eitaa logo
ذرّیه طیّبه - ملحقات
48 دنبال‌کننده
7 عکس
5 ویدیو
0 فایل
مباحث تکمیلیِ @zorieh_tayebeh
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 ❤️ دختر عزیزم! به به به! ❤️ 🍃 استاد حسینی قمی🍃 🔍 یه مادری، فرزندش حجابش خوب نیست، نمازش خوب نیست، دو جور میتونه دعوتش کنه! 🔎
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 ✨ انسانی سراپا طیّب ✨ 🍃 آیت الله بهاء الدینی 🍃 🍎 قرآن می‌فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ مِمَّا لَا يَعْلَمُونَ». مراد از خلقت ازواج، خلقت مخصوص انسان نیست؛ خدای تعالی همه‌ی ازواج را از نبات آفریده است. ماده‌ی اصلی این خلقت، نبات، حبوبات و میوه‌هاست. بنابراین، یک جزء انسان «نبات الارض» است. 🍎 جزء دیگر انسان خصوصیات توارثی است که از پدران و مادران به ارث می‌رسد؛ «وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ»؛ خصوصیات نژادی که در سعادت و شقاوت و خوبی و بدی افراد تأثیر دارد. جزء سوم «مِمَّا لَا يَعْلَمُونَ» است. مقصود از این، نورانیت و جهت عقلانی بشر و جهت الهی انسان است. 🍎 حال انسان اگر نباتش از طیبات باشد و حرام نباشد، خوردنی‌هایش، نه ذاتاً حرام باشد (مثل خمر و گوشت خوک) و نه عَرَضاً (مثل اموال غصبی و دزدی)، و محیط اکتساب و فعالیت او نیز محیط حکومت اسلامی باشد، محیطی که انسان را ملزم به فجایع نکند و پدر و مادر او نیز الهی باشند، در این صورت، این چنین انسانی سراپا طیّب است. 🍎 نبات او نباتی است که قرآن فرموده است «کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ»، پدر و مادر او نیز الهی هستند و آثار سوء ندارند. از طرف دیگر، نورانیت عقلی و جهت الهی نیز کامل است. طیبات آثارش طیب است و خبیثات آثارش خبیث. این انسان با این خصوصیات، جز آثار طیب برجای نمی‌گذارد. شراب و گوشت خوک، مال دزدی و غصبی هر یک آثار خبیثی دارد. 📚 نردبان آسمان – ص 131
ذرّیه طیّبه - ملحقات
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🏔 آقا بزرگ ساوجی 🏔 🍃 استاد جاودان 🍃 ✨ حاج آقای حق شناس داستانی می‌گفت
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃 🔍 يكى از انگيزه‌هايى كه به طور طبيعى در انسان‌ها وجود دارد اين است كه مى‌خواهند خودشان را مطرح كنند. اين حالت در بچه‌ها بيش‌تر به چشم مى‌خورد؛ مثلا، وقتى كودكى چيزى را مى‌داند دلش مى‌خواهد آن را اظهار نمايد تا به ديگران بگويد كه از اين چيزها سردرمى‌آورد. 🔍 اين حالت در حد يك خردسال و يا يك انسان بزرگ‌سال كه هنوز تربيت معنوى پيدا نكرده كاملا طبيعى است و عيبى هم ندارد. اما كسى كه به تكليف رسيده و مى‌خواهد متخلّق به اخلاق اسلامى گردد، بايد به تدريج سعى كند اين انگيزه‌هاى غيرالهى را تضعيف نمايد و به جاى آن انگيزه‌هاى الهى را در خود تقويت كند. 🔍 البته در مورد بچه‌ها بايد توجه داشت كه اگر انسان از همان ابتدا بخواهد فرزندش را با اخلاص كامل بار بياورد به گونه‌اى كه هيچ ريا و خودنمايى در اعمال او وجود نداشته باشد، آن كودك هيچ گاه فرد مؤمن و نمازخوانى نخواهد شد؛ چرا كه بچه براى انجام دادن كارهاى خير نياز به‌تشويق دارد كه يكى از راه‌هاى آن، تعريف و تمجيد او نزد ديگران است و اين مستلزم اظهار آموخته‌ها توسط كودك مى‌باشد. 🔍 بنابراين، اين عوامل طبيعى را مادامى كه هنوز پاى تكليف به ميان نيامده، بايد رعايت كرد، ولى از ابتداى تكليف بايد احكام شرعى و واجب و حرام را به او شناساند و مثلا، به او فهماند كه اگر نماز براى غيرخدا و به منظور خودنمايى باشد باطل است. برخى افراد شايد تا سن شصت، هفتاد سالگى هم هنوز از نظر عقلانى رشد نكرده و حالت‌هاى قبل از بلوغ را داشته باشند؛ 🔍 يعنى دلشان بخواهد چيزى را كه مى‌دانند نزد ديگران مطرح كنند و بدينوسيله خودشان را نشان بدهند. يكى از راه‌هاى رهايى از اين آفت، اين است كه انسان خودش را به كم حرف‌زدن عادت دهد. كسانى كه زبانشان آزاد است و در اختيار خودشان نيست، در مقام سخن گفتن انگيزه‌ها و نيّات خالص شرعى را در نظر نمى‌گيرند. 🔍 بزرگان ما همواره سعى مى‌كردند براى محفوظ ماندن از اين آفت كم‌تر حرف بزنند. گاهى عالمى مدت‌ها در يك شهرى زندگى مى‌كرده است، اما حتى بعضى نزديكانش ميزان علم او را نمى‌دانسته‌اند، حال آن‌كه عالمى برجسته، مجتهدى بزرگ و صاحب تأليفاتى متعدد بوده است. 📚 پندهاى امام صادق علیه سلام - ص 239
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🔍 چرا این‌قدر خدمت می‌کنی؟! 🔎 🍃 استاد شهید مطهری 🍃 💛 اساسا عمق روحیه غربیها قساوت است و مردمان قسی القلبی هستند. البته خود غربیها هم این مطلب را قبول دارند و این نوع عواطف، محبتها، احسانها و گذشتها را خصلتهای شرقی می‌نامند . حتی محبت پدر نسبت به فرزندان خود و فرزندان نسبت به پدر یا مادر و همچنین برادر نسبت به برادر یا خواهر، و خواهر نسبت به خواهر، در بین آنها خیلی کم وجود دارد. ... 💛 یکی از دوستان ما نقل می‌کرد که به اطریش رفته بود برای اینکه معده‌اش‌ را عمل کند و پسرش هم آنجا تحصیل می‌کرد. می‌گفت من بعد از اینکه عمل‌ کرده بودم و دوره نقاهت را بسر می‌بردم، روزی در رستورانی نشسته بودم و در آنجا پسرم به من خدمت می‌کرد و سفارش چای و قهوه و غذا می‌داد و دور من می‌چرخید. در طرف دیگر رستوران، زن و مردی که نشان می‌داد زن و شوهر هستند پهلوی یکدیگر نشسته بودند و دائما ما را می‌پاییدند. 