eitaa logo
دروس فقه آیت الله سید احمد مددی ۱۴۰۰-۱۴۰۱
235 دنبال‌کننده
12 عکس
7 ویدیو
114 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ و تقویم.mp3
7.6M
🔰پرسش و پاسخ 🆘 تقویم ماه و سال نزد عرب و یهود 🏷️ حضرت استاد سیداحمد مددی 🏷️ منبع:@ostadmadadi
💠 سیره شیعیان در زیارت اربعین بحثی داریم که برخی مطالب در شیعه به نحو تلقی بوده و نه به نحو تبنی و یا به نحو قواعد حدیثی نبوده است، تلقی یعنی شواهد نشان می‌دهد که بین شیعه این جا افتاده بوده است، مثلاً فرض کنید مرحوم شیخ طوسی وقتی روایت علامات مومن را نقل می کند؛ «وَ رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.» تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص: 52 یکی همین زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ است. ایشان سند هم نقل نمی‌کند . شیخ طوسی متوفای 460 است، امام عسکری علیه السلام 260 است. این نشان می‌دهد در این دویست سال، عملاً این [زیارت] بین شیعه جا افتاده بوده. لذا ایشان در سند به «رُوِيَ» اکتفا می کند. در این دویست سال که چون سند نیست، ما از تاریخش اطلاعی نداریم، بین وفات امام عسکری علیه السلام و وفات شیخ طوسی، درست دویست سال فاصله است. ظاهرش این است که شیعه در این دویست سال این کار را انجام می‌داده است. بعید است شیخ طوسی یک مطلبی رابگوید، مثلاً فرض کنید در سال 440 دیده [فقط او نقل کند]. ظاهراً یک سیره‌ای برای شیعه بوده، این همان تلقی است، لذا اینجور خبر مرسل هم قابل قبول است. نه به لحاظ ارسال، اینها حاکی از یک نوع تلقی است بین شیعه. این نوع اخبار به نظر ما قابل قبول است. 📚درس خارج فقه 24بهمن 1394 🏠@ostadmadadi
🔰مجرد اتهام به غلو، در ردّ روایت و یا نفی عقیده کفایت نمی‌کند 🆘 به ویژه ما اطلاع دقیقی از مبانی فکری دو رجالی برجسته، مرحوم نجاشی و ابن غضائری، در دست نداریم. به نظر می‌رسد اندیشمندان خط صحیح غلوّ، با قطع نظر از برخی عقاید، حاملان اصلی معارف صحیح اهل‌بیت (ع) بودند و خط آنان را نباید با خطوط انحرافی خلط کرد.» 🏷️ منبع: نگاهی به دریا، ص131 @ostadmadadi
با سلام به استحضار می رساند شروع دروس خارج فقه و اصول فقه فقیه عالیقدر حضرت ایت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی حفظه الله در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ ان شاالله تعالی به حول و قوه الهی از روز یک شنبه ۱۴۰۳/۶/۱۸ می باشد. خارج اصول فقه : اوامر ساعت : ۹-۱۰ خارج فقه : مکاسب بیع فضولی ساعت : ۱۰-۱۱ مکان : صفائیه کوچه ۱۷ پلاک ۳۳ معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ان شاالله به حول و قوه الهی روزانه صوت و تقریرات و متن کامل مطابق با صوت دروس در سایت منتخب و گروه منتخب در واتساپ و کانالهای منتخب در ایتا و سروش و تلگرام ارائه می گردد. بحمدلله امکان پخش زنده تصویری دروس بر روی موبایل هم کما فی السابق برای اعزه گرامی و سروران گرانقدر فراهم می باشد. برای دریافت اپلیکیشن مخصوص پخش زنده تصویری دروس و تنظیمات اپلیکیشن با شماره ۰۹۱۹۱۵۹۲۸۷۵ هماهنگی حاصل بفرمایید. www.madadialmusavi.ir
با سلام امروز بعد از ظهر کمی کسالت برای حضرت استاد پیش امد شده است دوستتان محبت بفرمایند سوره حمد جهت شفای ایشان قرائت بفرمایند
با سلام به استحضار می رساند با توجه به ادامه درمان کسالت حضرت استاد بنابر نظر دکتر ایشان این هفته دروس تعطیل می باشد.
با سلام به حمدلله و لطف الهی و دعای اقایان ان شاالله شنبه ۱۴۰۳/۷/۷ دروس برقرار می باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰روایت آیت‌الله سید احمد مددی از جلسات درسی و بحث علمی شهید سیدحسن نصرالله در قم 🏷️ منبع:@ostadmadadi https://eitaa.com/ahmetmdadi
با سلام با توجه دستور پزشک معالج حضرت استاد این هفته دروس تعطیل می باشد.
4_5897799222001930805.mp3
33.67M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه سی و ششم (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 ادامه بحث مصادر حدیثی، روایات امیر المومنین (ع)، سایر میراثهای روایی اهل بیت (ع)، درختواره احادیث جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5902302821629299848.mp3
22.65M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه سی و هفتم (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 ادامه بحث مصادر حدیثی، توزیع جغرافیایی احادیث، کلیات اعتبارسنجی احادیث جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5904709124301524826.mp3
27.56M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه سی و هشتم (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 ادامه بحث حجیت اخبار واحد، بحث مفاد مقبولة عمر بن حنظله، شاخه های روایات در کتب اربعه جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5913295352336748403.mp3
30.79M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه سی و نهم (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 بحث اختلاف اخبار و عبارت شیخ صدوق ره در اعتقادات و تصحیح الاعتقادات، بحث درختواره نقل روایات، تاثیر نقلها از منابع غیر امامی و در منابع غیر امام جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5920242208534958753.mp3
13.95M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه چهلم (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 ادامه بحث تاثیر و تاثر از منابع غیر امامی جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5940695216460664952.mp3
26.43M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه چهل و یکم (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 تاثیر اختلاف مصادر در اختلاف متون، تاثیر و تاثر از منابع واقفیه وفطحیه در متون امامیه، نمونه روایات قاعده الزام جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوشه‌هایی از مراسم بزرگ‌داشت آیت الله سید محمدعلی مددی در حسینیه نجفی‌های قم 🏠@ostadmadadi
4_5940486412330603871.mp3
27.1M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه چهل و دوم (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 ادامه بحث تاثیر اختلاف مصادر در اختلاف متون و روایات الزام، کیفیت حل اختلاف متون جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🏠@ostadmadadi
4_5956507318949516990.mp3
25.03M
جلسه چهل و سوم (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 ادامه بحث روایت استحلاف، کلیات تاریخی در باب مصادر و اختلاف و تعارض متون جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5962808804771893140.mp3
24.9M
جلسه چهل و چهارم (کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 🔰 ادامه بحث روایت استحلاف، هویت نویسنده و ماهیت کتاب نوادر احمد جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
یکی از اشکالاتی که عامه به بحث فدک می گیرند این است که این آیه شریفه «وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ» در فلان موقع نازل شده و ربطی به قصه فدک ندارد و خصوصا به این قرینه که بعدش موارد دیگر مصرف را هم بیان می کند. جوابش هم این است که ما قبلا این احتمال را در بحث تقویت کرده ایم که آیات ابتدا نازل شده بوده و بعدا در وقائع خاص تطبیق می شوند و لذا در تمام روایات فدک داریم که جبرئیل آمد و فقط اول آیه را خواند و بقیه اش را نخواند. یکی از اشتباهات علی الظاهر این است که شأن نزول را با اصل نزول اشتباه گرفته اند و ما میگوییم که احتمال قوی خیلی آیات ابتدا نازل می شده و سوره ها تمام می شده و بعدا تطبیق می شده است. مثلا ابن مسعود می گوید که هفتاد سوره را از خدمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم با گوش خودش از لسان حضرت (ص) شنیده است، معلوم است که 70 سوره لازمه عرفی اش این است که سوره ها ابتدا نازل شده باشند. 🏠@ostadmadadi