هیئت مدیریّه بحث جنجالی
✅پیشنهاد رفقا: 👥بنا به پیشنهاد دوستان، تصمیم گرفته شده است که گاهی در گروه بحث جنجالی طلبگی، اشکلا
✅پیشنهاد رفقا:
✍بنا به پیشنهاد دوستان، تصمیم گرفته شده است که گاهی در گروه بحث جنجالی طلبگی، اشکلاتِ ادبی ای که از جانبِ برخی از آقایان بر ساحت مقدّس قرآن کریم گرفته شده است و از این جهت درصدد تضعیف وجه اسلام برآمده اند، مطرح شود تا با رفقا مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛
✋ #دوّمین_شُبهه و اشکالی که برخی گرفته اند نیز در دو هفته گذشته در گروه مطرح و پاسخ داده شد لذا اکنون، جمع بندی شُبهه دوّم به همراه پاسخ آن به صورت منظّم ارسال می گردد.
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
📝 #طرحِ شُبهه تذکیر خبرِ اسم مونّث:
👤جناب عبد الفادی «مبلغ مسیحی» اشکال ادبیِ دیگری که مطرح می کنند، این چنین است:👇
📌••• 《جاء في سورة الأعراف 7: 56 {إِنَّ رَحْمَةَ اللهِ قَرِيبٌ مِنَ المُحْسِنِينَ} و #كان_يجب أن يتبع خبر إنّ اسمها في التأنيث فيقول: {قريبة}》.
📚 رجوع شود؛ هل القرآن معصوم،
عبدالفادی، اسئلة لغویة، سوال 108.
👤مقرّر: رضا شجراتی از طلّاب خوزستان
❌کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
📝 #طرحِ شُبهه تذکیر خبرِ اسم مونّث: 👤جناب عبد الفادی «مبلغ مسیحی» اشکال ادبیِ دیگری که مطرح می کنن
☝️👈 #پاسخ_شُبهه فوق:
👥مفسّرین در سیرِ تفسیرِ آیات شریف قرآن کریم، با نگاه وسیعی وارد شده اند و از آن جایی که در فصاحت و بلاغت این مصحفِ شریف نزد مسلمانان، هیچ شکّ و شبهه وجود ندارد لذا تعبیر به تعبیر آیات آن را مورد بررسی قرار داده اند؛
✏️علماء در مقام پاسخ به چنین بیانی که جناب {عبد الفادی} مطرح کردند، پاسخ هایِ متعدّدی بیان کرده اند که در این زمینه می توان به تفسیرِ {التحریر و التنویر جنابِ ابن عاشور جلد ۰۸، ص ۱۳۶} و همچنین به تفسیر {الکشّاف عن حقائق غوامض التنزیل جنابِ زمشخری ج ۰۲، ص ۱۱۱} رجوع نمود؛
🖇از میان این بیانات، به بیانِ کلامِ مرحوم علّامه طباطبایی می پردازیم؛
👤مقرّر: رضا شجراتی از طلّاب خوزستان
❌کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
☝️👈 #پاسخ_شُبهه فوق: 👥مفسّرین در سیرِ تفسیرِ آیات شریف قرآن کریم، با نگاه وسیعی وارد شده اند و از آ
👤مرحوم علّامه طباطبایی در این باره فرموده اند: 《و لم یقُل: {رحمة الله قریبة} 》 #سپس در مقام پاسخ به این که چرا خداوند متعال نفرمودند: {رحمة الله قریبة} بلکه فرمودند: 《رَحْمَةَ اللهِ قَرِيبٌ》، فرموده اند: 《 #قیل: لاَنّ الرَحْمَةَ مصدر یستوی فیه الوجهان و #قیل: لاَنّ المرادَ بالرَحْمَةِ الاِحسان و #قیل: لاَنّ قَرِيب فعیل بمعنی المفعول فیستوی فیه المذکّر و المونّث و نظیره قوله تعالی: {لَعَلَّ السَّاعةَ قَرِيبٌ》(۱)؛
👆👈مرحوم علّامه در این بیان به نقل از سه پاسخ پرداخته اند:
🔸 #یکی این که گفته شود: تعبیر {رَحْمَةَ} مصدری است که تذکیر و تانیث در آن مساوی است لذا چه این که تعبیر به {قَرِيبٌ} ذکر می شد و چه این که تعبیر به {قریبَةَ} مطرح می شد، صحیح بوده است.
🔸 #دیگری آن که گفته شود: مراد از {رَحْمَةَ}، {احسان} باشد و روشن است که تعبیرِ {احسان} مذکّر بوده و تذکیرِ {قَرِيبٌ} مطابق آن بیان شده است.
🔸 #سوّم این که گفته شود: تعبیر {قَرِيبٌ}، بر وزنِ {فعیل به معنایِ مفعول} است و طبقِ بیانات علماء، وزنِ {فعیل به معنایِ مفعول} در تذکیر و تانیث مساوی است لذا از آن جا که ظاهرِ تعبیر {رَحْمَةَ}، مونّث است لذا می بایست خبر آن به صورتِ مونّث ذکر می شد یعنی {قریبَة} لکن از آن جا که تعبیرِ {قریب} در تانیث و تذکیر مساوی است، متکلّمِ بلیغ وجه تذکیر آن را اختیار نموده است و این گویای آن است که نکته ای در این میان نهفته است که صاحبان خرد به آن اطّلاع خواهند یافت.
👤مقرّر: رضا شجراتی از طلّاب خوزستان
❌کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
👤مرحوم علّامه طباطبایی در این باره فرموده اند: 《و لم یقُل: {رحمة الله قریبة} 》 #سپس در مقام پاسخ به
🔺 در تاییدِ قولِ سوّم، گفته می شود:
⚫️) در شرح انموذج بیان شده است:《قال: و #ممّا یستوی فیه المذکّر والمؤنّث فعول وفعیل بمعنی مفعول نحو: حلوب وقتیل وبغیّ وجریح》(۲).
✋ مضاف بر آن بکار بردنِ تعبیرِ {قریب} برای مونّث، در زبان و اشعار عربی بسیار زیاد می باشد برای نمونه شعرِ إمرئ القیس که از فصحای نامدار عرب در زمان جاهلیت بوده است را ذکر می نماییم:《لَهُ الوَیْلُ إِنْ أَمْسَی و لا أُمُّ هاشِمٍ * #قَرِیبٌ و لا البَسْبَاسَهُ ابْنَه یَشْکُرَا》(۳)؛ #همچنین ابیات زیر، نمونه ی دیگری بر صحت این مطلب است:
《لَیَالِیَ لا عَفْرَاءُ مِنْک بَعِیدَهٌ * فَتَسْلَی و لا عَفْرَاءُ مِنْکَ #قَرِیبُ》(۴).
☝️👈که در بیت اوّل «قریب» برای «أم هاشم» و به صورت مذکر آمده است و در بیت دوّم «قریب» از «عفراء» که مونث است آمده اما بازهم به صورت مذکر آمده است.
📚 (۱) رجوع شود: المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۸، ص ۱۶۰.
📚 (۲) رجوع شود: شرح الانموذج- باب الاسم واصنافه -المذکّر والمؤنّث - جلد ۱.
📚 (۳) رجوع شود: لسان العرب، ج۱، ص۶۶۳؛ و تاج العروس، ج۲، ص۳۰۶.
📚 (۴) رجوع شود: لسان العرب، ج۱، ص۶۶۳ و تاج العروس، ج۲، ص۳۰۷.
🤲 و #الحمدلله_ربِّ_العالمین
🗣 #رفقا: کانون ادبیات عرب که متشکّل از کانال ادبیات عرب و گروه بحث جنجالی است، از دوستانی که در زمینه ادبیات عرب، تولیدِ علم کنند (یعنی روایتی ادبی در حدّ خویش تفسیر کنند یا پاسخی به شُبهه ادبی بدهند و یا ...) قطعاً حمایت می کند #لذا رفقایی که توانایی دارند بسم الله ... .
❌کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.
🔴 لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
99.07.11_3_1.mp3
6.77M
☑️ #شب_جمعه
✋ #السّلام_علیکم یا اهل بیت النبوّه
🎤#استاد_میرزا_محمدی
👥هیئت مدیریه بحث جنجالی
🔸برگرفته از:
▶️ @huddath_al_hussain_ir
🤲 #التماس_دعا