💛 یک دفعه که‌ پسرم از جا بلند شد و می‌خواست از کنار آنها رد شود، دیدم که از پسرم‌ چیزهائی می‌پرسند و او هم دارد به آنها جواب می‌دهد . بعد که آمد به او گفتم: آنها به تو چه می‌گفتند؟ گفت : به من گفتند این کیست که تو داری‌ اینقدر به او خدمت می‌کنی؟ گفتم او پدرم است . گفتند خوب پدرت باشد ! مگر باید اینهمه به او خدمت کنی؟! پسرم گفت من با منطق خودشان با آنها حرف زدم، گفتم: آخر او برای من پول می‌فرستد و من در اینجا درس‌ می‌خوانم، اگر او این پول را نفرستد، من نمی‌توانم درس بخوانم. 💛 با تعجب گفتند: از پولهائی که خودش درمی‌آورد. به تو می‌دهد تا خرج کنی؟! گفتم آری، از پولهائی که خودش درمی‌آورد. آنها خیلی تعجب کردند و آنوقت ما را مثل یک غولهای شاخداری که اساسا موجودات عجیبی هستیم نگاه‌ می‌کردند. بعد هر دو آمدند و شروع به صحبت کرده، گفتند: بله ، ما هم‌ یک پسری داریم که سالهاست در خارج است و چنین و چنان است. بعد پسرم‌ به طور خصوصی درباره آنها تحقیق کرد و معلوم شد که دروغ می‌گویند و اصلا پسری ندارند . 📚 انسان کامل
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 ☄️ بچه مسلمان بیرون نمی‌آید ☄️ 🍃 استاد شهید مطهری 🍃 ⚡️ «جبر محیط» برای بسیاری از مردم یک عذر شده است. از فردی می‌پرسند: آقا تو چرا اینجور هستی؟ یا خانم! تو چرا لخت بیرون میآیی؟ میگوید: دیگر محیط است، محیط اینچنین اقتضا میکند. به آن دیگری میگویند: تو چرا در مجالسی که شرکت در آن مجالس حرام است شرکت میکنی؟ نشستن بر سر سفره‌ای که در آن شراب نوشیده بشود، ولو برای خوردن نان حلال، حرام است. چرا در چنین مجلسی شرکت میکنی؟ میگوید: اوضاع و شرایط اینجا اینچنین اقتضا می‌کند، چه کنیم، محیط فاسد است. چرا بچه‌هایت میروند فیلمهای خطرناک میبینند؟ میگوید: خوب دیگر، محیط است، مگر میشود جلویش را گرفت؟! چرا به مسجد نمیروند؟ محیط فاسد است! مسئله جبر محیط برای عده‌ای یک عذر شده است. ⚡️ از نظر اسلام این عذر به هیچ وجه مسموع نیست. محیط فاسد است، محیط اجازه نمیداد، در این محیط بهتر از این نمی‌شد عمل کرد، از نظر اسلام عذر غیرمسموع است. یعنی ما در درجه اول وظیفه داریم محیط خودمان را برای یک زندگی اسلامی مساعد کنیم ولی اگر محیطی که در آن هستیم به شکلی است که ما قادر نیستیم آن را به شکل یک محیط اسلامی و جوّ خودمان را به شکل یک جوّ اسلامی دربیاوریم، و احساس کنیم که در این جوّ و محیط، ایمان خودمان، ایمان زنمان، ایمان بچه هایمان، نسل آینده‌مان از بین میرود، اسلام میگوید محیط را رها کن. رها کردن محیط هم لزومی ندارد که معنایش این باشد که انسان شهری را رها کند به شهر دیگر برود یا کشوری را رها کند به کشور دیگر برود، بلکه در مورد محله‌ها هم صدق میکند. ⚡️ در شهرهای بزرگ مانند تهران، نسبت به محله‌ها صدق می‌کند؛ یعنی یک محله میتواند اسلامی باشد، جوّش میتواند جوّ اسلامی باشد و بچه انسان که در آن محل بزرگ می‌شود، تا حدی با آداب و تعالیم و تربیت اسلامی بزرگ میشود. اگر ما منطقه را عوض کنیم و به منطقه دیگری برویم، جوّ عوض می‌شود. مثلًا در بازاری‌ها شاید این مطلب بیشتر از دیگران صدق کند؛ در یک محیط اسلامی زندگی می‌کنند، مثلًا وسط شهر، جنوب شهر. البته غیر از جنوب شهر هم بسیاری از محلات جوّ اسلامی دارد، ولی هست در این شهر محله‌ها و کوچه‌ها و جوّهایی که واقعاً اگر انسان زن و بچه‌اش را به آنجا ببرد، آن همسایه‌هایی که بر آنجا احاطه پیدا کرده‌اند، آن نبودن مسجد در آنجا، اینکه در آنجا چشم زن و بچه به یک زن و مردی که شعائر اسلامی را رعایت کنند هرگز نمی‌افتد، مسجدی وجود ندارد، جلسه وعظی وجود ندارد، اسم خدایی شنیده نمی‌شود، اسلامی شنیده نمی‌شود، ⚡️ برعکس به هر خانه که نگاه می‌کنی، صبح یک انسان بیرون می‌آید در حالی که یک سگ هم دارد او را بدرقه میکند، در اتومبیلش هم یک سگ هست، آوازی جز آواز موسیقی و لهو و لعب در آنجا شنیده نمی‌شود، به انسانی جز انسان‌هایی که هیچ علامتی از اسلام ندارند انسان برخورد نمیکند، [این امور بر آنها تأثیر میگذارند.] البته ممکن است در خود آن پدر و مادر چون در جوّها و فضاهای اسلامی بزرگ شده‌اند تأثیری نکند؛ آنها اگر بیست سال هم آنجا بمانند تغییری نمی‌کنند یا چندان تغییری نمی‌کنند، ولی بچه‌ای که از دو سالگی چشم باز میکند چنین محیطی را میبیند، به‌طور قطع و یقین دیگر به صورت یک بچه مسلمان بیرون نخواهد آمد. 📚 آزادی معنوی - ص 156
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 علامه طباطبایی 🍃 💛 غالبا حال پدر و مادر مخصوصا با در نظر گرفتن اینکه نسبت به فرزندشان محبت و شفقت دارند اینطور است که طبعا در امر فرزندشان متوجه و منقطع بسوى خدا مى شوند، هر چند خودشان به تفصیل توجه و انقطاع خود التفات نداشته باشند، 💛 عینا نظیر دریانوردى هستند که در هنگام طوفان و تلاطم دریا و آنجا که امواج با سرنوشت او بازى مى کند تمام توجهش معطوف به پروردگارش مى شود، هر چند تا آن روز پروردگارى را بندگى نکرده باشد، و خودش هم نفهمد که الان دلش به کجا تکیه دارد، چون این حالت یک حالت قلبى و درونى است که خواه ناخواه با توجه و بى توجه به انسان دست مى دهد. 💛 پدر و مادر نیز نسبت به فرزند همین حال را دارند، و از سویداى دل منقطع به سوى پروردگارشان هستند، و چنین زبان حالى دارند که «پروردگارا اگر به ما فرزندى صالح و مطابق دلخواهمان روزى کنى البته از شکرگزارانت خواهیم شد» 💛 و وقتى خداوند این خواسته درونى ایشان را مستجاب مى‌کند و فرزند صالحى به ایشان ارزانى مى‌دارد همین پدر و مادر در امر این فرزند براى خدا شریک قائل شده و در حفظ و تربیت او به هر دست آویزى دست زده و به هر پناهگاهى پناهنده مى شوند. 💛 ... مقصود از اینکه فرمود: «براى خدا شرکاء گرفتند» این است که سرگرم تربیت فرزند خود شده و درباره او به تدبیر اسباب و عوامل پرداخته، و همین معنا ایشان را از خلوص ‌در بعضى از توجهات که به پروردگار خود داشتند باز داشت . 📚 ترجمه تفسیر المیزان - جلد 8 - از صفحه 488
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 استاد قرائتی 🍃 ⁉️ سؤال: نمی‌شود خودم هر طور دوست دارم نماز بخوانم؟ حتماً باید اینطور که شیخ‌ها می‌گویند نماز بخوانیم؟ وضو بگیریم. رو به قبله بایست. لباست؛ من خودم از خدا تشکر می‌کنم. با هر زبانی دلم می‌خواهد. ⏰ جواب: شبانه روز ۲۴ ساعت است. هر ساعتی هم چهار تا یک ربع است. چهار تا ۲۴ تا، ۹۶ تا! شبانه روز ۹۶ تا یک ربع است. یک یک ربع را خدا گفته آنطور که من می‌گویم بگو. ۹۵ یک ربع را هر زبانی می‌خواهی با خدا حرف بزن. یعنی یک نود و ششم هم خدا سهم ندارد؟ انصاف است. ⏰ شما با خدا هر طور می‌خواهی تشکر کن. با هر زبانی، رو به قبله باشد یا نباشد، با وضو و بی وضو، اما خدا گفته، نماز ما یک ربع بیشتر نمی‌شود من ساعت گذاشتم. نماز ما یک ربع الی بیست دقیقه می‌کشد. خدا می‌گوید: بیست دقیقه آنطور که من می‌گویم تشکر کن، نود و پنج تا یک ربع را آنطور خودت می‌خواهی. ⏰ در ثانی ... یکوقت می‌بینی ما عوض تشکر چرت و پرت می‌گوییم. بشر عقلش ناقص است، صبح می‌گویند: خیابان یک طرفه است و عصر می‌گویند: دو طرفه است. اینجا می‌گویند: اینجا برای دوچرخه سوار است و زمین را رنگی می‌کنند و فردا می‌گویند: دوچرخه نیست دوباره رنگش را پاک می‌کنند. ⏰ در این فلکه‌ها هی یک مجسمه درست می‌کنند، خراب می‌کنند و طور دیگر می‌کنند. چقدر انسان تا به حال پشیمان شده است؟ این پشیمانی دلیل بر این است که عقل ما کامل نیست. ... از ۹۶ تا یک ربع در ۲۴ ساعت گفته‌‌ای ۹۵ یک ربع به اختیار خودت، این یک ربع را آنطور من می‌گویم، عبادت کن. Qaraati.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 💔 ماهایی که پای این آثار هنری، گوشِ دل میدیم ... 💔 🍃 استاد میرباقری 🍃 🎞 الان خیلی از این آثار هنری ... می‌خواهد روابط نامشروع بین زن و مرد را به کودک القاء کند در دوره‌ی طفولیت. 🎞 در قالب هنر القاء می‌کنند که ادیان الهی، بحران برای بشر ایجاد می‌کنند ... ناجی‌اش هم پرچمداران تمدن مادی اند. آمریکا ناجی است! 🎞 من [ به نوجوان‌هایی] گفتم نبینید برای شما صلاح نیست. دیدند. گفتم حالا گزارش بدید. گفتم دیدید همونی که می‌خواستند واقع شد! دیدید می‌خواستن نگاه شما رو عوض کنند، کردند؟!
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 استاد شهید مطهری 🍃 ⛈ به هر نسبت كه مواجهه با شداید، مربی و مكمّل و صیقل ده و جلابخش و كیمیا اثر است، پرهیز كردن اثر مخالف دارد. لهذا دانشمندان گفته‌اند بزرگترین دشمنیهایی كه درباره ی اطفال و كودكان می‌شود همانهاست كه پدران و مادران نادان به عنوان محبت و از روی كمال علاقه انجام می دهند؛ یعنی نوازشهای بی حساب، مانع شدن از برخورد با سختی، نازپرورده كردن آنها. ⛈ اینهاست كه طفل را بیچاره و ناتوان بار می‌آورد، او را در صحنه‌ی زندگی خلع سلاح می كند، كاری می‌كند كه كوچكترین ناملایمی او را از پا درآورد و كمترین تغییر وضعی سبب نابودی وی گردد؛ او را مثل كسی بار می‌آورند كه هرگز در همه‌ی عمر به داخل آب نرفته و شناوری نكرده و نیاموخته است، و یكمرتبه مواجه شود با دریا و بخواهد در آن شناوری كند. ⛈ كسی كه شناوری هیچ نمی‌داند، اولین باری كه به آب بیفتد غرق می‌شود. شناوری هم چیزی نیست كه با غیر عمل، با درس و كتاب و گوشه‌ی اتاق بتوان یاد گرفت؛ هنر است، فن عملی است، باید رفت میان آب و در همان جا ضمن عمل و تلاش و زیر آب رفتن و بالا آمدن تدریجاً آن را آموخت. 📚 بیست گفتار
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🔥 مهره‌های خوب 🔥 🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃 ☄️ یک آدم ساده‌اى هم مى‌تواند بفهمد که آمریکا وقتى مى‌خواهد دین را از مردم بگیرد، می‌آید از نوجوان‌ها و جوان‌ها شروع مى کند، نه از پیرمردهاى شصت-‌هفتاد ساله. پیرمردها اولا فکرشان شکل گرفته، شصت سال با این فکر زندگى کرده‌اند. مگر مى‌شود به این آسانى اعتقاداتشان را از آن‌ها گرفت؟ وانگهى اینها آفتاب لب بام هستند، حداکثر یک دهه دیگر زنده هستند. نقطه‌ی ثقل این طرح روى نوجوانان و جوانان متمرکزاست: باید کارى کرد که نسل آینده‌ی انقلاب نسبت به اسلام بی‌تفاوت باشد. این استراتژى اساسى آمریکا در این عرصه بود. ☄️ براى این‌کار کارشناسانى در نظر گرفته شدند، مهره‌هایى در داخل نظام، در گوشه و کنار، عناصر ناراضى از دستگاه‌ها شناسایى شدند، و کسانى که از نظر روانى گرایش‌هاى قدرت‌طلبانه در وجودشان بود. چون یکى از فاکتورهایى که مى‌تواند براى عمال اجانب کارساز باشد روحیه قدرت‌طلبى در افراد است. آنها را شناسایى مى‌کنند، رویشان کار مى‌کنند، وعده و وعیدهایی به آنان مى‌دهند، تا اینها به صورت مهره‌های فعالى براى آنها در بیایند. ☄️ قدرت‌طلبى یک جنونى است! آنهایى که این مایه درشان باشد مهره‌هاى خوبى براى استعمار هستند. و بالاخره کسانى که یک نوع غرب‌زدگى و خودباختگى دارند در این صحنه بسیار کارآمد خواهند بود. کسانى که در مقابل تمدن غرب و زرق و برق‌هاى تکنولوژى غرب و صنایع غرب خودشان را باخته، و دیگر براى خود هویتى قائل نیستند، اینها مى‌توانند مهره‌هاى خوبى باشند. ☄️ بالاخره دستگاه‌هاى مختلف به کار افتاد، و در داخل کشور شروع به شناسایى عناصرى کردند که بعد از ده‌ها سال بتوانند از آنها کار بکشند. در کنار اینها، شروع کردند به شناسایى دانشجویانى که به خارج مى‌روند، آنهایى که استعدادى دارند و مى‌شود آنها را شستشوى مغزى داد، و تربیتشان کرد. اینهایى که من عرض مى‌کنم، همه سندهاى حقوقى دارد، و من اینجا خلاصه‌اش را براى شما عرض مى‌کنم. ☄️ در همین اسنادى که از آمریکا منتشر شده، تصریح شده که ما در فلان سال تصمیم گرفتیم در میان طرفداران امام کسانى را شناسایى کنیم که روزى براى حرکت ما مؤثر باشند، و اسم مى برد که ما چه کسانى را شناسایى کردیم، و بعضى از آنها همان‌هایى هستند که امروز در مسند قدرت هستند! (1380/03/15) mesbahyazdi.ir/node/353
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🎖 چرا این کار رو کردی؟ 🎖 🌷 شهید عباس بابایی 🌷 🍳 عباس که خلبان بود، خانمش هم معلم و مدیر. دست‌شان باز بود. خاطرم هست دو تا کامیون جهیزیه آورد. ... بعد که به خانه‌ی آنها رفتم، کریستال‌هایی داشتند ... مخ آدم سوت می‌کشید. فرش‌هایی بود بیا و ببین. تختخواب، مبل، همه چیز. ... یکی دو ماه گذشت، متوجه شدم هر روز از این وسایل کم می‌شود. می‌آمدم می‌دیدم کریستال‌ها نیست، ویترین نیست ... گذشت تا یک روز دیدم اِ ...! مبل‌ها هم نیست. گفتم: «عباس! این مبل پبلا چی شدن؟». 🍳 ... آن روز عباس به من گفت: ... «فکر می‌کنی اینجا چند تا پشتی بخواد؟» ... گفتم: «کمِ کم چهار تا می‌خواد ...» گفت: «من پول بدم، رفتی شمال برام می‌گیری بیاری؟» گفتم: «آره، چرا نمی‌یارم؟» ... پشتی‌ها را چید. چند تا پتو هم انداخت زیر آنها ... گفتم: «بابا، اینجا مثل مسجد شده!» گفت: «... مگه بد است؟ آدم راحت می‌شیند دیگه! حتما باید رو صندلی و مبل بشینی؟» ... 🍳 بعداً که از عباس پرسیدم: «چرا این کار رو کردی؟» گفت: « ... می‌آمدن خانه‌ی ما رو می‌دیدن، خوب نبود. اگه یه خانمی، یه عروسی نداشته باشد، جلوی شوهرش خجالت می‌کشد دیگه. بعد می‌دونی من چقد گناه می‌کنم ...؟» گفتم:«برای چی گناه کنی؟ به تو چه مربوطه؟ جهیزیه‌ی زنته دیگه!» گفت: «نه، من گناه می‌کنم. نباید این کارو بکنم. هر آهی که اون دختر می‌کشد، برای من بد حساب می‌شد، پیش خدا برای من بد می‌نویسن. هر لباس نویی که من می‌پوشم، یکی نداشته باشد، آه بکشد، به حساب من می‌نویسن.» 📚 (بخش‌هایی از یک کتاب)
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 💛 درون دل تو چیست؟! 💛 🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃 🚗 بعضی‌ها عاشق اتومبیل لوکس‌شان هستند! چنان مواظب‌اند تا کثیف نشود و خط به آن نیفتد که ... ، این همان حرکات بچگانه است. این آهن‌پاره‏ای است، دل‌بستن ندارد! دلبستگی به یک تکه آهن، یا به گچ و خاک؟! 🚗 آن‌قدر این دل‌بستن‌ها و محبت‌ها همگانی است که دیگر کسی عیب نمی‏داند. اما کسی که معرفتش بالاتر رفت و عمق پیدا کرد واقعاً خجالت می‏کشد. دلی که در آن می‏تواند محبت خدا باشد، اگر محبت سنگ و خاک و آهن نفوذ کرد چقدر جفاست! 🚗 چه‌قدر انسان قدر خودش را نمی‏داند؛ و ارزش وجود خودش را، و ارزش دلش را! به قول بزرگی که می‏گفت: دل‏های ما غالباً یا اصطبلِ اسب و الاغ است، یا گاراژ ماشین! درون دل تو چیست؟! (11/2/87) mesbahyazdi.ir/node/269
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃 💛 در گذشته، فرزندان از نعمت تربیت صحیح خانواده، مربیان و معلمان خوب و راهنمایی‌های علما و بزرگان بهره‌مند بوده و بالاخره از آغاز تکلیف، در راه خدا قدم برمی‌داشتند. در آن خانواده‌ها و محیط‌های تربیتی و آموزشی، ارزش‌های دینی و مذهبی حاکم بود. احترام به پدر و مادر و بزرگ‌تر و رعایت ادب و آداب معاشرت با آنها در جان فرزندان رسوخ می‌کرد. این کودکان با این نوع تربیت، وارد اجتماعی به‌مراتب سالم‌تر می‌شدند. روشن است که چنین کودکان و جوانانی، به مسائل مذهبی و دینی آشناتر و از فرزندان امروزی خداشناس‌تر بودند. 💛 امروزه کودکان، دیگر چنین تربیت نمی‌شوند. چنان محیطی دیگر کمتر یافت می‌شود. متأسفانه، در جوامع امروزی، ارزش‌های اخلاقی و مذهبی رنگ باخته است. دیگر معلمان و مربیانِ دین‌شناس و متدین، کمتر یافت می‌شود. چنین کودکانی، وقتی پا به سن گذاشته و در دوران جوانی به جوامعی با حاکمیت افکار و ارزش‌های لیبرالیستی وارد می‌شوند، روشن است که لذت‌محور بار آمده و دیگر خودِ لذت‌های مادی برای آنان مهم است، نه پدر و مادر و احترام به آنها. 💛 طبیعی است چنین افرادی با چنین پیشینه تربیتی، چندان توفیقی برای خداشناسی و انس با عبادت و پرستش پیدا نمی‌کنند. وقتی فرزندی چنان تربیت نشود که شاکر زحمات و الطاف والدینش باشد، طبیعی است که او اساساً انگیزه‌ای برای شکر و سپاسگزاری ندارد تا شاکر خدایش باشد؛ چراکه این دو نوع شکر با یکدیگر پیوند دارند. ‏فرمود: «أَنِ اشْکُرْ لِی وَلِوَالِدَیْک». 💛 موج بی‌دینی و فرهنگ الحادی غربی به ارزش‌های دینی ما هجوم کرده و آرام‌آرام در حال پیشروی در جوامع دینی و اسلامی ماست. بنابراین همه پدر و مادرها، مربیان و دست‌اندرکاران امر تربیت باید به هوش باشند تا همان عذاب الهی که دامن‌گیر مغرب‌زمین شد و آنها را از دین و ارزش‌های دین جدا کرد، ما و جامعه و فرزندان ما را فرانگیرد و توفیقاتی که از طریق زحمت پیشینیان نصیب ما شده، از ما گرفته نشود. 📚 صهبای حضور - ص 58
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 💣 بابا اجازه هست کاوش کنم؟! 💣 🍃 استاد شهید مطهری🍃 🔭 روانشناسان درباره‌ی غریزه‌ی كاوش در كودكان می‌گویند كه كودك تقریبا از سن یك سالگی (كه سن پرسش است) حالت یك موجود خرابكار را به خودش می‌گیرد و همه چیز را در هم می‌ریزد و وضع عادی اشیاء را برهم می‌زند. ما معمولاً می‌گوییم چقدر بچه‌ی بی‌عقلی است، با همه چیز كار دارد و هرچه به دستش برسد می‌شكند و خراب می‌كند، در صورتی كه این كار طبیعی‌ترین كار بچه است و طبیعی‌ترین كار انسان است. 🔭 انسان وقتی در مقابل خودش چیزی می‌بیند، می‌خواهد آن را كشف كند، و راه كشف كردنش این است كه آن را دگرگون و در آن تصرف كند تا بفهمد چیست. لذا روانشناسان این كار بچه را كاوش او می‌دانند. ما كه این كار بچه را حمل بر بی‌عقلی و خرابكاری می‌كنیم او را با خودمان مقایسه می‌كنیم و چون نتایج این كارها برای ما روشن است، مثلاً می‌دانیم كه برخورد شدید استكان با اشیاء دیگر باعث شكستن آن می‌شود، لذا كار بچه را بیهوده و عبث می‌دانیم، 🔭 در صورتی كه این امر برای او مكشوف نیست و او از همین راههاست كه به این امور پی می‌برد و آگاهی پیدا می‌كند، و بعد كه بزرگ شد این كارها را نمی‌كند چون به این امور آگاهی پیدا كرده و نتایج برای او روشن است، و الا اگر در بزرگی هم به اموری برخورد كند كه برایش مكشوف نباشد، قهرا در این گونه موارد مانند كودكان در صدد برمی‌آید تغییر و دگرگونی در آن امور ایجاد كند تا آنها را كشف نماید. 📚 نقدى بر ماركسیسم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 استاد قرائتی🍃 🐚 اگر می‌خواهیم بچه‌هامون با حیا باشن ... 🐚 #حیا
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 استاد شهید مطهری🍃 🕌 اگر انسان علاقه مند به تربیت خودش و فرزندانش به تربیت اسلامی است و یا می‌خواهد افرادی را تربیت كند، واقعا باید به مسئله نیایش، دعا و عبادت اهمیت بدهد. و اصلاً مسئله عبادت قطع نظر از اینكه پرورش یك حس اصیل است، تأثیر زیادی در سایر نواحی انسان دارد. 🕌 این است كه بزرگان همیشه توصیه می كنند: هرمقدار كار زیاد داری، در شبانه روز یك ساعت را برای خودت بگذار. ممكن است شما بگویید من هیچ ساعتم برای خودم نیست، تمام اوقاتم برای خدمت به مردم است. 🕌 نه، اگر تمام ساعات انسان هم وقف خدمت به خلق خدا باشد، در عین حال انسان بی نیاز از اینكه یك ساعت را برای خودش بگذارد نیست. این یك ساعت با اینكه برای خود است، ضرورت دارد و لازم است، و آن ساعتهایی كه برای غیر خود است (با اینكه مفید و لازم است) جای آن را پر نمی كند. 📚 تعلیم و تربیت در اسلام مجموعه آثار شهید مطهری . ج22، ص: 902
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🏔 خودمون هم آدمیم! 🏔 🍃 استاد شهید مطهری🍃 🍁 بزرگترین اثر شعار توحید این بود كه به پیروان خود شخصیت داد. برای یک ملت هیچ موهبتی بالاتر از شخصیت نیست. اگر همه مواهب و ابزارهای زندگی را از ملتی بگیرند و شخصیتش محفوظ باشد، غمی نیست. ملت آلمان در جنگ شکست خورد و شهرهایش خراب شد، غرامت جنگ داد، نفراتش از بین رفت اما شخصیتش را نباخت، لهذا زود جبران کرد. 🍁 اما اگر ملتی شخصیتش را باخت، همه چیز را باخته است. ما نه در جنگ بین الملل اول و نه دوم وارد نبودیم، بی طرف بودیم، اما در مقابل تمدن اروپایی شخصیت خود را باختیم. زنان ما و مردان ما چنان کورکورانه عادات دیگران را تقلید می‌کنند که فراموش کرده‌اند خودشان هم آدمند. 🍁 تابلوهای مغازه‏های ما، وضع لباسهای ما، بلکه مجالس عقد و عروسی ما، نامگذاریهای ما روی بچه‌ها و مغازه‏ها و مؤسسات، همه می‌رساند که ما شخصیت خود را باخته‏ایم، یعنی دچار خطرناک ترین باختنها شده‌ایم. قرآن می‌فرماید: «قل ان الخاسرین الذین خسروا انفسهم». 📚 یادداشتهای استاد مطهری - جلد نهم‏
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 استاد شهید مطهری🍃 🌀 گاهی یك جامعه در مقابل جامعه ی دیگر خودش را می بازد، خودباخته می شود، مستسبَع می شود. گاهی یك جامعه جامعه ی دیگر را از روی زرنگی با عواملی كه دارد خودباخته می كند. نیرنگ بزرگ استعمار با كشورهای مستعمره و كشورهای استعمارزده همین است، كوشش می كند كه كشور استعمارزده اعتماد و ایمان به خودش و ایمان به حیثیت خودش را از دست بدهد؛ 🌀 به فرهنگ خود، دین خود، ملیت خود، كتابهای خود، پیشوایان خود، به تاریخ گذشته خود و به هر چه كه دارد بی اعتقاد شود، بگوید همه ی آن هیچ و پوچ بوده، ما كه چیزی نیستیم، ما كه هیچ هستیم، هر چه هست آنها هستند. 🌀 این بزرگترین نیرنگ استعمار است؛ بی اعتقاد كردن، بی ایمان كردن یك ملت به شخصیت و هویت اجتماعی خودش. كاری می كند كه این ملت، «بد» ی كه از ناحیه استعمار بیاید بر «خوب» ی كه از ناحیه ی خودش باشد ترجیح می دهد. 🌀 مثلا بسا هست خود آن ملت انواع آشامیدنی های خوب دارد كه غرب ندارد و باید از آنجا بگیرد، ولی آشامیدنی هایی نظیر پپسی كولا و كوكاكولا را- كه خودشان می گویند برای بدن مضر است و از هر پزشكی اگر بپرسید تجویز نمی كند و مخصوصا اعتیاد به اینها را مضر می داند- بر آشامیدنی های خود ترجیح می دهد. 🌀 هر نوع شربتی از شربتهای ایرانی (شربت ریواس، سكنجبین، به لیمو) به دلیل این كه ایرانی است خوب نیست ولی هر شربتی كه از آنجا بیاید حتما خوب است! هر نوع اغذیه ای- كه گاهی آنها در آرزوی اغذیه ی ایرانی هستند- چون ایرانی است بد است، چون از آنجا آمده خوب است. 🌀 گاهی در روزنامه ها می خوانیم كه در بسیاری از مهمانخانه های خیلی مدرن كه متجددهای درجه ی اول- كه پول زیاد در جیب دارند و وقتی سر یك میز می نشینند و بلند می شوند كمتر از پانصد تومان برای یك غذا نمی دهند- به آنجا می روند غذاهای فرنگی عرضه می شود. ولی وقتی كه دقت می كنید كه این غذا را از چه درست كرده اند؟ می بینید از خرچنگ، از قورباغه، ولی غذای فرنگی است. 🌀 در روزنامه خواندم كه زنی با شوهرش به یكی از مهمانخانه های خیابان جردن رفته بود. از همان غذاهای فرنگی چنین و چنان و با اسمهای خاص فرنگی آوردند و خورد. بعد پرسید كه این را از چه درست می كنند؟ تا گفتند از خرچنگ یا قورباغه، فورا بالا آورد. این معنیِ خودباختگیِ ملی است؛ 🌀 یعنی ملتی خودش خودش را هیچ می داند، تاریخ خودش را هیچ می داند، عالِم خودش را هیچ می داند، فرهنگ گذشته خودش را هیچ می داند، تمدن گذشته خودش را هیچ می داند، نظامات اجتماعی خودش را هیچ می داند. هر قانونی كه خودش داشته است چون از خودش بوده می گوید این بد است، هر قانونی كه از كشور بیگانه بیاید چون از ناحیه ی آنها آمده می گوید این خوب است. 🌀 اگر ملتی خودباخته شد، خودش و روحش را در مقابل ملت دیگر باخت یعنی اگر استعمار روحی و فكری و فرهنگی شد، دیگر به دنبال آن با كمال افتخار استعمار سیاسی و استعمار اقتصادی را می پذیرد، یعنی سرمایه های مادی خودش را دودستی به او تقدیم می كند و برای خودش هم افتخار می شمارد. نوكری بیگانه را با كمال افتخار می پذیرد، چرا؟ چون استعمار فكری و فرهنگی شده. 📚 آینده انقلاب اسلامى ایران
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃 ✂️ انسان ناچار است که بندگی کند؛ یا بندگی شیطان یا بندگی خدا. باید انتخاب کرد. باید از ابتدا حسابمان را صاف کنیم. یا باید ولایت خدا را پذیرفت یا ولایت طاغوت را. بی­ولایت نمی­شود؛ یا بندگی شیطان یا بندگی خدا. اگر بندگی خدا را نکردیم خیال نکنیم آزادیم؛ هزار خدا برای خودمان درست کرده‌ایم. ✂️ چرا این‌طور لباس می‌­پوشی؟ چون مد است وگرنه مسخره‌ام می‌­کنند؛ جبر محیط؛ جبر تاریخ؛ جبر طبیعت؛ یعنی چه؟ یعنی من در مقابل اینها اختیاری ندارم؛ یعنی بندگی. اما خدا می‌‌گوید اینها را رها کن؛ فقط خدا؛ «...قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ...؛ خدا را بگیر و همه را رها کن.» حالا که بناست بنده باشیم و بندگی کنیم، کسی را بندگی کنیم که مالک ماست و همه چیز ما از اوست. چرا کسی را بندگی کنیم که وقتی حسابش را می‌­کنیم می‌­بینیم از ما پست­تر است؟ ✂️ این مدها را چه کسانی درست کرده‌اند؟ واقعاً بعضی­ از آنها خیلی خنده‌دار است. انسان پارچه‌ا­ی قیمتی بخرد و آن را بساید، پاره‌اش کند بعد بپوشد! این چه عملی است؟ چه مصلحتی است؟ چه زیبایی دارد؟ هر صاحب ذوقی می‌­داند که زیبایی ندارد. یک چاک سر زانویش بیندازند؛ یکی این طرف یکی آن طرف، چه زیبایی دارد؟! بسابند آن را که مثل پارچه کهنه بشود که چه؟ چرا؟ چون فلان نادان فرنگی این‌گونه لباس پوشیده است. از او تقلید کنیم! بنده­ی یک احمق آمریکایی باشیم! ✂️ خب بنده­ی خدا! اگر قرار است بندگی کنی، بنده­ی خدا باش. اول باید این حساب را پاک کنیم. من باید بنده­ی خدا باشم یا بنده­ی شیطان؟ شیطان که شد، نفس هست، آمریکایی‌اش هست، اروپایی‌اش هست، روسی‌اش هست، انواع و اقسام دارد، ظلمات است. اما بندگی خدا یک راه است. آن یک نور است، اما راه­های باطل فراوان است. ✂️ بنده خدا که نشدی، زیر پای این دشمن و آن دشمن و این احمق و آن احمق می‌‌افتی و کارت به کجا برسد، خدا عاقبتت را به خیر کند، اما این طرف یک راه بیشتر نیست؛ «أَنْ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ»؛ راه راست؛ صراط مستقیم، بندگی خداست. اگر از این راه خارج شویم در دست‌اندازها، کج‌راهه­ها و بی‌راهه‌ها می‌‌افتیم تا بالاخره گمراه و نابود بشویم. از اول بنا را بگذاریم که فقط بندگی خدا بکنیم. ولایت خدا، پیغمبر، امام معصوم، جانشین امام معصوم (8/8/89). mesbahyazdi.ir
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 استاد قرائتی 🍃 💔 قرآن می‌فرماید: «قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ‏ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهاً» (انعام/140) دو تا فحش در این آیه هست. فحش، بعد هم می‌گوید: «قد خسر» خسارت زدی، بچه کم داری، باختی. بعد هم می‌گوید: بچه‌ات را کشتی؟ «سفها» سفاهت است. کسی که بچه‌اش را سقط کند ... قرآن گفته «سفهاً» از ترس خرجی، «قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ‏ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهاً» 💔 کلمه قَد یعنی حتماً شک نکن. خسارت یعنی آب شدن، یعنی آب می‌شوی. فرق است بین ضرر و خسارت. یکوقت می‌بینیم «ان الانسان لفی خُسر» یکوقت می‌گوییم «ان الانسان لفی ضرر» ضرر و خسارت فرقش چیست؟ ضرر این است که نرخ پایین بیاید. طلا مثقالی فلان، نرخ پایین آمد. می‌گویی ضرر کردم. یعنی نرخ پایین آمد. طلا از بین نرفته است. ... 💔 اما اگر اصل سرمایه از بین رفت، مثل یخ فروش، کسی یخ‌هایش را نمی‌خرد، یخش آب می‌شود کل سرمایه از بین می‌رود. اینجا نمی‌گوییم ضرر، می‌گوییم: خسارت. خسارت یعنی آب شدی. ... می‌گوید: آب می‌شوید شما که جمعیت ندارید. آب می‌شوید. «قد خسرَ» نمی‌گوید «قد ضرر»، «خسر اولادهم سفهاً» یعنی این کشتن بچه سفاهت است. 🌐 درس‌هایی از قرآن - 25/10/99
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 استاد قرائتی 🍃 🍇 در قرآن خیلی آیه داریم در مورد جمعیت، می‌فرماید: «يَذْرَؤُكُمْ» (شوری، 11) یعنی شما را با زاد و ولد زیاد کردیم. «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً، وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ‏ بَنِينَ‏ وَ حَفَدَة» تعریف می‌کند، خدا وقتی منت می‌گذارد می‌گوید: شما بچه دارید. بچه‌های شما بچه دارند و نوه دارید. 🍇 کسی ازدواج نکند یا از بچه دار شدن جلوگیری کند، حلال‌های خدا را برخود حرام کند، این باطل گرایی است. چون قرآن می‌گوید: من به شما فرزند دادم، نوه دادم؛ بعد پشت سرش می‌گوید: «أَ فَبِالْباطِلِ يُؤْمِنُون‏»؛ سمت باطل می‌روید؟ «وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ» (نحل/72) نعمت‌های خدا را کفران می‌کنید؟ 🍇 اول می‌گوید: بچه دادم، نوه دادم، پشت سرش می‌گوید: سمت باطل می‌روید؟ یعنی اگه بچه نیاوردید یا ازدواجتان را عقب انداختید باطل‌گرا هستید. کفران کردید نعمت‌های خدا را. 🌐 درس‌هایی از قرآن – 25/10/99
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🕰 حتی دو ریال 🕰 🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃 ⏰ مؤمنان باید در خانواده خود این مسأله را به دختر و پسرهایشان هم كه در ابتداى سن تكلیف هستند یاد بدهند و به آنها تأكید كنند كه از همان ابتداى سن تكلیف براى خودشان سال خمسى و حساب سال داشته باشند و حتى اگر یك دو ریالى هم خمس به آنها تعلق مى‌گیرد آن را پرداخت كنند. ⏰ ندادن خمس علاوه بر آن‌كه از گناهان كبیره است و آثار تكلیفى دارد، آثار وضعى بسیار بدى نیز به جاى مى‌گذارد. خوردن مال حرام غیر از جهنم و عذاب، قساوت قلب و شقاوت مى‌آورد. كسى كه اموال مردم و مال حرام در شكمش انباشته شده باشد، دیگر میل به عبادت و رغبت به كار خیر پیدا نمى‌كند، توفیقاتش سلب مى‌گردد و دعایش مستجاب نمى‌شود. ⏰ ترتب این آثار سوء نیز فقط مربوط به كسانى نیست كه میلیونى و میلیاردى خمس بدهكارند و نمى‌دهند، بلكه افرادى مثل ما هم كه چندان مال و ثروتى ندارند ممكن است به این عواقب دچار شوند. بنابراین باید توجه كنیم كه براى پرداخت خمس لازم نیست حتماً سرمایه‌دار و صاحب درآمد و ثروت میلیاردى باشیم و با همین درآمد اندك و زندگى معمولى هم مى‌توانیم به سهم خودمان مشمول پرداخت خمس واقع شویم. 📚 رستگاران mesbahyazdi.ir/node/4194
چرا باید به بچه ها محبت کرد؟.mp3
1.13M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃 ⭐️ یه وقت از آیت الله مصباح سؤال کردند که معلومه خیلی نوه‌هاتو دوست داری و به اینا محبت می‌کنید، سرّش چیه؟؟ 🔈 راوی: استاد خسروپناه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 💡درمان لج‌بازی کودک 💡 🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃 ⚙️ براى تصویر درست درمان لجاجت، ابتدا حالت و روحیه یك كودك لج‌باز را تصور كنید. در مقام رفتار با وى و مواجهه با او چه مى‌كنید؟ اگر او لج‌بازى كرد چه اقدامى را به كار مى‌گیرید؟ فرض كنید بچه‌اى مریض است و غذایى برایش بد است و با این حال، اصرار مى‌كند كه حتماً باید من این غذا را بخورم و یا انواع كارهاى بچه‌گانه دیگر را كه بچه‌ها با اصرار و پافشارى تمام درصدد انجام آن هستند. ⚙️ اگر در این موارد با چنین فردى درگیر شوید و شما هم لج‌بازى كنید، نزاع درمى‌گیرد و معلوم نیست چه قدر زیان و خسارت وارد مى‌سازد؛ ولى اگر خواسته باشید عاقلانه با او برخورد كنید تا وى را منصرف سازید، لازم است سعى كنید چیزى را كه دوست دارد و به آن علاقمند است برایش مهیا نمایید تا توجه او به آن چیزى كه مطلوب‌تر است معطوف گردد. ⚙️ فرض كنید به یك اسباب بازى خاص یا رفتن به پارك و جاهایى از این قبیل علاقه زیادى دارد. در حالتى كه او لج‌بازى مى‌كند سعى نمایید او را متوجه آن اسباب بازى خاص كنید و یا به آن یا جایى كه دوست دارد ببرید تا از این حالت خود منصرف بشود. اما اگر او بگوید من حتماً باید این غذا را بخورم و شما هم در مقابل بگویید نباید بخورى، این برخورد باعث مى‌گردد تا حالت لج‌بازى در او راسخ‌تر گردد و احیاناً ضرر زیادى را هم به دنبال بیاورد. ⚙️ ... اصولا چیزهایى كه انسان به آنها علاقه پیدا مى‌كند و دنبال آن مى‌رود ـ چه خوب و چه بد ـ وقتى با چیز مطلوب‌ترى مواجه مى‌گردد، از درجه مطلوبیت قبلى آن كاسته مى‌شود. البته این قاعده منحصر به لجاجت نیست و در سایر گرایش‌هاى حیوانى و انسانى نیز وجود دارد. 📚 پند جاوید جلد دوم
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 ⚡️ مامان و بابا! حق ندارید پشت گوش بندازید! و شک کنید! و بگید به من چه! ⚡️ 🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃 🍇 چرا تکثیر [جمعیت] مطلوب هست؟ خوب در بعضی روایات به چرایی آن اشاره‌هایی شده‌است. یک‌جا می‌فرماید: «انّی اُباهی بِکُم الامَم» یا «اُکاثِر بکُم الامَم» ... درست هم ما نمی‌فهمیم یعنی چه: «من در روز قیامت بر امت‌های دیگر مباهات خواهم کرد، به واسطه‌ی کثرت اولاد شما». این تعبیری است که درست نمی‌فهمیم یعنی چه. یعنی پیغمبر [صلی الله علیه و آله] روز قیامت [می‌گوید] آو چقدر من امت دارم ... ؟! این چه افتخاری است؟ سِرّش چیست ...؟ 🍇 ... یک بیان دیگر این است که شما همسر ولود - همسری که زیاد فرزند بیاورد – انتخاب کنید، فرزندی که: «ذرّیة تثقّل الارض بقول لا اله الّا الله». ذرّیه‌ی شما، فرزندان شما زمین را سنگین کنند با کلمه‌ی «لا اله الا الله». یک چیز معروفی داریم، می‌گویند گوینده‌ی «لا اله الا الله» تربیت شود، زیاد شود ... ظاهراً از همین روایت گرفته [شده]. خوب این یعنی چه؟ جمعیت زیاد بشود تا گوینده‌ی «لا اله الا الله» زیاد شود. خوب حالا زیاد شود یا کم شود، چه می‌شود؟ این مبنایش چیست؟ [البته] این قطعی است. همه‌ی ما میدانیم که این درست است. نبود هم، روایت که می‌فرماید، علی الرأس و العین، [دیگر] چرا ندارد، [چون] پیغمبر و امام فرمودند، حتما مصلحتی هست... 🍇 اگر ما از قواعد کلامی استفاده کردیم که هدف الهی از آفرینش انسان این است که از این موجودات پست خاک و گیاه و ... تا اسپرم‌ها، موجودی پدید بیاید [که] شعور داشته باشد، فهم داشته باشد، اراده داشته باشد، عشق داشته باشد، خدا را بشناسد - شما یک اسپرم را مقایسه کنید با یک انسانی که این چیزها را می‌فهمد ... – این هدف خلقت است، حکمت الهی اقتضای این را کرده است که از این خاکِ پستِ آلوده‌ی نجس، چنین موجودات شریفی بیافریند. این جای شک دارد که بگوییم این مطلوب است یا مطلوب نیست؟ 🍇 این اصلاً در اصلِ اینکه انسانی به وجود بیاید؛ حالا اگر این انسان، انسانِ تکامل‌یافته‌ای باشد که دین داشته باشد، خدا را بشناسد، «لا اله الا الله» بگوید. ارزش یک انسانی که مثل حیوانات زندگی می‌کند، ... «کالانعام» این فی حد نفسه ارزش بالقوه‌ای دارد [که] مال همه‌ی انسان‌هاست. اما اگر انسان موحد شد، خداشناس شد؛ بین آن انسان که فقط انسان است تا آن انسان موحدی که خداشناس است، خداپرست است، چقدر فاصله هست؟ هیچ عددی نمی‌تواند چنین فاصله‌ای را تعیین کند. آن‌وقت شما کاری بکنید که آن خاک پست برسد به یک حدی که چنین کمالی را داشت باشد، گوینده‌ی «لا اله الا الله» باشد، با خدا آشنا باشد. این یک چیزی است که می‌شود درباره‌ی مطلوبیتش شکّی کرد؟ ... 🍇 اگر کسی علم داشته باشد به غرض مولا ... یک کسی یک غلام زرخریدی دارد که اطاعت امرش را باید بکند. می‌داند که او الان تشنه است. حالا شرایط جوری است که نمی‌تواند بگوید ولی او [غلام] می‌داند که او حتماً تشنه است و نیاز به آب خوردن دارد. اگر این [غلام] پشت گوش بیندازد [و] بگوید: به من که نگفته است آب بیاور! فردا به او بگو: تو که میدانستی من تشنه بودم آن وقت؛ می‌توانستی آب هم بیاوری، چرا نیاوردی؟ حق مواخذه‌اش را دارد یا ندارد؟ ... کسی که علم به غرض مولا دارد، ولو نصی هم به او نرسیده، [باید] غرض مولا را تحقق ببخشد. خوب، این در مسائل عادی هست؛ حالا مولا احتیاج دارد. 🍇 اما در باب خدای متعال، موضوع نیازِ خدا نیست. موضوع آن حکمتی است که در ربوبیّتش دارد، در خلقت آدم دارد. کسی بداند غرضش این است، این حق ندارد این را پشت گوش بیندازد و شک کند [و بگوید:] به من چه! او خدای توست؛ تو میدانی چه می‌خواهد ... می‌دانی که او راضی نیست یک نفر – نادانی – در گمراهی بماند و جهنمی بشود. ... ما اگر بدانیم خدا یک چیزی را دوست دارد، حکمتش و غرض آفرینش او اقتضا می‌کند، ما در مطلوبیت آن نباید شک کنیم. 🌐 همایش تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه (1392/08/09) mesbahyazdi.ir/node/4878