eitaa logo
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
164 دنبال‌کننده
117 عکس
106 ویدیو
37 فایل
🙏باسم الله 🔍این کانال در جهت سهلُ الوصول نمودنِ امر و داشتن فضایی علمی و بدون دغدغه، برای مدیران و دوستانِ گرامیِ گروه بحث جنجالی طلبگی تشکیل شده است. پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 رفقا: از مدیرانِ گروه بحث جنجالی طبلگی خیلی از آن چه که شما فکر می فرمایید، وقت می‌گذارند؛ 🔍عجیب است با این که قوانین گروه بحث جنجالی هر روز در خودِ گروه سنجاق می شوند باز برخی از دوستان اصرار دارند که مباحثی در گروه مطرح کنند که هیچ گونه ربطی به گروه ندارد و یا اصرار دارند که خلاف مقرّرات گروه که ساعت ها برای تنظیم آن ها گذشته شد، عمل کنند؛ 👆👈با این حال، نباید رفقا از قوانین گروه تخطّی کنند زیرا این قوانین بیش از ماه ها وضع شده اند و اکنون می بایست آگاهی کامل نسبت به آن داشته باشند امّا وقتی از قوانین تخطّی می فرمایند و به ایشان در پی وی تذکّر داده می شود، پاسخ هایی می دهند که واقعاً جای تحیُّر است و گویا بدهکارم هستیم؛ 👥وقتی مدیران به پی وی شما می آیند درصدد حفظ آبرو هستند و الّا می توانند در خودِ گروه به آن شخص تذکّر دهند لکن این عمل را انجام نمی دهند چون حفظ بحثِ علمی مهم تر از بحث هایِ حاشیه است و حفظ آبرویِ شخص اهمّ از این که در خودِ گروه تذکّر داده شود و شاید خدایی ناکرده آبرویی برود گاهی نیاز است در خودِ گروه به شخص تذکّر داده شود تا دیگر رفقا بیشتر حواسِ خویش را جمع کنند لطفا مراعات کنید و کاری نکنید که مدیران به پی وی شما بیایند؛ ⚠️لطفا به جای حاشیه سازی و جهت رعایت حال مدیران گروه -با توجّه به موضوع گروه- سوالات خود را مطرح بفرمایید و از پرداختن به سوالات متفرقه اجتناب کنید. 💠همکاری شما موجب مسرت و امتنان است💠 🔴 لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
✅پیشنهاد رفقا: 👥بنا به پیشنهاد دوستان، تصمیم‌ گرفته شده است که گاهی در گروه بحث جنجالی طلبگی، اشکلا
✅پیشنهاد رفقا: ✍بنا به پیشنهاد دوستان، تصمیم‌ گرفته شده است که گاهی در گروه بحث جنجالی طلبگی، اشکلاتِ ادبی ای که از جانبِ برخی از آقایان بر ساحت مقدّس قرآن کریم گرفته شده است و از این جهت درصدد تضعیف وجه اسلام برآمده اند، مطرح شود تا با رفقا مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛ ✋ و اشکالی که برخی گرفته اند نیز در دو هفته گذشته در گروه مطرح و پاسخ داده شد لذا اکنون، جمع بندی شُبهه دوّم به همراه پاسخ آن به صورت منظّم ارسال می گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
📝 شُبهه تذکیر خبرِ اسم ‌مونّث: 👤جناب عبد الفادی «مبلغ مسیحی» اشکال ادبیِ دیگری که مطرح می کنند، این چنین است:👇 📌••• 《جاء في سورة الأعراف 7: 56 {إِنَّ رَحْمَةَ اللهِ قَرِيبٌ مِنَ المُحْسِنِينَ} و أن يتبع خبر إنّ اسمها في التأنيث فيقول: {قريبة}》. 📚 رجوع شود؛ هل القرآن معصوم، عبدالفادی، اسئلة لغویة، سوال 108. 👤مقرّر: رضا شجراتی از طلّاب خوزستان ❌کپی فقط با ذکر منبع ‌مجاز است. 🔴 لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
📝 #طرحِ شُبهه تذکیر خبرِ اسم ‌مونّث: 👤جناب عبد الفادی «مبلغ مسیحی» اشکال ادبیِ دیگری که مطرح می کنن
☝️👈 فوق: 👥مفسّرین در سیرِ تفسیرِ آیات شریف قرآن کریم، با نگاه وسیعی وارد شده اند و از آن جایی که در فصاحت و بلاغت این مصحفِ شریف نزد مسلمانان، هیچ شکّ و شبهه وجود ندارد لذا تعبیر به تعبیر آیات آن را مورد بررسی قرار داده اند؛ ✏️علماء در مقام پاسخ به چنین بیانی که جناب {عبد الفادی} مطرح کردند، پاسخ هایِ متعدّدی بیان کرده اند که در این زمینه می توان به تفسیرِ {التحریر و التنویر جنابِ ابن عاشور جلد ۰۸، ص ۱۳۶} و همچنین به تفسیر {الکشّاف عن حقائق غوامض التنزیل جنابِ زمشخری ج ۰۲، ص ۱۱۱} رجوع نمود؛ 🖇از میان این بیانات، به بیانِ کلامِ مرحوم علّامه طباطبایی می پردازیم؛ 👤مقرّر: رضا شجراتی از طلّاب خوزستان ❌کپی فقط با ذکر منبع ‌مجاز است. 🔴 لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
