🌀18مهر سالروز تاسیس کانال #المرسلات
🔹با لطف خدای متعال از روز 18مهر96 که این کانال تاسیس شد تاکنون تلاش کرده ایم، که در راستای تبیین و ترویج مکتب فکری امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی و دو شاگرد برومند این مکتب، امام خامنه ای و شهید مطهری، با محوریت دروس و آثار استاد ارجمند علی فرحانی، قدم برداریم.
🔹در این مسیر در #مدرسه_مجازی سعی کردیم که دروس حوزوی را به شیوه های مختلف آموزش دهیم و در بخش #مشاوره_مجازی سعی کردیم از جهات محتوایی و روشی به مخاطبین ارجمند یاری رسانیم.
🔹تلاش ما این بود که با استفاده از #فضای_مجازی موجود معارف اصیل اسلامی و حوزوی را به راحتی در دسترس تک به تک طلاب و اساتید گرانقدر قرار دهیم و نشان دهیم که هر چند تحول در حوزه لازم است و باید هر چه سریعتر انجام شود اما در این دوران گذار هم می توان و باید همین کتب درسی را با کیفیت خواند و در راه انجام وظایف حوزوی پیش رفت.
🔹از بهترین مشوق های ما در این چهارسال، همراهی شما و بیان نظرات و پیشنهاداتتان بوده است. از این پس نیز با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
✍️محسن ابراهیمی @ebrahimi845
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️#عدالت| در جمهورى اسلامى، #عدل يك پيام شخصى نيست؛ بلكه يك نظام اجتماعى است ... انقلاب براى اين است كه عدالت برقرار شود.
♦️در جمهورى اسلامى، #عدل يك پيام شخصى نيست؛ بلكه يك نظام اجتماعى است. اينطور نيست كه هركس فقط در محيط خود، عادلانه رفتار كند. اين كافى نيست. عدل معنايش اين است كه بايد جامعه قائم به قسط باشد. «لِيَقُومَ النّٰاسُ بِالْقِسْطِ.» قانون، #عادلانه؛ اجرا، عادلانه؛ نظارت، عادلانه؛ قضاوت، عادلانه؛ تقسيم، عادلانه. اين، خصوصيتى است كه براى جمهورى اسلامى ارزش محسوب مىشود.
♦️ما اگر از لحاظ مادى و سازندگى به كشورهاى پيشرفتهى دنيا هم برسيم، كافى نيست. امروز كسانى كه سرشان در حسابهاى مادى و محاسباتى و از اين قبيل است، تا صحبت مىشود، مىگويند: ما مىخواهيم خودمان را مثل فلان كشور بسازيم. البته هركس هم، سليقه و نظرى براى خودش دارد. اگر ما ايران را مثل كشورهاى برخوردار مادى ساختيم، اما از عدالت خبرى نبود، اين هيچ ارزش ندارد.
♦️پيام اسلام، اقامهى عدل است. قيام اسلامى در ايران، براى اقامهى عدل بود. پيغمبران كه آمدند، براى اقامهى عدل و قسط آمدند. بشريت كه با عطش تمام منتظر امام زمان عجّل الله تعالى فرجه تعالى فرجه الشريف است و مىخواهد مهدى موعود بيايد و چشم انتظار آن حضرت است، براى اين است كه او بيايد تا دنيا را از عدل و داد پر كند. اين است آن پيامى كه انقلاب اسلامى براى دنيا دارد و خودش هم متعهد و متكفل آن است.
♦️اصل قضيه اين است كه اگر ما كم داشته باشيم، اما عادلانه عمل كنيم، به مراتب ترجيح دارد بر اينكه زياد داشته باشيم و غير عادلانه عمل كنيم. هدف، زياد داشتن نيست. هدف، عدل است. ... انقلاب براى اين است كه عدالت برقرار شود. البته اين نكته را به شما عرض كنم كه اگر در جامعهاى عدالت باشد، يعنى قانون، عادلانه؛ قضاوت، عادلانه؛ اجرا، عادلانه و نظر به آحاد ملت، نظر عادلانه باشد، تلاش اجتماعى و اقدام سازندهى اقتصادى هم در آن جامعه بهتر خواهد شد و ثروت هم بيشتر به آن جامعه رو خواهد آورد. اما اصل قضيه، عدالت است و ما دنبال عدالتيم.
🎙رهبر معظم انقلاب 71/10/17
#کلام_ولی #انقلاب_اسلامی
@almorsalaat
055-tasire-elm-dar-saadat-v-sheghavate-ensan.mp3
2.51M
🔰#نگاهی_به_دریا| نقش تفکر و علم در سعادت و شقاوت انسان
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد #عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
المرسلات
🔰#نگاهی_به_دریا| نقش تفکر و علم در سعادت و شقاوت انسان 🎙استاد علی فرحانی #پای_درس_استاد #عرفان #
📝#عرفان| تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود.
