فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗯️ توصیه عجیب امام معصوم ع به سعد اشعری: برو به قم ...
🔸 دهم ربیع الثانی روز بزرگداشت مقام و منزلت بانوی کرامت فاطمه معصومه سلام الله علیها
> #فاطمه_معصومه
> #سید_محمدصادق_علم_الهدی
@Alamolhoda_ir
@Alamolhoda_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 درخواست عاجل استاد حوزه علمیه قم از رسانه ملّی
🔸 استاد سید محمدصادق علمالهدی در صفحه اینستاگرام خود چنین نوشت:
«لابد مستحضرید که چندی قبل، رسانه ملّی از یک مترجم ساده قرآن دعوت کرده بود تا هم در یک موضوع حساس فقهی فتوا بدهد و هم خود بر اساس آن، برای زندانیان اعتراضات اخیر حکم قضایی صادر کند!
از آنجا که بازتاب سوء این گفتگو در شبکههای مجازی و تلویزیونی، بسیار گسترده بوده و هر روز ابعاد تازهای به خود میگیرد و بیم آن میرود که با سوءاستفاده دینستیزان، نسل جوان را به ورطه انکار قرآن و تردید در احکام شریعت سوق دهد، لازم است رسانه مزبور، مسؤوليت خود را در قبال این افتضاح رسانهای پذیرفته و فوراً با استعانت از فقهای حوزه علمیه، در صدد اصلاح آن برآید.
پینوشت: البته مشارٌ الیه که ترجمه نسبتاً روان و قابل استفادهای از قرآن ارائه کرده و از این جهت، خدمات او قابل تقدیر است، اخیرأ سعی کرده، حرفهای خود را تصحیح نموده و از موضع قبلیاش عقب بنشیند که این امر هر چند خوب، اما اصلاً کافی نیست.»
#ورود_غیر_مجاز
#رأفت_اسلامی_مبنا_باشد
منبع:
instagram.com/p/B5vt1EmJxTS/?igshid=msaq67oibk89
@Alamolhoda_org
@Alamolhoda_ir
بازی با جان مردم با برداشتهای سطحی از روایات!
گفتاری از:
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
بخوانید:
eitaa.com/alamolhoda_ir/112
📚@Alamolhoda_ir
#طب_اسلامی
👇🏿
👈 بازی با جان مردم با برداشتهای سطحی از روایات!
گفتاری از:
> #سید_محمدصادق_علم_الهدی
بعد از شیوع ویروس خطرناک کرونا در کشور، رسانه منسوب به یکی از مدّعیان #طب_اسلامی، با انکار مُسری بودن ویروس مزبور، در یک اقدام قابل پیگرد قضایی، به مردم توصیه کرده است که به دستورات بهداشتی اعتناء نکنند و در جمعهای فامیلی و مذهبی حاضر شوند!
با وجود آنکه دیدگاه حقیر راجع به مبانی سست طبّ ادّعایی فوق و نادرستی استخراج گزارههای طبّی بر پایه قواعد فقه اجتهادی، به اشکال مختلف و به تفصیل منتشر شده و تاکنون هیچ نقد درخوری از سوی مدّعیان به دستم نرسیده است، در صدد برآمدم به عنوان نمونه، یک مورد از نسخهپیچیهای برخی از مدّعیان طبّ اسلامی را بر اساس همان قواعد اجتهادی در بوته نقد قرار دهم تا معلوم شود که اینان چگونه با برداشتهای غلط و سطحی از احادیث، به خود اجازه میدهند، با جان و سلامت مردم بازی کنند:
طبق حدیث مروی در کتب فریقین، پیامبر ص به مردی که از واگیری مرض جَرَب (گری) بین احشام خود نگران بود، فرمود: «لا عَدْوى و لا طِيَرة و لا هامَة و لا شُؤم و لا صَفَر...» (الکافی، ج۸، ص۱۹۶).