☝️👈 #پاسخ_شُبهه فوق: 👥مفسّرین در سیرِ تفسیرِ آیات شریف قرآن کریم، با نگاه وسیعی وارد شده اند و از آ
👤مرحوم علّامه طباطبایی در این باره فرموده اند: 《و لم یقُل: {رحمة الله قریبة} 》 در مقام پاسخ به این که چرا خداوند متعال نفرمودند: {رحمة الله قریبة} بلکه فرمودند: 《رَحْمَةَ اللهِ قَرِيبٌ》، فرموده اند: 《 : لاَنّ الرَحْمَةَ مصدر یستوی فیه الوجهان و : لاَنّ المرادَ بالرَحْمَةِ الاِحسان و : لاَنّ قَرِيب فعیل بمعنی المفعول فیستوی فیه المذکّر و المونّث و نظیره قوله تعالی: {لَعَلَّ السَّاعةَ قَرِيبٌ》(۱)؛ 👆👈مرحوم علّامه در این بیان به نقل از سه پاسخ پرداخته اند: 🔸 این که گفته شود: تعبیر {رَحْمَةَ} مصدری است که تذکیر و تانیث در آن مساوی است لذا چه این که تعبیر به {قَرِيبٌ} ذکر می شد و چه این که تعبیر به {قریبَةَ} مطرح می شد، صحیح بوده است. 🔸 آن که گفته شود: مراد از {رَحْمَةَ}، {احسان} باشد و روشن است که تعبیرِ {احسان} مذکّر بوده و تذکیرِ {قَرِيبٌ} مطابق آن بیان شده است. 🔸 این که گفته شود: تعبیر {قَرِيبٌ}، بر وزنِ {فعیل به معنایِ مفعول} است و طبقِ بیانات علماء، وزنِ {فعیل به معنایِ مفعول} در تذکیر و تانیث مساوی است لذا از آن جا که ظاهرِ تعبیر {رَحْمَةَ}، مونّث است لذا می بایست خبر آن به صورتِ مونّث ذکر می شد یعنی {قریبَة} لکن از آن جا که تعبیرِ {قریب} در تانیث و تذکیر مساوی است، متکلّمِ بلیغ وجه تذکیر آن را اختیار نموده است و این گویای آن است که نکته ای در این میان نهفته است که صاحبان خرد به آن اطّلاع خواهند یافت. 👤مقرّر: رضا شجراتی از طلّاب خوزستان ❌کپی فقط با ذکر منبع ‌مجاز است. 🔴 لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
👤مرحوم علّامه طباطبایی در این باره فرموده اند: 《و لم یقُل: {رحمة الله قریبة} 》 #سپس در مقام پاسخ به
🔺 در تاییدِ قولِ سوّم، گفته می شود: ⚫️) در شرح انموذج بیان شده است:《قال: و یستوی فیه المذکّر والمؤنّث فعول وفعیل بمعنی مفعول نحو: حلوب وقتیل وبغیّ وجریح》(۲). ✋ مضاف بر آن بکار بردنِ تعبیرِ {قریب} برای مونّث، در زبان و اشعار عربی بسیار زیاد می باشد برای نمونه شعرِ إمرئ القیس که از فصحای نامدار عرب در زمان جاهلیت بوده است را ذکر می نماییم:《لَهُ الوَیْلُ إِنْ أَمْسَی و لا أُمُّ هاشِمٍ * و لا البَسْبَاسَهُ ابْنَه یَشْکُرَا》(۳)؛ ابیات زیر، نمونه ی دیگری بر صحت این مطلب است: 《لَیَالِیَ لا عَفْرَاءُ مِنْک بَعِیدَهٌ * فَتَسْلَی و لا عَفْرَاءُ مِنْکَ 》(۴). ☝️👈که در بیت اوّل «قریب» برای «أم هاشم» و به صورت مذکر آمده است و در بیت دوّم «قریب» از «عفراء» که مونث است آمده اما بازهم به صورت مذکر آمده است. 📚 (۱) رجوع شود: المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۸، ص ۱۶۰. 📚 (۲) رجوع شود: شرح الانموذج- باب الاسم واصنافه -المذکّر والمؤنّث - جلد ۱. 📚 (۳) رجوع شود: لسان العرب، ج۱، ص۶۶۳؛ و تاج العروس، ج۲، ص۳۰۶. 📚 (۴) رجوع شود: لسان العرب، ج۱، ص۶۶۳ و تاج العروس، ج۲، ص۳۰۷. 🤲 و 🗣 : کانون ادبیات عرب که متشکّل از کانال ادبیات عرب و گروه بحث جنجالی است، از دوستانی که در زمینه ادبیات عرب، تولیدِ علم کنند (یعنی روایتی ادبی در حدّ خویش تفسیر کنند یا پاسخی به شُبهه ادبی بدهند و یا ...) قطعاً حمایت می کند رفقایی که توانایی دارند بسم الله ... . ❌کپی فقط با ذکر منبع ‌مجاز است. 🔴 لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے: ╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا