🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
⭐️ نان معنوی ⭐️
🍃 آیت الله خوشوقت 🍃
⏰ پروردگار متعال برای خاطر این که مردم را تشویق کند در زنده بودن و در دنیا کار خیر انجام بدهند گفته است که انسان وقتی مُرد دست او از همه اعمال کوتاه میشود الا چند چیز. فرمودند:
⏰ ... بچه خوبی تربیت کند. تا این بچه زنده است و کار خیر انجام میدهد در بانک خدا به حساب او میریزند. بچه را باید پدر و مادر تربیت کنند، به امید مدرسه نمیشود رها کرد. مدرسه خیلی، خیلی، مرد باشد کتاب دست او میدهد اما تربیت دینی که کار او نیست. پدر و مادر باید این کار را بکنند
⏰ والّا اگر در تربیت اولاد تقصیر کنند همانگونه که اگر او را تربیت میکردند بعد از مردن خدا به حساب او میریخت، هر فسق و فجوری فرزند مرتکب بشود، پدر و مادر شریکند. نمیشود بچه را در کوچه رها کرد، می رود با اراذل و اوباش دوست میشود، فردا هم جذب یک خطی، گروهکی میشود و ضایع میشود.
⏰ همانگونه که موظف هستی بروی نان در بیاوری به او بدهی، این نان معنوی را هم تو باید به او بدهی. دل دیگران به اندازه پدر و مادر به حال بچه نمیسوزد. اگر زحمت کشیدی بچه خوب تربیت کردی تا این بچه زنده است و کار خیر انجام میدهد پدر و مادر شریکند.
@Khoshvaght_ir
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
💡 نسل خوش استعداد 💡
🍃 استاد میرباقری 🍃
🦀 همانطور که نسبت به بیماریهای ظاهری امروز کفار و شیاطین کار میکنند نسبت به این امور هم بعید نیست اقداماتی انجام دهند و به اسراری از خلقت هم در حدی پی ببرند و برنامهریزیهایی علیه مومنین انجام دهند. از جهت هجمه از طریق بیماریهای ظاهری که خودشان این ادعا را دارند و بعید هم نیست درست باشد.
🦀 جالب اینکه عدهای از ما هم خیلی خوش بین نسبت به کفار هستیم. من نمیدانم اصلا چطور از خارج، جنس و مواد خوراکی و... وارد میكنيم! ادعا میکنند با تصرّف در مواد مغذی یک نسل خوش استعداد را میتوانند کم استعداد و زیردست و برده کنند.
🦀 اینها شیطنتهای پیچیده است که در واقع تغییر در عالم است. قرآن می فرماید: «وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ»(نساء/119) یعنی شیطان دستور می دهد که خلق خدا را عوض كنند که تصرف در ژن انسانها تا حيوانات و گياهان است. لذا بعید نیست حتی پيكره ظاهری ما يك عناصری داشته باشد كه در تعلق به خدای متعال و ايمان دخيل است
🦀 ... اين ميدان جنگ ما است و باید حواس مان را جمع کنيم؛ نه از آنها بترسيم و نه به آنها اعتماد كنيم. ... این مسائل صحنه جنگ را وسیع تر می کند.
#حلال_و_طیب_بخوریم
mirbaqeri.ir
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 استاد شهید مطهری 🍃
⏰ به موازات پیشرفتهای علمی و فنی، به ابتکار یک عده هوسران یک سلسله عادات پلید و مخرب جسم و جان ، و دشمن کار و فعالیت و تقوا و عفاف و آرامش هم به وجود میآید از قبیل بلند کردن ناخن بسان پلنگ در میان خانمها ... . عادت شده روی ناخنها را لاک بزنند یا کلهها را گنبدی بکنند.
⏰ اینجا یک کسی میآید و میگوید که اگر قرار باشد من روی ناخنهای خودم را لاک بزنم تکلیف وضوی من چه میشود ؟ و چون اقتضای زمان اینست که روی ناخن من یک میلیمتر لاک باشد و اسلام میگوید روی بدن بدون حائل باید وضو گرفت پس اسلام با مقتضیات زمان مخالف است! اسلام میگوید روی سر باید مسح کرد و روی موهائی که از پشت سر جمع کردهای و روی سر آوردهای و یا مثلا موهای اضافی که خریدهای نمیتوان مسح کرد ، پس اسلام با مقتضیات زمان مخالف است ...
⏰ پاسخ این است که تو میان پیشرفتهای زمان که هماهنگی با آن موجب بقا و عزت و سعادت است، با انحرافهای زمان که هماهنگی با آن جز تباهی نتیجهای ندارد فرق نگذاشتهای . اگر مقیاسی برای تشخیص میخواهی ، ببین چه چیزهائی هست که اگر تو با آنها هماهنگی نکنی واقعا در اجتماع عقب میمانی و چه چیزها است که اگر هماهنگی نکنی نه تنها عقب نمیمانی بلکه جلو میافتی .
⏰ اگر کسی از مزایای این برق و بلندگو و ضبط صوت و ماشین چاپ و اتومبیل و هواپیما استفاده نکند واقعا در زندگی عقب مانده است ، اما اگر یک آدمی در دنیا باشد که در عمرش یک بار هم نرقصیده باشد ، یک بار هم لاک به ناخن خودش نزده باشد، یک بار هم عرق نخورده باشد و بد مستی نکرده باشد، یک بار هم پوکر نزده باشد،
⏰ همانطور که بزرگان بشریت امروز امثال پاستور شاید یک بار هم به عمر خود نرقصیده باشند [ نه تنها در زندگی عقب نمانده است بلکه جلو نیز افتاده است ] . آیا پاستور از آن جهت پاستور است که رقصیده است؟ و آیا اینشتین از آن جهت اینشتین است که رقصیده است یا مست کرده و عربده کشیده است؟ خیر .
⏰ آیا اگر کسی در دنیا طبق دستور اسلام عالم باشد ، متفکر باشد ، باتقوا باشد ، عفاف داشته باشد ، راستگو باشد ، نمازش را بخواند ، روزهاش را بگیرد ، حج برود ، خمس و زکات بدهد ولی در عمرش این چیزها را نداشته باشد ، آیا اینچنین شخصی نمیتواند جزء انسانهای درجه اول دنیا باشد ؟ بالضروره میتواند باشد .
⏰ پس اینها جزء مقتضیات زمان نیست بلکه جزء مقتضیات هوسهای یک عده مردم بوالهوس است. هر جا که میبینید اسلام ایستاده است و به اصطلاح چراغ قرمز زدهاست، قطعا جلوی مقتضیات زمان نایستاده است بلکه جلوی هوسها ایستاده است، و این بیچارهها نمیتوانند این دو را از یکدیگر تشخیص بدهند.
#استدلال_تربیتی
#هویت_مستقل
📚 خاتمیت
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
⚡️ خیلی وحشت دارند ⚡️
🍃 استاد شهید مطهری 🍃
🍁 اروپائیها به حد نصاب جمعیتشان رسیدهاند و چون از منابع و منافع کشورهای آسیائی و آفریقائی بهره میبرند طرفدار تقلیل نفوس در آسیا و افریقا هستند تا بهتر بتوانند بهره کشی کنند . آنها از اینکه جمعیت کشورهای آسیائی و آفریقائی به حد نصاب برسد ، و از اینکه نعمتهای آنها نصیب خودشان نشود وحشت دارند .
🍁 جراید و مجلات خیلی علیه ازدیاد نفوس تبلیغ میکنند ولی این را توجه داشته باشید که مسأله ازدیاد نفوس که اسمش را میگذارند« بمب جمعیت » و آنقدر هم گفتهاند که یک حس تنفر از بچه در این مردم ایجاد کردهاند ، در کشورهای ما صادق نیست ، یعنی کشورهای اسلامی هنوز به حد نصاب جمعیت نرسیده است .
🍁 این یک نیرنگ استعماری است که غربیان به کار میبرند . آنها خودشان از نظر سرزمین خودشان عدد جمعیتشان کافی است ، ولی به وسیله ایادی خود در میان ما تبلیغ میکنند ، و خیلی وحشت دارند از اینکه کشورهای اسلامی عددشان بالا برود ، برای اینکه آنوقت نعمتهای خودشان را خودشان خواهند خورد . و الا کشورهائی از قبیل ایران و ترکیه و افغانستان و عراق هر یک استعداد دارد که چندین برابر و شاید تا ده برابر جمعیت خودش را نان بدهد.
