحاضه:رهبری امام ، عروه الوثقی احکام حیض مسئله4 نقاءمتخلل تا ده روز 1- امام ،رهبری،نوری ،فاضل ،وحید،مظاهری :حیض است. 2- مکارم ،زنجانی :حیض نیست . 3- سیستانی ،صافی :احتیاط کند اعمال استحاضه وتروک حائض شانزده مرجع مسئله444 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- خانمی که رحمش را در اورده اند خونی که می بیند: مکارم ،زنجانی (سایت س 561):خونهایی که می بیند حکم حیض یا استحاضه را ندارد. رهبری ، صافی ،نوری :با وجود شرائط، حکم حیض یا استحاضه را دارد. سیستانی:اگر احتمال می دهد خون جراحت باشد حکم حیض ونفاس ندارد . احکام بانوان جامعه الزهرا صفحه 139 سن یائسگی امام، زنجانی، بهجت، فاضل: زنهای سیده اتمام 60 و برای زنهای غیر سیده اتمام 50 سال قمری است. سیستانی: برای همه زنها اتمام 60 سال قمری است. مکارم: تا هر سنی که علَئم حیض باشد، حکم حیض را دارد. وحید :برای همه زنها اتمام 60 سال قمری است. اما بنا بر احتیاط واجب باید در ما بین 50 و 60 سالگی میان تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع نماید. پنجاه سال قمری تقریبا 48 سال و 179 روز شمسی است. شصت سال قمری تقریبا پنجاه هشت سال و77روز و12 شمسی است . شانزده مرجع م435 خواندن سوره هایی که سجده واجب دارند بر حائض امام، بهجت، فاضل: تمام آیات سوره سجده دار بر حائض حرام است. رهبری، مکارم، سیستانی، صافی: تنها آیه سجده حرام است. وحید،زنجانی :خواندن آیات دیگر این سوره ها بنا بر احتیاط واجب بر حائض حرام است.
هدایت شده از سلام
آیت الله مکارم. : در يکي از اين چهار حالت، کثير السفر مي شود و نماز و روزه در بين راه و مقصد، کامل است: 1- در مدت زمان يک ماه، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند. 2- در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند. 3-در مدت زمان دو ماه و بيشتر، حداقل سه روز در هفته (يا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند. 4- در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جايي بماند. همیشه موفق باشید دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی / استفتائات https://eitaa.com/zolalahkam1
سلام: 💙اعمال شب عید غدیر: 🖍شب عید غدیر شب با شرافتى است و سیّد بن طاووس در اقبال الأعمال دوازده رکعت نماز به یک سلام به کیفیتى مخصوص براى این شب با دعائى نقل کرده است 🌍اعمال روز عید غدیر: روز هیجدهم روز عید غدیر و عیدُاللّهِ الا کْبَرْ و عید آل محمّدعَلیهمُ السلام است و عظیمترین اعیاد است و مبعوث نفرموده حق تعالى پیغمبرى را مگر آنکه عید کرده است این روز را و حرمت آن را دانسته است و نامش ‍ در آسمان روز عهد معهود است و نامش در زمین روز میثاق مَاءخوذ و جَمع َشهُود است. ❤️ و روایت است که از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند که آیا مسلمانان را عیدى هست غیر از جمعه و اضحى و فطر فرمود بلى عیدى هست که از همه حرمتش بیشتر است راوى گفت کدام عید است فرمود که آن روزى است که نَصْبْ کرد حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله امیرالمؤ منین علیه السلام را به خلافت خود و فرمود که هر که من مولى و آقاى اویم پس على مولى و آقا و پیشواى او است و آن روز هیجدهم ذى الحجّه است ☪راوى گفت که چه کار در آن روز باید کرد فرمود که باید روزه بدارید و عبادت کنید و محمد و آل محمدعَلیهمُ السلام را یاد کنید و بر ایشان صَلَوات بفرستید و وصیّت کرد رسول خداصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله امیرالمؤ منین علیه السلام را که این روز را عید گرداند 💟 و هر پیغمبرى وصىّ خود را وصیّت مى کرد که این روز را عید گردانند و در حدیث ابن ابى نَصر بَزَنطى است از حضرت رضاعلیه السلام که فرمود اى پسر ابى نصر هر کجا که باشى سعى کن که روز غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام حاضر شوى بدرستى که خدا در این روز مى آمرزد از هر مرد مؤ من و زن مؤ منه گناه شصت ساله ایشان را و در این روز آزاد مى کند از آتش جهنّم دو برابر آنچه آزاد کرده است در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر. و یک درهم که در این روز به برادران مؤ من بدهى برابر است با هزار درهم که در اوقات دیگر بدهى و احسان کن در این روز به برادران مؤ من خود و شاد گردان هر مرد مؤ من و زن مؤ منه را به خدا قَسَم که اگر مردم فضیلت این روز را بدانند چنانکه باید هر آینه هر روز ده مرتبه ملائکه با ایشان مصافحه کنند و بالجمله تعظیم این روز شریف لازم و اعمال آن چند چیز است: 1️⃣اوّل: روزه که کفّاره شصت سال گناه است و در خبریست که برابر است با روزه عمر دنیا و معادل است با صد حجّ و صد عمره 2️⃣دوم: غسل 3️⃣سوم: زیارت حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام و سزاوار است که انسان هر کجا باشد سعى کند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند و از براى آن جناب در این روز سه زیارت مخصوصه نقل شده که یکى از آنها زیارت معروفه به اَمینُالله است که از نزدیک و دور خوانده مى شود و آن از زیارات جامعه مطلقه است نیز و در باب زیارات بیاید انشاءالله تعالى 4️⃣چهارم: بخواند تعویذى را که سیّد در اقبال از حضرت رسول خداصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله روایت کرده 5️⃣پنجم: دو رکعت نماز کند و به سجده رود و صد مرتبه شکر خدا کند پس سر از سجده بردارد و بخواند: اَللّهُمَّ اِنِّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّ لَکَ الْحَمْدَ وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ وَاَنَّکَ خدایا از تو درخواست کنم بدانکه از براى تو است ستایش یگانه اى که شریک ندارى و توئى واحِدٌ اَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ تَلِدْ وَلَمْ تُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَکَ کُفُواً اَحَدٌ وَاَنَّ یکتاى یگانه اى بى نیاز که فرزندى ندارى و فرزند کسى نیستى و نیست برایت همتائى هیچکس و براستى مُحَمّداً عَبْدُکَ وَرَسُولُکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ الِهِ یا مَنْ هُوَ کُلَّ یَوْمٍ فى محمد بنده و رسول تو است درودهاى تو بر او و آلش باد اى که هر روز در شَاْنٍ کَما کانَ مِنْ شَاْنِکَ اَنْ تَفَضَّلْتَ عَلَىَّ بِاَنْ جَعَلْتَنى مِنْ اَهْلِ کارى هستى چنانچه از شاءن تو بود که بر من تفضل فرمودى به اینکه مرا از اهل اِجابَتِکَ وَاَهْلِ دِینِکَ وَاَهْلِ دَعْوَتِکَ وَوَفَّقْتَنى لِذلِکَ فى مُبْتَدَءِ اجابتت و از اهل دینت و اهل دعوتت قرار دادى و موفقم داشتى بدان در آغاز خَلْقى تَفَضُّلاً مِنْکَ وَکَرَماً وَجُوداً ثُمَّ اَرْدَفْتَ الْفَضْلَ فَضْلاً وَالْجُودَ آفرینشم از روى تفضل و کرم و بخششت سپس دنبال آوردى این فضل را به فضلى دگر و این بخشش را جُوداً وَالْکَرَمَ کَرَماً رَاْفَةً مِنْکَ وَرَحْمَةً اِلى اَنْ جَدَّدْتَ ذلِکَ الْعَهْدَ به بخششى دگر و این کرم را به کرمى دگر که آن هم از روى مهر و رحمتت بود تا بدانجا که تازه کردى این عهد را لى تَجْدیداً بَعْدَ تَجدیدِکَ خَلْقى وَکُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیّاً ناسِیاً ساهِیاً برایم از نو پس از تجدید آفرینشم در صورتى که من در فراموشى بودم و فراموشکارى و بى خبرى غافِلاً فَاَتْمَمْتَ نِعْمَتَکَ بِاَنْ ذَکَّرْتَنى ذلِکَ وَمَنَنْتَ بِهِ عَلَىَّ وَهَدَیْتَنى و غفلت پس تو نعمتت را بر من تمام
کردى به اینکه آن را به یادم انداختى و بدان بر من منت نهادى و بر آن راهنمائیم کردى
صور پانزده گانه اموالی که بحث خمس درآن است
برترین‌ها : نظر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی درباره مراسم محرم http://www.bartarinha.ir/fa/news/1025715 دانلود اپلیکیشن برترین‌ها از لینک زیر: http://u.24d.ir/app-landing/
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از 
هدایت شده از