◽️من نيز چندان عقيده به علم فقط ندارم و علمى كه ايمان نياورد حجاب اكبر مىدانم، ولى تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم #بذر_مشاهدات است. گو كه ممكن است گاهى بىحجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتى رسيد، ولى اين از غير طريق عادى و خلاف سنت طبيعى است، و نادر اتفاق مىافتد؛
◽️پس طريقه خداخواهى و خداجويى به آن است كه انسان در ابتداى امر وقتش را [صرف] مذاكره حق كند، و علم باللَّه و اسماء و صفات آن ذات مقدس را از راه معمولى آن در خدمت #مشايخ آن علم تحصيل كند؛ و پس از آن، به رياضات علمى و عملى معارف را وارد قلب كند كه البته نتيجه از آن حاصل خواهد شد.
◽️و اگر اهل اصطلاحات نيست، نتيجه حاصل تواند كرد از تذكر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات مقدس. البته اين اشتغال قلبى و توجه باطنى اسباب هدايت او شود و حق تعالى از او دستگيرى فرمايد، و پردهاى از حجابها براى او بالا رود و از اين انكارهاى عاميانه قدرى تنزل كند؛ و شايد با عنايات خاصه حق تعالى راهى به معارف پيدا كند. إنَّهُ وَليُّ النِّعَمِ.
📚شرح چهل حدیث، ص 505
#در_مدرسه_امام_خمینی
#نگاهی_به_دریا #پای_درس_استاد
@almorsalaat
♦️#تدریس| دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی
✅محدوده: ج۲ از ابتدا تا پایان کتاب المضاربه ص۲۲۴
🎙استاد محمد مهدی ستوده
⬇️لینک دانلود صوت👇👇
https://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/mmsotude/Feqh.Estedlali.J2/
#فقه #سطح_یک
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه| #تدریس کتاب الفائق فی الاصول 🎙استاد علی فرحانی 🏫مکان: مدرسه امام کاظم (ع)، ساختمان امام
📣#اطلاعیه| شروع کلاس الفائق استاد علی فرحانی
⭕️تدریس الفائق استاد علی فرحانی از #امروز آغاز می شود.
⏰زمان: ساعت 16:45
⛪️مکان: مدرسه امام کاظم (ع)، ساختمان امام رضا (ع)، طبقه دوم، مدرس214
🔵به دلیل درخواست جمعی از اعضای کلاس، این کلاس به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری برگزار می شود. حضور در کلاس اختیاری است و صوت جلسات در کانال دروس مجازی بارگذاری خواهد شد👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
In the Name of Allah…
Weekly gatherings on
✨Nahjul Balagha✨
_The Peak of Eloquence_
🗓️ *_Sunday 10th October_* & continuing every sunday
⏰ *Time (Dublin Time):*
6pm - Lecture
6:45pm - Discussion
(brother/sister segregated)
_Global Timings on poster_
🔗 *Live Links* 🔗
🔵 Zoom: bit.ly/FNCirelandevents
🔰 جلسات نهج البلاغه
🔺 یکشنبه ها ساعت 20:30 زنده از لینک بالا
@ofoqemobin
المرسلات
📣#اطلاعیه| شروع کلاس الفائق استاد علی فرحانی ⭕️تدریس الفائق استاد علی فرحانی از #امروز آغاز می شود.
#تقریر| درس #الفائق
🔘گزارش جلسه اول/ دوشنبه ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
🔘سید مجتبی جواهری
🔴علم اصول از قدیم دارای دو ویژگی بوده:
▪️ اولاً نظام مند و استدلالی بوده تا جایی که عده ای تبویب آن را با شکل قیاس اول انجام دادند
▪️ ثانیاً به تعبیر شهید صدر عناصر مشترک فقه بوده که جدا شده و به صورت مستقل، تعمیق پیدا کرده و مستدل شده است. اگر این مجموعه قواعد مشترک در کل فقه جداگانه مورد بحث قرار نگیرد ممکن است همانند بعضی از فقهای بزرگ در گذشته دچار تهافت در فتوا بشویم به صورتی که در کتابهای یک فقیه دو فتوای مختلف در دو شرایط مختلف بیان شده چون به دلیل عدم التفات مستقل به قواعد، تابع شرایط مختلف فتاوای مختلف هم صادر شده است.
▪️عده ای از ویژگی دوم علم اصول (عناصر مشترک فقه بودن) نتیجه گرفتند که علم اصول یک سری مباحث شتی و پراکنده است. در صورتی که هر دو ویژگی نظام مند و عناصر مشترک بودن باید با هم جمع شود و وجه جمع این دو در معنای «آلی بودن» علم اصول است.
▪️علم اصالی در مقابل علم آلی هر یک از گزاره هایش به صورت عام استغراقی غایت علم را تأمین می کند ولی علم آلی عام مجموعی آن ها ما را به غرض می رساند. غایت بر کل علم اصول بار می شود نه تک تک مباحث و گزاره ها.
