eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
570 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢جميع علوم شرعيّه مقدمه معرفت اللّه و حصول حقيقت است در قلب. غايت امر آن كه بعضى مقدمه قريبه و بعضى بعيده و بعضى بلاواسطه و بعضى مع الواسطه است. 🔅 اين كه نزد علماء مشهور است كه يك قسم از علوم است كه خودش منظور است فى نفسه- كه در مقابل علوم عَمَليّه است- در نظر قاصر درست نيايد، بلكه جميع علوم معتبره را سِمَت مقدّميت است؛ منتهى هر يك براى چيزى و به طورى مقدمه است. 🔅 پس علم و علمى مقدمه است براى حصول قلبى، كه عملى است، و با تعمّل و تذكّر و ارتياض قلبى حاصل شود. 🔹 چه بسا كسانى كه صرف عمر در علمى نموده و تمام اوقات را به مطالعه و مباحثه و تعليم و تعلّم آن مصروف كردند و صبغه نيافته اند و عالم الهى و حكيم ربّانى نشده، تزلزل قلبى آنها از ديگران بيشتر است، زيرا كه علوم آنها سِمَت آيه بودن نداشته و با ارتياضات قلبيّه سرو كار نداشته اند و گمان كرده اند با مُدارسه فقط، اين منزل طى مى شود. 🔹 اى عزيز! جميع علوم شرعيّه مقدمه معرفت اللّه و حصول حقيقت است در قلب- كه آن صبغة اللّه است: «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً»- غايت امر آن كه بعضى مقدمه قريبه و بعضى بعيده و بعضى بلاواسطه و بعضى مع الواسطه است. 🔅 علم فقه، مقدمه عمل است و اعمال عبادى، خود، مقدمه حصول معارف و تحصيل و تجريد است، اگر به آداب شرعيه قلبيّه و قالبيّه و ظاهريّه و باطنيّه آن قيام شود. 🔹و نقض نتوان نمود كه از عبادات چهل- پنجاه ساله ما هيچ معارف و حقايقى حاصل نيامده است، چه از علوم ما نيز هيچ «كيفيت و حالى حاصل نشده» و ما را سر و كارى با و تجريد، كه قرة العين اولياء- عليهم السلام- است، نبوده و نيست. 🔅 و آن شعبه از علم فقه، كه در سياست مُدُن و تدبير منزل و تعمير بلاد و تنظيم عِباد است، نيز مقدمه آن اعمال است كه آنها دخالت تام تمام در حصول و معارف دارند كه تفصيل آن از حيطه اين مختصر خارج است. 🔅 و همين نحو، علمِ به منجيات و مهلكات در علم اخلاق، مقدمه [است] براى تهذيب نفوس، كه آن مقدمه است براى حصول حقايق معارف و لياقت نفس براى جلوه ؛ و اين نزد اهلش پر واضح است و براى جاحدين نيز معلوم نخواهد شد؛ گرچه «مثنوى هفتاد من كاغذ شود». 📚 امام خمینی، شرح حديث جنود عقل و جهل، ص11 @almorsalaat
🌀| کتاب جهان بینی توحیدی 🎙استاد سید محمد هاشمی 🔺 این جلسات در سال ۹۹ برای جمعی از طلاب حوزه علمیه قم ارائه شده و اکثر محتوای کتاب به بحث گذاشته شده است. 🔺تعداد جلسه: ۵ 🔶 لینک دریافت جلسات👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/Tadris-shahid-motahhari/Jahan%20Bini%20Towhidi/ @almorsalaat
🔵ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک دارد/ فرهنگ واقعاً است. 🔹در مسئله‌ی فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست. [حرکت] انقلابی باید باشد، بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاسته‌ی از اندیشه و حکمت باشد. 🔹فرهنگ واقعاً است؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخشهای مختلف انجام میدهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود می‌آورد. زندگی‌های تقلیدی، زندگی‌های تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشه‌ی فرهنگی دارد. در واقع نرم‌افزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافی‌ای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است. 🔹 از [قبیل] سینما و هنر و رسانه‌های صوتی و تصویری و امثال اینها را بایستی شکوفا کنید؛ مطبوعات و کتاب و امثال اینها ابزارهای فرهنگی هستند، باید به معنای واقعی کلمه اینها شکوفا بشوند. خب امروز بحمداللّه یک لشکر عظیمی از جوانهای علاقه‌مند به مسائل فرهنگی مشغول کارند، وجود دارند و تلاش میکنند و کار میکنند. 🔹اگر دولتها و بخشهای فرهنگی دولت به این و کمک بکنند، قطعاً کارهای بزرگی انجام خواهد گرفت و قدمهای خلّاقانه‌ای برمیدارند؛ صدها طرح ابتکاری در این زمینه وجود دارد در اختیار این جوانها، که گاهی اوقات که مثلاً انسان یک تماسهایی با جوانها دارد، میبیند کارهای بزرگی اینها میتوانند انجام بدهند و به ذهنشان می‌آید؛ خب امکانات میخواهند و امکانات در اختیار دولت است؛ بایستی انجام بگیرد. استعدادها را کشف کنید، از آنها حمایت کنید، آزادی‌شان را تأمین کنید؛ البتّه آزادی در چارچوب اصول قانون. 🔹و با فساد اخلاقی و فساد در زمینه‌ی فرهنگ هم بی‌رودربایستی مقابله کنید و مبارزه کنید؛ یعنی واقعاً این جوری باید برخورد بشود. 🔹راه اصلی مواجهه و مقابله‌ی با جنگ نرم دشمن هم همین است که ما از حرکت صحیح در زمینه‌ی فرهنگ حمایت کنیم و آن را تشویق کنیم، [از آن] تقدیر کنیم و در مقابل حرکتهای غلط بِایستیم. 🔹و عرصه‌ی رسانه و فرهنگ، از یک طرف، یک دانشگاه بزرگی میتواند باشد و هست، و از طرفِ دیگر یک آوردگاه صلاح و فساد است، آوردگاه حق و باطل است و عرصه‌ی جنگ فرهنگی با کسانی است که فرهنگشان ایجاد فساد در دنیا است؛ از این دو جهت باید نگاه کرد به آن. 🎙رهبر معظم انقلاب 00/6/6 @almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
♨️ (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی) ✅بخش دوم: راهکارها و مهارت های برنامه ریزی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 🌀۱- تدبیر امور و رعایت اعتدال در برنامه ریزی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/001-TADBIR-V-ETEDAL.mp3 🌀۲- اعتدال در بینش و عمل ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/002-etedal-dar-binesh-v-amal.mp3 🌀۳- عناوین اجتماعی و وظایف شرعی مترتب بر آنها ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/005-anavine-ejtemaei-v-takalife-sharei-moteratteb-bar-anha.mp3 🌀۴- مدیریت زمان ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/modiriate-zaman@almorsalat.mp3 🌀۵- لزوم اتمام سیر آموزشی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/028-lozoomeetmameseireamoozeshi@almorsalat.mp3 🌀۶- خودشناسی و بومی سازی قواعد روش تحصیل ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/035-khodshenasivboomisazi@almorsalat.mp3 🌀۷- محصل بمانیم ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/044-mohassel-bemanim@almorsalat.mp3 🌀۸- مقدمات روشی، تدبیری و علمی برای تحصیل ملکه اجتهاد ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/045-moghaddamate-raveshi-v-tadbiri-v-%20elmi-tahsile-malaeke-ejtahad@almorsalat.mp3 🌀۹- چگونه با وجود مشکلات در نظام آموزشی حوزه می توان به خروجی های مطلوب انقلاب و جامعه رسید؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=02-rahkarha-v-maharathaye-barnamerizi/058-ba-moshkelate-mojood-dar-nezame-amoozeshi-chekar-konim%20@almorsalat.mp3 @almorsalaat
📣 ♦️لیست های استاد محمدمهدی ستوده در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ 🔸۱.مکاسب بخش اول (پایه7) 🔸۲.ادامه حلقه ثانیه از تطبیقات استصحاب تا پایان کتاب 🔸۳.دروس تمهیدیه از ابتدای جلد سوم (کتاب القضاء تا پایان کتاب المیراث) 🌐دروس فوق در مدارس قم برگزار می شود و ان شاء الله صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات قرار خواهد گرفت👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی ایشان eitaa.com/M_Mahdi_Sotude مراجعه فرمایید. @almorsalaat
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹فَمَنْ یَکُونُ أَسْوَأَ حَالا مِنِّی إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِی إِلَى قَبْرِی [قَبْرٍ] لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِی وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِی 🔹وَ مَا لِی لا أَبْکِی وَ لا أَدْرِی إِلَى مَا یَکُونُ مَصِیرِی وَ أَرَى نَفْسِی تُخَادِعُنِی وَ أَیَّامِی تُخَاتِلُنِی وَ قَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ [فَوْقَ‏] رَأْسِی أَجْنِحَةُ الْمَوْتِ 🔹فَمَا لِی لا أَبْکِی أَبْکِی لِخُرُوجِ نَفْسِی أَبْکِی لِظُلْمَةِ قَبْرِی أَبْکِی لِضِیقِ لَحْدِی أَبْکِی لِسُؤَالِ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ إِیَّایَ، أَبْکِی لِخُرُوجِی مِنْ قَبْرِی عُرْیَانا ذَلِیلا @almorsalaat
توثیق محمد بن سنان.mp3
3.43M
🔊| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان 🎙استاد علی فرحانی 📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزالی و محیی الدین👇👇 eitaa.com/almorsalaat/3721 @almorsalaat
المرسلات
🔊#علم_رجال| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان 🎙استاد علی فرحانی 📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزال
📌| عباراتی از آثار امام در محمد بن سنان 🌀... رواية العلاء بن الفضيل و لا يبعد أن تكون صحيحة، إذ ليس في سندها من يناقش فيه إلّا العبيدي و محمّد بن سنان و هما على الأصح (كتاب البيع ج1 ص498) 🌀... رواية إسماعيل بن جابر التي هي صحيحة أو كالصحيحة؛ إذ ليس في سندها إلّا محمّد بن سنان، و هو على الأصح (كتاب البيع ج2 ص450) 🌀... صحيحة حذيفة بن منصور بناءً على محمّد بن سنان كما (كتاب البيع ج3 ص603) 🌀... رواية طلحة بن زيد و في سندها محمّد بن سنان، و هو (المکاسب المحرمه ج‏2 ص‏143) @almorsalaat
🌐فقه متکفل مسائل جدید اقتصادی و است/ در قم بايد درسهاى خارجِ استدلالىِ قوى‌اى مخصوص وجود داشته باشد سپس روشنفكران و نخبگان اينها را به فرآورده‌ تبديل مى‌كنند. 🔹در عين حال مسائل جديدى وجود دارد. در زمينه‌ى اقتصاد، مسائل تازه‌اى وجود دارد. مثلاً ما بانكدارى اسلامى را به وجود آورده‌ايم. امروز مسائل تازه‌اى در زمينه‌ى پول و بانكدارى وجود دارد؛ اينها را بايستى حل كرد؛ بايد اينها را در بانكدارى اسلامى - بانكدارى بدون ربا - ديد. كى بايد اينها را انجام بدهد؟ فقه متكفل اين چيزهاست. 🔹در قم بايد درسهاى خارجِ استدلالىِ قوى‌اى مخصوص فقه حكومتى وجود داشته باشد تا مسائل جديد حكومتى و چالشهائى را كه بر سر راه حكومت قرار مى‌گيرد و مسائل نو به نو را كه هى براى ما دارد پيش مى‌آيد، از لحاظ فقهى مشخص كنند، روشن كنند، بحث كنند، بحثهاى متين فقهى انجام بگيرد؛ بعد اين بحثها مى‌آيد دست روشنفكران و نخبگان گوناگون دانشگاهى و غير دانشگاهى، اينها را به فرآورده‌هائى تبديل مى‌كنند كه براى افكار عموم، براى افكار دانشجويان، براى افكار ملتهاى ديگر قابل استفاده است. اين كار بايستى انجام بگيرد، ما اين را لازم داريم. محصول اين كاوشهاى عالمانه مى‌تواند در معرض استفاده‌ى ملتها و نخبگان ديگر كشورها هم قرار بگيرد. 📚رهبر معظم انقلاب 1390/6/17 @almorsalaat
المرسلات
🔊#علم_رجال| نکاتی در وثاقت محمد بن سنان 🎙استاد علی فرحانی 📌بیانات آیت الله بهجت (ره) در تشیع غزال
⭕️| گفتاری از آیت الله مظاهری در توثیق محمد بن سنان 🔅گفته‌اند روايت ضعيف السند است ضعف سند براى چه‌؟ براى محمد بن سنان، اين محمد بن سنان توى رجال يك اختلافى روى آن است چوب غلوش را هم مى‌خورد و الا نمى‌شود محمد بن سنان را رد كرد، مى گويند غالى است مى‌گويند يك حرف‌هايى در باره ائمه طاهرين عليهم السلام مى‌زده كه اين حرف‌ها را نبايد بزند لذا مثل مرحوم نجاشى فرموده كه اين غالى است اين كذب است اين ضعيف است. 🔅اما همين مرحوم نجاشى و ديگران نقل مى‌كنند اقا امام جواد عليه السلام اين را توثيقش كرده محمد بن سنان از اصحاب حضرت رضا سلام الله عليه بوده البته روايت از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام و موسى بن جعفر عليه السلام زياد روايت نقل مى‌كند شايد 1000 روايت ابن محمد بن سنان در كتب اربعه دارد مخصوصا در كافى آن لفظى كه اقا امام جواد عليه السلام فرمودند فرموده‌اند رضى‌الله عنه برضايى عنه و ما خالفنى و ابى قط توثيقش خيلى بالاست انصافا، و ما خالفنى و ابی قط، لذا بسيارى از بزرگان همين جمله را گرفته اند و گفته‌اند اين موثق است. فرموده‌اند من وكلاء الرضا عليه السلام والجواد عليه السلام. 🔅بالاتر از اين مرحوم علامه در خلاصه فرموده‌اند كه انه من اصحاب السر و اين ديگر خيلى بالاست بعد هم فرموده و هو كثير الروايه ازيد من الف 🔅از همه اين‌ها بگذريم غالب اصحاب اجماع از او روايت نقل مى‌كنند مثل صفوان و ابن محبوب و احمد بن محمد بن عيسى و حالا اين اصحاب اجماع نيست از كسانى است كه لايروى الا عن ثقه، 🔅ولى بالاتر از اين‌ها كه مرحوم آقاى خويى كه اين قدر اصرار در تضعيفش دارد قبول دارد اين‌ها را اين‌كه اين ابن قولويه و على بن ابراهيم در تفسيرش آمده و مرحوم آقاى خويى قبول دارد كه على بن ابراهيم رواياتى كه در تفسير على بن ابراهيم است همه موثق است ابن قولويه در كامل الزيارات خيلى از او روايت نقل مى‌كند و همين مرحوم آقاى خويى مى‌گويد كه هر روايتى در اين كامل الزيارات است اين صحيح السند است 🔅خيلى این محمد بن سنان را اهل رجال به او اهميت داده‌اند، فقط اين جمله كذاب از مرحوم نجاشى است كه غير از اين چاره‌اى هم نداريم كه معنا بكنيم كذاب يعنى انه غال، غلو، حالا اين منافات با آن رواياتش ندارد حالا غالى هم باشد يك حرفهايى هم در باره اهل بيت گفته باشد كه غلو باشد اين‌كه ضرر نمى‌زند به اين‌كه اين روايت را گفته من جدد قبرا او مثل مثالا فقد خرج عن الدين، بنابراين اين روايت اين هم كه اصرار مى‌كنم چون‌كه همين‌طور كه مرحوم علامه فرمودند اين محمد بن سنان بيش از 1000 روايت در كتب اربعه دارد مخصوصا مرحوم كلينى بنابراين نمى‌شود محمد بن سنان را بگوييم ضعيف است و رواياتش به‌درد نمى‌خورد، 🔅رواياتش به‌درد مى‌خورد صحيح السند است بايد هم بگوييم صحيح عال العال است اين قدر كه تعريف از اين محمد بن سنان شده كم افراد است كه اين قدر تعريف شده باشند اتفاقا اين جمله‌اى كه حضرت امام جواد سلام الله عليه فرموده‌اند كه رضى الله عنه برضايى عنه و ما خالفنى و ابى ايشان را با صفوان پهلوى هم گذاشته فرموده رضى‌الله عنهما برضايى عنهما و ما خالفانى وابى قط يعنى پهلوى صفوان بن يحيى كه از اصحاب اجماع است از آن 6 نفرى‌ها هم هست بنابراين روايت از نظر سند اشكال ندارد. 📚آیت الله مظاهری دروس فقه ج1 ص1648 @almorsalaat
🌀تحقق بانکداری اسلامی فتح عظیم است 📍بانكدارى اسلامى، پول را در جامعه به شكل اسلامى مطرح كردن و دادوستد كردن مسأله‌ى بسيار مهمى است. اگر بتوانيم اين حقيقت را به معناى جامع كلمه در جامعه به وجود بياوريم، فتح عظيمى در دنيا خواهد بود. فتح، فقط فتح قلعه‌ها و سنگرها نيست. اگر كارگزاران دستگاه بانكى بتوانند اين را به معناى جامع و كامل مسئله اجرا و پياده كنند، بزرگترين سنگر اقتصادى امروز دنياست. 📍خصوصيت بانكدارى اسلامى و از لوازم آن، دادوستد پول بر اساس غير ربا، تنظيم مبادلات پولى بر اساس قوانين اسلامى و معاملات اسلامىِ صحيح است، كه در آن‌ها ظلم و استثمار و كنز و تبعيض و اختلاف طبقاتى و امثال اين‌ها به وجود نمى‌آيد. 🎙رهبر معظم انقلاب 1369/6/7 @almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
👆👆👆👆👆 دوستان عزیز حتماً این مجموعه رو استماع کنید. این مجموعه حاوی نکات مهم و کاربردی است که دانستن آنها در زندگی طلبگی لازم است. روی هر کدام از لینک ها که بزنید، فایل صوتی مربوطه در دستگاه شما دانلود می شود و سپس اون رو بشنوید. @almorsalaat