#فرزندآوری
📚 خاتمیت
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
⚙️ بابا! چیکاره بشم بهتره؟ ⚙️
🍃 علامه طهرانی 🍃
📝 در تصمیمگیریهایی مثل انتخاب رشتهی درسی سعی میکردند زمینه را برای ما فراهم نمایند تا خودمان مطلب را بفهمیم و تصمیمی صحیح اتّخاذ کنیم؛ چون این نوع مسائل احتیاج به علاقه و اشتیاق دارد و اگر انسان بدون ارادهی خود وارد آن شود نفعی ندارد. مثلاً پس از دوران ابتدائی ما را نسبت به طلبه شدن یا ادامهی تحصیل در مدرسهی متوسطه اجبار نکردند، بلکه مسأله را کاملاً تبیین فرموده و توضیح دادند که دروس حوزه درس دین و قرآن است و این راه، راه ورود به ادراک سیرهی رسول خدا و ائمّهی طاهرین علیهم الصّلوة و السّلام و ورود به فهم آیات و روایات است.
📝 در صورتی که این درسها را بخوانید طبیب نفس میشوید و اگر به آن درسها مشغول شوید طبیب جسم میشوید؛ و معلوم است که شرافت این دروس بر درس طبّ به میزان شرافت روح بر جسم و دنیا بر عقبی است! اگر در این مسیر قدم بردارید به دنبال فهم معارف اجداد مطهرتان رفتهاید و میراث آن حضرات به شما منتقل میشود و جان و دلتان سیراب شده و حیات تازه میگیرد. ولی اگر به دنبال علوم دیگر رفتید اگرچه هر کدام در جای خود محترم و شریفند ولی از این فیض کامل محروم میشوید.
📝 در نهایت فرمودند: البته شما مختارید و انتخاب با خود شماست ولی هر کدام را انتخاب کردید باید خوب بخوانید و همت کرده و از عمرتان کمال استفاده را ببرید، تا ان شاء الله به مقصد و مقصود برسید. مخصوصاً دروس طلبگی که به مراتب از دروس دیگر سختتر و عمیقتر است و بدون زحمتِ بسیار چیزی از آن نصیب انسان نمیشود.
معلوم است که با این بیانات دلنشین و نورانی، اگر در قلب ما تمایلی به تحصیل در حوزه نبود متمایل میشدیم، چه رسد به آنکه به حسب تربیت علمی و عملی ایشان متمایل به حوزه بودیم که شوقمان دوچندان میشد
📚 نور مجرد – جلد دوم
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
☀️ سیدنا القائد ☀️
🌷 یک سیاستی وجود دارد -یک سیاست دنیایی، بینالمللی؛ که حالا آن سیاست در داخل هم یک شعبی پیدا میکند- برای به فراموشی سپردن نمادهای انقلاب؛ که یکی [از این نمادها] و برترینش مجاهدت و شهادت در راه خدا است؛ برای اینکه نام شهدا را، یادشان را، حرکاتشان را به فراموشی بسپرند؛
🌷 ... هر شهیدی یک نماد است. سعی کنید چهرهی شهدا را آن چنان که هست برای جوانهای امروز روشن کنید؛ این نمادها میشوند الگو برای جوان. و این به آنجا منتهی بشود که جوانها بتوانند در بین این چهرههایی که معرّفی شدهاند و نشان داده شدهاند، برای خودشان الگو انتخاب کنند، به آنها دل ببندند و راه آنها را دنبال کنند؛ کمااینکه الان ملاحظه میکنید در بین شهدائی که اسمشان آورده شده و کتاب دربارهشان نوشته شده و مانند اینها، همین حالت [برای جوانان] به وجود آمده؛
🌷 شهید چیتسازیان، شهید ابراهیم هادی، شهید وزوایی؛ همهی اینها شهدائی هستند که چون معرّفی شدهاند و چهرههایشان تبیین شده، مجموعهای از جوانها هم به اینها دل بستهاند؛ وقتی دل میبندند، راه آنها را دنبال میکنند. این درست نقطهی مقابل آن حرکتی است که سعی میکند دلبستگیها را به نمادهای فساد، به نمادهای دنیاطلبی، به نمادهای هرزهگرایی جلب کند؛ ۱۳۹۸/۰۹/۲۵)
#الگوی_تربیتی
#هویت_مستقل
khamenei.ir
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🚅 امتحان سنگین 🚅
🍃 استاد میرباقری 🍃
🏖 شما ببينيد جمعيت شيعه را در عالم و اينكه همه فشارها روي شيعه است؛ از گرسنگی تا قحطی تا محاصره تا حمله نظامی و امثال اينها. آن طرف هم در اروپا مشغول خوشگذراني و عياشي هستند. اين واقعا امتحان سختي برای مومنين بوده و گاهي تزلزل و تردید هم ايجاد کرده است.
🏖 خدا رحمت كند استاد ما را میفرمود اين مظاهر تمدن غرب، شبههای كه نسبت به حقانيت اسلام ايجاد میكند، كمتر از شبهات نظری نيست؛ اینها شبهات عملی هستند. ایشان آن موقع که خیلی تکنولوژی هم وارد ایران نشده بود مثال میزدند به اینکه تلویزیون نشان میدهد که فلان اروپایی از طبقه پانزدهم برجش، ماشين آخرين سيستمش را روشن و گرم میكند یا در زمستان كولرش را روشن می كند و بعد سوار ماشين می شود.
🏖 نتیجه این امتحان سنگین هم این میشود که حتی بزرگانی به فرنگ می روند و می گویند در اروپا اسلام هست ولی مسلمانی نیست ولی اینجا مسلمانی هست و اسلام نیست. احساس میكند اسلام همين نظم خيابانی و قطار برقی و امور دیگر است. بخصوص اگر خيلی عميق نباشد و نتواند تمدن غرب را در لايه هاي پنهانی خودش مشاهده بكند، احساس میكند تمدن غرب همين نظم خياباني و اداری و وقت شناسی آنهاست.
🏖 لذا می آید و تعریف می کند که قطار برقي شان به فاصله حداكثر چند ثانيه از زماني كه برای شما مقرر كرده بودند، در ايستگاه می ايستاد. نظم شان به ثانيه است. حداكثر با اختلاف چند متر از آن نقطه ای كه برای توقفش به شما بليط فروختند در اين ايستگاه بايستيد، درب واگن شما باز می شد. یا دیگری از بزرگان می گفت به فروشگاه بزرگ زنجيرهای رفتم و خرید کردم و مالیات از من گرفته شد. بعد که فهمید من خارجی هستم و این اجناس را از کشور خارج می کنم، مالیات را محاسبه کرده و به من برگرداند. این همان اخلاق انبیاء است!
🏖 البته بنده نمی خواهم بگويم كه ما بعضی از اين كارها را هم مذمت كنيم بلکه غرضم اين است مسئله ساده نباید تحلیل شود. این امتحان سنگینی است. اینها کسانی هستند که فقر و ناامنی خودشان را به جهان صادر كردند؛ ملأ و مترفيني دور خودشان درست كردند؛ با اين ملاء و مترفين، ديگران را تحقير کرده و بر آنها تسلط پيدا می كنند. حال ما باید آنها را بپذيريم و بعد هم احساس كنيم كه حق هم آنجا است؟! آن وقت جایی هم اگر بر خلاف اسلام حرف زدند – مثل مسئله حقوق زن و خانواده و یا ارتباط انسان با طبیعت و حیوانات – بگوییم این حرف از همان انسان ها[ی] متمدن است!
🏖 نکته مذکور بشکل های مختلفی در آیات و روایات اشاره شده است. گاهی از امكاناتی كه خدا به آنها داده است بحث می کند که خيال نكنيد كه برای آنها خير است. فرمود: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً» در تعابیر دیگری اشاره شده است که دارایی های آنها شما را شگفت زده نکند.
🏖 فرمود: «فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ»(توبه/55) اين مال و فرزندی كه ما به آنها داديم، موجب شگفتی شما نشود، شما را مشغول به خودش نكند. خدا با همين امكانات، آنها را در دنيا عذاب می كند. همين امکانات است که مانع می شود این فرد بتواند سرمايه ايمان را به عالم آخرت ببرد. در واقع خدای متعال باطن قصه را برای ما توضيح می دهد که شما ظاهر قصه را می بينيد. يك نوع تحليل ديگری از امكانات كفار، خدای متعال می كند.
#هویت_مستقل
mirbaqeri.ir
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 استاد شهید مطهری 🍃
🌋 اگر كسی حساب كند می بیند كه تغذیه جامعه ما صد برابر مقداری كه از نظر جسمانی خراب است، از نظر روانی خراب است. ما می گوییم: روغنها تقلّبی شده! گوشتها یخ زده و فاسد شده! یك زردچوبه سالم، یك فلفل سالم پیدا نمی شود! درست است؛ ولی شما نگاه كنید! رادیو و تلویزیون انسانها را تغذیه می كند؛ همچنین سینماها، فیلمها، روزنامه ها و نطقها. كتابهایی كه انسان در طول عمرش می خواند، دائما از آنها تغذیه می شود. آنوقت شما ببینید در میان این تغذیه ها چه مقدارش تغذیه سالم و حیات بخش است و چه مقدارش تغذیه ناسالم و مسموم كننده است.