▪️علم اصول آلی است پس وسیله استنباط است ولی علم فقه خودش مستنبط است. پس ابزار بودن و آلی بودن باید در کنار عنصر مشترک در نظر گرفته شود.
▪️تورم زدایی از علم اصول اگر به این معنا باشد که تک تک مباحثی که مستقیماً در فقه ثمره ندارد را کنار بگذاریم خطاست. علم اصول همه مباحثش در کنار یکدیگر غرض را حاصل می کند.
▪️علم اصول بعد از آخوند خراسانی دچار تغییرات اساسی می شود. خیلی قاعده مند، خشک و به تعبیری دو دو تا چهارتا می شود. اوج این حالت در اصول آیت الله خویی است. بیشتر از این که رنگ و بوی فقهی داشته باشد رنگ و بوی کلامی پیدا می کند.
▪️برخلاف فقهِ قبل از آخوند مثل شیخ انصاری، مرحوم ملااحمدنراقی، مرحوم کاشف الغطا، مرحوم صاحب فصول و صاحب معالم و ... هیچ کدام این طور نبودند. گاهی اوقات مواردی مثل شهرت یا اجماع را می بینیم که اصول منسجم نمی تواند آن ها را بپذیرد ولی در فقه قدیم به راحتی مورد استناد قرار می گیرد یا دلیلی نزد شیخ وجود دارد به نام استقرا که با اصول پس از آخوند هیچ توجیهی ندارد.
▪️به صورت خلاصه فقه و اصول قبل از آخوند به یک سری از بدیهیات فقهی پایبند بوده که جلوی ایجاد فقه جدید را می گرفته ولی پس از آخوند با وجود اصول قاعده مند و قالبی، این موارد توجیهی پیدا نمی کند چون حجیت ندارد. فقها در گذشته به بدیهیات فقه استناد می کردند و آن ها را می پذیرفتند برخلاف اصول پس از آخوند.
▪️کتاب الفائق مدعی است مباحث اصول را با توجه به علم اصولی که در فقه ثمره دارد بیان کرده و نوعی بازگشت به پیش از آخوند است. باید در ادامه این مدعا را در کتاب بررسی کنیم.
🔊صوت جلسه را بشنوید👇👇
https://eitaa.com/majazi_almorsalaat/2206
#اصول_فقه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| لمعات عشق در مدح و منقبت حضرت معصومه (س) ➕ تقریظ علامه طباطبایی بر این کتاب
✍حیدرآقا طهرانی (معروف به معجزه)
⬇️لینک دانلود پی دی اف👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/122
#شعر #اهل_بیت
@almorsalaat
#عبارت
إذا علم المقصود و كان مجدّا في تحصيله قد ينفتح له من وجوه حيل الوصول إليه مطالب لم يلتفت إليه غيره كما هو الشأن في امور الدّنيا فإنّ النّفس لا تحتاج في تحصيل وجوه الحيل للوصول إليه من معلّم و إنّما هو المعلّم الخبير.
▫️میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، لقاء الله
@almorsalaat
🌐مظلومیت علمی امام خمینی (ره)
🔹شاید سالیان درازی طول بکشد تا همه ابعاد وجودی حضرت امام خمینی روشن بشود و آن مقداری هم که تا به حال برای ما روشن شده، مقداری از ابعاد شخصیتی ایشان است و هنوز برخی از ابعاد امام مخصوصاً جنبۀ علمی ایشان مشخص نشده است.
🔹به نظر من امام از نظر فطانت و قوت استعداد و زکاوت، فرد ممتاز و بی نظیری بود، نمی خواهیم ادعا بکنیم در طول تاریخ نظیری برای ایشان وجود نداشته ولی ما نظیری برای ایشان درک نکرده ایم.
🔹خود من 26 سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می کنم می بینم که فاصلۀ زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است.
🔹یادم هست در مهمانی شامی در قم به حاج احمد آقا گفتم پدر شما با این که شهرت جهانی پیدا کرده و فکر نمی کنم کسی روی زمین باشد که اسم ایشان را نشنیده باشد ولی از نظر علمی یک محرومیت و مظلومیت عجیبی دارد، چون برخی می پندارند که نظریات ایشان علمی نیست و از این نظر باید اظهار تأسف کرد. البته اگر این گرفتاری های امام نبود و فقط در جنبۀ علمی متمحض بود حوزه از وجود ایشان استفادۀ زیادی می توانست بکند لکن گرفتاری تشکیل و اداره حکومت ایشان را از این معنا بازداشت.
🔹مقام علمی ایشان به ویژه برای طلبه هایی که درس ایشان را ندیده اند و کتاب های ایشان را درست مطالعه نکرده اند خیلی روشن نیست و من مخصوصاً به برادران طلبۀ جوان نصیحت می کنم که از کتاب های ایشان غفلت نکنند. مخصوصاً کتاب «بیع» که تقریباً پنج جلد است به تمام معنا قابل استفاده است و مطالبی در آن هست که در هیچ کجا یافت نمی شود.
📚 آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه های علمی، ج 10، ص 9.
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat