eitaa logo
بیان احکام ومعارف دین
314 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
240 ویدیو
87 فایل
با ما همراه باشید
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مسأله فقهی ( احکام نذر/ تغییر نذر) 🔷یکی از سوالات پرتکرار این روزها مسأله نذرهای گذشته است که افراد به هر دلیلی می خواهند آن را تغییر دهند مثلا قبلا نذر کرده است گوسفندی برای هیئت قربانی کند یا شربتی بدهد و ... 🔹سوال: آیا تغییر نذر اشکال دارد؟ 🔸جواب : نذر اگر به وجه شرعی منعقد شده باشد که از جمله شرایط آن انشاء نذر (یعنی بگوید لله علی ... یا برای خدا بر من است. ) و به زبان آوردن نام خداست،تابع نیت نذر کننده است و باید به آن عمل شود و قابل تغییر نیست و الا اشکال ندارد. 🔻بسیاری از مردم صیغه نذر را نمی دانند و نمی گویند و صرفا نیت قلبی برای کاری می کنند و یا چیزی که به زبان آورده اند صیغه نذر نیست ( مثلا گفته نذر می کنم اگر حاجتم داده شود فلان کار را میکنم) بنابر این عمل به این نذر واجب نیست هر چند بهتر است به همان نذر عرفی اش عمل کند.
✍️سلام وسایلی که در مکانهای عمومی مثل خوابگاه دانشگاه وجود داره، مثلا پتو یا ظرف و شوینده و... که از دانشجویان سالهای قبل بوده و دیگه به اون دانشگاه نمیان که اون وسایلو ببرن و ما هم دسترسی بهشون نداریم که اجازه بگیریم، آیا میتونیم از اون وسایل استفاده کنیم یا مثلا اگه روی روفرشی اونا نماز بخونیم، غصبیه و نماز باطل میشه؟ بعضا چندین ساله که بلا استفاده موندن و به مرور زمان از بین ميرن یا تاریخ مصرفشون تموم میشه ✅پاسخ: سلام علیکم. اگر یقین دارید که دیگه آن وسایل را نمیخواهند (یعنی اعراض از ان وسایل کرده اند )، استفاده از ان وسایل اشکال ندارد . https://eitaa.com/zolalahkam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓بدهی که انسان نسبت به مؤونه دارد، مثلا خرج برای خانه کرده؛ ولی الان بنا ندارد بدهد، آیا سر سال از موجودی کسر می شود؟ یا نه باید تمام موجودی را خمس بدهد؟ ✍️آیت الله خامنه ای :باید خمس تمام موجودی را بدهد؛ مگر از مواردی باشد که بنا دارد اندکی پس از سال بدهد به طوری که مؤنه محسوب شود. https://eitaa.com/zolalahkam1
🔸جبران قرض از منافع همان سال ❓آیا شخص می‌تواند قبل از سال خمسی، قرض را از منافع همان سال یا سال بعد کسر کند؟ ✍️آیت الله مکارم:هرگاه در ابتداى سال براى مخارج خود قرض کند و قبل از تمام شدن سال منفعتى ببرد می‌تواند مقدار قرض خود را از آن منفعت کسر نماید و اگر در تمام سال منفعتى نبرد و براى مخارج خود قرض نماید می‌تواند قرض خود را از منافع سال‌های بعد ادا کند. 🔹جبران سرمايه هزينه شده از سود آخر سال ❓اگر شخصی در ابتدای سال منافعی نداشته باشد و از سرمایه خرج کند، می‌تواند سرمایه هزینه شده را از سود آخر سال کسر کند؟ ✍️آیت الله مکارم:هرگاه در ابتداى سال منافعى نداشته باشد و از سرمايه خرج كند، امّا پيش از تمام شدن سال منفعتى ببرد، در اين صورت مى‏تواند آنچه را از سرمايه‏ برداشته از منافع كم كند. https://eitaa.com/zolalahkam1
