المرسلات
📝#یادداشت| سه تقریر از یک تدریس
▫️رساله سیر و سلوک منسوب به علامه بحرالعلوم (ره) و مورد توجه علاقه مندان به عرفان اسلامیست.
▫️این رساله توسط علامه طباطبایی (ره) تدریس و تاکنون سه تقریر از آن جلسات توسط شاگردان علامه که حاضر در جلسه درس بوده اند، منتشر شده است.
▫️متن این سه تقریر به نحو عجیبی شبیه به یکدیگر است به نحوی که انسان گمان میکند که هر سه را یک نفر نوشته است. فارغ از اینکه دلیل این همه شباهت چیست، اما تشابه این سه متن، اصالت و صحت آنها را تضمین و اعتماد به محتوا را افزایش می دهد.
▫️این سه کتاب در عین یکی بودن، تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند.
▫️رساله لب اللباب به قلم مرحوم علامه طهرانی در چهلمین روز رحلت علامه نگارش یافته است. متن روان و قابل فهمی دارد و ایشان توضیحاتی را در پاورقی اضافه نکرده اند و فقط مشتمل بر متن تقریر است. البته ایشان حواشی خود را در کتابی مستقل بر اصل رساله نگاشته اند.
▫️متن کتاب جام صهبا تقریرات آیت الله سید عبدالله جعفری از درس علامه است. همانگونه که گذشت بین این کتاب و لب اللباب حتی در الفاظی که به کار رفته بیش از ۹۵درصد یکسانی وجود دارد.
▫️حاشیه این کتاب (که عمده حجم این کتاب نیز مربوط به حواشی آن است) توسط مولفی گمنام به نام (ص ج) که به فرموده خودشان از شاگردان آیت الله پهلوانی و آیت الله جعفری بوده اند، نگارش یافته است.
▫️ایشان در حاشیه این کتاب با ذکر نکاتی که آیت الله جعفری در ضمن بازخوانی متن بیان کرده اند و همچنین مطالبی مرتبط از سایر آثار علامه طباطبایی خصوصا المیزان و آثار آیت الله پهلوانی و سایر بزرگان و نکاتی از جانب خودشان، به نحوی مطالب کتاب را شرح و تفصیل داده و یا تکمیل کرده اند. این حاشیه از مزایای این کتاب است و حاوی نکات قابل استفاده است.
▫️کتاب ثمرات حیات، مجموعه یادداشت های آیت الله پهلوانی است. در ابتدای جلد اول این کتاب، یادداشت های ایشان از درس رساله سیر و سلوک علامه ذکر شده است. هر چند یادداشت های ایشان نسبت به دو تقریر دیگر، خیلی نواقص دارد، اما بخش های موجود کاملا شبیه دو تقریر دیگر است.
▫️در مجموع به نظر می رسد که از بین این سه تقریر رساله لب اللباب و جام صهبا کامل و یکسان هستند و البته حواشی جام صهبا، حاوی نکات مهم و قابل استفاده ایست.
▫️شکرالله مساعیهم.
✍️محسن ابراهیمی ۰۰/۸/۱
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
aya-elme-osul-ke-bar-mehvare-hojjiat-ast-mitavanad-pasokhgooye-masaele-jadid-bashad.mp3
15.02M
🌀#علوم_انسانی_اسلامی| آیا نظام حجیت علم اصول می تواند پاسخگوی مسائل علوم انسانی جدید باشد؟
🎙استاد علی فرحانی
▫️یکی از سوالاتی که در زمینه تولید علوم انسانی مطرح می شود این است که آیا نظام استنباط فعلی که بر مدار معذریت و منجزیت است و جنبه اخروی اعمال را در نظر دارد، می تواند در موضوعات جدید علوم انسانی که نتیجه محور و مادی هستند، پاسخگو باشد؟
▫️استاد در این صوت به این سوال از جنبه های مختلفی پاسخ می دهند. در ضمن مباحث به برخی از نواقص علم اصول که می توانند سبب ناکارآمدی آن شوند، اشاره می کنند. این امور عبارتند از: عدم توجه به احکام غیرالزامی فقه، عدم توجه به احکام وضعی، استفاده نکردن از تاریخ به عنوان یک منبع بسیار مهم در استنباط.
📌گزیده تدریس #الفائق 00/07/28
#پای_درس_استاد #اصول_فقه #فقه
@almorsalaat
🌹میلاد نبی مکرم اسلام (ص) برترین مخلوق عالم و امام جعفر بن محمد الصادق (ع) مبارکباد.
🌱اللهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّابا رَحِیما وَ إِنِّی أَتَیْتُکَ مُسْتَغْفِرا تَائِبا مِنْ ذُنُوبِی وَ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِکَ إِلَى اللهِ رَبِّی وَ رَبِّکَ لِیَغْفِرَ لِی ذُنُوبِی. (بخشی از زیارت حضرت رسول ص)
#اهل_بیت
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| گنجینه اخلاق (جامع الدرر)
✍آیت الله حاج سید حسین فاطمی از شاگردان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
⬇️لینک دانلود (۲جلد)👇
https://t.me/almorsalaat/6057
#اخلاق_و_عرفان #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
🌀#اخلاق_و_عرفان| کمالات اختصاصی امت پیامبر (ص)
▫️كمالاتى كه تا كنون ذكر شد و كم و بيش آثار و علائم آن بيان شد فيوضاتى است از جانب حضرت ربالعزّة كه اختصاص به امت حضرت خاتمالأنبياء والمرسلين محمدبنعبداللَّه صلى الله عليه و آله دارد.
▫️سالكان امَم سالفه و شرايع ماضيه كمالاتشان محدود بوده، پس از حصول فنا و نيستى خود، فقط مىتوانستند مشاهده اسما و صفات پروردگار را بنمايند و بالاتر از اين مرحله را گمان نمىبردند.
▫️و سرّ آن اين بود كه نهايت معرفت آنان منتهى به كلمه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» مىشد كه حاصل آن شهود ذات مستجمع جيمع صفات كماليه و جماليه است، ولى سالكان امت رسول اكرم صلى الله عليه و آله از اين مرحله بس بالاتر رفته، به مراحل بعديه اطلاع پيدا نمودهاند و به مراحلى كه قابل شرح و بيان نيست راه يافتهاند و علت آن اين است كه جميع دستورات اسلاميه راجع است به كلمه «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ يُوصَفَ».
▫️و بنابراين اساس، قهراً مراحلى را كه سالك مسلمان طى مىكند به جايى منتهى مىشود كه قابل شرح و بيان و توصيف نيست و اين به مناسبت ارتباط سلوك با كلمه مباركه: «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ يُوصَفَ» است؛
▫️لهذا خود انبياى سَلَف نيز مافوق مقام شهود اسما و صفات الهى چيزى را گمان نمىبردند تا با طاير همت، قصد پرواز به آن آشيان را بنمايند. از اين روى، در دنيا كه به انواع ابتلايات دچار مىشدند متوسل و متمسك به ولايت معنوى و روحى رسولاللَّه و أميرالمؤمنين و صديقه كبرى و اولاد طاهرينشان مىشدند، آنگاه نجات مىيافتند و اين همان مقام ولايت كبراى معنويه ايشان بود كه دفع هموم و غموم از آن انبيا مىكرد.
▫️اجمال اين مقام گرچه براى آنان مُدرَك بود و بر همين اساس متوسل به مقامات عاليه طاهرين مىشدند، ليكن كيفيت و خصوصيت آن برايشان معلوم نبود و تا آخر عمر بر آنها مجهول مىماند.
📚رساله لب اللباب
#اهل_بیت #معارف #عرفان
@almorsalaat
003-adab-moghabele-vali-moallem-ostad.mp3
2.88M
🔊#اخلاق_و_عرفان| لزوم تواضع و احترام شاگرد نسبت به استاد!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در صوت بالا ضمن نقل روایتی از حضرت صادق علیه السلام، ضرورت احترام شاگرد به استاد را مطرح می کنند و داستان قابل توجهی را در این باره نقل می کنند. حتما #بشنوید!
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
•|بسم الله الرحمن الرحیم|•
📣دبیرخانه بینش مطهر استان قم برگزار می کند:
🔸همزمان با ایام میلاد باسعادت رسول اکرم (ص) #افتتاحیه ی هشتمین دوره ی بینش مطهر برگزار می شود.🔸
🎙سخنرانان :
➖حجت الاسلام والمسلمین استاد علی فرحانی
(نقش آثار شهید مطهری در جهاد تبیین )
➖حجت الاسلام حامد سامی
(تبیین بینش مطهر)
⭕️شرکت برای بینش پژوهان گرامی #الزامی و برای مخاطبین کانال #مفید می باشد.
⏳زمان :دوشنبه ۳ آبان
ساعت ۱۹
💢افتتاحیه به صورت #پخش_زنده در کانال زیر برگزار می شود:👇
https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
@shmotahari
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰افتتاحیه ی هشتمین دوره بینش مطهر
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ادامه افتتاحیه ی هشتمین دوره بینش مطهر
shahid-motahari-mesdaghe-jahade-tabeen-00.08.03.mp3
14.36M
🔵#اندیشه_مطهر| شهید مطهری و جهاد تبیین
🎙استاد علی فرحانی
📌افتتاحییه هشتمین دوره بینش مطهر کشوری 00/08/03
#اندیشه_مطهر #جهاد_تبیین
@almorsalaat
المرسلات
📝#یادداشت| سه تقریر از یک تدریس ▫️رساله سیر و سلوک منسوب به علامه بحرالعلوم (ره) و مورد توجه علاقه
#مستدرک
▫️پس از انتشار یادداشت فوق (سه تقریر از یک تدریس)، چند نفر از اعضای محترم و بزرگوار کانال پیام دادند که مولف محترم کتاب «جام صهبا» استاد بزرگوار «شیخ جعفر صالحان» هستند که هم اکنون در یکی از مساجد تهران مشغول به فعالیت های تربیتی نیز می باشند و علاوه بر این کتاب و کتاب «نور وحدت»، آثار دیگری را نیز تالیف کرده اند.
▫️از آنجایی که بنده، سابقه آشنایی با ایشان نداشتم و فقط از طریق کتاب «جام صهبا» و «نور وحدت» از برکاتشان بهره مند بودم، لذا در این یادداشت نیز همانطور که ایشان در این دو کتاب خود را معرفی کرده بودند،با نام (ص ج) از ایشان یاد شد.
▫️خدا را شاکریم به واسطه این کتاب با یکی از اساتید بزرگوار آشنا تر شدیم و همچنین از بزرگوارانی که محتوای کانال را ملاحظه می فرمایند و نکات تکمیلی و اشکالات آن ها و نظرات خود را بیان می دارند، بسیار تشکر می کنیم.
✍️محسن ابراهیمی 00/08/04
#یادداشت #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی)
✅بخش هشتم: آشنایی با علم #منطق و روش تحصیل آن
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅
🌀1- مقدار نیاز به علم منطق در استنباط
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/meghdare-niaz-be-mantegh-dar-estenbat.mp3
🌀2- پیرامون روش تحصیل منطق و جمع بندی دروس
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/050-piramone-khandane-mantegh-v-jambandi-doroos@almorsalat.mp3
🌀3- از علم منطق چه میخواهیم؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/az-elme-mantegh-che-mikhahim.mp3
#پای_درس_استاد #مشاوره_مجازی
@almorsalaat
40.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نگاهی_به_دریا| اشاره ای به دیدگاه امام (ره) پیرامون محدوده نقش عقلا در قانونگذاری
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده تدریس #الفائق 00/08/03
#اصول_الفقه #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
#نگاهی_به_دریا| اشاره ای به دیدگاه امام (ره) پیرامون محدوده نقش عقلا در قانونگذاری 🎙استاد علی فرحا
🔵نقش عقلا در قانونگذاری (خلاصه ای از مطالب فیلم فوق👆)
▫️در مباحث مقدماتی از بحث سیره عقلا در کتاب #الفائق چنین آمده است که: «حیث یستدلّ بالسیره العقلائیه کثیراً فی الفقه خصوصاً فی مثل ابواب المعاملات التی یکون للعقلاء تقنین فیها».