🌋 حدیثی است از امیرالمؤمنین علی علیه السلام، كه خیلی حدیث عجیبی است. می فرماید: ما لی اَرَی النّاسَ اِذا قُرِّبَ اِلَیْهِمُ الطَّعامُ لَیْلاً تَكَلَّفوا اِنارَةَ الْمَصابیحِ لِیُبْصِروا ما یُدْخِلونَ بُطونَهُمْ وَ لایَهُمّونَ بِغِذاءِ النَّفْسِ بِأنْ یُنیروا مَصابیحَ اَلْبابِهِمْ بِالْعِلْمِ لِیَسْلَموا بِهِ لَواحِقَ الْجِهالَةِ وَ الذُّنوبِ فِی اعْتِقاداتِهِمْ وَ اَعْمالِهِمْ. می فرماید: چرا مردم این گونه اند كه اگر شب تاریكی باشد و آنها را بر سر یك سفره بنشانند، تا وقتی كه چراغی روشن نكنند دست به این سفره نمی برند، چطور مردم در غذای جسمانی دقیق اند (باید هم دقیق باشند) ولی در غذای روحانی دقیق نیستند؟ !
🌋 مردی بود در خراسان به نام مرحوم حاج آقا آخوند ملاّ عباس تربتی (پدر آقای راشد) كه بسیار مرد باتقوا و فوق العاده ای بود و با مرحوم پدر ما خیلی دوست بودند. آقای راشد نقل می كرد كه در سنه هجده كه پدر ایشان به تهران آمده بود، گاهی كه به خیابان می رفتیم، [اگر چیزی به ایشان نشان می دادند] مثلا می گفتند: این خیابان را خراب كرده اند، اینجا چنین است، آنجا را ببینید ... هرچه میگفتند، ایشان سرش را بلند نمیكرد و نگاه نمیكرد. گفتم: چرا نگاه نمیكنید؟ گفت: چون فایدهای به حال من ندارد. به همان اندازه كه نگاه كنم توجهم جلب میشود و آن مطلب میآید در روح من و غذای روح من میشود. من باید حساب كنم كه این غذای روحی برای من لازم است یا نه، مفید است یا مفید نیست؟
🌋 اینجاست كه مسئله تعلیم و تربیت نقش فوق العادهای پیدا میكند. انسان بچه اش را به مدرسه، زیر دست معلم میفرستد. در مدرسه تغذیه در حدّ اعلاست - چون بچه تجزیه و تحلیل ندارد، هرچه از معلم میشنود برای او وحی مُنزل است، بچه نمیتواند فكر كند كه این مطلب ممكن است درست نباشد - در حالی كه ما هیچ وقت آن طور كه باید به این دستورالعمل قرآن كه در این آیه آمده است [فَلْیَنْظُرِ اَلْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ] - خصوصا با توجه به حدیثی كه از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل كردیم- دقت و توجه نمیكنیم. گاهی انسان نمیداند كه یك فكر، یك اندیشه، یك تلقین و یا یك جمله، سرنوشتش را بكلی تغییر میدهد، حال یا در جهت هدایت و راستی و یا در جهت كژی و كاستی.
📚 آشنایی با قرآن - جلد 12
Ba Haya.mp3
2.21M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 استاد عابدینی 🍃
🎖نکاتی بسیار خوب از تربیتیافتگی دختران حضرت شعیب علیه السلام در برخورد با حضرت موسی علیه السلام🎖
#الگوی_تربیتی
#داستان_تربیتی
#حیا
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 استاد قرائتی 🍃
🌧 اگر به فقیر چیزی میدهی بگو این حق خودت است و منتی بر من نیست. حتی به اولادت خرجی میدهی نگو: من خرجی تو را دادم، شاید اگر بچه نداشتی خدا به خودت هم اینقدر نمیداد.
🌧 خدا نشان میدهد. مادر تا بچه ندارد، سینهاش شیر ندارد. همین که حامله شد دارد بچه متولد میشود همراه با حاملگی، شیر در سینه میآید. یعنی این شیر برای بچه است. برای تو نیست.
🌧 خدا اموات را رحمت کند. پدر من میگفت: یک سال مادرم را کربلا بردم. حالا قصه برای خیلی سال پیش است دهها سال پیش، میگفت: در همه ادارهها و گذرنامهها و گمرکها اول گذرنامه مادرم را صدا میزدند، بعد گذرنامه مرا،
🌧 من گفتم: خدا میخواهد پیام بدهد که نگویی من مادرم را کربلا آوردم. ما مادرت را دعوت کردیم و تو را به عنوان نوکری عقبش فرستادیم. اینها را آدم باید بفهمد.
🌧 ... اگر بچههای ما نبودند، اگر فقرا دور ما نبودند، خدا اینقدر به ما چیزی نمیداد. داریم، نعمت را از خودتان ندانید.
qaraati.ir
Faraar.mp3
978.6K
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🏕 بابا میذارم میرم ها! 🏕
🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃
🌐 mesbahyazdi.ir/node/82
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
☀️ سیدنا القائد ☀️
🎥 عدّهای همهی تلاششان این است که خودی را، خود را تحقیر کنند، ملّت را تحقیر کنند؛ آقا ما چیزی نیستیم! این را به زبان گوناگون بیان میکنند، برمیدارند مفصّلاً از فلان کشور یا مردم فلان کشور یا رفتارهای فلان کشور تعریف و تمجید و مانند اینها میکنند، که اغلب هم خلاف واقع است، اغلب هم مثل این فیلمهای سینمایی [است].
🎥 در فیلمهای سینمایی وقتیکه پلیس میآید، یکی را میخواهد دستگیر کند، همان اوّل میگوید که مواظب باش؛ هرچه بگویی ممکن است علیهات در دادگاه به کار برود؛ یعنی اینقدر این پلیس آدم نجیبی است که به آدم متّهم -آدمی که احتمال دارد مجرم باشد- دارد همان اوّل نصیحت میکند که مواظب باش حرف زیادی از دهنت بیرون نیاید تا در دادگاه بر علیهات [بشود]؛ پلیس غربیها این است؟ پلیس آمریکاییها این است؟ این، فیلمهای هالیوودی است.
🎥 پلیس آمریکا که به یک نفری دستبند میزند، بعد از آنکه دستبند زد، او را میزند؛ شلّیک میکند، میکُشد؛ یک نفر را بهخاطر اینکه اسلحهی اسباببازی تو جیبش است، شلّیک میکند میکُشد. پلیس این است؟ فیلم سینمایی بدروغ تزیین میکند؛ دادگاه را، پلیس را، دستگاه دولتی را، چه را، چه را، چه را؛ خب فیلم سینمایی است. بعضیها مقاله نوشتنشان، چیز نوشتنشان، حرف زدنشان، مثل همین فیلمهای سینمایی هالیوودی است؛ سعی میکنند دیگران را به آنچه ندارند، مزیّن نشان بدهند، آنها را بزک کنند؛ در واقع احساس خودکمبینی را در ملّت ما به وجود بیاورند؛
🎥 نه آقا، اینجوری نیست؛ ملّت ما ملّتی است بزرگ، از امتحانهای بزرگ هم موفّق و سربلند بیرون آمده، کارهای بزرگی هم کرده؛ ملّت ما همان ملّتی است که وقتی در جنگ اسیر میگرفت، آن اسیر را کتک نمیزد، آن اسیر را نمیکُشت، آن اسیر را درمان میکرد؛ از قمقمهی خودش آب به او میداد؛ ملّت ما اینجور ملّتی است. چندتا آدم نابابِ متّهم به جاسوسی -که امکان جاسوسیشان هم بود- از فلان کشور در دریا میگیرند، میآورند اینجا، بعد با لباس نو به خانه برشان میگردانند. ملّت ما اینجور ملّتی است.
🎥 ... ملّت را چرا تحقیر میکنند؟ بعضیها مرتّباً عادت کردند دائم تحقیر کنند؛ کشور را، ملّت را، مسئولین را. بصیرت این است که انسان بداند، این حقایق را درک کند، جایگاه خودش را، جایگاه کشورش را، جایگاه ملّتش را، جایگاه منطق انقلاب را، جایگاه آن خطّ مستقیم و صراط مستقیمی که امام در کشور ترسیم کرد؛ جایگاه اینها را بداند؛ این، بصیرت است (۱۳۹۴/۰۹/۰۴).
#هویت_مستقل
khamenei.ir
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🎖 این رو دیگه تحمل نمیکنم! 🎖
🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃
🏔 در مشهد، به خدمت مقام معظم رهبری شرفیاب شدم. صحبت از کرامات حضرت رضا علیه السلام شد. ایشان فرمودند که برای مشهدیها کرامات حضرت رضا علیهالسلام چیزی عادی است و آنها از این مسئله که بگویند امروز حضرت کوری یا معلولی را شفا داد، هیچ تعجبی نمیکنند.
🏔 آقا فرمودند: من بچه بودم که به مسجد پدرم در بازار میرفتیم. این مسجد معروف بود به مسجد ترکها. در مسجد، مکبری بود به نام کربلایی که نابینا بود و حتی به او کربل رضای عاجز میگفتند. (آقا فرمودند که مشهدیها به نابینا عاجز میگویند.) کربلایی رضای عاجز به مسجد میآمد و تکبیر میگفت.
🏔 ما بچه بودیم و سالها بود که او را میشناختیم و کوری او را دیده بودیم. روزی من پیش پدرم بودم که این کربلایی رضا آمد، اما بینا شده بود. پدرم از او پرسید: کربلایی رضا من را میبینی؟ گفت: بله آقا و سپس قیافه پدر من را شرح داد. پدرم شنیده بودند که کربلایی شفا گرفته است و میخواستند خودشان ببینند. من هم آنجا بودم و دیدم همان کربلایی رضایی که هر روز کور میآمد، امروز بینا شده بود.
🏔 این کربلایی دختری داشت که در وقت کوری دست کربلایی را میگرفت و پدر نابینایش را به مسجد میآورد. بعد از اینکه در مسجد مستقر میشد، دیگر به کسی نیاز نداشت. ما جستجو کردیم که چرا شفا دادهاند. گفتند: سالها بود که این دختر بچه دست کربلایی را میگرفت و به مسجد میآورد. کمکم دختر بزرگ شد و بهاصطلاح آب و رنگی پیدا کرده بود.
🏔 روزی بعضی از بچههای بازار متلکی گفته بودند و کربلایی هم شنیده بود. او نتوانسته بود تحمل کند و به دخترش گفته بود دست من را بگیر و مرا به حرم ببر. در حرم، کربلایی به دخترش میگوید تو برو خانه من اینجا میمانم. او به امام رضاعلیه السلام عرض کرده بود: آقا! من سالهاست که نابینا هستم و حتی یکبار هم گله نکردم، زندگی من با فقر گذشته است، اما یکبار هم گله نکردم و گفتم تقدیر خداست و من هم راضی هستم به رضای خدا، اما تعرض به ناموسم را تحمل نمیکنم؛
🏔 یا من را شفا بدهید یا همینجا مرگم بدهید. من دیگر طاقت ندارم متلکهای مردم را به ناموس خودم تحمل کنم. کربلایی به حضرت متوسل میشود و بعد از مدتی خوابش میبرد. در خواب، حضرت رضا علیه السلام او را شفا میدهند. مقام معظم رهبری خودشان این داستان را نقل کردند و فرمودند من خودم این جریان را دیدهام، وگرنه برای مردم مشهد این چیزها خیلی عادی است و آنها هر روز از این چیزها میبینند.
#داستان_تربیتی
#حیا
mesbahyazdi.ir/node/4077
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
💺 از جا برخيز 💺
🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃
☔️ آنهایی كه ميخواهند با تبليغات خود ما را جذب نمايند به آيه ای از قرآن تمسك نموده و از آن سوء استفاده ميكنند، اين نيز نوعي تبليغات غلط است «فَبَشِّرْ عِبادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ بعضی اين آيه را اينگونه معنا ميكنند كه همه بايد همهی حرفها را گوش كنند و به هر كدام كه بهتر است، عمل كنند.
☔️ بر فرض صحيح بودن اين معنا، آيا نبايد تشخيص دهيد كه كدام اَحسن و بهتر است. اگر كسی استدلال غلطی را به شكل زيبایی تحويل دهد، از كجا ميتوان فهميد كه اين استدلال درست است يا غلط؟؛ خداوند در سوره نساء ميفرمايد: «وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّي يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ وَ الْكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً».
☔️ اگر ديديد كسانی نسبت به مسائل دينی و اعتقادات دينی با زبان استهزاء و مسخره سخن ميگويند، و دين شما را مسخره نموده و بدگويي ميكنند، با آنان همنشين نشويد. ديگر اينجا نميشود گفت: بايد ببينيم که چه ميگويند «بَشِّرْ عِبادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ»؛ شما وقتي بايد بشنويد و گوش بسپاريد كه بتوانيد استدلال غلط و صحيح را از هم تشخيص دهيد؛ زماني مجازيد همه چيز را بشنويد كه قدرت تعقل و فكر و استدلال داشته باشيد.
☂️ عموم مردم اين قدرت را ندارند و از همين رو اگر سخني كه خوش ظاهر و جذاب باشد را بشنوند، تحت تأثير قرار ميگيرند. «يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلي بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ»؛ كار شيطان القاء سخنان زيبا به پيروان خود است. شيطان به پيروان و تابعين خود ياد ميدهد كه چگونه برای فريب مردم سخنان زيبا و جذاب بگويند. مردم نيز به سخنان زيبا گوش ميكنند و فريب ميخورند.
☂️ قرآن ميگويد به سخني گوش ندهيد، نميگويد برويد گوش بدهيد. ميگويد: «نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّي يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ»؛ هنگامي كه كافران و مسخره كنندگان، از دين خدا انتقاد و شبههافكني ميكنند، به سخنان آنان گوش فرا ندهيد. اگر سخنان آنان را بشنويد: «إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ»؛ شما نيز مثل آنها خواهيد شد. بعد ميفرمايد «إِنَّ اللّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ وَ الْكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً»؛
☔️ اگر انسان مؤمن غير كارشناس در جلسه و محفل آنها شركت نموده و به حرفهای آنها گوش دهد آهسته آهسته اهل نفاق شده و همنشين كافرين در جهنم خواهد شد. در سوره انعام خطاب به پيغمبر(ص) گفته شده كه از همنشيني با شبههافكن پرهيز كنند. اين خطاب به پيغمبر(ص) براي آن است كه ما استفاده كنيم، چرا كه شأن پيغمبر اكرم(ص) بالاتر از اينهاست، پيغمبر(ص) عاقلترين عقلا بود و بهتر از همه ميفهميد كه چه مطلبي درست است و چه مطلبي غلط. اما آيه براي تعليم به ديگران در قالب خطاب به پيغمبر(ص) آمده است.
☔️ سپس ميفرمايد «وَ إِمّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ»؛ اگر شيطان باعث فراموشي شد و با آنان نشستي، هرگاه كه دستور خدا را به ياد آوردي از جا برخيز «فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْري مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمِينَ»؛ وقتي خدا به پيغمبر(ص) اين گونه ميگويد، به ديگر افراد عادي چه بايد بگويد؟ برخي ميگويند در اين صورت آزادي فكر نيست! اين درست مثل آن است كه در پزشكي ميگويند در كنار كسي كه بيمار است، نبايد نشست و از غذايي كه خورده نبايد استفاده كرد تا ميكروب به ديگران سرايت نكند؛ اين محدوديت يعني عدم آزادي؟!
☔️ سخن شبههافكن نيز بيماري و خطرناك و مسموميت است؛ اگر انسان ميتواند خود را كنترل كرده و مصونيت پيدا كند، اشكالي ندارد؛ اما اگر نميتواند، در معرض سرايت بيماري است. اگر بخواهيم از بيماري مصونيت پيدا كرده و از انحراف در توحيد و شك در دين حفظ شويم بايد با منحرفين معاشرت نكنيم؛ مگر آن كه عالم شويم و بتوانيم جواب شبهه های آنها را بدهيم؛ آن وقت نه تنها بايد سخن آنان را بشنويم بلكه، بايد دست آنها را گرفته و نجات داده و آنها را راهنمايی كنيم.
#استدلال_تربیتی
mesbahyazdi.ir/node/293
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 استاد قرائتی 🍃
☂️ این حدیث را دیدم و برای من نو بود. با اینکه شصت سال است طلبه هستم ولی حدیث نو بود. امام [علیه السلام] فرمود: خانمها حجاب زیبایی شما را بیشتر حفظ میکند. شما همین دستت را، آدمهایی که زیر پیراهنی پوشیدند تا اینجایی که زیر پارچه هست سفید و براق است. اینجایی که آستین ندارد، زیر آستین است، رنگ و آبش بهتر است اما اینجایی که باد میخورد و هوا میخورد زیبایی ندارد.
☂️ امیرالمؤمنین [علیه السلام] فرمود: حجاب زیبایی زنها را بیشتر حفظ میکند و کاری به حلال و حرامش نداریم. یک کسی هندوانه دزدید بخورد، گفتند: دزدی است. حرام است! گفت: من کاری به حلال و حرامیاش ندارم، بخاطر خنکیاش میخوریم! ما کار به حلال و حرامیاش نداریم، کسی خواسته باشد صورتش زیبا باشد این صورت را نباید جلوی آفتاب و آب بگذارد و خودش را حراج کند.
#استدلال_تربیتی #حجاب
qaraati.ir
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
⛓ تحمیل نکنند ⛓
☀️ سیدنا القائد ☀️
💡 به نظر من مسئلهی اصلی، یعنی یکی از مسائل اصلی، مسئلهی خانه و خانواده است: امنیّت زن در محیط خانواده؛ فرصت زن در محیط خانواده و خانهداری برای بُروز استعدادها؛ [چیزی] مانع درس خواندن او، مانع مطالعه کردن او، مانع فهمیدن او، مانع نوشتن او نشود - [برای] کسی که اهل این چیزها است - میدان برای این کارها فراهم باشد؛ این اساس قضیّه است.
💡 مسئلهی اشتغال بانوان، جزو مسائل اصلی نیست. البتّه ما با اشتغال بانوان مخالف نیستیم؛ بنده خودم نه با اشتغالشان، نه با مدیریّتهاشان مخالفتی ندارم، مادامیکه با آن مسائل اصلی معارضه و تنافی پیدا نکند؛ اگر معارضه پیدا کرد، آن مقدّم است.
💡 ... بعضی از مشاغل هست متناسب با ساخت زن نیست، خب اینها را دنبال نکنند. یکی از کارها این است که آن تحصیلاتی را که به آن مشاغل منتهی میشود، بر زن تحمیل نکنند. ... ببینیم با توجّه به آن اهداف بلند چه درسی برای بانوان مناسب است، آن درس را در اختیارشان قرار بدهیم؛ نه اینکه مجبورش کنیم که شما چون در کنکور اینجوری شرکت کردی، و اینجوری نمره آوردی، حتماً باید بروی فلان درس را بخوانی،
💡 که این درس نه با طبیعت زنانهی او سازگار است، نه با اهداف عالی او سازگار است، نه شغلی که به دنبال این درس به او داده میشود، متناسب با او است. ... این را که زن نتواند همهی مشاغلی را که مرد به عهده میگیرد به عهده بگیرد، نباید ننگ دانست یا نقص دانست؛ نخیر، آن چیزی بد است که متناسب با طبیعت الهی [نباشد] (۱۳۹۳/۰۱/۳۰).
khamenei.ir
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم 🏴
🍁 چه بیماری اتفاق می افتد! 🍁
🍃 استاد میرباقری 🍃
📐 این شاخص هایی که الان در دنیا برای پیشرفت و رشد اقتصادی معین می کنند و شاخص های کمی که مثلا برای اقتصاد سنجی در جهان معرفی شده، برای این هست که جوامع را به سمت نظم مطلوب خودشان هدایت کنند. یعنی آنها یک نظم مطلوبی دارند و برای این که این نظم محقق شود ... و به دنیا اعلام می کنند که فلان کشور، کشور اول است و فلان کشور، کشور صد و نود و هفتم! بعد هم از طریق این رتبه بندی ها کشورها را وادار می کنند که به شاخص های آنها عمل کنند.
📐 ... من یک نمونه را عرض بکنم؛ فرض کنید برای سنجش رشد اقتصادی، شاخصی که معین می کنند، تولید ناخالص ملی است. این شاخص یعنی این که ارزش افزوده ای که این جامعه در این سال داشته چقدر بوده است. اما آن چیزی را ارزش افزوده حساب می کنند که داد و ستد شده و در دفاتر حسابداری هم ثبت شده است. یعنی اگر کسی یک تولید و خدمتی کرده که در مقابل این تولید و خدمت، پولی جابجا نشده، این را جزو تولیدهای این جامعه و شاخص رشد اقتصادی این جامعه نمی دانند.
📐 به فرض اگر یک مادری در خانه، خانه داری کرده و تربیت کودک کند اما در مقابل ان پولی دریافت نکند، این عمل او جزو تولیدات این جامعه به حساب نمی اید. ولی اگر همین مادر بچه اش را بگذارد در مهد کودک و کسی در مهد کودک این بچه را تربیت کند، چون حقوق می گیرد کار او جزو تولیدات و جزو تولید ناخالص ملی به حساب می آید. پس اگر همین مادر بچه اش را مهد کودک بگذارد مربی حقوق می گیرد و بچه این را تربیت می کند، این مادر هم یک جای دیگر تولید خدمات می کند و فرض کنید می رود در یک رستورانی آشپزی می کند، بعد آشپزی او در رستوران را جزو تولیدات و جزو تولید ناخالص ملی به حساب می آورند، اما این در خانه جزو تولید ناخالص ملی نیست! در این صورت بینید چه بیماری اتفاق می افتد!
📐 فرض کنید اگر کسی مسجد برود که در مقابل این مسجد رفتن پولی نمی گیرد، نه پول به او می دهند و نه پول می گیرد. ولی اگر سینما برود چون در مقابل سینما رفتن پول می دهد و یک پولی مبادله می شود، بنابراین فعالیت های سینمایی جزو تولید ناخالص کشور به حساب می آید، اما تمام فعالیت هایی که در مسجد انجام می شود، چون پولی با آن مبادله نمی شود به حساب نمی اید. بنابراین رشد سینما جزو شاخص های رشد اقتصادی می شود، اما گسترش مسجد جزو شاخص های اقتصادی نمی شود!
#هویت_مستقل
🚩 شب هفتم محرم 1442- هیات ثارالله قم
mirbaqeri.ir
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم 🏴
🍃 استاد میرباقری 🍃
🔦 حضرت [علی علیه السلام] فرمودند: «لَا تَزِيدُنِي كَثْرَةُ النَّاسِ حَوْلِي عِزَّةً وَ لَا تَفَرُّقُهُمْ عَنِّي وَحْشَة» مردم دور من جمع بشوند من احساس عزت نمی کنم اگر هم پراکنده بشوند من به حالت تضرع نمی افتم. ...
🔦 ما هم گاهی ممکن است از این ادعاها بکنیم، من خودم را تجربه کردم، آن موقعی که لباس یا کفش نو می پوشم حالم با موقعی که عبایم کهنه است فرق می کند؛ این حرفها از دهن ما بزرگتر است. ...
🔦 ما بچه که بودیم، کفش نو که می خریدیم یک مدتی سر به زیر بودیم و همه اش کفشهایمان را نگاه می کردیم، ما اینطوری هستیم کنار لباسمان یک وصله داشته باشد در مجلسی که برویم هی جمعش می کنیم کسی نبیند. کیفمان کهنه باشد، پنهانش می کنیم نبینند، اگر نو باشد حتما از این عبایمان بیرون می گذاریم، این مشی ماست.
🔦 یک پدر متدین با تقوایی داشته باشیم که یک مقدار لباس هایش شیک نیست، کروات زده نیست، پنهانش می کنیم کسی نفهمد این پدر ماست. اگر نه شیک و کروات زده بود همه جا جلو می اندازیمش؛ ما اسیر این چیزها هستیم.
🚩 شب هفتم محرم 1422 - قم، حرم مطهر
mirbaqeri.ir
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم 🏴
⚡️ آنچه بنده را حسّاس میکند ⚡️
☀️ سیدنا القائد ☀️
🔦 صدها رسانه را -از انواع و اقسام رسانهها- به کار میگیرند برای اینکه بتوانند روی این نقطهی حسّاس، [یعنی] نقطهی هویّت مستقلّ فرهنگیِ زنِ مسلمان، اثرگذاری کنند؛ دشمنان ما واقعاً خودشان را در خارج از کشور [برای این کار] میکشند؛ از طُرق مختلف؛ حالا چقدر پول خرج میشود برای اینکه بتوانند این تلویزیونها و این رادیوها و این فضای مجازی و این سایتهای اینترنتی را به کار بیندازند -مدام تبلیغ بکن، بگو، بگو، صد بار- که چه بشود؟
🔦 که نتیجهاش بالاخره این بشود که مثلاً فرض کنید چهار دختر فریب بخورند و در خیابان حجابشان را بردارند. اینهمه خرج، اینهمه زحمت، اینهمه فکر، پشت سر این کار است، دارند تلاش میکنند، [امّا] تلاششان عقیم است؛ نتیجهاش این است که چهار نفر -حالا چهار دختر در گوشه کناری- فریب بخورند یا انگیزههای گوناگونی پیدا کنند؛ بعضیشان هم ممکن است پول بگیرند -حالا من نمیدانم، نمیتوانم قطعاً بگویم- و این روسری را از سرشان بردارند یعنی مثلاً ما چه شدیم! نتیجهی همهی آن تلاش، خلاصه میشود در این نتیجهی کوچکِ حقیر.
🔦 خب، تا اینجا مسئلهای نیست؛ [امّا] آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما میبینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئلهی «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّهای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ انشاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آنهمه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند؛ در بین اینها روزنامهنگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [میگویند] «امام که فرمودند باید زنها باحجاب باشند، همهی زنها را نگفتند»! حرف بیخود! ما بودیم آنوقت، ما خبر داریم؛ چطور اینجور است؟
🔦 امام در مقابل یک منکر واضحی که بهوسیلهی پهلوی و دنبالههای پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همهی منکرات، امام همینجور محکم ایستاد. همان وقت بحث تجارت مشروبات الکلی بود؛ ما در شورای انقلاب بودیم، جلسات مشترکی با دولت داشتیم، همان وقت کسانی بودند که معتقد بودند تجارت مشروبات الکلی برای کشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرفنظر کنیم؛
🔦 مایل بودند این تجارت ادامه پیدا بکند، از بیرون شراب بیاورند. امام قرص و محکم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی، امام بزرگوار میایستاد و ایستاد؛ این حرام الهی بود. حالا آقا از آن طرف درآمده [میگوید] که «آقا! این گناه که مثلاً از غیبت بزرگتر نیست؛ چرا شما در مقابل غیبت کسی را تعقیب نمیکنید، در مقابل این [کار] که مثلاً روسری را بردارد یا بیحجاب باشد، تعقیب میکنید». ببینید چه [خطایی]؟ عدم تشخیص؛ آنچه انسان [از آن] رنج میبرد، این است که تشخیص نیست. ما که نگفتیم اگر کسی در خانهی خودش در مقابل نامحرم روسریاش را برداشت، ما او را تعقیب میکنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمیکنیم، در خانهی خودش است، کار شخصی میکند.
🔦 آن کاری که در ملأ انجام میگیرد، در خیابان انجام میگیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد میکند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی بهصورت آشکار در کشور انجام بگیرد (۱۳۹۶/۱۲/۱۷).
khamenei.ir
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم 🏴
✨ شیوهی صالحان ✨
🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃
💗 «وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ»، عباد الرحمان کسانی هستند که گفتارشان این است ... در دعایشان از خدا میخواهند که: «هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ»؛ از همسران و فرزندانمان نور چشم به ما ببخش و ما را پیشوای پرهیزگاران قرار بده. اینکه بندگان شایستهی خدا اهتمام داشته باشند به صلاح خانوادهشان، بخواهند همسرانشان همسرانی صالح و فرزندانشان فرزندان صالحی باشند، این شیوهی انبیاء و صالحان و به تعبیر قرآن در اینجا «عباد الرحمان» است ...
💗 یکی از فرازهای برجستهی زندگی حضرت ابراهیم [علیهالسلام] که آثار ماندنی تا روز قیامت خواهد داشت، ساختمان کعبه است که به کمک فرزندشان حضرت اسماعیل [علیهالسلام] خانه را ساختند. قرآن نقل میکند که وقتی که این پدر و پسر مشغول ساختن خانهی خدا بودند، اینجور دعا میکردند: «وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لک»؛ ... در یک چنین حالی که میدانستند خدمت شایستهای است، کار بزرگی است، خدای متعال خیلی به این کار رضایت دارد و قاعدتاً دعایشان را در این حال مستجاب میکند،
💗 یکی از دعاهایشان این بود که ما دو نفر را «مسلم» قرار بده. ... بعد به این اکتفا نمیکند که ما را مسلم قرار بده؛ فوراً اضافه میکند: «وَ مِنْ ذُرِّیَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً» یا در آن دعایش: «وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا ...» که در میان فرزندان من پیغمبری را مبعوث بفرما که حضرت رسول صلی الله علیه وآله میفرمودند: «أنا دعوة ابراهیم»؛ من همان دعای ابراهیم هستم. اهتمامی داشت به اینکه فرزندانشان همان منش خودش را داشته باشند، همان روش خودش را، همان نعمتهایی که خدا به آنها داده، به فرزندانشان هم بدهد ...
💗 خدا حضرت ابراهیم [علیهالسلام] را چند جور مورد ابتلا و آزمایش قرار داد ... وقتی امتحانات تمام شد و خوب و سرفراز از امتحانات بیرون آمد، آن وقت خدا پاداشش را این قرار داد: «قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا». خیلی ابراهیم [علیه السلام] مبتهج شد که بعد از مقام نبوّت و رسالت و خُلّت، مقام خیلی بالایی به او داده شده ... بلافاصله گفت: «وَ مِن ذُرِّيَّتِي»، غفلت نکرد از این که دعا را برای ذریهاش بکند تا آنها هم این مقام را داشته باشند. مقامی بود که انبیاء سابق هم معلوم نیست چند نفرشان این مقام را داشتهاند. ... معلوم میشود این یک شیوهی مرضیهای بوده که آدم به فکر فرزندانش باشد (17/3/85).
mesbahyazdi.ir/node/18 (با کمی ویرایش)
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم 🏴
☀️ امام خمینی ☀️
🎈 طبقهای که اسم خودشان را «طبقه اشراف و اعیان» گذاشته بودند، ارزش پیش آنها این بود که چند تا نوکر داشته باشند، و چند تا دِه داشته باشند و چند تا اسب داشته باشند و چند تا تازی و سگ داشته باشند. در پیش سرمایه دارها هم، ارزش، زیادی سرمایه و روی هم انباشتن سرمایهها و پر کردن بانکها یا تجارتخانهها از اموال، از هر راهی باشد.
🎈 وقتی در قشر تودههای مردم نگاه میکردی، در بین زن و مرد [در] هر دو طایفه، ارزش به لباس بود و به طرز پوشیدن لباس و دوختن لباس و آرایش. هر که بهتر لباس میپوشید و شیکتر بود در لباس، ارزشش پیش مردم بیشتر بود. و هر زنی که آرایشش به طرز اروپایی بود و لباسش از آنجا الهام میگرفت، این پیش زنها هم ارزشش زیادتر بود، البته پیش اکثر. ارزشها همه به امور مادی بود. وقتی بنا باشد که ارزش انسان به اسب و الاغ و سگ و تازی و امثال اینها باشد، آن مبدا ارزش، ارزشش از این شخص بیشتر است. اگر اسب مبدا ارزش یک انسان شد، آن اسب ارزشش از انسان بیشتر است؛ برای اینکه او ارزش به انسان داده.
🎈 اگر فرش و قالی و تجملات و بزک کردن و مو چطور کردن و مد را از اطراف آوردن، این ارزش یک انسان را زیاد میکند، آنها ارزششان بیشتر از این است؛ برای اینکه آنها مبدا ارزش هستند. انسان خودش ارزش ندارد، ارزشش به گاوداری است، گاوها ارزششان بیشتر از خود انسان است؛ ارزششان به پارک داری است؛ ارزششان به فرش داری است؛ ارزششان به امثال این مسائل است. و روی موازین عقلی، اگر مبدا اثر یک جایی باشد و به واسطه آن مبدا اثر، این آدم یا این شیء ارزش پیدا کند، آن مبدا اثر ارزشش بیشتر است.
🎈 نقل میشود که یک عارف مسلکی وارد شده بود به منزل یک امیر، یک سلطان یا یک امیر و دیده بود که مجلس [به] همه چیز مزین است، همه چیز هست. در این بین، آب دهان میخواست بیندازد. نگاه کرد به اطراف و آب دهنش را توی صورت آن امیر انداخت. امیر اعتراض کرد که برای چه؟ گفت: من هر چه نگاه کردم، کثیفتر از صورت تو در اینجا نیافتم. شما اگر آن ورق را ببینید، انسان اگر آن صفحه دوم عالم را ببیند و در آنجا ببیند که اینهایی که ارزششان را به این مسائل میدانند، آن وقت میبینید که در آنجا، صورت آنها آن قدر مشوه [است] و صورت انسانی هم نیست، یک صورت دیگری است، تا ببینی سگباز است و همه دلش را به سگ داده است، صورت سگ است (05 - 10 - 1361).
#هویت_مستقل
#استدلال_تربیتی
📚 جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🏔 آقا بزرگ ساوجی 🏔
🍃 شیخ عبدالکریم حائری یزدی 🍃
✨ یکی از سادات شیرازی ... برای حل مسائل شرعی به قم رفته و خدمت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری رسیده بود. مرحوم حاج شیخ از ایشان پرسیده بود: «شما آقای ساوجی را در حدود خیابان عین الدوله ... میشناسید؟»
✨ سید پاسخ میدهد: خانهی من با ایشان فاصلهی کمی دارد. حاج شیخ فرموده بود: «یا وجود این، چرا به ایشان مراجعه نمیکنید؟ ایشان مثل من هستند».
📚 مسیحای شهر
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🏔 آقا بزرگ ساوجی 🏔
🍃 استاد جاودان 🍃
✨ حاج آقای حق شناس داستانی میگفت که آدم حیرت میکرد. یک آقایی بود به نام آقا شیخ آقا بزرگ ساوجی رضوان الله علیه. از ملاهای درجه اول شهر ما بوده. یک آقایانی پای درس ایشان می رفتند. یک آقایانی بودند به نام آقای آقا سید رضا دربندی، آقای آقا مهدی قوام، شاید شما نام سيد مهدی قوام را شنیده باشید. ...
✨ اینها روزها برای درس آقا ساوجی به مدرسه مروی میرفتند. ... حوزه مروی یک استاد بزرگی داشت به نام آقای آقا سید محمد تنکابنی. ... آقا تنکابنی که از اساتید درجه اول این مدرسه بود هم هر روز می دید که اینها میآیند و پای درس آقا ساوجی میروند. یک روزی در راهروی بلند مدرسه با اینها برخورد کرد و پرسید شما به درس این آقا می روید این آقا برای شما چه درسی می گوید؟ این آقا سواد دارد؟
✨ آقای آقا سید رضا جواب داد و گفت ... آقا ما پای درس ایشان می رویم. اما گذشته از این من از ایشان به عنوان اعلم تقلید می کنم. ... آقای تنکابنی گفت آقا ما دو ماه با هم دماوند بودیم. ... گفت در تمام این دو ماه این آقا یک کلمه حرف که نشان بدهد سواد دارد، نزد. از این دهان یک کلمه حرف که نشان بدهد ایشان با سواد است در نیامد که من بدانم حتی نوشتن و خواندن بلد است.
✨ من می گویم فرشته ها هم انگشت به دهان میشوند که یک آدم چقدر میتواند هضم نفس داشته باشد. به این کار میگویند هضم نفس. خب آدم چیز بلد باشد، دلش میخواهد بگوید دیگر. نمیخواهد؟ شما ریاضیدان باشی، از ریاضیات حرف میزنی و فلسفهدان باشی، از فلسفه حرف میزنی. طبیب باشی، از طبابت حرف میزنی. آدم خودش را نشان میدهد دیگر. آدمیزاد است. ... آخر آدم چقدر میتواند هضم نفس داشته باشد؟ ما خیلی به ایشان ارادات داریم.
javedan.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
❤️ دختر عزیزم! به به به! ❤️
🍃 استاد حسینی قمی🍃
🔍 یه مادری، فرزندش حجابش خوب نیست، نمازش خوب نیست، دو جور میتونه دعوتش کنه! 🔎
#الگوی_تربیتی
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
✨ انسانی سراپا طیّب ✨
🍃 آیت الله بهاء الدینی 🍃
🍎 قرآن میفرماید: «سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ مِمَّا لَا يَعْلَمُونَ». مراد از خلقت ازواج، خلقت مخصوص انسان نیست؛ خدای تعالی همهی ازواج را از نبات آفریده است. مادهی اصلی این خلقت، نبات، حبوبات و میوههاست. بنابراین، یک جزء انسان «نبات الارض» است.
🍎 جزء دیگر انسان خصوصیات توارثی است که از پدران و مادران به ارث میرسد؛ «وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ»؛ خصوصیات نژادی که در سعادت و شقاوت و خوبی و بدی افراد تأثیر دارد. جزء سوم «مِمَّا لَا يَعْلَمُونَ» است. مقصود از این، نورانیت و جهت عقلانی بشر و جهت الهی انسان است.
🍎 حال انسان اگر نباتش از طیبات باشد و حرام نباشد، خوردنیهایش، نه ذاتاً حرام باشد (مثل خمر و گوشت خوک) و نه عَرَضاً (مثل اموال غصبی و دزدی)، و محیط اکتساب و فعالیت او نیز محیط حکومت اسلامی باشد، محیطی که انسان را ملزم به فجایع نکند و پدر و مادر او نیز الهی باشند، در این صورت، این چنین انسانی سراپا طیّب است.
🍎 نبات او نباتی است که قرآن فرموده است «کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ»، پدر و مادر او نیز الهی هستند و آثار سوء ندارند. از طرف دیگر، نورانیت عقلی و جهت الهی نیز کامل است. طیبات آثارش طیب است و خبیثات آثارش خبیث. این انسان با این خصوصیات، جز آثار طیب برجای نمیگذارد. شراب و گوشت خوک، مال دزدی و غصبی هر یک آثار خبیثی دارد.
📚 نردبان آسمان – ص 131
ذرّیه طیّبه - ملحقات
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🏔 آقا بزرگ ساوجی 🏔 🍃 استاد جاودان 🍃 ✨ حاج آقای حق شناس داستانی میگفت
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃
🔍 يكى از انگيزههايى كه به طور طبيعى در انسانها وجود دارد اين است كه مىخواهند خودشان را مطرح كنند. اين حالت در بچهها بيشتر به چشم مىخورد؛ مثلا، وقتى كودكى چيزى را مىداند دلش مىخواهد آن را اظهار نمايد تا به ديگران بگويد كه از اين چيزها سردرمىآورد.
🔍 اين حالت در حد يك خردسال و يا يك انسان بزرگسال كه هنوز تربيت معنوى پيدا نكرده كاملا طبيعى است و عيبى هم ندارد. اما كسى كه به تكليف رسيده و مىخواهد متخلّق به اخلاق اسلامى گردد، بايد به تدريج سعى كند اين انگيزههاى غيرالهى را تضعيف نمايد و به جاى آن انگيزههاى الهى را در خود تقويت كند.
🔍 البته در مورد بچهها بايد توجه داشت كه اگر انسان از همان ابتدا بخواهد فرزندش را با اخلاص كامل بار بياورد به گونهاى كه هيچ ريا و خودنمايى در اعمال او وجود نداشته باشد، آن كودك هيچ گاه فرد مؤمن و نمازخوانى نخواهد شد؛ چرا كه بچه براى انجام دادن كارهاى خير نياز بهتشويق دارد كه يكى از راههاى آن، تعريف و تمجيد او نزد ديگران است و اين مستلزم اظهار آموختهها توسط كودك مىباشد.
🔍 بنابراين، اين عوامل طبيعى را مادامى كه هنوز پاى تكليف به ميان نيامده، بايد رعايت كرد، ولى از ابتداى تكليف بايد احكام شرعى و واجب و حرام را به او شناساند و مثلا، به او فهماند كه اگر نماز براى غيرخدا و به منظور خودنمايى باشد باطل است. برخى افراد شايد تا سن شصت، هفتاد سالگى هم هنوز از نظر عقلانى رشد نكرده و حالتهاى قبل از بلوغ را داشته باشند؛
🔍 يعنى دلشان بخواهد چيزى را كه مىدانند نزد ديگران مطرح كنند و بدينوسيله خودشان را نشان بدهند. يكى از راههاى رهايى از اين آفت، اين است كه انسان خودش را به كم حرفزدن عادت دهد. كسانى كه زبانشان آزاد است و در اختيار خودشان نيست، در مقام سخن گفتن انگيزهها و نيّات خالص شرعى را در نظر نمىگيرند.
🔍 بزرگان ما همواره سعى مىكردند براى محفوظ ماندن از اين آفت كمتر حرف بزنند. گاهى عالمى مدتها در يك شهرى زندگى مىكرده است، اما حتى بعضى نزديكانش ميزان علم او را نمىدانستهاند، حال آنكه عالمى برجسته، مجتهدى بزرگ و صاحب تأليفاتى متعدد بوده است.
📚 پندهاى امام صادق علیه سلام - ص 239
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🔍 چرا اینقدر خدمت میکنی؟! 🔎
🍃 استاد شهید مطهری 🍃
💛 اساسا عمق روحیه غربیها قساوت است و مردمان قسی القلبی هستند. البته خود غربیها هم این مطلب را قبول دارند و این نوع عواطف، محبتها، احسانها و گذشتها را خصلتهای شرقی مینامند . حتی محبت پدر نسبت به فرزندان خود و فرزندان نسبت به پدر یا مادر و همچنین برادر نسبت به برادر یا خواهر، و خواهر نسبت به خواهر، در بین آنها خیلی کم وجود دارد. ...
💛 یکی از دوستان ما نقل میکرد که به اطریش رفته بود برای اینکه معدهاش را عمل کند و پسرش هم آنجا تحصیل میکرد. میگفت من بعد از اینکه عمل کرده بودم و دوره نقاهت را بسر میبردم، روزی در رستورانی نشسته بودم و در آنجا پسرم به من خدمت میکرد و سفارش چای و قهوه و غذا میداد و دور من میچرخید. در طرف دیگر رستوران، زن و مردی که نشان میداد زن و شوهر هستند پهلوی یکدیگر نشسته بودند و دائما ما را میپاییدند.
💛 یک دفعه که پسرم از جا بلند شد و میخواست از کنار آنها رد شود، دیدم که از پسرم چیزهائی میپرسند و او هم دارد به آنها جواب میدهد . بعد که آمد به او گفتم: آنها به تو چه میگفتند؟ گفت : به من گفتند این کیست که تو داری اینقدر به او خدمت میکنی؟ گفتم او پدرم است . گفتند خوب پدرت باشد ! مگر باید اینهمه به او خدمت کنی؟! پسرم گفت من با منطق خودشان با آنها حرف زدم، گفتم: آخر او برای من پول میفرستد و من در اینجا درس میخوانم، اگر او این پول را نفرستد، من نمیتوانم درس بخوانم.