مُدّعی با استناد به حدیث، ادعا کرده است که هیچ مرضی مسری نیست و بر این اساس مردم را ـ با چاشنی توهین به حوزه ـ تشویق به حضور در مجامع عمومی کرده است! حال آنکه با غض نظر از اشکال سندی به جهت جهل به راوی (نضر بن قرواش) ـ تا آنجا که علامه مجلسی در مرآة العقول حدیث را «مجهول» خوانده ـ و نیز با غض نظر از تعارض آن با اخباری که بر مسری بودن امراضی مانند طاعون و وبا دلالت دارد (رک: وسائل، ج۲، ص۴۲۹، باب۲۰ از ابواب احتضار)، از حیث دلالی نیز، استناد به حدیث فوق برای چنین سخن گزافی ایرادات متعددی دارد:
اولاً: در لغت عرب، اطلاق «عدوی» به هر نوع واگیر ثابت نیست، بلکه به نظر میرسد فقط در مورد مرض جرب و نهایتاً جزام و بَرَص ـ که عرب جاهلیت آنها را شوم و واگیردار میپنداشت و از مجالست با مبتلایان پرهیز میکرد ـ به کار میرفته است.
عبارات لغتشناسان متقدّم در مورد واژه «عدوی»، گواه عرض ما است؛ مثل ابن دُرَید (م ۳۲۱ ق) در جمهرة (ج۳، ص۱۲۳۰): «عَدْوى: من عدْوى الجَرَب و ما أشبهه». یا ازهری (م۳۷۰ ق) در تهذيب (ج۳، ص۷۳): «و العَدْوى أن يكون ببعير جَرَب أو بإنسان جُذَام أو بَرَص فتتّقي مخالطته... ».
وحشت اعراب از مرض جرب و جزام، نه صرفاً به جهت خود بیماری، که به جهت شومی حتمی موهوم آن در فرهنگ جاهلیّت بود، به گفته ازْدی (م ۴۶۶ ق) در كتاب الماء (ج۲، ص۷۷۴) توجّه کنید: «أنّه نفى لِما كانت تعتقده العرب من أنّ المرض يُعدى بطبعه من غير اعتقاد تقدير الله». لذا به نظر میرسد هدف پیامبر التفات دادن اعراب جاهلی به نقش خدا و خواست او در وقایع زندگی بود.
شاهد دیگر این قضیه، موارد نفیشده بعدی در حدیث فوق است که به قرینه «وحدت سیاق» میتواند بر مقصود پیامبر از «لا عدوی» و اینکه ناظر به باورهای پوچ جاهلی است، دلالت کند:
«طیره»: پرندهای که اعراب با دیدن آن یا شنیدن صدای آن فال بد میزدند.
«هامَة»: جغد که به اعتقاد آنان، از استخوان یا روح اموات پدید آمده بود.
«شُؤم»: شومی و بدیُمنی که به بعضی از افراد، اشیاء یا وقایع نسبت میدادند.
«صَفَر»: ماری که به خیال آنان، در شکم انسان جای داشت و در وقت گرسنگی او را میگزید، یا ماه صفر که از دید عرب جاهل، ماهی نحس و آکنده از بلا و فتنه بود.
بدیهی است که هیچ یک از این موارد، ربطی به حوزه سلامت و طبابت ندارد، بلکه وجه مشترکشان این است که عرب جاهلی آنها را تماماً نحس میشمرد و در صورت مواجهه، بدون آنکه حسابی برای مشیّت الهی باز کند، منتظر وقوع حادثه ناگواری مینشست. به این مناسبت، نبی خدا ص همه آنها را یکجا و در در یک سیاق انکار کرده است.
ثانیاً: بر فرض که «عدوی» لغتاً «واگیری در همه امراض» را معنی دهد، به مقتضای اینکه سؤال مرد عرب در مورد خصوص «جرب» است، اطلاق حدیث نبوی به جهت وجود «قدر متیقن در مقام تخاطب» قابل تمسّک نبوده و نمیتوان به استناد آن، اصل واگیری را در مورد هر مرضی انکار کرد!
ثالثاً: با همه اینها، وجود بیماریهای مسری، امری قطعی و مورد اتّفاق همه اطبّای کهن و مدرن، بلکه از وجدانیّات هر انسان عاقلی است، و وجدانیات قطعی، حتی از دید خود اخباریان سنّتی نیز حجّت بوده و نمیتوان با تمسّک به ظاهر یک حدیث، آنها را نادیده گرفت.
مضاف بر همه اینها، همانطور که بارها گفتهایم، حدیث مزبور و امثال آن، بر فرض تمامیّت سندی و دلالی، یک حجّت ظنّی تعبّدی بیش نیست که در حوزه آثار تکوینی و وضعی (مثل درمانگری) قابل استناد نیست.
و قس علی هذا، سایر نسخههایی که این مدّعیان برای بیماران سادهدل خود میپیچند!
قم / ۶ اسفند ۹۸
کانالها:
@Alamolhoda_ir
@Alamolhoda_org
13.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[فوروارد از اینستاگرام / ۴ اسفند ٩٨ ]
" این بزرگوار را نمیشناسم (اشاره به فیلم پیوستشده) ، اما نیک میدانم:
نتیجه مایهگذاشتن بازیگران عرصه سیاست، از عالم غیب و هاتف غیبی و خیال و خرافه و خواب در جهت تایید و ترغیب مردم به خویش، چیزی جز «تبدیل موکّلان و ولینعمتانی که باید همواره مطالبهگر باشند، به مریدان و مؤیّدان چشم و گوش بسته و خموش» نیست.
تجربه تاریخی گواه است که این مریداناند که بستر فساد را برای مراد خود را میگسترند.
ْ
پینوشت: شما را به معتقَداتتان قسم، دست از سر این تهمانده اعتقادات مردم بردارید. #خط_قرمز"
@Alamolhoda_ir
@Alamolhoda_org
#اعتقادات_دینی #سیاست #سیاست_ورزی #خواب #خرافات #انتخابات #انتخبات_مجلس #انتخابات_۹۸
instagram.com/p/B8623NZJayH/?igshid=cvku7wbrk119
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ْ
🔺 «گول این ادا و اصول را نخورید! ...»
✍️ یادداشتی از #سید_محمدصادق_علم_الهدی در واکنش به سخنان شیخ تفرقهافکن خارجنشین 👇
eitaa.com/alamolhoda_ir/116
@Alamolhoda_ir
✍🏻 گول این ادا و اصول را نخورید!
یادداشتی از #سید_محمدصادق_علم_الهدی در واکنش به سخنان شیخ تفرقهافکن خارج نشین (لینک ضمیمه):
eitaa.com/alamolhoda_ir/115
گول این ادا و اصول را نخورید،
«گفتهها» را بسنجید و اسیر هنرنمایی «گویندهها» نشوید!
میتوان خائنترین بود و مُصلحانهترین قیافه را به خود گرفت!
میتوان نامعقولترین کلام را در قالب عاقلانهترین سخن ادا کرد!
میتوان شیطانیترین بود، اما چون پیامبران الهی نطق کرد!
میتوان ضدّ مذهبترین صحبتها را به ژست مذهبیترینها زد!
میتوان منفورترین رفتارها نزد اهل بیت ع را، به عنوان سیره و مرام آنان جا زد!
از قضا از این نوع آخری کم نداریم؛ چون اهل بیت ع را «متولّیان خودخوانده» فراوان است! کم نیستند کسانی که باطلترین حرفها را، با هنرمندی تمام، آنچنان با بغض و اشک و آه و اوه و لحن پراندوه میآمیزند و به اهل بیت ع میبندند که کمتر سادهدلی پیدا شود که باور نکند!
اینها ساده است با اندکی هنر بازیگری!
اما شما؛ ساده نباشید لطفاً.
پینوشت:
کلام این فرد، مغلطهای بیش نیست؛ طهارت و پاکی ذوات مقدّس اهل بیت علیهم السلام والصلاة، هیچ منافاتی با لزوم رعایت دستورات بهداشتی نسبت به محیط بیرونی حرمهای آنان ندارد، به ویژه آنکه حفظ نفس و سلامت بدن، توصیه اکید خود آن بزرگواران است.
قم / ۱۳ اسفند ۹۸
#عقلانیت #افراط #عوام_فریبی
کانالها:
@Alamolhoda_ir
@Alamolhoda_org
-
بازنشر سه گفتار از:
استاد #سید_محمدصادق_علم_الهدی
در نقد مبانی برخی از مدّعیان طب اسلامی
(توصیه اکید میشود برای درک جامع از دیدگاه استاد، دو گفتار نخست را به ترتیب و تا پایان مطالعه کنید.)
گفتار اوّل:
«حجیت تعبدی» بهجای «لابراتوار پزشکی»؟!
(در نقد کاربرد قواعد اجتهادی در کشف قضایای طبّی)
عناوین مباحث:
ـ آیا شریعت وظیفه دارد نظام طبی تأسیس کند؟
ـ منطق دواعش روزگار ما هم از همین سنخ بود!
ـ مدّعای مدّعیان طبابتِ بر پایهی فقاهت!
ـ تجویز نسخههای کلّی بر اساس احادیث طبی جزئی!
ـ ظرفیت محدود اجتهاد بر پایهی حجج ظاهری
لینک کوتاه:
https://b2n.ir/smsa3
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفتار دوم:
از بهکارگیری فنون «تلقین» و «توجیه» تا بازی با اعتقادات مردم!
(در نقد ترفندهای مدّعیان و نیز الگوی صحیح مواجهه با احادیث طبّی)
عناوین مباحث:
ـ روایات طبی و معضل اعتبار!
ـ احادیث طبی ممکن است درست باشند، اما روش شما قطعاً غلط است!
ـ نسخههایی که فقط با اعتقاد، شفا میدهند!
ـ «داروهای ما را بخور، ضرر نمیکنی!»
ـ احادیث طبی چه میگویند؟
ـ احادیث طبی و گشایش آفاق جدید برای علم پزشکی
لینک کوتاه:
https://b2n.ir/smsa4
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفتار سوم:
بازی با جان مردم با برداشتهای سطحی از روایات!
(نقد یک مورد از نسخهپیچیهای برخی مدّعیان بیپروای طبّ اسلامی بر اساس قواعد اصولی از باب نمونه)
لینک کوتاه:
eitaa.com/alamolhoda_ir/112
#طب_اسلامی
#طب_سنتی
#اصول_فقه
#فقه
#اسلام
🎙@Alamolhoda_org
📚@Alamolhoda_ir
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پست_موقت
با پوزش از مخاطبان گرامی به جهت تعبیرات به کار رفته در این کلیپ، به منظور ارائه نمونهای از بازتاب حرفهای ما در دنیای معاصر، کلیپ مزبور منتشر میشود.
@Alamolhoda_ir
[فوروارد از صفحه اینستاگرام]
ظرف یکی دو روز اخیر، برخی از مؤمنین، تحت تاثیر شایعهای که در فضای مجازی به جهت تشابه اسمی پدید آمده بود، حال آیت الله العظمی حاج آقا سید محمد حسین مرتضوی لنگرودی مدظله را از حقیر جویا بودند.
لازم به ذکر است که بحمدالله حال عمومی ایشان خوب بوده و در این ایام، به جهت شیوع ویروس جدید، ملاقاتهای معظّمله لغو شده و در منزل به روال معمول، به عبادت و مطالعه مشغول هستند.
پینوشت: فیلم ضمیمهشده مربوط به ساعاتی پیش است.
#آیت_الله_العظمی_مرتضوی_لنگرودی #جد_مادری
instagram.com/p/B9hx26kpRke/?igshid=69wt5zsezrel
@Alamolhoda_ir
بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
با نهایت تأسّف و تأثّر، خبر ارتحال استاد پرکار و پیشکسوت حوزه علمیه قم، دوست و همکار گرامی آیت الله حاج شیخ اکبر ترابی شهرضایی ره را دریافت کردم.
ایشان از فضلای دقیق النظر و از اساتید شناختهشده دروس خارج فقه و اصول و از مؤلّفین و ممتحنین حوزه بود که دهها سال عمر با برکت خود را در خدمت حوزههای علمیه و در مسیر تعلیم و تربیت طلاب سپری کرد و سرانجام بر اثر ابتلاء به عارضه حادّ تنفسی به دیار باقی شتافت.
اینجانب رحلت این استاد برجسته حوزه علمیه را به محضر ولیعصر عج، و نیز به حوزههای علمیه و خانواده و شاگردان و ارادتمندانش تسلیت عرض نموده و برای ایشان علوّ درجات را از درگاه احدیت مسألت دارم.
اللهمّ اکشف هذه الغمّة عن هذه الأمّة بحضوره...
سید محمدصادق علمالهدی
۲۳ اسفند ۹۸
-