🌸ایت الله سیستانی در رساله جامع:اگر فرد شاغل تا انتهای سال خمسیش، بدهی خود را پرداخت نکند، موظّف است خمس تمام درآمد موجود در انتهای سال را اعم از موجودی نقد، کالا، آذوقۀ اضافی و... پرداخت نماید و نمی‌تواند به سبب وجود بدهی، از پرداخت خمس آنها ممانعت ورزد؛مگر اینکه شرایط ذیل محقّق باشد که در این صورت، از پرداخت خمس درآمد باقیمانده در انتهای سال به اندازۀ بدهی، معاف است: ✍️الف. بدهی برای مؤونه (مؤونۀ زندگی یا مؤونۀ کسب و کار) باشد.[2] ✍️ب. زمان تحقّق مؤونه[3] و حصول درآمد (درآمدی که از پرداخت خمس آن معاف می‌شود)، هر دو، سال خمسی جاری باشد (هر دو تقارن سالی داشته باشند)؛[4] البتّه، این شرط[5] در مورد «مؤونه­های غیر مستمرّ»­[6] می­باشد؛ 🔹امّا در مورد «مؤونه­های مستمرّ» (مثل منزل مسکونی یا وسیلۀ نقلیّه یا اثاثیۀ منزل که در سال­های بعد هم مورد استفادۀ شخصی و خانوادگی قرار می­گیرد)، چنانچه در سال خمسی که مؤونۀ مستمرّ در آن سال مورد استفاده قرار گرفته (محقّق شده)، درآمدی نداشته باشد که بابت دین مؤونه کسر شود یا درآمدش کمتر از مقدار بدهی بوده، می­تواند در صورت عدم پرداخت بدهی، آن را از درآمد سال یا سالیان بعد کسر نماید.­[7] ✍️ج. چنانچه مؤونه، غیر مستمرّ است، آن مؤونه بعد از شروع در اشتغال و کسب و کار، ایجاد شده باشد.[8] بنابراین، با تحقّق سه شرط مذکور در مورد شاغلین، بدهی ذکر شده، از درآمد سال افراد، استثنا می‌شود؛ این قاعده، «قاعدۀ استثنا یا کسر» نام دارد. 🔸به عنوان مثال، اگر فرد شاغلی در سال جاری 10­ میلیون تومان قرض گرفته و آن را صرف تهیّۀ اثاثیّۀ مورد احتیاج و در حدّ شأن برای منزلش نموده باشد و در انتهای همین سال 10 میلیون تومان درآمد مازاد داشته باشد در حالی که بدهی مذکور را نیز پرداخت نکرده، در این صورت از پرداخت خمس درآمد مذکور فعلاً معاف می‌باشد.[9] همچنین، فرد شاغلی که در سال جاری ازدواج نموده و بابت مهریه، 14 سکّۀ طلای بهار آزادی بدهکار شده، چنانچه در انتهای سال خمســی، به اندازۀ مبلـغ 14 سکّه درآمد مازاد داشته باشد در حالی که مهریۀ همسرش را نپرداخته، از پرداخت خمس‌ آن فعلاً معاف می­شود و فرق ندارد درآمد مذکور در هنگام اجرای عقد ازدواج، موجود باشد یا آن را بعد از ازدواج در بین سال به دست آورده باشد. ——————————————————————— [1]. البتّه چنانچه ادای بدهی بابت مالی باشد که موجود است و مؤونه محسوب نمی­شود، احکام ویژه­ای دارد که در مسائل آینده خواهد آمد. [2]. فرقی بین بدهی ناشی از قرض، معاملۀ نسیه، اجرت کار و مانند آن نیست، مثل اینکه مبلغی را قرض گرفته و صرف هزینۀ ازدواجش یا نفقات روزانه­اش نماید یا با آن، هزینۀ حمل و نقل کالای تجاریش را بپردازد یا اثاثیۀ مورد احتیاج و در حدّ شأن منزلش را با مال قرضی یا به صورت نسیه تهیّه کرده باشد یا بابت حقوق کارگرانی که برایش کار کرده­اند به آنان بدهکار شود. [3]. زمان تحقّق مؤونه (حدوث و ایجاد مؤونه) به حسب موارد فرق می­کند؛ ولی معمولاً در مورد کالاهای مصرفی - مانند مواد خوراکی - زمانی است که کالای مذکور مصرف می­شود و در مورد هزینه­های جاری زندگی و کسب و کار، زمانی است که فرد مالش را در مسیر آن هزینه، خرج می­نماید و در مورد کالاهای با دوام (مانند اثاثیۀ منزل)، آغاز زمان استفاده از آنها می­باشد؛ البتّه، در بعضی موارد تحقّق مؤونه متوقّف بر استفاده و استعمال نیست، مانند آنچه در مسائل «605 و 612 و 614» ذکر شد. [4]. بنابراین، بر اساس این شرط اگر زمان تحقّق مؤونه، مربوط به سال خمسی قبل باشد، باید زمان حصول درآمد (درآمدی که از پرداخت خمس‌آن معاف می‌شود) مربوط به همان سال گذشته باشد و چنانچه وقت تحقّق مؤونه مربوط به - مثلاً - دو سال قبل می‌باشد، زمان حصول درآمد هم مربوط به همان دو سال قبل باشد؛ مثلاً اگر فرد شاغلی دو سال قبل ازدواج نموده و 50­ میلیون تومان به عنوان مهریّه به همسرش بدهکار باشد و در همان سال، بابت کاری که برای دیگران انجام داده، 50­ میلیون تومان طلبکار باشد و طلبکاری مذکور را در سال جاری وصول نماید (طلب مذکور جزء درآمد دو سال قبل محسوب می­شود)، چنانچه ایشان تا انتهای سال جاری مهریّه همسرش را پرداخت نکرده و طلبکاری مذکور هم موجود باشد، از پرداخت خمس آن فعلاً معاف خواهد بود. [5]. شایان ذکر است، این شرط استثنای دیگری نیز دارد که در مسألۀ «709» بیان خواهد شد. [6]. مانند هزینۀ سفر، مهمانی، معالجۀ مریضی، مهریّۀ ازدواج یا کالاهای مصرفی که بین سال مصرف می‌شود.
[7]. مثلاً اگر فرد شاغل، مبلغ 100 میلیون تومان به صورت رأسی 5 ساله قرض گرفته باشد و آن را جهت خرید منزل مسکونی که مؤونۀ او محسوب می­شود، صرف نموده باشد، چنانچه درآمد او در انتهای سال خمسی اول مبلغ 100 میلیون تومان باشد، لازم نیست خمس آن را بپردازد، ولی اگر درآمد وی در انتهای سال خمسی اوّل 30­ میلیون تومان باشد، پرداخت خمس مبلغ مذکور لازم نیست و باقیماندۀ بدهی را می‌تواند از درآمد سال بعد کسر نماید. بنابراین، اگر درآمد وی در انتهای سال خمسی دوّم 50 میلیون تومان باشد، پرداخت خمس این مبلغ نیز لازم نیست و مبلغ 20 میلیون تومان باقیماندۀ بدهی از درآمد سال خمسی سوّم قابل کسر می­ باشد؛ البتّه لازم است منزل مذکور در سال دوّم و سوّم نیز مؤونه وی محسوب شود. [8]. امّا اگر زمان تحقّق مؤونه مربوط به قبل از شاغل شدن باشد، نمی­تواند بدهی مؤونه را از درآمدی که بعد از شاغل شدن حاصل می­شود، کسر نماید؛ ولی فرد مذکور تا زمانی که شاغل نشده، حکم افراد غیر شاغل را دارد که شرایط جاری شدن قاعدۀ کسر برای آنان در مسألۀ «705» خواهد آمد. https://eitaa.com/zolalahkam1
🔸افراط و تفريط ممنوع! 🌸🌸امام(علیه السلام) در این سخن کوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى کند و مى فرماید: «سخاوتمند باش و در این راه اسراف مکن و در زندگى حساب گر باش و سخت گیر مباش»; (کُنْ سَمْحاً وَلاَ تَکُنْ مُبَذِّراً، وَکُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَکُنْ مُقَتِّراً). مى دانیم بسیارى از علماى اخلاق اسلامى، تمام فضایل اخلاقى را حد وسط در میان افراط و تفریط مى دانند. این مسئله هرچند عمومیت ندارد; ولى در مورد بسیارى از صفات از جمله فضیلت سخاوت صادق است که در میان دو صفت رذیله قرار گرفته: اسراف و تبذیر، و بخل و تقتیر. 🔹مبذّر از ماده «تبذیر» از ریشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معناى پاشیدن دانه است; ولى چون این واژه در مورد اموال به کار رود به کار کسانى اطلاق مى شود که اموال خود را به صورت نادرست مصرف کرده و آن را حیف و میل مى کنند. معادل آن در فارسى امروز ریخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف این است که اسراف مصرف بى رویه و تبذیر اتلاف بى رویه است. البته این در صورتى است که این دو واژه در مقابل هم قرار گیرند; ولى هرگاه جداگانه استعمال شوند ممکن است مفهوم عامى داشته باشند. 🔸«مُقتِّر» از ماده «تقتیر» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى که در مورد اموال به کار رود به معناى بخیل و خسیس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدیر به معناى مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان تبذیر و تقتیر است. 🌺🌺قرآن مجید درباره مبذّرین مى فرماید: «(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذیراً * إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین); حق خویشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا کن و تبذیر مکن، چرا که تبذیر کنندگان برادران شیطانند».(1) در جاى دیگر درباره صفات والاى بندگان برگزیده و عباد الرحمان مى فرماید: «(وَالَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً); آنها کسانى هستند که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه بخل و سخت گیرى دارند و در میان این دو، حد اعتدال را رعایت مى کنند».(2) 🌸🌸در روایتى از امام صادق(علیه السلام) با ذکر مثال روشن و جالبى این حد اعتدال بیان شده است. راوى مى گوید: «فَأَخَذَ قَبْضَةً مِنْ حَصىً وَقَبَضَهَا بِیَدِهِ فَقَالَ هَذَا الاِْقْتَارُ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى کَفَّهُ کُلَّهَا ثُمَّ قَالَ هَذَا الاِْسْرَافُ ثُمَّ أَخَذَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى بَعْضَهَا وَأَمْسَکَ بَعْضَهَا وَقَالَ هَذَا الْقَوَامُ; امام مشتى از سنگریزه برداشت و محکم در دست خود گرفت سپس فرمود: بخل و اقتار که خداوند فرموده همین است. آن گاه مشت دیگرى بر داشت و چنان دست خود را گشود که همه آن روى زمین ریخت و فرمود این اسراف است آن گاه مشت دیگرى برداشت و آن را به طورى گشود که مقدارى در کف دست باقى ماند و مقدارى از لابه لاى انگشتان فرو ریخت و فرمود این همان قوام است (که در قرآن مجید آمده است)».(3) ✍️در شأن نزول آیه 29 سوره «اسراء» نیز آمده است که شخص سائلى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) تقاضاى پیراهن کرد. پیامبر پیراهن خود را به او بخشید و همین امر سبب شد که آن روز نتواند براى نماز به مسجد برود. این جریان سبب شد که زبان منافقان باز گردد و بگویند محمد خواب مانده یا مشغول لهو و سرگرمى شده و نمازش را به فراموشى سپرده است. (ولى هنگامى که از جریان کار باخبر شدند شرمنده گشتند) آیه فوق نازل شد و به پیامبر چنین دستور داد: «(وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً); دست خود را بر گردن خویش زنجیر مکن (و انفاق و بخشش را ترک منما) و بیش از حد (نیز) دست خود را مگشاى که خانه نشین شوى و مورد سرزنش قرارگیرى و از کار خود فرو مانى». ❓در اینجا این سؤال پیش مى آید که تاکید در میانه روى در انفاق چگونه با ایثار (مقدم داشتن دیگران بر خویشتن) که در حالات بسیارى از پیشوایان آمده سازگار است مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و داستان مسکین و یتیم و اسیر آمده و به دنبال آن آیه شریفه (وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً) نازل شد. ✅پاسخ این سؤال روشن است، مسئله اعتدال حکمى عام است و ایثار حکمى خاص که مربوط به موارد معینى است. به عبارت دیگر: اصل بر اعتدال در مسئله انفاق و ایثار یک استثناست. به علاوه، دستور به ایثار مربوط به جایى است که بخشش فراوان، نابسامانى فوق العاده اى در زندگى انسان ایجاد نکند و «ملوم» و «محسور» نگردد در غیر این صورت باید از دستور اعتدال پیروى کرد.(4) https://eitaa.com/zolalahkam1
📚پی نوشت: (1). اسراء، آیه 26 و 27. (2). فرقان، آیه 67. (3). کافى، ج 4، ص 54، ح 1. (4). سند گفتار حکیمانه: این کلام حکمت آمیز را آمدى در غررالحکم در حرف کاف آورده است و از روایت فتال نیشابورى (متوفاى 508) در کتاب روضة الواعظین استفاده مى شود که این جمله در ذیل حکمت شماره 2 بوده است و این نشان مى دهد از مصدرى غیر از نهج البلاغه گرفته است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 31). در کتاب تمام نهج البلاغه آن را در لابه لاى وصیت نامه مشروح امام به فرزندش امام حسن مجتبى(علیه السلام) آورده است. (تمام نهج البلاغه، ص 967). منبع :شرح نهج البلاغه پیام امام آیت الله مکارم https://eitaa.com/zolalahkam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰ارتباط بین روضه حضرت زهرا سلام الله علیها با روضه قمر بنی هاشم علیه السلام: 🔸زهرای مرضیه بزرگ حامی علی (علیه السلام) بود و به تعبیری «علمدار» امیرالمومنین بود و با استفاده از تعبیر روایت «فتنکشف عنی الهموم و الاحزان» می توان گفت: زهرا «کاشف الکرب عن وجه علی» بود تا جایی که بعد از از دست دادن زهرا کمر علی شکست. نوشته اند وقتی لقمان از سفر برگشت و خبر وفات پدر را شنید فرمود اختیار امور خویش را به دست گرفتم اما وقتی خبر وفات برادر را به او داند فرمود کمرم شکست. روز عاشورا نیز با اینکه بسیاری از یاران حضرت به شهادت رسیده بودند، سید الشهدا رفتن عباس را به مثابه از بین رفتن سپاه دانستند که فرمود: « وَ إِذَا مَضَيْتَ تَفَرَّقَ‏ عَسْكَرِي‏» در حالی که در آن هنگام قبل از قمر بنی هاشم یاران و بنی هاشم شهید شده بودند. همچنین با دیدن بدن افتاده در کنار نهر علقمه ناله بر آورد: «الان انکسر ظهری و قلت حیلتی» و آثار شکستگی در چهره حسین نمایان شد. 🍃🍂https://eitaa.com/zolalahkam1
اعمال روز دهم محرم به نقل از مفاتیح الجنان : روز شهادت اَبُوعَبْداللهِ الحُسَيْن ( عليه السلام ) و روز مصيبت و حزن ائمّه اطهار ( عليهم السلام ) و شيعيان ايشان است و شايسته است كه شيعيان در اين روز مشغول كاري از كارهاي دنيا نگردند و از براي خانه خود چيزي ذخيره نكنند و مشغول گريه و نوحه و مصيبت   باشند و تعزيت حضرت  امام  حسين ( عليه السلام ) را اقامه   نمايند و به ماتم  اشتغال  نمايندبه  نحوي  كه در ماتم عزيزترين اولاد و اَقارب خود اشتغال مي  نمايند و زيارت كنند آن حضرت را به زيارت عاشوراء و سعي كنند در نفرين و لعن بر قاتلان آن  حضرت و يكديگر را تعزيت گويند در مصيبت آن جناب و بگويند : اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَكُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَاِيّاكُمْ مِنَ الطّالِبينَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِيِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ الِ مُحَمَّد عَلَيْهِمُ السَّلامُ. و شايسته است در اين روز مقتل بخوانند و يكديگر را بگريانندروايت شده كه چون حضرت موسي (عليه السلام) مأمور شد به ملاقات جناب خضر و تعلّم از او اوّل چيزي كه در وقت ملاقات بين ايشان مذاكره شد آن بود كه آن عالِم حديث نمود براي حضرت موسي مُصيبَتها و بلاهايي كه بر آل محمد (عليهم السلام)وارد مي شود پس گريستند هر دو و سخت شد گريستن ايشان و روايت شده از ابن عبّاس كه گفت در ذيقار خدمت اميرالمؤمنين (عليه السلام) رسيدم صحيفه اي بيرون آورد به خطّ خود و املاء پيغمبر (صلي الله عليه وآله)و خواند براي من از آن و در آن صحيفه بود مَقْتَلِ امام حسين (عليه السلام) و آنكه چگونه كشته مي شود و كي مي كشد او را و كي ياري مي كند او را و كي با او شهيد مي شود پس گريه كرد آن حضرت گريه سختي و مرا به گريه درآورد. فقير گويد كه اگر مقام را گنجايش بود مختصر مَقْتَلي در اينجا ذكر مي كردم لكن محلّ را گنجايش نيست هركه خواهد رجوع كند به كُتُبِ ما در مَقْتَل و بالجمله اگر كسي در اين روز نزد قبر امام حسين(عليه السلام) باشد و مردم را آب دهد مثل كسي باشد كه لشكر آن حضرت را آب داده باشد و با آن جناب در كربلا حاضر شده باشد و خواندن هزار مرتبه توحيد در اين روز فضيلت دارد و روايت شده كه خداوند رحمان نظر رحمت بسوي او كند و سيّد براي اين روز دعايي نقل كرده است شبيه به دعاء عشرات بلكه ظاهر آنست كه خود آن دعا باشد موافق بعضي روايات آن و شيخ از عبدالله بن سنان از حضرت صادق (عليه السلام)چهار ركعت نماز و دعايي نقل كرده كه در اين روز در وقت چاشت بايد به عمل آورد و ما به ملاحظه اختصار ذكر نكرديم ]هركه طالب است به زادالمعاد رجوع نمايد[ و نيز شايسته است كه شيعيان در اين روز امساك كنند از خوردن و آشاميدن بي آنكه قصد روزه كنند و در آخر روز بعد از عصر افطار كنند به غذايي كه اهل مصيبت مي خورند مثل ماست يا شير و امثال آنها نه مثل غذاهاي لذيذه و آنكه جامه هاي پاكيزه بپوشند و بندها را بگشايند و آستين ها را بالا كنند به هيئت صاحبان مصيبت.
علاّمه مجلسي در زادالمعاد فرموده و بهتر آنست كه روز نهم و دهم را روزه ندارند زيرا كه بني اميّه اين دو روز را براي بَرَكَت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه مي داشتند و احاديث بسيار در فضيلت اين دو روز و روزه آنها بر حضرت رسول (صلي الله عليه وآله) بسته اند و از طريق اهل بيت (عليهم السلام) در مذمّت روزه اين دو روز خصوصاً روز عاشورا وارد شده است و ايضاً بني اميّه عليهم اللَّعْنَةُ از براي بركت آذوقه سال را در روز عاشورا در خانه ذخيره مي كرده اند لهذا از حضرت امام رضا(عليه السلام)منقول است كه هر كه ترك كند سعي در حوائج خود را در روز عاشورا و پي كاري نرود حق تعالي حوائج دنيا و آخرت او را برآورد و هركه روز عاشورا روز مصيبت و اندوه و گريه او باشد حقّ تعالي روز قيامت را روز فَرَح و سُرُور و شادي او گرداند و ديده اش در بهشت به ما روشن گردد و هركه روز عاشورا را روز بركت نامد و از براي منزل خود در آن روز چيزي ذخيره كند خدا آن ذخيره را براي او مبارك نگرداند و در روز قيامت با يزيد و عُبَيدُاللهِ بن زياد و عمر بن سعد عَلَيْهِمُ اللَّعْنَةُ محشور گردد پس بايد كه در روز عاشورا آدمي مشغول كاري از كارهاي دنيا نگردد و مشغول گريه و نوحه و مصيبت باشد و امر كند اهل خانه خود را كه تعزيه آن حضرت را بدارند و مشغول ماتم باشند چنانكه در ماتم عزيزترين اولاد و اقارب خود مي باشند و در آن روز امساك كند از خوردن و آشاميدن بي آنكه قصد روزه كند و در آخر روز بعد از عصر افطار كند اگر چه به شربت آبي باشد و روزه تمام ندارد مگر آنكه در خصوص آن روز روزه واجبي داشته باشد كه به نذر يا مثل آن بر او واجب شده باشد كه آن روز را روزه بايد بگيرد و در آن روز آذوقه در خانه ذخيره نكند و نخندد و مشغول لهو و لعب نگردد و هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت لعنت كند و بگويد: اَلّلهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ (عليه السلام)
اگر نذر به زمان خاصی (مانند روز عاشورای همان سال) اختصاص داشته باشد، اضافه نذوراتی که در جهت نذر مصرف نشده و زیاد آمده را در جهتی که به عنوان مصرف، نزدیک‌تر باشد مصرف نمایند. مثلاً مقداری از قند و چای که نذر روز عاشورا بوده و اضافه آمده را در روضۀ حضرت سیدالشهدا -علیه السلام- در روزهای دیگر مصرف کنند. مساله 660 https://eitaa.com/zolalahkam1
❓سؤال: آیا می‌شود اضافه خرج مراسم محرم را در فاطمیه خرج کرد؟ ✅جواب: اگر نذر خاص نشده باشد که در مراسم محرم مصرف شود، و یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد، اشکال ندارد.
❓پرسش : مقداری پول و یا اجناس توسط مردم جهت برگزاری مراسم اربعین نذر شده که کمی از آن باقی‌مانده است. وظیفه ما نسبت به باقیمانده آن چیست؟ ✅پاسخ : نذورات اضافه را طبق نزدیک‌ترین روش به آنچه نذر کرده‌اند صرف نمایند و در مورد نذورات فاسدشدنی می‌توانید در مجالس دیگر مصرف کنید و اگر آن‌ها هم نیاز ندارند آن را بفروشید و پول آن را در مجالس عزادارى آینده در همان مکان صرف کنید.
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۱) ✍️ بهترين و مطمئن‎ترين سند براي شناخت فلسفه و اهداف نهضت سيدالشهدا(ع)، كلمات خود آن حضرت و يا امامان ديگر در اين باره است، مجموع خطبه‎ها، سخنان، نامه‎ها و وصيت‎نامه امام حسين(ع) كه در باره اهداف و انگيزه‎هاي قيام عاشورا است و نيز برخي از تعابير زيارت‎ نامه‎هاي متعدّد و مختلف كه از امامان ديگر در باره حضرت رسيده است، می باشد. ✅ امام حسين(ع) در جمع گروهی از عالمان و نخبگان مكه با ايراد خطبه‎اي شور‎انگيز و كوبند‎‎ه، ضمن يادآوري وظيفه سنگين و تكليف خطير علما و بزرگان شهرها در باره پاسداري از كيان دين و اعتقادات مسلمانان و پيامدهاي سكوت در برابر جنايات امويان، از خاموشي آنان در برابر سياست‎هاي دين‌ستيزانه حاكمان اُموي انتقاد كرده و هرگونه همراهي و سازش با آنان را گناه نابخشودني دانستند. ✅ حضرت در پايان سخنان خود، هدف از اقدامات و فعاليت‎هايش برضدّ نظام ستم‎گر حاكم را چنين اعلام فرمودند‎: 🌷خدايا تو مي‎داني آنچه از طرف ما انجام گرفته است (از سخنان و اقدامات برضدّ حاكمان اُمَوِي) به خاطر رقابت و سبقت جويي در فرمانروايي و افزون‌خواهي در متاع ناچيز دنيا نبوده است، بلكه براي اين است كه نشانه‎هاي دينت را (به مردم) نشان دهيم ( برپاگردانيم) و اصلاح در سرزمين‎هايت را آشكار كنيم‎. مي‎خواهيم بندگان ستمد‎يده‎ات در امان باشند و به واجبات و سنّت‎ها و احكا‎مت عمل شود‎. 🌺«اللهم إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یکُنْ مِنَّا تَنافُساً فی سُلطانٍ، و لا التِماساً مِنْ فُضُولِ الحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَی المَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، و نُظْهِرَ الإصْلاحَ فی بِلادِکَ و یأمَنَ الْمَظْلوُمُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یعْمَلَ بِفَرائِضِِکَ و سُنَّتِکَ وَ أحْکامِکَ؛ 📗 تحف العقول، ص 239 https://eitaa.com/zolalahkam1