💛 با تعجب گفتند: از پولهائی که خودش درمیآورد. به تو میدهد تا خرج کنی؟! گفتم آری، از پولهائی که خودش درمیآورد. آنها خیلی تعجب کردند و آنوقت ما را مثل یک غولهای شاخداری که اساسا موجودات عجیبی هستیم نگاه میکردند. بعد هر دو آمدند و شروع به صحبت کرده، گفتند: بله ، ما هم یک پسری داریم که سالهاست در خارج است و چنین و چنان است. بعد پسرم به طور خصوصی درباره آنها تحقیق کرد و معلوم شد که دروغ میگویند و اصلا پسری ندارند .
#هویت_مستقل
#داستان_تربیتی
📚 انسان کامل
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
☄️ بچه مسلمان بیرون نمیآید ☄️
🍃 استاد شهید مطهری 🍃
⚡️ «جبر محیط» برای بسیاری از مردم یک عذر شده است. از فردی میپرسند: آقا تو چرا اینجور هستی؟ یا خانم! تو چرا لخت بیرون میآیی؟ میگوید: دیگر محیط است، محیط اینچنین اقتضا میکند. به آن دیگری میگویند: تو چرا در مجالسی که شرکت در آن مجالس حرام است شرکت میکنی؟ نشستن بر سر سفرهای که در آن شراب نوشیده بشود، ولو برای خوردن نان حلال، حرام است. چرا در چنین مجلسی شرکت میکنی؟ میگوید: اوضاع و شرایط اینجا اینچنین اقتضا میکند، چه کنیم، محیط فاسد است. چرا بچههایت میروند فیلمهای خطرناک میبینند؟ میگوید: خوب دیگر، محیط است، مگر میشود جلویش را گرفت؟! چرا به مسجد نمیروند؟ محیط فاسد است! مسئله جبر محیط برای عدهای یک عذر شده است.
⚡️ از نظر اسلام این عذر به هیچ وجه مسموع نیست. محیط فاسد است، محیط اجازه نمیداد، در این محیط بهتر از این نمیشد عمل کرد، از نظر اسلام عذر غیرمسموع است. یعنی ما در درجه اول وظیفه داریم محیط خودمان را برای یک زندگی اسلامی مساعد کنیم ولی اگر محیطی که در آن هستیم به شکلی است که ما قادر نیستیم آن را به شکل یک محیط اسلامی و جوّ خودمان را به شکل یک جوّ اسلامی دربیاوریم، و احساس کنیم که در این جوّ و محیط، ایمان خودمان، ایمان زنمان، ایمان بچه هایمان، نسل آیندهمان از بین میرود، اسلام میگوید محیط را رها کن. رها کردن محیط هم لزومی ندارد که معنایش این باشد که انسان شهری را رها کند به شهر دیگر برود یا کشوری را رها کند به کشور دیگر برود، بلکه در مورد محلهها هم صدق میکند.
⚡️ در شهرهای بزرگ مانند تهران، نسبت به محلهها صدق میکند؛ یعنی یک محله میتواند اسلامی باشد، جوّش میتواند جوّ اسلامی باشد و بچه انسان که در آن محل بزرگ میشود، تا حدی با آداب و تعالیم و تربیت اسلامی بزرگ میشود. اگر ما منطقه را عوض کنیم و به منطقه دیگری برویم، جوّ عوض میشود. مثلًا در بازاریها شاید این مطلب بیشتر از دیگران صدق کند؛ در یک محیط اسلامی زندگی میکنند، مثلًا وسط شهر، جنوب شهر. البته غیر از جنوب شهر هم بسیاری از محلات جوّ اسلامی دارد، ولی هست در این شهر محلهها و کوچهها و جوّهایی که واقعاً اگر انسان زن و بچهاش را به آنجا ببرد، آن همسایههایی که بر آنجا احاطه پیدا کردهاند، آن نبودن مسجد در آنجا، اینکه در آنجا چشم زن و بچه به یک زن و مردی که شعائر اسلامی را رعایت کنند هرگز نمیافتد، مسجدی وجود ندارد، جلسه وعظی وجود ندارد، اسم خدایی شنیده نمیشود، اسلامی شنیده نمیشود،
⚡️ برعکس به هر خانه که نگاه میکنی، صبح یک انسان بیرون میآید در حالی که یک سگ هم دارد او را بدرقه میکند، در اتومبیلش هم یک سگ هست، آوازی جز آواز موسیقی و لهو و لعب در آنجا شنیده نمیشود، به انسانی جز انسانهایی که هیچ علامتی از اسلام ندارند انسان برخورد نمیکند، [این امور بر آنها تأثیر میگذارند.] البته ممکن است در خود آن پدر و مادر چون در جوّها و فضاهای اسلامی بزرگ شدهاند تأثیری نکند؛ آنها اگر بیست سال هم آنجا بمانند تغییری نمیکنند یا چندان تغییری نمیکنند، ولی بچهای که از دو سالگی چشم باز میکند چنین محیطی را میبیند، بهطور قطع و یقین دیگر به صورت یک بچه مسلمان بیرون نخواهد آمد.
📚 آزادی معنوی - ص 156
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 علامه طباطبایی 🍃
💛 غالبا حال پدر و مادر مخصوصا با در نظر گرفتن اینکه نسبت به فرزندشان محبت و شفقت دارند اینطور است که طبعا در امر فرزندشان متوجه و منقطع بسوى خدا مى شوند، هر چند خودشان به تفصیل توجه و انقطاع خود التفات نداشته باشند،
💛 عینا نظیر دریانوردى هستند که در هنگام طوفان و تلاطم دریا و آنجا که امواج با سرنوشت او بازى مى کند تمام توجهش معطوف به پروردگارش مى شود، هر چند تا آن روز پروردگارى را بندگى نکرده باشد، و خودش هم نفهمد که الان دلش به کجا تکیه دارد، چون این حالت یک حالت قلبى و درونى است که خواه ناخواه با توجه و بى توجه به انسان دست مى دهد.
💛 پدر و مادر نیز نسبت به فرزند همین حال را دارند، و از سویداى دل منقطع به سوى پروردگارشان هستند، و چنین زبان حالى دارند که «پروردگارا اگر به ما فرزندى صالح و مطابق دلخواهمان روزى کنى البته از شکرگزارانت خواهیم شد»
💛 و وقتى خداوند این خواسته درونى ایشان را مستجاب مىکند و فرزند صالحى به ایشان ارزانى مىدارد همین پدر و مادر در امر این فرزند براى خدا شریک قائل شده و در حفظ و تربیت او به هر دست آویزى دست زده و به هر پناهگاهى پناهنده مى شوند.
💛 ... مقصود از اینکه فرمود: «براى خدا شرکاء گرفتند» این است که سرگرم تربیت فرزند خود شده و درباره او به تدبیر اسباب و عوامل پرداخته، و همین معنا ایشان را از خلوص در بعضى از توجهات که به پروردگار خود داشتند باز داشت .
📚 ترجمه تفسیر المیزان - جلد 8 - از صفحه 488
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 استاد قرائتی 🍃
⁉️ سؤال: نمیشود خودم هر طور دوست دارم نماز بخوانم؟ حتماً باید اینطور که شیخها میگویند نماز بخوانیم؟ وضو بگیریم. رو به قبله بایست. لباست؛ من خودم از خدا تشکر میکنم. با هر زبانی دلم میخواهد.
⏰ جواب: شبانه روز ۲۴ ساعت است. هر ساعتی هم چهار تا یک ربع است. چهار تا ۲۴ تا، ۹۶ تا! شبانه روز ۹۶ تا یک ربع است. یک یک ربع را خدا گفته آنطور که من میگویم بگو. ۹۵ یک ربع را هر زبانی میخواهی با خدا حرف بزن. یعنی یک نود و ششم هم خدا سهم ندارد؟ انصاف است.
⏰ شما با خدا هر طور میخواهی تشکر کن. با هر زبانی، رو به قبله باشد یا نباشد، با وضو و بی وضو، اما خدا گفته، نماز ما یک ربع بیشتر نمیشود من ساعت گذاشتم. نماز ما یک ربع الی بیست دقیقه میکشد. خدا میگوید: بیست دقیقه آنطور که من میگویم تشکر کن، نود و پنج تا یک ربع را آنطور خودت میخواهی.
⏰ در ثانی ... یکوقت میبینی ما عوض تشکر چرت و پرت میگوییم. بشر عقلش ناقص است، صبح میگویند: خیابان یک طرفه است و عصر میگویند: دو طرفه است. اینجا میگویند: اینجا برای دوچرخه سوار است و زمین را رنگی میکنند و فردا میگویند: دوچرخه نیست دوباره رنگش را پاک میکنند.
⏰ در این فلکهها هی یک مجسمه درست میکنند، خراب میکنند و طور دیگر میکنند. چقدر انسان تا به حال پشیمان شده است؟ این پشیمانی دلیل بر این است که عقل ما کامل نیست. ... از ۹۶ تا یک ربع در ۲۴ ساعت گفتهای ۹۵ یک ربع به اختیار خودت، این یک ربع را آنطور من میگویم، عبادت کن.
#استدلال_تربیتی
Qaraati.ir