▫️از این عبارت چنین برداشت می شود که عقلا در برخی از مسائل مستقلاً قانونگذار محسوب می شوند و شارع به تبع انهاست که اگر بخواهد قانون عقلا را امضاء می کند و اگر نخواهد قانون آنها را نفی می کند. لذا قانون عقلا، فی الجمله حجیت دارد و شارع با امضاء خود، این حجیت را تتمیم می کند.
▫️استاد در توضیح این مطلب چنین فرمودند که از نگاه حضرت امام (ره) عقلا اساساً شان قانونگذاری ندارند و قوانین آنها هیچ گونه حجیتی ندارد. بلکه آنها در واقع موضوعاتی را برای شارع ایجاد می کنند و شارع اگر راضی به آن باشد، با امضای خود وصف حجیت را به آن اعطا می کند.
▫️حضرت امام (ره) این دیدگاه را در باب صحیح و اعم از کتاب مناهج الوصول بیان می کنند و استاد در تدریس این کتاب این دیدگاه را به تفصیل شرح می دهند. همچنین ظاهر عبارت مرحوم شیخ در کتاب مکاسب و در انتهای مبحث تعریف بیع، پذیرش همین مبناست.
▫️لذا در این کتاب که ظاهرا بنا بر تبیین آخرین نظرات علمی در هر موضوعی بوده است، دیدگاه امام (ره) در این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.
@almorsalaat
#معرفی_تدریس| دانش صرف
🎙استاد: حجت الاسلام حامد سامی
🌀تدریس این کتاب در سال جاری در حال برگزاری است و صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات بارگزاری می شود👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#صرف #ادبیات_کاربردی #پایه_اول #مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
🌐معنای تحجر در استنباط
🔺معنای تحجّر آن است که، کسی که میخواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور - که نیاز لحظه به لحظه است - نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. این، بلای بزرگی است.
🔺اگر در رأس نظامهای سیاسی ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیهای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند.
🎙رهبر معظم انقلاب ۷۶/۳/۱۴
#کلام_ولی #حوزه_علمیه
@almorsalaat
♨️فهرست دروس #مدرسه_مجازی_المرسلات در سال تحصیلی جاری
🔵🔵دروس سطح یک
✅دانش صرف/ حامد سامی
✅بدائه النحو/ محسن ابراهیمی
✅المنطق از ابتدا/ سید محمد هاشمی
✅المنطق صناعات/ سیدمحمد هاشمی
✅مغنی الادیب/ محمد مهدی مقدسی
✅الموجز/ سید محمد هاشمی (از ترم دوم)
✅لمعه از صلاه/ محسن ابراهیمی
✅لمعه از متاجر/ سید محتبی جواهری
✅اصول الفقه2/ سید محمد هاشمی
🔵🔵دروس سطح عالی
♦️مکاسب بخش1/ محمد مهدی ستوده
♦️مکاسب بخش3/ سید محمد هاشمی
♦️دروس تمهیدیه ج3/ محمد مهدی ستوده
♦️مکاسب از شروط متعاقدین/ استاد علی فرحانی
♦️مکاسب از شروط العوضین/ استاد علی فرحانی
💠رسائل بخش3/ محسن ابراهیمی
💠رسائل از ابتدای استصحاب/ استاد علی فرحانی
💠حلقه ثانیه/ محمد مهدی ستوده
✴️کفایه از ابتدا/ استاد علی فرحانی
✴️کفایه از مطلق و مقید/ استاد علی فرحانی
✴️کفایه از نواهی/ استاد علی فرحانی
⭕️محاضرات آیت الله سبحانی از ابتدا/ استاد سید محمد فاطمی
🔊🔊صوت این دروس به صورت روزانه در کانال #مدرسه_مجازی_المرسلات بارگزاری میشود👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
@majazi_almorsalaat
📣#اطلاعیه| نشست مجازی با محوریت نقش و تاثیر #فلسفه در #اصول_فقه
🎙حجت الاسلام سید محمد هاشمی
⏰زمان: پنجشنبه 6 آبان ساعت19
📱#پخش_زنده از صفحه اینستاگرام انجمن حکمت دانشجویی دانشگاه شهید مطهری (ره) 👇👇
instagram.com/hekmat_motahari
@ofoqemobin
@almorsalaat
💢 #تقریر| لزوم بازیابی و تجمیع دوباره منابع روایی
💠 بر اساس اندیشه های کلامی(مراد علم عقاید است چه بر مشرب کلام قدمایی و چه بر مشرب فلسفی) دین اسلام دارای سه منبع کتاب و سنت و عقل است. از جهت حجم محتوایی و هم از جهت کاربرد فعلی علمای اسلام، عمده منابع، روایات اهل بیت علیهم السلام هستند. و در تبیین الگوی تولید علوم انسانی بیان شد که یکی از کارهای مقدماتی، فحص و یأس کامل از روایات و تهیه جامع روایی برای هر موضوع است.
💠 در نوشته سابق بیان شد که برای این غرض لازم است که ساختار تبویبی کتب روایی شکسته شود و در همه ابواب جستجو صورت گیرد. موضوع این نوشتار (که خلاصه بیانات استاد در جلسه ششم از مجموعه جلسات پنجشنبه های مفتاح است) این است که لازم است ابتدا منابع روایی یک بار دیگر #بازیابی_و_تجمیع شوند. منظور از این کلام، با توجه به سیر تطور حدیث و سیر تدوین کتب روایی مشخص می شود.
💠 معروف است که قبل از تدوین کتب اربعه، 400 اصل روایی وجود داشته اند که در قرن 4 و 5 ، توسط محمدون ثلاث رضوان الله علیهم، این اصول تبویب شده اند.
💠نکته ای که باید توجه داشت از دو جهت است: اول اینکه با توجه به برخی شواهد، هم قبل از تدوین کتب اربعه، روایات منحصر در اصول اربعمائه نبوده اند و هم کتب اربعه، همه روایات موجود در اصول را تبویب نکرده اند. (مراجعه شود: مقدمه کتب اربعه، مقدمه حدائق محدث بحرانی، ج4رسائل ص 130، آقارضا همدانی در مصباح الفقیه و بحث خبر واحد رسائل، همچنین جامع الرواه اردبیلی در جایی که روایاتی که در کتب اربعه نیستند را از اصول نقل می کند)
💠اما واقعیتی که وجود دارد اینست که تاثیر کتب اربعه به گونه ای بوده و هست که ارزشمندی آنها با سایر کتب روایی قابل قیاس نیست و از همان ابتدا تا کنون این چهار کتاب در واقع کتب اصلی شیعه از جهت افتاء و همچنین حجیت هستند. به گونه ای که از همان ابتدا عمده توجه به کتب اربعه بود و حتی کتاب های روایی دیگری که در همان دوره تدوین شده اند همانند سایر کتب صدوق و کتاب تحف العقول، تا همین الآن حجیت کتب اربعه را ندارند. و برای حجیت بخشی به روایات آنها باید مسیر طولانی را طی کرد.
💠از زمان تدوین کتب اربعه تا زمان ابن ادریس حلی، تقریبا روایات منحصر در آن کتب شد تا اینکه ابن ادریس، با وجود اینکه خبر واحد را حجت نمی دانست، از روایاتی استفاده می کند که برخی از آنها در کتب اربعه نیستند و یا حتی در اصول اربعمائه هم نیستند. (برای توضیح مبنای ابن ادریس در جمع بین عدم حجیت خبر واحد و استفاده از چنین روایاتی، میتوان به "ان قلت" آخر بحث اجماع منقول از کفایه مراجعه کرد)
💠 بعد از ابن ادریس دوباره همه علما همان روال سابق کار با کتب اربعه را ادامه می دهند تا دوره اخباریین که جوامع ثانوی روایی همانند بحار و وسائل و وافی، تدوین می شوند. البته وسائل و وافی، نیز تجمیع کتب اربعه است. اما علامه مجلسی در بحار سعی می کند که روایاتی که کمتر مورد توجه واقع شده اند را جمع اوری کند. لذا بخش محدودی از کتب اربعه را در بحار ذکر می کند. اما متاسفانه به دلیل ناشناخته ماندن ارزش بحار الانوار، این کتاب کمتر مورد استفاده جدی قرار می گیرد و همچنان کتب اربعه محور کار علماست.
💠 نظامات استنباطی علمایی همچون شیخ انصاری و آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) این اجازه را می دهند که بتوان با سایر روایات هم کار کرد و این امر مسئله مهمی است که دست ما را در تولید علوم انسانی برای استفاده از سایر روایات باز می کند. همینطور که ابن ادریس توانست حصر کتب اربعه را بشکند. در این مورد می توان به بررسی حجیت برخی روایات همانند خطبه امام حسین (ع) در روز عرفه(که در کتاب تحف آمده است) و خطبه شقشقیه امیرالممنین(ع) (که در نهج البلاغه آمده است) در کتاب ولایت فقیه آیت الله مومن که با نظام استنباطی امام خمینی کار می کنند، مراجعه کرد.
💠 نکته قابل توجه این است که با توجه به مصادر بحارالانوار که علامه مجلسی در مقدمه کتاب آورده است و همچنین بررسی تعداد روایاتی که از هر کدام از آن مصادر در کتاب بحار آورده شده است، می توان به این نتیجه رسید که حتی بحار الانوار نیز جامع همه منابع روایی نیست بلکه همینطور که علامه مجلسی خود قصد داشته اند و موفق به انجام آن نشده اند، می توان #مستدرک_بحارالانوار را تهیه کرد.
💠 البته باید توجه داشت که منظور از بازیابی منابع و یا ارزش بخشی به بحار الانوار این نیست که این روایات لزوما حجت هستند (کما اینکه روایات کتب اربعه هم لزوما حجت نیستند) بلکه منظور این است که با توجه به سیر تدوین کتب روایی می بینیم که می توان با تفحص بیشتر، روایات دیگری را بدست آورد که خصوصا با توجه به مبانی شیخ انصاری و آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) می توان در تولید علوم انسانی از آنها بهره گرفت.
✍محسن ابراهیمی
@almorsalaat
🔊 توضیحات استاد را #بشنوید👇👇
seiretatavoretadvinekotoberevayi@almorsalat.mp3
10.09M
💢 سیر تطور و تدوین کتب روایی
🎙استاد علی فرحانی
✅ لزوم بازیابی و تجمیع دوباره منابع روایی به عنوان مقدمه تولید علوم انسانی
📌 بخشی از جلسات تبیین نظام اجتهادی امام خمینی. موسسه مفتاح سال۹۷
#روایات #رجال #پای_درس_استاد
#علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
⚡️لقاءالله: فنای بدون اکتناه
🔰امام خمینی (ره)
🔺و ببايد دانست كه مقصود آنان كه راهى براى #لقاء_الله و مشاهده جمال و جلال حق باز گذاشته اند اين نيست كه اكتناه ذات مقدس جايز است ، يا در علم حضورى و مشاهده عينى روحانى احاطه بر آن ذات محيط على الاطلاق ممكن است ، بلكه امتناع اكتناه در علم كلى و به قدم تفكر، و احاطه در عرفان شهودى و قدم بصيرت ، از امور برهانيه و مورد اتفاق جميع عقلا و ارباب معارف و قلوب است.
🔺لكن آنها كه مدعى اين مقام هستند گويند پس از تقوى تام تمام و اعراض كلى قلب از جميع عوالم و رفض نشاءتين و قدم بر فرق انيت و انانيت گذاشتن و توجه تام و اقبال كلى به حق و اسماء و صفات آن ذات مقدس كردن و مستغرق عشق و حب ذات مقدس شدن و ارتياضات قلبيه كشيدن، يك صفاى قلبى از براى سالك پيدا شود كه مورد تجليات اسمائيه و صفاتيه گردد، و حجابهاى غليظى كه بين عبد و اسماء و صفات بود خرق شود، و #فانى در اسماء و صفات گردد، و متعلق به عز قدس و جلال شود و تدلى تام ذاتى پيدا كند، و در اين حال ، بين روح مقدس سالك و حق حجابى جز اسماء و صفات نيست.
🔺و از براى بعضى از ارباب سلوك ممكن است حجاب نورى اسمائى و صفاتى نيز خرق گردد، و به تجليات ذاتى و غيبى نايل شود و خود را متعلق و متدلى به ذات مقدس ببيند، و در اين مشاهده، احاطه قيومى حق و فناى ذاتى خود را شهود كند، و بالعيان وجود خود و جميع موجودات را ظل حق ببيند، و چنانچه برهانا بين حق و مخلوق اول، كه مجرد از جميع مواد و علايق است، حجابى نيست، بلكه (براى) مجردات مطلقا حجاب نيست برهانا، همين طور اين قلبى كه در سعه و احاطه هم افق با موجودات مجرده شده، بلكه قدم بر فرق آنها گذاشته، حجابى نخواهد داشت.
📚چهل حدیث، حدیث 28
#در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
🌀#یادداشت| چند نکته مهم در سخنرانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت میلاد پیامبر ص و روز وحدت (2آبان)
▫️سخنرانی رهبر معظم انقلاب سه بخش عمده داشت:
1️⃣بخش اول در مورد جامعیت دین و اینکه ما باید حق جامعیت دین را ادا کنیم.
▪️لذا فرمودند: « «اداء حق»، در درجهی اوّل این است: تلاش کنیم نظر اسلام را دربارهی خودش که به کدام عرصه از عرصههای زندگی اهتمام میورزد، در آنها نظر دارد، اقدام دارد، تبیین کنیم، ترویج کنیم، بیان کنیم؛ اوّلقدم این است، بعد هم سعی کنیم [این مطلب] تحقّق پیدا کند.»
2️⃣بخش دوم درباره وحدت اسلامی بود. در این بخش 6نکته بسیار مهمی را از لزوم وحدت و نتایج آن بیان داشتند.
▪️من جمله اینکه فرمودند: «اتّحاد مسلمانان یک فریضهی قطعیِ قرآنی است؛ این یک چیز دلبخواه نیست؛ این را به عنوان یک وظیفه باید نگاه کنیم ... چرا ما این را به یک امر اخلاقی تبدیل میکنیم؟ این یک دستور است، یک حکم است که باید بر طبق این عمل کرد»
▪️و همچنین فرمودند: «وقتی که این همافزایی وجود داشته باشد، حتّی آنهایی که مایلند ــ و مانعی هم نیست ــ که تعامل با غیر مسلمانها داشته باشند، با دست پُر وارد این تعامل میشوند»
3️⃣بخش سوم پیرامون خصال نبی اکرم (ص) به عنوان اسوه حسنه نکاتی را افاضه فرمودند. در این بخش سه خصلت عمده را مطرح فرمودند: صبر، عدالت، اخلاق. و همه خصوصا مسئولین را توصیه به پیروی از حضرت (ص) کردند.
♨️سه نکته برجسته:
در هنگام مطالعه بیانات آقا، سه نکته مهم نظر بنده را جلب کرد.
1️⃣نکته اول در مورد رعایت #عدالت در #فضای_مجازی بود: « امروز در فضای مجازی انسان گاهی اوقات بیعدالتی مشاهده میکند؛ خلاف میگویند، تهمت میزنند، دروغ میگویند، قول بغیر علم میگویند؛ اینها بیعدالتی است، اینها نباید انجام بگیرد. آن کسی که با فضای مجازی سر و کار دارد، باید خودش مراقبت کند، و آن کسی که فضای مجازی را در اختیار دارد، بایستی مراقبت مضاعف بکند که این کارها انجام نگیرد.»
2️⃣یک نکته برجسته دیگر ارتباط دادن مسئله #تمدن_اسلامی به #وحدت بود: «یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد تمدّن نوین اسلامی است: تمدّن اسلامی با نگاه به ظرفیّتهای امروز و حقایق و واقعیّات امروز. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکانپذیر نیست؛ این را تنها یک کشور و یک فرقه نمیتواند انجام بدهد؛ برای این بایستی همه با هم همکاری کنند»
3️⃣و نکته سوم که به نظر بنده شاید مهمترین نکته و رفتار حضرت آقا در این سخنرانی بود، این بود که فرمودند: «خصال حمیدهی پیغمبر یکی دو تا ده تا که نیست؛ از همسر مکرّم پیغمبر دربارهی اخلاق پیغمبر سؤال کردند، فرمود: کانَ خُلقُهُ القُرآن قرآن مجسّم، پیغمبر است».
🔺اهمیت این نکته در نظر بنده از این جهت است که ایشان در این سخنرانی که به مناسبت وحدت است از بین این همه روایت که در مورد اخلاق پیامبر (ص) وجود دارد، فقط همین یک روایت را که ناقل آن عائشه است (ریاض السالکین ج1 ص158)، نقل کردند و علاوه بر این از ایشان به «همسر مکرم» تعبیر نمودند.
🔺این نکته اگر اتفاقی نباشد (که قطعا نیست) می تواند حاوی پیامی در زمینه وحدت و برشی از نظام فکری رهبری در موضوع وحدت باشد. باید دید کدام نگاه به اهل سنت و روایات و منابع آنهاست که می تواند این چنین با آنها موجه شود؟
📝حتما متن کامل این سخنرانی را بخوانید و یا بشنوید👇👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=48891#_ftnref27
✍️محسن ابراهیمی 00/08/06
#کلام_ولی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
#معارف
فالكمال الحقيقي للإنسان وصوله إلى كماله الحقيقي ذاتا و عوارض؛ أي وصوله إلى كماله الأخير ذاتا و وصفا و فعلا، أي فنائه ذاتا و وصفا و فعلا في الحقّ سبحانه؛ و هو التوحيد الذاتي و الاسمي و الفعلي، و هو تمكّنه من شهود أن لا ذات و لا وصف و لا فعل إلّا اللّه سبحانه على الوجه اللائق بقدس حضرته جلّت عظمته، من غير حلول و اتّحاد- تعالى عن ذلك-.
🔹علامه طباطبایی، رساله الولایه
@almorsalaat
20211028-194650.mp3
5.88M
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما| سلام و احترام. وقت حضرتعالی بخیر. در مورد اعتبار علوم حضوری و مبنابودن آن برای باقی علوم حصولی این سؤال و اشکال پیش میآد که علوم حضوری با اینکه عین واقعند اما ملاک سنجش و اعتباری در مورد آنها پیدا نمیشه! و از طرفی چون علم حضوری علمی شخصی است نمیتوان آن را مستند علوم حصولی و بنیان تکثیر اطلاعات محسوب کرد.
در مورد این سؤال راهنمایی میفرمایید.
✅#پاسخ حجت الاسلام ستوده را بشنوید
#معرفت_شناسی #فلسفه
@almorsalaat
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق: مجموعه گفتارهای #استاد_علی_فرحانی در موضوع:
✅راهکارها و مهارت های موفقیت و #برنامه_ریزی جهت دستیابی به اهداف #حوزوی
✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع روش زندگی و تحصیل طلبگی است. با #استماع این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامهریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد.
♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇
1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی
eitaa.com/almorsalaat/4158
2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی
eitaa.com/almorsalaat/4183
3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی
https://eitaa.com/almorsalaat/6296
4️⃣آشنایی با علم #فلسفه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4296
5️⃣آشنایی با علم #اصول و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4337
6️⃣آشنایی با علم #فقه و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4361
7️⃣آشنایی با علم #ادبیات و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4435
8️⃣ آشنایی با علم #منطق و روش تحصیل آن
eitaa.com/almorsalaat/4475
#پای_درس_استاد #مهارت_های_تحصیل_علم #مشاوره_مجازی #مدرسه_مجازی_المرسلات
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b