🔹پاک بودن اعضاء تیمم در تیمّم بایدپیشانی و کف دستها و پشت دستها پاک باشدو اگرکف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بکشد، باید با همان کف دست نجس تیمّم کند.(امام خمینی) ✍️حضرات آیات صافی، مکارم: بنابر احتیاط لازم است. ✍️امام، بهجت، فاضل، نوری،مظاهری: واجب است. ✍️رهبری، سیستانی، وحید، تبریزی، زنجانی: واجب نیست. 📚توضیح المسائل 16مرجع.مسأله ۷۰۶ https://eitaa.com/zolalahkam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سؤال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی ✳️ملکی وقف ایتام شده است. حال سؤال این است که ایتام تا چه سنی را شامل می‌شود؟ آیا شامل بچه‌هایی که در اوائل سن بلوغ هستند می‌شود؟ ✅پاسخ: ملاک آن معنایی است که واقف اراده کرده است. و اگر مراد او معلوم نیست حمل بر معنای عرفی یعنی بالاتر از سن بلوغ را هم شامل می‌شود. .https://eitaa.com/zolalahkam1
سؤال از مقام معظم رهبری دام ظله العالی ✳️با توجه به اینکه فرموده‌اید: "تداخل نافله مغرب با نماز غفیله جایز است" آیا این تداخل شامل برخی نمازهای مستحبی که مابین نماز مغرب و عشا خوانده می‌شود هم می‌شود؟ مثلا آیا تداخل نافله مغرب با نماز دهه اول ذیحجه که مابین نماز مغرب و عشاء خوانده می‌شود جایز است؟ ✅پاسخ: خیر جایز نیست. اصل عدم تداخل است مگر در مواردی که دلیل اقتضاء کند مثل نماز غفیله و نماز جعفر طیار. .https://eitaa.com/zolalahkam1
🔸كر بودن آب به دو راه ثابت می شود: 1️⃣اول: آن كه خود انسان يقين كند (اجماع مراجع) 2️⃣دوم: آن كه دو مردِ عادل خبر دهند 🌸حضرات آیات امام، بهجت، وحید، زنجانی. 🌺یک عادل خبر دهد آیت الله مکارم 🌹یک ثقه خبر دهد آیت الله مظاهری 🌷اگر يك عادل يا ثقه يا كسی كه كُر در اختيار او است خبر دهد اگر مفيد اطمينان نباشد اعتبار آن محل اشكال است. آیت الله سیستانی https://eitaa.com/zolalahkam1
🔸آب کشیدن دندان مصنوعی ✍️اگر دندان مصنوعی در دهان نجس شود(توضیح المسائل 16 مرجع م 216) الف) بنابر احتیاط واجب باید آن را آب کشید 🌸حضرات آیات امام ، صافی ، مکارم ، وحید(م222) ، نوری (م216) ، زنجانی(بنابر احتیاط) ب) پاک است 🌺حضرات آیات فاضل ، مظاهری ، خامنه ای(با استفاده از سوال287 اجوبه) ج) نجس است باید آب کشید: 🌸آیت الله بهجت https://eitaa.com/zolalahkam1
آیت الله العظمی خامنه ای: 🌸آیت الله خامنه ای : 🔸تیمّم به این ترتیب است: 1️⃣. نیّت از ابتدا تا انتهای تیمّم ؛ 2️⃣. زدن کف تمام هر دو دست با هم بر چیزی که تیمّم بر آن صحیح است ؛ 3️⃣. کشیدن کف هر دو دست با هم بر تمام پیشانی و دو طرف آن از جایی که موی سر می رویَد تا ابروها و بالای بینی ؛ 4️⃣ کشیدن کف دست چپ بر تمام پشت دست راست و کف دست راست بر تمام پشت دست چپ ؛ 5️⃣. بنا بر احتیاط واجب زدن بار دیگر دست ها بر آنچه که تیمّم بر آن صحیح است و کشیدن کف دست چپ را بر پشت دست راست وکف دست راست را بر پشت دست چپ. 📚(اجوبة الاستفتائات، س 209 و استفتاء 136 ) https://eitaa.com/zolalahkam1