eitaa logo
اندیشکده زوج
287 دنبال‌کننده
21 عکس
0 ویدیو
0 فایل
عزم نخبگان برای افق‌گشایی و تصمیم‌سازی موثر در عرصه زنان و حکمرانی ارتباط با ادمین کانال: @zoujttadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشکده زن و جامعه (زوج) با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار می‌کند: نشست بررسی تطبیقی جایگاه خانواده از منظر اسلام و اسناد بین‌المللی دوشنبه ۹ مرداد ساعت ۱۴ سالن جلسات معاونت زنان ریاست جمهوری
اندیشکده حکمرانی شریف با همکاری اندیشکده زن و جامعه(زوج) برگزار می‌کند: نشست حجاب و سندروم‌های مشاوره سیاستی روایتی از حفره‌های رویکردی و حرفه‌ای تصمیم‌سازان در موضوع حجاب با حضور دکتر ابوالفضل اقبالی سه‌شنبه ۱۷ مرداد ساعت ۱۶ مکان: خانه اندیشه‌ورزان
اندیشکده زن و جامعه با همکاری مرکز مطالعات راهبردی ژرفا برگزار می‌کند: گام مهم پژوهشگران و اهالی رسانه جبهه انقلاب برای تمهید پیوست رسانه‌ای مصوبه عفاف و حجاب مجلس هم‌اندیشی یک روزه نخبگان با محوریت: مصوبه حجاب و چالش روایت ماهیت و دلالت‌های کشف حجاب در کشور مصوبه حجاب و الزامات سیاستگذاری رسانه‌ای مصوبه حجاب و سناریوهای رسانه‌ای دشمن امکان و امتناع هم‌افزایی رسانه‌ای با محوریت حجاب دوشنبه ۱۰ مهر خانه اندیشه‌ورزان @zoujtt
فراخوان جذب همکار در اندیشکده زوج مشخصات و توانمندی‌های مورد انتظار: ۱. توانایی طراحی پوستر و صفحه‌بندی کتاب و مجله ۲. آشنایی با نرم‌افزارهای ویرایش و تدوین فیلم ۳. ساکن تهران شرایط همکاری: پاره‌وقت و حضوری حق‌الزحمه توافقی جهت کسب اطلاعات بیشتر به این آیدی پیام دهید: @ZOUJTTADMIN
با هدف ارتقای کیفیتِ محتوایی محصولات و تولیدات موسسه فرهنگی و هنری تبیان نور در عرصه خانواده و زیست عفیفانه، معاونت خانواده این موسسه با اندیشکده زن و جامعه وارد تفاهم‌نامه همکاری متقابل گردید. در این تفاهم‌نامه بر ضرورت هم‌افزایی میان این دو مجموعه تاکید شده و اندیشکده زن و جامعه در نقش مشاور و دستیار محتوایی و نظارتی این معاونت قرار خواهد گرفت. از محورهای اصلی این تفاهم نامه می توان به هم‌افزایی میان این دو نهاد به منظور گسترش همکاری در موضوعات پیرامون مسائل حوزه زیست عفیفانه، تدوین سند نظام مسائل در حوزه خانواده و سبک زندگی عفیفانه، بررسی راه حل ها در مقیاس کلان و در مقیاس تبیان در حوزه تولید محتوا و تولید محصول، مشاوره و ارائه پیشنهادات عملیاتی برای تولید محصولات جدید در حوزه خانواده و زیست عفیفانه اشاره داشت. @zoujtt
گزارش راهبردی با عنوان: مصوبه حجاب و تمهیدات رسانه‌ای با همکاری مرکز مطالعات راهبردی ژرفا منتشر شد. @zoujtt
تدوین دکترین سیاسی گذاری زیست جنسی در جامعه ایرانی در دستور کار دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و اندیشکده زوج دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و اندیشکده زوج برای تدوین سند راهبردی در حوزه زیست جنسی تفاهم‌نامه امضا کردند. توصیف علمی و دقیق مختصات وضع موجود جامعه ایران در حوزه زیست جنسی، تبیین کارشناسانه علل و زمینه‌های تحقق وضع کنونی و ارائه راهبردها و سیاست‌های مدیریت و بهبود شرایط موجود در حوزه زیست جنسی جامعه ایران از مهمترین محورهای این تفاهم‌نامه هستند. براساس این تفاهم‌نامه، اندیشکده زن و جامعه(زوج) در چارچوب نظرات و دیدگاه‌های جامعه علمی کشور و نیز بهره‌مندی از پژوهش‌های معتبر موجود به تدوین سند راهبردی و سیاستی در این موضوع خواهد پرداخت. https://www.pcci.ir/fa/news/714316
زن و خانواده؛ ادغام یا استقلال؟ 🖊 اندیشکده زوج ❇️ هنگامی که دولت نهم بر سرکار آمد، مرکز امور مشارکت زنان که در دولت خاتمی با هدف افزایش حضور و فعالیت اجتماعی زنان تاسیس شده بود را به مرکز امور زنان و «خانواده» تغییر داد و چرخشی محسوس در مسیر حرکت این نهاد تازه تاسیس رقم زد. آن زمان گفتار غالب در بدنه حکمرانی این بود که زنان و مسائل آنان را باید در پیوند با خانواده دید و فهم کرد. جداانگاری مسائل زنان از مسائل خانواده، جامعه و مردان بازی در زمین فمینیسم است. ❇️ چنین گفتاری در دوران پسااصلاحات اگرچه هوشمندانه و دقیق به نظر می‌رسید اما به دلایل مختلفی آبشخور فهم‌های نادرستی از نسبت میان زن، خانواده و جامعه قرار گرفت و زمینه بروز پدیده نامبارکِ «ابرزن» را در جامعه ایرانی فراهم نمود که در ادامه به تبیین آن خواهیم پرداخت. قبل از آنکه وارد بحث از نسبتِ حقیقیِ میان زن و خانواده شویم، بیانی را از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مرور می‌کنیم. ✳️ «... ما قبلاً گفته‌ایم در کشور یک مرکز عالی فراقوّه‌ای مورد نیاز است که راجع به این مسئله‌ی مهم بحث کند، کار کند. این مسائل، مسائل اساسی ما است؛ مسئله‌ی زن از مسئله‌ی خانواده قابل تفکیک نیست. این را هم عرض بکنیم، اگر چنانچه کسی بخواهد مسئله‌ی زن را جدای از مسئله‌ی خانواده بحث بکند، دچار اختلال در فهم و در تشخیصِ علاج خواهد شد؛ این دو را باید در کنار هم دید، با اینکه دو مسئله است...»(30 فروردین93) ❇️ حضرت آقا در اینجا اگرچه بر هم‌نشینی و پیوند ناگسستنی مساله زن و مساله خانواده اشاره می‌کنند، اما بر حیثِ استقلالی این دو نیز تاکید می‌کنند. یعنی این دو در ناحیه‌ی مساله‌شناسی بسیار به هم نزدیک و قرین یکدیگرند اما در ساحتِ هویت‌شناسی، دو مقوله مستقل هستند. مقوله زن و مقوله خانواده. نتیجه‌ی چنین فهمی از نسبت میان زن و خانواده چیست؟ استقلالِ هویتی و ادغامِ قلمرویی. ❇️ استقلال هویتی زن از خانواده دقیقا همان موضوعی بود که حکمرانیِ ما در اواسط دهه 80 نسبت به آن التفات نداشت و برای مقابله با گفتارهای فمینیستیِ رسوخ کرده در بدنه حاکمیت از دوره قبلی، دچار سوءتفاهماتی نسبت به ایده‌ی مترقّی و داهیانه‌ی «خانواده‌محوری» گردید. خانواده محوری در نگاه اصیل انقلاب اسلامی بر اشتراکات فراوانِ قلمرو زن و خانواده تاکید دارد اما در دهه 80 به‌مثابه سایه‌ای سهمگین بر سر هویت زن فهم گردید. ❇️ این سوءتفاهم درباره نسبت میان زن و خانواده وقتی که با تعارف‌ها و رودبایستی‌های حکمرانیِ ما با «فمینیسم» و ارزش‌های عمومی‌شده‌ی آن از جمله مشارکت اجتماعی زنان ترکیب شد، محصولی سمّی تحت عنوان «ابرزن» یا همان «زنِ تراز» را به جامعه بانوان تحویل داد. زنی که در عین داشتن خانه‌ای پرفرزند و گرم، پله‌های ترقّی و پیشرفت در عرصه‌های علمی، اقتصادی و سیاسی را نیز پشت سر می‌گذارد. ❇️ ابرزن اما برای اغلب زنان معمولی جامعه ما یک کابوس بود که ارمغانی جز فشارهای مضاعف نقشی در خانه و محل کار برای آنها به همراه نداشت. بگذریم. اما به راستی نسبت میان زن و خانواده براساس فهم صحیح از ادبیات انقلاب اسلامی چیست؟ آیا زن به لحاظ هویتی ذیل خانواده باید تعریف شود و همواره او را در جایگاه دختر، خواهر، همسر و مادر دید و خطاب کرد؟ خیر! زن از این حیث کاملا نسبت به خانواده مبدا و مقصدش مستقل است. ❇️ این استقلال به این معناست که مسیر حرکتِ فردی، خانوادگی و اجتماعی زن را ارزش‌ها و هنجارهای نقشیِ دختری، خواهری، همسری و مادری تعیین نمی‌کند بلکه «اراده» و «انتخاب» او به عنوان یک «انسانِ مسئول» به پایگاه فردی، خانوادگی و اجتماعی او اعتبار می‌بخشد. زن قبل از آنکه دخترِ حاج‌آقا فلانی و همسر آقای بهمانی باشد، «خانم فلانی» است. این یعنیِ حیث استقلالیِ هویت زن از هویت خانواده. ❇️ و اما ادغامِ قلمرویی زن و خانواده نه به معنایِ انحصارِ کنشگری زن در خانه و نقش‌های خانوادگی، بلکه تاکیدی بر نظام‌وارگیِ مسائل این دو است. این بدان معناست که ما وقتی درباره یک مساله‌ی به ظاهر زنانه مانند «اشتغال زنان» بحث می‌کنیم، اطراف و زوایایِ این مبحث که دلالت مستقیم بر خانواده دارد را نیز مدنظر قرار دهیم. به عبارت دیگر تاکید بر پیوستِ خانواده در مساله‌شناسی زنان و پیوست زنانه در مساله‌شناسی خانواده. به کانال اندیشکده زوج در ایتا بپیوندید: https://eitaa.com/zoujtt
اندیشکده زوج با همکاری مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران با هدف تربیت پژوهشگر در حوزه مطالعات جنسیت اقدام به ایجاد و راه‌اندازی گروه‌های مطالعاتی ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی تمامی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های سراسر کشور نموده است. این گروه‌ها متشکل از 5 تا 7 دانشجوی علاقمند به حوزه مطالعات زنان، جنسیت و خانواده به مدت دو سال زیرنظر اساتید مطرح حوزه و دانشگاه مشغول به گذراندن یک سیر مطالعاتی مشخص خواهند شد و سپس براساس سازوکارهای طراحی شده وارد فرآیند توانمندسازی پژوهشی خواهند گردید. اطلاعات تکمیلی درباره نحوه ثبت‌نام و تشکیل حلقه‌های مطالعاتی به زودی منتشر خواهد شد. به کانال اندیشکده زوج در ایتا بپیوندید: https://eitaa.com/zoujtt
میانِ چالش‌های عمیق حاکمیت در حوزه زنان، با غلبه‌ی نگاه‌های صنفی در میان فعالان این عرصه رابطه مستقیم وجود دارد. مادامی که حوزه مطالعات زنان از وضعیت قشری و صنفی خارج و تبدیل به یک "قلمروی تئوریک" نشود، تداوم چالش‌ها طبیعی‌ست. @zoujtt
مناسبات خانواده در تفکر اسلامی معاصر گزارشی از یک پژوهش درباره گفتمان‌های معطوف به خانواده اندیشکده زوج ❇️ متن حاضر برگرفته از یک پژوهش با موضوع تحلیل گفتمان رویکردهای معطوف به خانواده و مناسبات آن است که گزارش تفصیلی آن به زودی منتشر خواهد شد. خانواده و مناسبات آن یکی از محورهای تعیین‌کننده مرزهای گفتمانی الگوی سوم با رقبای خود یعنی الگوی زن شرقی و زن غربی است. در این نوشتار -که گزارشی خلاصه از پژوهش مذکور است- به بازخوانی دلالت‌های گفتمانیِ معطوف به خانواده و ابعاد مختلف آن نزد این سه الگو خواهیم پرداخت. ❇️ نزد گفتمان زن غربی که جریان فمینیسم اسلامی و روشنفکری داعیه‌دار آن هستند، مفاهیمی چون اهمیت خانواده، نقش‌های خانگی زن، مادری، همسری، خانه‌داری، تربیت فرزند، کدبانوگری، ازدواج بهنگام، فرزندآوری، تمکین، ولایت و... یا دال تهی محسوب می‌گردند یا محور نقدها و مخالفت‌های جدی واقع شده‌اند. در متن و فرامتن این گفتمان، نه تنها هیچ ردپایی از اهمیت و لزوم توجه به این مفاهیم مشاهده نمی‌شود بلکه حتی مخالفت‌ها، تحقیرها و اعتراض‌های بسیاری را نیز در این باره می‌توان یافت. ❇️ در واقع گفتمان زن غربی صورت‌بندی خود از خانواده و مناسبات آن را با مرکزیت دالّ «حقوق زن» ارائه داده و بر مفاهیمی چون فردیت اعضاء، روابط دموکراتیک، تشابه نقش‌ها و استقلال زن از مرد تاکید دارد. نقطه مقابل این تصویر را در نحوه مفصل‌بندی گفتمان زن شرقی از خانواده و روابط اعضای آن می‌توان ملاحظه کرد. این گفتمان با مرکزیت دالّ «تمکین زن» و با هم‌نشینی مفاهیمی چون تفاوت‌های جنسیتی، تقسیم نقش، اقتدار مرد، محوریت زن در خانه و... صورت‌بندی می‌گردد. ❇️ گفتمان الگوی سوم اما مناسبات خانواده را برمبنای «سازش» و با تاکید بر مفاهیمی چون تکریم زن، پیوندهای عاطفی در خانه با محوریت زن، حقوق متقابل زوجین و... توضیح می‌دهد. براین اساس تفاوت عمده این رویکرد با تفکر زن شرقی در چند عرصه بروز می‌کند. تفاوت اول در غلبه نگاه هنجارین به حضور زن و نگاه توصیفی به حضور مرد در درون خانواده نزد گفتمان زن شرقی است. در این رویکرد بیشتر از هر چیزی بر روی وظایف و تکالیف زن در قبال خانواده، شوهر و فرزندان تاکید شده و از حقوق زن در درون خانه کمتر سخن به میان می‌آید. ❇️ از طرفی درباره مردان غالبا بر مسئولیت‌های اقتصادی او در قبال خانواده تاکید شده و از وظایف و تکالیف او نسبت به حقوق همسر چندان حرفی زده نمی‌شود. حجم انبوهی از بایدها و نبایدها قانونی، فقهی و اخلاقی ناظر به تکالیف زن در خانواده در کنار سهم ناچیزی از توصیه‌های اخلاقی به مردان مبنی بر خوشرفتاری با همسر و یا تامین نفقه اعضای خانواده گواه بر این مدعاست. اساسا توصیه به کوتاه آمدن و سازش در مواقع اختلاف در این گفتمان صرفا خطاب به زنان است. ❇️ در مقابل اما ادبیات رهبری انقلاب به عنوان نظریه‌پرداز گفتمان الگوی سوم کاملا متفاوت است. ایشان اولا در کنار تاکید بر وظایف و تکالیف زن در خانه و در قبال همسر، بر حقوق متقابل زوجین و حق زن بر عهده شوهر و تکلیف مردان درباره رشد و تعالی فردی و نحوه رعایتِ شان و شخصیت زن به یک اندازه تاکید می‌کنند. ثانیا دستورات متعدد ایشان مبنی بر ضرورت حمایت و پشتیبانی قانونی از حقوق زنان در خانواده نیز گواهی بر تفاوت رویه ایشان با گفتمان زن شرقی در مواجهه با مناسبات زن و خانواده است. ❇️ تفاوت دوم اینجاست که در گفتمان زن شرقی، هم‌نشینی وثیق و غیرقابل تفکیکی میان زن و خانواده وجود دارد که گویی هویت زن را ذیل سایه خانواده و هویت‌های خانگی او اعم از همسری، مادری و خانه‌داری تعریف می‌کند و حیث استقلالی برای شخصیت و هویت فردی زن قائل نیست. اگرچه کمتر ارجاع مستقیمی از اندیشمندان معاصر ذیل رویکرد اسلامی مبنی بر عدم لحاظ هویت و شخصیت فردی زن مستقل از هویت خانوادگی او یافت می‌شود، اما دلالت‌های فرامتنی حاکی از ادغام هویتی زن و خانواده نزد این رویکرد است. ❇️ فربه‌گی ادبیات موجود ذیل مفاهیم خانواده‌محوری، مادری، فرزندآوری، تربیت فرزند، همسرداری، خانه‌داری، ولایت شوهر، تمکین، تناسب نقش‌ها با تکوین زنان، التزام به خانه، آسیب‌های اشتغال زنان و... در این گفتمان گواهی بر مدعای ماست. در حالی که در ادبیات رهبری به عنوان محور فکری گفتمان الگوی سوم، اگرچه محوریت زن در مناسبات خانواده و ترجیحات مصرّح برای نقش‌های خانگی زن به چشم می‌خورد، اما ادغام هویتی زن و خانواده از گفتمان ایشان قابل استخراج نیست و ایشان برای زن و خانواده دو هویت مستقل قائل هستند. به کانال اندیشکده زوج در ایتا بپیوندید: https://eitaa.com/zoujtt
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه به آیدی زیر پیام دهید: @zoujttadmin
اندیشکده زوج با همکاری مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران با هدف تربیت پژوهشگر در حوزه مطالعات جنسیت اقدام به ایجاد و راه‌اندازی گروه‌های مطالعاتی ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی تمامی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های سراسر کشور نموده است. این گروه‌ها متشکل از 5 تا 7 دانشجوی علاقمند به حوزه مطالعات زنان، جنسیت و خانواده به مدت دو سال زیرنظر اساتید مطرح حوزه و دانشگاه مشغول به گذراندن یک سیر مطالعاتی مشخص خواهند شد و سپس براساس سازوکارهای طراحی شده وارد فرآیند توانمندسازی پژوهشی خواهند گردید. علاقمندان به شرکت در این طرح می‌توانند تا 15 دی ماه جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه نموده و فرم مربوطه را تکمیل کنند. اطلاعات تکمیلی پس از اتمام فرآیند ثبت نام اعلام خواهد شد. لينك ثبت نام: https://cws.ut.ac.ir/registration-zoj-think-tank به کانال اندیشکده زوج در ایتا بپیوندید: https://eitaa.com/zoujtt